Työnvälitystoimistot

Aloittaja dachicah, elokuu 30, 2006, 22:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dachicah

Mietin tässä että olisiko kenelläkään suositella jotain työnvälitystoimistoa Brisbanessa? Haluaisin lähettää CV:ni jo etukäteen muutamaan toimistoon. Ehkä se helpottaisi työn saantia jos heillä jo olisi valmiina ansioluetteloni.

Surffari

Etsi vaikka täältä
http://www.careerone.com.au/
duuneja, ja katso mitkä firma niitä välittää.
Saat käsityksen mitä on tarjolla, ja onko jokin toimisto erikoitunut mihinkin alaan.

meikalainen

Mitä alaa olet ajatellut... minä kävin tuossa vuosi sitten läpi kaikki asiakaspalveluun liittyvät toimistot läpi, ja niistä riittää kyllä stooreja:) ..jos kelpaa- ja nimenomaan Brisbanen keskustasta!!Laitan lisää jos kiinnostaa- ciao

Dinsq

jos hakee toita jonkun agentin tai tyovalitystoimiston kautta, kuinka paljon niille joutuu maksamaan rahaa?

juttelin tuossa yhden kaverini kanssa joka reissaa myos wh viisumilla ja kysyin miten han on saanut aina
lyhyt aikaisia toita nopeasti, han suositteli noita valitystoimistoja/agentteja...

mitenka niissa toimii tuo tyon hakeminen?taytyyko sinne ilmoittaa mita tyota etsii vai taytyyko ottaa tyo kuin tyo vastaan,
jonka he sinulle loytavat?

minulla ei kokemusta noista ???

jounij

Minun tietääkseni työntekijä ei maksa suoraan työnvälitystoimistoille mitään. Mutta sinut sieltä palkannut työnantaja maksaa jonkunlaisen provision työntekijän välittämisestä. Tämän provision työnantaja sitten tietysti pyrkii vähentämään omista menoistaan esimerkiksi maksamalla uudelle työntekijälle hieman pienempää palkkaa verrattuna siihen, mitä hän maksaisi suoraan palkkaamalleen työntekijälle. Eikä sieltäkään kautta tarjotuista työpaikoista tarvitse ottaa vastaan mitään, mitä ei halua.

Informoi
Jouni
Canberra

Dinsq

joo no hyva tietaa :)

kiitos jouni

RUU

Lainaus käyttäjältä: Dinsq - heinäkuu 16, 2007, 20:13
jos hakee toita jonkun agentin tai tyovalitystoimiston kautta, kuinka paljon niille joutuu maksamaan rahaa?

Kun nyt tuli vastaan tuo asia itsellenikin (allekirjoitin paperin, jossa tuo oli yhtenä kohtana), niin ainakin Queenslandissa sanotaan näin:
A private employment agent must not directly or indirectly demand or receive from a person, other than a model or performer, looking for work (a work seeker) a fee for finding, or attempting to find, the person work.
Industrial Relations Act 1999, section 408D.

Agentit saavat rahansa työnantajalta, joko kertakorvauksena sopivan henkilön työllistyttyä tai sitten pidättävät itsellään komission palkastasi (ts. laskuttavat työnantajaa enemmän kuin maksavat sinulle).
Ihan kohtuullisesti ne agentit kuitenkin taitavat tienata, kun monella toimisto on kivan näköinen ja on-target-earnings -haarukan yläpää liikkuu $80K - $90K tienoilla (tosin sen eteen saa sitten jo olla hyväkin mutta keskitasokin saanee vähän voita leipänsä päälle).
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Wilmina

Vahan lisailien tuohon tyon vastaan ottamiseen: mitaan ei tartte ottaa vastaan MUTTA toisinaan kannattaa pitemmalla tahtaimella;

Tyonvalitystoimistot tosiaan saa rahaa valittamistaan tyontekijoistaan yrityksilta ja suurin osa tyonvalittajista on provisiopalkalla eli heilla on oma lehma ojassa pyrkiessaan valittamaan hyvia tyontekijoita.

Nuori, suhteellisen vahalla tyokokemuksella varustettuna ja tanne juuri saapuneena ilman aussireferensseja on "riskisijoitus" eli silloin ehka kannattaa osoittaa tyokykynsa vahan 'surkeimmissa" lyhyissa keikoissa ensin, jotta sitten saa myos parempipalkkaisia ja pitempia tyosuhteita. Tama samahan patee myos Suomessa.

Itse halusin alussa ottaa rennosti ja tein vain osa-aikaisesti toita. Huvin vuoksi keikkailin valilla vapaa-paivina joutuen mita jannempiin ja huvittaviin tilanteisiin nahden hyvin erilaisia tyopaikkoja. Kun sitten parin kuukauden jalkeen oli aika ruveta "kunnon" toita olivat hyvin halukkaita valittamaan mua, kun tiesivat etta voivat luottaa.

Viela sellainen vinkki, etta monen tyonvalitystoimiston kotisivuilla voi rekisteroitya suoraan tietokantaan. Mulla ainakin yhteydenottoja sielta tuli hyvin nopsaan, kun taas ilmoitukseen vastatessani meilitse tai puhelimitse oli vastaanotto suhteellisen nihkeaa. Tama varmaan kylla vaihtelee kvoasti? Muutenkin vastaanotto oli valilla aika huvittavaa, jopa laitonta (kerran sanottiin suoraan etta valitamme vain asutralialaisia...), joten sitkeytta kehiin!

W

PS www.alljobs.com.au hakee muuten samalla careeronein, seekin ja pari muutakin suurempaa tyonhakuoneen tulokset samalla.

Anna27

Jokseenkin mielenkiintoiselta kuulostavat nama keskustelut tyonvalitystoimistojen valityspalkkioista. Korjatkaa jos olen vaarassa, mutta mielipiteet tuntuvat silta etta firmat ovat yleensa "hyvaksikayttamassa" tyontekijoita ja alentamassa heidan palkkavaatimuksiaan. Olen itse alalla ja voin sanoa varmuudella etta esimerkiksi "contract workers" saavat ylimaaraista koska eivat olen vakituisessa tyopaikassa ja jaavat sairauspaivakorvauksia vaille yms. Vakituista tyopaikkaa hakevat saavat 99% tapauksissa pakankorotuksen.

Totta on, tyonvalittajat ovat provisiopalkalla ja ansaitsevat kykyjensa mukaan. Tunnemme asiakasfirmamme ja tiedamme kuka on minnekin soveltuvainen. Kannattaa pitaa mielessa etta useat meista ovat alan ammattilaisia ja seka yritysasiakkaista etta kandidaateista pidetaan huolta ja varmistetaan etta kaikkien henkilokohtaiset paamaarat on tyonhakuprosesseissa saavutettu.

Suomalaisten ja muutenkin working holiday viisumilaisten kanssa harmillista on nahda kuinka moni luulee etta puolivalmiilla cv:lla paasee haastatteluun ja toihin. Kilpailu on kovaa eika kannata ihmetella jos saa kielteisia vastauksia. Panostus palkitaan.

arixmel

Anna27 on aivan oikeassa, Itse olen ottanut viimeiset 8-9 vuoden ajan hommani agenttien kautta joko euroopassa tahi taalla.

Olen tehnyt molempia eli kontrakteja tai vakituisia mutta niin sanoittuihin ylempiin tehtaviin, ja niissa tapauksissa on ollut yritykselle ainoa jarkeva vaihtoehto kayttaa jotain toimistoa hakijoiden kasittelyyn, siis yrityksella on tehtavana tuottaa sita mita he tuottavatkin ja ei heilla sen ohessa valttamatta ole aikaa lukea 500 resumea vaan mielummin ottavat esiehaastatellut ja palikkatestatut 5 yksiloa haastatteluun.

Itselle siita on myos ollut etuna se etta on saanut antaa agentin tehda jalkatyon, palkat ei ainakaan ole olleet huonompia ja tyosopimusehdot ja palkkaus ovat olleet helppoja sorvattavia,,,tietenkin silloion taytyy tietaa mita sorvaa. Ja taytyy sanoa etta joissakin firmoissa menemalla suoraan firmaan ei onnistu, vaan sinun taytyy tyoskennella agentin kautta (esim jotkut suuret auto tahi lentokonefirmat kayttavat tuotekehityksessaan paljon tyovoimaa mutta kun tuote on suunniteltu he eivat halua pitaa 5000 Dilberttia paperilennokkeja vaantamassa vaan antavat alihankkijalle kenkaa, ja tama onnistuu helposti agenttien kautta)

Ilmeiseti aiemmat negatiiviset kommentit kasittelivat paljolti niin kutsuttuja linja hommia eli raksalle apulaiseksi tai vastaavaa lyhytaikaista ja ei valttamatta koulutusta tarvitsevaa hommaa, jolloin agentti ei ehka kayta paljoakaan aikaa 30 henkilon lahettamiseen jonnekin "keikalle".

Mielenkiintoinen vivahde on sitten se etta kunhan agentin ensin  vakuuttaa kyvyistaan niin sen jalkeen he ovat valmiita myomaan sinut suurellakin vaivalla ja ei valttamatta oikeilla perusteilla, helpoksi sen heille tekee se etta asiakas luottaa heihin, tai heidan yritykseensa, ja on valmis palkkaaman jonkun heilta tekematta mitaan tausta tarkastuksia (minulta ei ole kysytty suosittelijoita 5 vuoteen)

En tieda liittyyko asiaan mitenkaan mutta eikos ne EI patevat laakarit vai hoitajiako ne olisi pitanyt olla Cairnsissa palkattu agentin kautta ilman mitaan tarkastuksia,,,eli ilmeiseti agenttiin vain luotettiin.

"They put out expressions of interests, got four applicants and put them in the hands of a recruitment agency and because the time frame was so short, they decided to put them on as observers. There was no problem with them looking overseas, or filling those positions, or giving them observer status, but from the time they decided to employ them that was when it started to go wrong. They should not have employed them before receiving medical board registration."
http://www.news.com.au/couriermail/story/0,23739,21671841-5003416,00.html

neuvona heidan kanssaan (siis agenttien) tyoskentelyyn sanoisin etta unohtakaa se etta he saavat siita maksun vaan auttakaan heita saamaan paras tulos aikaiseksi  ja muistakaa olla itsevarma ja varma siita mita haluatte.

alkaa koskaan maksako kenellekaan ja mistaan.(siis naissa hommissa)..painvastoin,,,,Brisbanessa yksi agentti firma lahetti joku aika sitten kutsuja ilmaiseen booze up iltaan...eli he halusivat saada lisaa hyvia resumeja verkostoonsa ja pitaa asiakkaansa uskollisisna
xcv

You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

jounij

Lainaus käyttäjältä: Anna27 - heinäkuu 20, 2007, 23:49
Korjatkaa jos olen vaarassa, mutta mielipiteet tuntuvat silta etta firmat ovat yleensa "hyvaksikayttamassa" tyontekijoita ja alentamassa heidan palkkavaatimuksiaan.

ja

Lainaus käyttäjältä: arixmel
Ilmeiseti aiemmat negatiiviset kommentit kasittelivat paljolti niin kutsuttuja linja hommia...

Minä lukaisin tuon ylläolevan keskustelun uudestaan ja kokonaan, ja ainakaan näistä kirjoituksista minun mieleeni ei syntynyt kuvaa, että kenelläkään kirjoittajista olisi ilmennyt negatiivista asennetta työnvälitysagentteja kohtaan. Lähinnä siellä vain todettiin neutraalisti, mistä työnvälittäjät saavat (ansaitsemansa) palkan.

Itse hain duuneja Australiaan tultuani agentteja käyttäen. Kohtasin monenlaista kohtelua eri agenttien taholta. Melko pian opin erottamaan ne agentit, joille minun vasta maahan saapuneen ja vielä enkkua haparoiden puhuvan kannatti ensinnäkään lähettää hakemuksia, ja myös ne, jotka eivät panostaneet minuun kohteliaita lauseita enempää. Nykyisen työpaikkani tosin löysin omin avuin suoraan firmaan hakemuksen lähettämällä, mutta nykyään tässäkin yrityksessä olemme ainakin osittain siirtyneet käyttämään agentteja tekemään esivalinnat puolestamme. Meillä ei tosiaan ole aikaa lukea 500 resumea, niin kuin Arixmel tuossa omassa ansiokkaassa kuvauksessaan toteaakin.

Kommentoi
Jouni
Canberra

TeppoL

Lainaus käyttäjältä: Anna27 - heinäkuu 20, 2007, 23:49
Suomalaisten ja muutenkin working holiday viisumilaisten kanssa harmillista on nahda kuinka moni luulee etta puolivalmiilla cv:lla paasee haastatteluun ja toihin. Kilpailu on kovaa eika kannata ihmetella jos saa kielteisia vastauksia. Panostus palkitaan.

Hei Anna

Kun olet alalla niin voitko tuon puolivalmiin CV:n ja Aussi suosittelijoiden puutteen lisäksi kertoa muita suden kuoppia mihin esim taloushallinnon töitä hakeva henkilö voi pudota  :pepsodent

Itse tässä olen pyytänyt pari suomalaista suosittelijaa ja kasaan CV:tä erään tuttavani aussimallin mukaan (on muuten ihan erillainen CV ku Suomalainen)

nimim. Tradenomi 6v alakohtasta kirjanpito/hallintotöitä tehnyt syyskuussa Sydneyhin tuleva!  :D
Teppo Lallukka
aus gsm 0420512594

Milka

Vaikka en olekaan Anna vastaan silti.  :pepsodent

Olen tehnyt paljon rekrytointia tyonantajan ominaisuudessa ja seuraavat ohjeet perustuvat minun kokemuksiini ja mielipiteisiini:

- Nelja sivua maksimi. Jos ei hakija saa kahdella sivulla kerrottua hakemaansa tyopaikkaan olennaisesti liittyvia kokemuksia ja taitoja, en jaksa lukea pidemmelle. Karua mutta totta, asia on osattava tiivistaa

- ns. Cover letter taytyy olla oheistettuna ja se on oltava raataloity haettua paikkaa ajatellen, eli siis ei mikaan referoitu CV tai ns. ymparipyorea hakemus, josta nakee etta hakija on lahettanyt sen 50:n paikkaan. Cover Letter osoittaa etta hakija on todella kiinnostunut tarjotusta tyosta / firmasta ja on valmis nakemaan vaivaa paikan saadakseen

Et voi uskoa kuinka monta hakijaa unohtaa nama kaksi tarkeaa asiaa ja heidan hakemus menee ns. X-files osastoon eli roskiin.

TeppoL

???

Luulin et kun meen duunin välitys toimistoon mul pitää olla vain coverletter, 1 sivu (tai siis CV) jossa on mun osaaminen ja koulutus sekä kopiot todistuksista. Enhän mä tiedä kun toimialan kun meen esim taloushallinnon hommia hakemaan?

Teppo
Teppo Lallukka
aus gsm 0420512594

jounij

Riippuu vissiin aika paljon alasta ja firmasta, mihin haetaan duuniin, ja jopa siitä henkilöstä, joka resumet lukee. Minä en ole lukenut vielä yhtään saatekirjettä ja epäilenpä, etten tule lukemaankaan. Eipä silti, emme me mitään saatekirjeitä koskaan saakaan, sillä harkittavien kanditaattien tiedot tulevat vain pelkkinä resumeina suoraan agenteilta.

Itse suhtaudun jokseenkin penseästi CV:ihin, jotka ovat lyhyempiä kuin 6 sivua, koska haluamaamme (paljoa, IT-alan) kokemusta tuskin pystyy tiivistämään lyhyempään sisällön kärsimättä. Usein näen jopa 10 sivun mittaisia opuksia. Sitten vihaan niitä resumeita, jotka kuulostavat tuoteselosteelta, ilman että hakija kertoo mahdollisimman tarkasti, mikä on ollut hänen roolinsa kyseisen tuotteen kehittämisessä. Ikinä en ole nähnyt kenenkään liittävän kopioita työ- tai koulutodistuksista. Niitä saatetaan kyllä joskus kysellä haastattelussa, mutta käsittääkseni niitä on turha lähetellä vielä hakemuksen mukana. Tosin, jos vaikka koulutodistus on hyvä tai jos jossain aiemmassa duunissa on saanut jonkun kunniakirjan tms. hyvin tehdystä työstä, niin tällaisista asioistahan voi resumessaan mainita lyhyesti.

Kommentoi
Jouni
Canberra

Milka

Teppo,

Mina unohdin sanoa etta olen siis palkannut ihmisia juuri taloushallinnon alalle, mutta en Sydneyssa. Jos olen kayttanyt agenttia, he ovat aina lahettaneet minulle myos kopion hakijan kirjoittamasta saatekirjeesta ja CV:sta.

Annanpa esimerkin saatekirjeen tai/ja CV:n raataloimisesta. Jos kirjoitan tyopaikkailmoitukseen seuraavasti: "Toimenkuvaan kuuluu kuukausittainen tulosennusteiden raportointi." Niin mina oletan etta loydan joko CV:sta tai saatekirjeesta edes jonkinlaisen viittauksen, etta hakijalla on tyokokemusta ko. asiasta, muuten naen sen puuttumisen miinuksena ja hakijalla saattaa olla vaikeuksia paasta haastatteluun, vaikka olisi miten paljon kokemuksta muista taloushallinnon toista. Esimerkkitilanteessa vaikkapa osto- tai myyntireskontrassa tehdyt tyot eivat paljoa paina hakijaa haastatteluun valittaessa, eli haettavan tyopaikan kannalta ei-relevanttia tyokokemusta ei kannata saatekirjeessa – CV:ssa painottaa.

Olen Jounin kanssa samalla kannalla, etta CV:n ja saatekirjeen tyyli, pituus yms. riippuu paljon alasta, paikkakunnasta, tyotehtavasta, agentista, CV:n lukijasta, auringon pilkuista ja kuun asennosta.

Teppo, mainitsit etta sinulla on mallina tuttavasi CV. Onko han toissa taloushallinnon alalla? Kuten naet minun ja Jounin esimerkeista IT-alan CV:t ovat erilaisia kuin taloushallinnon puhumattakaan markkinoinnista.

RUU

Jouni ja Milka ovat kertoneet sen oleellisimman näkökulman eli CV:n lukijan (työhönottajan) osan. Näin hakijan asemassa olevana voin vahvistaa moneen kertaan Milkan pointin siitä, että koko ajan kysellään tarkan tiedon perään.

Näkisin, että rekrytointikulttuurissa on Suomen ja Aussilan välillä merkittävä ero osaamisen ja kokemuksen välisessä suhteessa ja arvostamisessa. Suomessa oletetaan, että kun sinulla on tietynlainen koulutus (esim. laskennan merkonomi tai KTM johtamisesta), sinulla on osaaminen ja taidot joukkoon X asioita tai kykenet ainakin nopeasti omaksumaan ne taustatietojesi ansiosta. Täällä puolestaan kysytään, mitä olet tehnyt eikä koulutustaustan katsota antavan automaattisesti valmiuksia nimettyjen tehtävien suorittamiseen.
Niinpä Annan toteamus puolivalmiista CV:stä pitää sikäli paikkansa, että Suomessahan haetaan töitä koulutuksen ja tehtävänimikkeiden painolla ja oletetaan tosiasiallinen osaaminen automaattisesti niiden varaan. Täällä painotus menee tehtävänimikkeiden ja ennenkaikkea tehtävän sisällön suuntaan. Mitä tarkemmin pystyt CV:ssä erittelemään tehtäviesi sisällön (mitä olet tarkalleen tehnyt, minkäkokoisessa ympäristössä / kenelle, ja mitä olet saanut aikaan), sen luotettavampana sitä pidetään ja paremmin luetaan, sillä juuri sitä historiaa työnantaja arvioi ja vertaa omiin tarpeisiinsa.

Jouni kertoi 10-sivuisista CV:istä. Minulle eräs agentti totesi lukeneensa paaaaljon sitäkin pidemmän ja se oli hänestä ihan normaali. Kyse oli IT-projektipäällikön CV:stä, jossa - tietenkin - oli tarkka erittely siihenastisista projekteista ja aikaansaannoksista, ja kun kyse oli yli 10 vuoden historiasta, tekstiäkin kertyy kunnioitettavasti.
Oma CV:ni on nyt kuusi sivua, paikallisen agentin ehdotusten pohjalta muotoiltu. Sanamuodot ovat tärkeitä, samoin ulkoasu on oltava kunnossa. Tyohistoriaan ja koulutukseen päästään vasta toisella sivulla, sitä ennen on yhteenveto (mainostus loistavimmista ominaisuuksistani), strengths & values, ja luettelo osaamisistani & tekniikoista (Skills). Koko ensimmäinen sivu on sellaista, jota en ikinä olisi ajatellut laittavani Suomessa CV:hen, täällä se avaa koko homman.

Suosittelen lämpimästi, että bongattuasi ystävällisen ja avuliaan oman alasi agentin, varaat hänen aikaansa CV:si ja saatekirjeen (Cover Letter) muokaamiseen niin, että hän antaa sinulle nähdäkseen parhaat ohjeet ja vihjeet materiaalin muokaamiseksi aussikuntoon. Hyvässä tapauksessa saat nähdä vähän mallejakin ideoita antamaan.
Toinen hyvä tietolähde on tietenkin kirjasto. Tosin pitää huomata, että suuri osa oppaista on amerikkalaista perua ja siellä suositaan paljon minimalistisempaa CV:tä kuin täällä mutta katalyytteinä ajatuksille oppaat ovat hyviä.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Jaaks

Teppo,

Tämä linkki on täällä ollut jo aikaisemminkin, mutta laitan nyt uudestaan, sillä sieltä löydät paljon hyödyllistä tietoa täkäläisen CV'n , Resumen, Cover letter'n ym tekemiseen: Seek Career Resources

Itse olen myös pidempien ja täydellisen työhistoriasi kertovien hakemusten puolesta.
Eihän se koulutus ja oppiarvot takaa välttämättä yhtään mitään. 
Meillä käytetään vielä lisäksi Selection Criteria johon oikein ja hyvin vastaaminen on välttämätöntä, kuten yleensä julkisen sektorin hommissa.

Good luck.

Wilmina

Nyt on kylla aihe josta ajatuksia riittaa :)

JOs ei tullut esille niin suosittelen ehdottomasti vuokratyo/tyonvalitysyritysten kayttoa (tietysti tilanteesta riippuen) ja mun kokemukset on paaosin hyvia.

Suomessa tein paljon yhteistyota kyseisten yritysten kautta ja ainakin siella JOS ihmisilla oli negatiivinen kanta siihen oli yleensa kaksi syyta (siis tahan on taysin mun omaa tulkintaa eika TODELLAKAAN mitaan tutkittua faktaa):
1) tietamattomyys - tuntemattomuus usein pelottaa ja musta ihmeen moni sen sijaan, etta ottaisi selvaa asioiden oikeasta tolasta takertuu ennakkoluuloihin
2) kun vuokratyoyritykset tulivat Suomen markkinoille oli paljon vaarinkaytoksia paaosin siita johtuen, etta lahes kuka vain voi perustaa kyseisen alan yrityksen. Kun "kuka vain" perusti alan yrityksen ei tama "kuka vain" aina tuntenut lakia eika hoitanut tyonantajan velvollisuuksia. Nykyaan naita ei juurikaan tapahdu - valvonta on tarkempaa ja yrityksethan elavat tyovoimasta, joten sita taytyy kohdella hyvin.

Pieni kehu, jossa tyonvalitysyritykset ovat mielestani jopa kansalliseen hyvinvointiin  positiivisesti vaikuttaneet (asiakasyritysten tyomaaran ja stressin vahentamisen ohella ;)): moni syrjaytymisvaarassa, ilman kokemusta ja koulutusta oleva nuori (mutta hyvalla motivaatiolla ja asenteella varustettuna) paasi tuota kautta tyouransa alkuun - ensin tietysti simppelimpia hommia tekemaan. Ei kukaan voi aloittaa huipulta (ja mun aiempi kommentti oli siis lahinna nuorille wh-laisille suunnattu).

Mun kokemuksen mukaan muuten Suomessa opiskelijat KUVITTELEVAT etta koulutus on tarkeinta. OIkeesti se on hyva pohja, mutta kylla kaytannon kokemusta arvostetaan tyomarkkinoilla SUURESTI myos siella. Juuri juttelin yhen opiskelijakaverin kanssa, joka valitteli alhasta palkkaansa vaikka hanen esimiehellaan alhaisempi koulutus kuin hanella. Mutta kun se vastuu ja 10v kokemus... 

Onko muka taalla "oikeaa" CV-mallia? Voiko joku alan ihminen vastata (Anna27???)

Suomessahan sita ei ole, kunhan on selkea ja myyva. Yleensa max 2 sivua (alakohtaisia poikkeuksia on) ja sisaltaa 3-5 ja max 15 v. viimeista/relevanteinta tyokokemusta.

Tanne tullessa kattelin vahan netista ohjeita mutta paadyin itse vasaamaan oman CV:ni nojautuen perus psykologiaan eli siihen miten herattaa tyonantajan huomio positiivisesti. Hyva vastaanotto on paaosin ollut... Ja lay out on varmasti taysin oma. Vuokratyoyrityksiin tiivistin kovalla vaivalla resumen 2-sivuiseksi (siis huh! Mun tyotausta kun ei oikein lokeroidu kunnolla) ja mainitsin, etta on myos pidempi ja tarkempi CV pyydettaessa saataviilla. Mun kohdalla jako on selkeasti tama: alan toita hakiessa halutaan pidempi ja "kunhan jotain toita" hakiessa tiivistetympi versio. 

Musta oisi tosi mielenkiintosta kuulla muilta aloilta kokemuksia tyonhausta/saannista - parilta alalta on jo tullut mielenkiintoisia kommetteja!

W

RUU

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - heinäkuu 24, 2007, 18:04
...Selection Criteria johon oikein ... vastaaminen on välttämätöntä...
No tulihan se sieltä!  :pepsodent

Hauskinta on keksiä se oikea vastaus esim kysymykseen "Demonstrated ability to actively participate in a working environment supporting quality human resource management practices including employment equity, anti-discrimination, occupational health and safety and ethical behaviour."
Joku äkkinäisempi voisi kuvitella noidenkin olevan itsestäänselvyyksiä mutta oikea vastaus ei liene "äidinmaidossa imetty, ovat minulla olleet aina selkäytimessä".
RUU

Daisy Bates

Jaaks

Ruu,

Kysymyskin sanoo jo Demonstrated ability eli kuten Seek'n ohjeissakin on:

"Telling the reader that you have five years experience as a manager and you must therefore be a good one is not a sufficient response to a criterion about management abilities. Providing a vague, loose and generalised comment is not enough. The selection panel wants to know what you have actually done."

katjamaaria

Addressing Selection criteria (Tasmanian yliopiston ohjeen mukaan)

Tassa on hyva muistisaanto "STAR"

The Star acronym stands for:

S - situation, briefly describe the context
T - task, what were your responsibilities or initiatives
A - action, what did you do
R - result, what were the outcomes

For each criteria:
-write the name of each criteria
-start with a positive claim
-give a specific example
-describe how you acted and
-describe the result

Tata ohjetta noudattaen olen paassyt cv-seulasta lapi ainakin haastatteluun asti.

mikkoalatalo

sen enempaa en asiasta tieda, kuin etta ite lahdin torstaina toita etsimaan. vein ekaks resumen ja edellisesta tyopaikasta suomesta englanninkielisen referenssin yhteen raflaan, joka ei ettiny tyontekijoita, ja sen jalkee molemmat yhteen tyonvalitystoimistoon. ne lupas soittaa mulle vuorokauden sisalla, jos pystyvat tarjoamaan jotain. eipa oo kuulunu. ne laitto mut tayttamaan vaan muutamasivusen lomakkeen eika kayny sita edes mun kanssa lapi tehdakseen jotain lisamerkintoja..

sitten menin yhteen hostelliin, josta kaveri oli kertonu, etta ettivat tyontekijoita, ja sain samantien toita  :D nyt oon asustanu taalla eilisesta lahtien ja syony erinomaset illalliset ja kayttany nettia, kaikki tyosuhde-etuina - ja perehdyttaminen alkaa vasta huomenna  :D halusivat kylla, etta sitoudun ainakin kolmeksi kuukaudeksi, kun tulevat kouluttamaan toihin.

eli mun ohje on ehdottomasti menna vaan ite kyselemaan toita.