Työmoraali ja ylityöt

Aloittaja Merja, tammikuu 23, 2006, 22:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Merja

Mietiskelen tässä huolestuneena tulevaa uraani UQ:lla ja kyselisin että millainen työmoraali noin niinkuin ylipäänsä vallitsee? Ja viittaan tässä nimenomaan työaikoihin ja ylitöiden tekemiseen ja päivän mittaan lorvimiseen.
Eli jos haluan näyttää pomolle että olen ahkera ihminen niin pitääkö minun olla töissä 7-20 (kuten täällä Suomessa ainakin yliopistolla tunnutaan helposti ajattelevan) vai ovatko ihmiset PÄÄSÄÄNTÖISESTI noin 8h töissä?

Ja ennen kuin kukaan ehtii vetää hernettä nenuun, niin huomautan että tiedän kyllä että se riippuu panoksesta, jonka sen työpäivän aikana annan :pepsodent

Tätä kyselen lähinnä siksi että mietin miten voin sovittaa äitiyden ja uranousun näiden kahden vuoden raameihin. Eli haluan olla läsnä lasteni elämässä, mutta myös edistää tutkijanuraani siinä määrin kuin siihen itse kykenen vaikuttamaan (ei kuitenkaan reittä pitkin ylöspäin:roue).  

Hankalia kyselee,
Merja

jounij

Muuan kaverini on UQ:n Civil Engineering -osastolla duunissa, ja heiltä ainakin on kiellety ylitöiden teko (edes palkatta ei saa jäädä työpaikalle notkumaan työajan jälkeen). En osaa sanoa, onko kaikilla osastoilla sama meininki.

Kommentoi
Jouni
Canberra

Aikis

Merja, laitoin sulle u2ulla jotain yhteystietoja joista voit saada tarkempaa tietoa pohdiskeluihisi...

arixmel

niin onkos tuo UQ sama kuin university of Qld, siina tapauksessa voisin heittaa muutaman kommentin, vaimo aloitti siella tutkijana viimevuoden puolella, ja heti oli hanen kommentinsa eloon verrattuna melbournessa se etta Qld ihmiset tuppaa lahtemaan kotiin aikaisemmin (myos aloittamaan) ja tosiaan tekemaan sen 8 tuntia ainoastaan.

no itse aina teen ainoastaan maksullisia tunteja joten meilla spekuloidaan aika paljon noilla tunneilla ja nayttais etta taalla on kaytantona se etta ensin "lorvitaan" tai pitaisko sanoa etta otetaan tyot hiukan rennommin  ja sitten kun dead line lahestyy niin sitten joudutaan tekemaan viikonloputkin.

ja sitten on tietenkin tyohulluja yksiloita jotka saavat nautintonsa siita kun he saavat kehua kuinka vahan nukkuvat ja kuinka paljon tekevat duunia,,paha vain jos semmoinen sattuu olemaan professorina tahi pomona

cheers
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Timo

Ei ole kokemusta tuosta yliopistosta, mutta olin erään toisen Queenslandin yliopiston IT-osaston palveluksessa muutaman kuukauden. Aamulla kun saavuin kello 8.15, ei ollut paikalla yleensä ketään, päällikkö John vain joskus. Muut saapuivat siinä 8.30 ja 9 välillä ja lähtivät varsin kiltisti kotiin iltapäivällä viiden maissa. Siinä välissä vietettiin tietysti puolen tunnin viiva tunnin ruokatauko.

Kerran minun piti kimppatyömatkakyytiin liittyvistä syistä viettää jossakin aikaa klo 19 saakka. Laitoksen sihteeriltä kysyin, että saisiko sinne jäädä. Hän sanoi, ettei se käy kun säännöt kieltävät. Työhullu John lähtee yleensä viimeisenä kuuden maissa ja sen jälkeen menevät hälytykset päälle.

Sama juttu on meillä pienessä yksityisessä yrityksessä: ainoastaan omistaja tekee ylitöitä, ja hänkin kotoaan käsin. Me muut noudatamme varsin tiiviisti 8 tunnin toimistotyöaikaa. Korkeintaan tunnin joustoja suuntaan, ja varsinkin siihen toiseen, ollaan kyllä valmiita tekemään mutta ei sen enempää. Ja totta kai jos tilanne ehdottomasti vaatii, voidaan joskus vapaa-aikana käydä tekemässä joku pikku juttu etänä firman verkossa.

Merja

Kiitos kaikille vastauksista. Tämä huojensi aika lailla!

Minut on rokotettu perisuomalaisella tiukkapipotyömoraalilla ja pomo on täällä päässä juuri arixmelin mainitsemaa tyyppiä :roue
Ja sitten kun mieskin menee töihin niin on siinä taas yhteensovittamista, aupair me tarvitaan aika ehdottomasti!

Tuleva pomoni on muuten Australian of the year 2006 -ehdokas:god:

Arixmel, millä alalla vaimosi on ja onko hän viihtynyt UQ:lla?

Merja

arixmel

Merja,
han on "education?social science innovation research fellow" mita se nyt sitten tarkoittaakin.

kylla han on siella ihan viihtynyt, ja sielta loytyy kuuulemma edella kuvatun kaltaisija tyyppeja :)

tuossa se juuri hairitsee mun aamukahhveja ja kysasin lisaa niiden moraalittomuudesta..tyypillisesti 8.30-17.00 mutta se vaihtelee, jotkut voi tehda enemman toisina paivina ja sitten vahemman toisina, tai sitten ne voi tehda duunia kotoa kasin (joo varmaan)...kuulemma kulttuuri ero...suomi on feministinen kulttuuri ja aussit on maskuliininen....eli suomi on enemman perhekeskeinen (jostain tutkimuksesta plagiroin)

omasta kokemuksesta voin kertoa sen verran etta joskus harmitti kun itse yritti keskittya ja tehda jotain duunia mutta paikalliset oli nojailemassa poytaani ja heittamassa huulta. mutta sitten he olivat myohempaan toissa, eli itse meni duuniin tyon takia ja teki duunin siella jutteli tauoilla (no ei ehka ihan noin tiukasti he heh) mutta tasan tarkkaan lahti himaan kun kellot soi.
cheers

-- Chris Rock --

Merja

LainaaAlkuperäinen postittaja arixmel
Merja,
han on "education?social science innovation research fellow" mita se nyt sitten tarkoittaakin.

Kuulostaa joltain sosiologilta, ymmärisn vain sen research fellow:n koska itsekin tulen sellainen olemaan:D

omasta kokemuksesta voin kertoa sen verran etta joskus harmitti kun itse yritti keskittya ja tehda jotain duunia mutta paikalliset oli nojailemassa poytaani ja heittamassa huulta. mutta sitten he olivat myohempaan toissa, eli itse meni duuniin tyon takia ja teki duunin siella jutteli tauoilla (no ei ehka ihan noin tiukasti he heh) mutta tasan tarkkaan lahti himaan kun kellot soi.
cheers

Tästä on kokemusta itselläkin, olen jo suunnitellut strategian tuollaisten varalle "sorry, I'd like to chat but need to be careful with this very poisonous gas...":pepsodent

Täytyy kyllä sanoa että onneksi tuli valittua Australia eikä Saksa, joka oli myös agendalla, siellä tyypit notkuu labrassa 24/7 ja ne tekee töitä koko ajan :o

BTW, meikäläisen tulevasta pomosta tuli sitten tämän vuoden Aussi ja tämä voi poikia myöhemmin paremmin rahoitusta :taala - tai sitten ei...

Merja

arixmel

joo se oli uutisissa joka kanavalla se sun tuleva pomosi, ei se miltaan pahalta vaikuttanut, ihan leppoisan olevan oloinen hemmo ja hyvalla asialla.

-- Chris Rock --

Merja

On se leppoisan oloinen, olen kerran tavannut ja hyvä fiilis jäi.
Nykyinen on paljon, paljon kireämpi :itke

Ja se suhtautuu kyllä tosi aussisti kun kirjoittelen sille vähän väliä että taaskaan en muuten sitä apurahaa saanut 'ei se mitään, voinko jotenkin auttaa (joo, tule tänne ja iske kuoliaaksi tuhmat ja kitsaat apurahanantajasedät, jotka luulee että minä aion vaan lorvia australian biitsillä) ja no worries, tulet sitten myöhemmin kun olet saanut enemmän rahaa' :peukkuy:peukkuy

Merja

Jaaks

Merja,

Uusi pomosi on kyllä tosi mukava ja todellakin leppoisen oloinen ihminen.
Tapasin hänet tänään lounaalla meillä töissä ja oli oikein mukava juttumies.

Tosin asiathan voi olla eri kun ollaan töissä, mutta ainakin ensivaikutelma on oikein mukava.

eevis

LainaaAlkuperäinen postittaja Merja
Ja se suhtautuu kyllä tosi aussisti kun kirjoittelen sille vähän väliä että taaskaan en muuten sitä apurahaa saanut 'ei se mitään, voinko jotenkin auttaa ja no worries, tulet sitten myöhemmin kun olet saanut enemmän rahaa'

Merja :D

Tulee flashbackia omaan tilanteeseen pari vuotta sitten... :) kyllä se (kuten mun ex-pomo) jossain vaiheessa (n=26...? :D ) kyllästyy siihen sanomaan 'ei se mitään jne.' ja hankkii sulle sitä rahoitusta itse... :D Tai näin toivotaan! :sormetr:sormetr
Dees - We will bloody bounce back!!!

Merja

Wohou Jaaks!
Kai sinä mainitsit että "i'm Finn and we are veeeery hardworking and nice people and my best friend is coming to your lab":pepsodent

Tähän ikään kun on päästy niin voi todeta että kohtalaisen usein ensivaikutelma on se oikea.

Eevis,
ihanan positiivinen asenne, kyllä huomaa missä olet viime ajat viettänyt:roue
hän kyllä tarjoutuikin miettimään palkkaa, mutta kun siinä on se ongelma (onkohan oikeesti...) että minun pitää hakea sitä paikkaa kaikkien aussien seassa ja ilmeisesti siinä tulee tämä 'jos löydämme sopivan henkilön täältä, emme voi palkata sinua'-lakipykälä. En tiedä sitten onko se sen halpompaa myöhemmin kun olen jo paikan päällä, sitten on tietty viisumiongelma että kun mennään 419:lla, niin voiko sen muuttaa noin vain joksikin muuksi jos palkkaa sattuu olemaan tarjolla...