Viisumijuttuihin apua

Aloittaja Minna, syyskuu 13, 2005, 21:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Minna

Oy mate's!:D

Minä taas täällä juttuineni...
Niin sellaista vaan ajattelin kysäistä että kun tuo työharjoittelupaikan pomo sanoi että voisin myös hakea tuon 3kk turistiviisumin ja mennä sillä sitten Ausseihin ja tehdä työharjoittelun heidän toimistossaan.Minulle ei makseta siis palkkaa joten tämän takia hän sitä minulle luultavasti ehdottikin.Olisi nimittäin paaaljon helpompi saada kuin tuo Occupational Trainee Visa.:confuse

Tietääkö kukaan asiasta?
Pikaista vastausta odotellen!
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

Jaaks

Minna,

Lainaa..työharjoittelupaikan pomo sanoi että voisin myös hakea tuon 3kk turistiviisumin ja mennä sillä sitten Ausseihin ja tehdä työharjoittelun heidän toimistossaan.

Älä tee sitä Minna.

Jos menet sinne vain turistiviisumilla, niin sinulla ei ole mitään oikeusturvaa ja työnantajan ei tarvitse maksaa "worker's compensation" eli sinulla ei ole yhtään mitään vakuutusturvaa töissä ollessasi tai työmatkoillasi.  Hän voi myöskin potkia sinut pois milloin haluaa tai tehdä muutenkin ihan mitä vaan ja sinulla ei ole mitään sanomista, koska oikeastaan olet "laittomasti" turistina tekemässä työharjoittelua.

EHDOTTOMASTI EI, EI, EI .........

Minna

Eli sitten pitäisi hakea tuota Occupational Trainee viisumia?:confuse
Mä vähän ajattelinkin että siinä on jotain takana.Itse työnantaja oli sanonut ettei halua laittaa rahaa eikä aikaa työharjotteluuni ja näin ollen jos ottaisin ton turistiviisumin ja menisin sinne niin hänen ei tarvitsi tehdä mitään...

Hän on jo kuitenkin sanonut ettei ryhdy pistämään Occupational Trainee viisumi-asiaa eteenpäin joten taitaa jäädä minun työharjoitteluhaaveet tähän..:sorry
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

susuli

Voi harmi Minna:sorry.. Hmm, kuulostaa vielä vaikeammalta, mutta alastasi riippuen, voisihan löytyä toinen harjoittelupaikka..voisiko?
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

eevis

Tosi ikavaa, Minna. :sorry Mutta onneksi sait tietaa tyonantajan sitoutumisesta (tai siis sen puutteesta) jo ennen kuin lahdit tanne. Ei kannata riskeerata kuten Jaaks sanoi, ja onhan siina sekin riski, etta jaat kiinni DIMIAn "kommandojen" iskussa (eiks Zetax joskus heratetty keskella yota?) ja ne vaikka syyttaa sua tyoskentelysta turistiviisumilla. Sitten vois unohtaa haaveet tulevista viisumeista. Voisitko saada silta tyonantajalta yhteystietoja vastaaviin paikkoihin, mista voisit yrittaa tuota occupational traineeta? Jos se ei auta sua siinakaan, ei varmasti kannata sen ihmisen kanssa vaivautua ollenkaan. Tosi harmi juttu, tsemppia sulle! :peukkuy
Dees - We will bloody bounce back!!!

Minna

Jep,hieman surullinen fiilis on.:sorryLiian vaikeaa lähteä etsimään tuota harjottelupaikkaa nyt muualta kun viisuminhankitaan menee muutenkin aikaa todella kauan..

Kun keskustelimme Occupational Trainee viisumista työnantajani kanssa hän sanoi että hakemus 913 (Occupational Trainee Nomination) ei ole välttämätön viisumin saantia varten,koska kyse on niin lyhytaikaisesta harjoittelusta ja työpaikka joutuisi suureen paperisotaan...on kaksi muutakin vaihtoehtoa tulla tavallisena turistina ja olla siellä 3kk.Harjoittelu kyseisessä firmassa ei ole työtä,koska minulle ei makseta palkkaa ja seuraisin vain sivusta heidän työntekoa ja oppisin.Hän myös ehdotti W&H:ta mutta minähän olen jo tämän käyttänyt joten siitä ei paljon apua.Samaiseen paikkaan on lähdössä myöhemmin ensi vuonna myös toinen tyttö ja hän luultavasti tavallisella turistiviisumilla.Minun täytyy nyt vielä keskustella opettajani kanssa ja katsoa mitä voimme asian kanssa tehdä.Mutta jep,toiveet tais mennä kaivoon..:(

Jaaks

Minna,

LainaaHarjoittelu kyseisessä firmassa ei ole työtä,koska minulle ei makseta palkkaa ...

Valitettavasti nain ei ole asia.  Takalaisen lainsaadannon mukaan voit olla "worker" eli tyontekija vaikka et palkkaa saisikaan.

Lainaa11. Who is a worker?

(1) A person is a worker if the person does work, other than under a contract for services, for or at the direction of an employer.

(2) A person may be a worker even though the person is not paid for work done by the person.

http://www.legislation.qld.gov.au/LEGISLTN/CURRENT/W/WorkplHSaA95.pdf

epe

Occupational traineesta on ollutkin monessa ketjussa jo juttua, mutta muutamaa seikkaa en ole saanut varmistettua dimian sivuilta enkä mistään muualtakaan. Saksan lähetystöltäkin kysäisin, mutta kaksi kertaa tuli vastaukseksi että mene nettisivuille... ystävällistä. Olisin todella kiitollinen jos joku tietävä kommentoisi asiaa :D
- Onko "occupational trainee -visalla" mahdollisuus tehdä palkallista työtä, jonka palkan maksaa australialainen työnantaja?   Oman tulkinnan mukaan mitään estettä tähän ei pitäisi olla.
- Entä onko jollakulla kokemusta WH-viisumin vaihtamisesta occupational trainee -viisumiin / occupational trainee -viisumiin  spousena(toisella meistä on jo nomination letter) / tai sponsored employee viisumiin? Itsellä on WH viisumia jäljellä elokuun loppuun saakka ja olen ausseissa sillä hetkellä kun visa loppuu... eihän WH:ssa ole pykälää joka velvoittaa poistumaan maasta viisumityypin vaihdon yhteydessä?
- Kun occupational trainee viisumin nominationissa on   "period of training" kohta niin tarkoittaako että sinulla on tämän ajankohdan jälkeen aikaa poistua maasta 2kk vai pitääkö nominaattorin anoa training periodin jälkeinen maassaoloaika viisumiin?

Onko muilla kokemuksia occupational trainee paikan hankkimisesta? Kannattaako aloittaa Suomesta käsin vai vasta perillä? Itse ajattelin laittaa hakemuksia täältä käsin ja sitten ottaa uuden suoran kontaktin kun pääsee takaisin ausseihin kesäkuun lopussa.

Raiwå

Epe,

Ei millään pahalla, mutta lueppas lisää näitä aiherivejä.

ENsinkin, sinulla ei voi olle kuin yksi viisumi kerrallaan.
Eli et voi vetää taskusta toista kun toinen loppuu, jos anot uutta visaa, myönnettäessä uusi, vanha mitätöityy välittömästi.
Kun sinun WH visa umpeutuu, pitää sinun hankkia toinen visa jäädäksesi tänne.
Eli NZ reissu olis varmaan helpoin ratkaisu turistisellasta hankkiessa.

Monta asiaa joita kysyit ei oikein antanut loogista päätelmää miksi olit itse tullut asiassa tulokseesi, joten lueppa tarkasti läpi ne viisumianomukset, ja muista ettei yhtä visaa voi liittää toiseen.
Se että toinen visa antaa joustavuutta yhdessä asiassa on varmaan sidottu juuri niihin rajoitteisiin mitkä sitä visaa kontrolloivat.
Eli ei aina yksi hyvä asia takaa toista perään kun puhutaan 'väliaikais visoista'

Tuumaa

:coolh
Ray Virta
Sydney

It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

epe

Raivo,

Kiitos vastauksestasi vaikken sen kysymyksiin liittymistä oikein ymmärtänytkään, ilmeisesti viestin asiani turhan epäselvästi. Aihetta sivuavia juttuja olen täältä lukenut, mutta en ole löytänyt vastauksia kysymyksiini.

Tiedän kyllä, että minulla ei voi olla kuin yksi viisumi kerrallaan voimassa. Puoliso on tulossa sinne töihin, olen tulossa sinne mukana ja tarkoituksenani on tehdä töitä koko sielläoloaika, joten turistiviisumi on poissa laskuista. Myöskään nykyinen viisumini ei sovellu tilanteeseen kun se on voimassa vain elokuun loppuun. Ajattelin seuraavia mahdollisuuksia:
1) Tulen Ausseihin nykyisellä WH-viisumilla ja yritän hankkia työpaikan ja työnantajan sponssaamaan viisumin eli tod.näk. "occupational trainee" tai "sponsored employee"
2) Vaihtaisin nykyisen WH-viisumini --> puolison "occupational trainee" -viisumiin, joka antaisi minun tehdä puolisona max. 20h/vko
3) Hommaisin työpaikan/harjoittelupaikan täältäkäsin ja yrittäisin saada oman "occupational trainee" -viisumin eli vaihtaisin WH-viisumin em. viisumiin

Ykkösvaihtoehto olisi houkuttelevin, koska aikaa ei ole liikaa jäljellä ja täältä käsin on vaikeata (lue mahdotonta) saada harjoittelupaikkaa ilman haastattelua. Kakkosvaihtoehto ei kiehdo 20 h rajan vuoksi, vaikka olisikin todella helppo tapa. Kolmosvaihtoehto on vaikein, mutta olisi mieluisin.

Lähinnä siis kyselen ykkösvaihtoehtoon apuja, onko WH-viisumissa pykälää joka pakottaa käymään toisessa maassa viisumin loputtua tai siinä vaiheessa kun haen toisen viisumin joka kumoaa edellisen.

Jaaks

Epe,

WH viisumissa ei ole mitään pykälää, joka vaatisi sinut poistumaan maasta ennenkuin voit saada tai saadaksesi toisen viisumin.

Ymmärsinkö oikein, että nykyinen eli WH viisumisi loppuu jo elokuussa ?

Jos näin, niin miksi et tule sitten sillä vaihtoehto kakkosella eli osana puolisosi occupational trainee viisumia ja hae sillä olo aikana oma sponsored  employee viisumi.
Onhan puolisosi viisumi kutenkin kauemmin voimassa (sopimuksesta riippuen jopa 2 vuotta + 2 kuukautta aikaa poistua maasta tai hakea toista viisumia) kuin nykyinen viisumisi.

Tokihan voit tulla sillä WH viisumillasikin ja yrittää löytää sponssorin siinä lyhyessä ajassa, mutta jos se ei onnistu voit sitten anoa liittyväsi puolisosi viisumiin.  Siinäkään tapauksessa ei tarvitse maasta poistua, jos haet bridging viisumin ennekuin WH viisumi päättyy.

epe

Kiitos Jaaks! Näin taidankin tehdä, ehkä kaikista helpoin ja fiksuin ratkaisu. Sen takia vaan haikailin WH-viisumilla maahantuloa, että olisi työnantajalle voinut näyttää alussa osaamistaan täysipäiväisesti WH-viisumilla vs. occupational traineen 20h/vko.

Jaaks

Epe,

Hyvä ratkaisu :peukkuy

Te olette todennäköisesti (oletan ja korjaa jos olen väärässä) viisumilla "subclass 442" ja siihen kuuluu juuri tuo 8104 ehto, mutta siitä sanotaan myöskin näin Immin sivuilla:

Lainaa8104 Work limitation

The holder must not engage in work for more than 20 hours a week while the holder is in Australia.
Note: Some dependents may be granted visas that do not mention 'work'. These persons can work without limitations until their visas expire.

eli odotahan vaan sinne asti kun viisumi on myönnetty :D

ps.  Hyvä työntekijä ei tarvitse 40 tuntia viikossa todistaakseen olevansa hyvä.

RUU

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Epe,

Note: Some dependents may be granted visas that do not mention 'work'. These persons can work without limitations until their visas expire.

Tuo pitää vielä vahvistaa sikäli, että meilläkin on päähakijalla ehdot 8103 (No paid work) + 8107 (ei saa vaihtaa työpaikkaa), mutta dependantilla rajoittamattomat / täydet oikeudet.
Varmista tämä kuitenkin vielä erikseen Berliinistä, että on selusta suojattu ja tiedät mihin varautua.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates