tyon haun vaikeus!!!!

Aloittaja meikalainen, elokuu 15, 2005, 09:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaaks

Susuli,
 :peukkuy asenteestasi :D

Jatkaisin kysymystäsi, että miten selviät Suomessa jos ei toimeentulon lähdettä löydykkään :?

MH

Jaaks:D:

Minä ja Tony voitaisi pitää siitä esitelmä mutta ei nyt taida viitsiä:D:D:D

Disturbance

Hah, Suomessa sitä pärjää niin, että joku ilta ilmestyy vanhempien oven taakse kassit olalla, että jeesatkaa nyt vähän... Nimim. nukkuu äitinsä olkkarin sohvalla tälläkin hetkellä! :hahhaa
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

Tony

Disturbance:D

Se kuuluu elämään, eikä kaikkien tarvitsekaan lähteä vielä 16 vuotiaana itsenäisesti maailmaa valloittamaan, aina voi palata tutulle ja turvalliselle sohvalle. Itsenäiseen elämään ja ajatukseen siitä, että ihmisen pitäisi ensisijaisesti  ITSE  pyrkiä pitämään itsestään huolta, kannattaa kuitenkin totutella, koska sellaisen asian sisäistäminen helpottaa elämää huomattavasti, varsinkin vieraalla maalla Australiassa. Valitettavasti kaikki eivät ole tätä asiaa ymmärtäneet, vaan aikuisinakin edelleen roikkuvat muiden elätettävänä ( äitin sohva=työttömyyskorvaus)

:)Tony

Disturbance

Ammattia opiskelemaan sitten vaan.
Ei ole mutkatonta tämä kouluttamattoman matkustelijan elämä. :)
"Who lives in Cairns?"

Silppu

LainaaAlkuperäinen postittaja Disturbance
Ammattia opiskelemaan sitten vaan.
Ei ole mutkatonta tämä kouluttamattoman matkustelijan elämä. :)

Opiskele kokiksi, ole vähän aikaa töissä Suomessa, ja muuta tänne Australiaan siirtolaiseksi. Tee sitten mitä haluat täällä.

Ei siinä nyt niin kovin montaa mutkaa ole.

-Silppu

Disturbance

Mitään muita ammatteja, joilla Ausseihin saisi jäädä?
Keittiöala on tullut tutuksi. Liian hullua. :hahhaa
"Who lives in Cairns?"

susuli

Diesel mekaanikolle on kysyntää, samoin peltisepälle. Niin ja sille kokille.. tai sairaanhoitajalle. Siinäpä ne ykköset..
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

Peppermint

Putkimiestä aina tarvitaaaan... :D

Onko IT-ammattilaisen helpompi päästä työhön kiinni Sydneyssä?
The world is your Oysteralia

simo

Viitaten tuohon aiempaan viestiin, niin mitkä ovat mahdollisuudet kouluttautua esim. kokiksi autraliassa ja hakeutua sen jälkeen hommiin...?

jjoensuu

LainaaAlkuperäinen postittaja Peppermint
Putkimiestä aina tarvitaaaan... :D

Onko IT-ammattilaisen helpompi päästä työhön kiinni Sydneyssä?

itse loysin IT alan toita Sydneysta, kun lahetin netin kautta hakemuksen seek:issa (www.seek.com.au) postitettuun ilmoitukseen. Haastattelivat viela puhelimitse, koska asun talla hetkella USA:ssa.

Ehka voi ollakin helppoa, mutta ei aina. Riippuu, nain IT-kielta kayttaen, monista muuttujista. Itsellani sattui olemaan juuri sellainen tausta jota tyonanantaja haki.

Peppermint

Mielenkiintoista kuulla, että sähköpostillakin voi tärpätä. IT-alalla varmasti erikoisosaamista arvostetaan.

Täytyypä ruveta kokeilemaan.
The world is your Oysteralia

ensiferum

Tyonsaannin tiivistaisin itse tahan yhteen lauseeseen joka nyt ei oikein suomeksi kaanny, "its not what you know but who you know".

Kummasti kun sai yhdesta paikasta duunia niin heti poiki seuraavasta paikasta pestin ja myos sita seuraavaa on jo tyrkytetty.

Tanaan soitti joku agentin retale, olis muka Sydneyssa koodarin hommia, meinasin tokasta tyypille etta mitas siina soittelet kun en kuitenkaan saa hommaa. Kiusaavat nyt viela oikein kuukausienkin jalkeen.

mauua

Hei kaikki!
Tuntuu olevan tietäväistä väkeä täällä, niin aattelin paria asiaa kysästä kun oon tässä suunnitellu että lähteä pitäis, töihin siis sinne.
Täytyykö WH-laisillakin siis olla toimeentulorahat tilillä ennen lähtöä, jotta viisumi myönnetään? Tai onko joku summa mitä pitää olla?
Entäs sitte onko mitään pointtia lähetellä työhakemuksia etukäteen jo Suomesta käsin? Oon ite "teatterialan kokenut käsityöläinen", oon netistä kattellu teattereiden yhteystietoja jne... onks kellään mitään tietoa työllisyystilanteista tai teatteripiireistä ylipäätään? Tai vaateteollisuudesta? Kun mieletöntähän olis jos oman alan töitä sais, mutta samapa tuo mulle kyllä.
Onks esittää ensikäden spekulaatioita miten myrskytuhot vaikuttaa hedelmähommiin ja kuinka pitkällä aikavälillä?
Ja lopuksi: onko kuitenkin helpompaa löytää Suomesta aussimies ja lähteä sen siivellä sinne kuin että reissaisi yksin onneaan kokeilemaan...? :pepsodent Ei sillä ettäkö muuten jänskättäis, mutta lähinnä se, että ku rikas en ole, niin voin kyllä järkätä itteni pulaan täälläki, ilman että sitä varten tarttis maailman toiselle puolelle lähtä.
Lähteminen on pitkän tähtäimen päässä mulla vielä, ehdin sumplia, pähkäillä, säästää, lopettaa tupakan polton, harjotella kansantanhuja, käydä merellä kalassa ja pelata muutamanki yön miinaharavaa, mutta ois kiva vinkkiäkin saada.

Jotain spesiaaliahan reissutytön pitää kolmenkympin kunniaksi keksiä... :XXXX

mauua

UnExpected

Eipa tuo tyonhaku kovin vaikealta ole vaikuttanut, ihan vaan WH-viisumillakaan matkustavalle. WA:ssa olin tosin outback pubissa oluen kaatajana mika mukavasti kylla muistutti miten loistava konttorirotta ma oikeastaan olen ;)

CV:tani en ole kylla millaan ammattilaisella teettanyt, hyvin tuo on nayttanyt tahan asti monissa maissa kelpaavan. Melbourneen tullessa lahetin meililla CV:n varmaan 15 eri rekryfirmaan joista viiteen paasin haastatteluun. Taa prosessi kesti 2-3 viikkoa eli baariduunin tienestit tuli hyvin tarpeeseen. Eka temp-homman kesto oli 2 paivaa jota kuitenkin jatkettiin koko kolmeksi kuukaudeksi. Sen jalkeen olinkin vapailla kolmisen viikkoa ja tanaan soitin samaan rekryfirmaan etta olisin taas kaytettavissa ja huomenna alkaa parin viikon duuniputki. Ja kyseessa on ihan tavalliset toimistotyot, ei kovinkaan hohdokasta mutta palkka juoksee.

Eli jos toimisto temp-hommat kelpaa niin niita tuntuu olevan tarjolla ainakin taalla pain. Itsella oli kylla muutaman vuoden tyokokemus ja tietotaito monen eri tietokone-ohjelman kayttoon mika tietystikin vaikuttanee asiaan.

Jos ei noi lukukausimaksut olis mita on niin jaisin tanne opiskelemaan kirjanpitajaksi, hommia olis varmaan enemman kun jaksais sillakin saralla.

Tsemppia tyonhakuun kaikille!

Ja Mauua: ei minulta ainakaan kukaan mita pankkitili-kuitteja tullessa kysellyt mutta ei tanne kannata tyhjin taskuin lahtea. Rahaa kuluu turistina liian helposti :)

Milka

Unexpected,

Just noin. Melbournessa on talla hetkella pula kokeneista toimistotyontekijoista. En tietenkaan voi luvata toita kenellekaan. Mutta jos muutaman vuoden omaa tyokokemusta ja osaa Microsoftin ohjelmat, niin ainakin temp hommia pitaisi loytya. Jos ei loydy, niin sitten saattaa olla CV:ssa vikaa. Sama ohje kirjanpitajille.

Unexpected, tyontekija pulan vuoksi taalla esimerkiksi osto- tai myyntireskontraan (account payable accounts receivable) hyvin usein paasee toihin, jos vain on tyokokemusta mista tahansa toimistotyosta. Hyvalla onnella sitten firma maksaa opinnot kirjanpitajaksi ja siitakin eteenpain.

Rane

LainaaAlkuperäinen postittaja Peppermint
Mielenkiintoista kuulla, että sähköpostillakin voi tärpätä. IT-alalla varmasti erikoisosaamista arvostetaan.

Täytyypä ruveta kokeilemaan.

Itsellenikin kävi juuri näin: netin kautta sain yhteyden australialaiseen recruitment agencyyn ja nyt olen toukokuun alusta lähdössä tarjotun työn perään Sydneyyn. Koko prosessi ensimmäisestä kontaktista eri vaihtoehtojen kautta puhelimitse suoritettuun haastatteluun sekä edelleen työtarjoukseen kului noin 5 kk, joista ensimmäiset 3,5 kk odottelimme minulle oikean vaihtoehdon (= sopivan työnantajan/työtehtävän) löytymistä.

On se vaan ihmeellinen kapine tämä internetti... :pepsodent

eevis

wamberal :)

Lainaus käyttäjältä: wamberal - tammikuu 10, 2010, 20:51
...
Wamberal.. joka tarvitsisi jotain taikakonsteja pian tyonhakuun, kun ehka 30 hakemusta kirjoitettu ja 4:ssa haastattelussa kayty - mutta tuloksetta  edelleenkin, masentavaa! :nuttu:

hmm tähän täytyy ottaa lainaus Timolta tuolta edelliseltä sivulta, joka on hyvinkin omien kokemuksieni mukainen...

Lainaus käyttäjältä: Timo - elokuu 16, 2005, 20:01
Jonkin verran työnhakuun liittyviä vinkkejä ja neuvoja sain tuttavilta ja etenkin asiakkailta, joita joskus sattui olemaan. Arvokkaaksi osoittautui neuvo, että kannattaa teettää ammatilaisfirmalla tuo "resume" - siis se pohja, josta voi sitten muokata kulloiseenkin tarpeeseen sopivan. Maksamalla noin nykyisen päiväpalkan verran pääsin vihdoin haastatteluun, jossa joku oli kiinnostunut tekemisistäni ja osaamisestani! Haastattelun perustella hän  kirjoitti luonnoksen, jota yhdessä sitten työstimme sähköpostin välityksellä. Onnistuin näyttämään tuota paperia rinnan itse laatimani kanssa eräälle oman alani (IT) päällikölle, joka teki myös rekrytointeja. Hänen kommenttinsa oli, että hyvä, minun tekstini oli ollut kyllä hyvää, mutta kuullosti ja näytti vieraalle kun taas tuo ammattilaisen versio oli sitä, mitä täällä  odotetaan - ja minusta kun siinä oli kökköä englantia ja jopa mutama selvä kielivirhekin ja asiat ilmaistu epämääräisesti ja valheellisesti.  

En tiiä ootko jo ehkä lukenutkin tuon, jos et niin kannattaa lukea koko tarina, tuolta ekalta sivulta se löytyy, mutta siis se pointti, jossa olen täysin samaa mieltä Timon kanssa on että sitä omaa ansioluetteloaan pitää rajusti muokata sopimaan täkäläisiin standardeihin, jos et jo ole sitä tehnyt... Kyyneleet valuen ;) editoin omaa (omasta mielestäni aivan loistavaa ja Suomessa hyvin toiminutta) tekelettäni vastaamaan paremmin täkäläisiä kaverilta saadun "mallin" mukaisesti, ja voila, niin se vaan sitten sillä tärppäsi... (tosin tämä pulju oli epätoivoinen saamaan edes jonkun jo siinä vaiheessa... :pepsodent :D ;D ) Se vaan on niin, se mihin joku rekrytoija on tottunut ja mikä on täkäläisittäin "paras" formaatti vaikuttaa hänen arvioonsa... ja siihen päätyykö oma hakemus isosta hakemuspinosta päälle vai roskiin... näin luulen... :) Tsemppiä työnhakuun, ajattele niin että teet kumminkin jotain oikein koska kerran pääset haastatteluihin, se on jo hieno juttu! :peukkuy
Dees - We will bloody bounce back!!!

wamberal

Kiitos Eevis vinkista!!!   :peukkuy En ollutkaan tata aihetta taalla viela lukenut - ja jotenkin helpotti huomata etta muillakin on ihan samanlaisia ongelmia.

Olen oikeasti kallistumassa siihen siivousduuniin, jos en nyt niita muutamia duuneja saa joihin olen hakenut ja jotka oikeasti haluaisin..

Jotenkin se tuntuu vaan niin pahalta palata siihen duunin mita teki lukioaikoina  >:( sata askelta taaksepain cv:ssa, mutta tyo kuin tyo, niin se kai on, ja jostain on aloitettava (olenan nyt se tuntematon ulkkari taalla)

Mun mies kavi duuninsa puolesta HR kurssin, ja nyt se itse lukee tyohakemuksia ja istuu siella haastattelupaneeleissa (ja se oikolukee mun hakemukset+cv:n aina) joten luotan siihen etta ne on tarpeeksi "aussimalliset". Oon tassa sivusta nyt seurannut kun han lukee tyohakemuksia&valitsee niita hakijoita haastatteluihin, niin oon tajunnut tosi selvasti sen, etta ma oon nyt ihan samalla linjalla kuin ne esim. Pakistanilaiset/Intialaiset tyonhakijat, joita mun mies ei sitten palkannut, koska vaikka oli tutkinnot ja vaaditut tyokokemukset, niin kun ne ei ole taalta, eivat paikalliset ihmiset tieda millanen se niiden yliopisto&tutkinto on tai millasia on ne firmat missa he ollut toissa... yms, ja jos ei ole suosittelijoita taalta (kuten mullakaan ei ole) niin paha on tilanne.  :(

Jotenkin kun taman tassa nyt tajusin, niin selvian (ehka toivottavasti :peukkuy) siita ajatuksesta etta entinen mm. YK/&uurlahetysto tyontekija siirtyy siivousalalle, eika se tunnukkaan enaa niin pahalta...

tsemppia meille!

eevis

wamberal :)

No tuopa onkin hyvä juttu, että saat mieheltäsi palautetta hakemuksiin! :peukkuy

Tuntuu kyllä niiiiiiin haaskuulta sinun laittaa osaamisesi jäähylle... :( Entäs tuo Timon kikka tehdä ilmaiseksi keikkahommia, jotta sai paikallisia reffejä? Onnistuisiko se tapauksessasi? Teiltä ei taida olla ihan mahdoton matka esim. Sydneyyn vaikka Suomen konsulaattia tms. koittaa... vaikka taustasi huomioiden olet kai jo sen koittanut, jos välimatkan takia on mahdollistakaan... Hmm hmm luulisi ilmaisen työvoiman kelpaavan, jos avoimesti kertoo, että hakee paikallista työkokemusta... "give me a fair go, mate"... :) Riippuen työnantajan epätoivoisuudesta voivat ne Suomeenkin ottaa yhteyttä suomalaisiin reffeihin, sitä mahdollisuutta voi ainakin koittaa maksimoida tekemällä asian helpoksi esim. laittamalla sähköpostiosoitteen lisäksi aikaeron selväkielellä puhelinnumeron viereen... "pls note time difference to Finland: 9 hours BEHIND us" etteivät soita aamuysiltä EST ja ihmettele, kun kukaan Suomessa ei vastaa... :)

Tsemppiä tosiaan, toivotaan että se eka työpaikka nyt pian löytyisi sulle ja saisit paikallisen reffin ja näyttöä! :peukkuy
Dees - We will bloody bounce back!!!

RUU

Lainaus käyttäjältä: wamberal - tammikuu 11, 2010, 12:09
Kiitos Eevis vinkista!!!   :peukkuy En ollutkaan tata aihetta taalla viela lukenut - ja jotenkin helpotti huomata etta muillakin on ihan samanlaisia ongelmia.
Taitaa olla suurella osalla siirtolaisia kun hakevat ekaa ammattihommaansa. Poislukien britit, joilla tuntuu olevan helpompaa.

LainaaMun mies kavi duuninsa puolesta HR kurssin, ja nyt se itse lukee tyohakemuksia ja istuu siella haastattelupaneeleissa (ja se oikolukee mun hakemukset+cv:n aina) joten luotan siihen etta ne on tarpeeksi "aussimalliset".
Malleissakin on paljon alakohtaisia eroja. Rekrytoiko miehesi sinun alallasi? Voisitko käydä juttelemassa jonkun oman alasi agentin luona?

LainaaJotenkin kun taman tassa nyt tajusin, niin selvian (ehka toivottavasti :peukkuy) siita ajatuksesta etta entinen mm. YK/&uurlahetysto tyontekija siirtyy
Sinun ammatillinen taustasi taitaakin olla aika haastava täkäläisillä työmarkkinoilla. Kansainvälisyys on vasta nostamassa päätään mutta sitä ei vielä arvosteta oikeastaan lainkaan. Paikallinen kokemus jyllää. Ehkä paras alue voisi olla hakeminen johonkin kansainväliseen yritykseen (Unilever, PWC, Anderson, mikä sitten alasi onkin) tai muuhun organisaatioon (Unicef, World Vision, jne).

Minä olen nykyisin niin muodikkaalla IT-alalla ja tärppäsi vasta moninkertaisen hakemuspinon jälkeen (menin siis vajaassa vuodessa aika lailla yli 30 hakemuksen). Omaan Resumeeni tuli reaktioita 1/6 hakemuksista. Kun sen sorvasi ihan uuteen uskoon (ja uskomattomiin ylisanoihin) eräs täkäläinen agentti, onnistumisprosentti nousi 1/4:een ja keskustelujen sävy vaihtui paljon vakavammaksi.
Samoin haastattelutekniikka pitää oppia - ne ovat lähempänä hyväntuulista jutustelua ja kertoilua kuin erityisen ammatillisen osaamisen selittämistä. Osaaminenhan ilmeni jo Resumestakin ja sen vuoksi sinut kutsuttiin henkilökohtaista tutustumista varten ja vähän tarkentamaan / varmistamaan asioita.

Onnea matkaan!
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

wamberal

Kiitos RUU kannustuksesta!

Yksi ongelmani on nyt se, etta pienten lasten aitina ei lahde viela F3 ruuhkissa Sydneyyn ajamaan paivittain jossa suurin osa noista mainitsemistasi isoista firmoista sijaitsee, nain olen pienessa mielessani ajatellut, koska muuten en oikeasti nakisi lapsiani ollenkaan (kun menevat nukkumaan jo ennen iltaseiskaa! :pepsodent) ja siksi olenki ajatellut etta teen mita vain "hanttihommia" nama pari vuotta kunnes olen sitten Citizen ja lapset isompia, niin sitten voin jo ajaa "kunnon duuniin" Sydneyyn asti. Toisaalta sitten miettii, etta siivooja duunin jalkeen on varmasti taas vaikea nousta "kunnon hommiin".. monimutkaista tama tyonhaku..

Mutta luulen etta haastattelu tekniikassanikin on parannettavaa, kun sinne asti olen kuitenkin paassyt, mutta en sitten enaa pidemmalle.. niin ja sinne oman alan agentille tasta on kai sitten noyrana kaveltava, ei auta  >:(

Wamberal

kia

Hei ruu, tai muutkin! Olit tyytyvainen professionaalisesti tehtyyn ansioluetteloosi, olitko niin tyytyvainen, etta suosittelisit ko agenttia! Jos niin, mielellani ottaisin contact tiedot vastaan! Paljonko heidan veloitus oli ko tyosta? jos kukaan muu osaa suositella hyvaa firmaa, kiittelen jo etukateen!

Anzku84

Hei,

Olen lähdössä avopuolisoni kanssa ensi syksynä Ausseihin vuodeksi (WH) ja mielenkiinnolla olen lukenut näitä sivuja ja etsinyt tietoja (olen siis alkutaipaleella tiedon keruussa kaikenlaisten asioiden suhteen)...

Tarkoituksena olisi aloittaa työstämään CVtämme "Aussikuntoon". Onko jossain joku sivu, jossa olisi jotain pohjia tai vinkkejä CV:n kirjoittamiseen?
(Pahoittelut, jos vastaus löytyy jo täältä ja on jääänyt huomaamatta....)

Kiitos vastauksista jo etukäteen,

MH

http://www.careerone.com.au/news-advice/resumes/resume-templates

Googlesta sanalla resume löytyy lisää ja kannattaa laittaa www.google.com.au ja niin että hakee vain täältä sitä tietoa.

jounij

Tässä kohdalleni osuneessa jutussa Intiasta Australiaan muuttanut kirjoittaja luettelee järkevältä kuulostavia menetelmiä, jotka auttoivat häntä löytämään ensimmäisen työpaikan Australiassa:

http://firstjobaustralia.blogspot.com/2009/11/how-to-find-job-in-australia.html

Kirjoitus käsittelee työnhakua informaatioteknologian kannalta, mutta monet mainitut asiat ovat päteviä yleensäkin.

Vinkkaa
Jouni
Canberra

wamberal

Kiitos linkista Jounij, oli mielenkiintoista luettavaaa!

Tassa olisi taas yksi tyo Melbournessa jossa pitaa olla fluent Finnish and English.. Toivottavasti taalla olisi nyt joku tyota vailla, ei varmasti ole hakijoita ihan jonoksi asti tuohon tyohon  :D

http://seek.com.au/job/b-finnish-b-speaking-customer-service-officer/melbourne-south/16570317/11/1/

Wamberal

Mesi

^ Aika ihanat työajat...  :D

sim

Jounij:n laittamasta mielenkiintoisesta linkistä inspiroituneena päätin kirjoittaa valmiiksi kuukausia "tekeillä" olleen oman blogipostin samasta aiheesta. Tässäpä siis tarinaa ja vinkkejä työnhausta Australiassa suomalaisesta perspektiivistä:

http://australiaan.wordpress.com/2010/02/04/tyopaikan-haku-australiasta/

wamberal

Jos tyonhakijoita kiinnostaisi, niin taas tuli SEEK.COM.AU sivuilla vastaan pari duunia suomenkielisille, talla kertaa Adelaidessa ja Melbournessa:

http://www.seek.com.au/jobsearch/index.ascx?DateRange=31&Keywords=finnish&searchfrom=quick

Lycka till!!!
wamberal