matkalaukku vs rinkka

Aloittaja KayKay_, heinäkuu 03, 2005, 19:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KayKay_

Eli jos vuodeksi lähtee niin mitä hyviä ja huonoja puolia matkalaukun/rinkan mukaan ottamisessa on huomattu? Itselläni pieni vedettävä matkalaukku on ollut ideana ottaa, mutta monet sanovat että rinkka on helpompi. Miten on?

Ja onko pientä matkalaukkua mahdollista säilyttää jossain säilytyspisteessä jos haluaa tallustella laajemmin ympäriinsä pelkän repun kanssa?

Olen yrittänyt etsiä mielipiteitä kysymykseen, mutta en kauhean montaa ole löytänyt. Jos joku voisi vastata tai antaa hakuvihjeitä niin olisin kiitollinen.

wendolene

Rinkka:peukkuy
Vedettävä matkalaukku :peukkua

iskater

Kannataisin tuota pientä vedettävää laukka jos siitä itse pidät. Pidä vaan huoli siitä ettei se ole liian iso (liian isoa on vaikea kuljettaa eikä mahdu minnekään).
Käytännössä et varmaan kuitenkaan paljoa niitä kamoja kantele, riipumatta siitä onko sulla rinkka vai laukku.
Esimerkiksi, saavut lentokentälle, siirrät laukun hihnalta autoon/bussiin/junaan. Pääset perille hostelliin tai muuhun majoitukseen jossa siirrät laukun kulkuneuvosta ylös huoneeseen. Olet tässä paikassa niin pitkään kuin lystäät jonka jälkeen kannat tavarasi ulos ja nostat seuraavaan kulkuneuvoon, joka vie sinut seuraavaan paikkaan jossa taas nostat tavarasi kulkuneuvosta majoituskohteeseesi.

Rinkka selässä sinulla on molemmat kädet jatkuvasti vapaana, ja se kulkee siinä selässä helposti. Miinuksena sitä joutuu nostelemaan jatkuvasti selkään ja selästä pois, joka ei ole huisin mukavaa jos rinkka painaa lähemmäs 20kg.
Vedettävä laukku rullaa kivasti perässä niin kauan kun kuljet päällystetyillä teillä, siinä vaiheessa kun ne loppuu pitää sitä laukkua kantaa. Riippuu sitten ihan laukun mallista miten vaivattomasti sen kantaminen sujuu.  Laukun saa kokonaan auki mikä helpottaa tavaroiden saatavuutta ja järjestyksessä pitämistä, jos sellaisesta tykkää.

Itselläni oli mukana urheilukassi ja reppu, eikä tuottanut vaikeuksia missään vaiheessa. Että vaikka se rinkka olisi mukana niin itse en ainakaan tykkää sellaistakaan ympäriinsä kannella enempää kuin mikä on pakollista, eli kun siirtyy paikasta A paikkaan B.  Eli jos haluat tallustella ympäriinsä repun kanssa, riippumatta siitä onko sinulla rinkka vai laukku, voi olla hyvä ajatus jättää se johonkin säilytyspisteeseen.

Mitä vähemmän tavaraa mukanan sen helpommin se kulkee, riippumatta siitä mihin tavarat on pakattu. Mutta tosiaan jos sitä vedettävää laukkua ei saa kannettua kunnolla se ei varmaan ole hyvä vaihtoehto jos sitä pitää pitkiä matkoja raahata hiekkaisia teitä pitkin.

Yritä tästä nyt sitten ottaa selvää :D en kyllä keksi mitään varsinaisia esteitä sen vedettävän laukun mukaan ottamiseen, kunhan sitä on tarvittaessa mahdollista myös kantaa.
Ja kumpaan nyt sitten päädytkään niin pakkaa kevyesti.

KayKay_

Oi, kiitos kamalasti vastauksestasi iskater, juuri tämän halusin tietää. Tavaraa minulla ei tule kamalasti kyllä olemaankaan, mutta jostain syystä itse en ole pitänyt rinkkojen käytöstä.

Noniin ei muuta kun pakkaamaan sitten vain :P

susuli

Tai sitten teet itsellesi parhaan mahdollisen palveluksen ja ostat auton. Slloin on ihan sama missä muodossa kamat on mukana  + pääset töihin + tietenkin olet vapaa tekemään mitä haluat ja missä haluat + matka tulee puolet halvemmaksi. Me purimme kamat rinkoista autoon ja pakkasimme lähtiessä:peukkuy. Ei tarvinnut kantaa kuin ekalla etapilla ennen autoa ja silloinkin meni hermot, aivan totaalisesti.:itke
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

riaapa

Susuli,

olen kyllä kuullut autoa nimitettävän "kauppakassiksi", mutta te pistittekin astetta paremmaksi tuolla "matkalaukulla" ympäri Australiaa huristellessanne... :hahhaa :hahhaa :hahhaa
Riina

susuli

Jep, ja arvaa millainen yllätys oli autoa myydessä kuinka monta laukkua meillä olikaan....:itke

jklan

Hieman tähän liittyen - minkäkokoista rinkkaa olette roudanneet mukana ja minkäkokoista suosittelette?  Erityisesti tytöt/naiset kertoilkaa kuinka suuri ja kuinka painava rinkka on ok :peukkuy
 55 litraa n. 50 kg tytölle?
Makuupusseja ei meinattu ottaa Suomesta mukaan, ostetaan sitten jos tarvitaan.

eevis

jklan :D

itsellani on muistaakseni 70l rinkka, eika ole koskaan ollut ongelmia sita kantaa...eika varsinkaan tayttaa... :D:D eli riippuu varmaan itsestasi, millaisen rinkan jaksat. jos oikein vaeltamassa on, sanoisin etta 20kg (tilavuudesta viis, painohan siina ratkaisee ja etenkin mukavuus selassa) on "ehdoton" maksimi naisimmeiselle ettei ihan tuskaksi mene, mutta jos on wh:lla...hmm eikohan sita 20 menis kevyesti, jos ei aio koko ajan rinkka selassa kavella :confuse kun kuitenkin kai paivareppua tulisi useimmiten kaytettya.
Dees - We will bloody bounce back!!!

eevis

hmm muistaakseni joku fiksu joskus mulle opetti, etta rinkka saa painaa max 1/3 omasta painosta

silva

Hehheh, mulla oli 80l rinkka, joka tietenkin oli ääriään myöten täynnä. Painoi lähtiessä 14kg, palatessa jonkin verran enemmän. Ei sitä pitkälle viitsinyt kantaa mutta tarvittaessa meni kyllä. Lähetin jotain kamaa kotiin kun selvisi mitä ei oikeastaan tarvinnut niin kauheasti, mutta toisaalta ostin jonkin verran uusia vaatteita reissussa.

Yksi plussa omassa rinkassani oli se, että sen sai vetskarilla auki koko pituudelta. Voi pakata kuin matkalaukun ja asioihin on helppo päästä käsiksi. En missään tapauksessa ottaisi tuollaiselle matkalle pelkästään päältä täytettävää rinkkaa.

Kieltämättä joskus kävi kateeksi japanilaistyttöjä jotka rullailivat matkalaukkujaan ympäriinsä, kun itse piti kiskoa monsteri selkään, mutta toisaalta matkalaukku venyy huonommin eikä siihen ole yhtä helppo ripustella ylimääräistä kamaa :)

Makuupussin ostin matkalla, ja kyllä se oli tarpeeseen, ainakin kun poistui isompien kaupunkien alueelta - riippuu vähän missä liikkuu.

Tulipas juttua.

--silva

jklan

Melko isoja rinkkoja teillä ollu mukana, rupes epäilyttämään saakohan 55 litraseen edes mahtumaan kaikkea tarvittavaa... :? Totta on tietysti juuri se, ettei rinkkaa working holiday -reissulla tarvitse kantaa yhtä paljoa kuin vaelluksella tms. En ehkä kuitenkaan haluaisi ihan tuhottoman painavaa rinkkaa kannella, ja kun tommonen 55 litranen löytyy omasta takaa, niin ehkä yritän mahduttaa kaiken siihen.

susuli

Jklan: 50kg???? Ihanko oikeasti 50 kg??? :o
Mulla oli 75l rinkka jonka paino kotiin lähtiessä oli 21 kg ja voit lukea tuolta edellisestä viestistäni kuinka mielelläni kannoin ko lastia, sen parin päivän ajana..

jklan

Susuli:
Siis kantajan paino 50kg, mahtuisikohan tuommoiseen 55 litran rinkkaan tavaraa ehkä jonkun 15kg:n edestä :hahhaa

susuli

Suunnilleen. Se muuten riittää ihan hyvin, sinne päästyäsi huomaat pakanneesi kaiken mahdollisen ihan turhan mukaan:roue

zetax

Niin ja olellisinta on se, että sitä rinkkaa ei kuitenkaan joudu loppujen lopuksi paljon kantamaan. Varmaan mulla pisin matka oli 3km. Ja senkin kävelin periaatteessa liikunnan takia, ei hostellin isäntä voinut ymmärtää:o Tyrkytti kyllä kyytiä:o

Tony

Mulla oli 20 vuotta sitten Suomen armeijan ikivanha reppu, jonka nahkaiset olkahihnat olivat ajansaatossa venyneet parin sentin levyisiksi naruiksi. Muistan kun Sydneyn juna-asemelta kävelin kohti keskustaa, niin käsistä hävisi tunto joksikin aikaa, kun olkahihnat painoivat inhottavasti vaikka yritinkin tunkea niiden alle kaikenlaista toppausta:peukkua. Eli mukavaan ja toimivaan rinkkaan kannattaa satsata.

:)Tony

eevis

Tony :D

off topic taas kerran mutta oletko jo jossain taalla dunderissa kertonut (juu kaytin hakua mutku mutku en loytany... :D ), mika sai sut 20 vuotta sitten (ensi kertaako?) Ausseihin lahtemaan? millaista oli siihen aikaan reppuilla (jos sita teit?)? ...ja tuhat muuta kysymysta...? :D :eye: ...jonkunlainen kertomus jonnekin aiheeseen sopivaan ketjuun ois tosi hieno juttu... :XXXX

Raiwå

Eevis :)

Annan Niksi Pirkan viikon vinkin jonka varmaankin jo tiedat, mutta what the hell :)

Jos klikkaat kyseisen henkilon viestinlaatikon alareunassa olevaan HAKU nappia, tuo se esille vain hanen kirjoittamat viestit.
Silloin se helpoittaa hakemisessa, varsinkin kun ne kaikki viestit tulee esille paivamaara jarjestyksessa.

Eli viestiketjuja lukiessa on jokaisen jasenen omassa viestilaatikossa valinta napit seka yla etta alareunassa.
Alareunassa on se haku nappi

:coolh
Ray Virta
Sydney

It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

eevis

Raiwo :D

hei enpa tota kylla tiennyt joten kiitos vinkista, tosin itse hakusivullakin voi hakea jopa hakusanalla vain tietyn kayttajan postituksia (siellahan on ihan oma lokero kayttista varten, go haku!) kuten yritin aamulla. mut ei tarpannyt. tai sitten en vaan keksinyt hyvia hakusanoja Tonyn postituksia seuloessa. tai sitten Tony on salaperainen. :)

Raiwå

Eevis :)

Tony kayttaa Camel bootseja :roue

Juu nou :eye: omat polut etc etc:hahhaa

:coolh
Ray Virta
Sydney

It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Tony

Raivo:D

Ei tietenkään mitään kamelisaappaita vaan BLUNDSTONEJA:D

Eevis:)

En kyllä itsekään enää muista mitä kaikkea sitä on tullut täällä Dunderissa kerrottua. Ja osa kirjoituksista taitaa olla sellaista soopaa, että delete-nappulalle olisi käyttöä. Kyllähän sitä välillä tulee kerrottua siitä, miten 80-luvun alun Australia eroaa nykyisestä, mutta muistettava on myös se, että itsellekin on tullut siinä ajassa pari kymmentä vuotta lisää ikää, jolloin oma katsontakantakin on saattanut muuttua. Kakskymppinen katsoo maailmaa erilaisin silmin kuin nelikymppinen. Tämä vain viittauksena ympäristökeskusteluun.

:)Tony

Sarah

Mä olen kyllä rinkan kannalla.
Rinkkaa on kyllä vittumaista kantaa, sillon kun se painaa paljon, mutta loppujen lopuksi sitä ei tule paljon edes kannettua.
Matkalaukku on toisaalta helppo kun sitä voi vetää.. Mutta reppuilijoita kun ollaan, niin mun mielestä rinkka kuuluu asiaan.

eevis

ookei, eli Tony on salaperainen... :) fair enough. (ha, mun viikon lause nakojaan.)

alkuperaiseen aiheeseen :D viela etta olen Sarahin kanssa samaa mielta etta rinkka on parempi. varsinkin kun JOS (kun?) sita joutuu nostelemaan tai kantamaan ympariinsa niin onhan se mukavampi rinkan olkaimista ja/tai muista lenksuista ottaa kunnon ote kuin yrittaa sita matkalaukkua halata ja saada kiinni siita yhdesta kahvasta. ei mene selkakaan niin helposti rinkkaa nostaessa. ja kun sen pakkaa oikein (paino alas), ja saataa kaikki vyot sun muut kunnolla niin hyvinhan se selkaan istuu ja jaa kadet vapaaksi lukea karttaa tms.