Karttuneet kilot?

Aloittaja Tony, kesäkuu 29, 2005, 17:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tony

LainaaAlkuperäinen postittaja Jukka
Tony :hahhaa:hahhaa:hahhaa:hahhaa:hahhaa,

En ole koskaan nähnyt niin isoja naisia kuin Balille matkustavat Aussit!

Vain mun kommentti, ei tarvi ottaa kantaa.

Jukka

Niinhän se on, että hyvin syönneillä aussittarilla sitä kontaktipintaa piisaa :D Ei käy kateeksi niitä parkoja, jotka alle jäävät.

Mutta nyt kysynkin teiltä, varsinkin pidempään Australialaiseen elämäntyyliin sopeutuneilta, että mikä on vuosien/kuukausien aikana kertynyt saldo kiloissa mitattuna?

Itse voisin mainita, että vuonna -84 pari kymppisenä kloppina painoni nousi 8kk Australiassa olon aikana 69 kilosta 82 kiloon. Ja kyllä oli kotiväellä naurussa pitelemistä, kun palasin Suomeen:hahhaa:hahhaa. Myöhemmillä reissuilla saldoksi on jäänyt aina muutamia kiloja, vaikka olenkin pyrkinyt liikkumaan paljon.

Laittakaa kiloja rehellisesti kehiin, ja mielellään myös WH:laiset, vaikkakin heidän niukalla nuudelidietillä ja pelloilla häärimisellä voi olla jopa käänteinen vaikutus, vai tasapainoittavatko kunnon aussiBBQ ja janojuomat tilannetta?

:XXXXTony

Aikis

six kilos in two years - terrible! Fortunately now lost some of them...

Minun individualistinen teoriani on, että tämä myöhäisiltapainotteinen ruokailu ei sovi minun pirtaani - kaikki kuluttamaton (ja sitä on tietysti liian paljon) kuona kertyy keskivartaloon... No, tietysti valkoviinin määrä on myös lisääntynyt täkäläisissä oloissa. Liikkumisessa ei juurikaan suuria muutoksia kahden vuoden takaiseen - eli yhtä vähän.

kun olen muuttanut (kun lekuri kertoin kolesterolin olevan vähän koholla) ruokailutapojani että sitkutan lounasta iltapäivän puolelle ja silloin syön oikein miehen annoksen, enkä sitten dinnerillä muuta kuin vihreää teetä ja hedelmiä ja kattelen ku toiset syö niin heti on tippunu neljä kiloa...

hyvä survey, ei tää ole mikään häpeä vaikka häpeä onkin. ja kaikki ennen kuulumattomat vinkit ovat kullanarvoisia. Useimmat olen kuullut miljoonaan kertaan, joten älkää viittkikö.

Urul

20 kiloa , joista nyt olen onnistunut pudottamaan neljä kiloa. Omalla kohdallani pyöristyminen alkoi tapahtua välittömästi sauhuttelun lopetettua 5½ vuotta sitten.

riaapa

Mulla on päässyt paino jopa putoamaan täällä ollessa muutaman kilon verran. Hyvä onkin, koska Lontoossa asuessa tuli muutamassa kuukaudessa 7 lisäkiloa, joita olen kantanut siitä lähtien (nelisen vuotta). Luulen että syy painon hienoiseen putoamiseen on se, että Suomessa olin opiskelija ja ruokailutottumukset ja elintavat eivät olleet kovinkaan säännölliset, kun taas täällä olen kokopäivätyössä joten elämä on jotensakin rutinoitunut. Painonnousuni Lontoossa johtui ihan varmasti jo aikaihmisenkin mainitsemista syistä eli viinin lisääntyneestä kulutuksesta, taajaan ulkona illallistamisesta ja etenkin siitä että päivän pääruoka sijoittui myöhäiseen iltaan.

Liiemmälti en kylläkään kilojen tuijottamista harrasta, vaan yritän enemmänkin kuunnella miten kroppa ja pää voivat. Terveellinen ruoka ja liikunta kun tekevät hyvää myös pääkopalle vaikka ylikiloja olisi kuinka. :peukkuy
Riina

zetax

Kyllähän wh:laisellekin kiloja kertyi ja sen laitan vaan kokonaan liikunnan puutteeseen, johon ei löytynyt intoa joko töiden, tai töiden metsästämisen takia. No nyt päästessäni taas oikeaan rytmiin niin painan 8 kiloa vähemmän kuin aussiaikanani.

Niin ja olihan hamppariravintoloissa ruoka niin halpaa, että siellä tuli syötyä liian monta kertaa. Suomessa olen syönyt elämässäni n. 5 kertaa hampparia.

t. 186/77

iskater

plus miinus nolla. tosin kunto kovasti heikkeni, joka varmaan johtuu aktiivisen päivittäisen urheilun muuttumiseksi aktiiviseksi laiskotteluksi. eli uskon että ausseissa lihakset muttuivat läskiksi,  ja epäsäännöllinen rytmi esti painoni kasvun. Suomeen palattuani lihosin viisi kiloa, joka edelleen kulkee mukana.

jounij

Kyllä kai sitä noin 15 kiloa on tullut lisää, josta parisen kiloa jo Brisbanessa, vaikken siellä autoa omistanutkaan. Canberrassa kiloja alkoi kertyä heti auton hankinnan jälkeen. Mutta onneksi painonnousu jokseenkin loppui 4 - 5 vuoden jälkeen, ja sen jälkeen on ollut havaittavissa vain normaalia kausivaihtelua: joulun ja muidenkin lomien aikaan, kun tulee herkuteltua, paino saattaa nousta muutamalla kilolla siitä sitten tippuakseen takaisin "normaaliin" seuraavien parin kuukauden aikana.

Toteaa
Jouni
Canberra

Heidi

Aika lailla samoissa lukemissa on paino pysynyt, valilla heittaa kilon tai pari jompaan kumpaan suuntaan. Suomessa tuli vietettya railakasta opiskelijaelamaa ennen tanne tuloa, ravintolakoulussa kun tuli keskityttya siihen syomiseen ja juomiseen ehka hieman muiden alojen opiskelijoita enemman?? Taalla menin sitten suoraan tomaattipellolle huhkimaan, joten muutos elamantyyliin oli aika suuri ja painoa taisi silloin pudota jonkin verran. Nyt sitten paino taas nousee tasaisesti vuoden loppuun saakka, tosin ihan muista syista... ;)

Jouko

Kiloja ei ole tullut lisää, kuin ehkä yksi tai kaksi. Tosin ei niitä koskaan ole ollutkaan, päin vastoin olen ollut aina melko laiha, ja joskus siitä jopa kärsinytkin. Hienoinen kilojen nousu taisi tapahtua myös intissä jossa liikuntaa oli loppuaikana "vähän" mutta ruokailuja sitäkin tiheämmin.

Ei taida päivää mennä ettei telkkarin current affair ohjelmassa jollain kanavalla esitellä uutta ihmeellistä laihdutusohjelmaa. Laakso teorian mukaan lLihomisen syyhän on melko yksinkertainen, eli keho saa enemmän polttoainetta kun se tarvitsee, eli mekaanisesti ajatellen sen täytyy olla niin että se reikä mistä ruoka menee sisään on suurempi kuin se mistä se tulee ulos.

Mielekkään liikunnan harrastaminen täällä ei mielestäni ole kovinkaan helppoa ja mahdollisuudet siihen melko rajalliset.  

Heti tänne muuton jälkeen päivittäiset pururata lenkit jäivät, kunto rapistui melko nopeasti sohvalla löhötessä kaukosäädintä napsutellessa. Tekosyitä oli monia. Vähentynyt liikunta tuli korvattua oluella ja viinillä.

Liikunta "löytyi"  uudestaan pari vuotta sitten Salibandyn muodossa, jota voin suositella useimmille jotka etsivät mielekästä liikkumista. Eli kaikki kynnelle kykenevät pelaamaan, pelaaminen onnistuu suurimmissa kaupungeissa!

- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Timo

Paino alkoi nousta jo siinä vaiheessa kun ruvettiin pakkaamaan Australiaan muuttoa varten. Tosin lienee osasyynä ollut myös tupakoinnin lopettaminen, avioituminen (sohvaperunan rooliin totuttelu) ja syömisten tarkkailun lipsuminen. Australian maaperällä painon nousu jatkui tasaisesti. Aloin syömään entistä epäterveellisemmin, otin ruokavaliooni uudelleen maitotuotteet ja kananmunan, enkä muutenkaan ollut riittävän tarkka siitä, mitä ruoka sisälsi. Asiaa pahensi entisestään pakollinen työttömyys ja se, että olin kotona päivisin ja nautin ruuanlaitosta. Halusin tietysti kokeilla uudessa ympäristössä kaikenlaista.  Kyllä sitä painoa tuli lisää yli neljännessata kiloa kahdessa vuodessa. Täytyy tosin sanoa, että painoni ei Suomessakaan ole koskaan ollut vakaa, vaan minä olen toisaalta herkuttelija ja toisaalta "korkean hyötysuhteen ihminen", eli kaikki mitä suusta sisään menee tulee 100-prosenttisesti jalostettua energiaksi. Tämä on aiheuttanut jatkuvan paineen painon tarkkailuun ja lipsumisten kautta sellaisen jojo-ilmiön painossa.

Woodstockissa tehty puutarhatyö  vaikutti asiaan vain negatiivisesti. Selitin itselleni sen korvaavan liikunnan, joten lenkkeily jäi huomattavasti vähemmälle. Jotenkin kait alussa myös halusin sopeutua ympäristöön ja aloin suhtautumaan välinpitämättömästi ellen jopa positiivisesti  liikakikiloihin.

No sitten alkoi olla töitä ja kiirettä enemmän ja elämä muutenkin alkoi asettua normaaliin uomiinsa, ja emäntäkin oli oppinut, ettei minulle kerta kaikkiaan voi tarjoilla kakkuja ja leivoksia, vaikka niitä halvalla saakin. En ole niin kuin hän, joka hirvittävän lihotuskuurin jälkeenkin saa aikaiseksi vain kilon tai kahden painonnousun. Minulla vastaava kuuri aiheuttaa kymmenkertaisen vaikutuksen.

Huh, tässäpä tulikin esiteltyä Woodstock-idyllin varjopuoli.  

Siinä vaiheessa kun olin kulkenut liki alipainoisesta merkittävästi ylipainoisen puolelle, päätin pistää vastaan ihan tosissani. Aloin taas harrastamaan sauvakävelyä ahkerammin, ja päätin palata enemmän omaan itseeni enkä enää halunnut sopeutua ympäristöön. No, vegaaniruokavalioon siirtymiseen oli toki muitakin syitä kuin halu laihtua ja tervehtyä. Sitä tukevat eettiset ja ekologiset syyt ovat minulla olleet läsnä jo teini-iästä lähtien, joten nyt oli sitten enemmän kuin korkea aika toteuttaa ne käytännössä.

Nyt on tervettä elämää jatkunut puolisen vuotta ja tällä linjalla aion jatkaa.  Paino on pudonnut jo normaalimpiin lukemiin, ja luulenpa, että kesällä ollaan jo siellä samassa, mistä Australiassa aloitettiin. Kaikkea tukee tietysti kokopäivätyön mukanaan tuoma säännöllinen elämänrytmi: aamulla viideltä ylös, n. puolentoistatunnin sauvalenkki koirien kanssa, sitten päivän pääateria ennen töihin lähtöä, töissä eväinä kunnon rehusalaatti (eikä takuulla aussimaisesti majoneesiin hukutettu!), ja sitten illalla hyvin kevyt ateria.  Mainittakoon, että viiniä ja olutta en juuri käytä , ihan siitä syystä, että olen kokenut ne täysin tarpeettomiksi elämässäni. Nuorena kait tuli otettua kiintiö täyteen.  Ja hyvä niin, nuo juomathan ovat todellisia enregiapommeja!

Joo, minä olen minä enkä halua australialaistua :coolh !
No, ainakin haluan valita itse  ne asiat, joissa haluan.
Sama pätee tietysti myös suomalaisuuden kohdalla.

Tony

Tähän väliin voisin kertoa tutkimuksesta jonka kuulin, jossa verrattiin jenkkien ja ranskalaisten ruokailutottumuksia ja pohdittiin sitä miksi ranskalaiset ovat huomattavasti hoikempia vaikka syövätkin jenkkien ( kuten myös aussien) tapaan rasvaista ruokaa. Tutkimuksessa todettiin, että ranskalaiset käyttivät ruokailuunsa tuplasti enemmän aikaa, jopa mäkkärissä käydessään, eli he söivät huomattavasti hitaammin kuin jenkit. Toinen ja varmasti merkittävin  eroavaisuus oli siinä, että annokset olivat puolta pienempiä kuin jenkkien. Näihin Amerikan mantereelta lähtöisin oleviin mega-annoksiin tottuminen  onkin merkittävä tekijä niin Australian kuin Suomenkin lihavoitumiseen.

:)Tony

Elina

Oma pieni korteni kekoon.

1½ vuoden aikana kiloja on tullut yksi tai kaksi, vaikka olinkin tässä välissä raskaana, ja se yhdistettynä muuttorytäkkään jätti myös säännöllisen liikunnan samalla pois. Tosin lasten kärryjä on saanu työnnellä helteessä näitä mäkiä eessun taassun! Koitan taas pikkuhiljaa päästä säännöllisen liikunnan rytmiin, otin kuukausikortin viereiseen kuntoklubiin ja aloin lenkkeillä. Hyvä minä!

Täällä on tultu syötyä Take Awayta paljon suomea enemmän, se on vaan kallistunut kaikeksi onneksi kaikkien upeiden aasialaisten herkkujen äärelle. Rasvaset aussipiirakat ja hampparit ei maistu yhtä hyvältä.

- Elina

silva

Yllättävää kyllä WH-vuotena ei kertynyt mitään, vaikka ehkä jotain veltostumista oli havaittavissa säännöllisen kuntoilun puutteessa. Sen sijaan palattuani olen kerännyt pari kiloa, ehkä säännöllisestä syömisestä johtuen (reissussa laiskana ihmisenä en aina syönyt kunnolla) ja osittain siitä että sitä veltostumista olen yrittänyt korjata muuttamalla velttoja osia takaisin lihakseksi, joka taasen painaa enemmän kuin läski. Sekin voi olla olennaista että Aussilassa tein fyysistä työtä ja kävelin loma-aikoinakin kauheasti kun taas täällä käkin tietokoneen ääressä niin töissä kuin kotonakin, ja se autokin tuli hankittua...

Osavaikutuksensa on varmaan suursyömäri-asuinkumppanilla, joka myös hoitaa ruoanlaiton.

fogs

6 vuotta ja kolme muksua myöhemmin, paino on sama, heittelee kilolla parilla aina joulupyhien ym aikaan mutta siinäpä se. Tosin työni on fyysistä aika ajoin, kiireisinä päivinä tulee juostua pitkätkin matkat. Tosin Suomessa työ myös fyysistä (ambulanssissa) ja kävelin joka paikkaan mutta täällä tosin vaikka ajaa kaikkialle niin kolme muksuakin raahattava mukaan (kaikki alle 6 v joten nostamista riittää) :nuttu:

Suomessa tuli syötyä vähemmän rasvaista ruokaa mutta epäsäännöllisemmin (ei ollut harvinaista syödä keikan jälkeen klo 03 aamulla) :confuse, kaipa sitä täytyy vaan todeta että kyllä sitä iän mukana tulee varmasti kroppa muuttumaan ja leviämään mutta ajattelen ylpeänä että tuottipa nämä "love handles" minulle kolme muksua ja paljon on taivallettu joten annan kropan näyttääkin aika ajoin rupsahtaneelta :D:D:hahhaa.

Ihme kyllä, 5 vkoa ilman tupakkia eikä ole vielä ruokahalu siitä kohonnut mihinkään, päinvastoin kuin aikaisemmilla yrityksillä :confuse:?, liekö on kroppa myös vanhentumisen mukana viisastunut...?
Anyway, helppo olisi KFCn ja Fish´n´chipsin antaa kiloja lisätä, mutta niin en tehnyt kuin harvoin suomessa niin miksi sitten täälläkään. Myöskin moni aussi ateria on lihottavampaa kuin perussuomalainen ruoka joten meidän muksutkin saa muutamana päivänä viikossa makaronilaatikkoa, kaalipataa, lihakeittoa jne. :hahhaa
Syntymästään asti kun ovat tottuneet niin eivät moisia herkkuja vierastakaan.:peukkuy

riaapa

Tosiaan kuten Elinakin sanoi, täällä tulee huomattavasti enemmän ostettua take-away ruokaa (kun on muka niin hirveä sudennälkä kotiin tullessa, että ruuanlaitto veisi liikaa aikaa ja energiaa ja kun ei se niin hirveästi maksakaan... todellisempi syy lienee laiskuus...), mutta ei kylläkään koskaan hampurilaisia tai aussipiirakoita, sausage rollseista puhumattakaan. Johtuen osittain punalihattomasta ruokavaliostanikin, mutta ajatus yllämainituista ruuista lähinnä yököttää.

Onneksi tarjolla on paljon ihania vaihtoehtoja, kun parin korttelin säteellä kotoa löytyy intialaista, kiinalaista, japanilaista, malesialaista, thaimaalaista, italialaista, turkkilaista, nepalilaista sekä ranskalaista "cuisinea". Täytyy vaan pitää mielessä että kyllä niitä lihottavia, energia-rikkaita ruokia löytyy noidenkin paikkojen ruokalistoilta yllin kyllin, itsehän sen annoksensa loppupeleissä valitsee. Eikä hampurilaispaikoissakaan ole pakko ostaa niitä mega-annoksia...
Riina