Viestien siirto....Siivous....

Aloittaja Raiwå, huhtikuu 26, 2005, 08:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Raiwå

Kaikille asiasta kiinnostuneille :o

Olemme Joukon kanssa tekemässä pientä viestien siirtoa omiin kansioihinsa.
On niin paljon sekaisin olevia aiheita niille kuulumattomissa lokeroissa, että on pakko tehdä asian eteen jotain.
Tuolloin myos haku pitäisi toimia ihan omalla logiikalla, ettei tarvitse aina Haku laatikon käytöstä narista.

Tulette myos huomaamaan viestirekisterissänne tapahtuvia muutoksia.
Siivoamme myös vanhentuneet viestiketjut pois uusien tieltä.
Normaalisti tämän ei pitäisi vaikuttaa yksilöllisesti kovin paljon, mutta eihän me taalla ollakkaan keräämässä niitä pisteitä?

Olemme jo muutaman paivän siirrelleet viestejä paikasta toiseen, etta jos tuntuu siltä ettei meinaa löytyä vanhasta paikasta, hakekaa toisista kansioista, ja myös Hakulaatikko auttaa laittamalla sinne sanan tai aiheen kadonneesta viestistä.
Olemme myos liittämässä aiheita yhteen, se tarkoittaa sitä ettei se viesti ehkä loydy vanhalla nimellään, vaan se on ehkä liitetty toisiin samanaiheisiin viestiketjuihin joka myöhemmin käydään lapi ja kaikki asiaankuulumattomat viestit & kommentit poistetaan välistä auttakseen meidän rakkaita hakukoneen käyttajiä.
Jouko lisaa Foorumiin uuden kansion joka tulee toimimaan välietappina viestirivistä roskakoriin.
Sinne siirretään kaikki sellaiset viestit jotka moderaattorit katsovat hyödyttömäksi & tilaavieviksi jonne voi asianomaiset sitten mennä ja karsia pois turhat viestit, ja myöhemmin tämä siivottu viestiketju voi sitten palata kansioon käyttöön.

Tiedän etta jotkut ovat sitä mieltä että viestien poistaminen valistä kadottaa joskus aiheen ja luonnollisen ajatuksen juoksun, mutta se meidän on opittava kontrolloimaan jo kirjoitusvaiheessa.
En ole koskaan kuullut keneltäkään valitusta että meikalaisen viestiketjut ovat puutteellisia ja viestien aiheet katoavat.
Itse olen vuosien mittaan pudottanut satoja viestejä välista pois, ja se ei ole vaikuttanut asiahakuun millään tavalla.

Hauskoja siivoushetkiä toivottaa

:coolh

ps: Jos viestisi on yhtäkkiä kadonnut alkuperäiseltä paikalta? Soon Moteraattorin miälest vääräs paikas nääs.
Ray Virta
Sydney

It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

riaapa

Loistavaa!! :peukkuy

Minäkin olen Raivon innostamana käynyt poistamassa reilut sata omaa viestiäni tässä viimeisen kuukauden aikana. Kaikki olivat sellaisia joissa ei ollut mitään varsinaista informaatiota, vaan lähinnä näitä "olen samaa mieltä" tms. viestejä. Enkä ole huomannut että kukaan olisi valittanut että viestiketjuja olisi vaikea lukea...

Omien viestieni poisto-operaatio myös jatkuu koko ajan pikkuhiljaa viestitaulu kerrallaan... (jossain vaiheessa kun pääsen takaisin tähän viestiini, niin tulee varmasti tällekin poistotuomio!) :D

Olen myöskin harjoitellut sitä, että annan veren viiletä ennen viestin lähettämistä, niin ei tulisi lähetettyä viestejä joita joutuisin katumaan. On paljon mukavampi kun voi seisoa sanojensa takana vielä ajan päästäkin. Jouni on tässä suhteessa todella esimerkillinen: mieheltä ei juuri turhia postituksia löydy, vaan viestit ovat pelkkää asiaa, eivätkä ne loukkaa ketään henkilökohtaisesti. Hatunnosto taas kerran Jounille! :)

Ja suuri kiitos siivoojapojille tästä syyssiivouksesta!
Riina

jounij

Juu juu, olen samaa mieltä Riina! :)

Tuota tuota, minä taas olen sitä mieltä, että olemassaolevien ketjujen olisi hyvä pysyä alkuperäisessä muodossaan. Vanhojen viestien poistamisen asemesta olisi parempi, jos panostettaisiin FAQ-osion täydentämiseen, ja mahdollisesti haun ainakin osittaisesta rajoittamisesta FAQ:ssa esitettyihin kysymyksiin ja vastauksiin. Voisi olla esimerkiksi "oletushaku", joka toimisi vain FAQ:n sisällä ja sitten "laajennettu haku", joka kattaisi muutkin keskustelut. Siivotessaan ei aina tule ajateltua, että mikä ei ole itselleen siivoajalle tärkeää, saattaa olla sellaista toiselle. Jo keskustelujen historiallisen "arvon" vuoksi ne pitäisi säilyttää alkuperäisessä muodossaan.

Minä en esimerkiksi erityisesti pidä siitä, että joku oli deletoinut "asuinpaikan valinta" (tai jotain sinne päin) ketjun ensimmäisen, alkuperäisen kysymyksen sisältävän viestin. Nyt ketjun ensimmäinen - minun kirjoittamani - viesti alkaa kuin tyhjästä ja saa alkuperäistä ketjua lukemattomalle aikaan vaikutelman, että minä halusin yht'äkkiä alkaa "kehua" päätöstäni asuinpaikkani suhteen.

Riinan hatunnostoon vastaten kommentoi
Jouni
Canberra

riaapa

:hahhaa

Minäkin olen huomannut että aika monikin vanha viestiketju "alkaa kuiin tyhjästä", eli ketjun ensimmäisessä viestissä viitataan johonkin aikaisempaan viestiin, jota ei kuitenkaan ole enää olemassa. Olettaisin että tämä voisi johtua jostain päivitys/backup-hässäkästä?

Arvailen vaan, kun en minä näistä sen kummemmin mitään ymmärrä...
Riina

mette

Mainitunlaisia viestiketjuja olen huomannut olevan jo aiemmin koko "suursiivousta", sellaisia siis jotka alkaa kuin tyhj?st?. Joissakin viestiketjuissa n?ytt?? menneen tosin j?rjestyskin sekaisin. Saattaapa se  threadin aloitusviesti  l?yty? my?s jostain sielt? viestien keskelt?. Esimerkiksi noin n?ytt?? k?yneen Timon aloittamassa threadissa El?m? kaupassa-viestille...

Raiwå

Jouni, Riina & Mette :)

Kiitos kommenteista ja tuesta asian tiimoilta.

Jouni, sanoit etta viestiketjusi oli deletoitu? Se on osittain totta, mutta sen todellinen kohtalo oli Raivon tekema 'ketjujen liittaminen' jossa kaksi samannimista ketjua liitetaan yhteen.
Taman operaation voi peruuttaa pyytamalla Joukoa korjaamaan asian.
Syy miksi sinun viestisi on kyseisessa ketjussa muistaakseni No; 6 on se etta ketjusi oli aloitettu alkuperaisen ketjun jalkeen, ja ketjujen yhdistyminen pistaa kaikki paivamaaraisesti jarjestykseen.
Oikeassa olet sen suhteen etta se joka tekee uudelleenjarjestelyita katsoo asioita omalta kantiltaan, ja olemme jo joukon kanssa keskustelleet siita karsittavien kansiosta johon lahetttaisiin viestiketjut jotka tulisi korjata, siivota, liittaa, ym ja sitten palauttaa takaisin ketjuihin hyodyllisina aiheriveina.
Olen historiallisella puolella myos aivan samaa mielta asiasta, mutta nyt sitten pyydan Moderaattoreilta, muilta aktiivisilta jasenilta kommenttia asiaan.
Onko kaikki asiasta kiinnostuneet valmiita pieneen yhteistyohon? Tarkoittaen etta me ryhmana keraisimme historiallisesti tarkeat ketjut nippuun, jotka sitten lukittaisiin enemmilta siivousyrityksilta.
Siina tapauksessa etta jotain niille tehtaisiin, tulisi siita olla konsensus kaikkien kesken.

Kaikki muutokset mita tehdaan talla hetkella ovat pyrkimys siirtya parempaan systeemiin tiedonantopuolella, mutta myos pitaa muistaa se alkuperainen foorumin asetelma joka taman yhteison on luonut & pitanyt kasassa.

FAQ kansiota olemme jo alkaneet tayttaa aiheista jotka sinne katsomme kuuluvan niiden toistuvuuden takia, mutta muistaa pitaa etta vasta Lukijoiden ilmoitustaulu on tahan mennessa siivottu niille kuuluviin aihekansioihin, ja yhdistamista on vasta harjoiteltu.

Ei muuta ku kaikki mukaan auttamaan asiassa, saamme tyydyttavan lopputuloksen? tai sitten ei?

Ray Virta
Sydney

It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

eevis

Raivo :D

Siivous on joo tosiaan hyva juttu. Ainoa, mika vahan epailyttaa, on etta mites sitten saadaan koskaan kaikkia hiukankaan tyydyttavaa kompromissia siita, mitka on niita historiallisia ketjuja. (Ma oon tosin ollut jasen vasta about vuoden etten edes voi kauheesti puhua historiallisuudesta... :) mut autan toki jos voin) Tosin kylla kirpaisi kun yhdesta mun lemppariketjusta oli kadonnut mulle ah niin tarkeita (taysin aiheeseen kyllakin liittymattomia, kuinkas muutenkaan heh) postituksia...no uhraus foorumin toimivuuden eteen kai sitten... [sigh] Mut joo keep up the good work! (tankin voi poistaa kylla aikanaan kun siivousurakka valmistuu ja siis relevanssi menee :) )
Dees - We will bloody bounce back!!!

Raiwå

Eevis :)

Vilpittomat anteeksipyyntoni jos olen sellaista ajattelematonta mennyt tekemaan :nuttu:

Niinkuin sanoin, on kaikki viela Joukolla backuppina tallessa, ajateltiin vaan aloittaa tallasella shokkitaktiikalla tama siivous.

Jaan nyt odottamaan Joukolta ohjeita jatkoa varten.
Mutta viestiketjujen siirtoa tulen jatkamaan, ja niissa on kaikilla vahan ajattelemisen aihetta kun aloittavat niita uusia aiheita.
Hakekaa ensin viestiketjua joka kenties sopisi sille aiheelle, ollaanhan taalla samaa mielta siita etta aiheet ronsyilee laidasta toiseen oli se missa aiheketjussa vaan?
Ei tarvitse olla niin kirjaimen paalle se aiherivi, kun se jo kolmannella vastauksella lentaa keittiosta tupaan ja vaihtuu kirnusta keinutuoliksi :)

Ray Virta
Sydney

jounij

Nyt ehkä uskallan tunnustaa, että minä en ole kovinkaan hyvä käyttämään tuota hakua. Miten voin - vai voinko mitenkään - tehdä google-tyyppisiä useamman sanan ja/tai fraasin sisältäviä hakuja, joissa eri hakusanoja yhdistellään seuraavien esimerkkien mukaan

+"myrkyllinen hämähäkki" +käärme

joka tarkoittaa "etsi kaikki viestit joissa esiintyvät sekä fraasi 'myrkyllinen hämähäkki' (molemmat sanat peräkkäin tässä järjestyksessä) että sana 'käärme'"

+"myrkyllinen hämähäkki" -käärme

joka tarkoittaa "etsi kaikki viestit joissa esiintyy fraasi 'myrkyllinen hämähäkki' sulkien pois viestit, joissa esiintyy myös sana 'käärme'"

"myrkyllinen hämähäkki" käärme

joka tarkoittaa "etsi kaikki viestit joissa esiintyy joko fraasi 'myrkyllinen hämähäkki' tai sana 'käärme'"

myrkyllinen hämähäkki käärme

joka tarkoittaa "etsi kaikki viestit joissa esiintyy joku sanoista 'myrkyllinen', 'hämähäkki' tai 'käärme'"

Jos tällainen moniin sanoihin perustuva haku olisi mahdollista, niin halutun kaltaisten viestien löytäminen olisi alati laajenevasta tietokannasta huomattavasti helpompaa kuin yhden sanan tai sanan osan hauilla, jotka tuotavat melkein aina sivutolkulla tuloksia, joissa onkin sitten suodattelemista keskivertokiireiselle kansalaiselle ehkäpä liikaakin. Jos tämänkaltainen haku on mahdollista jo nyt, niin ehkäpä noita hakusivun ohjeita voisi parantaa?

Hakukoneen parantamista siivoamisen vaihtoehtona mietiskellen
Jouni
Canberra

Raiwå

Jouni :)

Kiitos sinulle rehellisestä viestistä, ja siihen Hakulaatikkoon palaamme seuraavalla Dunderin vakisakin Survivorleirillä :)

Olet oikeassa Googlen tyyppisen hakulärjestelmän paremmuudesta.
Aloittamatta kuitenkaan uutta aihetta haluan tuoda esille muutamia seikkoja jotka puhuvat Joukon nykyisen järjestelmän puolesta.

Kuvaamasi järjestelmä tulee hyötyasemaan kun etsitään miljoonien sivujen välistä määrättyjä kuvaavia linkkejä jutun aiheesta.
Dunderissa on kuitenkin vain alle 15th viestiä ja se ei vaadi kuvailemaasi hienohakujärjestelmää asioiden esilletuomiseksi.
Ylipitäjämme YoGo on kaikessa viisaudessaan kehittänyt systeemin, joka tuloksia esille tuodessaan antaa keskimäärin 15-30 sanaa viestin sisällöstä esille tulossivullaan.
Jos haet esim sanaa 'siivoamisessa' joka johtaa esim kotitalousasioiden piiriin tai Foorumin viestiketjun iloisevasti palasiksi hajottavan Raivon omaan sellaiseen.
Näkyy se jo tulossivulla.
Ja se on Joukon eduksi luettava, että en ole vastaavaa hakulaatikkoa löytänyt netistä.
Varsinkin jos haet sitä sanaa leikattuna: iivo, siivo, voami, misessa.
Huom' nämä sanat eivät tuo esille kaikkia 'siivo' alkuisia sanoja ja niiden tuomia tuloksia.

Itse olisin mielellä ni sen asian kannalla että jätettäis foorumi nykyisen laiseksi, ilman muutoksia.
Silloin säilyisi historiallisesti tärkeät ym viestit koskemattomana.
Ongelma kuitenkin piilee siellä vanhassa kansatarussa; joka kertoi 'Tyynyjussin virsikirjasta ja sen paisumis taipumuksista'
Tai jos tukan antaa kasvaa, se lopulta haittaa liikkumista?

En tiedä antaako oma logiikkani vastauksia kenellekkään, mutta toivon että löytyisi keskitie asialle, ja sille ainaiselle narinalle 'olen hakulaatikkoa käyttänyt, mutta ei löytyny mitää'

Ray Virta
Sydney

Jouko

Kuten Jounikin mainitsi niin tuossa haussa olisi paljon kehitettävää, haussa ei voi käyttää kahta sanaa koska se yrittää mätsätä niitä yksi yhteen jonkun viestissä esiintyvän lauseenkansa ja siinä usein onnistumatta. Uskon myös muiden tavoin että haun ja FAQ osaston laajentamiset voisivat tuoda helpotusta tiedon etsintään.

Roikkumaan jäänneistä viesteistä; Olen huomannut että joskus alkupaan viestien kirjoittajat ovat poistaneet viestejä ketjusta ja tämän takia jäljessä olevat viestit ovat jääneet ikään kuin  ilmaan roikkumaan. En kovinkaan usein poista viestiä välistä jos siinä vain on jotain asiaan liittyvää mieluummin editoisin viestiä kevyesti jos tarvetta siihen on.

Eevis mikä viestiketju käsitteli, katson josko sattuisi olemaan varmuuskopioista helposti palautettavissa.

No perhana nyt rupee unimatti painaan silmäluomia salibandy jälkeen, eiku suihkuun ja nukkumaan; pitää funtsia lisää aamulla?
:)

- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

eevis

Jouko ja Raivo :D

No worries, ei niita viesteja tarvii palautella, aika kultaa muistot jne. ja uusia tulee tilalle. Eihan tosiaan kaikkea voi ikuisesti saastaa. Taa ketjujen yhdistely saa kylla multa :peukkuy koska helpottaa minusta haun teon jalkeen viestien lukemista. Eipahan tarvii montaa ketjua kahlata sitten lapi. Ja mita hakulaatikkoon tulee, ma olen ollut tyytyvainen tahan asti, kunhan hiukankin tietaa, mita on hakemassa, yleensa se ruudulle pamahtaa. Ja kunhan jaksaa keksia niita vaihtoehtoisia hakusanoja niin taas paasee pidemmalle. Ekan kerran hakua kayttavalle...no hmmm ehka pitaisi nykyisella hakusivulla olla joku varoitus, ettet ole nyt googlea kayttamassa, jonkinlainen malli miten kannattaisi hakua kayttaa? Naita ohjeitahan on foorumissa useassakin ketjussa, mutta jos on uusi jasen, ei varmaan tule ensin haulla etsittya hakuohjeita... :P Tietysti Jounin ehdotus hakuformaatista olisi hieno juttu, mutta ei varmaan ihan nopsaan toteutettavissa.
Dees - We will bloody bounce back!!!

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Jouko
... haussa ei voi käyttää kahta sanaa koska se yrittää mätsätä niitä yksi yhteen jonkun viestissä esiintyvän lauseenkansa ja siinä usein onnistumatta.

Tämä oli jo tuiki hyödyllinen tieto! Se kannattaisi mielestäni laittaa sinne hakusivulle muitakin kuin minua opastamaan!

Tänäänkin jotain uutta oppi
Jouni
Canberra

zetax

Samalla voisi varmaan poistaa jäseniä jotka eivät ole kirjautuneet foorumiin esim. kahteen vuoteen.
Itsekin olen 2 nimellä tämän lisäksi täällä, mutta en ole käyttänyt niitä 3 vuoteen ja nyt kun reilu vuosi sitten tulin uudelleen niin en taaskaan muistanut salasanaa.

t. Turhien postitusten postittaja.

ps. näkyykö nuo poistetut postitukset postitusten lukumäärässä? mulla on meinaan kadonnut postituksia.

Raiwå

Zetax :)

Nyt tuli minulta sitten turha posti jonka poistan huomenna.

Kirjoitin avausviestissä siitä, ja mainitsin että tulette huomaamaan rekisterissänne muutoksia.
Tosin ei yksilöllisesti suuria.
Mutta kun poistetaan niinsanottuja hylkyketjuja, joissa ei ole ollut mitään aktiiviteettiä pitkään aikaan, tai sitten siellä on 1 vastauksen viestejä ja katsojamäärä pyörii 2-3v jälkeen noin 100-150 kertaa.
Ei niitä voi katsoa hyödyllisiksi.

Normaalit ketjut joita jäsenemme käyttävät hyväkseen ovat siellä 250-600 lukemissa, ja siitäkin ylöspäin.
Se ei todellakaan ole viestien lukumäärä, vaan avausmäärä.
Huomioida pitää, että olemme jättäneet sinne sellaisia jotka eivät vastaa näitä kriteerejä, mutta ovat tärkeitä viestejä, tai infoviestejä joista voi olla hyötyä joillekkin.
Siinäpä sitä riittää miettimistä, että mikä on, mikä ei ?

Ray Virta
Sydney

mette

Min? my?s olen ollut  aivan tyytyv?inen hakulaatikkoon. Mielest?ni dundernews'n haun etuja moneen muuhun foorumiin verrattuna on juuri se, ett? haulla p??see suoraan heti jutun ytimeen. Joissakin foorumeissa haku kun ilmoittaa vain viestiketjut, joissa hakusana esiintyy ja l?yt??ksesi hakemasi se tiet??  koko threadin kahlaamista .Eik? niiss? muissakaan voi asettaa useita sanoja/ehtoja samalle haulle. Onhan tuohon mahdollisuus googlen kautta. ?sken kokeiltu ja hyvin toimi. Laitoin hauksi dundernews ja pari hakusanaa ja  toimii! Jos t?m? ei ole sopivaa t?nne kirjoitettavaksi , niin poistakaa .

Sitten haluaisin antaa min?kin ruusuja -nimitt?in Joukolle.
Jouko  on  k?rsiv?llisesti jaksanut vastailla kaikkiin niihin haku-kysymyksiin ihailtavan asiallisesti . Uskon, ett? monet teist? jakavat t?m?n ajatuksen kanssani.

Raiwå

Mette :)

*Sitten haluaisin antaa minäkin ruusuja -nimittäin Joukolle.
Jouko on kärsivällisesti jaksanut vastailla kaikkiin niihin haku-kysymyksiin ihailtavan asiallisesti .Uskon,että monet teistä jakavat tämän ajatuksen kanssani.*

Nojaa......:eye:

Mun mielest soon vähä tosikko ?
Sit sen kaa saa varoo ettei sano poikkisanaa, tai makuupussist tulee äkkii tilkkutäkki:roue

Mutta ihmisesx joka vastaa aika hitaasti viesteihin, sil on rajaton sietokyky kehuja kohtaan ?

:hahhaa:hahhaa:hahhaa

Hauskaa wappuwa vaan kaikil

Ray Virta
Sydney

Vegemite

Jopa mina "yhdyn teihin" nain nain jalki kateen.
Sitkea poka, etta on kestanut. vaikka ois jo pitanyt poistaa.
Kaikella ystavallisyydella.
"Testaaja"

Raiwå

Hauskaa kevättä kaikille :)

Olisi pieni pyyntö kaikille aktiivifoorumilaisille :)

Siirsin tänä aamuna Elämää Australiassa päävalikosta noin 20 viestiä niille kuuluviin sarakkeisiin.

Syynä miksi niitä oli päävalikossa on 2, eka on se, että kun aloitat uuden aiheen avaamatta sitä viestikansiota mihin sen haluaisit laittaa, menee se päävalikon alakertaan.
Sieltä sitä viestiä ei löydä kuin hakemalla, eli se ei näy viestiketjuissa.
Jos kysymyksesi koskee esim, viisumiasiaa? Tulee sinun silloin avata se viestiketju, ja painaa siellä sitä 'uusi aihe' nappia, jolloin se viesti tallentuu sarakkeeseen, ja tulee myös etusivulle näkyviin.

Tämä menetelmä auttaa kaikkia käyttäjiä, jotka eivät välttämättä käytä esim 'tuoreimmat viestit' nappia, ja myös se takaa niiden viestien säilymisen sekä hyväksikäytön.

Toinen syy voi olla, että jotkut haluavat piiloittaa Raivolta viestinsä, ettei se retale rupee siivoomaan niitä heti :)

kiitosta ja kärsivällisyyttä toivottaa kaikille

Ray Virta
Sydney

Raiwå

Hauskoja viikolopun alkuja kaikille. :)

Raivo setä taas siivosi varastohuonetta, ja sieltä meni oikeille sarakkeille muutama viesti.

Tosin lemppasin sieltä vanhentuneita roskikseen.
Eli jos tuntuu että reppu keveni ? soon meikäläisen vika.

Ray Virta
Sydney

Raiwå

Noniin

Nyt on taas raivo käynyt läpi aiheketjuja, ja omasta mielestä siivonnut korrektisti ne viestiketjut, jotka eivät hyödynnä foorumia ja sen käyttäjiä.

Eli kaikki tuonne 'poistoa odottavien viestien' ketjuun korjaamaan tilannetta.

Ray Virta
Sydney

Raiwå

Noniin lapsukaiset :)

Raivosetä on taas lakaissut muutamaa ketjua.
Poistin sieltä niinsanottuja matkaseura kuulutuksia jotka ovat 2003- 2006 ajalta.

Kieltämättä sieltä meni samalla vakisakin viestejäkin, mutta yritämme siivota avainketjuja Joukolle että hän voi ne linkittää Wiki sanakirjaansa.

Poistoa odottavan laatiko Jouko on siirtänyt unholaan, johtuen yhtenäisen linjan löytymisestä.
Olemme jo yli 2v sinne työntäneet tavaraa, ja kukaan ei ole valittanut, joten oletamme siivousta hoitavien tekevän työnsä oiken.

Ray Virta
Sydney