Australiaan 2006?

Aloittaja Lillukka, maaliskuu 07, 2005, 19:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lillukka

Hei,

ensinnäkin hienoa että tällainen foorumi on olemassa. Nyt saa huomattavasti paremmin tietoa kaikesta mitä tulee tehdä ennen kuin muutto Aussilaan mahdollistuu. Kiitos siitä!

Sitten kymysys. Olemme aviomieheni kanssa haaveilleet että pääsisimme muuttamaan Australiaan pysyvästi vuonna 2006. Olemme tällä hetkellä Suomessa töissä (ja miehelläni on oma yritys). Millaista viisumia meidän tulisi nyt sitten lähteä hakemaan? Mieheni on graafisella alla töissä ja itse omaan matkailualan koulutuksen (vaikkakin olen erialan hommissa nyt). En tiedä onko noilla aloilla paljon kysyntää siellä päin mutta mitä olemme työpaikkailmoituksia selanneet internetin kautta, näyttäisi niillä kumminkin olevan tarjolla aika paljon paikkoja.

Kuulin myös että sinne muuttavalla henkilöllä tulisi olla tietty summa rahaa pankkitilillä jotta voi todistettavasti elättää itseään ainakin jonkun aikaa ettei heti joudu valtion tukiin turvautumaan, pitääkö paikkaansa?

Tässä varmaan alkuun kaikkein eniten askarruttavia mietteitä.

Kiitoksia jo etukäteen kaikista neuvoista.
Everything happens for a reason...

RUU

Lilli,

jos pysyvästi aiotte asettua asumaan ja töitä tekemään niin haette viisumia Permanent Residency -luokasta (Skilled Migration). Tällä saatte pysyvän asumisluvan ja rajoittamattoman työskentelyoikeuden. Viisumin saaminen tosin vaatii vähän vaivaa ja rutkasti aikaa. Viisumin saa, jos täyttää kriteerit (ikä, kielitaito, kyvyt, ammattitaidon evaluointi, jne), myöntämisaika nykyisin vajaa 1 v (sen verran pitää odotella hakemuksen käsittelyä) ja hintaa n 1000 e. Haette yhtä viisumia (sen nimissä, joka paremmin täyttää kriteerit, jos teillä on jotain eroa niissä) ja puoliso saa saman viisumin siinä siivellä (puoliso on 'dependant', Dimian termeillä).

Ks. http://www.dimia.gov.au/work/sponsored_skilled.htm.

Pääsääntöisesti ensimmäiset kaksi vuotta olette aivan omillanne. Vasta sen jälkeen pääsee sosiaaliturvan piiriin. Terveydenhuollossa saatte alusta lähtien vain akuutin hoidon julkisessa terveydenhuollossa.
Terveysasioista on tällä foorumilla puhuttu paljonkin, selaa / hae aiempia viestejä.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Lillukka

Hei Roo,

kiitoksia avustasi. Meillä on hieman eroja kyllä kriteerien suhteen. Miehelläni on ollut pitempiä työsuhteita (tällä hetkellä myös oma yritys) ja minulla taas on parempi kielitaito. Oma työkokemukseni on ollut pääasiallisesti matkailualalta mutta työsuhteiden kesto on ollut pisimmillään n. 10kk. Olen asunut juuri vuoden Irlannissa ja olen ollut takaisin Suomessa vasta 3 kk. Joten näillä näkyminen haemme viisumia pääsääntöisesti minulle ja aviomieheni tulee sitten "dependant" nimikkeellä mukana.

Ahaaa... hyvä juttu kun mainitsit että siinä menee aika kauan aikaa. Tämä tarkoittaa sitä että jos mielii vuoden päästä lähteä niin sitten olisi nyt hyvä aika alkaa hakemaan noita papereita. Pystytkö vielä neuvomaan sen verran että missä vaiheessa tuo 1.000e on maksettava? Tietääpähän sitten että missä vaiheessa varautuu sen maksamaan.

Neuvoistasi oli todella paljon apua.. kiitoksia sinulle! Luulempa että tässä pienen ajan sisällä pinnalle nousee vielä paljon enemmänkin kysymyksiä mutta niihin varmaan palailen taas tuonnempana ;)

- Lilli -

Lillukka

Sellainen kysymys heräsi vielä kun papereissa puhutaan koko ajan post-secondary qualification:eista. Tarkoittaako tämä nyt sitä että tulisi olla yliopisto tai ammattikorkeakoulun tasoinen koulutus takana ennen kuin voi lähteä viisumia hakemaan? :?

Tarkastelin SOL listaa ja huomasin ettei siellä ole suoranaisesti mainittu minun ammattiryhmää :? ainoastaan mieheni graphic designer kohta oli mainittu suoraan. Tietääkö kukaan pystynkö kumminkin hakemaan esim "Counsellors (not elsewhere classified)" -mukaan koska virallisesti ammattinimikkeeni on Travel Counsellor jonka lisäksi minulla on vielä ammattinimikkeenä Further Qualification in tourism Activities? :?

Jani

Lataa se Booklet 6 jossa on ohjeet. Jos aviomiehesi saa täydet pisteet eli 60 niin kannattaa hakee hänen (ehkä), huomasin vain että graphic designer työtä oli aika paljon tarjolla.

Lillukka

Me ollaan kans katsottu että mieheni alalla on enemmän vapaita työpaikkoja kuin minun. Minulla ottaa kumminkin ehkä kiinni enemmän työkokemuksesta tuo viisumin saaminen kun taas miehelläni se ottaa kiinni englannin taidoista... hmmm... pitäisi sulautua yhteen niin sitten voisi onnistua ;)

Timppa

Kuinkas pitkää työkokemusta yleensä tarvitaan? Kuinka yrittäjä todistaa ammattitaitonsa? Mitä jos haluasikin perustaa oman yrityksen ausseissa? Ei tietenkään heti... onnistuuko siellä toiminimellä työskentely kuten suomessa?

T: kyselyikäinen

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Lilli
Minulla ottaa kumminkin ehkä kiinni enemmän työkokemuksesta tuo viisumin saaminen kun taas miehelläni se ottaa kiinni englannin taidoista...

Ei sillä englanninkielentaidon puutteella ole hakemuksen kannalta väliä, kunhan sen verran osaa, että hengissä pysyy ja saa viisumiin vaadittavat pisteet kasaan. Paljon täällä on - varsinkin aasialaisia - siirtolaisia, jotka eivät varmaan puhu yhtä hyvää enkkua kuin jokseenkin kuka tahansa suomalaisen peruskoulun pitkällä englannilla hyväksytysti läpikäynyt henkilö.

Kannustaen
Jouni
Canberra

Jaaks

Timppa,

LainaaPoints for specific work experience

Work Experience                                            
If your nominated occupation is worth
60 points under Skill, and you have worked in
your nominated occupation, or a closely related
occupation, for at least 3 of the 4 years
immediately before you apply                    =  10 points

If your nominated occupation is worth 40, 50 or
60 points under Skill, and you have worked
in any occupation on the Skilled Occupations List
for at least 3 of the 4 years immediately before you apply = 5 points

Lisää tietoa löydät täältä: http://www.immi.gov.au/migration/skilled/points_test.htm#x2  

Joka tapauksessa kannattaa lukea "Booklet 6" kokonaan ja sitten kysellä lisää, jos on vielä jotain epäselvää.

http://www.immi.gov.au/allforms/books6.htm

Toiminimellä työskentely onnistuu ihan yhtähyvin kuin Suomessakin.

Lillukka

No se on hyvä kuulla :) Mitä luulet kumpi painaa enemmän hakemusta tehdessä englanninkielen taito vai "ammatti"? (jos haemme Permanent Residencyä ja toinen meistä tulee "dependant":ina)

RUU

Lilli, kun tuolta SOL-listalta voi saada 33 - 50% viisumin pisteistä niin tottahan kannattaa tähdätä mahdollisimman varmasti siihen 60 p saamiseen...
Kielitaito on veteen piirretty viiva ellette sitten joudu IELTS-testiin, jossa tietty kohtuullisella tarkkuudella tuota arvioidaan. Mutta kielitaidon osuus koko pistepotista on sen verran pieni että jos kriteerit täyttyvät 5 p:lläkin, niin tuskin kannattaa huolta kantaa. :peukkuy

Jouni on aivan oikeassa siinä, että siirtolaisten joukossa on aina myös varsin kielitaidotontakin väkeä ja toimeen hekin silti tulevat. Kyllä Suomessa sen verran englantia opetetaan oppilaitoksissa että väkisinkin pärjäätte ja muutaman kk:n jälkeen alkavat unetkin kääntyä tuolle kolmannelle kotimaiselle... :hahhaa
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Jaaks

Lilli,

Jatkan samalla linjalla kuin Jouni ja Ruu.

Australia haluaa ammattitaitoista väkeä ja ammattimies (tai nainen :) ) tekee työnsä puhumattakin.

Kyllä sen kielen oppii ja valtio jopa järjestää kielikursseja, tulkkipalveluita etc, etc.... mutta eivät he halua tänne "oxfordin" täydellistä englantia puhuvia ihmisiä kovilla kustannuksilla koulutettaviksi haluttuihin ammatteihin :D

Sitäpaitsi tehän teette hakemuksenne yhdessä (eli sinä olet osa hakemusta) ja sinun kielitaitosi puolisona on varmasti lisänä siellä plussapuolella, vaikka ammattitaito, työkokemus tai koulutus ei oliskaan.

Lillukka

Hieno juttu... kiitoksia todella paljon kannustuksesta. Nyt vaan pitää pistää rattaa pyörimään ja alkaa opiskella sitä booklettia kannesta kanteen.  Josko tässä vielä hamassa tulevaisuudessa pääsisi nauttimaan elämästä ja työnteosta siellä Aussilan suunnalla :D

Kysympä vielä mielenkiinnosta sellaista että käyttikö teistä kukaan Jouni, Ruu tai Jaaks näitä migration agent:teja?  

Kiitos suuri vielä :D

RUU

Lilli, meidän muuttopäiväksi on kalenteroitu vasta 20062006 eli samaan vuoteen tässä tähdätään. Tosin viisumi on sponsoroitu ja sen saa sen verran nopeasti (ainakin nykyisin) että sen hakeminen on ajankohtaista vasta vuoden kuluttua.

Nyt ajattelen, että en tule käytätmään migration agentia. Muuttoon käyttänen muutto-/huolintafirman palvelua mutta muuten aion junailla asiat omin nokkineni. Sitä kun on sen verran utelias, että tekee mieli tietää miten asiat hoituvat. :eye:
Jos verottajasta, asunnon ostosta ja muistakin jutuista selviää niin miksi ei sitten vähän paksummastakin lomakepinosta. Kela tarjoaa hyvän harjoittelumaaston byrokratiassa, joten jos niiden kanssa olet pärjännyt niin kyllä Dimiakin hoituu. :D Muutossa on vähän enemmän "askartelemista" ja kirjoitettavaa mutta ei lomakkeiden täyttelyyn mitään maisteripapereita tarvita...
Voin sitten vuoden kuluttua kertoa, mitä silloin ajattelen asiasta. Onhan sekin tietty ruhtinaallinen vaihtoehto, että joku hoitelee tuollaiset showt puolestasi. Ehkä laiskuus jyrää yli ja agentti pääsee sisään taloon. :coolh
RUU

Daisy Bates

Lillukka

heh heh... Kela tosiaan tarjoaa haasteellisen harjoittelumaaston. :hahhaa  Me ajateltiin tässä piakkoin alkaa hakemaan sitä viisumia että jos / KUN se sitten joskus menee läpi niin päästään muuttamaan mahdollisimman pian. Meillä on ollut suunnitelmissa aluksi jättää suurin osa omaisuudesta jonnekin... :? mahdollisesti sukulaisten hoiviin ja jossain vaiheessa sitten muuttaa loputkin rakkaista maallisista tavaroista perässä.  Tarkoituksena olisi kumminkin aluksi vuokrata joku 2 hengelle sopiva pikku asunto jossa pärjättäisiin aluksi kunnes asiat alkaisi luistamaan paremmin ja voisi suunnitella ottavansa isomman asunnon majapaikakseen.

Meillä tosin oli hieman puheissa josko käytettäisiin migration agentia.. vaikkakin mieli tekisi koittaa pärjätä omin nokkinensa. :cool: mutta kerran jo sotkut Irlannissa selvittäneenä tuntuisi helpommalta ottaa joku auttamaan niissä sotkuissa... :) Mutta pitää katsoa että miten tässä hommat etenee...  :)

Jaaks

Lilli :D

Unohda ne agentit.  Ne on luku- ja kirjoitustaidottomille ihmisille.

Se ei todellakaan ole niin vaikeata ja kuten olet varmaan jo huomannut ilmaistakin apua löytyy (vaikka et ole edes oikeastaan sitä vielä kysynytkään).

Migration agentit ei tee yhtään mitään muuta kuin täyttää sinun hakupaperit puolestasi.  Joudut itse kuitenkin hommaamaan kaikki muut työ- , lääkärin -, poliisin- etc, etc todistukset joten miksi maksaisit jollekin useita tuhansia hommasta jonka voit aivan hyvin tehdä itse :?

On huonoja kokemuksia noista agenteista hyvän ystäväni taholta, joka yritti saada poikansa Irlannista tänne (kuitenkin Englannissa syntynyt, joten ei pitanyt olla mitään vaikeuksia), muuta agentti pahus olikin anonut väärää viisumia ja yli $10.000 jälkeen Australian viranomaiset sanoi vaan, että ei käy  - yritä kolmen vuoden päästä uudestaan :?

En kuitenkaan halua tällä laittaa kaikkia Agentteja alas ja sanoa heitä huonoiksi, mutta onpahan yksi esimerkki :D

Lillukka

Jaaks,

totta puhut. Luin eilen mieheni kanssa sen bookletin läpi ja ei se niin vaikea vaikuttanut vaikka herättikin useita kysymyksiä mieleen. Pitää vaan tunnollisesti lukea se useaan otteeseen josko suurimmatkin kymysykset sillä sitten aukeaisi. Ja kuten olen huomannu useampaan otteeseen neuvottavan kurkkaan tuota hakua ennen kuin uskallan enempää tiedustella ;)

Liekkö ystäväsi käyttänyt Irkkulaista agenttia? :eye: Ei millään pahalla mutta siinä jos missä valtiossa ei oikein mikään tunnu toimivan. Ainut asia minkä opin koko elämiseni aikana siellä oli että kaikenmaailman logiikka mitä meille on pienestä asti opetettu on pakko unohtaa... ovetkin avautuu väärin päin :hahhaa (nimimerkillä joka päivä työpaikan oveen jumittunut) :god: Mutta pilkkaamatta maata onhan siellä kyllä todella upeaa olla ja joissain paikoissa löytyy ammattitaitoistakin väkeä... :)

Täytyy vielä sanoa kiitokset miehenikin puolesta. Hän sanoi että kaikki neuvot (pienet ja suuret) mitä on täältä saanut on auttanut rauhottumaan tämän hakemisen suhteen. Aikaisemmin sillä (tai siis hänellä) oli todella kovat "paineet" kielitaitonsa suhteen mutta tämä foorumi on auttanut enemmän kuin ehkä osaattekaan arvata. Kiitokset siis hänenkin puolesta :)

-------
Lillukka

jounij

Minäkin ilmoittaudun "tee-se-itse" -mieheksi. Tein muttoni suhteen kaiken itse (noh, osittain yhtäaikaa hakeneen kaverin kanssa yhdessä). Esimerkiksi seuraavat asiat hoituivat ilman kovin suuria vaikeuksia:

- Viisumipaperien täyttö ja vaadittavien liitteiden hankinta

- Käännökset (jotka sitten todistutin oikeaksi valantehneellä kielenkääntäjällä)

- Viisumin nouto Australian suurlähetystöstä, joka oli siihen aikaan Stokiksessa (en halunnut postittaa passiani, kun oli tapana käydä aina silloin huvilaivamatkalla)

- Lähetysluettelot muuttotavaralle

- Muuttotavarat pakkasin ja vein peräti satamaan asti

- Täällä päässä vuokrasin lava-auton eli "uten", jolla hain muuttotavarat satamasta ensin ne tullissa selvitettyäni

- Täällä myös kirjoittauduin mukaan sosiaaliturvajärjestelmään ja hankkiuduin täydentävälle kielikurssille

jne.

Kyllä kaikki tämä onnistuu, kun vain on tahtoa.

Nimimerkillä "'Harva meistä on rautaa' -kappale kertoo minusta" :hahhaa
Jouni
Canberra

Jari_2

Kannan korteni kekoon...

Itsellä juuri viisumi hakemus käsittelyssä ja nimenomaan
graafiselta alalta skills assesment.

Ei ole omia kokemuksia agenteista mutta urakasta selviää kyllä hyvin itsekin, vaikka en omaa lopputulostani vielä tiedäkäkään :D
Ja kuten Jaaks totesi niin erinomaista apua löytyy, vaikka täältä :god:

Kielitaidosta, niin IELTS ei ole mikään hirveän vaikea.
mikä nyt sit onkaan tän hetkinen kielitaito niin pienellä kertauksella varmasti saa sen minimi 5 pistettä. Itse lainasin kirjastosta IELTS harjoittelu setin, sen luku jäi tosin vähemmälle, mut edellisenä iltana tein sen testi kokeen, joka autto kun näki minkälaisia tehtäviä ties odottaa.

mitäs muuta, niin kysyit milloin maksu lähtee. Kun DIMIA vastaanottaa hakemuksen.

Lillukka

Jees kiitoksia :) helpottaa heti oloa huomata että apua on tarjolla.

Painelinkin tässä heti aamu tuimaan (köh..köh... en ainakaan työajalla ;)) kurkistamaan että saataisko me pisteet täyteen tuon liveinaustralia.com sivuston mukaan ja se nyt alkoi inttämään että muutamista pisteistä jäisi kiinni. Noh, joku muukin oli huomannu ettei se laske sitä suomenkieltä plussana... mutta jäipä askarruttamaan nyt sellainen... että jos me haetaan sinne puolison kanssa yhdessä niin lasketaanko meille molemmille omat pisteet vaiko onko minun pisteistä siipalle jotain hyötyä?

Onko sinulla ihan graafisen suunnittelijan tutkinto alla Jari? Miehelläni ei nimittäin ole mutta ymmärsin (jos ymmärsin oikein) että joissain tapauksissa laaja työkokemus auttaa myös?:? Hänellä on kumminkin ollut oma firma pystyssä jo 4 vuotta ja sitä ennen työkokemusta taisi karttua siltä alalta.. hmm... ainakin 3 vuotta.

Rockola

LainaaOriginally posted by Lilli
Noh, joku muukin oli huomannu ettei se laske sitä suomenkieltä plussana...

Suomen kielestä voi saada kahdella tapaa 5 lisäpistettä: joko täkäläisen kääntäjien liiton käännöskokeella tai korkeakoulututkinnolla, joka on hankittu suomenkielisestä yliopistosta. Eli pelkkä suomen kielen taito ei riitä.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Lillukka

Herranpieksut... noh, eipä sitten laiteta ainakaan automaattisesti mitään lisäpistettä meille. Pitänee varmaan harkita josko saisi jotenkin suoritettua tuon käännöskokeen koska jokainen piste näyttäisi olevan meille todella tärkeä.

T. Ei korkeakoulua tai yliopistoa suorittanut

Jari_2

Korjatkaa jos oon väärässä, pelkkä työkokemuskin riittää tuohon skills assesmenttiin. Mut en muista oliko mainittu jotain rajoja kuinka kauan pitäisi olla ollut ammatissa. Oman yrityksen omistaville oli erikseen mainittu miten todistaa ammattitaito. Täältä löytyy lisää infoa www.workplace.gov.au/tra
Itse oon käyny ammattikoulun graafisen tekniikan linjan, ei niinkään suunnittelua. Hain graphic pre-press tradesperson nimikkeellä tuolta TRA:sta

Timppa

Koulut ja harjottelu on lahjottomia varten ;) Tosiaan eipä ole mitään tutkintoja, lähes kaikki on itse opittua. Aina kun ei osaamista tai ammattitaitoa voi todistuksilla mitata. Noi kielijutut on toki eri asia. Ja Lilli, takas töihin siitä ;)

Tosiaan tuota eilen mietin, että kun minulla ei ole varsinaista todistusta graafiselta alalta, mitä nyt joku ammattikoulun papru, niin millä tavalla tuo näytetään toteen että saa esim nuo täydet pinnat ammattitaidosta? Oppia kun voi myös tekemällä eikä pelkästään istumalla koulunpenkillä. Minä en esim ole kertaakaan tarvinnut todistuksia tai mitään papereita mihinkään työhön hakiessa/mennessä. Työnäytteet ja asenne on riittänyt tähän asti.

EDIT: kah Jari ehtikin jo vastailla....

Jaaks

Lilli :D

LainaaLiekkö ystäväsi käyttänyt Irkkulaista agenttia?

Eipas kayttanyt vaan sattui olemaan ihan tavallinen rahanahne Aussi.

Virhe tapahtui kun Agentti haki "Dependent Child" viisumia taysi-ikaiselle lapselle vaikka olisi pitanyt anoa "Remaining Relative" kategoriassa.  
Agentti valitti kylla asiasta MRT (Migration Review Tribunal) ja laskutti siitakin viela lisaa, mutta sieltakin tuli kielteinen paatos siihen alkuperaiseen (virheelliseen) viisumihakemukseen.  Ainoa asia taman jalkeen olisi ollut "Immigration Minister intervene", mutta eihan ne sellaiseen ala hakijan (tai Agentin) tekeman virheen vuoksi.

Eli ei muuta kuin maasta pois ja uusi anomus sisaan sitten myohemmin :nuttu:

Jari_2

Vielä tohon Bonus points asiaan...
Itse ainakin merkkasin sen vaikka ei yliopistotutkintoa olekaan.

Kyselin täällä samaa aikasemmin ja Headwind oli sitä selvittänyt
LainaaAlkuperäinen postittaja headwind

Jouko - ei kylla suomi on community language josta saa (sai 1.5 vuotta sitten) 5 pistetta. Itsekin soitin tasmalleen samaa asiaa DIMIA:aan ja kysyin miten todistan etta puhun suomea. Vastaus oli etta jos yliopistotutkinto/mika tahansa muu koulutus on suomeksi suoritettu, se riittaa todistukseksi etta ko. kieli on aidinkieli.

Jari jos haet skilled independent viisumia, sinulla on varmasti joku koulutus, ei tietenkaan valttamatta yliopisto-sellainen. Tasta koulutuksesta lienee todistus, joka on suomeksi. Se todistaa etta puhut suomea aidinkielella. Ja kyllahan sina viisumihakemuksessasikin vastaat etta aidinkieli on suomi. Jos DIMIAlle on viela epaselvaa mika on kielesi, he varmaan lahettavat selvityspyynnon asiasta hakuprosessin aikana mutta epailen tata vahvasti.

Onena matkaan!

cheers
HW

En tiedä sit oisko säännöt muuttuneet.

Lillukka

Jaaks, mutta eikös osa ausseista omaa irkku juuret? :roue  heh...

Ikävä kyllä kuulla että jonkun toisen töppäilyjen takia he nyt sitten joutuu urakkaan uudelleen ja kaiken lisäksi joutuu vielä odottamaan :(

Illalla kyllä tulin itsekin siihen tulokseen että "härkää sarvista kiinni" ja ei kun omin nokkinensa yrittämään...  rahaahan se vaan syö jos käyttää noita agentteja.  Ja sitä paitsi arvostaapahan työnsä hedelmiä sitten enemmän kun (sanoo hän positiivisella asenteella) joskus pääsee Aussilan maaperälle rantautumaan :D

:god::XXXX

Lillukka

hmm... eli senkin voisi plussaksi merkitä. Sitä ihmettelinkin että kyllä tässä on suomenkielellä kumminkin opiskeltu (vaikkakin pohojoiskarjalaesittaen murtaen) jo koko pieni ikä, luulisin sen riittävän todisteeksi että kyllä se suomen kieli kumminkin luonnistuu. Eli todistukset jotka on suomeksi olisi hyvä liittää mukaan... tietenkin englanniksikin käännettynä?

Rockola

LainaaOriginally posted by Lilli
hmm... eli senkin voisi plussaksi merkitä. Sitä ihmettelinkin että kyllä tässä on suomenkielellä kumminkin opiskeltu (vaikkakin pohojoiskarjalaesittaen murtaen) jo koko pieni ikä, luulisin sen riittävän todisteeksi että kyllä se suomen kieli kumminkin luonnistuu. Eli todistukset jotka on suomeksi olisi hyvä liittää mukaan... tietenkin englanniksikin käännettynä?

Ainahan sitä voi kokeilla jos vaikka lykästäisi. Mielestäni kuitenkin "General Skilled Migration"-oppaassa (sivu 47) asia sanotaan harvinaisen suoraan (vahvennus omani):

You must have professional level language skills ... as evidenced by a qualification (of equivalent standard to an Australian degree) gained from a university where instruction was in one of the listed languages or by accreditation with ... (NAATI) at the professional level (Translator/Interpreter Level).

Vaihtoehtoisesti nuo samat 5 pistettä voi saada myös jos on laittaa 100.000 AU$ vuoden määräaikaiselle tilille.

Lillukka

Niin... ei auta muuta kuin lähteä kokeilemaan... :D

Jari_2

Rockola
Tavasin tota lausetta kyllä moneen kertaan :D
Kannattaa niitä pisteitä ainakin yrittää, mut ei varmaan niiden varaan kannata laskea. (tai ainakin varmistaa asiaa DIMIAlta)
Tai jos tosiaan on irrottaa 100.000 vuodeks ni, mikäs siinä :confuse

Lillukka

Mitenkäs muuten on, jos on varaa irrottaa tuo 100.000 AUD vuodeksi mutta vain toisella puolisoista niin pääsekö toinen sillä siippa viisumilla mukaan vaiko eikö?

susuli

Minä kai avaisin yhteisen tilin ja tallettaisin sen sille..? En ole muuten ajatellutkaan että totta tosiaan, ne asunnon myynnistä tulevat rahat voisi tallettaa lisäpisteiden toivossa ja ostaa asunnon siten vuoden myöhemmin.
Tosin, meille pistetesti näytti :peukkuy mutta ikinähän ei voi olla ihan varma.. mistään.
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

Lillukka

Hetkonen... eikös tuo pistetesti ole myös netissä jossain? Olen nyt etsinyt sitä jo pari päivää töiden ohessa ja jos joku tietää että mistä sen näppärästi löytää niin olisin todella kiitollinen suorasta linkistä sivuille.

susuli

immi.gov  sivuilla on yllätys yllätys hakualaatikko. Kirjoita sinne hakusanaksi pistetesti ja siinähän se on.
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

Rockola

LainaaOriginally posted by susuli
immi.gov  sivuilla on yllätys yllätys hakualaatikko. Kirjoita sinne hakusanaksi pistetesti ja siinähän se on.
Ja jos noilla ohjeilla jostain syysta jaa loytymatta, niin voi kokeilla vaikka tuolta:

http://www.immi.gov.au/migration/skilled/offshore_visa/eligibility_136.htm

Lillukka

Lillukka

Pitkästä aikaa pitää tännekin käydä hieman raapustelemassa :P

Olemme nyt aloittaneet koko viisuminhakemis prosessin vaikkakin täysin lähtökuopissa ollaan. Päästiin sitten vihdoinkin käymään siellä Aussilassa ja mielipide sen kun vahvistui että sinne pitää päästä lopullisesti.

Sellainen asia meikäläisen pientä päätä vielä mietityttää että kun hakee tuota Skilled Independent viisumia ja papereiden mukana tulisi lähettää IELTS kokeen tulokset (jos ymmärsin oikein koe on pakko suorittaa) niin missäpäs sen voisi käydä sitten suorittamassa?:? Ja koska haemme viisumia mieheni työkokemuksilla yms ja minä olen vain siinä puolisona mukana tuleeko meidän kummankin suorittaa tuo koe vai ainostaan mieheni? Tai voinko minä suorittaa sen vai tuleeko sen suorittajan olla ns. päähakija?

T. jälleen kyselyikään palannut HAE-nappulan käyttäjä :eureka

RUU

MOI Lilli!
Laitapa tuosta kielikokeesta U2U Viljalle. Hänellä on viimeaikaisia kokemuksia tuosta IELTS:stä Suomessa.
RUU

Daisy Bates

eevis

:) toki juu U2U:lla kannattaa kysellä yksityiskohtia tms., mutta perässä tulevia ajatellen ois kiva jos tänne eetteriinkin laittais ainakin jotain pääkohtia... :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!