Järjestelmäkamerasta ja digikuvauksesta

Aloittaja Korento, tammikuu 16, 2005, 03:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Korento

Sellaista tuli mieleen, että kantaako kukaan mukanaan järjestelmäkameraa? Itse olen siirtymässä kiltisti digiaikaan ja ostamassa 30 vuotta vanhan kinojärkkärini rinnalle Canonin EOS 300D:n. Kameran runko on 500g ja siihen vielä objektiivit (en ajatellut sentään täyttä arsenaalia mukaan ottaa), kameralaukuksi jokin ei kameralaukulta näyttävä pussukka.

Onko käytännön vinkkejä järjestelmäkameran kuljettamisesta, suojaamisesta ja digikuvien käyttämisestä W&H-reissulla? Kestääkö akku hyvin kuumuutta? Miten kamera kestää australialaisen ilmaston?

Onko valokuvauksen harrastajan järkevämpää tyytyä pieneen digikompaktiin vai ottaa riski ja ottaa sylkkyyn oma rakas järkkäri? Ennen en ole matkoille järkkäriä ottanut, joten noviisi olen...

Vinkkejä otetaan vastaan! ;)

//Korento

concept-

No itselläni on järkkäri ja objektiivit messis, mutta sitten taas en ole wh:lla vaan iha pysyn samassa kaupungissa. mutta aina on ollut kamera matkoilla mukana. onhan se lisää painoa. kuumuus voi olla ongelma samalla tavalla kuin kylmyys. myös lika sun muut. pidät sen vaan hyvässä säilössä.

no haluatko kuvata pokkarilla ja saada iha jees kuvii vai haluatko saada siistei kuvii järkkärilläsi. en

australian ilmastosta en osaa sanoa mitään, koska en ole siellä viellä seuraan 14 päivään. mutta espanjassa ei ollut ongelmia ilmaston kanssa.

Pauske

Heippa!

itse olen tyytynyt pikkudigikameraan matkoilla, canon A60, ei paina paljon, eika sureta, kun se sitten kuoli 2 viikon reissun aikana..tai suretti vahan:itke . hyvaa huolta pidin kamerasta, mutta taisi olla liian kovat helteet Cairnsissa, 2 vkon reissun aikana alkoi ongelmat, ja lopulta se sitten kuoli. myoskin ilman kosteus ja mahdollisesti hiekan joutuminen kameran sisaan aiheutti tapaturman (tosin olin erityisen varovainen mutta pitaahan biitsikuviakin saada!). iloinen olen, etten ottanut jarjestelmakameraani mukaan!

kuvan laatu oli hyva tallakin kameralla, helppo laittaa koneelle ja asetuksia sai saataa manuaalisesti.

itse suosittelen siis, etta ehka jos vaan maltat, niin kannattaa jattaa digikamera jonnekin parempaan talteen.

//pauske

Pauske

hei korento!

taas jai mun suomenkielen ulosanti vajaaks, siis tarkoitan etta kotiin kannattaa jattaa digitaalinen jarkkari tai. lisaan viela etta vuosi sitten thaimaassa ollessani toinenkin digitaalikamerani sai outoja ongelmia, johtuen lultavasti kuumuudesta. tama saatiin korjattua kun tultiin takaisin, mutta vahan nayttaa silta, etta digikamerat ovat herkempia trooppiselle ilmastolle kuin vanhat jarkkarit, mutta mutta... paljon katevampia matkalla. (siis jos ei ylikuumene)

saitkohan selvaa ja olikohan tasta mitaan apua, suomenkielen ulosanti tuntuu olevan ihan solmussa :nuttu:

hauskaa matkaa tanne!
//pauske

Korento

Kiitos vastauksista!

Nyt olen vain entistä enemmän ymmälläni. Tuleeko digikamerani kokemaan mahdollisesti ongelmia kuumuudessa ja kosteudessa, oli sitten järkkäri tai kompakti? Suosiiko joku kinokameroita? Kinojärkkärit ovat painavampia, ja kuvat on vaikea matkalla kehittää. Filmitkin kärsivät kuumuudessa (nehän tulisi pitää mahdollisimman kylmässä, vaikka pakkasessa).

Kumpikohan sitten on parempi matkalle, kino- vai järjestelmäkamera? Kinon ongelmat liittyvät lähinnä filmeihin, jotka ovat herkkiä sääolosuhteille - itse kamera ei koe niin paljon ongelmia. Järkkärissä taas päinvastoin.

Uskon, että kamera kestäisi helposti kaakkoisrannikon sään, mutta Darwinin parhaimmillaan 30-40asteen helteet... voivatkohan ne sitten tappaa kameran, en tiedä.

Hei!! Tietääkö kukaan korvaako vakuutus kuumuudesta, kosteudesta tai hiekasta aiheutuneita vaurioita?? Tietääkö mitä pitää tehdä kun kamera hajoaa ja kuinka pelastaa kuvat??

--yhä ymmällään--

Korento

Jaaks

Korento :D

LainaaNyt olen vain entistä enemmän ymmälläni. Tuleeko digikamerani kokemaan mahdollisesti ongelmia kuumuudessa ja kosteudessa, oli sitten järkkäri tai kompakti? Suosiiko joku kinokameroita?

Mihinka olet siis nyt oikeastaan lahdossa :confuse
Johonkin toiselle planeetalle :?

Taalla on kuules molempia kameroita kaytossa ja itsellakin on molemmat eika ole koskaan ollut mitaan ongelmia digin tai kinojen kanssa kuumuudesta, kosteudesta tai mistaan muustakaan.  Tietysti taytyy pitaa huoli ettei esimerkiksi pudota kameraansa mereen tai uima-altaaseen tai kieritella hiekassa rannalla :hahhaa

Kaikissa ohjeissahan sanotaan, etta normaali filmeja ei pitaisi jattaa suoraan auringonpaisteeseen tai sailyttaa esimerkiksi autossa, jossa kuumana paivana lampotila voi nousta yli +70 :?

Se mita vakuutuksesi korvaa saat tietaa vakuutusyhtiostasi.

Lopeta nyt murehtiminen kameroista ja niiden toimivuudesta - kylla ne kaikki toimii Australiassakin :D

Tony

Oikeastaan ainoa paikka jossa kameran kanssa kannattaa olla erityisen varovainen, on sitten kyseessä digi- tai kinofilmikamera, on uimaranta. Tuulenpuuskan mukana tuoma hiekkasuihku ei tee erityisen hyvää minkäänlaiselle vehkeelle:cool:

:)Tony