W&H ja Maailman ympäri -- vielä kerran

Aloittaja Korento, lokakuu 26, 2004, 23:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Korento

Heissan!

Tuolta alla olevasta threadista lueskelin maailmanympärimatkoja ja yllättyin: onko tosiaan niin, että voit lentää maailmanympäri ja käydä useissa maissa lähes samalla hinnalla kuin jos ostaisit normaalin 12kk meno-paluun Ausseihin ja takaisin? Jos jälkimmäinen on n.1500e ja maailman ympäri matkustat n.1800e:llä (joidenkin mukaan halvemmalla), ei ero ole mitään!

Te jotka reissasitte W&H-reissulle samalla maailman ympäri, paljonko tarvitsitte rahaa etukäteen lentojen lisäksi? Jos esimerkiksi vietän 6-9kk Australiassa W&H-viisumilla ja lopun ajan hyödynnän around the world-lippua, tuleeko loppusumma paljonkin kalliimmaksi kuin perinteisellä W&H-reissulla?

Ja kyllä, yritin käyttää hakupalvelinta, mutta en löytänyt kunnon vastausta =)

Olisiko mahdollista aloittaa maailmanympärimatkani Aasian valtioista parin ensimmäisen kuukauden ajan ja sitten matkata Australiaan (ja Uuteen Seelantiin?) puoleksi vuodeksi tai pitemmäksi aikaa, ja lopulta palata viimeiset pari kuukautta läntistä reittiä takaisin? Paljonko tämä vaatisi alkupääomaa? (olen valmis low budgetiin) Paljonko pitäisi varata, jos tahtoisin reissata muutaman viikon esimerkiksi Intiaa ja Thaimaata?

Tuosta threadista (http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=1367#pid15424) päättelin, että lennät maailman ympäri 1800e:lla ja pysähdyt esimerkiksi yhteensä 7 maassa. Jos jokaisessa maassa reissataan 2-3 viikkoa (n.200e/2vkko?)eli n.5kk, tarvitaan pelkästään tähän n.2000-2500e. Lisäksi 6-9kk, joka vietetään Australiassa vaatisi suositusten mukaan sen 2500-3000e vähintään. Olenko siis ihan hakoteillä, jos kokonaissummaksi tulisi n. 7000e?

Ja osanhan saan säästettyä W&H-työlläkin? Onko mahdollista, että sillä alunperin suunnitellulla 5000e:n alkurahalla kiertäisi maapallon ja asuisi Australiassa reilun puoli vuotta?

Toivottavasti en tee selityksistäni teille liian vaikeita... :D

Vastatkaa ainakin tähän, olkaa niin kilttejä ;): Mikä on simppelein ja halvin W&H+Maailmanympäri-yhdistelmä, jonka olette tehneet?

Vastatkaa muutenkin kuin kahdella lauseella, please ;)

Kiitoksia niille, jotka jaksavat vastata :god:

//Korento

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Korento
Olisiko mahdollista aloittaa maailmanympärimatkani Aasian valtioista parin ensimmäisen kuukauden ajan ja sitten matkata Australiaan (ja Uuteen Seelantiin?) puoleksi vuodeksi tai pitemmäksi aikaa, ja lopulta palata viimeiset pari kuukautta läntistä reittiä takaisin?

Minä tulkitsen "läntisen reitin" siten, että matkustaa kohti länttä. Maailmanympäryslipuilla et kuitenkaan voi palata takaisin päin, vaan jatkolentojen pitää aina kiertää maapalloa samaan itä-länsisuuntaan kuin matkan alkaessa. Eli esimerkiksi Intiasta Thaimaahan ja sieltä Ossilaan ja edelleen Uuteen Seelantiin onnistuu (itää kohti mennään kokoajan), mutta takaisin länttä kohti et voi kääntyä.

Suuntaa antaa
Jouni
Canberra

Terhi

Heippa Korento,

Viela pikkuinen korjaus Jounin viestiin... Maailmanympari lentolipusta riippuen saatat pystya matkustamaan myos "vaaraan suuntaan" matkasi aikana. Itse reissasin "One World" -maailmanymparilipulla viime vuonna 12 kk. Mun lippuihin kuului 4 maanosaa ja jokaisen maanosan sisalla tietty maara lentoja. Maanosien valilla taytyi matkan edeta vain yhteen suuntaan (mun tapauksessa Australasia-America-Europe-Africa-Australasia) mutta maanosien sisalla pystyi matkustamaan ristiin rastiin niin paljon kuin huvitti ja myos samaan kaupunkiin sai lentaa useamman kerran. Tuskinpa silla, etta ostin liput Australiasta kasin, on  mitaan merkitysta - eikohan samat saannot pade myos Suomesta kasin ostettuihin OneWorld lippuihin..

Meidan muiden on hirvean vaikea arvioida kuinka paljon rahaa sulla menee vuoden aikana. Mikali oot lahdossa budjetti-matkalle ja aiot tehda toita Australiassa silla mielella, etta sulle jaa jotain saastoon, niin ei alkupaaomaa valttamatta tarvita mielettomia maaria... Puheiden perusteella vaikuttaa silta, etta suurimmat erot WH-matkalaisten budjettieroista johtuu lahinna viihteella kaynnin ja alkoholin kulutuksen eroista... eli siis vaikka Australia on Suomeen verrattuna suht halpa maa, niin kylla taallakin saa yokerhoissa vahat rahansa kulumaan nopeasti...

Mun omat kokemukset budjettimatkustamisesta on sellaiset, etta maailmaa pystyy nakemaan tosi paljon vahallakin rahalla, ja vaittaisinpa etta matkustaminen pienella budjetilla on paljon hauskempaa ja antoisampaakin kuin viiden tahden matkustaminen. Mutta silti kannattaa olla sen verran rahaa mukana, ettei jaa mistaan tosi tarkeasta kokemuksesta tai elamyksesta paitsi - Australia on kuitenkin niin kaukana Suomesta, ettei tanne valttamatta tavallinen turisti ihan pian takaisin tule...

Hyvaa  matkan suunnittelua sulle, Korento.... Eikos sita niin sanota, etta puolet matkakokemuksesta tulee koettua jo suunnitteluvaiheessa...

Terhi

Elina

Heippa!

Olen tehnyt oman reissuni jo kauan sitte, mut pari sanaa kuitenkin. Meillä oli maksettuna mantereitten väliset lennot / mantereitten ylitykset. Muuten sitte reissattiin bussilla tms. Kuljettiin seuraavasti Pohjois & Väli-Amerikka, Tyynen valtameren saaret, Aussit, Hongkong, Kaukoitä. Tämä oli aikoinaan lippuvalikoimista halvimpia. Matkatoimistoista, esim Kilroy, löytyy siis "valmiita" lentopaketteja, joihin voit jonkun verran itse viilata pysähdyspaikkoja.

Kustannuksissa kannattaa huomioida että jenkeissä ja euroopassa olo maksaa! Hostellit, ruoka ja matkustaminen on tietystikkin monta kertaa kalliimpaa kun Afrikan köyhissä maissa tai Aasiassa. Ja majoitus on tietysti isoissa kaupungeissa kalliimpaa kun maaseudulla. Meillä meni kymmenen vuotta sitten reissulla keskimäärin 5.000 mk kuussa rahaa, mutta olimme todella pienellä budjetilla ja majailimme milloin kenenkin riippukeinussa. Välillä teimme hostelleille pikkuduuneja ruokaa & majoitusta vastaan mutta palkkaa vasten emme töitä tehneet.

Budjettia miettiessä yksi vaihtoehto on vilkaista kohdemaiden hostellien hintoja ja muutenkin miettiä miten paljon tarvii rahaa päivässä - vaikka tyyliin New York 50 eur päivä, keniassa 15 eur päivä + safari 300 eur tms ja siitä sitte miettiä et miten kauan missäkin mantereella olisi.  

Hauskaa suunnittelua!

Terkuin,
Elina

Korento

Kiitos hyvistä vastauksista!

Terhi: Paljon ostamasi One World-lippu maksoi? Kävin Aktiv-Resorin sivuilla ja hinta oli 2200e. Miten lippu oikein toimii, saako kaikissa kaavion mantereissa käydä, vai pitääkö valita esimerkiksi Aasian ja Afrikan välillä?

Täytyykö lippu ostaa Suomesta vai voinko ostaa menolipun Ausseihin ja jossain vaiheessa 'puolipallomatkan' Aasian, Etelä-Amerikan ja Afrikan kautta takaisin? Tuleeko hinta yhtään halvemmaksi? (en uskonutkaan... :))

En siis itse juomattomana henkilönä aio polttaa rahaa bailaamiseen. Eniten kiinnostavat elämyskokemukset: vaeltaminen, kiipeily, sukeltaminen, safarit ja yhteisöt.

Olen reissannut Eurooppaa jo sen verran, että jos jossain aion käydä, niin Itä-Euroopassa ja Espanjassa, mutta vain parin viikon ajan. Jenkeissä tietty menisi rahaa, mutta eniten minua kiinnostavat Latinalainen Amerikka, Afrikka ja Aasia. Ajattelin valita Aussien lisäksi 5-6 maata, joissa käydä: Uusi Seelanti, Papua Uusi-Guinea, Thaimaa, Intia, Peru ja Etelä-Afrikka (vaihtoehtoja on kymmeniä ja pää hajoaa kun tahtoisi ahnehtia ne kaikki... :o). Tahtoisin aivan kamalasti Tiibetiin vaeltamaan, mutten tiedä onnistuuko se tuolla matkalla... tosin voisi matkata läpi Intian rajan yli ja takaisin, viettää 1,5kk tällä tavoin... (kukaan tehnyt tätä?)

Euroopassa (sekä Keski-, että Itä-) minulla meni reililipun lisäksi kuukaudessa 550e, koska olin todella low budget. Nukuin puolet ajasta yöjunissa ja toisen puolen nuorisohostelleissa. Aikoinaan Etelä-Koreaa kierrellessäni (joka sentään on Aasian kalleimpia maita), minulla meni viikossa n.250e, mutta siihen sisältyi hieman ylellisyyttäkin.

Olen vähän sellainen, että en pidä kahden viikon aurinkolomista, vaan viettäisin mieluusti viikkoja yhtä maata tutkien. En vain osaa arvioida yhden maan kiertämisen kustannuksia muuten kuin reili- ja Korea-kokemusteni valossa...

Hieman Elinan tavoin olen kustannuksia laskeskellut. Minä kun en välitä rafloista enkä pikaruokaloista, niin teen kaiken oikeastaan kotisafkana. Suurimmat kustannukset on tietenkin matkat ja mahdolliset huvitukset (joita mulla ei tule olemaan paljon, retketkin tykkään tehdä ilman järjestettyä ja opastettua retkeä).

Veikkaisin, että tuo ajattelemani reitti 4k:ssa vaatisi n.2500e. Jos tienaan Ausseissa 1000e/kk ja elän 600-700e/kk, maksaisi 8kk asuminen noin 3000e, johon vielä päälle vaikka 1000e matkustusta ja huvitusta. 4000e säästöön on ehkä hieman optimistista, mutta 2000e pitäisi onnistua? Lähtöbudjettiini pitäisi siis lisätä vain n. 1000e, jos sitäkään, jotta saisin haluamani reissun. Alkuperäinen suunnitelmani 4500-5000e lähtörahasta siis pitäisi riittää?

Läntisellä reitillä tarkoitin muuten tietenkin, että jos tahdon lentää maailman ympäri ja aloitan lentämällä itään, palaan lännestä (eli USA:n suunnalta). :)

Vaikein kysymys jostain syystä minulle tuntuu olevan se, kuinka paljon tarvitsen rahaa ennen ensimmäistä palkkaani Ausseissa. Pärjään todella vähällä ja minusta nuo monien veikkaamat summat tuntuvat todella huikeilta. Kotona Suomessakin minulla menee kuussa rahaa ruokaan vain 100e ja koen eläväni vielä aika ylellisesti :) Jos Suomessa pärjään n.600-700e/kk, luulisin pärjääväni Ausseissakin sillä summalla, varsinkaan kun vuokra ei ole niin suuri, eikä rahaa mene esim. kännykkälaskuihin (en ajatellut hankkia liittymää perillä), tv-maksuihin, tanssiharrastukseen tai muuhun vastaavaan. Siksi vain miteinkin, mitä kaikkea yllätyksiä minua oikein odottaakaan, kun muut puhuvat etteivät ole edes pärjänneet 1000e kuukausipalkallaankaan. :o

Olenko yhtään realistinen? Olen tylsä metsähiiri, joka ei välitä klubbailusta tai shoppailusta ja elää kotonaankin vuokran lisäksi vain 100e/vkko. Olen kova tekemään töitä ja kaikkiruokainen asuntojen kunnon ja työn suhteen. Järkeni sanoo, että pärjäisin Ausseissa varsin hyvin ja pääsisin kokemaan kaipaamiani elämyskokemuksia helpostikin. Mitä te ajattelette?

Toivottavasti ette naura tällä hetkellä partaanne ja pudistele päätänne... :D

Korento //kunhan pohdiskelee...

susuli

Nyt on kysyttävä, että mitä ajattelit tehdä Ausseissa kun kuulostat olevan kovin varma työpaikasta ja etenkin palkasta...Täällä kun monet ovat kertoneet, että on työn ja tuskan takana saada 100 audia eli alle 50 euroa viikossa säästöön... ja silloinkin pitää elää mini- minimillä? Puhumattakaan siitä että yksi pesti voi kestää viikon jonka jälkeen on valmistauduttava matkustamaan toiseen paikkaan etsimään töitä, ja sekin maksaa...?
Meillä on mieheni kanssa 5200? käteistä mukaan 6 kk: n reissulle Ausseihin. Mielestäni meidänkin budjetti on rajallinen, sillä en tosiaan uskalla laskea sen varaan että molemmat saisi jotain töitä, tai että siitä peräti maksettaisi hyvin..:confuse
Tosin jos duunia sitten onkin kivasti, saan kyllä taatusti rahat käytettyä:D
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja susuli
...tuskan takana saada 100 audia eli alle 50 euroa viikossa säästöön...

Sen verran lohdutukseksi, että AU$100 on melkein 60? (tämän hetken kurssin mukaan tasan 58.6578 euroa), eli huomattavasti enemmän kuin olet jostain syystä ajatellut.

Tarkentaa
Jouni
Canberra

zetax

Itse elin aika leveasti ja minimipalkalla sain 250 dollaria viikossa saastoon tuossa Sydneyn keikassa.

susuli

"Sen verran lohdutukseksi, että AU$100 on melkein 60? (tämän hetken kurssin mukaan tasan 58.6578 euroa), eli huomattavasti enemmän kuin olet jostain syystä ajatellut."

Uups... ihan selkeästi ei eilen maanantaina oikein ajatus kulkenut kuten pitäisi. Anteeksi väärä informaatio, olet enemmän kuin oikeassa!! Jos tänään vaikka leikkaisi paremmin:peukkuy
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

Hami

Heippa!
En tiedä, laitanko viestini nyt ihan oikeaan paikkaan, mutta yritetään kuitenkin. :sormetr
Ollaan poikaystäväni kanssa suunniteltu ensi talveksi pakoa Suomen kylmyydestä Australiaan. Ja kun kerta reissuun lähdetään, se tehdään sitten perinpohjin. Tarkoitus olisi siis kiertää vähän muuallakin. Ollaan suunniteltu Kilroyn "Around the World"-lippuja, onko kellään näistä kokemusta? Matkareitti olisi ehkä jotain Dominikaaninen tasavalta-L.A.-joku eksoottinen saari keskellä ei mitään-Australia (täällä pitempi pysäkki ja töitä)-Malesia-Thaimaa-Suomi... Tai jotain sinne päin.
Onko kellään tämän kaltaisista reissuista kokemusta? Miten meni ja mikä oli budjetti? Missä kannattaa pysähtyä?

zetax

Tongan voitte jättää pois. Mulle se oli ainakin todellinen kulttuurishokki. Mielummin samoa, Fiji on taas liiallinen turistipaikka joka on lopullisesti pilattu "fiji" experiencellä"

Jaaks

LainaaTongan voitte jättää pois. Mulle se oli ainakin todellinen kulttuurishokki.

No varmaan oli kultuurishokki, mutta se riippuukin siitä mitä haet ja millaisella mielellä menet paikkoihin.

Meillä oli ainakin Tongalla yksi parhaista sukelluspaikoista koko maailmassa.  Ne vedenalaiset luolat olivat aivan uskomattomia.
Samoin paikallisten "possujuhlat" kavan juontiharjoituksineen :hahhaa

Hami :D

Jos haluat jotain todella erikoista, niin mites olisi Galapagos.
http://www.galapagos.com/
Ne saaret on jotain ihan kuin toisesta maailmasta.  Muita hyviä paikkoja on Marquesas saaret
http://www.travelwizard.com/southpacific/MarguesasIslands1382_Overview.html
ja tietysti Cook Islands
http://www.ck/
jos et jää sinne pääsaarelle (Rarotonga) koko ajaksi vaan hakeudut joillekin niistä 14 pienemmistä saarista.

Tässä vain muutama esimerkki hienommista paikoista Tyynellä Valtamerellä, joissa olen itse käynyt .

eakin

Millainen paikka tuo Rarotonga sitten on? Varasin lennot Tongan kautta, mutta ne näyttääkin olevan Rarotongalle :) Kyllä ne vielä voi muuttaa, mutta ei välttämättä huono vaihtoehto tuokaan.

zetax

Niin Eakin jos muuten menet sinne Tongalle niin mä voin vielä heittää sulle viimeisimmät vihjeet minne kannattaa mennä. Parhaat majoitukset pääsaarelta ja silleen.. Onhan se sukeltajille hyvä paikka ja Vavauta on myös kutsuttu maailman kauneimmaksi paikaksi, tosin itse en sinne mennyt kun eräs paikallinen piti sitä huonona paikkana mutta ehkä hän vaan halusi mun kantavan rahaa pääsaarelle:D

eakin

Joo, tällä hetkellä näyttää siltä, että tuolta matkatoimistolta, jolta olen lentojani ottamassa, en saa Tongaa tuohon hintaan, vaan menen Rarotongalle. Kellään vinkkejä/kokemuksia siitä?

Kenkuru

Ite mentiin maailman ympäri lokakuu 2003-toukokuu 2004 välisenä aikana. Reitillä Thaimaa- Australia -NZ- Cookin saaret (Rarotonga ja Aitutaki)- USA- Suomi :D

Tongasta en osaa sanoa, mutta Rarotonga on ihan hieno saari. Saarta pääsee kiertämään kätevästi sitä ympäröivää tietä pitkin esim. skootterilla. Löytyy muutamia mukavia biitsejä, saaren keskiosa on mukavan verheää, ravintoloissa on "saari-iltoja" tanssiesityksineen jne...  Avaruasta löytyy tarvittavat palvelut. Saarella on kuitenkin n. 8000 asukasta eli ei mikään täysin takapajuinen, kuten voisi kuvitella. Hintataso on kuten "kaukaisilla saarilla" yleensä mm. elintarvikkeet suht hinnakkaita. Budjettimatkaajalle suosittelen Rarotonga Backpackersia (www.rarotongabackpackers.com), on todella toimiva ja mukava paikka uima-altaineen. Paikan pitäjä Paul on loisto tyyppi!

Mutta kuten Jaaks mainitsi, haluan vahvistaa, mikäli olet menossa Rarotongalle MENE ehdottomasti käymään jollain "pikkusaarista". Muuten missaat todella paljon. Vaikka Rarotonga on ihan jees, ovat todelliset helmet toisaalla esim. Aitutaki ja Atiu.

Olimme viikon Aitutakilla ja paikka on täysin Uskomaton! Koralliriutan sisällä oleva laguunisaari valkoisine hiekkarantoineen on vain ympärysmitaltaan vain n.15km. Aitutakia asuttavat noin 1000 osittain omavaraistaloudessa elävää pinnalta jäyhän oloista, mutta sydämeltään mahtavan vieraanvaraista "saarelaista". Saarella ei ole mitään erikoista tekemistä kuin huikeiden näkymien ihmettely, skootterilla kruisailu, vene tai kajakkiretki läheisille autioille hiekkalagoonisaarille joille mennessäsi voit heittää vaikka vaatteet pois ja makailla palmun alla :hahhaa. Nimittäin muuta kuin ihon palamista ei tarvitse pelätä, sillä turisteja on todella vähän.

Lennot ja majoituksen muille saarille voit varata Rarotongalta Avaruasta. Tulee halvemmaksi kuin netistä varattuna ja virkailijat osaavat antaa vinkkejä mm. majoituksen suhteen. (osviittaa hinnoista http://www.airraro.com )

no tässä vähän jotain näin alkuun....

Nykke

Tänne ihmemaahan kun saavuttiin pelkän menolipun turvin, niin kävimme ihmettelemässä lippuja takaisin Suomeen. Niinhän se on että nälkä kasvaa syödessä ja maailmanympärilennot täältä tuntuvat liian houkuttelevalta - jopa niin houkuttelevalta, että tämä poika taitaa moiseen sortua :)

Kävimme kyselemässä vähän hintoja, ja esim. Brisbane - Auckland - Santiago - Rio De Janeiro - Helsinki - Bangkok - Melbourne oli vain reilu 2100$ + verot. (verot muutaman satasen)

Vastaava reissu etelä-amerikan kautta, jossa pysähdykset mm. pääsiäissaarilla, honolulussa, bahama, bermuda, mexico jne (yht. 20 stopoveria) oli 3500$+verot

Parasta tässä on se että aikaa on vuosi tulla takaisin. Oma suunnitelmamme on mennä aikaisemmin takaisin Suomeen kun oli tarkotus - tehdä töitä ja taas kun on rahaa sukanpohjassa niin voi palata tänne toista maailmanpuoliskoa pitkin :) Pääseepähän kylmästä talvesta eroon :D

Kirjottelen kun saan matkatoimistoista varmuutta hinnoista'

// Nykke

Nykke

Ajattelin kertoa yhden vaihtoehtoisen esimerkin, jonka itse päätimme toteuttaa :)

Eli pelkkä menolippu tänne Australiaan 600?:lla ja täältä sitten ostimme maailmanympärilipun seuraavilla reiteillä:

Sydney / Bangkok maaliskuu 2006
Bangkok / London
London / Helsinki

Helsingissa stopoveri ja rahaa taas säästöön about vuosi :)
ja matka jatkuu 2007 Rion karnevaaleillav:XXXX:

Helsinki / London helmikuu 2007
London / Rio De Janeiro
Buenos Aires / Santiago
Santiago / Auckland
Auckland / Melbourne

Aikaa on siis vuosi tehdä tuo maailmanympärireissu ja päivämääriä voi muuttaa maksutta. Hintaa tuli opiskelijakortin kanssa  2850 dollaria (n.1750?) sis. lentokenttäverot n. 750$.

Mikäli tekee reissun esim Kiinan tai jenkkien kautta, niin hinta tippuu vielä alaspäin. Etelä-amerikka on hintavin vaihtoehto, mutta halusimme ehdottomasta kiertää sen.

Jos joku haluaa kysellä lisää tietoa niin vastailen mielelläni. Tuli aika paljon noita asioita selvitettyä ja otettua hinnoista selvää.

// Nykke

Nordman

Nykke

Tästäkin voisimme keskustella :XXXX ääressä.

Oli tarkoitus tulla "nurinpäinmaahan"  kiertäen eurooppaa esim. pariisi/lontoo siitä jenkkeihin siellä kiinostivat Miamy, Nyk & La -----> Hawaji ja etc.:P

Mutta hankalaltapa tuo tuntui kaikessa hässäkässä ja tiedottomuudessa aikoinaan matkaa järjestellessä:P

Mutta kukapa/mikäpä estää tekemästä tuota kaikkea pois tullessa:hahhaa
"Tyyli ennen tarkoitusta, asenne ennen kaikkea"