Working Holiday ja kämppä suomessa?

Aloittaja eakin, elokuu 08, 2004, 09:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eakin

Eli onko täällä sellasia, jotka ovat lähteneet Working holidaylle ja maksavat samalla kämpän vuokraa suomeen? Itse joutuisin tälleen tekemään ja aloin miettimään, että onkohan mitään kautta mahdollista saada tuolle ajalle jotain asumistukea? Tällä hetkellä saan opintorahan asumislisää ja tuon nostaminen ei onnistu, koska en tuona aikana saa opintoviikkoja. Oletteko saaneet kelalta jotain asumislisää tai vastaavaa?

Ilman tukia hurahtaa jo mukavasti 1500 euroa noihin suomen vuokriin tuon matkan aikana.

riaapa

eakin,

luulen että saattaa olla aika huonot mahkut mihinkään asumistukeen. Kelan yleisestä asumistuesta on tietoa täällä:
http://193.209.217.5/in/internet/suomi/suomi.nsf/NET/050901130444HV

Tuolla sanotaan mm. seuraavaa: "Opiskelijoista asumistuen piiriin kuuluvat lapsiperheet, omistusasunnossa asuvat sekä vanhempiensa luona asuvat. Asumistuki voidaan myöntää myös opiskelijoille, joilla ei ole opintotukioikeutta riittämättömän opintomenestyksen, sairauden tai opintojen pitkän kestoajan vuoksi." Onnistuisitkohan vakuuttamaan että olet tuossa riittämättömän opintomenestyksen ryhmässä? Siitähän siinä pohjimmiltaan on kyse, kun vuoden ajalta ei tule opintoviikkoja...

Luulen silti, että Kela ei hyvällä katso sitä että he (tai siis suomalaiset veronmaksajat) maksavat suuren osan vuokrastasi, sillä aikaa kun hummaat maailmalla. Mukavampi vaihtoehto olisi ehkä kuitenkin se, että saisit tuohon kämppään alivuokralaisen siksi ajaksi kun olet ulkomailla. Kämpän alivuokraamisessa kannattaa olla tarkkana, varsinkin jos alivuokralainen ei ole mitään kautta tuttu, mutta kyllä siitäkin voi selvitä ihan kunnialla, kun vaan suunnittelee homman hyvin, ja tekee selkeän sopimuksen ja luettelon irtaimistosta mitä jätät alivuokralaisen käytettäväksi. Oppilaitoksesi ylioppilaskunnan sosiaalipoliittinen sihteeri osaa auttaa näissä asioissa, ja netistäkin löydät tietoa. Tampereen kaltaisessa opiskelukaupungissa luulisi alivuokralaisen löytyminen olevan suht helppoa. Muistutus vielä, että jos kämpässäsi on alivuokralainen joka saa jonkinlaista asumisen tukea (asumistukea tai -lisää), ja yrität vielä itsekin saada tukea, niin Kela polttaa varmasti aika pahasti pelihousunsa... en suosittele.
Riina

eakin

Muuten ihan hyvä idea tuo alivuokralainen, mutta kämppä on kaksio, jossa asuu myös tyttöystäväni.:(

En mielelläni ottaisi alivuokralaiseksi ketään don juania hänen kanssaan parisänkyä jakamaan.

Ongelmahan ratkeaa, kun opiskelen syksyllä vuodeksi tarvittavat 27 ov:ta ja otan koko vuoden opintotuet :)

tinu

Mulla on sama tilanne. Vastasinkin sulle jo tonne elämäntilannekeskusteluun, mutta vastaanpa tännekin.

Ei tosiaan saa mitään tukia jos ottaa opiskelusta breikkiä. Se ei selvästi ole suositeltavaa :D

Mä jouduin perumaan yhden tukikuukauden jo muutenkin, mutta opintotuen nostaminen on ainoa keino saada jotain tukia. Mäkin asun siis kaksin. Ja hoasin kämpissä on sellanen kiva juttu että ei saa ottaa ketään asumaan sun tilalle jos et lähde opiskelu tai työharjottelu matkalle... ihanaa. en tiedä mitä merkitystä niille on missä itse asukas on, jos toinen vuokralle tulija olisi myös opiskelija.. ota niistä sitten selvää.

Rahatilanne on aika heikohko just ton vuokrajutun takia, mutta toivottavasti Aussilasta löytyy töitä niin saa rahaa siellä asumiseen :)

Ja pitää tosiaan keväällä sitten suorittaa onks se nyt 2,5 vai 2,7 opintoviikkoa per tukikuukausi elikkäs mun pitäis saada 20 tai 22 ov:ta.. täytyy hyväksyttää harjotteluja yms.  :) :)

että sellasta. mutta silti on kiva lähteä, vaikka ei sitä helpoksi ole tehtykään. ;)
tinu

riaapa

LainaaAlkuperäinen postittaja eakin

En mielelläni ottaisi alivuokralaiseksi ketään don juania hänen kanssaan parisänkyä jakamaan.

Ongelmahan ratkeaa, kun opiskelen syksyllä vuodeksi tarvittavat 27 ov:ta ja otan koko vuoden opintotuet :)

Hups... tosiaan, ei ehkä sitten... saattaisi olla tyttöystävälläkin jotain sanottavaa asiaan :hahhaa

Ongelma ei tosiaan ole ongelma, jos pystyt yhden lukukauden aikana opiskelemaan koko vuoden opintotukeen vaadittavat opintoviikot. Ja jos haluat nostaa vain asumislisä-osion, niin silloin et edes ymmärtääkseni kuluta opintotukikuukausiasi (kai niitä on edelleen 55 viikkoa per nenä? vaikuttaa kaikki muuttuneen...). Niinkuin tiedät, opintoviikkovaatimus pätee silti, jos asumislisän mielii saada (mitäh? onko se noussut 2,7:ään per tukikuukausi? Vielä viime vuonna se oli 2,5). Itse tein opintoja sekä humanistisessa että kasvatustieteellisessä että taloustieteellisessä tiedekunnassa, ja kokemuksesta voin sanoa että humanistisessa (varsinkin kielissä) on tuo opintoviikkojen kerryttäminen tehty huomattavasti vaikeammaksi kuin muissa tiedekunnissa. Ihan siis lukujärjestyksen suhteen. Tapasinkin tehdä niin, että täytin lukujärjestykseni pääaineeni kursseilla (joista kukin kesti koko lukukauden tai lukuvuoden!) ja tein niiden lisäksi muutaman muhkean kirjatentin johonkin toiseen aineeseen, jotta sain nuo vaadittavat 2,5 ov/tukikuukausi täyteen. Olette siis onnellisessa asemassa jos teidän on mahdollista tehdä nuo opintoviikot puolessa vuodessa. :peukkuy
Riina

tinu

Soitin koulun opintotukitoimistoon ja se puhu jotain että syksyllä nousisi niin että pitäisi tehdä 2,7 ov:ta per tukikuukausi. Ja sitten myös se että jos nostaa vain asumistukea, niin menee opintotukikuukausi, joten ei siinä olisi mitään järkeä.. Oudot on systeemit. :o

En ole itekään ihan varma näistä jutuista enkä siitäkään että onko meidän koulussa (TKK) nyt siis 60 vai 55 tukikuukautta.. Ja se on ainakin mun opintosuunnalla vielä vähän huonompi juttu että kirjatenttejä ei oikein ole :( aina jotain pakollisia harjotuksia ja harjotustöitä.. että varmasti on liikaa tekemistä :)

No joo, kai tää tästä, jos ei opintoviikot riitä, niin täytyy sitten vähän selitellä ettei päässyt tenteistä läpi tai muuta :)

Vieläkin matkaa odotellessa :hahhaa
tinu

eakin

Terve tinu ja riaapa!

Toi ov/tukikuukausi raja muuttuu juuri ensi vuodelle 3ov/kk (ainakin meidän koulussa), kun se ennen oli 2,5ov/kk. Nuo opintoviikothan tarkistetaan vuoden jaksoissa, joten sillä ei ole väliä millon ne käy, jos tukia nostaa.

Viime keväänä suoritin 26ov ja se ei älyttömän suuria ponnistuksia vaatinut. Nyt ajattelin käydä vielä tammikuussa yhden 4 ov:n melko intensiivisen kurssin, joten enköhän saa kasaan tuon 27 ov:a ja sitten reissuun.

Ja itse opiskelen siis TTY:ssä ja meillä löytyy juuri sen verran kirjatenttejä tai kursseja joissa on pelkkä harjoitustyö ja tentti, että suht helposti kursseja saa, jos jaksaa töitä tehdä. Ja noita kuukausia saa 180ov:n tutkintoon 60kk.

eevis

eakin :D

No problem, seulot vaan kämppisehdokkaat tyttöystävällesi itse, niin ei pääse don juanit apajille... :D Ja kyllähän niitä kämppiksiä asustelee kaksioissa ilmankin että tarttis parivuodetta jakaa...kämppikseks vaan joku sun tyttöystävän naispuolinen kaveri ja sille huoneeksi olohuone. Problem solved! :D

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!

eakin

Voi hyvin vaan olla, että toasilla on samat säännöt kuin hoasilla eli ketään ei saa ottaa kämppään asumaan jos ei lähde opiskelemaan tai työharjoitteluun. Pysytään edelleen suunnitelmassa hankkia tarpeeksi opintoviikkoja syksyllä :peukkuy

tinu

Näin lukee TKK:n opintotukitoimiston sivuilla.. Toivottavasti se ei ole teillä sen enempää :)

"Opintotuen saajien opintoviikkovaade yhtenäistyy yliopistoissa 1.8.2004 alkaen. Jatkossa opintotuen jatkuminen edellyttää opintojen etenemistä keskimäärin vähintään 2,7 opintoviikkoa käytettyä tukikuukautta kohden lukuvuoden aikana tai koko opiskeluaikana TKK:ssa."

Mulle kyllä voi tuottaa ongelmia saada ylimääräisiä opintoviikkoja, kun tää puserruskausi olisi vasta Aussi-matkan jälkeen :D

Mutta eiköhän sitä sitten jaksa kun on saanu 4 kuukautta olla reissussa :)
tinu

Saija

Ja ei se tuki muuten katkea heti siinä tarkistusvaiheessa, jos tarvittavaa suoritusmäärää ei olekaan. Sitten on vielä puoli vuotta aikaa parantaa tapansa...

eakin

Mitenkäs muuten tuon muuttoilmoituksen kanssa kun luin jostain toisesta threadista, että olisi laitonta olla tekemättä sellainen. Itseäni vähän pelottaa miten toas mahtaa asiaan suhtautua, kun tyttöystäväni kanssa kaksiossa asutaan ja hän ei ole opiskelija. Mihin kaikkialle lain mukaan pitää ilmoittaa, että aikoo tehdä vähän pitemmän reissun?

Tämän lisäksi en tiedä miten kela suhtautuisi siihen, että nostan opintotuet kokovuodelta  vaikka olen helmikuusta asti ausseissa. Eivät varmaan hirveästi tykkää vaikka opintoviikko rajat täyttyisivätkin.

sanna77

Minusta muutto ilmoitusta ei tarvitse tehdä jos et kerran ole muuttamassa ausseihin. Olet kuitenkin lähdössä loma matkalle (vaikka se onkin vähän pidempi reissu) etkä muuttamassa asuinpaikkaa. Ja jos kerran sun opintoviikot tulee täyteen niin minkäs kela sille mahtaa :??  :D

eakin

Itekkin olen ajatellut, että helpoimmalla pääsee kun ei ilmoittele mihinkään, mutta tuli vaan mieleen ajatus, että kuinka laillista se mahtaa olla. Eiköhän se homma tästä etene liput vaan tilaukseen.:peukkuy

Surffari

Eihan tassa maailmassa mikaan laitonta ole...

Mina tosin varmaan olen kylla ollut aina Kelan mustilla listoilla...  :)

Mutta ketaan ei kiinnosta nostatko sa opintorahaa jos ov:t riittaa!

Sahan voit sanoa etta lahdit vahan aurinkoon itse-opiskelemaan ja lukemaan tuleviin tentteihin. Akateeminen vapaus takaa sen etta on aivan sama missa on kunhan tentit etc menee lapi ja valmistuu aikanansa.

Jani