Canberran suomalaiset

Aloittaja TC, heinäkuu 30, 2004, 11:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TC

Moi kaikki Canberran suomalaiset tai sinne aikovat!!

Me oltiin just asetuttu ja kotiuduttu tanne Melbourneen ja ehditty asumaan taalla noin 6kk, kun mieheni sai yllattaen pari paivaa sitten tyotarjouksen Canberrasta. Nyt meilla on sitten edessa muutto sinne muutaman viikon paasta. Ikina en ole siella kaynnyt, monenlaista tarinaa kyllakin kuullut...Mieheni on siella pari kertaa kaynyt, mutta ei ikina asunnut. Olen yrittanyt ottaa selville kaikenlaista tietoa Canberrasta, mutta olisi mukavaa jos te suomalaiset, siella asuvat voisitte kertoa hieman kaupungista ja alueesta suomalaisen nakokulmasta. Ja muutenkin olisi kiva kuulla onko teilla minkalaista toimintaa siella ja kuinka aktiivista. Kiitos paljon jo etukateen!!

Nahdaan pian!

Katariina

riaapa

Jaa että onko aktiivista toimintaa... kysy vaan kuinka paljon! Jounihan siellä ainakin häärää :D

Jonkun verran on aihetta sivuttu täällä aiemminkin, joten sillä aikaa kun odottelet että Canberralaiset vastaavat, niin lueskelepa vaikka näitä viestiketjuja:

Suomi-seuratoiminta
Sydneyn ja Canberran nähtävyyksistä
Asuinpaikkakunnan valinta

Riina. (joka ei muuten ole Canberran suomalainen eikä sinne aikova... sori ;) )
Riina

jounij

Joo, Riina ehti jo kaivella esille tärkeimmät l(v)inkit... Luettuasi ne kysäise lisää - minä kyllä vastaan!

Sen verran mainostettakoon tässä(kin), että Canberran Suomi-Seura on jo muutaman vuoden ajan ollut jäsenmäärältään Australian suurin Suomi-seura. Ilmoitamme toiminnastamme Uutukainen-nimisessä tiedotteessa, joka postitetaan kotiin kaikille jäsenillemme ja jota muutkin voivat tilata tämän Dundernewsin pääsivulta löytyvästä linkistä. (En nyt just työpäivän keskellä jouda kaivelemaan suoraa linkkiä tämän viestin alle, mutta jospa Jouko kaivelisi sen esille - tai sitten minä itse myöhemmin). Joka tapauksessa mainittakoon, että seuraavat tapahtumamme ovat (voit liittyä jäseneksi missä tahansa tilaisuuksissamme):

- Vuosikokous Su 29.8. klo 15 Belconnen Soccer Club, Belconnen Way, Hawker (tällä klubilla törmää suomalaisiin varmimmin muinakin aikoina)

- Canberran 4. vuotuiset suomalaiset laulufestivaalit La 9.10. klo 15 - 24, Slovenian Australian Club, 19 Irving Street, Phillip.

Lisäksi mainostettakoon vielä kerran (tuolta Riinan antamasta "Sydneyn ja Canberran nähtävyyksistä" linkistä) joskus sadepäivän ratoksi tekaisemaani veppisivua, joka kertoilee hieman, mistä Canberraan tutustuminen kannattaa aloittaa:

http://www.pcug.org.au/~jounij/matkailu.html

Joko tiedät, mihin päin kaupunkia asetutte asumaan?

Pidetäänhän yhteyttä!
Jouni
Canberra

johnnie

yep, that's the spirit, keep up the good work, jounij.:peukkuy

On another note, some old Finns I know keep saying "Sydneyn siat ja Canberran kanat" What does that mean...? I hope it's not derogatory...? Minun kieli taito ei riita etta ymmarran sen nyanssia.

petra

Moi Katariina,

Tuo minun parempi puoliskoni on kotoisin sielta Canberrasta. Itse en siella ole asunut, mutta lomaillut useasti.

Olen tykannyt kylla Canberrasta kovasti. Lyhyt matka rannikolle, lyhyt matka "vuorille" ja meno on sellaista mukavan leppoista. Canberrasta on kommentoitu, etta se on tylsa. Toki riippuu mita hakee. Yoelama Canberrassa ei varmaan veda vertoja Sydneylle/Melbournelle, mutta ainakaan minusta se ei ole ehka paras mittari kaupungin tylsyydelle tai epatylsyydelle? Kylla Canberrasta tekemista loytyy. Canberrassa on runsaasti  urheilua mahdollisuuksia ja urheilutapahtumia, teatteri loytyy ja ah Canberran ravintolat, jam :) . Joku Canberrassa asuva osannee kommentoida paremmin...

Canberralle oman leimansa antaa kaupungissa asuvat lukuisat virkamiehet (puplic servants). Joka toinen tuntuu tyoskentelevan jossain ministerioissa tai muissa hallinnon tehtavissa.

Viela voisin mainostaa, etta Canberrassa on sievaa:) Jarvet (teko sellaiset) keskella kaupunkia, erilaisia muistomerkkeja, puistoja, luonto ymparille (ja paljon kenguruita. kuulema nyt niita on ihan haitaksi asti :? ) Canberra on myos siita hauska etta kun menee hieman etaammalle, kaupunkia ei oikeastaan edes nay, se piiloutuu kukkuloiden ja pensaiden&puiden varjoon!

Petra

Jouko

Jouni,

Tässäpä tämä ensimmäisestä linkistä voi lukea uutukaiset vuodesta 2001 eteenpäin ja toisesta linkistä voi tilata uutukaisen e-mailin välityksellä, omalle koneelle.

Uutukaiset voi lukea täällä:
http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=46

Uutukaiset voi tilata täältä:
http://www.dundernews.com/uutiskirjeet/

- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

katriina76

Katariina,

Mun poikaystäväni opiskelee Canberrassa ja kävin siellä (Suomesta lomalla) viime joulukuussa. Vain visiitillä käynneenä vaikutelma kaupungista oli mukava ja siisti. Ei liian iso ja sekä leppoisan oloinen. Vähän kaipasin kyllä merenrantaa ja rantaelämää kesähelteellä.

En tiedä vaikka itsekin sinne tulee muutettua tulevaisuudessa, kun poikaystäväni valmistuu valtsikasta saattaa hänestä tulla yksi niistä Canberran virkamiehistä :-)

Tämän nettisivun muuten löysin sattumalta viime viikolla ja tämän parissa onkin työpäivät sujuneet rattoisasti :D Todella hyvät sivut ja hyödyllistä tietoa :god: En tiennykään että Suomessa on niin paljon Aussilasta innostuneita ja sinne muuttavia/asuvia :peukkuy

Katriina

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja johnnie
On another note, some old Finns I know keep saying "Sydneyn siat ja Canberran kanat" What does that mean...? I hope it's not derogatory...?

Gidday Johnnie!

I've never heard that saying before. Anyway I reckon that it's just a funny saying, where the funniness comes from the fact that the words Sydney and "siat" (= pigs) as well as Canberra and "kanat" (= hens) alliterate. It may have been intended slightly derogatory, but not enough for anyone to take real offence.

Cheers
Jouni
Canberra

jounij

Juu, monesti olen kuullut Canberraa sanottavan tylsäksi, mutta mielestäni kyse on nimenomaan asenteesta. Tuota oletettua tylsyyttä perustellaan muun muassa juuri tuolla yöelämän pienuudella isompien kaupunkien menoihin verrattuna. Itseäni kun ei nykyään enää yökerhot pahemmin houkuttele, niin asialla ei ole minulle mitään merkitystä. Sitäpaitsi olen minä sen verran kuitenkin Canberran yöelämäänkin tutustunut, että tiedän sitä olevan olemassa, kun vain löytää oikeisiin paikkoihin.

Minusta Canberran parhaat puolet ovat monipuolinen luonnonläheisyys ja (omalla autolla) matkustamisen helppous. 12-kilometrinen työmatkani kaupungin ydinkeskustaan ei kestä pahimpaan ruuhka-aikaankaan kuin 20 - 22 minuuttia. Tuolla matkalla näen näen talvisin joka aamu kenguruita ja nykyään kuivuuden aikana vieläpä varsin runsaasti (juu, kyllä uutisissa on ollut raportteja niitä olevan suorastaan haitaksi asti, ja tottapa tuo lieneekin).

Sitä paitsi, jos on todella asiaa vaikkapa Sydneyyn tai Melbourneen, niin eivät nekään nyt niin kaukana ole. Olen useinkin käväissyt Sydneyssä päivä- ja joskus jopa iltareissulla, ja melko monasti Melbournessa viikonloppureissulla.

Kotipaikkaansa tyytyväinen
Jouni
Canberra

Zende

Terve Katariina, toivon etta viihdytte Canberrassa!  

Olen ollut siella pari kertaa tyomatkalla ja minusta paikka vaikuttaa ihan mukavalle.  On ehka kaikkein "suomalaisin" paikka missa olen aussilassa ollut - keskustan jarvet ja moderni arkkitehtuuri saa Canberran nayttamaan kuin vaikka Tampereelle tms.  Lisaksi minusta noiden jarvien takia siella haisee/tuoksuukin ihan suomalaiselle, kaipa makea vesi tuottaa eri tuoksun kuin suolainen, mita taalla melbournessa voi joskus haistella ilmassa.  

Ekan kerran Canberrassa kaydessani erehdyin lahtemaan jalan keskustaa katselemaan sunnuntaina 35 asteen helteessa (joo, en ollut viela asunut Ausseissa kauaa silloin!!) :nuttu: , ja vaikutti ihan sille kuin siella olis ollut joku nuclear holocaust tai joku.  Missaan ei ollut ristin sielua (olivat viksumpina sisalla varjossa), ja leveat autobaanat hoyrysi auringossa.  Valimatkat keskustassa on minusta tosi pitkat, niin ettei Canberra tunnu millekaan jalankulkijan kaupungille, parasta ottaa alle vaikka fillari.  

Tassa minun vaikutelmiani - lykkya muutolle ja onnea matkaan! :)

Zende

jounij

Tuosta Zenden mainitsemasta helteestä tuli mieleeni, että Australiassa (siis muuallakin kuin Canberrassa) kannattaa varsinkin kesäisin ja etenkin kävellessään kuljettaa mukana vesipulloa. Eikä pelkästään kuljettaa mukana - sitä vettä pitää jatkuvasti myös hörppiä. Nestehukka saattaa muuten yllättää ja joskus jopa niin pahasti, että tulee eteen keikka sairaalan tiputusosastolle. Olen nähnyt tämän tapahtuvan ja kuullut myös, ettei kyse ollut yksittäistapauksesta.

Varoittelee
Jouni
Canberra

johnnie

Howdy Jounij...thanks for the response...and all the best with the suomi stuff...

Yep, you've doubt caught the true meaning behind it ...

I have this habit of trying to "suck out" the meaning of Finnish words that are somewhat foreign to me...the sap tastes good even without understanding it fully...:D

TC

Moi kaikki!!

Kiitos paljon kaikille Canberran vinkeista!! Luin myos Uutukaisen kesakuun numeron ja siina olikin paljon kaikkea hyodyllista tietoa. Kuulostaa silta, etta suomiseura siella on tosi aktiivinen ja paljon kaiken laista toimintaa. Otan varmasti yhteytta, kun siine kotiudutaan. Nyt on kova pakkaustohina ja asioiden jarjestely meneillaan. Puolen toista viikon paasta muutetaan. Asuntoa ei viela ole mutta eikohan se sielta loydy kun sinne paastaan. Ja tyopaikkaakin pitaisi alkaa etsimaan itselle mahdollisimman pian. Eipa muuta kuin nahdaan pian!!

Katariina