Miltä tuntuu elää Australiassa Suomalaisen näkökulmasta?

Aloittaja Toiveikas, joulukuu 14, 2017, 11:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toiveikas

Olen valmistellut asioitani Suomessa nyt sellaiseen järjestykseen, että voin alkaa toteuttamaan maahanmuuttoa Australiaan. Haluaisin kuulla jo teiltä muuttaneilta, mitkä olivat päällimmäisiä tunteita, kun saavuitte Ausseihin? Tuntuiko heti omalta paikalta, vai tuliko katuma päälle? Mitenkä Australialaiset ihmiset suhtautuvat Suomalaiseen? Oliko haasteita löytää työpaikka tai saada ystäviä? Haasteita löytää kumppania kenties? Tunteeko olonsa aina ulkopuoliseksi, vai pääseekö juttuun helposti mukaan? Onko ketään maahanmuutto kaduttanut? Kuinka käsittelette ikävää, joka tulee kotipuolen ihmisiä? Jos teillä oli jokin erityinen syy "paeta" Suomesta, niin oliko aita loppujenlopuksi vihreämpää Ausseissa? Mikä oli semmoista, jota Suomessa ette kokeneet, mutta saitte sen Australiassa? Mikä on mielestänne parasta Australiaan maahanmuutossa?

Ihmettelen tässä tuommosia asioita ja olisi kiva kuulla muiden kokemuksia. Olen itsekin töiden puolesta matkustellut paljon ja joutunut olemaan kerralla kuukausia poissa kotoa ulkomailla, mutta se on aika eri asia. Ausseihin muuttamista pohtinut jo kohta 10- vuotta ja nyt alkaa olemaan elämäntilanne ja varallisuus sellaisessa kondiksessa, että olen pian valmis siirtymään.

jounij

Vastailenpa niihin kysymyksiin, joihin voin (eli jotka ovat koskettaneet minua).

Lainaus käyttäjältä: Toiveikas - joulukuu 14, 2017, 11:55
...mitkä olivat päällimmäisiä tunteita, kun saavuitte Ausseihin?

Sellainen jännityksen tunne, mikä on pinnalla aina, kun hyppää tuntemattomaan. Myöhemmin olen tuntenut tismalleen samanlaisia elämyksiä ainoastaan muutettuani Australiasta käsin puolen vuoden työkomennukselle Intiaan ja toiselle samanlaiselle Kanadaan. Jos nämä tuntemattomaan hypyt pelottavat, niin kannattaa muistaa, että tie on aina avoinna takaisinpäin - olettaen, ettet polta siltoja takanasi. 

LainaaTuntuiko heti omalta paikalta, vai tuliko katuma päälle?

Tuntui enimmäkseen omalta paikalta. Sopeutumista helpottaa, jos ottaa heti asenteeksi, ettei vertaa asioita tyyliin "mutta meillä Suomessa on tuo ja tuo asia hoidettu paremmin", vaan sen sijaan toteaa tottumusten vaan yksinkertaisesti olevan erilaisia. Ei siis kannata taistella tuulimyllyjä vastaan.

LainaaMitenkä Australialaiset ihmiset suhtautuvat Suomalaiseen?

Hyvin positiivisesti ja ystävällisesti. Mutta en usko, että loppujen lopuksi sillä on merkitystä, että olet nimenomaan Suomesta kotoisin. Täällä pärjää ihmisten kanssa "oikealla asenteella", tulipa sitten mistä hyvänsä "vinkuintiasta".

LainaaOliko haasteita löytää työpaikka tai saada ystäviä?

Oli, sillä saavuin juuri 1990-luvun alun synkän laman keskellä. Laman ohimentyä ei ole ollut ongelmia työnsaannin suhteen. Työn saannin alkuhankaluuksissa vaikutti myös se, että olin valinnut asuinpaikakseni Brisbanen, jota lama ei kouraissut yhtä pahasti kuin monia etelän kaupunkeja Melbourne etunenässään. Niinpä eteläisimmistä osavaltioista muutti voimakkaasti kasvaneeseen Brisbaneen noin 500 ihmistä viikossa. Hiljattain tullut maahanmuuttaja, jolla ei ollut minkäänlaista näyttöä paikallisesta työkokemuksesta, jäi työpaikan haussa paikallisten varjoon. Silloin yhteen työpaikkaan saattoi kuulopuheiden mukaan olla hyvinkin satakunta hakijaa.

Täytyy sanoa, että jos olisin ottamassa töihin väkeä ja jos valittavana olisi vaikkapa vain kaksi muuten paperilla yhtä hyvältä vaikuttavaa tyyppiä, mutta joista toinen on ollut kauemman aikaa australialainen kuin toinen, niin voisin itsekin kuvitella helposti kallistuvani sen kauemmin maassa olleen hakijan puoleen. Uuden tulijan palkkaamisessa on suurempi "pakoriski", eli tällainen henkilö saattaakin huomata vähän ajan kuluttua kaipaavansa liikaa takaisin kotimaahansa.

Itsekin huomasin selkeästi haastattelukutsujen määrän lisääntymisen, kun a) lama alkoi hellittää ja b) olin ollut maassa niin kauan, että työnantajat uskoivat, etten ole enää niin suuri "pakoriski".

Ystäviä olen saanut, mutta helpoiten olen ystävystynyt paikallisten suomalaisten kanssa. En tosin ole juurikaan panostanut muunmaalaisten tosiystävien löytymiseen, vaikka minulla sellaisiakin on. Tähän seikkaan luulisin pätevän sanonnan "sitä saa, mitä tilaa".

LainaaHaasteita löytää kumppania kenties?

Ei kosketa minua, sillä tulin maahan vaimon kanssa.

LainaaTunteeko olonsa aina ulkopuoliseksi, vai pääseekö juttuun helposti mukaan?

Riippuu 100%:sti sinusta itsestäsi. Jos esimerkiksi kerrot koko ajan miten Suomessa jotkut asiat ovat paremmin, niin ihmiset luultavasti kaikkoavat ympäriltäsi. Jos olet urheilun ystävä, unohda jääkiekko yms. eksoottiset lajit. Opettele sen sijaan paikallisten suosimien urheilulajien (talvella aussie rules ja/tai rugby [union tai league] ja kesällä kriketti) säännöt ja harkitse jopa seuraavasi jotain paikallista urheilujoukkuetta. Urheilusta löytyy aina keskusteltavaa paikallisten kanssa. Vaikket urheiluun "hurahtaisikaan", niin jos osoitat aitoa kiinnostusta paikallisiin asioihin, niin "Bob's your uncle".

LainaaOnko ketään maahanmuutto kaduttanut?

Ei minua ainakaan.

LainaaKuinka käsittelette ikävää, joka tulee kotipuolen ihmisiä?

Ei ole vielä ehtinyt tulla pahempaa ikävää. Sekin vähä on hävinnyt, kun kaikkiin Suomessakin asuviin ystäviinsä ja sukulaisiinsa saa nykyään yhteyttä helposti ja lähes ilmaiseksi.

Tässä kannattaa tuoda esille yksi seikka: yhtä vähän kuin australialaisia tulevia ystäviäsi kiinnostaa keskustella heille tuntemattoman Suomen tavoista ja asioista, niin suomalaisia ystäviäsi kiinnostaa kuulla juuri mitään Australian olosuhteista. Ystäväsi saattavat kysyä sinulta joistakin tunnetuista turistikohteista tyyliin, oletko käynyt Ulurulla, mutta siihenpä se kiinnostus sitten yleensä jääkin. Opi elämään tämän seikan kanssa, jos haluat pitää suomalaisetkin ystäväsi sellaisina vielä tulevaisuudessakin.

LainaaJos teillä oli jokin erityinen syy "paeta" Suomesta, niin oliko aita loppujenlopuksi vihreämpää Ausseissa?

Ei ollut sen kummempaa syytä, kuin huvitti lähteä seikkailemaan. Siitä huolimatta uskon olevan tyytyväisempi ja suorastaan onnellisempi kuin mitä arvelisin olevani, jos olisin jäänyt Suomeen.

LainaaMikä oli semmoista, jota Suomessa ette kokeneet, mutta saitte sen Australiassa?

Minä tykkään enemmän australialaisten lähes aina positiivisesta elämänasenteesta ja suomalaisia suuremmasta avuliaisuudesta toisia - jopa ventovieraita - kohtaan.

Mainitsenpa myös Australian vähäisemmän rasismin Suomeen verrattuna. Täällä on toisen maailmansodan jälkeisen maahanmuuton jälkeen totuttu kaiken maalaisiin tulijoihin, ja maa onkin nauttinut voimakasta ja lähes keskeytymätöntä talouskasvua hyvin pitkälti juuri maahan muuttaneiden tuoman talouskasvun ansiosta.

LainaaMikä on mielestänne parasta Australiaan maahanmuutossa?

Valtava määrä elämää rikastuttavia monikulttuurisia kokemuksia. Puhumattakaan siitä, ettei ole tarvinnut koskaan luoda lunta ajotieltä aamukiireissä (tai mihinkään muuhunkaan aikaan).


Tuumailee
Jouni
Canberra

RUU

Jounij jo antoikin tyylilleen uskollisena hyvän ja perusteellisen vastauksen. Omat kokemukseni yleisesti ottaen ovat päätyneet samaan suuntaan mutta ehkä hiukan erilaista reittiä. Meillä meni noin 1.5 vuotta kulttuurishokkiin, vasta sen jälkeen tuntui että olimme alkaneet ymmärtää tätä maata ja ihmisten tapoja. Se johtikin aikanaan päätökseen pysyä maassa pidempään kuin alunperin suunnitellun kahden vuoden ajan. Itselläni meni liki vuosi omien töitteni saamiseen mutta hain kohtuullisen kapealla haarukalla ja vasta kun olin saanut useammaltakin ihmiseltä apua Resumen ja haastattelujen suhteen alkoi homma luistaa.

Yhteen kohtaan haluan kuitenkin kommentoida: 'Jos teillä oli jokin erityinen syy "paeta" Suomesta, niin oliko aita loppujenlopuksi vihreämpää Ausseissa?' Täällä selkäytimeen on mennyt havainto että jos pystyt rakentamaan onnesi Suomessa, on hyvät mahdollisuuden onnistua siinä myös muuallakin. Kääntäen tämä tarkoittaa myös sitä että "pakoon" ei kannata lähteä. Ne ongelmat yleensä seuraavat perässä ja voivat myös olla paljon suurempia erilaisen kulttuurin ja tapojen keskellä. Niitä ihmisiä on tullut täällä vastaan jotka ovat palanneet tämän vuoksi takaisin Suomeen. Ovat ehkä seikkailleet useammassakin maassa mutta missään eivät ole oikein osanneet asettua kodiksi. Ammattitaitoa, rahaa, mahdollisuuksia heillä on kyllä ollut mutta vastaan ovat yleensä tulleet oma persoona, sen joustavuus ja se että tapa käsitellä asioita ja etenkin haastavia tilanteita on seurannut perässä aiheuttaen samoja ongelmia kuin aikanaan Suomessakin (tai missä vaan). Sen myötä täällä on alkanut nousta seinä vastaan, ainakin henkisesti, ehkä myös esim työmahdollisuuksien vähenemisen myötä. Sen vuoksi ehdotan että lähdit ihan minne vaan, lähde sinne puhtaalta pöydältä.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates