Valmistelut ennen töiden aloittamista

Aloittaja aussietraveller, huhtikuu 21, 2012, 14:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aussietraveller

9 viikon Aasian turnee alkaa olemaan lopussa ja ensi keskiviikkona lennot Balilta Darwiniin. Rahaa on vielä ihan hyvin jäljellä, mutta tarkoitus on kuitenkin integroitua Aussilan työkulttuuriin mahdollisimman noipeasti. Jos menee esimerkiksi raksalle hommiin, onko tapana, että työnantaja antaa työvaatteet yms. vai kannattaako niitä etsiä täältä Balilta halvemman hinnan toivossa.

Löysin täältä syksyllä hyvän tietopaketin, jossa kerrotaan mitä kaikkea aussien päässä täytyy tehdä ennen kuin voi töihin marssia. Jos joku tietää mistä puhun, linkki olisi hienoa, koska en sitä enää löydä. Kuulin myös mun kaverilta "toiminimestä" muistaakseni business number, eikä taxfilenumber nimellä kulkevasta jolloin palkaa tulee enemmän. Ottaako isot firmat porukkaa tällä töihin, vaikkei mitään ihmeempiä erikoistaitoja löytyisikään?

Alkuun siis täytyy hommata

  • pankkitili

    • veronumero

      • jotain muuta?



Goon

Voipi tulla vähän myöhässä, mutta laitetaan nyt. Eli noiden lisäksi tarvitset ainakin paikallisen työturvallisuuskortin. Sen voi suorittaa joko päivän kurssilla, jossa lopussa tentti tai sitten nettikurssina omaan tahtiin. Hintaa en muista, mutta reilusti alle 100 dollaria se oli. Kurssi ei mikään järin vaikea ole, varsinkaan, jos on suorittanut ko. kortin Suomessa, nimittäin yllättävän sama sisältö oli kummassakin maassa. Ja maalaisjärjellähän iso osa niistä kysymyksistä on pääteltävissä.

Työnantaja voi tarjota työvaatteet, harvemmin kyllä näin taitaa tehdä, mutta ainakin turvakengät pitää olla omasta takaa. Itse sain kyllä kunnon vaatetuksen kun menin sähköfirmaan töihin tai no tosin se oli Australian valtion projekti, joten halusivat kaikilla olevan yhtenäinen varustus eli saatiin kolmet housut ja viisi paitaa sekä kypärä ja parit suojalasit. Eli omia piti olla vain turvakengät. Tosin sain itse firman logolla varustettuja paitojakin pari kappaletta kun työskentelin ennen tuota projektia viikon toisessa paikassa. Toisessa duunissa sain sitten pelkän firman t-paidan.