Pontikan keitto Australiassa?

Aloittaja Silppu, joulukuu 07, 2006, 08:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Silppu

Juttelin jokin aikaa sitten erään paikallisen kanssa, ja hän mainitsi ohimennen alkavansa taas keittää pontikkaa itsellensä.

Ihmettelin ja kysyin, että eikös sitä ala poliisi kolkuttelemaan ovelle jos viinaa alkaa polttelemaan.

-Ei kuulumma ole laitonta. Jokin suodatin pitää kuitenkin olla.

Onko siis viinan kotipoltto sallittua Australiassa? :confuse


Tiedustelee

Silppu

Rockola

LainaaOriginally posted by Silppu
Juttelin jokin aikaa sitten erään paikallisen kanssa, ja hän mainitsi ohimennen alkavansa taas keittää pontikkaa itsellensä. (...) Onko siis viinan kotipoltto sallittua Australiassa? :confuse
Ongelmia tulee ainoastaan jos jää kiinni... Ainakin tämän sivun mukaan pontikan tiputtaminen on Australiassa laitonta.

http://homedistiller.org/legal.htm

Isommin ihmettelen, miksei Australiassa tuoteta grappaa... raaka-aineita kun ainakin joka viinitilalta löytyy.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Silppu

Australiassa kielletty mutta Uudessa Seelannissa sallittua  :o ...... Uuden Seelannin kohdalla tuossa Rockolan linkissä mainitaan:

"I believe that there is a lot of pressure for Australia to follow..."

Mitä lie kirjoittaja tarkoittaa tuolla "lot of pressure", se jää epäselväksi, mutta itselleni jäi tämän kyseisen pontikankeittäjän puheista sellainen kuva, että yhdellä jos toisellakin (tilallisella) on omat keittovälineet (ilmeisesti sallittuja 5 l pannuja).

Timo

Onpa sitä tullut kuultua aika runsaasti juttua tuosta alkoholin kotivalmistuksesta, etenkin maaseudulla. Enkä nyt kyllä muista kenenkään puhuneen asiasta paheksuvaan sävyyn. Muistan erään inghamilaisjullin kehuskelleen isänsä, italialaisen tietysti, kotona valmistamaa grappaa maailman parhaaksi. Samoin olen ollut tilaisuudessa, jossa vieraille tarjottiin kotitekoiseksi kehuttua slivovitsaa (Balkanin alueelta peräisin oleva voimakkaan tuoksuinen luumuviina).   Minä myös muistelen kuulleeni, että alkoholin valmistus tislaamalla kotona ei olisi varsinaisesti kiellettyä vaan luvan varaista.  

Viitsimättä enempää linkkejä alkaa kaivamaan, arvelen vain, että olisiko tässäkin asiassa lainsäädäntö kuitenkin osavaltiokohtaista eikä liittovaltiotasoista  :?

Asiaa hieman sivuten, ja jälleen siihen vedoten, mitä olen kuullut:  kannabiksen kotikasvatus taas on laillista ainakin joissain osavaltioissa (Victoria). Vai olisikohan tässäkin kyseessä vain toiminnan harjoittajan vilpitön usko  :roue

Rockola

LainaaOriginally posted by Timo
Onpa sitä tullut kuultua aika runsaasti juttua tuosta alkoholin kotivalmistuksesta, etenkin maaseudulla. Enkä nyt kyllä muista kenenkään puhuneen asiasta paheksuvaan sävyyn.
Tässä suhteessa Australian maaseutu ei juurikaan eronne Suomen maaseudusta.
LainaaMuistan erään inghamilaisjullin kehuskelleen isänsä, italialaisen tietysti, kotona valmistamaa grappaa maailman parhaaksi.
Minä olen myös kuullut toisen ja kolmannen käden kautta, että monilla italialaisyhteyksisillä on tapana tiputtaa autotallissaan grappaa, mutta kukaan ei ole ainakaan vielä tarjonnut :itke
LainaaMinä myös muistelen kuulleeni, että alkoholin valmistus tislaamalla kotona ei olisi varsinaisesti kiellettyä vaan luvan varaista.
Teoriassa ehkä, mutta käytännössä kotipolttoluvan saaminen voi olla hankalaa. Luvan voi saada "for an industrial, manufacturing, scientific, medical, veterinary or educational purpose", lienee hakijan puhelahjoista kiinni, mitä noista kotipoltto voisi edustaa.
LainaaViitsimättä enempää linkkejä alkaa kaivamaan, arvelen vain, että olisiko tässäkin asiassa lainsäädäntö kuitenkin osavaltiokohtaista eikä liittovaltiotasoista  :?
Tuolla antamani linkin päässä asia olisi ollut ihan auki tavattuna. Lyhyesti:

- laki (Excise Act 1901) on liittovaltion
- viinan tislaaminen on luvanvaraista
- yli 5 l vetoisen viinapannun valmistus, hallussapito jne. on luvanvaraista
LainaaAsiaa hieman sivuten, ja jälleen siihen vedoten, mitä olen kuullut:  kannabiksen kotikasvatus taas on laillista ainakin joissain osavaltioissa (Victoria). Vai olisikohan tässäkin kyseessä vain toiminnan harjoittajan vilpitön usko  :roue
Taitaa olla vilpitön usko kyseessä.

http://www.druginfo.adf.org.au/article.asp?ContentID=cannabis_law_australia
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Timo

Näistä sekä alkoholin tislaamisesta että kannabiksen kotikasvatuksesta ja niiden laillisuudesta. Jonkin verran veppihakuja tehtyäni ja työkavereiden kanssa juteltuani olen tullut siihen alustavaan johtopäätökseen, että noita toimia lailliseksi väittävät ovat sekoittaneet termit "laillinen" ja "ei-rangaistava". Ensi käden lähteitä en ole vielä löytänyt, mutta näkyy olevan niin, että esim. alle viiden litran vetoisia tislauslaitteita saa myydä, ja niitä näkyy myytävän jopa kotioluen ja -viinien valmistustarvikkeita myyvissä liikkeissä. Ilmoituksissa kyllä mainostetaan, että alkoholin valmistaminen niillä on kiellettyä, mutta heti tuon lauseen perään annetaan jopa suoranaisia vinkkejä sen valmistamiseen.

Ja sitten tuosta kannabiksesta. Näkyi lähteitä, joissa kerrotaan, että osavaltioissa yli kahden (tai viiden) luonnollisesti kasvatetun kannabiskasvin viljelystä saa sakkoja. Yhden (tai neljän) kasvatuksesta siis ei rangaista, joten tulkinnan mukaan se on laillista tai sallittua.


LainaaRockola
Minä olen myös kuullut toisen ja kolmannen käden kautta, että monilla italialaisyhteyksisillä on tapana tiputtaa autotallissaan grappaa, mutta kukaan ei ole ainakaan vielä tarjonnut :itke

Kannattaisi varmaan ystävystyä radionne italaistoimituksen kanssa :P
Tai sitten soittaa joka Sademetsäradion lähetyksessä yksi Sabrinan kappale ja kehua kaupunkinne cosa nostraa.