how are you?

Aloittaja cactus, tammikuu 13, 2009, 06:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cactus

Tällainen hassu pieni kysymys...  ???

Miten on tarkoitus vastata, kun joka paikassa tervehditään noilla sanoilla? Vastataanko samaten että how are you, vai olisiko kenties good  8) parempi?

Kertokaapahan te siellä Ausseissa asuvat!  :god:

(yksi ausseihin ehkä opiskelemaan muuttava)  :D


Leokatti

Hi/Hello/Good/How're you going?/Not too bad/Very well thanks. And you?

Melkeinpä mitä vaan... ;)
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Tuipa

Tuo kysymys tosiaan tulee vastaan olit sitten lenkilla tai kaupassa tahi muualla!
Vakkarivastaus on aina kuten Kati jo sanoikin - good, and you? tai sitten not too bad... Ihmiset on aika ihmeissa jos yhtakkia jatkaa juttua!  ;)
Jos haluat ohittaa koko kysymyksen, niin pitaa olla nopea, esim. aamulenkilla voit vain heittaa "Good morning" vastaantulijalle, niin juttu loppuu lyhyeen.
Tahan systeemiin kylla tottuu aika nopeasti!  :)

Amalia

Good thanks! How are you?
tai
Not bad, how about you?

hardflip

Lainaus käyttäjältä: Tuipa - tammikuu 14, 2009, 10:05
Ihmiset on aika ihmeissa jos yhtakkia jatkaa juttua!  ;)

Tahan systeemiin kylla tottuu aika nopeasti!  :)

Aivan totta, muutaman kerran on tullut ihan piruuttaan jatkettua juttua ja kerran sanoin Friendly Neighborhood SUPAAAAAIGAAA omistajalle "Not too bad":n sijaan, pretty terrible. Ilme oli nakemisen arvoinen, tosin vastaus oli rehellinen kun tyopaiva oli ollut yksi turhauttavimmista ikina.

Henk. koht. tuohon kylla turtuu, tuota diibadaabaa kuulee aivan liikaa. =)
Hit the body...head will follow
-Trevor Gillies

MH

diiba daabaa tai ei maassa maan tavalla  :XXXX :XXXX

Kottarainen

Kyllä se minulle ainakin sopii paremmin ku suomalaiskassojen masentunut "viis kakskyt onks plussakorttii." Jotkut pitävät tätä shitchattia ja smalltalkia turhauttavana, minä pidän sitä välillä jopa pelottavana (kun on tosi väsynyt eikä oikeasti haluaisi sanoa mitään kenellekään), mutta kyllä se vaan toimii hyvänä jäänmurtajanakin ja saa ainakin välillä hymyn huulille. Ja kysymykseen voi oman kokemuksen pohjalta vastata myös melko rehellisestikin, kunhan pitää iloisen äänensävyn. Esim vastus "Oh I'm SO tired, thank god it's friday, right?" ei aiheuta sen kummempaa ihmetystä vastapuolessa, toivottavasti vain hieman piristystä heidän päiväänsä. :)

katjamaaria

Joo, kylla "normivastaus" sisaltaa jotain positiivista... Tyoympyroissa on eras vanhempi nainen, jolla tuntuu olevan melkein aina huono paiva. Kun hanelle sanoo "Hello, how are you?" vastaukseksi tulee lahes poikkeuksetta jotain narinaa, johon valilla vaikea "keksia" kommenttia.

Valilla vaatekaupoissa kierrellessa tuo voinninkysely arsyttaa, kun jokainen myyja tulee vuorollaan kyselemaan...Mutta kaikenkaikkiaan positiivisuus on kivaa!

jounij

Kysymykseen "How are yous[e]" vastataan "Baa-a-a-aaa"... Nyt sitten tiedätte.

Matkustin kerran kauan sitten Sydneyssä bussilla Bondi Beachilta Cityyn, vai liekö ollut toisin päin - samapa se. Bussiin astuessani bussikuski lausui minulle jonkun hauskalta kuulostaneen ja niin epätavallisen tervehdyksen, että melkeinpä häkellyin. Joka tapauksessa kiinnitin tervehdykseen tuolloin huomiota, vaikken sanoja enää muistakaan. Bussissa sillä hetkellä jo istuneet muutamat matkustajat kuuntelivat vuorosanojemme vaihtoa harvinaisen levein hymysuin ollakseen kunnallista liikennettä toimittavan bussin matkustajia.

Istahdin melko edessä olevaan penkkiin. Matkan jatkuessa bussiin tietysti tunki lisää porukkaa - aivan suurkaupungille ominaisessa määrin. Edessä istuen kuulin hyvin, että kuljettajalla oli jok'ikiselle bussiin astuneelle aivan oma, yksilöllinen ja epätavallinen tervehdyksensä.

Loppujen lopulta bussissa oli enää seisomapaikkoja jäljellä ja niitäkin vähänpuoleisesti. Ruuhkasta huolimatta bussi oli täynnä hymyilevää ja jopa iloisesti keskenään juttelevaa väkeä. Puheensorina kuitenkin taukosi jokaisella pysäkillä, sillä jokainen matkustaja oli oppinut heti kuuntelemaan inahtamatta, mitä mahdollista uutta sanottavaa kuljettaja voisikaan keksiä seuraaville kyytiin tulijoille. Kaikkien iloksi kuskin näemmä ehtymättömän sanaisesta arkusta löytyi yhä uusia tervehdyksiä jokaiselle uudelle matkustajalle.

Se oli varmaan poikkeava, iloinen bussimatka kaikille mukana olleille. Minulle tuo hetki opetti ainakin sen, ettei välttämättä ole olemassa sellaista asiaa kuin "pakollinen standarditervehdys". Kuulumisien kyselyjä ja niihin vastauksia voi halutessaan muunnella. Jos sen tekee positiivisella tavalla, niin seurauksena voi olla vaikkapa ahdas bussilastillinen hyvällä tuulella olevia kuljetettavia, minkä luulisi olevan myös kuljettajan työpäivään positiivisesti vaikuttava elämys.


Uskoo
Jouni
Canberra

Jipa

Ahhah joo tässä riittää vielä opettelemista  :pepsodent Kertaalleen tuli jo takerruttua turhan paljon tuohon, vaikka en ole ehtinyt edes paikan päälle.. Noh, netissä on hyvä harjotella ku kiusaantuminen ei näy niin hyvin :)

Plonk

Yksi kommentti vielä: ajattele "how are you?" mielessäsi "moi/hei":nä, jonka suomalaiskassa sinulle sanoo. Siis ei varsinaisesti kysymyksenä. Härmäläinen kassa lienee keskimäärin aivan yhtä kiinnostunut asiakkaan kuulumisista kuin aussi-kolleegansa, joten vastaus voi olla mikä vaan edellä mainittu positiivinen sellainen.

Mielestäni ko. "kysymys" on kuittaus siitä, että sen sanoja on sinut jotenkin noteerannut. Joissain kulttuureissa voit olla asiakkaana, ja hoitaa asiasi ilman että asiakaspalveluhenkilö sanoo sanaakaan ja ei välttämättä edes katso kertaakaan silmiisi. Tässähän ei tietenkään lähtökohtaisesti ole mitään vikaa, etenkään jos molemmat osapuolet tietävät tämänlaisen käyttäytymistavan.

Tuttujen keskenhän "how are you?" onkin sitten eri luku...

iluvatar

Lainaus käyttäjältä: Plonk - maaliskuu 04, 2009, 06:25
Mielestäni ko. "kysymys" on kuittaus siitä, että sen sanoja on sinut jotenkin noteerannut. Joissain kulttuureissa voit olla asiakkaana, ja hoitaa asiasi ilman että asiakaspalveluhenkilö sanoo sanaakaan ja ei välttämättä edes katso kertaakaan silmiisi. Tässähän ei tietenkään lähtökohtaisesti ole mitään vikaa, etenkään jos molemmat osapuolet tietävät tämänlaisen käyttäytymistavan.

Mä olen vähän eri mieltä. Itse olen asiakaspalvelussa töissä ja yleensä kysyn kysymyksen ihan sillä tarkotuksella et joskus asiakkaat alkaa kertoo mitä niille kuuluu ja siitä voi alottaa pienen kevyen keskustelun vaikka ilmasta :D Sillon ku ei kiinnosta niin en sit kysykään mitään, paitsi jos sanon hello niin aika moni asiakas kuulee sen automaattisesti 'how-are-you'nä... Mikä on ehkä hiukan ärsyttävää, koska se vastaus ei muo alun perin kiinnostanu..

Ehkä se puoli myös tässä on, että se on sanomaton sääntö ettei voi sanoo, että menee huonosti.. Sen voi peittää esim. not too bad mikä on toisin sanoen se huonosti... Kyllä muutama uskalias vastaa rehellisesti.

Sillon ku mä Australiaan tulin en voinu sietää tota kysymystä enkä ikinä vastannu, mut nyt oon oppinu et kyl ne kassat välittää ja se on hieno mahdollisuus pieneen rupatteluun. Saahan sitä hiljaaki olla mut mä oon huomannu et yleensä kaupan kassalla jaetaan parhaat vinkit ja elämänneuvot.