Ilmaista majoitusta matkaajille !

Aloittaja Timo, heinäkuu 30, 2003, 21:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo

Luulisi t?m?n kiinnostavan ainakin W&H -matkaajia, miksei muitakin.

www.globalfreeloaders.com  

on australialaisen nuoren miehen perustama paikka.

Vasta l?ysin sen, mutta vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Lupasiko otsikkoni liikoja?  Saatanpa liitty?kin tuohon palveluun majoituksen tarjoajaksi. Ja vaikken liittyisik??n, ainahan voi kysy?, jos joku massasta poiketen haluaa pys?hty? n?ill? kulmilla. Yleens? kaikki kyll? ajavat ohi.

Jaaks

Timo :D

Ei millaan pahalla, mutta onhan noita GLOBAL FREELOADERS kylla nahty jo ihan tarpeeksi







Raiwå

Jaax :)

Pit?isik?h?n meid?n laittaa t?nne Tunderiin sellainen kirjoittamattomien s??nt?jen nurkka.
Jossa neuvottais miten koputetaan oveen kyyn?rp?ill?, ja muuten vaan osoitetaan kiitosta vieraanvaraisuudesta is?nt?v?ke? kohtaan ?

Jos meid?n ylijumalamme Jouko suuri, hyv?ksyisi kyseisen nurkkauksen tuolta huoneen per?lt? ??


Kuiz on ?



:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Jaaks

Raiwo :coolh

Olen taysin samaa mielta ja parempi kun koputtais molemmilla kyynarpailla joko sitten erikseen tai yhta-aikaa tai vaikka koputtais vaan kengankarjella oveen - kylla silloinkin avattais :?? mutta ei mitaan freeloadereita, THANKS :mad:

Timo

Jaaks, Raivo :)
Niin, toitte esiin asian toisen puolen, ja siit?h?n on keskusteltukin t??ll?. Mutta silti uskon ett? reiluuteen ja vastavuoroisuuteen perustuva majoitus voisi toimia.  

Mutta ei meillek??n ole tervetullut kuka tahansa ja koska tahansa,  mutta yritet??n sopia asiat ennakolta. Siksi oletetaan ett? vieraat kyll? kysyv?t, saako tulla koputtamaan ja jos saa niin milloin.  Ja jos ei toimi, niin sitten koetetaan saada se keng?nkuva l?tk?isty? vieraan persauksille mahdollisimman ?kki

Raiwå

Timo :9

Oikeassa olet, vastavuoroisuus toimii.
Kunhan se on rehellisesti molemminpuolin k?yt?ss?.

Olen kyll?kin usei t?rm?nnyt siihen vastapuoleen, mutta en ole viel? lannistunut.
Ja sen tied?n, ett? ne jotka eiv?t hoida omaa osuuttaan, eiv?t minulta saa suosituksia eteenp?in.
Kaveriverkosto on kuitenkin jakautuva, ja laaja. Ja kun hanat ly?t kiinni, ei ole vapaarappareilla uutta suonta jota ime? tyhj?ksi.


:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Jaaks

Mitenka voi vastavuoroisuus toimia jos "freeloaderilla ei ole mitaan takaisin annettavaa" :?? ja johan sanan suora kaannos Suomeksi kertoo mita on odotettavissa (Freeloader = ilmaiseksi elava = pummi) :??

Timo

Tuossa verkoston freeloader-nimess? saattaa olla hitunen ironiaa. Kyseh?n ei ole mist??n uudesta ja ainutlaatuisesta ideasta. Onhan niit? ollut muitakin vastaavia yrityksi? luoda toisilleen majoitusta tarjoavaien ihmisten vapaaehtoisia verkostoja.  Vastavuoroisuutta on tietysti vaikea joskus pit?? yll? jos ei satu l?ytym??n kaveria, jonka kanssa todella vieraillaan toistemme paikkakunnilla s??nn?llisesti ja suurin piirtein tasan.

Laitoin t?m?n linkin nimenomaan t?nne Working Holiday - Backpack -osastoon. Kun todella katsoo vaikka noita ilmaisen majoituksen tarjoajia ja k?ytt?ji?, kyse on enimm?kseen suht varattomista opiskelijoista tai muista nuorista. Tuollakin hyvin moni nuori tarjoaa majoitusta ainoan huoneensa lattialle ja on valmis majoittumaan jonkun luo vastaaviin oloihin. Tuolla tasolla saattaa hyvinkin toimia.  silloin kun ei ole paljoa tarjota, ei paljoa pyydet?k??n. Kun ei ole isoja kalja- ja viinivarastoja eik? ruokakaapissakaan mit??n kovin ruhtiaallisia herkkuja, eik? kodissakaan juuri varastettavaksi kelpaavia arvoesineit?,  silloin on tietysti is?nt?v?ell?kin v?hemm?n menetett?v??.

Saman tyyliseen vieraanvaraisuuskeskusteluun t?rm?sin juuri viime viikolla sanomalehti Kalevan yleis?nosastossa. Siell?kin kiroiltiin noita kes?loisia sukulaisia, jotka tulevat p?iv?kausiksi nauttimaan maatalon antimista ja odottavat talonv?en palvelevan itse??n kiireimp??n ty?aikaan.


Mulla ei tosiaankaan ole viel? t??ll? kokemusta vapaarappareista, ja t?ll? hetkell? ei meill? kyll? viel? ole paljoa kupattavaakaan, katto p??n p??ll? onni katon alla :) Eik? meill? oo yht??n kaljaa j??kaapissa :(  Mutta Suomen kokemusten perusteella saatan kuvitella, mit? te Raivo ja Jaaks kokemuksen syv?ll? rinta??nell? yrit?tte kertoa. L?ytyis varmaan vanhoista viesteist?kin el?vi? esimerkkej?, mutta yrit?mp? kuvitella:

Suomalainen matkailija tulee ovelleni koputtamaan ajatellen  "Sis??n vaan, m?h?n olen suomalainen, ja sekin on suomalainen. Se on varmaan t??ll? raukka ollut yksin??n ilman suomalaista seuraa kauan ja on niin iloinen kun m? tulen puhumaan sen kanssa mukavia suomeksi ja saunaan ja juomaan kaljaa, ett? jo pelk?lll? suomalaisuudella m? maksan sille y?sijat ja ruuat ..."  Ja sitten se vieras sy? ja juo talossa, kysyy, onks lis?? viinaa, koska suomalainenhan aina jakaa kaverinsa kanssa viimeisenkin viinatilakkansa.  Sitten se alkaa juoda eik? huomaa kun min? haukottelen eik? edes ole kuulevinaan kun kerron sille, ett? mulla alkaa kuuden tunnin p??st? pitk? ty?p?iv? ja pit?is p??st? nukkumaan. Sitten se juo ja humaltuu, alkaa n?ytt?? tunteitaan, itkee ilosta, alkaa halailemaan mua ja puolisoani ja ulvomaan, miten hyvi? ihmisi? me ollaan "sh?? oot hyv? j?tk?, m? kerron susta kaikille mun kavereille Suomessa et koska vaan ootte Australiassa, menk?? vaan sinne Timpan luo, sil on hyv? sauna ja aina koppa kaljaa".  Ja sitten seuraavana p?iv?n? se nukkuu haisevana krapulaansa sohvalla ja pist?? puolisoni passaamaan itse??n, tuomaan ruokaa ja yrj?astiaa ... N?ink? se menee?

Onko nuo teid?n freeloaderit suomalaisia vai onko my?s t?k?l?isi??  Jos ovat enimm?kseen suomalaisa, olenko silloin yht??n oikeilla j?ljill? jos arvelen, ett? homma alkaa menem??n vikaan siin? vaiheessa kun avataan kolmas ja nelj?s kalja- tai viinipullo?  Vai menn??nk? vikaan tuossa "suomi-hurmiossa"? ts.   vieraalla on v??r? kuva siit?, ett? suomalaisena h?n on tervetullut koska vaan ja minne vaan toisen suomalaisen luo?  Ja ollaanko me edess? p?in liian pehmeit? toisille suomalaisille (ja viel? enemm?n tietysti sukulaisille)?  Ei uskalleta suoraan sanoa eik? neuvotella pelis??nn?ist? siksi, ett? meill?kin on jossain mielen sopukoissa tuo vaatimus, ett? toiselle suomalaiselle t?ytyy olla  yst?v?llinen  ja vieraanvarainen?

Joo, tulipa vuodatusta, mutta palatakseni takaisin nuorempiin. Ehk? heill? homma toimii paremmin?  Vai miten on te nuoremmat W&H-matkalaiset ja muut, onko kokemusta positiivisista vastavouoroisista majoitusverkostoista ?

Jaaks

Hyvin lahelle osuttu Timo :D:D:D

Onhan niita freeloadereita takalaisissakin, mutta useimmat "maanvaivat" on ikava kylla olleet juuri kuvaamasi kaltaisia Suomalaisia.  Yleensa yksi tai kaksi paivaa on melko tuntemattomankin kanssa ok, mutta sitten jo kolmannella viikolla kylla alkaa jurppimaan ainainen passailu, kuljettelu, hoivailu jne.

Myoskin jos ihmiset ottaisivat huomioon, kuten Timo mainitsitkin toissakaynnin ja lasten koulut ym.  On eriasia jos tullaan vaikka Joulun aikaan tai muina loma-aikoina jolloin voi itsekin rentoutua :XXXX

Alkoholin kanssa ollaan myos hyvin varovaisia tuntemattomien kanssa ja yli yhden paivan vierailulla tehdaan selvaksi kuka kay ruokakaupassa, mita syodaan ja kuka maksaa.  Hyvien ystavien kanssa kaikki nuo asiat jarjestyy automaattisesti eika murehdita jos maksetaankin pari kertaa perakkain silla toinen kylla hoitaa homman takaisin.:D

Jaaks

Raiwo :coolh

Meilla ajetaan nurmikot itse  :D

Sinahan kauan kestat jos menee hieman alle tunti :??

Meilla on yleensa ensimmaiset 7 sekuntia :eye:jonka jalkeen tiedetaan kuinka vierailu tulee paattymaan.

Raiwå

Jaaxs :)

Seh?n joskus niin, ettei sit? ihan omasta kunniantunnosta viitsi heit? heti heitt?? ulos.
Mutta kyll? se yleens? j?? ainutkertaiseksi.
Ja olen my?s saanut ilokseni tutuntuttuja, joita en ole periaatteestakaan kotiini kutsunut.

Pettymykseni on yleens? muuttunut harmiksi, j?lkeenp?in asiaa ajatellessa.

Kun ajattelee, ett? mitenk? n?m? ihmiset ajattelevat matkansa tehd?, ja meinaavatko tosiaan vet?? toisten siivell? koko reissun?
Ja sitten se vanha totuus t?iss?k?ynnist?, kun katsotaa naama norsunv...lla kun pit?? arkena menn? t?ihin, eik? l?hte? arvon maailmamatkaajia kuljettaan ilmaiseksi ymp?ri osavaltiota, kaikkia matkailun?ht?vyyksi? koulimaan.

Kyll?kin t?ytyy sanoa v?liin, ett? en ole en??n hetkeen t?rm?nnyt ihan ammattilaisiin.
Mutta olen my?s viisastunut, etten heit? pyyd? kotiini ensin, vaan tapaan jossain paikallisessa, tai vaikka heill?.
Eli sanon kylm?sti, ett? kun olette asettuneet taloksi, ottakaa yhteytt? niin treffataan.

Sukulaiset saa my?s saman kohtelun t??ll? p??ss?.
He ovat yleens? pahimpia laadultaan, vaikka poikkeuksiakin on.

Eli loppulauseeksi voisi vihjaista mahdollisille kandidaateillle.

Jos olette tulossa lomille & W,H matkalle.
?lk?? pilatko pennien takia Dollareiden etuja.
Eli kun Joku osoittaa vieraanvaraisuuttaan, ei se suinkaan ole ik?v?? purkaakseen, ett? edes n?kisi/kuulisi Suomalaisia.
Vaan se on yleens? vilpit?nt? vieraanvaraisuutta jonka olemme t??ll? oppineet.

Itse sen opin kun t?nne muutimme v77, asuimme Suomalaisessa perheess? viikon.
Kun sitten viikon kuluttua saimme oman asuntomme, kysyi is?ni hintaa niin vilpitt?m?st? ja avuliaasta vieraanvaraisuudesta.
Saimme vastaukseksi, ?tehk?? te sama palvelus joskus jollekkin toiselle?

Voiko asiaa en??n hienommin tuoda esille?

Ja sit? sananpartta olen siit? p?iv?st? sitten seurannut & toteuttanut.


Tervetuloa kyl??n !

:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Raiwå

Jouko !!

Onkos sinullakin niit? vastaamatta olevia emaileja ?

Iskateri niist? valitteli tuolta Canberran arktisesta kev??st? :)


:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Raiwå

Jouko :)

Meik?l?inen voi auttaa asiassa.

On n??s tultu leikitty? noitten kotikutoisten kanssa.

Kun olen 2t hakannut CTRL, ALT, DELETE nappia, ilman mink??nlaista reaktiota.

Katson onko koneeseen kytketty virta, ja jos on ?

Haen sen vanha luotettavan 80cm pitk?n magneettik?rjell? varustetut ph ruuvarin.

Kun sen sitten ty?nn?n etulevyst?(oma reik? porattu etuk?teen) sis??n noin55cm.
Py?rit?n sit? ensin 3 kertaa vastap?iv??n, ilman v?lipys?hdyksi?.
Ja sitten 2 kertaa my?t?p?iv??n.

Sen j?lkeen otan ph ruuvarin ulos, laitan reij?n p??lle purukumin, ja soitan Dellin next day onsite partreplacement huoltoon.

Ja Raiwoan niille ku ovat myyneet taas keskener?isi? j?rjestelmi?.


:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Kiwidude

Hyvalta idealta kuulostaa ja pelisaannot on nettisivuilla.
Itse asun yksin ja mielellani majoitan jonkun pariksi paivaksi jos tullaan toimeen.
Jotenkin voi verrata liftaamiseen jota olen tehnyt paljon ja nyt kun on oma auto otan kyytiin ulkomaalaisia matkailijoita.
Paikalliset liftarit joilla ei ole matkatavaraa jaavat tienposkeen.
Liftauksen kirjoittamattomiin saantoihin kuuluu etta kuskille pitaa olla huomaavainen, ystavallinen ja jos on hyvia juttuja niin matka sujuu paremmin.
Ei kaikkea voi mitata rahalla.

zetax

Mä olen kokeillut varmaan lähemmäs 5 kertaa näitä "ilmaisia majoituksia" Tarkalleen ottaen vain www.place2stay.net tarjoajaa.. Yleensä vastaukseksi on tullut jotain tyyliin.. "ouh we are going to france... jne.." 90% ei vastaa mitään ja jotkut vaan vastaa ettei voi majoittaa.. Kertaakaan ei ole vielä tärpännyt. Olishan tuo euroopassa olessa hienoa jos saisi paikallista näkökulmaa esim. Ljubljanasta.

Lomalainen

En kyllä koskaan ottaisi tuntematonta talooni asumaan. "Ding Dong! Hello, we are from Australia, and would like to move to your house for a couple of weeks..." Kuka uskaltaa lähteä toiselle puolelle maapalloa jos ei ole rahaa majoitukseen mukana?! Onko sellainen lomaa? Ymmärrän että haetaan halpaa lomailua ja verrataan lentoyhtiöiden hintoja sekä tehdään itse majoitusvaraukset, koska miksi maksaa matkatoimistolle tyhjästä, mutta että ilmaista....

Yksinäiseltä reissaajalta tuollainen majoitus voisi ehkä onnistua toisen yksinäisen kämpässä, mutta jokin yhdistävä tekijä pitäisi olla, esimerkiksi opiskelijavaihto, saman lajin harrastus jne. Siltikin matkaajan kannattaa varata pahan päivän varaa sen verran, että pääsee hostelliin tai hotelliin jos kemiat eivät sovi yksiin.