Saaristolaisleipä - miten tehdä Australiassa?

Aloittaja Kottarainen, tammikuu 08, 2011, 09:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kottarainen

Tässä ensin ohje, sitten kysymys:

Saaristolaisleipä (3 vuokaleipää, ohje Lallatilaan mukaan)

1 l kirnupiimää
50 g hiivaa
3 dl tummaa siirappia
1 rkl suolaa
3,5 dl kauraleseitä
3,5 dl ruisjauhoja
3,5 dl mämmi- ja leipämaltaita
1 l vehnäjauhoja


Mulla on saaristolaisleipää ihan hirveä ikävä, etenkin kun tein sitä Suomessa itse tällä ohjeella. Muut aineet täältä Brisbanesta löytyvätkin, mutta miten ja millä voin korvata "mämmi- ja leipämaltaat"?! Ehdotuksia?

Veli123

Mämmimallas taitaa olla mallastettua ja hienoksi jauhettua ruista. Joissain lähteissä se on kauraa ja ohraa. Voit mallastaa itse tai käyttää valmista kaljamallasta. En ole itse tehnyt saaristolaisleipää, mutta katselen asiaa elintarvikekemian näkökulmasta. Mämmimallas on idättettyä ja paahdettua jyvää. Jos haluat tummaa paahtoa, käytät korkeampaa lämpötilaa.

Tässä on taustatietoa ohralle, mutta käytännössä sama prosessi muillekin viljalajeille.
http://www.agronet.fi/mallasohra/oo5mita_ohranjyvalle_mallastuksessa.htm

Sahtimaltaan valmistusohje. Kyseessä on samaa mallastusta.

http://sahti.vuodatus.net/blog/1523158/sahtimallas-idatettya-ohraa

Laihian leipä- ja mämmimallas on ruista. Sama prosessi kuin ohralle.

http://www.laihianmallas.fi/index.php/tuotteet/kotitaloudet-/rantasen-maemmi-ja-leipaemallas

tumpelo

Täältä kaukaa pohjolasta käsin vastaan, tai yritän.
Itse tehty töissä (baker/chef/cook), vastaavan tyyppistä leipää, MUTTA käytimme siihen kaljamallasta. Ja kun nuukia oltiin teimme ensin pitoihin kotikaljaa, ja jäljelle jääneestä "mäskistä" leipää. Eli tuo mäski tuli antamaan makua.

-tumpelo-

Australia, kaukainen dreamland

Kottarainen

Kiitos kummallekin vastaajalle! Kaljamaltaista puhuttaessa muistui mieleen, että Colesista saa Malt Extractia kotikaljan valmistukseen. Ei varmaan mee ihan yks yhteen leipämaltaiden kanssa, mutta taidan pistää leipäkoelaboratorion pystyyn ja raportoida teille tuloksista! Muitakin vinkkejä otetaan vastaan.

Veli123

Vanha traditiohan on, että sahtimaltaista tehdään leipää oluenpanon jälkeen.  :peukkuy

Tumpelolle, että samaa eloa täällä maailman toisen puolen juoksuhaudoissakin on. Hieman lämpimämpänä vain. :D

Kerrohan sitten Kottarainen minkälaista tuli myös omista maltaista!! Onhan noita joitain Coopersin maltaita Colesista. Extract on uutetta, mutta makua varmasti antaa.

Georgk

Jouduin vahan etsimaan omien leivontakokeilujen yhteydessa. Tilasin ja olen kayttanyt Weyermannin rye caramel ja rye chocolate maltia, joita markkinoidaan kotioluen tekoon. Naissa caramel ja choc viittaavat paahtotyyppiin eli jalkimmainen on tummempi ja maku vahvempi. Samalla valmistajalla on muista jyvista tehtyja valikoimassa aika liuta.

Tilatessa luulin valinneeni toimitettavaksi jauhettuina, mutta tulivat kuitenkin jyvina. Coffee grinderissa noita jauhaa nopeasti.

Ma tilasin nama craftbrewerilta (craftbrewer.com.au postissa.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don\'t.

arixmel

ompas mielenkiintoinen uutuus minulle tuo saaristolaisleipa. ikuna en ole maistanut, pitaapa viritella samantien oma versio siita,,,kayttaen kotioluen maskia (kuis sattuikaan olemaan juuri valmista) kirnupiiman tairan jattaa poies, ja muutenkin tehda vahan suolaisempaa
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Vilja

Moi,

tuttu ongelma!!!  ;)

Ratkaisua-maltaita- en ole löytänyt, mutta keksin korvaavan makuyhdistelmän. VEGEMITE antaa maltaan maun ja laita vähän esim. auringonkukansiemeniä, niin "rouskuu". =) Vegemite on vahvaa, eli tuohon taikinaan laittaisin vain 1 reilun ruokalusikallisen vegemitea.

Terkuin Nina  :peukkuy

Kottarainen

Tietenkin! Hassu minä. Kiitos Nina vinkistä, nyt vegemite kokeiluun.

Jiniba

Hei, ihanaa kun joku viitsii laittaa naita mukailtuja ohjeita tanne, taytyypa kokeilla!  :peukkuy
Mutta mutta, milla te korvaatte kirnupiiman?  ???


Kiittaen,

nimim. "ruisjauhot ja muut ainekset jo ostanut"

hmclehto


Jiniba

No niinpa tietysti, kiitos!  :pepsodent
Ja kiitos myos Kottaraiselle, oikein maistuvaa saaristolaisleipaa. Ja viela kalakeiton kera, nam! :)