Kaksoiskansalaisuus

Aloittaja Petri, maaliskuu 08, 2003, 16:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaaks

Chilifinn,

Sita kuinka nopeasti ne tulevat voimaan ei tieda kukaan, silla lakiehdotus taytyy tulla hyvaksytyksi seka eduskunnassa ja senaatissa.  Se luetaan kolme kertaa ja muutoksia yleensa tulee toisen lukukerran jalkeen.  Tama Citizenship Bill on luettu vasta yhden kerran, joten ihan mika tahansa voi vielakin muuttua.
Kun Bill on luettu kolmannen kerran ja hyvaksytty Senaatissa (jos ei ole tullut alunperin Senaatin kautta Eduskuntaan), niin se viedaan Kenraali Kuvernoorille (Governor General) joka antaa sille Royal Assent ja laki on voimassa.

Asia joka on todennakoisesti muuttumassa ja joka vaikuttaa ulkomaalaisiin PR viisumilla oleviin jotka haluavat Aussi kansalaisuuden on Residence Requirement.
Tassa uusi ehdotus:

Lainaa22 Residence requirement

(1) For the purposes of section 21, a person satisfies the residence 2
requirement if the person has been present in Australia as a
permanent resident for:
(a) a total period of at least 1 year in the period of 2 years before
the day the person made the application; and
(b) a total period of at least 3 years in the period of 5 years
before that day.


Myoskin "Citizenship by descent" tulee ehka muuttumaan, mutta parempaan suuntaan eika koske teita koska lapsenne on viela niin nuori, mutta vanhempia suomessa asuvia Australialaisten vanhempien jalkelaisia kyllakin.

Nykyinen laki sanoo nain:

LainaaYou are eligible for registration as an Australian citizen by descent if you were born overseas and:
 
? one of your parents was an Australian citizen at the time of your birth;
? you are under 25 years of age;


Uudessa lakiehdotuksessa:

LainaaSubdivision A?Citizenship by descent

16 Application and eligibility for citizenship
(1) A person may make an application to the Minister to become an
Australian citizen.
Note: Section 46 sets out application requirements (which may include the 8
payment of a fee).
Persons born outside Australia on or after 26 January 1949
(2) A person born outside Australia on or after 26 January 1949 is
eligible to become an Australian citizen if:
(a) a parent of the person was an Australian citizen at the time of
the birth;
.
.
(c) if the person is aged 18 or over at the time the person made
the application?the Minister is satisfied that the person is of
good character at the time of the Minister?s decision on the
application.



Eli tuo 25 vuoden ylaikaraja poistetaan.

Muuten kysymykseesi siita form 118 ja siihen tarvittavista dokumenteista, niin oikeilla jaljilla olet.  Molempien eli  vanhemman ja lapsen syntymatodistukset riittavat.

Good luck :D

Rockola

LainaaOriginally posted by Jaaks
Asia joka on todennakoisesti muuttumassa ja joka vaikuttaa ulkomaalaisiin PR viisumilla oleviin jotka haluavat Aussi kansalaisuuden on Residence Requirement.
Tassa uusi ehdotus:
Lainaa22 Residence requirement

(b) a total period of at least 3 years
Tässä onkin jännät paikat sen suhteen milloin tuo laki tulee voimaan, jos tuo pykälä säilyy tuollaisena koko prosessin läpi.

Olin ajatellut laittaa paperit menemään heti kun voi eli jouluna, eli jos laki tulee voimaan vasta ensi vuonna homma on ookoo, mutta jos jo tänä vuonna niin homma lykkääntyy vuodella :( :itke
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Jaaks

LainaaOriginally posted by Rockola

Tässä onkin jännät paikat sen suhteen milloin tuo laki tulee voimaan...

Saattaapi hyvinkin olla jo kohtalaisen piankin, silla Bill on jo lapaissyt Legal and Constitutional Legislation Committee ja heidan raporttinsa on paivatty 27/02/06.  Seuraava vaihe voikin olla jo Senaatti.

Tassa pari linkkia joista voit seurata eri lakiesitysten edistysta eduskunnassa ja senaatissa:

Bills Initiated in The House of Representatives

This is a list of all bills before the Parliament for the 2006 calendar year to date

This list includes bills before the Senate only

Jaaks

Rockola :D

Saatat hyvinkin pystya anomaan sita kansalaisuutta Joulukuussa kuten suunnitelit.

Katso Senate Legal and Constitutional Committee Recommendation kyseisesta lainmuutoksesta ja heidan suosituksensa on:

LainaaRecommendation 6

3.25 The Committee recommends that the Government apply the new residential qualifying period to permanent residents who are granted permanent residency on or after the date of commencement of subdivision B.


iluvatar

Kyselin tässä ketjussa aikasemmin, tosta aussikansalaisuuden hankkimisesta, vanhemman kansalaisuuden perusteella. No nyt sain jopa jo pari viikkoa sitten lähetettyä hakemuksen Berliiniin (vaikka monta kuukautta sitä vaan suunnittelin :) Mutta, mutta.. Nyt sieltä tuli kuitenkin kirje, että tarttisivat vielä todistuksia äitini nimen muutoksista, kun on naimisiin mennessään ottanu isäni nimen ja vielä vaihtanut tyttönimensä takasin eron jälkeen. Mä laitoin sinne hakemukseen liiteeks jonku väestörekisteriotteen mikä oli hänelle annettu todisteeksi maistraatissa. Siinä oli toisella sivulle nimen muutokset, mutta ei ilmeisesti ole kelvannut niille siellä Berliinissä, osaisko joku sanoa mitä niille sitten pitäisi tyrkyttää?

Toinen mitä ne halus oli jonkilainen police clearance/police certificate. Mä käsitin et mun väestörekisteriote olisi riittänyt, kun siinä oli kuitenkin mun asumiset Suomessa jne. Mutta onks tää joku tietty juttu tää clearance? Vai tahtooko ne sanoa et mun pitäs rikosrekisteri lähettää? Voiko se kulkea tolla nimellä? Auttakaa joku ketä tietää näistä enemmän, jos joku tietää, tää on aika hankala tää koko paperien keruu prosessi.

jounij

Tarvitset äitisi virkatodistuksen, jonka useista (kenties kaikista) seurakunnista ja muilta rekisteriviranomaisilta saa nykyään suoraan englanninkielisenä. Ja poliisilta pyydät englanninkielisen rikosrekisteriotteen.


Neuvoo
Jouni
Canberra

iluvatar

Mun mielestä se oli virkatodistus, se oli joku extract jostain en muista mikä se oli, mut kuitenkin melkeen samanlainen paperi ku se mun oma virkatodistus. Mun pitää varmaan mailata niille tohon yhteytietoon et miksei se kelvannu. Tosin mun äidin passissa oli sen vanha nimi niin ymmärtääköhän ne sen siellä, ettei se ole vielä hankkinut uutta passia, jossa ois sen uus nimi. Hankalaa. Ja kun siinä oli kuitenkin niin selkeästi laitettu ne nimenvaihtovuodet!

eevis

iluvatar :D

Joo varmaan hyvä idis kysyä Berliinistä varmistusta. Itse olin H. Moilasena Helsingin maistraatissa kyseistä paprua hakemassa, mutta onneksi fiksut tädit tiesivät heti, mitä tarvitsen (vaikken itse tiennyt :D), kun kysyivät vaan, että tuleeko Australiaan ja tuleeko viranomaisille. Mun tapauksessa mukaan tulivat siis tiedot vanhemmista ja jotain muuta lisää, mitä ei tavallisessa otteessa olisi ollut. Eli voisithan vaikka kokeilla sitten sieltä maistraatistakin kysyä, olihan varmasti äitisi ote sellainen viranomaiskelpoinen, jos oisivat jostain syystä liian lyhyen version antaneet. :confuse
Dees - We will bloody bounce back!!!


iluvatar

no ei ne varmaan siel mitään osaa, jossei kerran ekalla kerralla oikeeta antanu... kysäsen sieltä berliinistä. kävin tänään kysymässä sitä rikosrekisterii, mut seki pitää tilaa jostain hämeenlinnasta.. ihanan yksinkertanen prosessi!!

osaako joku muuten sanoa, et kauan siinä passin saannissa menee sitten kun jos joskus saa ton kansalaisuuden kuntoon..??

ttuhkane

Moi,

Passihakemustasi varten joudut taas tilaamaan/hakemaan virkatodistuksen jne.
Joudut myös lähettämään sinne esim. Suomen passin ja ajokortin, jotka todistavat henkilöllisyytesi.
Tämän lisäksi joudut hankkimaan värilliset passikuvat, jonka taakse esim. oma lääkärisi, joka on tutenut sinut ainakin vuoden verran kirjoittaa ohjeiden mukaan, että tässä kuvassa oleva henkilö on oikeasti se henkilö, joka väittää olevansa. Sanamuotoa en muista tarkkaan, mutta siitäkin on selkeät ohjeet. Tämän lisäksi siinä passihakemuksessa on kohta, johon samainen "viranomainen" (meidän tapauksessa siis lääkäri) täyttää omat tietonsa jne.

Ainakin meidän tapauksessamme suurlähetystöstä myös soitettiin kyseiselle lääkärille ja varmistettiin hänen osuutensa.

Jos olet täyttänyt oikein kyseisen hakemuksen ja lähettänyt kaikki tarvittavat todistukset jne.
niin varsinaisen passin saanti kestää max joitain viikkoja.
TT

iluvatar

Ää!! Toi kuulostaa niin mahdottomalta.. Eihän ketään lääkäri voi ees tunnistaa muo, kun käy lääkärissä ku kerran viidessä vuodessa. No jos mä en vaan ahdistu tosta passista vielä, ekaks on ton kansalaisuuden vuoro.. pitää vaan soittaa sinne hämeenlinnaan tässä joskus.

ttuhkane

Moni muukin käy kuin lääkäri. Kannattaisi etukäteen hieman tutustua tuohon passinhakemiseen.
Ohessa linkki, jossa puhutaan tosta "takaajasta".
http://www.passports.gov.au/web/newppt/overseas/guarantor.aspx

Tossa taas on se hakemus pdf-muodossa
https://www.passports.gov.au/Web/Forms/Passport/Overseas/PC8_notes_sr.pdf
TT

MH

iluvatar!

Ei sinne hämeenlinnaan tarvi soitella.

Tästä tulostat kaavakkeen ja täytät sen, sen jälkeen tökkäät sen niille postilla tai faxilla ja ote tulee kotiin postilla laskun kera.

http://www.oikeus.fi/oikeusrekisterikeskus/uploads/9blqclqnxgmn.pdf

iluvatar

mä lähetin eile illalla sähköpostia niille sinne hämeenlinnaan. löysin noi ihan samat sivut. sen pitäis kaketi riittää niille.

ka kiitos ttuhkane, kai se on vähän pakko alkaa selvitellä tota systeemiä kans.

MH

LainaaAlkuperäinen postittaja iluvatar
mä lähetin eile illalla sähköpostia niille sinne hämeenlinnaan. löysin noi ihan samat sivut. sen pitäis kaketi riittää niille.

 

Voi olla ettei riitä, koska sähköpostin voi sinun nimissäsi lähettää kuka tahansa.:?

iluvatar

no laitoin mun yhteysitiedot siihen, jos se ei riitä. siel sivuil oli kuitenki ohjeet sähköpostin lähettämistä varten ja muutenki oli ne sen laittanu yheks vaihtoehdoks. toisaalta kuka tahansa voi ihan yhtä hyvin soittaa sinne mun puolesta tai lähettää hakemuksenki nii en tiie. kyl ne siihen pyys kaikki henkilötunnukset ja sellaset, en tiie miten moni tietää mun henkilötunnukset. no kattoo mitä ne vastaa.

riaapa

Minä olen kahdesti pyytänyt rikosrekisteriotteen sähköpostitse, eikä ole ollut mitään ongelmia. Eka kerralla Suomesta käsin ja toka kerralla Australiasta. En tiedä miten he sitten varmistavat että kyseessä on oikea henkilö, mutta ainakin se osoite johon olen pyytänyt sen lähettämään on ollut minulla molemmilla kerroilla sama joka heillä on näkyvissä väestörekisterissä. Tuli muuten Australiaankin tosi sutjakasti, ja sitten vaan maksoin Suomen tililtä nettipankitse sen maksun.

Lycka till!
Riina

Disturbance

LainaaAlkuperäinen postittaja Leokatti
Viisi vuotta saat mennä ja tulla Permanent Residency:n saatuasi, mutta sen jälkeen joudut hakemaan "permanent resident returning" viisumin jos poistut maasta. Sen saa netistä puolessa tunnissa (pelkkä rahastuskeino...), on voimassa 5 vuotta ja maksoi viime heinäkuussa $120.

No tota ma just tarkotin, kiitos kovasti... Just ton takia makin meinasin sen passin sitten hommata. Ja minka takia ma vaivautuisin ollenkaan hankkimaan jotain "permanent residencya" jos ma en olisi jaamassa aika huomattavan moneksi vuodeksi? Kalliiksi tulisi toi jatkuva uusiminen.

LainaaAlkuperäinen postittaja jounij
Haittana kaksoiskansalaisuudesta tietysti on se, että joutuu maksamaan kahden passin ylläpidosta, jos aikoo matkailla EU:n alueella.

Mitaah, siis mitka ihmeen passin yllapitomaksut...? :kysymys

LainaaAlkuperäinen postittaja jounijNoh, tokihan sinne Eurooppaan pääsisi ossipassillakin, mutta kuten sanottua EU-passilla tullimuodollisuudet helpottuvat oleellisesti.

Niin siis eiko kahden maan kansalaisella ole kaksi passia, eli Euroopassa vilauttaa sitten vaan sita suomalaista?

LainaaAlkuperäinen postittaja Leokatti
...Äänestäminen on täällä pakollista ja jos et käy, niin mätkähtää sakko kuten kävi avosiipalleni Suomessa töissä ollessa. Voihan sen tyhjän lapun tietty käydä jättämässä mutta eikö asiat hoituisi paljon nopsemmin ja tulisi paljon halvemmaksi jos vain todelliset äänestäjät kävisivät laput täyttämässä?

Onko toi yleinenkin kaytanto muissakin maissa? Johan on ihme!
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

Jaaks

Disturbance,


LainaaOriginally posted by Disturbance
No tota ma just tarkotin, kiitos kovasti... Just ton takia makin meinasin sen passin sitten hommata. Ja minka takia ma vaivautuisin ollenkaan hankkimaan jotain "permanent residencya" jos ma en olisi jaamassa aika huomattavan moneksi vuodeksi? Kalliiksi tulisi toi jatkuva uusiminen.

Et siis saa mitään kansalaisuutta ja Aussipassia olematta ensin "Permanent Resident" kuten laki sanoo ja juurihan se laki on muuttumassa eli pidentämässä sitä PR oloaikaa.
Ellet ole syntynyt Australiassa tai jompikumpi vanhemmistasi oli Australian kansalainen syntymäsi hetkellä.


LainaaOnko toi yleinenkin kaytanto muissakin maissa? Johan on ihme!

On melko monessa maassa:


LainaaCountries that have some form of compulsory voting:

·   Argentina
·   Australia (see Australian electoral system)
·   Austria (presidential elections only)
·   Belgium (see Belgian electoral system)
·   Bolivia
·   Brazil (non-compulsory for 16 to 18 year olds and those over 70)
·   Chile (registration is optional, once registered voting is then required)
·   Congo, Democratic Republic of the
·   Costa Rica
·   Cyprus
·   Dominican Republic
·   Ecuador
·   Egypt
·   Fiji
·   Greece
·   Guatemala
·   Honduras
·   Italy
·   Lebanon (compulsory for men only)
·   Libya
·   Luxembourg
·   Mexico (not enforced)
·   Nauru
·   Panama
·   Paraguay (ages 75 and older voluntary)
·   Philippines
·   Peru (ages 70 and older voluntary)
·   Singapore
·   Some parts of Switzerland
·   Thailand
·   Turkey
·   Uruguay
·   United States
o   Massachusetts - Article LXI of the Massachusetts Constitution, ratified on November 5, 1918, states that, "The general court shall have authority to provide for compulsory voting at elections, but the right of secret voting shall be preserved." The authority is not currently exercised

Compulsory Voting

Disturbance

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Disturbance,

Et siis saa mitään kansalaisuutta ja Aussipassia olematta ensin "Permanent Resident"

Joo noin ma siis meinasin, sori jos en oo ihan selkeapainen tahan aikaan illasta. :) Eli siis, ensin permanent residency, ja sitten se passi! :peukkuy
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Disturbance
Mitaah, siis mitka ihmeen passin yllapitomaksut...? :kysymys

Joka kerta kun passisi menee vanhaksi (minkä ne tekevät muutaman vuoden välein), joudut hankkimaan seuraavalle ulkomaanmatkallesi uuden passin. Tästä ko. valtio veloittaa jonkun verran. Tätä tarkoitin ylläpitomaksuilla.

Esimerkiksi Australian kansalainen ei lain mukaan pääse Australiaan muun maan voimassaolevallakaan passilla, vaan täytyy olla Australialainen. (Joissakin) muissa maissa käytäntö voi olla eri.


Selventää
Jouni
Canberra

Leokatti

LainaaJust ton takia makin meinasin sen passin sitten hommata. Ja minka takia ma vaivautuisin ollenkaan hankkimaan jotain "permanent residencya" jos ma en olisi jaamassa aika huomattavan moneksi vuodeksi? Kalliiksi tulisi toi jatkuva uusiminen.

Siis tuon PRR viisuminhan joudut hommaamaan 5 vuotta sen jälkeen kun saat sen Permanent Residency statuksen, JOS matkustat ulkomaille. Ei sitä muuten tarvitse hakea. Mutta eipä taida olla väliä teki niin tai näin - aina päätyy maksajan pallille :P.

Kannatan ehdottomasti Australian siirtymistä Libanonin äänestyssysteemiin :hahhaa :P. Niin se isoveli valvoo...:eye:
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Disturbance

Emmie jaksa olla kaymatta kotona ihan viitta vuotta... Vaikka Suomessa onkin vahan ikavaa ja tuskin sinne koskaan todella kaipaan takaisin, mulla on kuitenkin yha kasvava perhe viela siella... :) Juupa juu. Saattaapi olla etta oon johonkin muuhunkin maahan muuttamassa vuodeksi-pariksi, ihan haistelemaan meininkeja...
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

Leokatti

LainaaAlkuperäinen postittaja Disturbance
Emmie jaksa olla kaymatta kotona ihan viitta vuotta...

No niin minäkin luulin... ja sitten vierähti 7 vuotta ihan huomaamatta... :o
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Disturbance

Ohoh :eye:

Mutta joo on tosiaan tulossa perheenlisaysta iskalle joten taytyy kayda viimeistaan sillon morjenstamassa. Eihan semmonen peli vetele etta systeripuoli heiluu maailmalla eika kay koskaan edes viemassa matkamuistoja... :)
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

iluvatar

NONIIN!!! Nyt vihdoin tuli kirje ja tama tytto on virallisesti aussi :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) ei ookaan pitkaan aikaan hymyilyttany nain paljoa :)

Aikis

Hymy ihan tarttuu...gongrats! Joko opiskeluasiat ovat selvinneet?

iluvatar

no ei ihan mut pitaa alkaa nyt ihan kunnolla asiaa kattoo ku on ainaki kansalaisuus taskussa :) oli se kyl tyon takana mut sen arvosta. nyt ma voin alkaa stressaa sita paaseeks mun arvosanoil mihkaa kouluihin :D

eevis

Onneksi olkoon, Iluvatar! :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


iluvatar

ainiin ja kiitos vaan kaikille henkiloille keta autto muo tos rekisteroitymisprosessissa :P

Georgk

Ilmoitusluontoisesta asiasta...?

Suomen Maistraatin sivujen mukaan suomalaiselle myonnetty uusi kansalaisuus merkitaan vaestorekisteriin. Asiaa ei ilmaistu mitenkaan erityisen tarkeana, mutta sertifikaatista pitaisi toimittaa suomeksi kaannetty ja oikeaksi todistettu jaljennos.

Naita jarjestellessa juoksentelu ja palveluista maksaminen ei erityisesti innosta, joten kokeneemmilta kyselen onko ilmoittamisella/ilmoittamatta jattamisella paljonkin kaytannon vaikutuksia asianosaiselle?

Tasta ketjusta tai hakutoiminnon kautta ei osunut silmaan mitaan oleellista.

Kiittaa,

Uus-Ozzi Georgk
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don\'t.

Jaaks

Georgk,

Tervetuloa Aussiksi :XXXX

Ne Suomen Maistraatin sivut sanoo:

LainaaUusi kansalaisuus

Jotta uusi kansalaisuus voidaan merkitä väestötietojärjestelmään, henkilön tulee toimittaa alkuperäinen ja asuinmaassa laillistettu päätös tai virallisesti oikeaksi todistettu jäljennös kansalaisuudesta lähimpään Suomen edustustoon (formin.finland.fi) tai sen voi lähettää Suomeen viimeisen kotikunnan maistraatille. Koska päätös on laadittu yleensä antomaan kielellä, tulee päätös olla virallisen kääntäjän kääntämä joko suomeksi tai ruotsiksi. Lisää tietoa kaksoiskansalaisuudesta löytyy Ulkomaalaisviraston nettisivuilta (www.uvi.fi).


Ei missään sanota, että se pitäisi ilmoittaa tai rekisteröidä ja miksi sen tekisitkään :?

Heidi

Mina tiedustelin samaa asiaa jokin aika sitten Canberrasta ja he kaskivat vain lahettaa kopion kansallisuustodistuksesta sinne. Otin siita valokopion postissa ja he samalla todistivat sen oikeaksi. Tuskin muuten olisin ajatellut koko asiaa, mutta mun piti lahettaa heille muita dokumentteja ja siina samalla tulin kysyneeksi myos tata asiaa. Onko silla sitten loppujen lopuksi valia vai ei, mutta tulipahan kuitenkin  tehtya. :)

Georgk

Jaaks, Heidi, kiitokset.

Nain sen itsekin ymmarsin, eli merkitaan, mutta mitaan erityista seurausta ei mainittu.

Tuskinpa henkilokohtaisia tietojani alan jakelemaan jos ei erityista tarvetta ole, mutta hyva tietaa etta asia hoituu tarvittaessa yksinkertaisesti Xeroxin voimalla  :cool:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don\'t.

Jaaks

LainaaOriginally posted by Rockola
Tässä onkin jännät paikat sen suhteen milloin tuo laki tulee voimaan, jos tuo pykälä säilyy tuollaisena koko prosessin läpi.
Olin ajatellut laittaa paperit menemään heti kun voi eli jouluna, eli jos laki tulee voimaan vasta ensi vuonna homma on ookoo, mutta jos jo tänä vuonna niin homma lykkääntyy vuodella.

Ei hataa Rockola, vaikka tuo vaadittu Ausseissa oloaika nousikin 4 vuoteen.


Lainaa"People who are already permanent residents will only be required to meet the current two year residential qualifying period provided they apply for citizenship within three years of the commencement of the Act,"


Mr Robb said the Government would be moving amendments to the citizenship legislation currently before the Parliament and he expected the new laws to come into effect in the new year.

New Requirements for Australian Citizenship


RUU

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
"People who are already permanent residents will only be required to meet the current two year residential qualifying period provided they apply for citizenship within three years of the commencement of the Act,"

Ja tuohan tarkoittaa varmaan sitä, että pitää olla PR-tarra passissa ja pelkkä Dimian käsittelyssä oleva hakemus ei riitä. Vai?

"[Mr Robb] said increasing numbers of people spent significant periods of time in Australia as temporary residents prior to becoming permanent residents"
Ihmekös tuo, kun PR-viisumin ehdot ovat sen verran tiukat nykyisin, että väliaikaisviisumi on monille ainoa tapa tulla maahan vaikka olisi kuinka järkevää ja Australialle hyödyllistä tekemistä tiedossa.

Tämän päivän Courier Mailissä oli mallina joitain ehdotettuja testikysymyksiä. Joissain niissä oli jopa itua (kuten osavaltion "hallitsija" eli Premier) mutta mitä ihmeen väliä on jonkin urheilukisan pokaalilla tai hirtetyllä rikollisella? Ovatko nuo jälkimmäiset jotenkin erityisesti muovanneet tätä maata ja ihmisten elämää täällä? Puolet kysymyksistä meni minulta ohi niiden relevanttiuden / hyödyllisyyden suhteen... :o
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Aikis

No mutta Ruu, etko sina seuraa ollenkaan asuinmaasi ajankohtaisia tapahtumia...Millaiset asiat ovat tarkeita ja arvostettuja...sehan on juuri sita kulttuuria ja sen ymmartamista ja siihen samaistumista jota noissa 'testeissa' tai testiehdotelmissa halutaan arvioida. Ja historia on tietysti toinen kulttuuria kannatteleva ulottuvuus. Joten vastaus kysymykseesi 'ovatko nuo ihmettelemasi asiat muovanneet maata' on varmaankin: kylla!

Relevanttiuden ihmettely - sinun ja meidan monen - johtuu siita etta katsomme Australian kulttuuria viela 'spring chicken' nakokulmasta ja pohjaten sita omaamme, joka on monessa suhteessa erilainen (ainakin vahan). Siis korostan viela, etta siis erilaisuudesta, ei siita etta toinen olisi parempi kuin toinen.

Jaaks

RUU,


LainaaOriginally posted by RUU
Ja tuohan tarkoittaa varmaan sitä, että pitää olla PR-tarra passissa ja pelkkä Dimian käsittelyssä oleva hakemus ei riitä. Vai?


Ei välttämättä.  Useissa tapauksissa valid hakemuksen sisäänjättöpäivä ja varsinkin ennen uuden lain voimaantuloa ratkaisee.  Jätittehän hakemuksen sen aikaisen lain voimassa ollessa ja se yleensä pätee.


LainaaOriginally posted by RUU
Tämän päivän Courier Mailissä oli mallina joitain ehdotettuja testikysymyksiä.

Puolet kysymyksistä meni minulta ohi niiden relevanttiuden / hyödyllisyyden suhteen...


Vaikka nyt kaikki vastaukset tiesinkin, niin en myöskään ymmärrä niiden tarkoitusta.

Juuri niistähän nykyinen oppositio (ALP) kiistelee ja esityshän täytyy ensin mennä läpi House of Reps ja sitten Senaatin tulee hyväksyä se ja varmasti matkalla vielä jonkun "lautakunnan" (committee) täytyy antaa lausuntonsa ja suosituksensa.

Liittovaltion Eduskunnalla on tasan 16 istuntopäivää ennen vuoden loppua ja vaikka ensi vuoden istuntopäiviä ei ole edes vielä julkaistu (tulee tapahtumaan joulukuun alussa) en usko heidän olevan takaisin ennen helmi- maaliskuuta.

PR hakemukset vaan vetämään :pepsodent

sanni

Toisella silmalla seurasin jotain telkkariohjelmaa eilen, ja siina haastateltiin kymmenta aussisyntyista 'kansalaisuustestin' kannattajaa. Testi tehtiin sitten heillekin, ja paras tulos oli 83% vastauksista oikein! Huonoin taisi olla jossain 50% kieppeilla. Tuon testin jalkeen ryhma paatti, ettei tuo testi ehka kuitenkaan ole niin alyttoman hyva ja tarpeellinen... Ha ha ha!

Mielenkiintoista seurata, etta saadaanko kasaan sellainen lista noista nimenomaan australialaisista arvoista, jotka voisivat olla (melkein) kaikkien hyvaksyttavissa.

Rockola

LainaaOriginally posted by Jaaks
Ei hataa Rockola, vaikka tuo vaadittu Ausseissa oloaika nousikin 4 vuoteen.
Hyva homma! Nyt sitten vain opettelemaan olutannosten nimityksia (tata olenkin jo jonkun verran treenannut) ja Melbourne Cupin voittajahevosia.

Lainaa
LainaaOriginally posted by RUU
Ja tuohan tarkoittaa varmaan sitä, että pitää olla PR-tarra passissa ja pelkkä Dimian käsittelyssä oleva hakemus ei riitä. Vai?
Ei välttämättä.  Useissa tapauksissa valid hakemuksen sisäänjättöpäivä ja varsinkin ennen uuden lain voimaantuloa ratkaisee.  Jätittehän hakemuksen sen aikaisen lain voimassa ollessa ja se yleensä pätee.
Laki, joka muuttuu, on kansalaisuuslaki, joten jatetty hakemus pitaisi olla kansalaisuutta koskeva, jotta tuolla olisi merkitysta.

Lakiesityksessa on mainittukin mm. etta uusi aikaraja koskee vain lain voimaantulon jalkeen jatettyja kansalaisuushakemuksia. Tatahan nyt ilmeisesti lievennetaan siten, etta uusi aikaraja koskee vain lain voimaantulon jalkeen PR-statuksen saaneita hakijoita.

Uutta, korjattua lakiesitysta ei tietenkaan verkossa viela ole, kun ei sita varmaan ole kirjoitettukaan, mutta permanent residentin maaritelma tuskin muuttuu:

LainaaFor the purposes of this Act, a person is a permanent resident at a
3 particular time if and only if:
4 (a) the person is present in Australia at that time and holds a
5 permanent visa at that time; or
6 (b) both:
7 (i) the person is not present in Australia at that time and
8 holds a permanent visa at that time; and
9 (ii) the person has previously been present in Australia and
10 held a permanent visa immediately before last leaving
11 Australia; or
12 (c) the person is covered by a determination in force under
13 subsection (2) at that time. (Subsection 2 = Norfolk Island yms. erikoistapauksia)
En esita lakimiesta edes teeveessa, mutta mielestani tuossa ei ole mitaan tulkinnanvaraa: viisumi pitaa olla myonnetty (ja validoitu saapumalla maahan), jotta on PR taman lain tarkoittamassa mielessa.

Lakiesityksessa ei (valitettavasti) puhuta mitaan niiden oikeuksista, jotka vasta ovat hakeneet PR-statusta saamatta sita. Voihan tietysti olla, etta tama muuttuu, mutta en loisi vetoa sen puolesta.

Muistin virkistamiseksi lakiesitys sellaisena kuin se talla hetkella on, ilman 4 v aikarajaa jne.: Australian Citizenship Act 2005
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen