Kätilö ja Palomies muuttamassa Autraliaan

Aloittaja Fattis, marraskuu 26, 2008, 20:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Fattis

Hello!

Ensinnäkin haluan kiittää tästä loistavasta palstasta. Olen lukenut vaimoni kanssa näitä juttuja sekä tarinoita varmasti kymmeniä tunteja.
Tietoa ja sivistystä ollaan jonkun verran saatu, mutta totuus on että tuo valtava tietomeri vetää äkkiä syvyyksiin ja lopputuloksena
on hämmentävä sekamelska infoa.

Asiaan. Olemma vaimon kanssa nyt päättäneet, että muutamme Ausseihin noin vuoden sisällä. Tarkempaa päivämäärää ei ole vielä päätetty.
Riippuu Viisumeiden saannista, käsittelyajoista ym. töyssyistä mitä hakuprosessiin tulee. Täytän itse 31 vuotta tammikuussa ja vaimoni on 27-vuotias.

Kiireen kanssa ei olla likkeellä. Meillä ei ole vielä lapsia ja asutaan vuokralla Suomessa joten muutto käy sitten tarvittaessa nopeastikin.
Vaimoni on kätilö ja töissä yliopistosairaalassa. Työkokemusta yli 2 vuotta, hän on ollut töissä myös Belfastissa 3 kk kätilönä ja aikoinaan myös Lontoossa Au-pairina. Joutuuko vaimoni suorittamaan sen englannin kielen tentin josta piti saada se 7/9 pistettä minimissään ja missä sellainen tehdään ja mitä maksaa?  Itse olen palomies ja myös asunut Dublinissa yli 2 vuotta. Palomiehenä olen työskennellyt yli 3 vuotta täällä Suomessa.
Vaimoni englannin kieli on hyvä, omasta en voi enää sanoa samaa, mutta tulen joten kuten sillä toimeen. Päässyt ruostumaan aika pahasti vuosien varrella.

Olen noilta palstoilta sen verran lukenut, että jos vaimoni hankkii Skilled Visan, pääsisin itsekin siinä "siivellä" mukaan ja saisin tehdä siellä
myös töitä. Tai että jos joku sairaala hänen Visansa sinne sponssaisi. Mitä se maksaa jos itse hankkii sen, hyvät ja huonot puolet tuossa Skilled Visassa..Suomen työkkärin sivuilla noita epämääräisiä meet/greet ilmoituksia on aika paljonkin, mutta ne on aika hämäriä kaikki.

Siispä, mistä meidän kannattaisi aloittaa? Asioita ja byrokratiaa on silmän kantamattomiin edessä, eikä tiedä yhtään missä järjestyksessä
sitä pitäisi lähteä purkamaan, siis mistä aloittaa, mikä on ihan eka asia mikä pitää hoitaa jne. Soitettiin Tehy:lle, mutta heillä ei ole
ketään kuka tälläisia asioita hoitaa eikä Ausseissa yhtään yhteishenkilöä joten sieltä vaan tylysti todettiin että jos haluatte sinne, hoitakaa
itse koko prosessi. Eikä sielläkään osattu neuvoa yhtään mistä pitäisi aloittaa. Saisi tämän prosessin nyt edes käyntiin.

Toiseksi, mistähän saisi tietoa voinko itse työskennellä esimerkiksi palomiehenä Ausseissa. Pelastusopiston olen käynyt, joka kesti 1,5 vuotta ja on yleismaailmallisesti pätevä opistotutkinto ympäri maailman. ( Muualla maailmassa tuo koulutus kestää korkeintaan 6 kk, poikkeuksena pohjoismaat jossa noin 6-12 kk ).

Australia on aina kiehtonut meitä, ja olemme matkustelleet ympäri maailmaa melko lailla muutenkin. Millaiset mahdollisuudet meillä on sinne ylipäätään muuttaa ja tehdä töitä? Tarkoitus olisi tosiaan olla siellä heti alkuun se 2-4 vuotta ja ehkä pidempäänkin, pysyvästi.

Kiitoksia vastaajille etukäteen, tämä on loistava palsta ja varmasti monia auttanut päämäärässään, eli Ausseihin muutossa.
Apua tarjoaville tartsaan pintit ja murkinat ku nähdään siellä lämmössä joskus!
Vastauksia ja neuvoja odotellessa  ;)

Fattis

Andreasyan

No,

on sulla nyt liuta kysymyksia mutta aletaanpas purkamaan vyyhtia  :pepsodent

Eli: toita teille molemmille loytyy 120% varmasti.

Minne pain olette tulossa? Jokaisella osa-valtiolla tai "territorilla" on omat rekisterointi instanssinssa jotka taalla kulkee yleimmiten nimella Nursing Council. Eli, nyt pitaa tietaa ensin minne alatte lahettamaan papereita. Vaimosi joutuu tekemaan IELTS testin, ja testikeskus loytyy ainakin Helsingista. Rekisteroitymis prosessi on hieman hankala, mutta ei suinkaan mahdoton, ja auttelen mielellani silla kokemusta on...

Olen tanne kirjoittanut pitkat patkat em. asioista esim. otsakkeen alle: Hoitsun Hommista. Eras foorumimme jasen, Jurttamuori (jos on viela linjoilla...Hei Juurttiis, apuva!) on itseasiassa katilo (mina olen psykiatrinen sair.hoitaja) ja osaa myos opastaa naissa asioissa jos kiltisti pyydatte :peukkuy

Mutta pistakaapas nyt vahan tarkempia tietoja, niin josko tama sitten tasta.

Sincerely: AA

Fattis

Juu, eli jäi tosiaan tuo paikka kertomatta mikä on aika oleellista  8)
Olemma aatelleet joko Brisbanea tai Sidneytä. Brisbanea siksi ettei se olisi niin iso paikka sekä sään ja sijainnin takia.
Mutta oleellista on tietenkin että missä sitä työvoimaa tarvitaan.
Joten viimekädessä kaikki käy.

Fattis

Zara

Fattis,

Ihan vaan pikavastaus palomiesasiaan, eli tanne et paase suoraan palomieheksi, vaan
sinunkin on pakko kayda paikallinen recruitment prosessi-lapi. Haastattelut, testit ja
jos niista paaset lapi, sen jalkeen paikallinen koulutus.

Tietysti sinun kohdallasi on aina eduksi, etta kokemusta palomiehena olosta on jo,
mutta se ei silti, valitettavasti, tarkoita sita, etta voisit hakea suoraan palomiehen hommiin taalla.

Kay katsomassa Queenslandin ja New South Walesin pelastuslaitosten nettisivuilta heidan
paasyvaatimuksistaan ja hakuajoistaan.

Tsemppia viisumiprojektillenne.  :peukkuy

arixmel

Fattis,

Enpa tieda miten toimii kaytannossa mutta ainakin Qld palokunnalla on palomiesten vaihto ohjelma (linkin mukaan myos ulkomaisille palomiehille), eli sen avulla voisi paasta heti suoraan hommiin vahaksi aikaa ja silloin vois sitten katella jatkomahdollisuuksia.

http://www.fire.qld.gov.au/employment/exchange.asp

voi olla vahan kaukaa haettua, mutta eihan sita koskaan tieda :)

xcv
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Fattis

Zara ja Arixmel, kiitos noista linkeistä ja infosta. Pitääpä käydä tutkailemassa nuo läpi.
Aika epätodennäköistä se kyllä on, että siellä tekisin palomiehen töitä, mutta kaikkihan on aina mahdollista :)
Suomi-aussi seuralta on tilattu vähän kampetta ja vihkosta, josta saa selville mistä tätä projektia ja miten, kannattaa
lähteä purkamaan. Tuo hakuprosessi viisumeihin ym on varmasti vaivan arvoinen, tuonne ulos kun kattelee... Lunta tuiskuttaa
ja -5 pakkasta niin alkaa kummasti sitä motivaatiota ja uskoa löytymään 8) ( Mie oon syntyny kyllä säiden puolesta ihan väärään maahan )

Kiitos kaikille vastanneille, jos tulee tosiaan jotain mieleen, linkkejä, vinkkejä, kaikkea mahdollista ja mahdotonta, laittakaa vaan tulemaan,
kaikki apu ja neuvo on tarpeen tässä alkuhässäkässä. Ku ei tiedä että mistä sitä aloittaisi.

Kuulostellaan,

Fattis

Andreasyan


Aikis

Onpas kumma tuo tyly vastaus Tehystä...siellä nimittäin juuri pitäisi olla sellaista toimintaa ja palvelua jota kaipaatte. Olin juuri hilja asiasta sinne puheissa. Laitanpa teille yksityisesti pari osoitetta...

Fattis

Kyllä se vain niin meni että Tehy:ltä henkilö, joka vastaa tänäpäivänä noista ulkomaan asioista sanoi,
ettei heillä ole ketään, kuka Australian muuttoasioissa voisi auttaa. Kolme viikkoa soitettiin tälle henkilölle
ja yritettiin saada ensin kiinni mutta ei vastausta. Sitten hän soitti viimein takaisin ja kertoi olevansa tätänykyä hyvin kiireinen eikä
voi asiassa juurikaan tehdä mitään meidän avuksi. Mutta onneksi teiltä on saanut paljon tietoa ja linkkejä, ja homma on lähtenyt
rullaamaan. On tilattu se Australian muutto-opas Suomi-seuralta vai mikä se oli ja ovat jo postittaneetkin sen. Joten kohta
pääsee oikeen kunnolla suunnittelemaan muuttoa.
Jokatapauksessa me sinne tullaan, mutta se kuinka kauan siellä saadaan olla ja millä viisumilla on toinen seikka sitten  :pepsodent

Edelleenkin jos jostain tulee mieleen, niin saa nakata viestiä tulemaan, kovasti tässä on kaikkea mitä pitää ottaa
huomioon alussa ja varsinkin sitten ja kun muutto alkaa varmistua, ne kaikki käytännön asiat eri virastoissa ja
laitoksissa on sitte ihan oma lukunsa...

Kuulostellaan,

Fattis kuittaa ja kumartaa Oulusta, jossa räntäkeli, vesisade ja +1 lämmintä. Ja Kaamos pisimmillään = Pimeää!

kaneli

hei,

me olemme PR 175 viisumin hakuprosessissa siina vaiheessa etta jonossa on nokotetty nyt 10kk, eika case officeria viela ole. Eli luultavasti ainakin pari kk viela menee. Ja tuskinpa taloudellisen tilanteen heikkeneminen kasittelyaikoja nyt ainakaan nopeuttaa.

Kasittaakseni ensimmainen askel skilled viisumille aina on skill assessment, jonka tekee australialainen taho. Siita aloitetaan, koska sehan on vahan niinkuin showstopper koko hommalle jos ei mene lapi. Jos uskoo etta on hyvat mahikset saada se lapi, voinee tehda IELTSin vaikka saman tien, niin voi saastaa aikaa. Kannattaa huomioida etta IELTS-tulos on vain vuoden voimassa (siis testista viisumi-hakemuksen jattamiseen).
IELTSin 7/9 tarvitaan jos pisteet jaavat muuten vajaaksi. Se on hyva tapa saada lisapisteita siis.
Suomen kielesta saa 5 lisapistetta myos, koska se on community language, ja suomen kielie todistetaan silla etta on nayttaa joku tutkinto suoritettuna suomalaisessa opinahjossa.
Ainakin meidan kohdalla se IELTS tulos tarvittiin myos puolisolta loppuvaiheessa, mutta sen pisteraja on sitten alempi 4.5.

Paras tietolahde koko skilled viisumi prosessille on Department of Immigrationin www.immi.gov.au sivut mutta siella olet varmasti kaynytkin, jos olet naita dunder-sivuja ahkerasti lukenutkin.

Sara&Pete

Hei Fattis,

...ja tervetuloa joukkoon sekalaiseen  :pepsodent

En itse ole alan työntekijöitä mutta oletteko käyneet työvoimatoimiston sivuilla www.mol.fi ja
siellä katsoneet avoimet työpaikat ja sen jälkeen kohdasta Ulkomaat? Sieltä löytyy tällä hetkellä ainaskin 56 ilmoitusta joissa haetaan sairaanhoitajia ja kätilöitä jne. Australiaan. Välitystoimisto näyttää sijaitsevan Helsingissä Yrjönkadulla.

Toivottavasti tästä teille jotain apua ja ei muutakuin onnea matkaan  :peukkuy

T. Sara 

Jurttis

S'ON JURTTIS TÄÄLLÄ TERVE!!!

Mä olen niin hautautunut tänne Suomen räntäsateisiin etten edes ehdi palstailemaan...
Töitä löytyy kätilölle varmasti. Ottakaapas yhteyttä PROFESSIONAL CONNECTIONS-nimiseen firmaan Helsingissä. Heidän kauttaan voi järjestyä työhaastattelu ja siten työpaikka ja sponsorointikin viisumia varten. Sen jälkeen olette aikalailla omillanne, viisumia pitää hakea itse mutta ei se ole niin vaikeaa (köh, aika kultaa muistot). Jos kätilö hakee PR-viisumin niin mies voi tulla siinä siivellä. Melkein lähtisin heti hakemaan PR:a, jos vaan pisteet riittää. Ei ole sitten niin rajoitettu, paljonko tekee töitä ja mitä palveluita saa.
Aikis taisikin antaa mun oman emailin, kirjoitelkaa vaan rohkeesti, neuvon kyllä!

(Ja tutuille tiedoksi, täällä on hankittu metsän keskeltä pikkuinen puulla lämpiävä tupa, pari kissaa ja ulkosauna. Vieläkin oon sairaslomalla 04/08 kolarin jäljiltä, on leikelty ja luuduteltu mutta onpahan niistä kohti sitten lujempi!)

Tervis,
Jurttis

Jurttis

Jurttis täällä taas ja vähän enemmän aikaa.

Siis mistä aloittaa. Mä tein sen näin (vuosi 2005 ja kätikö-opinnot loppusuoralla):

Otin yhteyttä Profco-firmaan (ei mikään maailman paras mutta ainoa joka hoitelee näitä Suomessa), lähetin heille CV:n. Silloin oli menossa rekrytointikampanja ja Suomeen tulossa NSW:n Health Servicen edustaja, joka etsi työntekijöitä.

Sain haastatteluajan, johon mennessä käännätin valmiiksi (rekisteröintiä varten) koulutodistukset, työtodistukset ja kävin IELTS:n. Nämä sitten annoin haastattelijalle, joka toimitti ne eteenpäin. Itse piti täytellä rekisteröinti-hakemukset, ja hankkia kaikki liitteet tietysti. Sain työtarjouksen, ja NSW-health tarjosi samalla sponsoroinnin.

Rekisteröintiä prosessoitiin Ausseissa pari kuukautta, soitin pari kertaa nopeuttaakseni prosessia.

Kun sain rekisteröinnin, oli aika hakea viisumia. Taas täyteltiin papereita ja käännätettiin sivukaupalla matskua. Olin ilmoittanut että ilman PR:a en lähde, joten vaikka minulla ei ollut tarvittavaa työkokemusta, NSW Health kirjoitti "erityistarvekirjeen" että kyllä tälle tyypille vois antaa PR:n. Yleensä PR-Visaa ensin haetaan, sitten tulee tieto IMMIltä että voit nyt tässä vaiheessa mennä lääkärintarkastukseen, ja sitten sitä Visaa käsitellään lisää. Mä anoin ja sain erikoisluvan että saadaan käydä lääkärissä heti alkuvaiheessa, että päästään nopeammin matkaan (Tää oli muistaakseni helmikuuta, ja työ olis alkanu kesäkuussa).

Sitten kun iolin käynyt lääkärissä, laitoin heti viikon päästä emailia Visaa käsittelevälle virkailijalle, että nyt pitäis jo kohta päästä reissuun (kohteliaasti tietenkin) ja me saatiin pojan kanssa PR- Visa ennätysajassa 3 viikkoa 6 päivää. Tämä ei ole kuitenkaan vissiin aivan tavallista, uskon että "erikoiskirjeet" ja oma tiedustelu vaikutti aika paljon.

Siis pähkinänkuoressa, jos sponsoroinnin kautta menette:

1. työtarjous/rekisteröinti (voit hakea rekisteröintiä itsekin, ohjeet löytyy kyllä kunkin osavaltion terveydenhuoltoelimen sivuilta)
2. sponsoroinnin hakeminen (työnantaja hakee)
3. Viisumin hakeminen (viisumiin tarvitsee rekisteröinnin joka tapauksessa)
4. Viisumin saaminen, lentojen varaus, kiireinen hösäys, tavaroiden lähettely/hävitys ja niin eespäin.

Joka väliin saa laskea muutaman kuukauden hampaiden kiristelyä, odottelua, papereiden pyörittelyä, leimaamista, rahanmenoa ja unelmia auringosta.

Jos sitten menee ihan omillaan, niin prosessi on hiukan erilainen:

1. rekisteröinnin hakeminen
2. Viisumin hakeminen (ja mitä siihen kuuluukaan, muut voi neuvoa enemmän)
3. työn hakeminen paikanpäällä

Jolloin olet toisaalta vapaampi tekemään ihan mitä vaan, missä vaan ja kenen leivissä vaan, mutta vaatii erilailla rahavaroja ja omaa työpanosta kuin em. vaihtoehto.

Muistaa kannattaa, että Australia on erikoislupien, poikkeusten ja porsaanreikien luvattu maa, kun vaan osaa oikealla tavalla asian ilmaista. Kannattaa kuitenkin huolehtia, että heti alkuun KAIKKI paperit on käännetty kääntäjällä, oikeaksi todistettu maistraatissa ja kaikki viisumiin vaadittavat liitteet on alusta asti mukana ja itsellä varakopiot. Mun viisumihakemus painoi lähes puoli kiloa. Lähetin kaiken kuriirilla ja tarkastin, että olivat menneet perille, ja että tiesin, kuka niitä käsittelee.

Onnea matkaan, mielelläni autan.
Jurttis

Fattis

Jurttis!

Kiitos tuosta sinun lähettämästä asioiden hoitojärjestyksestä :peukkuy
Tuosta on hyvä lähteä asiaa viemään eteenpäin. Onpahan käynyt jopa mielessä että säästetään vuosi, ja tullaan sinne
sitten vain kiertelemään ja nauttimaan maasta, matkustelemaan ja tutustumaan ihmisiin, sekä luomaan suhteita. Jos sitten rakastumme kovasti maahan, joko jäisimme sinne suoraan tai kävis mutkan Suomessa ja sitten tultaisiin takas myöhemmin. Siinä olis se mukava puoli että sais vain nauttia ja keskittyä lomailuun, kun se on niin kivaa 8) ( Mutta se on ylivoimaisesti kallein vaihtoehto )
Saapi nyt nähä, kyllä me kuitenkin ensisijaisesti tuota Skilled Visaa lähetään hakemaan.
Lähipäivät olen lukenut kovasti noita teidän kokemuksia, niin iloisia kun vähemmän iloisiakin.

Tosiaan tuntuu olevan hakemusten ja porsaanreikien luvattu maa, ja varmasti vastoinkäymisiä ja hampaan kiristelyä
on tiedossa. Luin nimittäin eilen illalla Aila Wallinin tekemän Aussi-oppaan ja välillä kieltämättä levis virne naamalle ku niitä ihmeellisisä ohjeita ja lappuja niin kovasti siellä viljellään. Asuin itse noin 2 vuotta Dublinissa ja siellä jo tottu siihen että juoksutettiin joka paikassa ja kaavakkeita aina täyteltiin ku vaan mahdollista. Hakemusta hakemusken perään, eikä ikinä, mikään, tapahtunu ajallaan. Joten se ei ole uutta. Mutta Irlanti oli jo silloin EU-maa joten työlupia eikä sen kummempia viisumeita todellakaan tarvittu. Ei tarvinnut kun ottaa laukku ja muuttaa. Ehkäpä suurin ero maiden välillä viisumeiden ja työlupien lisäksi on se että Irlannissa sataa aina ja Ausseissa paistaa aurinko ;) Kilometrien lisäksi.

Onhan tuossa prosessia ja pyörittelyä mutta ei tässä onneksi ollakaan kiireellä liikenteessä. Hiljaa hyvä tulee.
Nyt tiedetään mistä aloitetaan ja huomenna mennään käymään työkkärissä alustavalle työhakureissulle.
Saadaan homma kunnolla liikkeelle.
Kuulostellaanpas tässä taas, tuore porkkanakakku paistuu uunissa..

Fattis