Raskaus, synnytys ja lapsenhoito Australiassa $$$$?

Aloittaja headwind, toukokuu 31, 2003, 08:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Raiwå

Headwind kyseli alla.

Vastataan heti alle aiheen niin on helpompaa.


Nyt kiinnostaa Australian terveydenhuoltosysteemi ja sen kustannukset/korvaukset, erityisesti raskauteen, synnytykseen ja lapsenhoitoon liittyen.

Kaivelin Centrelinkin sivuilta seuraavaa (korjatkaa jos olen väärässä)
- lapsen syntymään ja lapsenhoitoon liityvät korvaukset (Family Payments) eivät kuulu maahanmuuttajien ns. kahden vuoden karanteeniin vaan niitä saa heti kun lapsi syntyy. Tähän kuuluisi Family Tax Benefit Part A ja B, Maternity Allowance, Maternity Immunisation Allowance ja Baby Bonus (perheen tuloista tietysti riippuen)
- Ainoa Family Payments korvaus, jota maksetaan (tuloista riippuen) vasta 2v karanteenin jälkeen on Parenting Payment.
- ei korvauksia raskausajalta vaan synnytyksen jälkeen saa nipun hakupapereita erilaisia korvauksia varten
- Family assistance officen www-palvelin (www.familyassist.gov.au) kai alhaalla kun sinne ei näytä pääsevän

Medicare-systeemistä:

Eikö ole niin että terveydenhuolto julkisissa laitoksissa on ilmaista Medicare-ohjelmassa? Ja jos menee yksityiselle, niin Medicare maksaa 75% ja joko itse tai oma vakuutus maksaa loput. Siispä:
- maksaako raskausajan neuvola jotain vai onko ilmainen?
- maksaako äitiysneuvola jotain vai onko ilmainen?
- maksaako itse synnyttäminen julkisessa sairaalassa jotain?

Olisiko jollakin viimeaikaisia omakohtaisia kokemuksia näistä? Kaikista vinkeistä ja tiedoista kiitollinen



Vastaus

Ensiksikin mitään raskausajan neuvolasysteemiä ei ole, vaan kaikki käy lääkärillä. Jos et halua maksaa mitään voi käydä ns.bulk billing(suoralaskutus medicarelta) yleislääkärillä. Muuten voit valita yksityisen, johon saa suosituksen yleislääkäriltä. Se yksityislääkäri sitten valitsee, mihin sairaalaan menet synnyttämään. Tai vastaavasti, jos olet mieltynyt johonkin sairaalaan, niin voit käydä sieltä kysymässä lääkärilistaa, ja sitten pyytää yleislääkäriltä suositusta jollekin niistä.Suoraan ei täällä voi spesialistille mennä, aina tarvitsee yleislääkärin suosituksen.
Äitiysneuvola systeemi on ilmainen, mutta ei suinkaan pakollinen, voit mennä, jos haluat.
Julkinen sairaala on mielestäni ilmainen.
Ambulanssivakuutus on syytä ottaa varmuuden vuoksi, koska siitä voi saada suurenkin laskun aikaiseksi, jos käy huono tuuri.

Jos miellyt yksityissairaala toimintaan, sinulla tulee olla yksityisvakuutus ennen raskauden alkua.
Muussa tapauksessa maksat itse sen medicare korvauksen ulkopuolelle jäävän osuuden.
Jos otat itsellesi vakuutuksen, tulee sinun sen jäkeen saada lista niistä sairaaloista, jotka on vakkutusyhtiön suosituslistalla.
Silloin koko paketti sisältyy vakuutukseen, muussa tapauksessa tulee voimaan omavastuuosuus.
Suurin lasku tänäpäivänä yksityissairaaloissa vieraillessasi koostuu huonemaksusta, ja erikoislääkärin palkkioista.
Nyt tarvii tunnustaa että meidän viimeisin kokemus on 4v takaa, ja vettä on paljon virrannut tonavassa sen jälkeen.

Mutta se muutos on tullut meidän tapauksen jälkee, että vakuutusyhtiöt on listannut omat sairaalansa, joista ei tule jälkilaskua perään.
Muussa tapauksessa omavastuuosuus voi vaihdella $1500-5000 välillä, riippuen tilanteesta.
Nyt perään sanon heti sen, että yksityissairaaloissa palvelu on aina henkilökohtaisempaa, sekä asiakasystävällisempää.
Ja jos jonkun lääkärin tai hoitajan naama ei miellytä, voi pyytää toisen tilalle.
Siitä ilosta saat maksaa perhevakuutuksena vuosittain $1800-3000.
Eli ei halpaa, mutta olen itse laskenut vuosien mittaan sen kuitenkin kannattaveksi.
Esim jos joutuu vauvan tai lapsen kanssa johonkin vaikeampaan tilnateeseen, jossa julkisella sektorilla on pitkät jonot, saat yksityisellä siihen avun heti.

Ja niin oma kuin lapsien hyvinvointihan on rahalla mitattuna vähän tekopyhää.

Tämä minun mielipiteeni, vaimon auttamana.


:coolh:coolh

[Editoitu 30/5/03 @: raivo]
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

fogs

Julkiselta puolelta synnyttäneeltä...

Lääkärimaksut (bulk billing voi olla vaikea löytää), Medicare korvausten jälkeen omaksi maksettavaksi osuudeksi jää riippuen lekurista $15-$25 per vierailu, lääkäri toivoo vierailuja kerran kuukaudessa ekat kuusi seitsemän kuukautta, sen jälkeen parin viikon välein, viimeinen kuukausi melkeinpä viikottain.

Ultraääni on noin $130 riippuen paikasta, Medivare korvaa jälkikäteen noin  $75.

Amubulanssi vakuutus on must, muutaman kilometrin matka saattaa muuten maksaa yli sata dollaria.

Synnytys julkisessa sairaalassa on minun ja kavereiden kokemuksen mukaan ollut hyvä, loistava palvelu ja hyvät hoitsut ja lekurit, tuo tosin tuurista kiinni kait. Julkisessa sairaalassa synnyttäminen on ilmaista.

Centrelink maksut alkaa juoksemaan noin kolme neljä viikkoa syntymän jälkeen, tarvitset ensin syntymätodistukset jne jen. Ne joudut hakemaan itse, täyttämällä paperit lapsen syntymän jälkeen. Maksut maksetaan takautuvasti lapsen syntymästä lähtien.

Ilmaista äitiysneuvolaa ei ole vaan lääkärissä käydään tosin vaihtoehtona on pyytää kätilösynnytys joka on paljon henkilökohtaisempaa ja opit tuntemaan kätilösi kuukausien aikana ja ei ole yhtä persoonatonta kuin lekurin kanssa. Lekuri voi olla erikoislääkäri tai tavallinen lääkäri, hänelle soitetaan kun olet sairaalassa ja kahden potilaan välissä hän yrittää tulla sairaalaan. Siinä syy miksi monet perhelääkärien vastaanotot on usein myöhässä.

Lapsen syntymän jälkeen kätilö vierailee kotonasi päivittäin kunnes lapsi on viikon vanha. Päinvastoin kuin suomessa jossa lapset tarkistetaan kuukauden välein, täällä nähdään vapaaehtoisesti lastenhoitaja 6-8vkon iässä, 7-9kkn iässä, 18-21kkn iässä ja sitten melkein nelivuotiaana. Monessa apteekissa on lastenhoitajia aika ajoin jotka ilmaiseksi neuvovat lastenhoitoon liittyvistä asioista, mittaavat ja punnistevat lapset jne.

Rokotus on "pakollinen", jos et halua sitä, tarvitset lääkärintodistukset Centrelinkille ja immunisation rekisterille. Moni päivähoito ei esim ota lapsia joita ei ole rokotettu. 18kkn iässä jos kaikki rokotukset on ajan tasalla, Centrelink maksaa immunisation allowance, joka on tällä hetkellä kait yli $200. Rokotuspaikat löytää paikallislehdistä, ne on ilmaisia, mukaan tarvitaan medicare kortti. Vastaavasti voit suorittaa rokotukset lekurin vastaanotolla mutta siinä tapauksessa lääkärin pitää hyväksyä rokotus ja joudut maksamaan normaalit lääkärimaksut vastaanotolla käynnistä.

Päivähoito on mukavan hintaista, unohtamatta koulutusta ja hammashoitoa jne. Mutta on ne sen arvoisia.

headwind

Fogs, Raivo

Kiitos tuhannesti kommenteistanne ja tiedoista! Saatanpa heitellä private viestiä aikanaan tarkemmin. Jos lapsi tässä saadaan aikaiseksi niin Australiassa varmaan tulee syntymään hän. YO-humusta humaltuneena (vaikka omista onkin jo 12 vuotta) hyvää lauantaiehtoota toivottelee

Headwind
Riku Aho

fogs

jos viitsit laittaa minulle tulemaan sun email osoitteen (paina tuota minun email nappia) niin laitan tarkempia lukemia tulemaan, jos kiinnostaa

Raiwå

Headwind & Fogs

Täytyy varmaan tarkentaa tuota omaa edellistä.

Kokemuksethan on omia, ja siitä muovaantuneita.
Niinkuin Fogs kertoi omasta kokemuksesta, oli julkinen palvellut ihan hyvin.

Olen moneen kertaan joutunut todistamaan ihan oman perheen jäsenten taisteluja julkisen edessä.
Esim; Isälläni ei ole ollut koskaan yksityistä sairaalavakuutusta, ja kun äitipuoleni sairastui syöpään, saimme havaita julkisen vajeet.
Jälkeenpäin tulin viisaammaksi, ja totesin että jos olisin konsultoinut omaa erikoislääkkäriäni, olisin saanut avun järjestettyä, tosin kovalla hinnalla.
Mutta jos olisi ollut vakuutukset, olisi asia mennyt ilman odotuksia välittömästi hoitoon.

Toinen omakohtainen huono kokemukseni oli kolmannen lapsemme synnytys.
Se tapahtui ST George sairaalassa Sydneyssä.
Tosin privaatipuolella, mutta julkisen puolen henkilökunnalla.
Kun ennen synnytystä konsultoimme nukutuslääkärimme kanssa, siitä että missä järjestyksessä edetään.
Olimmehan jo kaksi lasta saaneet, ja sen kautta osasimme vaatia sen miten halusimme asioiden edetä siinä vaiheessa kun siirrymme leikkaussalin puolelle.

Kun sitten siirryimme odotussaliin, tuli vastaava hoitaja hakemaan vaimoni välitilaan, ja kertoi minulle että vaimoni valmistellaan seuraavaa vaihetta varten, ja minut haetaan hetken kuluttua.
Pääsääntömme oli se että kun vaimolleni laitetaan epiduraali, tulee minun olla läsnä.

Olin 50min odottanut ja kysellyt jo kolmeen kertaan että missä mättää, kun lopullisesti menetin hermoni ja sanoin alkavani hajoittamaan paikkoja jollei minua viedä vaimoni luo välittömästi.
Kun sitten hoitaja minut vei vaimoni luo, oli hän leikkauspöydällä, ja leikkaus jo loppuhetkillä.
Pystyin kuitenkin kiukkuni nielemään, vaimoni tähden, mutta kun vastaava hoitaja tuli viereeni, sanoin hänelle että hanki hyvä asianajaja.

Jälkeenpäin selvisi sairaalan johtajan läsnä käydyssä keskustelussa tuli ilmi, että vastaava olikin julkiselta puolelta korvaajana, ja siellä ei päästetty miestä vaimon luo ennen loppuhetkiä.

Ja kun kysyin häneltä hänen lukemiseen viittaavia taitoja, hän sanoi että oli kyllä lukenut paperin jossa oli sovittu välttömästä yhdessäolosta, mutta se ei sopinut hänen näkemyksenä sairaalan käytäntöön.
Kieltämättä tästä voi paistaa läpi yksittäistapaus, mutta jälkeenpäin sain tietää monesta muusta vastaavasta tapauksesta.
Tämä tapaus jäi vaivaamaan niin paljon, että jälkihoitomme siirrettiin toiseen sairaalaan.

Mutta en tuomitse, päinvastoin kannatan julkista sairaalajärjestelmää, mutta vaihtoehtoja katsoessa, tulen aina olemaan yksityisen kannalla.
Vaihtoehtona on myös asioida yksityispotilaana julkisella.

Huh

Tulihan vuodatusta
:coolh:P:P:coolh:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Heidi

Hyva keskustelunavaus Headwind. Itse olen pohtinut samoja kysymyksia toivoen, etta lahiaikoina lykastaisi...;)

Kiva kuulla omakohtaisia kokemuksia muilta, tosin varmaan moni toimintatapa/maksu jne. saattaa olla paikkakuntakohtainen. Olen miettinyt, pitaisiko hankkia yksityinen vakuutus vai ei, enka ole toistaiseksi ainakaan paattanyt sellaista hankkia. Hyvin ollaan kahdestaan parjatty ilmankin, mutta tietysti lasten kanssa on aina sairaalareissuja ja muuta pienta, joten ehka siina vaiheessa kannattaa kai tehda paatos ja hintavertailuja yksityisten vakuutusten tarjoajien valilla. Huonoja kokemuksia ei mulla ole laakareista tai sairaaloista taalla eika Suomessa, mutta (koputtaen puuta) eipa ole juuri tarvinnut kyseisia palveluja kayttaakaan. Ambulanssi-maksut me kylla maksetaan joka vuosi, niin kuin on jo edella mainittu, se kyyti saattaa muuten tulla kohtuuttoman kalliiksi.

Laakaripula on muuten huutava taalla meilla pain (pohjois-Victoriassa) ja kuten jo jossain aiemmassa keskustelussa kavi ilmi, maaseudulle on todella vaikeaa saada juuri mm. laakareita ja heille onkin luvassa jos jonkinlaisia etuuksia ja kateisbonuksia, jos paattavat muuttaa tyon perassa pois citysta. Minun kotipaikkakuntani laakariaseman viidesta laakarista nelja on maahanmuuttajia, heilla ei kai ainakaan aluksi ole varaa valita, missa ammattiaan harjoittavat ja ovat varmaan tyytyvaisia, kunhan saavat tyoskennella ja paasevat alkuun uudessa maassa?

Heidi

PS. Onnea ylennyksellesi moderaattori-raivo :XXXX

Raiwå

Heidi !! Kiitos.
Pikemminkin terminaattori Raivo.

Missäpäin Victoriaa asut ?

Itse asuin ja kävin kouluja Wodongassa v77-81
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Heidi

Raivo vastauksena kysymykseesi asun Tatura-nimisella paikkakunnalla Goulburn Valley'ssa, vartin ajomatkan paassa Sheppartonista. Wodongaan meilta ajaa parissa tunnissa ja siella tulee kaytya aika usein, mieheni serkku perheineen asuu siella. Mukavan tuntuista seutua se Albury-Wodonga, kuten on mielestani Victoria ylipaansakin. Taalla on niin paljon tekemista ja nakemista ja erilaista maastoa. Murray-joelle on lyhyt matka, samoin kuin hiihtokeskuksiin talvella ja biitsille kesalla. Seka Murray etta Goulburn River'ssa on myos mukava uida, eika siella tarvitse pelata haita. ;)

Enemman tasta aiheesta tuolla asuinpaikkakuntaan liittyvan otsikon alla. Voisin varmaan ryhtya joksikin matkaoppaaksi, kun on tullut kehuttua tata asuinseutuani niin kovasti viime aikoina...:P

Heidi

jounij

Tiedoksi yksityissairausvakuutusta koskien: jos perheen kokonaistulot ylittävät 100 tuhatta doltsukkaa vuodessa, vakuutus kannattaa ottaa. Muutoin valtio perii tuloista yhden ylimaaraisen prosentin Medicare-maksua, eli tonnin sadantuhannen tuloista. Laittamalla pari-kolme sataa taalaa itse lisää saa vakuutuksen, ja yleensä sille on vuodessa sen verran käyttöä (esim. silmälasit, hammaslääkäri), että saa tuon yli tonnin maksamansa osuuden takaisin, vaikkei varsinaisesti sairaalaan joutuisikaan. Sitä paitsi kaikki nämä sairausvakuutukset jo sisältävät tuon mainitun hyvin tärkeän ambulanssivakuutuksen.


Opastaa

Jouni
Canberra
Jouni
Canberra

Milka

Omasta kokemuksesta suosittelen hammaslaakarivakuutusta, silla ilman sita saattaa ihan tavalliset toimenpiteet esim. viisauden hampaiden poisto tai tavallinen reian paikkaus tulla melkoisen kalliiksi.

Medicare tai mikaan muukaan julkinen systeemi ei korvaa hammaslaakarikuluja. Viime vuonna me saimme huomattavasti enemman hammaslaakarikuluihin liittyvia korvauksia vakuutusyhtiolta kuin mita maksoimme yksityisesta terveysvakuutuksesta.


Jaaks

Ambulanssit on joka osavaltiossa oma valtion hoitama business.   Esim Queenslandissa minimi kuljetus hinta $755.00 jos ei ole vakuutusta.  1.7.2003 ambulanssi vakuutus tulee olemaan osana sahkolaskua ja sen jalkeen kaikki Queenslandin asukkaat on automaattisesti vakuutettuja.  http://www.ambulancecover.qld.gov.au/ambulancecover/  

Muuten yksityisesta perhevakuutuksesta; se kannattaa ilman muuta.  Me maksamme nyt $1580.00 / vuosi ja esim pelkasta hammaslaakarista saamme takaisin  $4800.00 kahdelta aikuiselta ja neljalta lapselta (ei ole viela tarvinnut koko summaa kayttaa, mutta on siella jos tarvitaan).  Sen lisaksi silmalasit, lasten uimakoulu, lenkkitossut, golfmailat ja jopa asumiskustannukset lomalla ollessa.

Lasten synnytyksissa olen taalla ollut mukana kolme kertaa ja kaikilla kerroilla on kaikki mennyt paremmin kuin hyvin, ja joka kerta on ollut yleisessa sairaalassa (taitaa olla vaimo ammattisynnyttaja??).

 Viimeinen synnytys oli ehka mielenkiintoisin (kolme vuotta sitten), silla se tapahtui kokonaan veden alla.  Helen sanoi sen olleen huomattavasti helpompi kuin edellisen . :??

Vesi-synnytykset on sittemmin kielletty Queenslandissa vastuukysymysten  ja henkilokunnan koulutuksen puutteelisuuden vuoksi.  Harmi juttu sanoi moni, mutta laki on laki.

Cheers
Jaaks

:XXXX

PS.

HW,
Sinulla pitaa olla yksityisvakuutus vahintaan 12 kuukautta ennen raskaaksi tulemista, jotta saisit tayden kulukorvauksen raskauden ja synnytyksen aiheuttamista kuluista.
Esim; http://www.medibankprivate.com.au/  

[Editoitu 2/6/03 @: Jaaks]

Jaaks

Lastenhoito onkin sitten jo toinen juttu ja pistaa hieman murisemaan :mad::mad::mad:

Se on tietysti hyvin paikkakuntakohtaista, mutta ainakin Brisbanessa melkoisen toivotonta.  Ensinnakin lasten paivahoitopaikkoja on aivan liian vahan (suuri poliittinen kysymys talla hetkella) ja ne mita loytyy on taynna yksinhuoltajaaitien lapsia, eivatka aidit kay edes toissa.

Miksipa kavisi, kun valtio maksaa niin hyvin yksinhuoltajaelaketta, vuokra-avustusta, sahko- ja puhelinavustusta, ilmaiset laakarit ja hammaslaakarit, halvat laakkeet, ilmaisia junalippuja, halvat taksit ja elokuvat, alennusta auton rekisteroinnissa jne...jne...jne..

En sano etteiko olisi kunnon tyotatekevia rehellisia yh-aiteja - tunnen muutaman itsekin, mutta niita pummeja on aivan liikaa.  Onhan tuosta aiheesta ollut paljon television ajankohtaisohjelmissakin ja on ollut esimerkkeja alle kolmekymppisista yh-aideista joilla on 4 lasta 4 eri isan kanssa??  He asuu valtion omistamassa talossa kaikkien muiden jo edella mainitsemieni etujen kanssa, vievat lapset paivahoitoon maksaen $2 paiva ja sitten istuvat koko paivan pubissa pelaten yksikatisia.

Me jos viemme pienemman paivakotiin, niin maksaa $43/ paiva eika saa mitaan valtiolta takaisin.  (Alkaaka tulko sitten sanomaaan, etta ollaan isotuloisia - tullaan kylla toimeen ihan ok). Eipa paljon rohkaise vaimo-ihmisia hakeutumaan edes muutaman tunnin verran toihin edes paastakseen hieman ulottelemaan, kun suurin osa palkasta menisi lapsen hoitopaikkaan.

On kylla olemassa myos yksityisia kotihoitopaikkoja, mutta ne ovat hyvin harvassa ja hyvin varattuja.  Nama ovat kotiaiteja, joilla on license, heidan kotinsa hyvaksyttyja hoitopaikkoja ja laskuttavat yleensa $2.00 tunti/lapsi.
Se on jo ihan kohtuullinen hinta, mutta kuten sanottu noihin paikkoihin ei ole helppo paasta.  Meilla on kylla ollut onnea ja pikku Lara kay hoidossa kerran tai kaksi viikossa saadakseen hieman tuntumaa toisiin lapsiin oman kodin ulkopuolella.

Toiden takia tapahtuva lastenhoito meilla hoidetaan itse.  Jos en paase toista kotiin,  etta Helen voisi menna toihin, niin han ei mene ja painvastoin ja jos vaan voin niin lahden kotiin aikaisemmin jotta han voi menna toihin.

Cheers
Jaaks
:XXXX

[Editoitu 2/6/03 @: Jaaks]

Milka


Heti alkuun etta Raivo ala pls. raivoo...

Silla ihan vaan mielenkiinnosta kysaisisin kayttamatta hakukonetta tai selailemalla webbisivuja, etta mitka lienee ne tulorajat kaikkiin naihin avustuksiin (family payments; Family Tax Benefit Part A ja B, Maternity Allowance, Maternity Immunisation Allowance ja Baby Bonus, parenting payment)?

Naapurini sai pari kuukautta sitten lapsen ja han kertoi pettyneensa suuresti, silla he eivat saa juuri mitaan avustuksia. Hanen mukaansa hanen miehensa tulot eivat ole todellakaan suuren suuret ja han kertoi menevansa toihin kolmen kuukauden kuluttua synnytyksesta. Muuten he eivat tule toimeen. En kohteliaisuudesta viitsinyt kysya, etta miten suuret tulot. Mutta heidan elaman tyylista paatellen ei kyse todellakaan ole $100k tuloista.

:??:??:??:??:??:??

Raiwå

Milka ??????

Mistäs sinä tuollaisen kuvan olet minusta saanut ?????:o

Voin lepyyttä sillä että ei ole käsitelty kyseistä asiaa täällä,ainakaan kysymältäsi osalta.
Family payment yläraja on muistaakseni jommalla kummalla puolella $30k vuodessa ennenkuin ne alkaa leikkaan niitä.

Mutta kylläkin asia on niin, että jos teet verokirjalla töitä, ilman vähennyskelpoisuutta, et kyllä valitettavasti usein sovi niihin tukimaksu kategorioihin.
Nehän on tarkoitettu vähätuloisille:P
Joten jos tienaat kotiin vaimon kanssa yli $45k, et todennäköisesti saa mitään niistä vähätuloisten maksuista, jotka varmaankin sinulle kuuluisi.

Ja varmaankin joku paremmin asioista perillä oleva antaa kohta perään tarkempia tietoja.

:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

fogs

Milka, tuohon lisäten että tulorajat on $30K tai siellä päin mutta....
Jos puoliso tienaa eli $40K ja asutte omassa talossa (suuren velan kanssa tai ei), niin voit odottaa saada vain minimin FTB A:n eli noin $40 per lapsi per 2 vkoa. Vastaavassa tilanteessa ja vuokralla, saat noin $100 plus koska saat enemmän kuin minimin ja vuokraat, saat vuokra avustusta. Omaisuudesta ja puolison tuloista riippumatta, jos äiti ei tee lainkaan töitä, hän saa noin $100 per 2 vkoa.  Eli jos he omistavat oman talon, yksi lapsi ja ei niinkään suuret tulot, saat noin $70 per viikko.

Siis pelkät tulot ei vaikuta vaan myös omaisuudet, säästötilit, perinnöt, bonukset, ylityöt, työsuhdeautot jne. Centrelinkillä on oikeus sinun tilitietoihin ne halutessaan.

Milka

Blondi kumartaa noyrasti ja kiittaa Raivoa ja Fogsia.

:XXXX:XXXX:XXXX

Nytpahan on uteliaisuuteni tyydytetty.
Taytyy myontaa etta eivat ole suuren suuria nuo tulonsiirrot. Periaatteessa kannatan jarjestelmaa, jossa tulonsiirtoja annetaan vain niita tarvitseville.

:)

Jaaks

FTB ja Baby Bonus on ATO;n (Australian Taxation Office) alaisia.  
Vuokra avustukset, Maternity ja Immunisation allowances ja PPT on Centrelink (Department of Social Security).  Molemmat kyllakin toimii hyvin laheisessa yhteistyossa toistensa kanssa ja maksujen suuruus riippuu yhteisista tai yksiloiden tuloista tapauksesta ja maksun luonteesta riippuen. Mikaan naista ei ole niin yksinkertainen ymmartaa kuin luulisi ja omasta kokemuksesta tietaen saat jopa ristiriitaista tietoa kahdelta eri ihmiselta samalta osastolta:??

Olenkin saanut parhaat neuvot aina omalta veroagentilta enka kyseisilta instituutioilta.  Agenttini jopa onnistuu keksimaan minulle vahennyksia omien lasteni hoidosta silloin kun Helen on toissa.

Suurimassa osassa Centrelinkin avustuksista on joko tai tulo- / omaisuus rajat jotka vaikuttavat maksujen suuruuteen.

http://www.centrelink.gov.au/internet/internet.nsf/payments/pay_iat.htm

Olen joutunut melko paljon tekemisiin naiden valtion instanssien kanssa viime vuosien aikana mukaanlukien Child Support Agency (kuluu ATO:n alaisuuteen), joten jos joku haluaa tarkempia tietoja yritan auttaa parhaani mukaan, mutta aina ei helppoa ole kun tulkinnan varaan jaa aika paljon asioita.

Cheers
Jaaks

:XXXX

headwind

Moro

Nyt kiinnostaa Australian terveydenhuoltosysteemi ja sen kustannukset/korvaukset, erityisesti raskauteen, synnytykseen ja lapsenhoitoon liittyen.

Kaivelin Centrelinkin sivuilta seuraavaa (korjatkaa jos olen väärässä)
- lapsen syntymään ja lapsenhoitoon liityvät korvaukset (Family Payments) eivät kuulu maahanmuuttajien ns. kahden vuoden karanteeniin vaan niitä saa heti kun lapsi syntyy. Tähän kuuluisi Family Tax Benefit Part A ja B, Maternity Allowance, Maternity Immunisation Allowance ja Baby Bonus (perheen tuloista tietysti riippuen)
- Ainoa Family Payments korvaus, jota maksetaan (tuloista riippuen) vasta 2v karanteenin jälkeen on Parenting Payment.
- ei korvauksia raskausajalta vaan synnytyksen jälkeen saa nipun hakupapereita erilaisia korvauksia varten
- Family assistance officen www-palvelin (www.familyassist.gov.au) kai alhaalla kun sinne ei näytä pääsevän

Medicare-systeemistä:

Eikö ole niin että terveydenhuolto julkisissa laitoksissa on ilmaista Medicare-ohjelmassa? Ja jos menee yksityiselle, niin Medicare maksaa 75% ja joko itse tai oma vakuutus maksaa loput. Siispä:
- maksaako raskausajan neuvola jotain vai onko ilmainen?
- maksaako äitiysneuvola jotain vai onko ilmainen?
- maksaako itse synnyttäminen julkisessa sairaalassa jotain?

Olisiko jollakin viimeaikaisia omakohtaisia kokemuksia näistä? Kaikista vinkeistä ja tiedoista kiitollinen

- HW
Riku Aho

wamberal

Hei,
Nostan taman aiheen nyt taas historian kirjoista, koska haluaisin mielipiteita Asutraliassa synnyttaneilta ja taalla raskaana olleilta..

Nimittain maha-asukki ilmoitti olemassa olostaan ystavanpaivana (!!!!!! :D  :D) ja olen vahan pihalla naista "neuvola" ja synnytysjutuista taalla, koska eka lapsemme kun syntyi Suomessa.

Kavin (ihan muista syista) laakarilla ja sain raskautta varten uuden ajan 3 vkon paahan (jolloin asukki 9vkoa) ja laakari sanoi, etta sitten han ohjaa minut eteenpain sairaalaan tms. jossa siis tulen synnyttamaan ja tulevat ultrat tullaan tekemaan.

Kysymykseni oikeastaan kuuluu, onko kukaan kaynyt omakustanteisesti varhaisultrassa ennen siis sita ensimmaista ultraa ( taalla viikoilla 10-12 kai?)? Suomessa asuvat monet ystavani ovat omakustasteisesti halunneet tietaa ennen tuota 3kk rajaa onko sikio elossa ja kuuluuko sydan aanet. Haluaisin itsekkin tietaa etukateen, etta odotan elavaa ihmista enka turhaan tuskailisi etta kaikki on kunnossa... Missahan naita varhaisultria voi tehda ja onko kellaan hinnasta mitaan tietoa????  Se varhaisultra on kuitenkin varmasti itse kustannettava, eiko? Ja sitten, meneeko ultrat suurinpiirtein samalla lailla kuin suomessa, eli se toinen, rakenneultra siella 20 vkon tietamilla?

En nyt vain malttaisi odottaa enaa 3-4 viikkoa, se on tietamattomalle tositosiTOSI pitka aika!!!  ???

h-katariina

Hei,


Samat asiat täälläkin mielessä, tosin hieman eri näkökulmasta...

Olen perheeni kanssa tällä hetkellä Suomessa mutta olemme seuraavan 12kk:n sisällä muuttamassa Melbourneen. Mieheni on natiivi ja lapsemme 5v. ja 18kk ovat vielä rekisteröimättä Australiaan. Kolmas lapsemme syntyy marraskuussa 2008.
Koitan nyt selvitellä että voinko synnyttää Australiassa ja kannattaako... jos kenelläkään kokemuksia niin olisi mahtavaa kuulla : )
Vaihtoehtoina on siis joko synnyttää Suomessa ja muuttaa vasta -09 alussa, tai muuttaa jo syyskuussa-08 ja myös synnyttää Melbournessa.

Muuttomme olisi alkuun statuksella väliaikainen alle 12kk, joten Kela maksaisi lapsilisät+äitiyspäivärahat. Tämän ei pitäisi tuottaa ongelmia sillä lähtöpäivämme olisi vasta välittömästi äitiyspv.raha päätösten myöntämisen jälkeen jolloin olen ns. Suomesta vakuutettuna ja sosiaaliturvan piirissä. Odotan vielä vahvistusta Kelasta. Australialla Suomen kanssa jokin sosiaalisopimus mutta mitenköhän vaikuttaa tuohon synnytysasiaan?

Viisumiasiat muiden kohdalta kunnossa, eli mieheni kansalainen ja lapset kansalaisia rekisteröinnillä, mutta minä joutuisin mahd. odottelemaan pysyvää oleskelulupaa jopa sen 2v. Voiko pysyvän statuksen saada jo ennen kun 2v. kulunut?
Argumentteja löytyy... olemme olleet avoliitossa 10v., naimisissa 1v., meillä on 2+(1) lasta, olen itsekseni opiskellut vuoden Ausseissa ja olemme vierailleet miehen perheen luona yhdessä kaksi kertaa.


Kevätterveiset Tampereelta!

Kyra

Ok, minä olen synnyttänyt sekä Suomessa (kerran) ja Australiassa, kahdesti. Kummastakaan ei pahaa sanottavaa. Eri asia on sitten että haluatko tulla tänne viimeisillään raskaana ja ryhtyä etsimään lekuria ja sairaalaa (ei ole neuvolatyylinen homma täällä):

Halusin vaan kommentoida tuohon pysyvään asumislupaan. Kun haet sinun Spouse Visaa (joka kannattaisi jo nyt laittaa sisään jos haluat paperisodat kuntoon ennen syyskuuta. Samalla kun haet, pyydä hakemuksessasi "waiver of the waiting period" eli saat PR (Permanent recidency) tilapäisen sijasta välittömästi jos olette olleet yhdessä (defacto tai avioliitossa) yli 5vuotta tai jos on yhteinen lapsi, on tuo aika 2vuotta.

Kyra

In most cases, permanent recidency cannot be granted less than 2 years from when you lodge your application. You may, however, be granted permanent visa without having to fulfil the usual two-year waiting period if:

- At the time you apply you have been in a spouse relationship with your partner for 5 years or more, 2 years or more where there are dependent children of your relationship....


http://www.immi.gov.au/allforms/booklets/1127.pdf
Katso sivu no 34


h-katariina

Kyra:
Kiitos neuvoista.

Kannattaako "paperisota" aina hoitaa Suomesta käsin vai olisiko periaatteessa sama jos menee turistina maahan ja hakee siellä ollessaan pysyvää oleskelulupaa tms.
Tarvittavat dokumentit tietty löytyy helpommalla ja vähemmillä käännöstöillä täältä Suomesta käsin. Viisumien hinnoissa on eroja sen perusteella mistä haetaan mutta tuostakin minulla on tällähetkellä vähän ristiriitaista tietoa. Hooh.... kuka hullu tällaiseen urakkaan vapaaehtoisesti lähteekään  :)

Kyra