Sairaanhoitaja WH viisumilla ja tradenomi tourist viisumilla.. vai miten?

Aloittaja emtas, huhtikuu 06, 2013, 04:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

emtas

Heippa,

pakko näin alkuun kiittää että mielettömän hyvät ja asialliset keskustelut täällä.  :)
Meilläkin, kuten monella muulla ilmeisesti, on haaveena muutto Australiaan (viimeistään huhtikuussa 2014).

Nyt yli viikon verran lueskellut ja kerännyt infoa täältä, hakuosiotakin käyttänyt. Mutta olis pari omaa kysymystä johon kaipaisin muiden mielipiteitä/vastauksia.

Eli tilanne on tämä, olemme nuori pari (molemmat 25v)  ja haluamme ehdottomasti muuttaa pidemmäksi aikaa Ausseihin, tavoitteena elää 'perus' elämää - eli vuokrata kämppä ja tehdä normaalisti töitä. Minä viittä vaille sairaanhoitaja ja poikaystäväni on tradenomi (Bachelor of business).
Poikaystävä on sen sijaan jo käyttänyt WH viisuminsa, ite olen ollut ausseissa turistiviisumilla.

Mietin nyt parhainta vaihtoehtoa miten unelma kannattais toteuttaa. Valmistun itse sairaanhoitajaksi kunhan oppari on saatu tehtyä mutta valitettavasti mulla ei ole omalta alalta työkokemusta muualta kun vanhainkodista + harjoittelut sairaalassa. Olen katsonut läpi viisumiasioita, löytänyt monia hyviä sivustoja jotka sponsoroivat 'Overseas' sairaanhoitajia . . . mutta tähän kun vissiin pitäisi jo olla se "registered Nurse" nimike ja minulla vielä hieman matkaa jäljellä. Monet vaativat 2 vuoden kokemusta mutta kaikissa ei tätä kriteeriä lue.

Kysymys 1: Voinko rekisteröityä SH-rekisteriin (http://www.ahpra.gov.au/ sivuilla) ennen kun olen 100% valmis ?

Kysymys 2: Onko tietoa/kokemusta jos vastavalmistunut SH voi saada sponsoroidun työsuhteen Suomesta käsin? Ei työkokemusta


Mahdollisuutena olisi myös se, että tulisimme sinne minä WH viisumilla ja poikaystävä turistina. Etsisin töitä ja toivon mukaan saisin viisumin vaihdettua Work-visaksi.


Kysymys 3: Jos saan WH viisumin aikana jonkun sponsoroimaan mulle sen Work viisumin - Saako siihen siinä tapauksessa lisätä, jo maassa olevan poikaystävän (Suomalainen kansalainen turistiviisumilla Ausseissa)? Hänellekkin täytyisi nimittäin saada lupa tehdä töitä.

Kysymys 4: Vuokraavatko ihmiset WH viisumilaisille kämppiä helposti? (On rahat vuokraan ainakin pari kk eteenpäin)

Ilmeisesti kannattaa jättää työkokemus osio tyhjäksi kun sairaanhoitaja täyttää AHRPA lomaketta, muiden keskusteluja kun lueskelin ? Mitä mieltä olette asiasta.. Tässä oltiin perusteltu asiaa sillä, että työtodistuksien myötä kertyi lisää paperitöitä - vaikuttivat antavan SH luvat ilman työkokemustakin. Kun kokemusta ei tältä naiselta löydykkään, meneeköhän luvan saamisessa 'nopeammin' kun ei tarvitse käsitellä työtodistuksia?

Sairaanhoitajat ja tradenomit.. Onko kukaan lähtenyt matkaan vastavalmistuuneena. Mikä on tarinasi ja mitä vinkkejä voisit antaa meille ?

Suunnitteilla on siis säästää nyt vähintään 6 kk, myydä kaikki, sanoa irti itsemme töistä, sanoa irti asunto, pakata 2 matkalaukkua/per henkilö + pyörät mukaan ja lentää sinne. Etsiä kämppä ja työ ja aloittaa uusi elämä. Olisihan se mukava jos olisi työ jo sinne lähtiessä, mutta uskotteko että onnistuisi work&holiday ja touristina? Jos vaan mulle löytyisi sponssori?

Kiitos kaikille jo etukäteen avusta!  ;)

emtas

lisäys: Poikaystävä ei tehnyt vaadittavaa 3kk työtä jossain farmilla.. Eli näin ollen hän ei voi hakea toista WH viisumia

Savonian

Kannattaa käydä lukasees tuolla työ-puolella SH-ketju ja sisäistää siinä esille tulleet nykyiset/uudet ongelmat.
Vaikka Ausseihin rekrytään paljon hoitajia ulkomailta, sairaalat ovat nykyään todella huonoja palkkaamaan alle vuoden työkokemuksella olevia hoitajia, vaikka rekisteröinnin saisikin, ja pelkästään valmistumisen jälkeinen työkokemus lasketaan (Feril on tässä lie se säännön vahvistava poikkeus).
Aussien omat hoitajat joutuvat hakemaan erilliseen "ensimmäisen vuoden työpaikkaan", ja näitä paikkoja ei ole tarjolla kaikille valmistuneille, ja ulkopuolelle jääneet päätyvät helposti kortistoon ja/tai yksityiselle puolelle vanhustenhoitoon.
Rekisteröintiin vaaditaan Academic IELTS vähintään yleisarvosanalla 7 ja kaikista osioista pitää myös saada vähintään 7. IELTS:iä järjestää Suomessa Finnbrit (http://www.finnbrit.fi/ieltsexams.html), ja yksi testikerta maksaa 210€.
Rekisteröintiä ei voi hakea (tai mikäs sitä estää hakemasta, mutta asiaa ei käsitellä) ennen kuin on Valviran rekisterissä.
Ilman rekisteröintiä töitä saa tehdä ainoastaan hoitoapulaisena (AiN tai PcA), jollaisena taas ei voi saada sponsoroitua viisumia, eivätkä sairaalat palkaa ulkomaisia rekisteröintiä odottavia sairaanhoitajia kummallakaan nimekkeellä, eli keikkailu on aino vaihtoehto.
Viisumiin tarvitaan lisäksi (ja siihen rekisteröintiinkin) lääkärintodistus jonka voi saada ainoastaan hyväksytyltä paneelilääkäriltä (Helsingissä ilmeisesti 1-2 lääkäriä), ja se maksaa noin 500€. Lisäksi ennen töiden aloitusta tarvitset oikeanlaiset rokotukset ja todistukset niistä rokotuksista, ja nekin pitää maksaa omasta pussista.
Hoitotyön tekeminen muulla kuin omalla äidinkielellä on haastavaa, jopa silloin kun sitä hoitotyötä osaa jo tehdä, enkä tiedä miten kannattavaa on samaan aikaan opetella tekemään sekä työtä että puhumaan vierasta kieltä.

emtas

Kiitos vastauksesta Savonian !

Luettu on tuo SH puoli, paljon laittanut ylös paperillekkin ettei unohdu tämän tiedon määrän myötä. Ymmärrän että tämä prosessi ei tule olemaan meille helppo, ja tulee olemaan kallis. Olemme jo säästäneet rahaa jotta olisi varaa kaikkiin paperihommiin ja lupiin / lyhytaikaiseen elämiseen ilman töitä. Mietin tietentkin vain että mistä olisi fiksuinta aloittaa..
Olen jo hakenut Suomesta oman alan töitä -  leikkaussalihoitajan työkyvaa lähinnä onnistuneiden harjotteluiden jälkeen. Tämä australiaan muutto prosessi, tulee varmasti kestämään noin vuoden -1,5 vuotta , ja sinä aikana on tarkoitus kerätä työkokemusta. Näin ollen voin hakiessani jo mainita että minulla on työkokemusta.

Ymmärsin tuolta SH keskusteluista yhdessä kohtaa että (?) Valvira:n kautta voi lähettää sen todistuksen AHPRA:lle  ...sitten kun valmistunut tietenkin ? Ja jossain taas luki että se on haettava itse. Miten olette itse tehneet?

IELTS on tarkoitus tehdä lähitulevaisuudessa, englanning osaaminen on suht hyvä joten sitä en jännitä liikaa :) Lääkärintodistuskin haetaan sitten lähempänä lähtöä / kun hakemukset on aika laittaa menemään.

Oisko jollakin mielipiteitä / vastauksia noihin 1, 2, 3, 4 kysymyksiini? Kartoitan tässä asioita jo etukäteen että olisi kaikki selvillä sitten kun aika koittaa. Todella kiitollinen kaikille avusta!

Mesi

Vastaan kysymykseen 4. Me asutaan ns. landella ja meillä oli kova kiire saada asunto, koska toimme myös kissat ja oli saatava katto pään päälle ennen niitten vapautumista karanteenista. Noh ei ollut ihan niin vaan tehty koittaa saada vuokrasopimusta ilman työpaikkoja ja kolme kissaa ristinä. Saimme kuitenkin hyvän vinkin ja lupasimme maksaa vuokranantajalle 3kk vuokran (plus takuuvuokra ja pet bond) etukäteen ja näin saimme vuokrasopimuksen syntymään. Vuokrasimme suoraan yksityiseltä (löytyi gumtreesta). Vuokravälittäjän kautta olisi voinut olla vaikeampi tuo toteuttaa. Vuokrasopimukset tehdään yleensä joko 6kk tai 12kk kerrallaan aluksi.

Vaihtoehto on myös shared house, joka varmaan olisi helpompi tapa saada asumus järjestymään ainakin aluksi. Mekin asuimme sellaisessa pari eka viikkoa, kunnes oma löytyi.

Helppoa ei ole, ei hakuprosessi, (hyväkuntoisen ja kukkarolle sopivan) asunnon löytäminen, työnsaaminen jne. Me olemme nyt olleet maassa 2,5kk (puoliso sh, mutta ei rekisteröitynyt) ja melkoisesti on ollut työjuttujen kanssa kompastelua. Mm. palkkoja saamatta, potkittu välikäsien kautta pois töistä ja sen sellaista pientä. Mut suomalaisella sisulla prkl!  >:D

Onnea ja voimia isoon ja kalliiseen projektiin! Me väännettiin 3v ennen kuin viisumi lopulta saatiin, mutta vielä ainakaan ei ole kaduttanut  :D