Melbournessa asuminen ja siihen liittyvät asiat

Aloittaja Taitsu, syyskuu 09, 2004, 19:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuipa

Keskustaan ajan mittaaminen onkin vahan hankalampi juttu... Sinansa matka ei ole pitka (10 - 15 min ajo), mutta moottoritie (Tullamarine Freeway) vain sattuu olemaan se kaikkein ruuhkaisin tie. Lentokentan ja keskutan valilla kun on myos Kehatien (Western Ring road) ja Calder FWayn risteytymat... Eli tassa mielessa hankala paikka. Ja myos, kesustaan matkalla tulee aina tullimaksut maksetuiksi.
Mutta jos et valita ruuhka-ajosta, tai saat sovittua duunit niiden ulkopuolelle, niin matka ei ole mikaan (toisaalta ajaisit kylla aina ruuhkaa vastaan joka tapauksessa)
Pian Flemington exitin jalkeen on dunderilaisten suosima North Melbourne! (Haulla loytanet tasta lisaa)
Jupe - Pistatko Jussille viestia kun sulla on nuo samat tyomatkat (Pratka kylla helpottaa ruuhkassa...)
Muuten voin sanoa, etta lento ihmiset ovat todella mukavia. Monet ystavamme ovat lennonjohdossa tai pilotteja.  Ei kun tervetuloa!

Milka

Jussi,

Suoraan sanottuna useiden melbournelaisten mielesta lentokentan laheiset lahiot ovat ns. Melbournen slummia ja ns. ongelma lahioita.

Ja toivottavasti en nyt suututtanut ketaan talla kommentilla ja ennen kuin saan tulikiven katkuisia viesteja, niin kaikille tiedoksi etta tama ei ole minun mielipiteeni. En voi puhua omasta kokemuksesta, silla en itse ole koskaan edes kaynyt ko. lahioissa.

Tuipa

Milka sanoi suoraan sen mita mina kierrellen... Omat kokemukset perustuu sihen etta Ericssonin paapaikka on viereisessa lahiossa - jatkoin usein junalla kaupunkiin ukkokullan mennessa toihin ja sain seurakseni  1)koululaisia (jotka syljeskelivat ja tupakoivat junassa, ei tosin kaikki, mutta monet) 2) narkkareita (joko aamun turpeina menossa ostoksille tai kotiin palaamassa) 3) kannisia ja aanekkaita teiniaiteja lapsi raukkoineen 4)muuten vaan sekalaisia ihmisia. MUTTA olen tavannut myos mukavia ihmisia noista lahioista. Ehka tassakin vaikuttaa sosiaalisten luokkien ja kulttuuritaustojen kasautuminen...
Yteenvetona siis, asu mieluummin jossain muualla!

Rajis

Kiitti tästä tiedosta. En varmaan löydä itseäni asumasta sitten Tullamarinesta.
Laitan mieleeni tos North Melbournen, kiitos vielä. Prätkän tai auton osta tässä vaiheessa tuntuu aika kaukaselt, mutta katotaan. Onko vaikea ostaa prätkää australiasta ylipäätänsä? Liikennehän on vasemman puoleista..Onko ehdotuksia hyvästä hintalaatusuhteeltaan hyvää lähiötä, mistä olisi mahdollisimman hyvät yhteydet keskustaan ja tullamarinee (työpaikalle)?

Aikis

Mitäs vaikeaa prätkän ostamisessa olisi, kaupastahan niitä saa ja lähes puoleen hintaan Suomeen verrattuna.

Ja koska moottoripyörässä ei ole ratti oikealla niin ei sen ajaminen vasemmanpuoleisessa liikenteessäkään ole juuri sen kummempaa!

Jaaks

Aikaihminen,

Tämä vastaus ei ole mitenkään sinun henkilökohtaiseen persoonaasi kohdistettu, joten henkilökohtainen vastaus sinulta ei ole tarpeellinen :D

loput vastauksena Jussille ...

LainaaJa koska moottoripyörässä ei ole ratti oikealla niin ei sen ajaminen vasemmanpuoleisessa liikenteessäkään ole juuri sen kummempaa!

Ei vai :confuse

Eihän liikenteessä ole todellakaan kyse siitä kummalla puolella ratti on vai onko rattia ollenkaan.  

Kummalla puolella tietä ajetaan ja mihin on totuttu - sillä on merkitystä ja sillä, että ajat suomalaisittain ajateltuna toisella puolella tietä ja kuitenkin oikealta tulevalla on etuajo-oikeus ja esimerkiksi risteyksessä vasemmalle kääntyessäsi et ylitä toiseen suuntaan menevän liikenteen kaistaa kuten suomessa - ja suomessahan asia on tietysti samoin kun käännyt oikealle.
Liikenneympyrät (joita täällä on enemmän kuin tarpeeksi) voivat myös olla hieman hankalampia tai ainakin tottumusta vaativia kaistanvaihtoineen  :D

Victoriassa ei onneksi tarvita muuta kuin normaali auton ajokortti moottoripyörään, mutta muissa osavaltioissa kuten ainakin QLD asia on toisin eli pelkällä auton kortilla ei moottoripyörää saakaan ajaa.

ps.

LainaaMitäs vaikeaa prätkän ostamisessa olisi, kaupastahan niitä saa ja lähes puoleen hintaan Suomeen verrattuna.

.. ja sama koskee varmaan lentokoneita ja panssarivaunujakin :pepsodent

eevis

Jussille tiedoksi, että Surffari :god: on kertonut prätkänostostaan hyvin täällä ketjussa, kannattaa lukea huolella, vinkki jos toinenkin...
Dees - We will bloody bounce back!!!


Tony

Moottoripyörällä en ole Australiassa ajanut, mutta autolla taasen sitäkin enemmän. Voisin kuitenkin hyvin kuvitella, että moottoripyörällä ajellessa saattaisi herkemmin lähteä vahingossa ajamaan väärälle kaistalle tai liikenneympyrää väärään suuntaan etenkin silloin, kun lähellä ei ole muuta liikennettä jota seurata. Se, että autossa istuu oikealla puolella, muistuttaa aina siitä kummalla puolella tietä pitää ajaa. Itse olen myös ajanut suomalaisella autolla Englannissa, ja täytyy myöntää, että silloin oli erittäin vaikea muistaa ajaa vasemmalla puolella tietä.

:)Tony

riaapa

Itsellä ei (vielä!) ole kokemusta moottoripyörällä kaasuttelusta, mutta puoliskollani kyllä sitäkin enemmän; hän kun on harrastanut moottoripyöriä lähes syntymästään saakka, ja 7-vuotiaasta saakka itse ohjastaen. Harrastusta oli tietysti helppo jatkaa Englannissa, kun heillä on myöskin vasemmanpuoleinen liikenne, mutta tuli hänen ajeltua paljon muuallakin Euroopassa. Hänen mukaansa moottoripyörällä oli helpompi totutella oikeanpuoleiseen liikenteeseen siitä yksikertaisesta syystä, että moottoripyörässä on kuitenkin kaikki nippelit ja nappelit samoilla paikoilla, joten ei tarvinnut tuhlata aikaa ja energiaa sen muistamiseen kummalla puolella vaihdekeppi on... (ainakin itsellä autossa vaihteiden vaihto tulee niin selkäytimestä, että täälläkin alkuun oli käsi aina ovenkahvassa) Kun "ajorutiinit" ovat samat, niin voi huomionsa ohjata itse oikean-(tai vasemman)puoleisten liikennejärjestelyjen järkeilyyn.

Ei siihen loppujen lopuksi kovin kauaa mene, kun aivot alkavatkin ajattelemaan vasemmanpuoleisen liikenteen mukaisesti. Sitten onkin jännittävää palata Suomeen ja saada rytmihäiriöitä parista ensimmäisestä risteyksestä suoriutuakseen!! :hahhaa :itke :hahhaa
Riina

Aikis

Joku kertoi lukeneensa, että ihmisen aivoille vasemmanpuoleinen liikenne olisi itse asiassa helpompi...en ole itse nähnyt moista tutkielmaa, mutta ei se ainakaan vaikeampaa ole. Totta kai ajamiseen pitää varsinkin aluksi keskittyä vähän enemmän, etenkin jos on pitkään selkäydintään ruokkinut oikeanpuoleisella liikenteellä. Sellaisen havainnon olen kuitenkin henkilökohtaisestikin tehnyt, että taskupysäköinti (ja ehkä peruuttaminen yleensäkin) vasemmalle olisi suorastaan sujuvampaa...joten saatta tuossa em. väitteessä jotain perääkin olla.

Moottoripyörään liittyvä logiikka on juuri tuo, mistä Riina puhuu, että kun ei tarvitse välittää vempaimista, niin keskittyminen itse ajamiseen -vaikka siiten 'väärällä' puolellakin - on helpompaa.

Suomessa käydessä on melkein tiukempaa: kun siellä on välillä sellaisia tienpätkiä ja risteyksiä, joissa ei näy ristinsielua, pitää oikein miettiä että kumpaa puolta lähdenkaan ajamaan kun en voi 'katsoa toisista mallia'!

Rajis

Kiitos tiedosta Eevikselle linkistä ja myös muille moottoripyöräaihetta sivuttaneille:)
Iteltä löytyy Suomen ABECE -ajokortti joten eiköhän prätkän ajaminen onnistuisi tuolla?!

Taidettiin vähän sivuttaa samalla aihetta, heh. oisko ehdotuksii viel siihen mun lähiökysymykseen? Tarkoitus olisi siis saada tietoo hyvästä lähiöstä Tullamarinen - keskustan välisestä maastosta.

Näillä näkemin maaliskuussa pääsen matkaan, vihdoinkin:) jes!

riaapa

Jussi,

lähiöistä... Itse olen tietysti meidän uusimman "suomalaislähiön" North Melbournen kannattaja (vaikka ensi viikolla muutankin kivenheiton päähän Kensingtoniin). Mutta North Melbourne on ehdottomasti tuon haluamasi haarukan keskustan puoleisessa päässä. Jos haluat jotain enemmän "välimaastosta", niin Essendon ja Pascoe Vale ovat mielestäni oikein mukavia alueita myös: kaunista, vihreää, rauhallista, hyvät yhteydet motarin ansiosta jne.

Tervetuloa Melbourneen sitten maaliskuussa! :)
Riina

Rajis

Kiitos tästä! Tämä apu oli suurenmoinen, kun alan katselemaan asuntoja:)!!!

TiinaA

Takas vasemmalla ajamiseen...

Ei se ajaminen, mutta se peruuttaminen!!! Kyllä sitä ajaa etteenpäin ihan sutjakkaasti, mutta jos peruuttaa pikkutielle vaikka talon pihalta ja on kaksi vaihtoehtoa kummalle puolelle tietä peruuttaa - niin ihan varmasti löydän itseni nokan osoittamassa väärään suuntaan!:eye:

Onneksi ei ole tarvinnut mennä uudelleen ajokokeeseen.:pyhimys

tuomap

Hei,

Olen perheeni kanssa matkustamassa Melbourneen ensi toukokuussa. Jotta voisimme varautua esim. sopivaan pukeutumiseen tarvitsisin hieman lisätietoa paikallisesta säästä.

Voisitteko te jotka asutte/olette oleskelleet Melbournessa kertoa millainen sää siellä on ko. ajankohtana? Viralliset lähteet antavat seuraavia arvoja:

Mean Daily Max Temp (deg C)                                                                            16.6
Mean Daily Min Temp (deg C)   8.3
Highest Max Temp (deg C)      27.0
Lowest Min Temp (deg C)        0.6

Optimistina ajattelen että, kuten Suomessakin, arvot ovat lämpötiloja varjossa :-)

Entä sateet pitääkö olla aina sadetakki/sateenvarjo mukana?
Onko kova tuuli? Muistuttaako sikäläinen syksy millään tavalla syksyä Suomessa?

Koska toivon varsinkin lapsieni (6 ja 10 vuotta) viihtyvän, minua kiinnostaisivat ihan tavalliset subjektiiviset kokemukset, eli miltä teistä on tuntunut.

Kiitos etukäteen!

Milka

Kylla nuo viralliset tulokset aika hyvin kuvaa Melbournen saata.
Tuohon vuoden aikaan lampotilat vaihtelee 0 - 30 valilla vuorokauden ajasta ja paivasta ja kaupunginosasta riippuen.

Yleinen vitsi Australiassa on etta Melbournessa paistaa aamu paivalla aurinko ja lampoa 30 astetta, keskipaivalla tuulee julmetusti, iltapaivalla alkaa myrskyamaan ja viela illaksi saadaan raesade.  Kaikki vuodenajat saman paivan sisaan.

jounij

Jos et pidä Melbournen säästä, odota 20 minuuttia.


On tietävinään
Jouni
Canberra

riaapa

LainaaAlkuperäinen postittaja tuomap
Entä sateet pitääkö olla aina sadetakki/sateenvarjo mukana?
Onko kova tuuli? Muistuttaako sikäläinen syksy millään tavalla syksyä Suomessa?
 

Kyllä mulla kulkee ympäri vuoden käsilaukussa mukana sekä sateenvarjo että aurinkolasit. Ja kerrospukeutuminen on poikaa juuri tuon säätilan vaihtelevuuden vuoksi!

Syksy täällä muistuttaa (tosin hetkellisesti) Suomen syksyä siinä vaiheessa kun osa puista pudottaa lehtensä. Tuuli on kokemukseni mukaan täällä navakampaa (tosin asuin Suomessa enimmäkseen sisämaassa) ja sateet voivat välillä olla niin kovia että kadut tulvivat, jota en Suomessa päässyt kokemaan.

Summa summarum, jos toukokuussa tulette niin kannattaa tosiaan varautua melkein mihin tahansa! (Olipa tosi paljon apua tästäkin postauksesta...)
Riina

kris

Kandee muuttaa Brisbaneen, niin ei tartte jutella tosta iänikuisesta säästä!

:cool:
T: Krisse

riaapa

Ai tsori Krisu, mut kato tarttee meidä ny jostai lämpimiksemme jutella... :pepsodent :hahhaa :itke
Riina

MH

Taitaa olla vähän kuin Dublinissa: aurinko paistaa ja kun oot esim. kaupassa sisällä 10 minuuttia ja tuut ulos tulee kaatamalla vettä. Ei silti hienoja paikkoja molemmat.

Reijo

Täällä nyt 4 kuukautta asuneena voisin sanoa että jopa Suomen sää on parempi, ei ainkaan oo niin kauheita eroja aamu ja päivä lämpö tiloilla.....muutan takas Sydneyhin kun vaan tilaisuus koittaa
Reijo

hothead

Ei varmana ole Suomen sää parempi, t: nimim. juuri Helsingissä käynyt... Eikä ole täällä Ruotsissakaan kovin ihanaa, eilen tuli jäätihkua koko rahan edestä. Muutto Melbourneen edessä alle kolmen viikon kuluttua, kesäkengät on jo lähetetty postissa edeltä ja niitä aion käyttää, tuli sitten kissoja tai koiria Melbournen taivaalta! :pepsodent
Tosin täytyy sanoa, että ainakaan marraskuussa ei Melbournessa ollut mikään turhan hiki.

Paula_Liina

Joo minäkin tyytyväisenä lähdin ensimmäistä kertaa Melbourneen tietämättä näistä säävaihteluista. Lähtiessä Sydneyssä oli yli 40 asteen helle ja Melbournessa nipin napin 20 astetta ja tuulista. Minulla tietenkin vain toppia ja hamosta mukana :nuttu:
Hieman kävi vilu mutta suomalaisella sisukkuudella ("kesällähän ei villapaitaa päälle pistetä!":pepsodent) siitä selvittiin ja tulihan Melbournessakin sitten viikon oleilun päästä jo mukavat aurinkoiset (koko  päivän peräti) ja lämpimätkin ilmat. Mutta oli se silti kiva päästä takaisin Sydneyn "takuuvarmaan" kesähelteeseen :roue :hahhaa

eevis

LainaaAlkuperäinen postittaja Reijo
Täällä nyt 4 kuukautta asuneena voisin sanoa että jopa Suomen sää on parempi, ei ainkaan oo niin kauheita eroja aamu ja päivä lämpö tiloilla.....

Höpö höpö :D:D:D , just nuo vaihteluthan tekee Melbournesta niin ihanan! Tasapaksu samanlainen sää on tylsää! :D Ja riippuu ihan missäpäin kaupunkia satut asumaan, muuta South Yarraan, siellä on aina hyvät kelit! Paitsi kun sataa. Tai ukkostaa. Tai tuulee kylmästi. :hahhaa

Ah kyllä vaan Melbourne on best, tulee mieleen Rialto towerin cheesy biisi "Meeeelbourne, a great plaaace tooo beeeeeee!!!!" ...nimim. huomenna hankin I Melbourne -tatskan... :hahhaa

:D
Dees - We will bloody bounce back!!!


Tiitujohanna

Hyva hyva Eevis, kun puolustat tata meian Melbournea!

Taallahan on ollu kohta jo monta viikkoa tosi hyvat kelit 20 - 43, eika oo satanu ku parina paivana! Ja tuullu vaan ajoitttain, eika yollakaan oo ollu alle 10ta yhtaan kertaa! :pyhimys

No, toukokuussa onki asiat sitten kylla toisin, eika meikalaistakaan varmaan paljoa nay nailla dunderin nurkilla, ku huone missa tietsikka on on yhta kylma ja tuulinen ku saa ulkona! :itke

Mutta ei kait taa nyt kovin kauheeta silti ole, ku kerran oon taalla jo 5 vuotta viihtynyt... ja onhan sita aina jotain valittamisen aihetta oltava! :D
Tiitu

Ellura

Eli mihin tässä päätyy? Mihin kannattaa muuttaa jos tykkää seilaamisesta ja lämmöstä?:confuse

Mulle mulle kertokaa hyvät ihmiset! :god::pepsodent
Ellura

kravattimies

Varmaan jokainen on nähnyt, kuinka upeaa on seilailla Sydneyn edustalla. Niinpä ehdotan, että sinne kannattaa mennä aluksi! Sitten kun on kyllästynyt Sydneyn hintoihin, niin ottakaa suunta kohti pohjoista. Täällä päin on Gold Coast ja sitten tämä Brisbane, ylempänä vielä Whitsundays ja Cairns, pohjoiskärjen jälkeen suunnaksi sitten Darwin.

Rockola

LainaaOriginally posted by Ellura
Mihin kannattaa muuttaa jos tykkää seilaamisesta ja lämmöstä?
Noilla kriteereillä - Airlie Beach.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

jusu

Minkälaista säätä Melbournessa on heinä-elokuussa:confuse? Olen tulossa n.7viikoksi siellä käväisemään. :peukkuy
Olis kiva tietää tarvinko toppahousut vai shortsit mukaan? :roue

Jaaks

Jusu,


LainaaOriginally posted by Jusu
Olis kiva tietää tarvinko toppahousut vai shortsit mukaan?

Tarvitset :hahhaa

jusu

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Jusu,


LainaaOriginally posted by Jusu
Olis kiva tietää tarvinko toppahousut vai shortsit mukaan?

Tarvitset :hahhaa


Niin kummat:kysymys :pepsodent
Minkälaisia lämpötiloja siellä siihen aikaan on tapana olla?

Raiwå

Jusu :roue

LainaaAlkuperäinen postittaja jusu
LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Jusu,


LainaaOriginally posted by Jusu
Olis kiva tietää tarvinko toppahousut vai shortsit mukaan?

Tarvitset :hahhaa


Niin kummat:kysymys :pepsodent
Minkälaisia lämpötiloja siellä siihen aikaan on tapana olla?

On siellä tapana:eye:



:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

riaapa

Hei Jusu,

Pojat sua kiusaa, kun nämä tiedot löytäisit niin helposti netistä vaikka Googlea käyttämällä...

Heinäkuu täällä Melbournessa on kylmä, 6-13 asteen välillä tai jotain sinne päin. Ja vettäkin silloin yleensä sataa, paitsi silloin kun paistaa aurinko. Varautua täytyy sekä sateenvarjolla että aurinkolaseilla, ja kerrospukeutumisella pärjää lämpötilanvaihteluistakin.

Katsopas vaikka näitä linkkejä:
http://www.melbourne.com.au/climate.htm
http://www.australiatravelsearch.com.au/trc/climate.html

Tervetuloa!
Riina

eevis

No niinhän ne pojat kiusaa. :) Jusulle vielä BOM:n Melbournen lentokentän havaintopaikan linkki, siellä löytyy tarkempiakin tilastoja, jos kiinnostaa. Vaikka usein kyllä Tullamarinessa on ihan eri sää kuin keskustassa kuin vaikka Dandenongeilla päin. :confuse Ah, ihana Melbourne. :) Mukavaa matkaa joka tapauksessa Jusulle! :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


jusu

Kiitosta! :)
melkoisen vilponen kesä tulossa mulle. :P

Raiwå

JuSu :XXXX

Ole hyvä, kyllä kaveria pitää auttaa mäessä jos mopo sammunu on :roue
Vai mitä Jaaxz :cool:



:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Jaaks

Jusu :pepsodent

Eikös se tule olemaan vähän kuin kesä Suomessa :confuse

Oli miten oli, tulet kyllä nauttimaan "kesästäsi" Ausseissa aivan varmasti :XXXX

R?yh

Osaisivatko Mellunm?kel?iset kertoa kuinka kaukana Jumalan sel?n takana on Panton Hill? N?kyy viel? Melbournen Suburb kartalla, mutta aika yl?reunassa. Mittailin silm?mitalla, ett? olisko jotain 40km cityst?? Siell? on yksi kivann?k?inen talo ja hienot maisemat kumpareiselle viinitilalle. Onko noin reunamilla en?? muuta ?lyllist? el?m??, esim, kouluja , kauppoja tms vai tiet??k? se sitten valtavaa kuskausrumpaa lasten kanssa joka pikkuasiassa? Siis voiko siell? ihan kivasti el??, vai sy?k? joku iso k??rme mut joka aamu omassa pihassa? Yrit?n t?ss? k?yd? sis?ist? keskustelua itseni kanssa, voittaako laiska ja mukavuudenhaluinen city-min? vai rauhaa ja tilaa rakastava maalais-min?. Olin kyll? ajatellut templestowe lower ja siin? l?hell? olevia alueita, n?ytt?v?t talot mukavilta ja palvelut olisivat l?hell?. Mutta sitten kun m? n?in nuo maisemat...Miksei kaikkea voi saada?:itke

Pohtii,

R?yh

Milka

Rayha,

Panton Hill todellakin on ihanaa aluetta. Ajattelimme aikoinaan itsekin ostaa talon sielta, mutta sitten tuli eteen tama talo ja tanne jumiuduttiin.

Jos teidan tyopaikka on idassa, niin Panton Hillia voi hyvinkin ajatella. Silloin ei juurikaan ole liikenne ruuhkia. Mutta keskustaan pain henkiloautolla matkatessa tuskin alle tunnissa selviaa ja ruuhka aikaan menenee viela rutkasti enemman. Lahin juna-asema on Hurstbridgessa, joka on tosi mukava pieni maalaiskyla. Junalla menee aikaa keskustaan joku 50 minuuttia.

Jos maalaismaisemia kaipaat, niita loytyy toki hiukkasen keskustaa lahempaakin esimerkiksi Panton Hillista keskustaan pain on alue nimeltaan Kengoroo Ground ja tietty minun kovasti mainostama Research ja Eltham. :pepsodent