Sosiaaliturva Suomessa & Australiassa

Aloittaja Disturbance, heinäkuu 19, 2007, 23:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

iluvatar

Mä tutkin noita centrelinkin tukia sillon ku alotin opiskelut täällä ja just tohon 2 vuoden odotusaikaan stoppas mun haut. Mutta muistaakseni äitiysraha vai mikä se täällä onkaan nimeltään, oli yks niistä tuista mitä pysty saamaan ilman tota odotusaikaa. Mut ne sivut on kyl niin sellaset et ku luulet et voit jotain tukea saada niin sit siel on pikkukirjaimilla joku teksti minkä ansiosta et voikaan saada mitään...! Suomesta kyllä saan opiskelijatukia, mut niitä varten piti erikseen hakea Suomen sosiaaliturvaan kuulumista.

kosje

Sain eilen päätöksen, että olen saanut Australiaan Temporary Student Visan. Wupii!  :XXXX

Sitä ennen olen jo Kelan kanssa hoitanut opintotuki yms. muut kuviot kuntoon, myös Suomen sosiaaliturvaan kuulumisen. Opiskelupaikkaa vastaanottaessani jouduin aussilainsäädännön mukaisesti kuitenkin hoitamaan pakollisen OSHC-vakuutuksen, mikä sinällään on ihan ok, pääseepähän hoitoon kun sitä tarvitsee. Kysymys kuitenkin kuuluu: tulenko ensi vuonna olemaan tuplaturvan alla? Jos esim. pää katkeaa ja nilkutan sairaalaan, niin vilautanko Suomen passia vai Medicaren korttia?

Entäpä jos joudun päänkatkeamisen seurauksena sairaslomalle, enkä halua käyttää opintotukikuukausia sairastamiseen? Saanko Suomesta sairaspäivärahaa?

Hölmöjä kysymyksiä ihan varmasti, mutta olisi kiva kuulla muiden jo Ausseissa elävien kokemuksia? Mitä käytännössä tarkoittaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluminen kun elää Australiassa? Ja turha höpöttää sitten veroista ja sosiaaliturvan väärinkäytöstä, olen verot aina hoitanut sinne minne ne on ollut pakko hoitaa, myös Suomeen kun olen asunut ulkomailla.

usia

Onneksi olkoon viisumista!

Jos oikein ymmarsin kysymyksesi niin tarkoitit Suomen passin vilauttamisella kuulumistasi Suomen sosiaaliturvaan? No, sita passia vilautat maahan tullessasi siella Medicare toimistossa ja sitten antavat Medicare kortin, jota voit sitten paan katketessa vilauttaa siella sairaalassa :pepsodent Meille ovat antaneet kortin aina vuodeksi kerraallaan, mutta aina vuoden jalkeen uusineet. Medicare kortin lisaksi ei ole muita tukia kaytetty, joten en osaa kertoa enempaa.

Paula_Liina

Kosje, kannattaa vilauttaa myos sita OSHC-korttia. Siita 'ilosta' kun joutuu kuitenkin sen 350 dollaria vuodessa maksamaan. Itse kavin muutaman kerran laakarilla, ja kerran lisaksi labrakokeissa, ja OSHC-kortilla ei tarvinnut maksaa mistaan mitaan noilla kaynneilla. Edellytyksena tietenkin on etta laakariasema jolla kayt suostuu laskuttamaan suoraan vakuutusyhtiolta ja ovat vakuutusyhtion kattaman summan piirissa, mutta nuo asiat selviavat kyselemalla. Meilla oli yliopistolla tallainen laakariasema, ja kuvittelisin etta muillakin suurilla yliopistoilla olisi asia samoin hoidettu suurien ulkomaalaisopiskelijamaarien vuoksi. En tieda etta miten asia jos sairaalaan joudut, mutta kuvittelisin etta OSHC kattaisi enemman kuin Suomen ja Australian valinen sopimus perushoidosta? Selviaa vakuutusyhtiosta kysymalla  :)

RUU

Lainaus käyttäjältä: usia - joulukuu 02, 2007, 06:35
Meille ovat antaneet kortin aina vuodeksi kerraallaan, mutta aina vuoden jalkeen uusineet. Medicare kortin lisaksi ei ole muita tukia kaytetty, joten en osaa kertoa enempaa.

Medicare-kortin pitäisi tulla viisumin koko voimassaoloajaksi heti kerralla. Tämä paljastui, kun mekin saimme aluksi vuoden kortin ja kun kävin Medicaren konttorissa vaihtamassa osoitetta, virkailija pyyteli anteeksi, että olivat olleet niin kömpelöitä että oli jostain syystä annettu alimittainen kortti kun sääntöjen mukaan pitää olla koko ajaksi. Pari vk myöhemmin postissa tuli temp-viisumin loppuun asti voimassa olevat kortit.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Milka

Taisin jo kerran tanne Medicaresta kirjoittaakin, mutta lisaan sen nyt viela tahankin viestiketjuun.

Kasittaakseni Medicare korvaa temporary ja turistiviisumilla oleville vain akuutin hoidon Australiassa, eli jos hoitoa ei tulkita akilliseksi ei saa mitaan korvauksia. Eraalle tutun tutulle kavi niin ettei Medicare korvannut ei kiireelliseksi luokiteltuja verikoe testeja. 'Taysin oikeuksin' varustetulla Medicare kortilla testit eivat olisi maksaneet mitaan.

Jokaisen tanne tulevan kannattaa ottaa selvaa millaiseen Medicare korttiin viisumi antaa oikeuden ja paattaa sitten etta jos tarvitsee / haluaa matka- tai yms vakuutuksen.  Liitan tahan oheen linkin Medicaren sivuille.

http://www.medicareaustralia.gov.au/public/migrants/visitors/uk.shtml

Paula_Liina

Kosje, kun soitin Medicaren toimistoon, minulle vastasivat etta jos olet taalla opiskelijaviisumilla mika siis vaatii pakollisen OSHC-vakuutuksen, et ole oikeutettu Medicareen, vaan kaikki terveydenhoito tulisi hoitaa OSHC:n kautta. Enpa tieda sitten, oliko tama sarjassamme 'riippuu kuka virkailija sattuu vastaamaan'-asia  ;)

Wilmina

En tiiä onko tää nyt hiusten halkomista mutta itseasiassa opiskelijaviisumi vaatii health coverin, ei välttis Australialaista OSHCta. On siis omavalintaista, mitä kautta tuon hoitaa, olennaista on vain että tuo vakuutus kattaa immin vaatimukset.

Esim ruotsalaiset ja norjalaiset pysyvät maansa sairasvakuutuksen piirissä automaattisesti, joten he eivät tartte toista vakuutusta ollenkaan. JOs suomalainen opiskelija pysyy kelan piirissä (pysyykö jos opiskelee yli vuoden Ausseissa?), uskoisin tuon olevan tarpeeksi (mutta tarkistakaapa!) Monen saksalainenkin oon nähnyt saksalaisen vakuutuksen kanssa - tosin ne on aina maksanut huomattavasti enemmän ku mitä esim medibankin tai worldcaren opiskeliha health coverit maksaa.

Medicaresta opiskelijoiden suhteen en tiiä mut kyllä mä sain medicaren koko viisumin ajaksi, vaikka tipuinkin kelan piiristä jo pois...

Vinkiksi,

W


jounij

Wilminan väittämä lienee totta ainakin teoriassa, mutta muistan täällä joskus joidenkin kirjoitelleen omakohtaisia kokemuksia, joiden mukaan ainakin jotkut yliopistot ovat vaatineet näyttämään todisteita nimenomaan jonkun paikallisen vakuutuksen hankkimisesta.


Muistelee
Jouni
Canberra

Wilmina

Ah, hyva pointti Jouni. Mina siis puhuin opiskelijaviisumin ehdoista (seka yliopistojen ja collegeihin myonnettavissa opiskelijaviisumissa on sama tuo ehto) mut en koulujen omista vaatimuksista.