Muuttaminen ja Suomeen jäävät

Aloittaja satu80, helmikuu 28, 2004, 04:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

satu80

Laitoin tämän eräälle suomalaisellekin foorumille, mutta jospa täältä saisi paremmin vastauksia..

Suunnittelemme mieheni kanssa ulkomaille (pysyvästi) muuttamista valmistumisen jälkeen. Haavemaina mm. Australia, mutta muitakin vaihtoehtoja on.  Ainoa asia, joka minua hieman pitelee täällä Suomessa kiinni, on perheeni (tai enemmänkin vanhempani). Vanhempani ovat jo melko vanhoja ja toisaalta tahtoisin nähdä heitä ainakin joka vuosi. Ja mietin, että olisiko se heille kova isku, jos muuttaisin jonnekin todella kauas. Suomeen jäisivät kyllä onneksi heistä "huolehtimaan" kaksi sisarustani.

Kuinka teidän vanhemmat ovat suhtautuneet ulkomailla asumiseenne? Kuinka usein pystytte käydä heitä katsomassa? Pystyykö keskivertopalkkainen kuinka usein matkustamaan Suomeen?

Tuntuu, ettei mikään muu ole ainakaan henkisesti esteenä muuttohaaveille. Voisinhan tietenkin muuttaa ulkomaille vasta vanhempana, mutta se tarkoittaisi haaveideni uhraamista. Mieheni ei koe vanhempiensa jättämistä tänne ongelmaksi, sillä nämäkin ovat asuneet joskus ulkomailla, ja siksi ehkä ymmärtäisivät asian paremmin.

Vanhempani eivät siis ole mitenkään kieltäneet minua muuttamasta, tämä kaikki lähtee ihan itsestäni. Olen jo hieman vihjaillut heille aikomuksestamme, mutta en oikein usko, että he ovat sitä kovin vakavasti ottaneet..

Kaikenlaiset kokemukset ja mielipiteet ovat oikein tervetulleita!

Jaaks

Satu :D

Helppo vastata :D

Jos sinulla tai vanhemmillasi ei ole varaa (tai kuntoa) matkustaa maasta toiseen ja takaisin vahintaan sen kerran vuodessa - ala lahde pois Suomesta tai ala ainakaan muuta nain kauas :D
Mikaan ei ole sen pahempaa kuin kauhea koti-ikava ja jos sen saat nain kaukana suomesta niin ei ole helppoa kenellekaan.

Itse olen kaynyt Suomessa viimeisen 15 vuoden aikana tasan kaksi kertaa, mutta kaikki perheeni ja ystavani ovat kayneet taalla useampaan kertaan :D:D ja joku tulee aina joka vuosi :D

Cheers
Jaaks

satu80

Voi voi.. No, Suomeen me ei aiota kuitenkaan jäädä. En usko, että itse Suomea tulisi kovin ikävä, mutta ihmisiä tulisi. Kai se pitää sitten pysyä Euroopassa. Kertokaa vielä muutkin ihmiset kokemuksianne! *Ei aio lannistua* :)

Jaaks

Satu :D

"...mutta se tarkoittaisi haaveideni uhraamista..."

Ala koskaan uhraa haaveitasi, ellei ole todella pakko :D

Mikaan ei kuitenkaan ole pahempaa myohemmin elamassa, kuin olla katkera itselleen ettei tehnyt aikoinaan mita todellakin halusi :D

Kylla ne vanhemmat siella kestaa - olihan heilla kaikki ihan hyvin jo ennenkuin sina edes synnyit :D:D

Ala todellakaan lannistu :D:D

satu80

Niin, tiedän kyllä tuon, miten sellaset asiat harmittaa, mitä ei ole tehnyt kuin mahdollisuus olisi ollut. Kiitos rohkaisusta. Asun nykyisinkin kaukana vanhemmista ja näen heitä joskus vain kahdesti vuodessa, mutta hyvinpä nuo ovat pärjänneet. Ja jäähän niille tänne minun sisarukset ja heidän lapset, jotka asuvat kaiken lisäksi heitä lähellä.

Tunnen vaan koko ajan syyllisyyttä siitä, kun pitäisi käydä moikkaamassa vanhempia useammin.. Ei kai pitäisi, mut minkäs sitä ittelleen voi.

Toisaalta unelma on niin vahva, että toisinaan tuntuu että elän vain sille..

mette

Satu :D

Lapset ovat ikuisesti lapsia vanhemmilleen,aikuisinakin.Aivan varmasti kova paikka kaikille vanhemmille,voin hyvin kuvitella.Mutta niinhän se on,että me lapset elämme omaa elämäämme ja teemme omat ratkaisumme.Siltikin minäkin vielä lähtömme hetkellä pyysin isältäni,ettei tykkäisi pahaa lähdöstämme..Ikävä on ikävä kyllä ikuista,ensin on ikävä heitä rakkaita,sitten kun tulevat ja olevat ja taas kun lähtevät,niin vasta iso ikävä tuleekin.Perheellisenä,meillä neljä lasta ,joista pienin ei ole koskaan nähnyt isovanhempiaan kuin valokuvista saa minut tuntemaan pienoista syyllisyyttä,haikeana  katselen isovanhempia lastenlastensa kanssa.
Suomesta lähdön jälkeen runsas 6½v. sitten, emme ole siellä käyneet.Mietinkin usein miltä se mahtaisi tuntua Suomesta lähdön jälkeen,tuntisinko   koneessa ,että olen matkalla kotiin Australiaan....

Satu,onnea unelmienne toteuttamiseen :D

Silppu

Siirtolaiset ja entiset siirtolaiset, hei!

Olen havainnut, että moni siirtolaiseksi lähtenyt sanoo, että on käynyt Suomessa vain pari-kolme kertaa jopa kymmenien vuosien sisään. :o

Miksi näin? Onko niin, että ne jotka ovat käyneet useammin Suomessa keskeyttävät siirtolaisuutensa helpommin, kun koti-ikävä vie voiton, eivätkä ole siten enää kertomassa siitä kuinka harvoin ovat Suomessa käyneet. :??

Ja toisaalta ne, jotka ovat päättäneet olla tulematta vierailulle Suomeen muutoin kuin läheisten hautajaisiin, ovat kenties päättäneet pitää pahimman koti-ikävänsä loitolla siten.

Millaisia kokemuksia teillä on tästä? Onko ketään, joka käväisisi Suomessa vaikka joka toinen vuosi? Millaisia kokemuksia on sellaisilla jotka keskeyttivät siirtolaisuutensa ja palasivat takaisin Suomeen? Mitkä olivat syynne lähtöön/ paluuseen?

Nykyän ei ainakaan pitäisi lentojen hinnan olla se suurin este. Luonnollisesti asian laita oli ennen toinen kun matka laivalla kesti kuukauden.

Silppu :D

Urul

LainaaAlkuperäinen postittaja Silppu


Nykyän ei ainakaan pitäisi lentojen hinnan olla se suurin este.

Silppu :DVoi,kun olisikin tuo lentolipun hinta  ainoa menoerä Suomeen mentäessä.Rahaa tarvitaan myös elämiseen ja jos ajattelee  ottavansa vähän omaa lomaa,niin kyllähän siinä rahaa palaa!Me olemme kuusihenkinen perhe,niin kyllä olisi ihan mahdotonta ajatella tosta ekstempore vaan Suomeen lähteä.
Tosiaan,kaikki tuntemamme suomalaiset ,jotka Suomessa käyvät useimmat joka toinen vuosi,ovat lapsettomia tai eläkkeellä.Monet heistä eläkeläisistä ovat nyt eläkkeellä ollessaan vasta alkaneet Suomessa vierailla.
Kivahan siellä olisi käydä vaikka joka vuosi tai toinen,eikä  vai käydä ,vaan mieluummin siellä sitten viettäisin parisen kuukautta ja kesäaikaan tietenkin ,että voisimme maalla asustella.

Meidän perheen lentomatkat Suomeen maksaisi siinä $12 000.Paljon rahaa!

MH

Alkuperäiseen aiheeseen: Meillä on se tilanne että ollaan haettu viisumia(päätöstä odotellaan) mutta ei olla sanallakaan mainittu kenellekkään sukulaiselle ei edes omille vanhemmille sen takia ettei tarvitse kuunnella mitä joku toinen on mieltä asiasta, lisäksi tiedän että joidenkin kohdalla alkaisi käännytys työ että mitä te nyt sinne lähdette ei siellä oo sen ihmeempää kuin täälläkään. Tämä kaikki siksi että voidaan sanoa reilusti että se oli oma päätös ja siihen ei ole kukaan muu vaikuttanut. Aiotaan kertoa asiasta vasta (jos ja) kun viisumi on saatu. Voihan se olla tällä että tällä keinolla tulee sukulaisista ja tuttavista vihamiehiä (suurimmaksi osaksi siksi että ovat kateellisia:roue) mutta en anna sen asiaa häiritä ja en ole koskaan ennenkään tilittänyt tekemisiäni enkä aio tehdä sitä nytkään. Asia hoidetaan kun se on ajankohtainen ilmoitusluonteisena asiana tyylin " muutetaan tässä Australiaan tervetuloa käymään. Muuten sanoisin että jos olet epävarma asiasta niin älä lähde tai varaudu siihen että joudut palaamaan.

Silppu

Urul :D

Joo, kyllä tuossa hintaa tulee reissulle. En osannut ajatella tuota asiaa lapsiperheen näkökulmasta.

Samalla kun tässä kyselen, teen itsekin surutyötä siitä, että eikö tosiaan sitten tulla käymään muulloin kuin hautajaisissa....:(

Myönteinen puoli muuttamisessa on ollut se, että ulkomailla ollessani ainakin itselläni on yhteydenpito sukulaisiin ollut huomattavasti aktiivisempaa. Oli se sitten vierailujen muodossa, puhelimitse, tai jollakin muulla tavalla. Tavallaan välit tulee läheisemmiksi kun välimatkaa on enemmän. Eli ei välttämättä aina niin huono juttu.

Nyt olen jo varmistanut sen, että vanhemmat ja kaikki sisarukset saa tietokoneen, nettiyhteyden ja käyttökoulutuksen, vaikka lähtömme lienee vasta reilun vuoden päästä. Samoin digikamerat olis hyvä olla viimeistään silloin mahdollisimman monella.

Ainakin olen sitten tehnyt parhaani yhteydenpidon lisäämiseksi ja sitä kautta koti-ikävän lievittämiseksi.

Silppu:D

Jaaks

Mika on tama kauhea koti-ikava :??

Jos ei omaisia, sukulaisia ja ystavia voi jattaa merten taakse, niin sitten ei kannata lahtea yhtaan mihinkaan :o vaan jaada sinne :D Jokainenhan elaa kuitenkin omaa elamaansa :D

Kuten sanoit Silppu, jos valimatkaa on, niin vanha sanontakin kertoo:

"Even if there is miles between us, you are just a thought away from me" :D

Urul

Silppu :D

Niin,uskon että jos Suomessa on läheiset välit sisaruksiin ,vanhempiin niin kyllä ne välit säilyy yhtä läheisinä vaikka muuttaisi maailman ääriin.Etäiset välit luultavasti pysyisi yhtä etäisinä asui sitten Suomessa tai muualla.


Tässä juuri yhtenä päivänä sain kuulla yhdeltä suomalaiselta miten hän,joka täällä Ausseissa asuu näkee Suomessa asuvia vanhempiaan useimmin kuin hänen  Suomessa asuva sisarensa .Hän käynyt kolme kertaa Suomessa viimeisen kymmenen vuoden aikana.Lähellä voi olla,mutta silti kaukana ja tuonhan voi kääntää toisinpäin ja yhtä mahdollista.

Silppu,soittaminen täältä Suomeen maksaa pari centtiä minuutilta ,joten ei kaikilla tarvitse välttämättä olla nettejä...


Tuossa koti-ikävän potemisessakin voi olla sillä lailla eroja ja onhan se aivan yksilöllistä,mutta jos lähtee yksin maailmalle tai kun katsoo perheellisen näkökulmasta.Niin kuin meilläkin ,vaikka vanhemmat ja sisarukset Suomessa ,niin minun   oma perheenihän on   täällä,vaimo ja lapset.

Jouko

Tere,

Meillä on aina sanottu että koti löytyy sieltä minne sen pystyttää, tietysti perheettömällä se on hieman eri juttu kuten Urul mainitsikin. Luulen että joissain tapauksissa välimatka voi auttaa havaitsemaan ystävissä ja sukulaisissa ne parhaat puolet, sekä sen seikan etteivät hyvät ystävät ole itsestään selviä asioita. Välimatka voi myös auttaa havaitsemaan ketkä on tosiystäviä ja ketkä vain ystäviä.

Tietysti olisi ihanteellista jos Australia sijaitsisi jossain Ruotsin lähimaastossa jotta Suomeen voisi pyykäistä vaikka fillarilla. Kyllä tuo matkan pituus ja hinta rajoittaa noita Suomenvierailuja tosi tehokkaasti, tietysti suuremmalla setelivalikoimalla varustettu lompakko voisi auttaa tähänkin vaivaan.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

zetax

Itse en uskaltaisi edes toivoa, etta joku lahettaisi kuvia kotosuomesta. Sitten se vasta voisi koti-ikava iskea. Tosin kokemusta loytyy ulkomailla olosta jo ennen tata reissua niin se ei ole uutta. ja kun saa porukkaa ymparilleen niin silloin ei ole minkaannakoista hataa.

Urul

Jumala antaa meille sukulaiset;mikä onni,että voimme itse valita ystävämme.

- Addison Mizner

 :hahhaa:hahhaa:hahhaa

FinnKiwi

Suunnitelmissa on kayda Suomessa joka toinen vuosi ja toistaiseksi nain on kaynytkin! Seuraava reissu on nyt toukokuussa ja odotan todella innolla perheen ja ystavien tapaamista, silla kylla taalta maailmanaarista on valilla isokin ikava ihmisia! Viimeeksi 2v sitten Suomessa alkoi jo tuntua hieman silta ettei se enaa ollut mun koti... oli upea kayda mutta kun kone laskeutui Aucklandiin, tunsin olevani kotona (vaikka oon vasta 5v ollut pois Suomesta!). Saas nahda milta talla kertaa tuntuu. Olemme perilla vaihteeksi vahan kauemmin (2kk) joten siina ajassa ehtii ehka jo taas tuntua erilaiselta :)

Sanosin kylla etta jos on vanhempiin/sisaruksiin laheiset valit, niin tulee kylla usein suru puseroon kun matka on niin h-vin pitka. Aitini on kaynyt taalla kerran ja on kovasti iloinen etta nayttaydyn taas valilla siella pain :)

satu80

Wau, että Uudessa-Seelannissa asut! Miksi alunperin muutit sinne? Saako sieltä kuinka helposti/vaikeasti töitä ja miltä aloilta helpoiten? Meitä kiinnostaa nimittäin Uusi-Seelanti ehkä vielä Australiaa enemmän..

Paljonko sieltä maksaa lentää Suomeen? Olen kyllä kuullut hurjia huhuja, että joku olisi alle tuhannella eurolla lentänyt meno-paluun, mutta luulisi sen enemmän maksavan.

FinnKiwi

LainaaAlkuperäinen postittaja satu80
Wau, että Uudessa-Seelannissa asut! Miksi alunperin muutit sinne? Saako sieltä kuinka helposti/vaikeasti töitä ja miltä aloilta helpoiten? Meitä kiinnostaa nimittäin Uusi-Seelanti ehkä vielä Australiaa enemmän..

Paljonko sieltä maksaa lentää Suomeen? Olen kyllä kuullut hurjia huhuja, että joku olisi alle tuhannella eurolla lentänyt meno-paluun, mutta luulisi sen enemmän maksavan.

Rakkus minut tanne toi, puolisoni on kiwi ja paatimme asua mieluummin taalla kuin Suomessa :)

Lennot taalta Eurooppaan maksaa tosiaan alle tonnin euroissa (mutta yleensa vaan Lontooseen), Hesaan asti voi saada tarjoushinnan tonnin kieppeilla, yleensa n 1500e.

NZ on rajusti vaikeuttanut siirtolaisten tannetuloa.  teepa tama testi http://www.immigration.govt.nz/pointsindicator/ niin tiedat onko mitaan chansseja saada oleskelulupaa. Toita taalla on kylla suht hyvin tarjolla mutta ulkomaisia kohtaan on tyonantajilla runsaasti ennakkoluuloja ja ekan tyopaikan loytaminen ainakin toimistohommiin voi olla tosi vaikeeta. Maanviljelys/lampaankeritseminen/kiwien poiminen/lehman lypseminen yms hommat plus ravintola/hotellialalla on kuulemma pulaa tyontekijoista, joten sielta kannattaisi varmaan aloittaa.
Olen usein taalla tormannyt ruotsalaisiin ja hollantilaisiin tarjoilijatyttoihin, joten toita saa, luvista en ole mitaan kysellyt.

Suomalaisena saat olla maassa muistaakseni max 6 kk turistiviisumilla. Jos vakavasti harkitsette tanne muuttoa, niin tulkaa ihmeessa ensin katsastamaan paikat, on se sen verran pitka matka.
En ole kylla katunut tanne muuttoa ja NZ on tosi mahtava maa, joten kaikki tanne vaan
:XXXX

Jaaks

FinnKiwi :D

Suomen ulkoasiainministerion passi- ja viisumiasiainyksikon tiedoituksen  (10.3.2003) mukaan Uuteen Seelantiin ei tarvitse viisumia Suomen Passilla ?

http://formin.finland.fi/doc/fin/palvelut/viisumi  

Voihan se kylla olla muuttunutkin :??

Cheers

Ps.  Missa pain NZ asustelet ? Ihan tarkkan Aucklandissa ?

zetax

Eikos tama working holiday juttu ala parin vuoden sisaan Uudessa-Seelannissa? Niin ne ainakin work and travelista kertoivat.

Jaaks

Zetax :D

Toimiihan se siella jo, mutta suomalaiset eivat ole viela listassa mukana :D

Heilla on myoskin hieman erilainen kiintiosysteemi eri maille :o

http://www.immigration.govt.nz/Work/Working+Holiday+Schemes.htm

FinnKiwi

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
FinnKiwi :D

Suomen ulkoasiainministerion passi- ja viisumiasiainyksikon tiedoituksen  (10.3.2003) mukaan Uuteen Seelantiin ei tarvitse viisumia Suomen Passilla ?

http://formin.finland.fi/doc/fin/palvelut/viisumi  

Voihan se kylla olla muuttunutkin :??

Cheers

Ps.  Missa pain NZ asustelet ? Ihan tarkkan Aucklandissa ?

3kk saa olla ilman turistiviisumia, sen jalkeen pitaa joko poistua maasta tai kayda hakemassa 3kk:n jatkoviisumi lahimmista immigration officesta - sen saa kylla ilman ongelmia eika maksa suomalaisille mitaan :)

asun ihan Aucklandissa kylla!

Jaaks

FinnKiwi :D

Miten on kelit Aucklandissa ?
Pienet tulvat menossa.

Minulla on sukulaisia (inlaws) Aucklandissa ja Rotoruassa.

Ei ole tullut siella viela kaytya, mutta tarkoitus olisi lahiaikoina :D

Cheers
Jaaks

FinnKiwi

Jaaks

Ne tulvat oli ihan muuallapain NZaa kuin Aucklandissa, tosin vetta tuli helmikuussa taallakin melko reippaasti! Taalla on ollut tosi upea kesasaa viimeiset pari paivaa (+22) :)

Tervetuloa tanne vaan! Rotorua on mielenkiintoinen mesta vaikka ihan turistirysa tietysti ja kylla taalla Aucklandissakin + lahimaastossa riittaa nahtavaa muutamaksikin paivaksi!

Pam

Kia Ora! Terkut sinne Uuteen Seelantiin :) Olin sielä (Rotoruassa) vaihdossa (BSc tutkinto) 1999. Todella mukava paikka!! Kannattaa käydä haistelemassa Rotoruan "kaasuja"... Parin viikon kuluttua tulemme Brisbane:iin mutta valitettavasti emme ennätä Uuteen Seelantiin asti.:nuttu:
Pam