Melbournen äidit ja liittyvät asiat

Aloittaja Tuipa, huhtikuu 13, 2004, 15:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TiinaA

Kiitti eevis, numero muistissa. Tänään sain meidänkin uuden puhelinnumeron, nyt rupee tuleen matkakuumetta.

Tiina :XXXX

Tuipa

Kun tama viestiketju nousi mukavasti esiin, niin laitanpa tassa tietoa lasten klubin toiminnasta:

La 5.11 Melbournen mukulat tapaaminen tavallisen tapaan klo 10-12  Suomi talolla Altonassa.

 La 26.11 Pikku joulut! klo 10-12 Suomi talolla

 Su 18.12 Suomi seuran perheiden joulujuhla. Ilmainen jouluruoka seuran jäsenille (jäsenyys $25/vuosi, $5 opiskelijat/eläkeläiset) - Liittyä  voit paikan päällä, toki voit ostaa pelka ruuan, $25. Ilmoitathan  tulostasi Pirjolle, 9551 4757

 Maaliskuun ensimmäinen lauantai 2006 - mukulakerho aloittaa jälleen virallisen toiminnan. Tosin toivottavasti tapaamme myös kesälomalla, vaikkapa eläintarhassa?

Tervetuloa mukaan kaikki uuden perheet! Jos haluatte lisatietoa, niin lahettakaa minulle tai Eevikselle u2u

eevis

Haloo Melbournen mukulat, mitäs menossa nyt? :eye: :)

Laitan nyt taas kerran tänne leikkilinkin, tällä kertaa aboriginaalileikkeihin, joita piti tässä kerran etsiskellä. Australian Sports Commission on tehnyt ihan hyvät koosteet. :peukkuy Siinäpä teille Tuire valmiina yksi teemapäivä! Jaana taas Bilby-pukuun... :D
Dees - We will bloody bounce back!!!


Tuipa

Helou leikittäjä - mihinkäs se linkki joutui? Vai olenko vaan sokea... Hyvä idea muuten!
Toiminta jatkuu, aktiiviperheiden määrä vaan on vähentynyt, eli katsellaan... Elokuussa mennään pulkkailemaan, korvapuustit on jo leivottuna! Kunhan vaan tulisi lunta, näyttää aika huonolta... Toivottavasti päästään hiihtämään

eevis

Tuire :D

Kyllä vaan olet sokea. Tai ainakin värisokea. Sana "koosteet" ennen peukkua on sininen, eli linkki. :P:P Ja pulkkailemaan sitten vaan lumen perässä, mites se Suomi-koulun poppoo, saitteko heitä mukaan pulkkailemaan? Toivottavasti saatte sankan joukon mukaan!
Dees - We will bloody bounce back!!!


P?iviliini

Hei,
Olemme vastikään muuttaneet Melbourneen mieheni ja 6kk ikäisen poikamme kanssa. Melbourne on tuttu meille ennestään, mutta löytyisikö täältä muita vauvoja ja äitejä joista saisin seuraa? Olisi kiva tutustua muihin pienten vauvojen äiteihin ja saada suomalaista seuraa...

Tuipa

Vauvoista en tieda, mutta taaperoita ja leikki-ikaisia loytyy...
Eli Melbournen mukulat tapaavat joka kuun ensimmaisena lauantaina Suomi talolla Altonassa, 119 Pier st. klo 10-12. Suomea puhutaan, ja aussipuoliskot kannustavat olemaan puhumatta englantia vaikka eivat sita ymmarrakaan... Kerhossa leikitaan ja lauletaan. Vaikka ikahaarukka (1-6) ei nyt valttamatta tunnukaan sopivalta, niin se puoli vuotta menee nopeasti. Seuraavan kerran tavataan la 7.10, tervetuloa mukaan!!

P?iviliini

Kiitos vinkistä Tuipa, tulen ilman muuta katsastamaan kunhan tuo taapero hieman kasvaa.

Edelleen kummastelen, että löytyiskö vauvoja ja äitejä, tai taaperoitten äitejä, joita kiinnostaisi tavata kahvittelun, leikkupuistojen jne tekemisen parissa.

chilifinn

Hei Päiviliini,

Valitettavasti emme ole vielä seuraksi teille mutta siltä varalta että olette siellä pidempäänkin niin meillä on nyt 9 kk ikäinen vauva ja vuoden kuluttua tullaan sinne kulmille asumaan.
Laita U2U jos haluat vaihtaa vauvakuulumisia netin kautta.
Löydät varmasti kyllä jo aiemminkin sieltä vauvaperheitä kaveriksi. Muistelisin että Dunderissa ainakin yksi melbournelainen odottaa vauvaa syntyväksi piakkoin.
Jos ei sosiaalinen kalenterinne täyty totaalisesti niin taaperomme olisivat aika samanikäistä seuraa toisilleen sitten ensi vuonna. :)
Itse pidän tärkeänä suomen kielen kehittymistä ja jo senkin vuoksi olisi mukava löytää seuraa suomalaisista perheistä.
Suomikoulun toiminta painottuu ymmärtääkseni yli 4-vuotiaisiin?
Jospa sinne Melbourneen saataisiin pikkutaaperoistakin porukka kasaan. :)

Tuipa

Kuten juuri tuossa aiemmin sanoin, Melbournessa toimii myos mukuloitten oma kerho ALLE 4 vuotiaille, tosin joukossa on myos vanhempiakin sisaruksia. Kerho on ollut toiminnassa jo 2 vuoden ajan, ja asiasta kestusteltiin jo sita ennen ( itse aloitin koko keskustelun, ja olen sita kerhoa vetanyt koko taman ajan). Kuten myos sanoin, ikahaarukka vaihtelee, ja uudet lapset ovat n. 1 vuotiaita. Suomi koulu on yli 4 vuotiaille.
Dunderilaisia on ainakin 2, jollei enemmankin, raskaana, eli taaperoita riittaa nyt ja tulevaisuudessa

chilifinn

Kiitos tiedoista Tuipa. Hieno juttu tuo mukulakerho! Kiva että olet laittanut sellaisen pystyyn! :god:
Voisikohan tuon taaperokerhon olemassaolon mainita Melbournen Suomikoulun infotiedoissa Dunderissa? Siellä kerrotaan vain kahdesta ryhmästä ja nämä keskusteluketjut kun painuvat välillä pois näköpiiristä niin tieto voisi olla hyödyksi myös tuolla toisessa osiossa.

P?iviliini

Hei vaan,

Chilifinn - juu, täällä on tarkoitus asustella myös hama tulevaisuus, eli pidetään yhteyttä! Mullekkin on tärkeää että pojan suomen kieli kehittyy eikä jäis ainostaan mun varaan.

Tuipa, kiitos vielä tarkennetuista tiedoista. Huomasinkin ton ketjun, jonka olit aloittanut taaperoitten suomi-kerhosta. Se kiinnostaa minua kovasti ja kunhan tosiaan vauva kasvaa aion ilmanmuuta tulla mukaan. Tällä hetkellä kiinnostaa kyllä myös ns epävirallinen toiminta, mä kun olen kova istumaan kahviloissa ja innokas etsimään vauva-ystävällisiä sellaisia...

Nyt tuo taapero huutaakin jo siihenmalliin että must go..

Tuipa

Sitahan me kaikki ajamme takaa, eli kaksikielisyytta... Meillakaan ukkokulta ei puhu suomea juuri lainkaan, ja silti tyttaremme on taysin kaksikielinen. Ja paitsi se kieli, niin myos se kulttuuri.... Ja suomenpuhujien monipuolisuus - Suomen reissujen aikana lapsemme oli aluksi hankalaa ymmartaa, etta myos miehet ja lapset puhuvat suomea... Kokemuksesta voin kertoa, etta suomenkielen yllapito ei valttamatta ole helppoa, kun olet se ainoa joka puhuu suomea, mutta lasta pitaa vaan patistaa puhumaan suomea, eika hyvaksya sita, etta lapsi puhuu takaisin englantia.
Sitten viela tuosta Suomi koulusta - siella on alaikaraja, koska opetusministerio tukee toimintaa, ja heidan mielestaan alle 3 vuotias lapsi ei voi oppia. Juuri tasta syysta aloitin taman lasten kerhon, kun halusin tyttarelleni suomekielisia leikkikavereita, ja olimme silloin viela liian nuoria Suomi kouluun. Mutta yhteistoimintaa viritellaan, vai miten on TiinaA?? Mukulat toimivat siis Suomi seuran yhteydessa, joka on erillaan Suomi koulusta...
Kahviloista - ne ovat kylla erittain lapsiystavallisia. Ja kaikki ystavapiirin lapset ovat kylla aika kahvittelijoita... Taalla lasten juomana yleensa babychino, vanhempien kahvien kanssa. Eli siis maitovaahtoa, joskus vaahtokarkki seuranaan... Eli lapset mukaan kaikkialle! Suomessakin olemme "kouluttaneet" mm. Cafe Esplanadin ja Kampin henkilokuntaa lasten kahvikulttuuriin... Vain muutaman kerran olen Melbournessa tormannyt lapsivastaisiin ravintoloihin, esim. Greco (???) Southbankilla, jossa tarjoilija katsoi poyristyneena, kun kehtasin kysya josko saisin lapselle pienemman annoksen. Monet loistavat ravintolat ovat ihania lasten kanssa - esim. Stake & Wine companyn (myos Southbankilla) henkilokunta oli loistavaa, kun vanhemmilla meinasi menna pinna lapsen jatkuvat pelleilyn kanssa... Eli rattaat vaan mukaan!

Heidi

Puhut asiaa Tuipa, kaksikielisyydesta siis. Meilla vanhempi on nyt 2 1/2 vuotias ja puhuu oikeastaan vain englantia, muutama suomenkielinen sana vilahtaa lauseissa valilla. Mina puhun lapsille suomea, mutta kun nuorempi on vasta 9 kk (eika siis luonnollisesti puhu viela) he eivat voi keskenaan viela jutella ja mina olen siis ainoa suomea puhuva. Olisi niin ihanaa paasta teidan kerhoon, mutta nyt me asutaan viela kauempana Melbournesta kuin ennen. Oltiin siella itse asiassa viime viikonloppuna, mutta kerhoahan ei juuri silloin ollut, harmi vaan. Ensi kerran pitaa yrittaa ajoittaa sinne tulo nimenomaan kerhon aikataulun mukaan niin etta lapset ymmartaisivat, etta suomi on ihan oikea kieli, eika aitin keksima salakieli... :hahhaa

R?yh?

Meillä puhutaan kotona kahta kieltä, joten ajattelin vähän kertoa siitä. Asuimme Saksassa, kun isommat lapset olívat pieniä. Minä puhuin heille aina suomea ja mieheni saksaa. Yhteinen "aikuisten" kieli on saksa. Tietysti saksankielinen ympäristö teki siitä kielestä vahvemman, mutta minä jatkoin sitkeästi suomen puhumista. Ja kun lapset olivat tottuneet siihen syntymästään asti, eivät he koskaan yrittäneetkään puhua minulle saksaa. Muutenkin jakoivat ihmiset kahteen kieliryhmään, ja jos joku suomenkielinen halusi vähän kokeilla saksan kielitaitoaan ja sanoi jotain lapsille saksaksi, lapset katsoivat häntä kummissaan ja vastasivat suomeksi. Kieli ei ollut heille paikka- vaan ihmissidonnainen. Eivätkä oikeastaan pienenä koskaan sekoittaneet kieliä. Jos eivät jotain sanaa tienneet, kysyivät sen ensin ja korjasivat sitten oikein sillä kielellä mitä olivat puhumassa. Nyt isona tosin ovat huomanneet, että kun kaikki perheessä nykyään osaavat molempia kieliä, voi sekaan helposti heittää yhden sanan toista kieltä. Kuulostaa karmealta, mutta myönnän joskus sortuvani itse samaan. Pyrin kuitenkin siihen, että korjaan lapsia ihan sivumennen, jos huomaan virheitä.

Olemme nyt olleet Suomessa vajaat kymmenen vuotta ja suomi on lapsilla paljon vahvempi kuin saksa. Saksan kieli ei todellakaan ole täydellistä, mutta tulevat sillä toimeen kesälomareisuilla. Nuorimmainen on syntynyt täällä Suomessa ja hänellä saksan kieli on aika hiekkoa, mutta patistelen miestäni, että ei sortuisi suomen kielen puhumiseen, vaikka sitä jo tosi hyvin puhuukin. Järjestelmällisyys ja sinnikkyys palkitaan kyllä, ja kaksikielisyydestä on lapsille iso etu myöhemmin elämässä.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan tämän helpommaksi ei kielen opettaminen tule. Tarvitsee vain puhua!! Ja kyllähän se on selvä, että sanavarasto jää vähän suppeaksi, jos kieltä kuulee vain yhdeltä ihmiseltä ja kotona teemat on tietty paljolti samoja päivästä toiseen. Mutta se peruskieli kuitenkin on olemassa ja lyhyelläkin lomalla Suomessa lapset imevät itseensä uskomattoman määrän uusia sanoja. Ja nyt kun isommilla on muutaman vuoden ollut englantia koulussa, ovat opettajat sanoneet, että kyllä he selvästi nopeammin oppivat sitä kuin yksikieliset lapset. Heille kun on ihan luonnollista, että asioilla on monta eri nimeä.

Kunhan täältä Melbourneen päästään, niin tulemme varmasti Suomi-kouluun. Lapset jo odottavatkin sitä!

Pitäkää kiinni omasta kielestänne!!!!

Kannustaa,

Räyhä

Aikis

Kaksikielisyysaiheesta kiinnostuneille
http://www.edu.fi/pageLast.asp?path=498,526,54785,25679,33902

Tosin suurinosa ruotsinkielisia. Loytyy varmaan kansainvalisiakin.

Kaksikielisyydella ja oppimiskyvylla on tosiaan positiivinen korrelaatio, ihan kuten Rayhan lasten opettaja sanoi, ei pelkastaan kielen oppimisen vaan muunkin suhteen.

Ja kaksikielisyys ehkaisee Alzheimerin tautia.

Tuipa

Ja tassa meidan Melbournelaisten oma linkki:
http://www.bilingualoptions.com.au/

Tuipa

Kavin lapi tuota linkkia, ja loysinkin sielta etta taalla Melbournessa on Marraskuussa kaksikielisyys koulutuspaivat, http://www.bilingualoptions.com.au/constkpaRCB-12-11-06.htm , 12.11 klo 1-5. Ikava kylla samaan aikaan on Suomi talolla pesis ja BBQ, joten itse en paase, mutta jos jotain kiinnostaa, niin kannattaa!
Niinhan se on, kuten Räyhä (taytyi valilla kayttaa scandeja :roue) jo sanoikin, kaksikielisyys (tai kolmikielisyys) on psykologinen juttu, eli kieli jakautuu ihmisten mukaan. Meilla vaan ei alkuun ollut noita suomen puhujia yhtaan ymparilla, mutta onneksi loysin Dunderin, ja sita kautta Riinan, Hennun, Eeviksen, kaikki Sannat, Zenden... Lista jatkuu, taalta loytyy aikamoinen verkosto, mutta kuten jo aiemmin sanoin, naisverkosto (paitis tietty Ari, joka sitten muutti Brisbaneen...) suomea puhumassa. Vuosi sitten olimme Suomessa ilman ukkokultaa,ja 2 viikon jalkeen Riina ei puhunut lainkaan englantia, ja sanavarastoon tuli mm. röyhtäys... ei mikaan helppo sana burb vastineelle, melkein pahempi kuin raparperipiirakka... Yksi ainoa hassuus - veljeni oli taalla viime jouluna ja mainitsi etta Riina puhuu kuin aikuinen, eika lapsi... No ei mika ihme, kun suomen kieli perustuu aikuisten kanssa puhumisenn, seka tietysti Kirsi Kunnaksen runoihin, ja muuhun suomalaiseen kirjallisuuteen (Taytyy kehua - Viime Suomi paivilla Riina sai kultamitalin lausumillaan suomalaisilla runoilla... hienosti meni, vai mita tuomari Jouni?)

jounij

No ilman muuta kultamitalistia pitää kehua vielä näin jälkikäteenkin. Pikkusen ujostutti, mutta runo tuli sieltä ihan hyvin, kun äiti piti kädestä.


Vahvistaa (vain yksi niistä tuomareista)
Jouni
Canberra

R?yh?

Tuipa
Meilläkin oli joskus hauskoja tilanteita ja kuulin usein siitä, että lapset puhuvat niin kirjakieltä. Pohdin sitä, pitkään että kuinka lapsilleni puhuisin ja päädyin mahdollisimman "oikeaan" kielioppiin ja peruskieleen. Ajattelin, että jos joskus palaamme Suomeen (niinkuin kävinkin), niin pärjäävät sitten koulussa ym. Enkä nyt muutenkaan itse vääntänyt mitään vahvaa murretta, olen kasvanut Etelä-Suomessa.
Jännä juttu oli mm R-kirjain. Saksan kielessä se "nielaistaan" usein tai rullataan pehmeästi. Niinpä poikani, joka nimessä on R-kirjain, lausui omankin nimensä eri tavalla riippuen siitä, kummalla kielellä itsensä esitteli. Lapset on tosi tarkkoja.

Ja hauskin juttu sattui, kun muutimme Suomeen ja poikani meni leikkikouluun. Minulla oli aina ollut kotona kaksi "nimeä", suomeksi olin äiti ja saksaksi mama. Jotenkin kävi kuitenkin niin, että miestäni kutsuttiin lapsille molemmilla kielillä nimellä papa. Muutaman leikkikoulupäivän jälkeen sitten eräänä iltani poikani kysyi minulta, että "äiti, kuka on minun isä?":pepsodent Tajusin kyllä heti, että kyseessä ei ole isyystestiä vaativa ongelma, vaan se. että muut lapset tai tädit olivat kysyneet äidin ja isän nimeä. Eikä lapsi raukka tiennyt, mitä isä tarkoittaa. Sanoin sitten, että äitihän on sama kuin mama, ja isä on samalla tavalla sama asia kuin papa. Voi sitä helpotusta, kun isä olikin joku ihan tuttu ihminen!

Räyhä

AlbertLake

LainaaAlkuperäinen postittaja Päiviliini
Hei,
Olemme vastikään muuttaneet Melbourneen mieheni ja 6kk ikäisen poikamme kanssa. Melbourne on tuttu meille ennestään, mutta löytyisikö täältä muita vauvoja ja äitejä joista saisin seuraa? Olisi kiva tutustua muihin pienten vauvojen äiteihin ja saada suomalaista seuraa...

Moi,
Asustellaan vaimoni ja 6kk:sen poikamme kanssa Melbournessa. Jos kärrykävelyseura tms. edelleen kiinnostaa niin lähetä U2U. Olen vastikään rekisteröitynyt joten en tiedä miten se edes toimii. Yritin U2U lähettää osoitteelle Päiviliini mutta se nyt ei jotenkin toiminut.
Terv.,
Karri

datapair

Tervehdys!

Vihjeeksi pikkulasten äideille, miksei myös isille. Googlesta löydätte "ruotsinmammat" nimellä osoitteen palstalle jossa
puhutaan aivan samoista asioista kuin tällä sivustolla.

Kun Australia on iso maa (manner) niin ehkäpä jokin vastaava lyhentäisi välimatkoja.

Terveisin Tapio

P?iviliini

Karri, laitoin sulle just u2u:ta - toivottavasti saat tulemaan mulle vastauksen perille! Seura kiinnostaa yha - jos u2u ei onnistu, laita vaikka viesti talle palstalle!

Tuipa

Pitka kuuma kesa on jo pitkalla, ja koulu/harrastus kausi alkaa jalleen, samalla myos Suomi seuran toiminta!
Melbournen mukuloitten tapaamisen jatkuvat ennallaan, jokaisen kuukauden ensimmaisena lauantaina Suomi talolla, 119 Pier St Altona, klo 10-12. Kerhossa lauletaan, leikitaan, jumpataan, askarrellaan...
Mukana on ollut monia perheita, toivottavasti saadaan mukaan uusiakin! Lasten iat vaihtelevat vauvasta kouluikaan, eli kaikenikaisille loytyy kavereita! Tana vuonna avamme myos lasten ja nuorten oman kirjaston, tervetuloa tutustumaan! Ja jos joillain perheilla on kirjoja, joista haluaisitte luopua, niin kirjastomme ottaa ne mieluusti vastaan!

Maruska

 :) Me olemme asuneet Australiassa nyt noin viisi kuukautta ja rupesin nyt katselemaan naita sivuja. Minun perheeseen kuuluu paikallinen mies Loui ja poikamme Aidan kohta 15kk. Onpa mahtava etta tuollaisia tapaamisisa on. Asumme Salessa itarannikolla noin kahden tunnin ajomatkan paassa Melbournesta. Jos joku haluaisi kirjoitella minun kanssani olisin todella iloinen tasta. Kirjoittele tahan jotain niin vaihdetaan osoitteita! Yritan paasta joku kerta sinne tapaamiseen.. Mahtavaa!!
Min?, suomalainen 23
Mieheni, australialainen 22
Aidan, molemmat 15kk
Muutto Australiaan 31.10.2006

Tuipa

Melbournen mukuloitten kesäkuun tapaamisessa vieraaksemme tulee AbraKIDabra lastenvaate firma. Billy Cart, Jelly Beans ja Feedback ovat vain muutamia merkkeja joita firma myy. Vatteita loytyy seka tytoille etta pojille, vauvoista 12 v saakka. Ja samalla tietysti on mahdollisuus tutustua Suomi taloon ja lasten kerhoon, jos ette jo aiemmin ole eksyneet paikalle! Aika ja paikka siis: Lauantaina, 2.6 klo 10 - 12, Melbournen Suomi talo, 119 Pier st Altona.

Tuipa

Hei viela!
Nostan nyt viela taman viestin esille, jos joku kiinnostunut ei sita sattunut nakemaan... Eri taman viikon lauantaina Suomi talolla Melbournen mukuloitten tapaaminen ja samalla mahdollisus tehda lasten vaateostoksia (000 - 12)! Tervetuloa kaikille!