Lentomatka

Aloittaja Reija, marraskuu 06, 2003, 05:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reija

Huomasin justiinsa vähä tarkemmin katsoessani lentoaikatauluani Sydneyn että vietän kaksi yötä koneessa :( :(

Koitin etsiä tuolta sivuilta mutta en löytänyt ainakaan yhtäkkiä infoa koneessa olemisesta...

Jotkut ovat sanoneet että pitkillä lennoilla on hyvä olla mukana ns. niskatyyny :?? :??  Any comments??

Lennoilla myös varmaan tarjotaan yhtiön puolesta "tyynyjä" yöksi :?? :?? :??

entä peittoja :?? :?? :?? kokemusta on että lyhyilläkin lennoilla ilmastointi on melkoinen ja koneessa saattaa tulla kylmä ja varsinkin jos yöllä torkkuu niin aina tulee vilu :( :( :( ja siitähän seuraa automattisesti flunssa :mad: :mad:

hmmm.... mitä muuta :o :o

Onko kokemuksia Singaporen kentästä?? Iso ?? Pieni??? riittääkö kaks tuntia vaihtamaan konetta :?? :?? :?? ( no luultavasti)

Kiitos :god: :god: :god: :god:

MH

Jos lennät qantasilla et tarvi koneessa juuri muuta kuin matkaliput kaikki muu järjestyy sieltä muista yhtiöistä ei ole tuoretta tietoa Singaporen kenttä aika simppeli itse en ole konetta tuolla vaihatanut mutta sen mitä olen tuolla pysähtynyt n.45 min ehtii hyvin kävelemään hallin läpi ja jää aikaakin

MH

Reija, täältä saat tietoa.



         http://www.changi.airport.com.sg   Nyt pitäis linkinkin toimia

Reija

Kiitti MH :D

Itse lennän Singapore Airlinesilla! Joku sanoi että ois Aasian parhaimpia lentoyhtiöitä :?? :?? :??

MH

qantasia kehutaan maailman parhaaksi:D:D:D

riaapa

Reija

Noilla pitkillä lennoilla on yleensä tyynyt ja peitot "firman puolesta". Yleensä jokainen saa myös kivan pikku pussukan jossa on yhden koon sukat, silmälaput, hammasharja tai muuta sälää.

Mulla on tapana ottaa myös omat villasukat mukaan, koska en tykkää pitää kenkiä jalassa koko lentomatkaa, ja mun varpaat palelee erittäin helposti. Usein noissa pussukoissa on tosiaan matkahammasharja, mutta varmuuden vuoksi kannattaa ottaa omakin mukaan käsimatkatavaroihin. Tuntuu nimittäin taivaalliselta pestä kasvot ja harjata hampaat kun on istunut puoli vuorokautta koneessa ja saanut murkinaa muutaman tunnin välein. Kun sitten vyöryy koneesta ulos väliläskun aikana, niin mikään ei virkistä niinkuin hampaiden pesu. Näin siis oman kokemukseni mukaan, tapansa tietysti kullakin...

Riina.
Riina

Reija

Riiapa :D

Joo vaikka se hassulta voi joistain kuulostaa mutta olinkin ehdottomasti ajatellut ottaa villasukat mukaan, itsellä on myös tosi huono verenkierto jaloissa :mad:

Saapa nähdä miten menee,olen aika huono nukkumaan joskus jopa omas sängyssäni, saati sitten kaks yötä peräkkäin koneessa :D Voiskohan muuten korvatulpat auttaa :?? :?? ( yleiseen hälinään ja kahinaan)

Noihin käsitavaroihin joo otan ihan varmasti tarpeelliset vehkeet parille kolmelle päivälle ihan jo sen takia jos matkalaukku päättää lähteä omille teilleen :D :D

Kiiiiiitoooos :god: :god:

Jouko

MH ja Reija,

Qantas on varmasti yksi parhaitalentoyhtiöitä ellei paras, mutta samassa sarjassa painii aivan varmasti tuo Singapore Airline ja muutamat muut Aasian lentoyhtiöt. Miellyttäviä lentoja on tullut lennettyä noilla molemmilla yhtiöillä, mutta myös täysin odottamattomasti SAS joka lensi Naritan kautta Suomeen. Koneet olivat mielestäni tilavia ja ruoka oli mielestäni lentosapuskaksi hyvää. Tietysti niin kuin kaikessa tästä tulee kurja putoaminen karuun todellisuuteen heti Kööpenhaminassa, jossa tupakka palaa sumeilematta ja kyynärpäätaktiikalla rynnätään koneeseen hullun kiilto silmissä muista välittämättä.

Koneessa olemisesta, kannattaa ottaa kaikkea mukaan millä luulet että saat itseäsi viihdytettyä tuo pitkän lentomatkan ajan. Jos pidät lukemisesta niin varaa mukaan kirjoja tai lehtiä, ristisanat vie myös kivasti aikaa jos olet niiden ystävä. Ennen koneisiin nousua useilla yhtiöillä on omat sanomalehti jakelunsa, niitä kannatta käyttää hyväksi, juoda kannattaa paljon (ei alkoholia) sillä koneen ilma kuivattaa elimistöä, jaloitella säännöllisesti välttääksesi niin sanottua Economy Class Syndrome http://www.airhealth.org/  tai http://www.economyclasssyndrome.net/ ,  ehkä pientä naposteltavaa, tukisukat, peittoja ja tyynyjä saa yleensä pyytämällä ja joskus kannattaa pyytää lisä peittoja jos koneessa on erityisen kylmä. Kannattaa myös katsoa konetyyppiä ennen paikan varaamista, sillä joissain konetyypeissä tietyissä osissa koneita on huomattavasti enemmän tilaa. Samoin kannattaa välttää vessojen läheisyyttä jo aromaattisista ja liikenteellisistä syistä. Itse koetan välttää lentoyhtiöitä joiden koneissa saa  vieläkin tupakoida.

Tässä nyt tuli hieman samoja asioita kuin Riinalla kun hän oli nopeampi vastaamaan.:D

Jouko.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

viltsu

Reija:D

Ala stressaa:) Lue Minnan viesteja ja huomaa loppupelissa etta miten turhaa stressaaminen on:P Kylla kaikki jarjestyy.. Jos ei, ni soita Jaaksille:cool:


Oleppas hyvä Wiltzu :)



:coolh

Urul

Neljän Qantas-lennon kokemuksen perusteella en ole huomannut eroa Finnairiin. Molempien koneissa matkustaa yhtä ahtaasti economi luokassa.
Itse rankkaisin parhaimmaksi Thai ja Singapore Airlines. Niissä on ollut parhain palvelu ja mikä tärkeintä tilaa on ollut pitkälle miehelle tarpeeksi economi luokassa.

mette

Elokuvassa Rainman maailman turvallisimman lentoyhtiön väitettiin olevan Qantas-muistatteko :?? Finnairista ei sanaakaan :(

S-Man

Ehdottamasti maailman paras lentoyhtio: Malaysia Airlines!!!:XXXX

Ja varmasti maailman kauneimmat lentoemannat:o

http://www.malaysiaairlines.com.my


Niin... No...

Onhan ton Virgininkin lento-tiput aika kivoja...:D

Kay kattoo: www.fhm.com.au --> girls --> oz covergirls --> The Virgin Girls
:god::god::god:

Timo

Ei kuullosta kovin isänmaalliselta, mutta minä yritän välttää lentoja, joilla on lomailevia suomalaisia. Elämäni pahin lentomatka oli Finnairin lento Helsingistä Bangokiin vajaa 2 vuotta sitten. Kone oli ihan tupaten täynnä. Minulla oli paikka koneen takaosassa, jonne oli majoittuneena myös ryhmä keski-ikäisi suomalaismiehiä, jotka suureen ääneen kailottivat olevansa menossa Bangokiin. Pohjia oli otettu jo ennen koneeseen nousemista ja heti koneessa pantiin omat viskipullot hollille. Viereeni istui kaksi vielä suht selvää miestä, jotka jossain Pietarin yllä kysyivät minulta kohteliaasti, että haittaako minua jos he avaavat pullonsa ja ottavat vähän unilääkettä. Kerroin ettei haittaa, jos annatte minun nukkua ettekä yritä tuputtaa minulle. Tottahan toki se sopi heille. Sitten parin tunnin perästä heräsin siihen kun vierustoverini keskustelivat suureen ääneen matkanjohtajansa kanssa, kaikki iloisimmassa nousuhumalassa. Matkanjohtaja julisti suureen ääneen "jos sua kiinnostaa 12-vuotiaat, vaikka pojat, niin sano mulle vaan niin mä kerron mihin sun pitää mennä". Joka puolilla oli kännisten mekastusta, joka muuttui yötä ja aamua myöden ensin rähinäksi ja örinäksi.  Heräsin kerran siihen kun toinen vierustovereistani yritti tunkea pulloaan suuhuni ja kun ei kelvannut mökelsi "Mikä shääkin luulet olevas ... kasvisruokaa ... saat Bangokissa turpaas". Kysyin lentoemännältä, voisnko vaihtaa paikkaa, mutta ei kuulemma ollut koneessa juuri rauhallisempia paikkoja, parilla lapsiperheelläkin teki tiukkaa.  Yritin sitten vain tukea kuulokkeita syvemmälle korviini ja vääntää musiikin voluumin täysille ja pitää kädet valmiina estämään vierustovereitteni sammumisen päälleni.
Yli 10 tunnin kuluttua oltiin sitten Bangokissa ja kaikki nuo öykkärit jäivät pois. Kun oksennukset oli siivottu, kone täyttyi aasialaisilla nuorilla. Ounastelin vähintäänkin meteliä, mutta ei, vain vieno puheensorina, ystävällisiä hymyjä ja pari kohteliasta sanaa vierustovereilta. Tuon pari tuntia Singaporeen saakka en osannut muuta kuin nauttia tuosta hiljaisuudesta ja rauhasta. Tietysti kirosin kaikki Suomi-siat alimpaan helvettiin samoin kuin lähtiessäni saamani neuvon "ole aina ylpeä suomalaisuudestani".

En tiedä, oliko tuo joku poikkeuksellinen Bangokin-lento, mutta en aio kyllä tulevaisuudessa ottaa riskiä. Mieluummin minäkin käytän jotain aasialaista yhtiötä, ehkä Emiraatteja jos se vain on mahdollista.  Ainakin heidän lentonsa Singaporesta Australiaan oli tosi miellyttävä. Palvelu pelasi ja mukavaa viihdykettä oli seurata tv-ruudulta koneeseen asennetun kameran kuvaamia maisemia alapuolellamme.

Minusta on  mukavampi matkustaa aasialaisten kanssa kun he eivät juo niin paljon, ja he sitä paitsi ovat kooltaan pienempiä, niin ettei täysikään kone näytä niin täydeltä kuin isojen euroopaalaisten tai jenkkien kansoittama.

MH

Täysin samaa mieltä Timon kanssa jos koneessa on kova hälinä se johtuu yleensä aina juopuneista keski ikäisistä suomalaismiehistä jotka useimmiten ovat vielä firman kustantamalla matkalla. Itse en käytä finnairia ollenkaan ellei ole pakko ja silloinkin olen lentänyt vain frankfurtiin niin siinä vajaassa kolmessa tunnissakin on ollut kestämistä. Eräshän täällä joskus mainitsi että koneet niillä on vanhoja pyykkilautoja. Makuasioitahan nää tietysti on mutta itse olen ollut qantasin palveluun tyytyväinen

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja MH Eräshän täällä joskus mainitsi että koneet niillä on vanhoja pyykkilautoja. Makuasioitahan nää tietysti on mutta itse olen ollut qantasin palveluun tyytyväinen


Kuusi vuotta lensimme Qantasilla Singaporesta Brisbaneen.Sellaisella tosi rämisevällä koneella,että lapsetkin kyselivät onkohan kovinkin vanha...Lentoemot olivat kauhean kireän oloisia,vaan  stuertti oli kuin itse aurinko  ja jutteli meillekin niitä näitä ja ihmetteli  monessako penkkirivissä meillä on lapsia...Ihan tyytyväisiä kiitos tuon stuertin :)

Jaaks

Viltsu :D:D:D ja muutkin,

Laittakaa vaan u2u, niin numero tulee ja neuvot kanssa :D:D:D

And with pleasure - varsinkin niille, jotka ei itse pysty tietoja loytamaan :o

Lauruski

Reija :P

Ma olen myos tosi huono nukkumaan kaikennakoisissa kulkuvalineissa ja nukuinkin tuon lentoni aikana ehka jotain 2 tuntia. :(  Oli kylla tuskainen reissu...loppuosa lennosta varsinkin, kun elokuvia katselee seitsematta kertaa lapi. :o  Mutta oli sen arvoistakin. :D (eika varmaan pahemmin aiheen vieresta voi enaa kirjoittaa...tai lahinna kysymyksien vieresta :D )

riaapa

Hyvä Jouko että vähän jatkoit mun tynkävastaustani :)

Reija,

mulla on aina villasukat mukana reissussa kuin reissussa! Huomasin ne myös tarpeelliseksi Melbournen keskikesässä kun aamuisin tuppaa heillä ne lattialaatat olemaan aika jääkylmiä...

Pitää vielä korostaa tuolta Joukon vastauksesta vesipulloa. Vaikka lennolla saa sitä ruokaa ja juomaa vähän väliä, ja pyytämällä vielä lisää, niin olen huomannut että oma vesipullo on hyvä olla mukana. Se voimakas ilmastointi todellakin näivettää (sekä kuivattaa silmät ja huulet -muista siis myös huulirasva!).

Olen lentänyt Euroopan ja Australian väliä Emiratesilla ja Cathay Pacificilla, joista Emiratesista jäi paljon parempi fiilis. Tämä siitäkin huolimatta että jostain syystä Heathrowlla päättivät tulostaa meille liput smoking-osastoon vaikka olimme nimenomaan vaatineet non-smokingiin. Onneksi koneessa oli tupakoiva pariskunta joille oli käynyt juuri päinvastoin, joten erittäin ystävällisen matkustamohenkilökunnan avustuksella meidän ei tarvinnut jalallakaan astua sinne tupakoivien puolelle. Vaihdettiin vain paikkoja tuon pariskunnan kanssa päikkäin. Ihmetyttää vaan sen kenttähenkilöstön toiminta... Mutta näitä lentoyhtiöitähän on jo vertailtu aikaisemmin jonkun muun otsikon alla!?

Reija, jos multa kysytään, niin ei nuo pitkät lennot koskaan mitään herkkua ole. Mulla turpoaa sormet ja varpaat ihan hirveesti, silmät punottaa kuivuudesta ja päätä tuppaa särkemään. En myöskään ole hyvä nukkumaan koneessa, mutta kyllä sitä aina sen verran edes "koiranunta" saa, että ei ihan sekoa. :P

Hyvää matkaa, sitten kun on sen aika!

Riina.
Riina

Reija

Kiitos kaunis kaikille teille :XXXX

Täytyypä muuten tarkistaa toi tupakkajuttu ennen kuin vahvistan noi lennot...

Joo itsellä on myös taipumusta olla ihan kuin Michelin ukko lennon kuin lennon jälkeen :D Mutta kyllä noi turvotukset aina lähtee pois...

Joo kuulin myös noista " kylmistä" asunnoista siellä päin ja itsellä jos jalat ei ole lämpöset ei tule välttymään flunssalta, eli villasukat mukaan australian lämpöön :D :D

mua ei varsinaisesti stressaa toi lentomatka, mutta tiedän vain mitä se tekee ihmisruumiille ja mielelle jos ei nuku kunnolla kahteen yöhön :D Voi olla vähän kuin :o :o vielä seuraavat paripäivääkin !!

matkaviihtyvyydestä.... kirjat tulee mukaan, olen lukenut jo niin monta kirjaa joissa verrataan tähän Dr. Jekyll ja Mr. Hyde, että päätin että ton kirjan vois vaikka lukasta sitten matkalla... tahtoo saada syvempää ymmärrystä tähän kuvioon :D

Itse olen samaa mieltä suomalaisten kanssa matkustamisesta ettei kyllä mielellään hakeudu sellaisille lennoille joissa tiedän suurimman osan matkustajista olevan suomalaisia... ei millään pahalla mutta varsinkin suomalaiset turistit osaa joskus käyttäytyä aika idioottimaisesti!!! :mad:

Reija :XXXX :XXXX

headwind

Hei kaikki lentomatkustamisen ystävät

Kuten arvata saattaa, en pysty odottamaan lentokoneeseen pääsyä. Jo kentällä tarkastan Aeronautical Information Publicationista kyseisen lentokentän radiotaajuudet ja viritän skanneriradion tarpeellisille taajuuksille. Hetken aikaa kuunneltuani tiedän jo huomattavasti ennen mitään kuulutuksia, milloin kone saapuu edelliseltä lennolta, missä vaiheessa se on meidän lähtöä varten, mikä on säätila ja senhetkiset lähtöviivästykset geiteillä yleensä, rullauksissa ja lentoonlähdössä, mikä kiitotie on käytössä (ja arvio kuinka kauan sinne rullaa geitiltä) ja kuinka monta konetta on sillä hetkellä keskimäärin jonossa odotuspaikalla lentoonlähtöä varten. Tässä vaiheessa konetta ei oel edes nähty vielä mutta ihan intoa piukassa.

Sitten siirtyminen geitille, sähkölaitteet pois päältä ja sisään. Ennen 9/11 tapahtumia vielä pääsi koneen ohjaamoon, ja tapanani oli koneeseen astuessa ojentaa lentoemännälle käyntikortti, boarding cardin "häntä" josta löytyy paikkanumeroni (jotta löytää mut sitten kun ohjaamoon pääsee) sekä lyhyen kirjallisen pyynnon koneen päällikölle "jumpseat:ista" lennon aikana. Yleensä kutsu tuli siinä kohtaa kun kaikki kyydissä ja ovet kiinni, pääsi siis jo rullauksessa ohjaamoon, omat kuulokkeet päähän ja vyöt kiinni. Lentoonlähtö ja ensimmäiset 10 minuuttia reitillä olivat yleensä niin kiireistä radiopulinaa ja checklistojen lukemista ohjaamossa että istuksin ihan hiljaa, mutta sitten alkoi varsinainen jutustelu lentäjien kanssa.

Kerran istuin jumpseatilla koko matkan Colombosta Frankfurtiin ja koneen päällikkö sattui olemaan innokas taitolentäjä. Kaveri kaivoi kuvia Pitts:istään, syötiin siinä suklaata, juotiin kahvia ja perämies parka joutui ajamaan konetta melkein koko matkan itsekseen.

Paras lennon vaihe on ohjaamosta katsottuna laskuun tulo ja näkymät finaalilla. Kovaa radiopulinaa, listojen lukua, kytkimiä ylös alas check this check that.

Matkustamossa paras paikka on ikkunan vieressä heti siipien takana. Siinä voi tarkkailla kuinka laskusiivekkeet ja lentojarrut toimivat. Ne ovatkin aika monimutkaiset laitteet! Lentoemännät ja stuertit, sikäli kun heillä sattuu olemaan aikaa (ja 12h lennoilla on), kertovat yleensä työstään erittäin mielellään. Kyselenkin usein heidän turvallisuuskoulutuksista, kertausproseduureista, työaikajärjestelyistä ja työoloista, hauskoista kokemuksista ja karmeista insidenteistä, celebrity-kohtaamisista jne. Tällaisen rupattelun jälkeen kumpikin on yhtä kokemusta rikkaampi ja palvelu on hyvää.

Kymmenen tuntiakin kun on ollut niin jännää että henkeään täytyy pidätellä, niin pakostakin sitä on väsynyt kun pääsee perille....

Lentomatkustamisesta voi kärsiä tai se voi olla vuoden kohokohta.

ajatuksiaan jakoi

pilot in command (in smaller aircraft)
headwind
Riku Aho

emm

Joo lentäminen on kyllä mukavaa. Pitkät lennot on hyvin raskas suoritus, mutta yhtälailla minäkin odotan sitä innosta jännittyneenä... :D

Kun nyt vaan 8kk kuluis nopeasti ja pääsisin lentoon,

emm :nuttu:

mette

Ilmailuhuumoria :D:D:D

Lentomatka Estonian Airilla "Toivoma kaigil hubasa ilmasroikkuma" :D:D:D

http://koti.welho.com/mlappete/ilmailuhuumoria.htm

Reija

Flying- I love it !!!! :D

Mutta täytyy myöntää HW että mä henkilökohtaisesti mieluummin istun vaikka niiden siiveikkeiden edessä olevilla paikoilla kuin seurailen niitä siivekkeiden toimintoja :D :D

Mutta tietäen taustat niin en ihmettele :XXXX

Kaikista parhaimmat hetket on mun mielestä se kun istut koneessa paikallesi ja odotat lähtöä ja se itse ilmaan nousu. Toinen kohokohta on ehdottomasti ulostaituminen koneesta vieraalla maa perällä. Sitä vaan räpyttelee silmiään ihastuksesta ja on ihan sekasin onnesta :D

sanoo ihminen johon on helppo tehdä vaikutus melkein millä vaan uudella asialla :o :o

Reija

No nyt se lento tuli sitten vahvistettua eli 18.1 Heathrow - Singapore - Sydney!!!

Kiitos myötätuulet :god: :god: :god:

Nähdään tammikuun lopulla sitten viimeistään :XXXX :XXXX :XXXX

(äiti meinas saada sydärin ja purskahtaa itkuun...) Voi noita :D

MH

Miksi lentää aluksi "väärään suuntaan" matkustus aika pitenee aika paljon. Kannattaa pysytellä sydneyssä ainakin 26.1 saakka, siellä on silloin aika paljon tapahtumia ja nähtävää varsinkin ilotulitus illalla darling harbourissa

sanna77

I love flying! Aina on tuhansia perhosia vatsassa ennen take offia. Itse jännitin aika paljon ensimmäistä aussi lentoani, mutta kaikki meni hyvin. Tosin huomasin, että piilolinssit eivät sovi pitkänmatkan lennolle juuri tuon kuivumisen takia. Eli jos käytät piilareita niin vaihda laseihin ennen lentoa. Itselläni ne kuivuivat silmiin aika tehokkaasti ensimmäisen 4 tunnin aikana :o

Ja Riina on oikeassa, oma vesipullo mukaan, vaikkakin lentoyhtiö tarjoaa runsaasti vettä matkan aikana, vettä tulee nimittäin lipitettyä huomattavat määrät ja tuntuu että on kokoajan jano.

Jet Lagista selviää kuulemma parhaiten kuin ei mene nukkumaan heti lennon jälkeen vaan valvoo koko päivän ja menee vasta illalla normaalisti nukkumaan. (jos laskeudut aikaisin aamulla tai päivällä) Itse kun en tätä noudattanut, olin sekaisin viikon lennon jälkeen ja heräilin aamuyöstä 4 aikaan syömään aamupalaa!! :nuttu:

Onko muilla enemmän lentäneillä parempia lääkkeitä Jet Lagin parantamiseksi ?? Olisi hyvä tietää kun seuraavan kerran lentää Suomeen lomalle....:D

Milka

Sanna77 kommentti Jet Lagista oli hyva. Nuku koneessa silloin kun maaranpaassa on yo. :D:D:D

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja Milka
Nuku koneessa silloin kun maaranpaassa on yo. :D:D:D

Kuullut olen saman kuin myös,että olisi hyvä laittaa kello koneeseen mennessä määränpäämaan aikaan.

Keltä sitten onnistuu :??

Ensimmäisellä kerralla Ossilaan tullessa 32 tunnin matkustamisen jälkeen muistan olleeni aivan puhki ja olisin varmaan nukkunut ,jos  siihen olisi ollut mahdollisuus,mutta kolmen eläväisen lapsen kanssa ei tullut oikaistua päiväunille ja hyvä niin!Pääsimmepä sitten tähän rytmiin hyvin kiinni.Mahtaako lapsilla jet lagia esiintyäkään?

iskater

jaa lentamisesta. jos joku joskus keksii teleportin niin lahetan sille henkilolle kiitoskortin ja tarjoan kaljat :XXXX
ei niin etten lentamisesta pitaisi, mutta usein on kaynyt mielessa yli 12h reissuilla mita jos tasta selviaisi kymmenessa minuutissa. mutta silti jos/kun kiire on niin lentaminen ehdottomasti paras vaihtoehto. lentamisesta ja matkustamisesta pidan paljon, mutten pitkista matkoista.

iskater

LainaaAlkuperäinen postittaja mette
LainaaAlkuperäinen postittaja Milka
Nuku koneessa silloin kun maaranpaassa on yo. :D:D:D

Kuullut olen saman kuin myös,että olisi hyvä laittaa kello koneeseen mennessä määränpäämaan aikaan.

Keltä sitten onnistuu :??

minulta :D ja tahan on hyvin yksinkertainen syy. kello nayttaa kahden aikavyohykkeen aikaa :D siita voin myos tarkastaa aina mitas se kello siella suomessa nyt on. tai missa tahansa muualla, riippuen mitka kaksi aikaa haluan kelloni nayttavan.

headwind

Finnairin sivuilla on ihan asillaista tietoa lentomatkustamisen fysiologisista ja psykologisista vaikutuksista

http://www.finnair.fi/ -> Matkustusohjeet -> ilmailulääkäri

ILMAILULÄÄKÄRI
 Ilmakehä
 Matkustamon ilma
 Raskaus
 Sairaudet
 Kosminen säteily
 Lentopelko
 Aikaerorasitus
 Terveysvinkit
 Jumppaohjeet
 Rokotukset
 Ensiapuvarustus
 Linkkejä
 
Aikaeroväsymystä l. "jetlaakia" (eikös tämä ole Riina kielitoimiston hyväksymä suomennos...) on kai tutkittu enemmänkin ja yritetty todistaa josko esimerkiksi liikunnalla voisi nopeuttaa aikaeroon tottumista ja minimoida jetlaakin negatiivisia vaikutuksia. Ei ilmeisesti ole  liikuntakaan mikään kaiken ratkaiseva ihmelääke. Fakta sen sijaan lienee, että keskimäärin ihmiskeho ottaa aikaeroa kiinni 2 tuntia vuorokaudessa. Ja Meten kysymystä, vaikuttaako aikaero lapsiin ollenkaan, olen miettinyt itsekin. Välillä tuntuu että lapset yleensä sopeutuu niin hyvin ettei niitä mikää muutos stressaa ja rassaa kuten aikuista mutta kai se omansa ottaa aikaerokin.

cheers
HW
Riku Aho

Reija

MH  :?? :??

"Miksi lentää aluksi "väärään suuntaan" matkustus aika pitenee aika paljon. "

:?? :?? :?? :?? :??

riaapa

HW

toivottavasti en antanut ymmärtää ettenkö pitäisi lentämisestä. Kyllä se aiheuttaa minussa ihan samanlaista lapsenomaista innostusta kuin täällä muutkin ovat kuvanneet. Varsinkin se nousu ja lasku. Ja niitä siipiä aina tarkkaillaan, miten ne "läpät" toimii. :D Mutta kroppani sotii noita pitkiä lentoja vastaan juuri turpoamalla aivan hillittömästi, joten jos mahdollista niin katkon lentomatkan ja vietän muutamia päiviä matkan varrella jossain mukavassa paikassa.

Jetlaakista ;) minulla ei ole ollut ongelmia. Yleensä on toiminut tuo että heti vaan paikalliseen rytmiin, eikä anna itsensä nukahtaa keskellä päivää vaikka kuinka unettaisi. Helpompaa se on sinne päin tullessa, kun saa aurinkoa kasvoille niin jaksaa paremmin. Pimeään vuodenaikaan Suomeen palatessa on hereillä pysyminen huomattavasti vaikeampaa.

Kyllä se on ihana tunne vatsanpohjassa kun kone nousee ilmaan. Ja laskeutuessa kun siihen sekoittuu lisäksi odotus siitä uudesta ja erilaisesta mitä pian kohtaa. Tai vaihtoehtoisesti se kotiinpalaamisen tunne. Tässähän tulee ihan matkakuume!

Riina.
Riina

mette

Tänään saamassa viikottaisessa tiede-uutisissa

Uni tahdittaa keskuskelloa + aiheeseen liittyviä uutisia

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.asp?id=49259

Iskater :) Oli mullakin joskus tuollainen yhtä makee kello,mutta ei se uneen huijannut ...

unni

Timon kuvaus (6/11) lentomatkasta oli upea. Ripsivarit ovat levinneet, kun sain niin makeat naurut!!! Kiitos yövuoron piristyksesta. Tuli ihan mieleen lento v.1994 Dubaista Moskovaan Aeroflotilla vodkapullojen kiertäessä !
Olen aasialaisen lentoyhtiöiden kannattaja sielläpäin asuessani. Viimeksi Malaysian Airlines oli halvin Suomesta Sydneyyn ja palvelu oli hyvää. Muistakaa juoda vettä paljon koneessa- ota oma vesipullo mukaan ja pyydä lentoemoa täyttämään sitä kohteliaasti hymyillen. Kosteusvoidetta useasti lennon aikana kasvoille ja käsiin. Muut vinkit tais tulla jo- tukisukat, jaloittelu...;)

iskater

LainaaAlkuperäinen postittaja riaapa
Jetlaakista ;) minulla ei ole ollut ongelmia. Yleensä on toiminut tuo että heti vaan paikalliseen rytmiin, eikä anna itsensä nukahtaa keskellä päivää vaikka kuinka unettaisi. Helpompaa se on sinne päin tullessa, kun saa aurinkoa kasvoille niin jaksaa paremmin. Pimeään vuodenaikaan Suomeen palatessa on hereillä pysyminen huomattavasti vaikeampaa.

mielestani taa juttu on monilla ihan toisinpain. kun lentaa kelloa vastaan niin on pahempi jetlaaki. ja kun lentaa "samaan suuntaan kellon kanssa" niin jetlaaki ei ole yhta paha. tuosta valoisuudesta en osaa mitaan sanoa.

Raiwå

Kaikille :)

Lentomatka ?

Tässä oma ajatukseni matkastasi, joka kestää yli 8t.

Vuorokautta ennen matkaasi ala totuttelemaan päämääräsi aikaeroon: ottamalla esim torkut sen aikavyöhykkeen iltaaikaan.
Monelle tämä on vaikeaa, kun on adrenaliinikierto kovimmillaan.
Mutta pelkkä lepo&rauhoittuminen vastaa unta, jos tehty oikein.

Kun syöt jotain, muista että koneessa aineenvaihduntasi heittää voltteja, ja voi kestää 24/48t ennenkuin pääset `asioille´.
Joten syö järkevästi, ummetus on pirullinen seuralainen matkalla.
Alkomahooli ? :) ota niin paljon kuin sielusi sietää (on sitten meillä dunderilaisilla aihetta kirjoitella jostai s...t.nan häiriköstä matkallani) :)
Tai sitten jos olet järkevä, ota ensimmäisellä tarjoilukierroksellasi (ennen ruokatarjoilua) esim väkevä paukku.
Kun ruokasi on viety pois, ota kevennys, ja pistä itsesi nukkumakuntoon; jos aikaero sen sallii.
Jos ei salli ? älä juo mitään, se vaan ärsyttää oloasi ja vie sisäistä kelloasi kauemmas kohteesta.
ideaalinen saapumisaike Tänne tai Suomeen on aina aamu, kun olet valvonut alkumatkan, voit harjoitella nukkumista loppupätkällä.

Itse olen lentävyt usein KL kautta, ja siellä ollessani ole hyödyntänyt 2 kerrosta.
Siellä saa rajattomasti hölkätä, ja saada verenkiretonsa kuntoon loppurutistusta varten.
Jos olet ollenkaan liikkuvaa laatua, mene reippaalle kävelylle välilaskupaikalla, et kadu.

Syöminen koneessa ? joo ja juo paljon, ota hedelmiä mukaasi.(mielellään happomäärältään vähäisiä)

Määränpäähän saavuttuasi olet huomattavasti paremmassa kunnossa, kuin jos vetäisit kolmet kännit matkan aikana.
Olen itse kokeillut kaikki tavat matkustaa, ja olen lopuksi todennut, että kiva on lentää, mutta perille tulo on kivempaa jos on skarppina.
Ja sen tiedän itsestäni, ettei töitä voi tehdä jos ei ole kunnossa.
Näin menettelemällä olen pystynyt heittämään yli 25t matkan jälkeen täyden työpäivän (12t) välittömästi lennon perään.
Ja olen joskus lentänyt Perjantaina Suomeen kokoukseen, ollut siellä 2vrk. Maanantaina lentänyt takaisin Ausseja kohti, ja mennyt keskiviikkona aamusta uuteen kokoukseen Sydneyssä.

Ja sitten viettänyt perheen kanssa kivan illan :)

Kaikilla tapansa matkata, ja kaikille ei samat tavat sovi, mutta terveellisesti matkaaminen on kivaa, ja nautinnollista.




:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Reija

Kiitos kaikille kommenteista :XXXX

Taidan itse myös yrittää tuota Sydneyn aikaan menemistä jo lentomatkalla, vois ehkä toimiakkin :?? :??  we´ll see then :D

Epäilen että noita niin sanottuja suomalaiselle turistille  ominaisia  ryyppykeikkoja ehtii varmaan tekemään monet sitten myös siellä paikan päällä :D

Ja pitäen mielessä ton Michelinmies syndrooman niin alkomaholi tuskin auttaa tuohon turvotuksen poistamiseen, heh :roue

Eli siis lukemista, juomista ja pikkupurtavaa.... Right, I got it :D

Anski

Ei sitten niin mitenkään liittyen lentomatkaan, mutta tuosta suomalaisille ominaisesta juomistyylistä..
Tulipa vietettyä oikein perinteinen suomalainen pikkujoulu viikonloppuna:D:D
Suunnilleen jokaikinen oli niin naamat, että konttas lattialla ja juuri nämä keski-ikäiset miehet oli pahimmassa kunnossa.
Saivat aikaan kunnon tappelun ja poliisithan siinä tuli paikalle ja yksi lähti putkaan:D
Näin se hoituu:coolh

Reija

Toinen ääripää on nämä keski-ikäiset naiset jotka lähtee porukalla ruotsinlaivoille.... voi että sitä kälätystä ja miesten perään huutelua :D Siinä jää monesti miehetkin kakkosiksi :o :o :o