Suomalainen pankkikortti Australiassa

Aloittaja hanzki_82, lokakuu 21, 2010, 15:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hanzki_82

Hei!

Ollaan lähdössä marraskuun alussa pariksi viikoksi Sydneyhyn, ja
mietityttää mitenkä siellä kelpaa suomalainen pankkikortti maksuvälineenä/automaattinostoissa?
Itselläni on OP-luottokortti visalla ja puolisolla Visa-Electron.
Kiitoksia vastauksista!

-Hanski

Kassandra

Luottokortit käy yleisesti (American Express ei välttämättä pienemmissä liikkeissä) ja jos korttisi on uudenmallinen credit/debit -kortti, niin debit-toimintokin toimii varsin yleisesti. Kaikki korttilukijat eivät tosin tunnista debit-ominaisuutta, myös henkilökunnalle se tuntuu olevan vieras ainakin täällä Brisbanen suunnalla. Visa Electron taitaa myös olla yleisesti hyväksyttyä tavaraa.

Kannattaa muistaa luottokorttien ulkomaanlisät, taitavat olla parin prosentin luokkaa loppusummasta riippumatta siitä, käyttääkö credit- vai debit-ominaisuutta. Automaattinostoissa on joku pari euroa + 2,5 %, omasta pankista voi kysellä tarkempia kustannuksia. Luottokortilla maksaminen on hiukkasen halvempaa kuin ATM:lta nostaminen.

Hyvää matkaa! :)

Veli123

Hei, minkälaisia kokemuksia muilla on? Itselläni melkein jokaisessa kortinlukijassa OP-visa/debitillä törmään seuraavaan:

1) Credit -> cr (credit) =Toimii
2) Debit -> sav (savings) = Ei toimi
3) Debit -> cr = Toimii

Onko tuo 3) sitten se debit-toiminto joka veloittaa tililtä eikä mene luoton kautta?

Kassandra

Nuo kohdat 1 ja 3 menevät luottokorttiyhtiön kautta, ja siksi toimivat. Credit menee luotolle ja debit veloittaa suoraan tililtä. Täältä ei ole suoraa yhteyttä suomalaisiin pankkeihin, siksi tuo 2) savings-ominaisuus ei toimi suomalaisella kortilla. Nämä uudet credit/debit-kortit toimivat korttiyhtiön kautta Suomessakin, vanhanmalliset suoraan pankkiin yhteydessä olevat pankkikortit (täällä savings-ominaisuus) ovat Suomessa katoamassa.

Ottaakohan tästä selostuksesta mitään tolkkua...

Veli123

Joo kiitos Kassandra, luulen ymmärtäväni. Käytän siis jatkossa 3), jolloin luottokorttiyhtiö veloittaa suoraan tililtäni, eikä minun tarvitse erikseen visalaskussa maksaa ostosta. Jos suurelta toiveikkuudelta, ilman yhteydenottamista pankkiin, olen oikeassa. :D