Rahti & muuttotavarat ja siihen liittyvät asiat

Aloittaja riaapa, lokakuu 14, 2002, 17:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MikaJ

Hei,

Muuttomme alkaa lähestymään uhkaavasti ja joitakin tavaroita pitäisi saada mukaan. Lähinnä olemme ajatelleet laittavamme noin 3-5 kuutiota tavaraa meritse Canberraan.  Vaikka noista lifteistä on täällä ollut paljon puhetta, niin itse niiden rakenteesta tai rakentamisesta vähemmän.

Nyt kysyisin, että miten olette omat liftinne rakentaneet/hankkineet? Lisäksi kysyisin, että onko sellaista kuljetusliikettä, jolta tuollaisen liftin saisi jo valmiina?

t: Mika

Jouko

Laatikko syntyy melko kivuttomasti ihan tavallisesta vanerista, itseporaavia ruuveja ja porakonetta käyttämällä. Jos ei itsellä ole tietotaitoa tai vehkeitä laatikon valmistamiseen niin useat puutavaraliikkeet valmistavat niitä tilauksesta tai valmiin laatikon voi ostaa pakkaus-Ohman nimisestä liikkeestä, http://www.pakkausohman.com
Jos itse rakentaa niin kannattaa myös vääntää jonkinlainen lavarakenne laatikon alle, jotta sitä on helpompi käsitellä. (lue tavarat ja laatikko pysyy paremmassa kunnossa trukkikäsittelyssä).

Kysyit myös vinkkejä kuljetus-firmoista, itse käytimme Helsinkiläistä GT-Trans firmaa (taitaa olla nykyään Frans Maas) http://www.gttrans.com  rahtimme kuljettamiseen, ja kuten jo aikaisemmin mainitsin palvelu oli erittäin asiantuntevaa ja ainakin heidän Helsingin toimistossa oli miellyttävä asioida, voin suositella lämpimästi.

Firman sivuilla näyttää olevan kätevän laskurin jonka mukaan laatikkosi rahti tulisi maksamaan  345 USD. Tässä tulos tosin vain suuntaa antavasta hintalaskurista. http://www.gttrans.com/hinnasto_exp.htm

KOHTEESEEN: Brisbane, Australia
KULJETUKSEN HINTA TILAVUUDEN MUKAAN: 345 USD
Toimituksen kesto noin 50 päivää.

Lisäksi rahdit ovat yleensä ilmoitettu kyseisen firman terminaalista ? määränpäähän, ja rahtiin sisältyy merirahti sekä valuutta-) ja polttoaine- lisät jotka perustuvat nykyiseen rahti- ja kustannustasoon.

Kannattaa muistaa että rahtiin lisätään vielä sekalaisia kuluja varsinaisen rahdin lisäksi jotka veloitetaan erikseen. (Lähde GT-Trans)
- Terminaalikäsittely EUR 4,20/100 kiloa kohti (min. 20,00/lähetys)
- Tavaramaksu EUR 2,70/1000 kiloa kohti (min. 5,00/lähetys)
- Vientiselvitys EUR 37,00/lähetys
- Bill of Landing - laadinta EUR 15,00/BL
- Mahdolliset IMO-lisät (vaaralliset aineet kuljetuksista sovittava erikseen) sekä tarvittaessa ALV.
 
Merirahti poikkeaa normaali rahdista siinä että, merirahdissa paino ei määrää ensisijaisesti rahdin hintaa, vaikka siihen on asetettu tietyt rajat. Terminaalikäsittelyn osalta 1 m³ = 333 kg. Merikuljetuksissa tilavuusehtona käytetään 1 m³ = 1000 kg (WM). (Lähde GT-Trans).


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

sanna77

Mika, niin kuin Jouko tässä jo opastikin niin ihan itse ollaan se laatikko tehty. Se kannattaa tosiaan rakentaa vanerista, sillä vaneri on käsiteltyä puutavaraa ja se ei aiheuta ylimääräisiä kyselyjä tullissa. Me emme myöskään hankkineet täällä aiemmin mainittua toukkatodistusta puutavaralle - eikä se tuottanut mitään ongelmia. Ostimme pohjaksi paksuimman palan vaneria mitä löysimme ja seinät hieman uhuemmasta vanerista. Ja tosiaan kannattaa tukea pohja hyvin sillä nuo kontit saavat kokea kaikenlaista, meillä oli pohjassa kaikesta huolimatta halkeama, mutta onneksi mitään ei mennyt rikki. Kontiin kannattaa myös kirjoittaa "fragile" kaikesta huolimatta sekä "this way up" osoittamaan minkä sivun haluatte olevan aina ylöspäin. Nämä eivät tietenkään takaa mitään, mutta ovat tietona laatikkoa siirtäville tahoille.

Frans Maas ei vakuuta tavaroita automaattisesti ja he myyvät kyllä vakuutuksen, mutta me otimme vakuutuksen erikseen muistaakseni Pohjolan kautta.  Vakuutus maksoi noin 150 euroa, mutta koska laitoimme ns koko omaisuutemme kontiin niin ajattelimme, että se oli sen arvoista. Onneksi mitään ei sattunut :god:

Hyviä laatikon rakennus hetkiä toivoopi

Sanna

:D

MikaJ

Kiitos Jouko ja Sanna. Asia valaistui kummasti. Vielä jäi askarruttamaan sellainen asia, että tavarat ilmeisesti kannattaa rahtauttaa Sydneyhin, koska se on lähin satama Canberraan nähden. Miten sitten siellä päässä pitää toimia? Joutuuko liftin hakemaan itse vai voiko sen tilata palveluna Canberraan joltain paikalliselta kuljetusliikkeeltä?

P.S Muutama linkkikin löytyi: www.sefco-export.com/whse2.htm sekä www.movemanagement.com.au/phliftvans.html joista sain käsitystä asiasta. Ensimmäisellä sivulla olevien mittojen mukaan standardi mittoina mainitaan 2.2*1.2*2.2m, josta tulee kooltaan pikkasen reilu 5 kuutiometrinen lifti. Tuntuu äkkiseltään aika suurelta laatikolta. Minkä kokoisia itse olette rakentaneet ja onko ollut ongelmia "epä stardardi koosta"? Itsellä tarve olisi varmaankin lähempänä kolmea kuutiota.

t: Mika

headwind

Moi Mika,

Itse rakensin/rakennutin 4.65 m3 liftin, mitoiltaan 2.75x1.25x1.25 (US-standardimittaista levyä), 18mm kuusivaneri Schaumann Wood. Laatikon pohjaan poikittain 4 x 4" painekyllästettyä laatikon levyistä puukalikkaa, jotta sivusta pääsee nostamaan trukilla. Sekä vaneri että painekyllästetty puu ovat hyväksyttyjä materiaaleja kun toimitat Suomessa KTTK:hon AQIS:n vaatimat todistukset, saat vastineeksi Phytosanitary Certificate:n eli toukkatodistuksen.

Laatikko lähti FransMaasilla ja vein sen peräkärryllä Länsisatamaan. Osoitteeksi laitoin Poste Restante Sydney, sillä kämppää ei silloin vielä ollut. Nyt kun on, soitin agentille, joka päivitti osoitetietoni ja numeroni ja lupasi lähestyä sähköpostilla/puhelimitse 5 päivää ennen kuin laiva saapuu. Silloin kannattaa alkaa järjestämään kuljetusta.

Kuten raivokin mua neuvoi (kiitos), NSW:ssä saa ajaa kevyttä kuorma-autoa (ute) 4.5t asti henkilöautokortilla eikä vuokraaminenkaan ole kallista. Toki kannattaa myös kysyä agentin tarjous perille kuljetuksesta.

Omaa laatikkoa odotellessa. Mikroaaltouunin pahvilaatikko toimittaa pöydän virkaa, jonka päällä tässä naputtelen...

lycka till,

HW
Riku Aho

MH

Mika j

"Canberrassa" on kyllä satama mutta se taitaa olla reilut 150km Canberran keskustasta

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja MikaJ
Vielä jäi askarruttamaan sellainen asia, että tavarat ilmeisesti kannattaa rahtauttaa Sydneyhin, koska se on lähin satama Canberraan nähden. Miten sitten siellä päässä pitää toimia? Joutuuko liftin hakemaan itse vai voiko sen tilata palveluna Canberraan joltain paikalliselta kuljetusliikkeeltä?

Mika, sinun kannattaa lukea aiheesta myös aikaisemmin kirjoitetut vinkit tästä viestiketjusta:

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=411

Tuossa viittaamassani ketjussa kirjoitin:

LainaaAlkuperäinen postittaja jounij 6/6/03

Itse olen lähettänyt ja lähetyttänyt itselleni tavaraa kolme kertaa vajaan kuutiometrin suuruisen vanerilaatikon, joiden raamit on tehty painekyllästetystä männystä. Tämä asia on aina mainittu lähetysluettelossa, eikä itse laatikko ole kertaakaan herättänyt viranomaisten kiinnostusta. Sen sijaan ensimmäisellä kerralla mukana ollut langaton puhelin aiheutti laatikon aukaisemisen tullissa ja puhelimen takavarikon. (Sen olisi saanut omalla kustannuksellaan lähettää takaisin lähetysmaahan, mutta en vaivautunut.) Toisella kerralla sukulaiset Suomesta meille "jäämistöämme" lähettäessään laittoivat laatikkoon paketin suomalaista kahvia (vastoin sanatarkkaa kieltoamme: "ei MITÄÄN elintarvikkeita mukaan pakettiin"), ja kirjoittivat lähetysluetteloon "food". Tuli elämämme kallein puolen kilon kahvipaketti - noin $40 - kun laatikko jouduttiin avaamaan puutteellisen luettelomerkinnän vuoksi. "Coffee" olisi mitä luultavimmin mennyt lähetysluetteloa lukevan tullitarkastajan läpi ilman ilmeenkään värähdystä. Vasta kolmas laatikkomme tuli läpi avaamatta.

Kaikki laatikot on itse noudettu satamasta, mikä noin pienten pakettien kohdalla onkin ollut huomattavan helppoa. Tämä on myöskin halvin vaihtoehto: viimeksi reilu vuosi sitten laatikon lähettäessäni kuljetus maksoi noin 300 - 400 euroa (en muista tarkkaan) Kajaanista Sydneyn satamaan. Kun kyselin hintoja Suomen päästä Canberraan saakka, osoittautui, että laatikon jatkokuljetus viimeiset 300 kilometriä Sydneystä Canberraan olisi nostanut kuljetuksen hinnan kaksinkertaiseksi!!! Mieletöntä hinnoittelua!

Tervetuloa Canberraan, Mika, ja otapa yhteyttä, niin kukaties voimme vaikka vaimoni Arjan kanssa auttaa sinua näissä käytännön hommeleissa!


Kuulumisiin
Jouni
Canberra

Jouko

Hei,

Vaikka veimme laatikon suomenpäässä neliveto- Transporterilla ja trailerilla Helsingin satamaan niin sattuneesta syystä päätin turvautua paikalliseen kuljetusapuun.

Australian päässä käytimme tämän viimeisen laatikon kanssa yhtä noista pienistä yksityisistä Courier firmoista, joita löytyi keltaisilta sivuilta, hinta 60 taalaa, oli niin halpa että sitä ei ottanut uskoakseen ennen kuin tavarat oli kotona ja lasku maksettu. Hintaan sisältyi noin 8 kuution laatikon haku Brisbanen keskustassa sijaitsevan huolintayhtiön varastosta, ja kuljetus 20 minuutin päässä sijaitsevaan kotiimme.

Edellisen laatikon kanssa mulla oli "hiukkasen" huonoa tai oikeastaan hyvääkin tuuria. Laatikon kuljetus oli oikea kouluesimerkki siitä miten sitä ei pitäisi tehdä. Nyt kun tapahtumista on kulunut sen verran aikaa että, asialle voi jo nauraakin. Jokainen tietää miten tavaroiden saapumista odotetaan ja kun viimein saimme kaikki tulli ja karanteeni hommat hoidettua päätin vuokrata vaimoni vastustuksesta huolimatta trailerin työpaikani lähellä sijaitsevalta huoltoasemalta, ja noutaa laatikon itse. :nuttu:

No tietenkään huoltoasemalla ei ollut sen kokoista traileria kun olin mielessäni ajatellut, joten jouduin tyytymään huomattavasti pienempään malliin. Tyytyväisenä siitä että sain trailerin aloitin matkan satamaan trailerin pitämän ihmeellisen kolinan säestämänä.

Satamaan saavuttuani harhailin ympäri asiakaspalvelua koska mistään ei tahtonut löytyä ristin sielua, syyksi selvisi tunnin päässä häämöttävä kotiin lähtöaika. Viimein löysin hieman vastahakoisen satamatyöntekijän joka ystävällisen väkinäisesti hoiti paperiasiat ja ohjasi meikäläisen lastauspuolelle jossa laatikkoamme säilytettiin. Hain nopeasti auto-traileri yhdistelmän parkkipaikalta, ja aloitin trukkikuskin etsinnät. Jonkin aikaa satama-alueella hortoiltuani törmäsin tyyppiin, joka istuskeli trukin päällä laatikkopinojen takana, lyhyt kysely toi tuloksesi, että kello on jo niin paljon ettei tänään enää mitään nostella. En tiedä hellyttikö trukkikuskin mielen meikäläisen tavaroiden odotuksen onnesta loistava naamataulu, vai ne 25 taalaa jotka vaihtoivat nopeasti omistajaa, no kuitenkin laatikko lastattiin trailerille uudella innolla.

Laatikon laskeutuessa trailerille huomasin että, trailerin renkaat painuivat uhkaavasti lyttyyn, trukkikuskin kommentti oli että et sä sillä mihinkään voi mennä, ikuisena optimistina ja jääräpäänä kuitenkin päätin jatkaa operaatio laatikon kuljetusta. Ajattelin hakeutua seuraavalle huoltoasemalle täyttämään vajaat renkaat. Vielä tässä vaiheessa en ymmärtänyt että, operaatio olisi pitänyt keskeyttää vaikeusasteen lisäännyttyä, ja tilata se kuljetusauto kuten vaimo useaan kertaa pyysi.

No laatikko trailerilla suuntasin auton nokan pois satama-alueelta ja samalla tunsin jonkinlaista helpotuksen tunnetta siitä että, homma oli nyt "hanskassa" ja laatikko matkalla kotia kohti. Kuinka väärässä sitä voikaan olla!! Seuraava yllätys tuli pysäyttäessäni auton sataman portilla papereiden esittämistä varten. Auton takaa kuului pahaenteinen kolaus ja tuntui kuin joku olisi ajanut auton perään. Ulos mentyäni epäuskolla ei ollut rajoja, havaitsin että trailerin aisa sojotti hieman pystyssä ja nojasi varmuusketjun rajoittamamana Holdenin takapuskuria vasten. Koetin kuumeisesti miettiä miten h**lvetissä traileri olisi voinut päästä irti kuulasta, vaikka sen varmasti kunnolla siihen kiinnitin. Mieleen tuli että ehkä en ollut osannut käyttää suomalaiselle hieman eksoottista kiinnitys-systeemiä, mutta tulin kuitenkin siihen tulokseen että lukitus oli asianmukaisesti suoritettu.

No tietysti paikalle alkoi lappaamaan väkeä kuin tyhjästä, ja neuvoja alkoi satelemaan joka puolelta, samalla selvisi trailerin pitämän helvetillisen kolinan ja nupista irtoamisen syy. Australiassa oli ainakin tuolloin kahta eri kokoista vetokuulaa ja minulla oli tuossa autossa se pienempi kuula. No hoidin kuitenkin tyynen rauhallisesti portilla tarvittavat muodollisuudet, ja nostimme trailerin paikallaolijoiden avustuksella takasin tuohon surullisen kuuluisaan nuppiin, ja ajoin auton hieman sivummalle. Vielä tässäkään vaiheessa ei tullut mieleen noudattaa vaimon neuvoja tai voisiko paremmin sanoa vaatimuksia rahtiauton tilaamisesta, vaan operaatio laatikonhakua jatkettiin itsepäisesti. Soitin kotiin vaimolle joka pitkän taivutteluyrityksen päätteeksi suostui mittaamaan toisen auton vetokoukun nupin, joka osoittautuikin sopivammaksi. Vaimo toi auton ja samalla yritti suostutella lopettamaan kuljetus-yritykset ja tilaamaan rahtiauto. Tilanne oli kuitenkin se että, laatikko oli ulkona satamasta erittäin syrjäisellä alueella satama oli jo kiinni ja laatikkoa ei voinut tietenkään jättää siihen. Saimme trailerin vaihdettua toiseen autoon ja kotimatka alkoi, tosin ensin yritettiin täyttää renkaat lähistöllä olleen tehdashallin pihalla. Selvisi kuitenkin etteivät renkaat olleet suunniteltu kantamaan näin suurta:?? kuormaa, tosin eivät ne muutenkaan näyttäneet kovin hyviltä. Päätin kuitenkin vastoin kaikkia luonnonlakeja ja vaimoni kehotuksia yhä jatkaa operaatiota.

Matkaan päästiin ja ajo taajamassa sujui ihan kohtuullisen helposti. Sää kuitenkin synkkeni yllättävän nopeasti, päälle tuli kova ukonilma ja vettä tuli kaatamalla samalla kuin taivas oli kirkkaana salamoista. Pääsin kotiinpäin johtavalle Gateway Arterial moottoritielle jossa liikenne mateli rajuilman johdosta noin 40 km/h nopeutta mikä sopi minulle erinomaisesti, kaikki oli hyvin kunnes jonon ja samalla omakin vauhti eräässä alamäessä nousi noin 80 km/h tuntumaan, tuolloin huomasin että yhdistelmä aloitti voimakkaan kiemurteluliikkeen, koetin muutaman kerran varovasti korjata sitä mutta korjausyritykset näytti vain pahentava tilannetta. Jostain kummasta mieleen tulivat karavaanari ystäväni sanat; pysy rauhallisena, pidä ratti suorassa ja koeta vähentää nopeutta varovasti, neuvo toimi, ikuisuuden kestävän nopeudenvähentämisen jälkeen yhdistelmä rauhoittui, ja täytyy myöntää ettei ole montaa kertaa tullut pelästyttyä noin perusteellisesti. Matka jatkui viittäsataa jyskyttävän sydämen sekä pimeydessä välkkyvien salamoiden ja vesisateen säestämänä. Yhdistelmän heijaamisen osasyy selvisi juuri ennen kotiamme olevassa kohtalaisen jyrkässä mäessä, jossa auto meinasi jäädä kiinni kesäiseen asfalttitien ylämäkeen??? Auto ei meinannut nousta mäkeä ylös koska laatikko oli trailerilla niin perällä, että se nosti auton perää ylös vähentäen samalla pitoa takapyöriltä. No mäki päästiin ylös ja tavarat saatiin puolenkilometrin päässä olevaan kotiin. Laatikko purettiin sateen tauottua, kello taisi lähennellä kahtatoista yöllä...

Tulipas siitä pitkä tarina...:D


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

sanna77

Jouko, kyllä suomalainen sisu on hyväksi joissain tapauksissa......

Itse turvauduimme kuljetus apuun Suomen päässä ja Melbournessa haimme kontin itse satamasta, kuinkas muutenkaan kuin, peräkärryllä. Onneksi meidän reissu ei ollut yhtä tapahtuma rikas kuin Joukon. Satamassa kontin laittaminen peräkärryyn sujui mallikkaasti trukin avulla, mutta kuinka saada 500 kg painava pari metrinen laatikko pois peräkärrystä...? Meitä oli vain kaksi, appiukko ja minä, muita apuvoimia ei ollut sillä hetkellä tarjolla. Kyllä siinä taisteltiin pari tuntia hikikarpalot otsalla käyttäen köyttä ja pari palaa puuta apuvälineinä :o
No lopulta saimme kontin ehjänä peräkärrystä autotalliin.

Kun lähetimme tavaraa Lontoosta Helsinkiin tilasimme rahtifirman pakettiauton hakemaan konttia. Kuljetukseen ei kuitenkaan sisältynyt kontin nostaminen pakettiautoon  
:o :o. Firma ei halunnut maksaa työtapaturmavakuutuksia kuljettajille ja he eivät saaneet nostaa mitään.... No siinä sitten maksettiin muutama punta naapureille jotta tulisivat auttamaan kontin nostossa.

Kannatta todella selvittää kaikki etukäteen ettei tule yllätyksiä matkan varrella :D :D

headwind

Jouko, loistava tarina! Samaa välttääkseni ajattelin ehkä vuokrata uten tai alihankkia koko kuljetuksen. Sitä Raivokin suosittelin kun soiteltiin. Tuo peräkärryjuttu oli mullakin muuten ihan ensimmäiseksi mielessä.

cheers
HW
Riku Aho

MikaJ

Hei,

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista. Lifti on jo rakentunut päässä ja nyt pitäisi laatia ostoslista rakennustarvikkeille. Vielä en tiedä, että pitäisikö lifti rakentaa vanerista ja jättää tuo "toukkatodistus" hommaamatta, kuten jotkut ovat tehneet vai pelata varman päälle ja hommata todistus.

Jounij, kiitos ystävällisestä tarjouksesta. Apu tosiaankin saattaa olla jossakin välissä tarpeen;:) Emäntä tulee ensin tuossa tammikuun lopussa ja me muut toivottavasti maaliskuun loppuun mennessä.

Jouko, osuva kuvaus tuo kärryn heittelemään lähtö. Omakohtaista kokemusta asiasta kerran viedessäni raskaan puutavarakuorman Kuopiosta Outokumpuun.  Matkalla pitkähkö loiva alamäki ja kärry sai jostain alun ja sitten alkoi käsiä löytymään ohjaamosta. Ikuisuudelta tuntuvan sompaamisen jälkeen kulku rauhoittui ja matka jatkui.  Lastenhoitohommista kotiinsa palaava anoppikin oli harvinaisen hiljainen hetken aikaa:D:D

Ai niin pitikin kysymäni muutama asiakin samalla: Millä olette vuoranneet tavaroitanne? Mattoja, kuplamuovia, pahvia, paperia vai muuta konsteja. Minulla ei ainakaan ole vähäisintäkään käsitystä, miten kovalle tuollainen lifiti joutuu. Toinen asia on, että liftin sisällöstä joutuneen tekemään tarkan sisällysluettelon? Jääkö tuo sisällysluettelo vain rahdinkuljettajan ja tulliviranomaisten tietoon? Tarkoitan, että liftiin olisi tarkoitus pakata kaikenlaista ns. arvotavaraa, esim tietokone, tv, videot, ompelukone, saumuri... Ajattelin vaan, että millainen vaara on, että meidän käyttötavarat on jonkun Singaporelaisen satamatyöntekijän kotona?

t: Mika

sanna77

Mika, Me pakkasimme tavarat ihan ns. normaalisti - astiat sanomalehteen käärittynä, kirjat laatikoissa. Kovat muovilaatikot auttavat tietysti enemmän kuin pahviset mutta nekään eivät ole välttämättömiä.  Laitoimme esimerkiksi ison peilin laatikkoon - käärimme sen vain untuvatäkkiin - ehjänä tuli perille. Mielestäni on paljon kiinni siitä miten laatikon pakkaa eli olemme laittaneet arvokkaimmat tavarat keskelle (esim stereot) ja reunoille sekä pohjalle vähemmän arvokasta tavaraa.

Tuosta tavaralistasta, teimme rahtifirmalle suurpiirteisen listan laation sisällöstä. Esimerkiksi emme laittaneet stereot/ kotiteatteri vaan laitoimme ne nimikkeellä koti elektroniikkaa. Sehän riippuu ihan mitä rahtifirma kelpuuttaa, mutta itse en tiedä kuinka moniin käsiin tuo lista joutuu ja tämä oli yksi niistä syitä miksi otimme vakuutuksen. Vakuutusyhtiölle meidän pitikin sitten tehdä tarkempi lista kappalemäärineen ja hintoineen.

jounij

Mika, kerropa vaimollesi, että ensimmäinen oikein hyvä - ja mukava(!) - mahdollisuus tavata Canberrassa useampia suomalaisia (ja monen muunkin maalaisia) on tulla kaupungin keskustassa lauantaina 7.2. järjestettävän Kansallisen Monikulttuurifestivaalin Ruoka ja Tanssi -spektaakkeliin. Tuolloin koko Canberran kävelykeskusta on täynnä mitä eksoottisimpia ruokakojuja - mukaanlukien meidän Canberran Suomi-seuralaisten koju David Jonesin kulmalla. Tanssi- ja musiikkipitoista monikulttuurista ohjelmaa voi seurata ainakin kahdelta eri esityslavalta (mikäli vanhat merkit paikkansa pitävät).

En osaa sanoa, ketkä kaikki näkevät listan pakettisi sisällöstä. Sen sijaan luulen, että laatikkosi pistetään lukitun kontin sisälle muun irtotavaran kanssa, ja ettei tuo "singaporelainen satamatyöntekijä" pääse laatikkoosi käsiksi, vaikka sen sisällön saisikin tietoonsa. Silti suosittelen laatikollesi sen suuruista vakuutusta, että se kattaa mahdollisen menetyksen.
Jouni
Canberra

jounij

Kappas, Sanna ehti vastaamaan samaan aikaan.

Sannan vastaukseen kommenttina sanoisin, että aika vähän se rahtifirma välittää, mitä siinä lähetysluettelossa lukee. Rahtaajia kiinnostaa vain se, minkä kokoinen ja muotoinen se laatikko on. Lähetysluettelo on tarkoitettu nimenomaan Australian tulli- ja karanteeniviranomaisia varten. Näistä viranomaisista mahdollisimman helposti "eroon päästäksesi" on hyvä ajatus tehdä luettelosta niin täydellinen kuin osaat (ja olla pistämättä sisään mitään kiellettyä tavaraa). On myös tärkeää, että mainitset kyseessä olevan henkilökohtaisia tavaroita ("personal effects") eikä esimerkiksi myyntiartikkeleita.


Lisää
Jouni
Canberra

Jouko

MikaJ,

Laatikko itsessään ei joudu yleensä kovin kovan fyysisen väkivallan kohteeksi paitsi mitä nyt alku ja loppupään trukki-käsittelyssä voi tapahtua. Yksi ehkä pahin on tärinä, lämpö ja kosteus. Tavarat joutuvat viettämään viikkotolkulla jatkuvassa tärinässä ja liikkeessä laivan kannella olevissa konteissa. Tästä syystä pakkaamisessa kannattaa kiinnittää huomiota myös tavaroiden mahdolliseen hankaantumiseen. Tavaroiden eristeenä voi käyttää myös materiaalia jota joudut muutenkin lähettämään kuten mattoja, pyyhkeitä ja jopa joitain vaatteita. Kodinkoneet olisi tietysti paras lähettää niiden alkuperäisissä laatikoissa. Itse pakkasimme kaiken koti-elektroniikan aivan kontin keskelle ja reunoille pistimme kaiken vähemmän arvokkaan ja särkyvän. Tämä voi ehkä hillitä myös niin sanottuja opportunisti varkaita, jotka voivat kolhaista laatikkoa trukilla kulmasta jotta pääsevät kurkkaamaan sisään mitä kivaa sieltä löytyy.

Lautasten ja muiden keramiikka tavaroiden pakkaamiseen olemme käyttäneet sanoma-osakeyhtiön kotiin kantamaa pakkausmateriaalia eli Hesaria. Fillarit sun muut kannattaa purkaa sillä se säästä huimasti tilaa. Pakkaamiseen kannattaa uhrata aikaa sillä oikealla pakkaamisella mukaan saa mahtumaan huomattavasti enemmän tavaraa. Kaikki ilmatila kuten mikroaaltouuni, pesukone ja vastaavat kannattaa täyttää kevyellä hajoamattomalla tavaralla.

Kuten Jounikin jo mainitsisi tavaroiden luetteloinnissa kannattaa olla erityisen tarkkana jo senkin takia jos laatikko jostain syystä häviää niin on yllättävän vaikeaa muistella mitä kaikkea laatikkoon tuli pakattua pari- kolme kuukautta sitten. Samasta syystä tavaroiden ostokuitteja ei ehkä kannattaisi pakata laatikkoon. Jos omistaa digi- tai videokameran niin ei ole ainakaan täkäläisiä vakuutusyhtiöitä silmällä pitäen hullumpi idea kuvata kaikki kalliimpi omaisuus ja polttaa ne vaikka CD:lle.

Jos laatikko on matala voidaan laatikon päälle kuljetuksen aikana nostaa muita laatikoita joten sen tulisi kantaa kuormaa kohtuullisen hyvin.

Laatikkoon kannattaa myös laittaa jokaiseen sivuun kunnolliset merkinnät, tarvittavia merkintöjä kannattaa kysyä rahtausfirmasta.

Esimerkki:
Consignee: Nipa Nimetön
Destination: BRISBANE, AUSTRALIA
Case nr: 1/1
Cases: 1


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Urul

http://www.fi.danzas.com/hyodyllistatietoa/alansanastoa.html

Kolli
Yleisnimitys pakkauksille,jotka erotellaan päällyksen muodon,pakkaustavan jne.mukaan(esim.lähetys muodostuu 5 kollista,joista 3 kartonkia,1 puulaatikko ja 1 säkki).

Kontti
Suuri standardoitu lastiyksikkö ,yleisimmät pituudet 20' ja 40'.
Katso tarkemmin konttikuljetukset.

Me toimme kakskytjalkaisen kontin ,jonka itse pakkasimme.Kaikki pahvilaatikot,lähes sata melko suurta, oli numeroitava ja tehtävä tarkka listaus sisällöstä.Rakentelin muutaman puukehikon sohvakaluston ja joidenkin huonekalujen ympärille.Kaikki tuli ehjänä perille,oli meinaan kontti niin täynnä että ei siellä ollut vaaraa minkään tavaran liikkumisesta.Ja vakuutuksenkin saimme,vaikka itse pakkasimme.

riaapa

Olipas hyvä että tämä aihe taas palasi pinnalle, alkaa nimittäin olla ajankohtaista meillekin... (it's about bloody time, voisi joku tokaista?)

Jouko mainitsit pesukoneen, joten oletko siis rahdannut pesukoneen Suomesta? Olemme nimittän tehneet inventaariota sen suhteen mikä lähtee mukaan, mikä myydään, mikä lahjoitetaan pois jne. Pesukoneen suhteen emme ole päässeet yhteisymmärrykseen: minä haluan uuden, alle vuoden palvelleen Upo Pesukarhun mukaan, mutta mies epäilee jotta kannattaako tuo.

Mukaan pakkaaminen ei pitäisi olla ongelma, sillä olen kaukonäköisesti laittanut alkuperäiset pakkausmateriaalit styrokseineen varmaan talteen, mutta takuu (jota on vielä vuosi jäljellä) ei tietenkään toimi Australiassa. Miestä huolettaa lähinnä se, että jos kone joskus rikkoontuu, ja koska ko. merkkiä ei ole Aussilassa, niin huolto/korjaus ei onnistuisi. Mitä olette mieltä? Ovatko sikäläiset nikkarit niin erikoistuneita tiettyihin merkkeihin, etteivät osaisi korjata Upoa? Asiaa täysin ymmärtämättömänä kuvittelisin että ammattimieheltä korjaantuu kone kuin kone... mahdolliset varaosat tietysti saattaa joutua tilaamaan, vai?

Kovasti olen kiintynyt tuohon pesukoneeseemme, eikä se halpakaan ollut. Auttakaa siis, jotka asiasta jotain tajuatte...

Riina.
Riina

mette

Riina :D

Me ollaan molemmilla kerroilla tuotu Suomesta pesukoneet, mutta meillä on myös ollut niissä koneissa kansainväliset takuut. Ensimmäisellä Australian reissulla Whirlpoolin hajottua soitimme suoraan Whirlpoolin huoltoon, josta lähettivätkin korjaajan. Aukaisi koneen, eikä ymmärtänyt tuon taivaallista. Meni pitkä väli ennen kuin tuli toinen korjaaja ja tämä mies tutkittuaan konetta ja sähkökaaviota  paikallisti vian ja sanoi meille mitkä osat on rikki ja samalla kertoi, että niitä osia ei ole Australiassa. Me pyysimme häntä kirjoittamaan ne osat ylös ja me tilasimme osat samantien Suomesta korjaajan paikalla ollessa. Saimme osat Suomesta runsaan viikon kuluttua. Ja sitten tuli kolmas mies korjaamaan koneen ja ihmetteli kovasti miten oli mahdollista meidän saada osat noin vaan Suomesta, että onko meillä tuttuja töissä Philipsillä kun  ne noin vain lähetetään toiselle puolelle palloa. Ihmettelemistä hänellä riitti myös meidän modernissa pesukoneessa, kun oli lapslukot ja monet kannet (3). Kolme kuukautta tähän soupaamiseen meni. Ja hermot riekaleina!
Nykyään täältä saa jo ostaa ihan kunnon pesukoneita. Nämä "aussikoneet"  toivat mieleemme ne entisajan pulsaattorikoneet.
Meillä tuon pesukoneen rikkoontuminen johtuikin  siitä, että muuttaessamme täällä ihan uuteen townhouseen niin vesijohdoissa oli hienoista hiekkaa putkistoissa, jota löytyi sitten meidän koneen pumpusta. Olimme ostaneet koneen juuri ennen lähtöämme.
Sen paremmin en osaa neuvoa teitä tässä pesukone-dilemmassa, mutta voisitte vaikka vetää pitkää tikkua. Mutta jos saatte hyvän hinnan koneestanne, myykää pois, lisää mieheni :D

riaapa

Kiitos Mette!

Ollaan harkittu sitäkin että josko vaikka nykyinen vuokranantaja haluaisi ostaa koneen, niin ei tarttisi lähteä sitä mihinkään roudaamaan. Luulisi menevän joka tapauksessa helposti kaupaksi, kun on vielä takuutakin jäljellä.

Joo, ne top-loaderit joihin Aussit on tottuneet on mun mielestä ihan hirveitä! Viruttaa ja venyttää vaatteita, eikä silti tule kunnolla puhdasta! Meitä odottaa kyllä Melbournessa Asko front-loader, jonka mies jätti sinne veljelleen neljä vuotta sitten, mutta veli on kyllä saanut koneen aika hirveään kuntoon, siksi tuota omaani mukaan halajan. Kukaan aussi-kavereistamme ei ole kuullutkaan tästä meidän koneesta jota mieheni kutsuu "top-loading front-loader"iksi. Make sense? Kahdet luukut ja lapsilukot löytyy myös, eko-vedensäästö ja kunnon linkous. Mutta rumpu pyörii siis meikäläiseen tapaan horisontaali-akselin ympäri, eikä vertikaalin kuten niissä "vanhoissa" Aussilaisissa.

No, jäämme pohtimaan... ehkä päädymme vetämään sitä pitkää tikkua. :nuttu:

Riina.
Riina

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja riaapa
Pesukoneen suhteen emme ole päässeet yhteisymmärrykseen: minä haluan uuden, alle vuoden palvelleen Upo Pesukarhun mukaan, mutta mies epäilee jotta kannattaako tuo.

Minä sinuna ottaisin noin uuden pesukoneen mukaan, jos teillä kerta on tulossa koko kontti. Nämä täkäläiset moottoriämpärit ovat todellakin mitääntekemättömiä! Edestä ladattavia täältä tosin saa, mutta samanlaisia päältä ladattavia rumpukoneita kuin se sinun koneesi (yes, it makes sense :)) on todella harvassa. Me onnistuimme tilaamaan sellaisen (italialaisen Bendixin) Harvey Normanilta joskus melkein 10 vuotta sitten, mutta toista samankaltaista emme ole sen koommin kaupoissa nähneet (tosin ei ole ollut suurta tarvetta katsellakaan). Nyt koneessa on pieniä vikoja (kannen saranat ja lapsilukko rikki) eikä siihen saa enää osia ainakaan Australiasta, mutta lapsettomina uskallamme silti sitä käyttää niin kauan kuin se vain suostuu pyykit pesemään. Älä luovuta,


kannustaa
Jouni
Canberra

Jouko

Riina,

Meillä oli samat aatokset kun tulimme tänne ?80 ja ?90 lukujen vaiheessa päältä ladattavan AEG pesukoneen kanssa. Tiesimme ettei paikalta löydy takuuhuoltoja. Tuolloin eurokoneita ei juurikaan ollut myynnissä. Kone toimi hyvin kunnes ukkonen teki sille temput, onneksi paikallisen pesukonekorjaamon paikalle lähettämä kaveri oli normaalia etevämpää luokkaa, ja sai koneen toimimaa vetämällä rikkoontuneeseen piirilevyyn muutaman jumpperijohdon ja vaihtamalla jonkin komponentin. Kyllä ausseilta varmasti tietotaitoa löytyy, kunhan oikean kaverin sattuu saamaan paikalle.

Oman pesukoneen kuljetuksesta sen verran, kone oli pakattu kuljetuslaatikkoon ihan sinällään, tosin siinä oli muistaakseni mattoja ympärillä,  niin ja tietysti tuo rummun kiinnike paikoillaan.

Itse ottaisin pesukoneen mukaan ilman muuta, paitsi  jos siitä myydessä saa kohtuullisen hyvän hinnan. Vastaavasta eurooppalaisesta pesukoneesta joutuu pulittamaan jo jokusen taalan.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

sanna77

Riina, Me ostimme hijattain täältä Melbournesta uuden pesukoneen, päädyimme sivusta ladattavaan ruotsalaiseen Askoon, joka maksoi noin 1500 dollaria - eli ei ole halpaa huvia. Jos haluat kunnon pesukoneen täällä niin siitä saa pulittaa pitkän pennin. Ottakaa se UPO vain mukaan konttiin.... ;)

mette

Jouni :D
Suomesta tuodun HOOVERIN hajotessa ja korjauksen tullessa kohtuuttoman kalliiksi oli lähdettävä pesukoneostoksille marraskuussa 1999. Ystävän neuvomasta liikkeestä  saisimme kuulemma hyvät käteisalennukset mainitsemalla vain tuntevamme hänet. Selvää oli, että päätyisimme edestä täytettävään eurooppalaiseen malliin, sillä aussikoneen omistajiksi emme hevillä halunneet.S itten silmiimme osui kone , jollaisen emme olleet uskoneet aussikaupassa näkevämme. Kapeaa mallia oleva  päältätäytettävä Bendix Bambino oli kone, jollaisen halusimme. Tämä Bendix kuitenkin vaati huoltoa jo ensimmäisen kerran takuun alla ja sitten sama vika uusiutui koneen ollessa meillä tuolloin 3,3v. Soittaessa huoltoon kerrottiin, että jos kone olisikin ostettu alle vuosi sitten koneellamme ei olisi voimassaolevaa takuuta maahantuojan toiminnan lakattua? Olimme kahden vaiheilla tilatako korjausmies, mutta tilasimme kuitenkin. Hän sitten velotti jotain $70 tiedosta, jonka mieheni tiesikin, mikä osa rikki(module).Korjaaja kertoi osien tilaamisen kestävän kenties kauankin, koska ne täytyy tilata Euroopasta ja hinnat voivat olla mitä vaan. Tästä närkästyneenä soitin uudelleen huoltoon, sillä katsoin ettei meille oltu avoimesti kerrottu kaikkea mitä tuli osien saamiseen vaikeuksineen ja kuka tietää millaisine kustannuksineen. Eivät he voi olettaa  kaikkien  olevan valmiita odottelemaan viikko- tai kuukaustitolkulla varaosia. Olisin toivonut, että tällaiset faktat olisi  rehellisesti kerrottu. Me ainakin olisimme unohtaneet koko asian! Olinhan huoltoon soittaessa heidän tiedustellessa  vikaa kuvaillut  sen  muistuttavan edellistä tapausta, josta heillä tiedot. Näin ollen heillä oli aavistusta mikä olisi vikana tai voisi olla. Vastaukseksi sain, että taas korjaajalla ei voi olla kaikkia osia mukana, eikä toisekseen voinut olla varmaa, että vika olisi niinkuin sanoimme (veikkaushan se oli, myönnän, mutta oikea veikkaus) Saimme lähipäivinä sitten  tietää korjauksen tulisivan maksamaan $370,00. Tarkkaan mietittiin mitä tehdä, kun kone sentään jo kahdesti renkannut noinkin lyhyenä aikana ja entäs jos taas hajoaa vuoden kahden vuoden sisällä?
Asia oli mietintämyssyssä parin viikon ajan itse samalla yrittäessä löytää tarvittava osa jostakin. Saihan  osia täältä, ei sen kauempaa  kuin Gold Coastilta. Hintaa oli yhä, mutta oli halvempi mitä huoltomiehen antama arvio. Sitten yritimme itse tilaamalla järjestää osa Euroopasta ja sellainen järjestyisikin kohtuuhinnalla modulen maksaessa vain  $130 ? Sitten meidän tietsikalle tapahtui jotain, älkää kysykö mitä, mutta tiedostoa hukkui ja samalla meni nuo arvokkaat yhteystiedot Englantiin ja tuossa vaiheessa muutenkin rampattua automaattipesulassa (itsepalvelu) pesemässä pyykkiä noissa lapakoneissa ja syytäessä sinne jo sievoiset summat plus kyllästyneenä istumaan siellä lukemassa alvariinsa naistenlehtiä päätettiin ostaa uusi pesukone, joita olikin jo katseltu. Nyt ensimmäisen kerran meillä sitten on edestä täytettävä kone LG, sellaiseen päädyimme sen ollessa kuitenkin niin paljon halvempi kuin päältätäytettävä.
Samoihin aikoihin ystäväperheen hiukan toista vuotta vanha Bendix myös hajosi, heillä yhdistelmämalli pesukone ja rumpukuivain. Eivät hekään korjauttaneet konettansa sen maksaessa huikaisevan paljon. Olihan lohdutus kuitenkin, että pystyivät edelleen käyttämään kuivausrumpua. Myös huomasimme useampia Bendix-koneita myytävänä Weeekend Shopperissa?

Bendix on autotallissa edelleen, mieheni ajattelee sen vielä korjaavansa vaikka minä olisi sen laittanut vuosittain tapahtuvaan kaupungin romunkeräykseen ja varmasti olisinkin jos vain olisin saanut koneen hievahtamaan millinkin sen painaessa  niin paljon.

Riina,ynnäsimme tässä, että kaikista kauimmiten palvellut pesukoneemme oli ensimmäinen koneemme UPO KARHU , sen pestessä pyykkimme  lähes kahdeksan vuoden ajan.

jounij

No eipä tunnu olevan Bendix kovin luotettava merkki. Omaammekin on käyty fiksaamassa pariin kolmeen otteeseen, mutta seuraavalla koneen kenkkuilukerralla kyllä ostetaan uusi, koska viime kerralla ei enää saatu osia.


Toteaa
Jouni
Canberra

Paa

Heipsan kaikille!

Ihanaa kun täältä löytyy niin paljon vastauksia ja vinkkejä minullekin!

Olen itse muuttamassa NSW:iin Oberonin lähettyville parin viikon kuluttua. Jos vain viisumi ehtii tulla ajoissa...  :nuttu:  
Toivossa on hyvä elää!

Olen aikonut lähettää tavarani (n.5m3) WACO:n rahtifirman kautta. Sanoivat sieltä, että mitään vanerilaatikkoa ei välttämättä tarvita, kamat vaan muovi- ja pahvilaatikoihin, ja sitten terminaalissa pakkaavat trukkilavalle ja kelmua tiukasti ympärille, niin että kaikki on tiukassa paketissa, särkyviä tavaroita sisältävät laatikot kasan keskellä (muovisia trukkilavoja kuulemma löytyy, puisia kun ei voi käyttää, ainakaan ilman toukkatodistusta).

Kysymykseni kuuluukin nyt: Onko jollakin tietoa tällaisesta käytännöstä, onko tullut hankaluuksia? Vai onko se huono idea, vai miksi muuten kaikki muut käyttäisivät vanerilaatikoita?

Ja toinen kysymys: Miten paljon Aussien tulliviranomaisia kiinnostaa laatikoiden sisään pakattu puutavara? Tuleeko sanomista, jos mukana on pientä puusälää, henkareita, puukauhoja, puisia korurasioita, rottinkikoreja, jne.?
Jos vaikka laitan laatikon kylkeen lapun, että mitä puutavaraa siellä on? Huono idea ottaa moisia mukaan ollenkaan?

Kiitos jo etukäteen, jos jollakulla sattuisi olemaan vastaus näihin! :god:

-Paa-
Paa

Jouko

Paa,

Kuulostaa hieman hurjalta tuo muovilla kasassa oleva pakkaus. Toisaalta taas jos kamat ovat lukitussa kontissa, voisi kuvitella että ne säilyvät ehjänä.

Periaattessahan tuon lavan pitäisi olla kyllästettyä, mutta käytäntö voi olla toinen.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Paa

Ei kun muovikäärö lastataan ensin rekkaan joka ajelee Göteborgiin (tai jonnekki) ja siellä satamassa vasta trukilla nostetaan konttiin, joka nostetaan taas laivaan.
Kauheeta, nyt rupes epäilyttämään koko homma...
Pitäisköhän sittenki panostaa siihen vanerilaatikkoon?
Onko kuulunut kommentteja tästä WACO-rahtifirmasta? Uskaltaakohan niiden vakuutteluihin luottaa?
On tämä kyllä aikamoista paniikissa vehtaamista tämä munkin lähtöni!

Kiitos Jouko nopeasta vastauksesta!
Ja terveisiä täältä hankien keskeltä!
Paa

Paa

Tulipa juuri mieleeni,

kun tällä palstalla on ollut juttua rahdin vakuuttamisesta:

Vakuutusvirkailijani väittää, että jos jätän suomalaisen kotivakuutukseni voimaan, kunnes rahtitavarani saapuvat Ausseihin, vakuutus kattaa myös ne tavarat. Kuulemma normaali käytäntö ulkomaille muutettessa.
Kotivakuutus kun kattaa kaiken kodin irtaimiston, vaikka se olisi kodin ulkopuolellakin (väliaikaisesti, max. 1v.). Siis vaikka kodin sijaintikin siinä välissä muuttuisi.
Ettei tarvitse ottaa erillistä vakuutusta, JA TAAS SÄÄSTYY RAHAA... (?)

Tämäkin tietysti varmaan riippuu vakuutusyhtiöstä ja sopimuksen säännöistä.

Kyllähän ne rahtifirmatkin väittävät tavaroiden olevan vakuutettuja, MUTTAMUTTA...

Näitä pähkäilee
Paa

riaapa

P?ivityst? t?nne vanhaan suosikkiin...

Mekin p??dyimme Frans Maasiin. Todella monet firmat joihin otin yhteytt? eiv?t lainkaan kuljeta yksityisten muuttokuormia (esim. Kaukohuolinta, O. Nystr?m, Schenker, Saukko).

Logimix:lta saimme tarjouksen, mutta se oli huomattavasti korkeampi kuin Frans Maasin. Beweship sanoi antavansa tarjouksen, mutta ei sit? ole viel?k??n kuulunut. Viktor Ek:iin en tullut edes ottaneeksi yhteytt?, vaikka moni kielteisen vastauksen antanut yritys heit? suosittelikin. Moni firma ei koskaan vastannut tarjouspyynt??ni. Frans Maasilla sen sijaan palvelu oli alusta alkaen todella yst?v?llist? ja asiantuntevaa.

Frans Maasin tarjous n?ytti seuraavalta:

Lainaa"Tarjoamme mainitulle l?hetykselle (n. 2,25 cbm) seuraavasti:

Merirahti Helsinki - Melbourne: USD 90,00/ cbm (min. USD 90,00)
HUOM. Hinta ei sis. Australian p??n kulut kuten kontista purkaminen, satamamakust sek? tuontitullausta jotka on maksettava paikallisessa valuutassa kun tavara saapuu Melbourneen.

Muut kulut (tilavuusehto 1 cbm = 333 kg):
Terminaalik?sittely     EUR     20,00/ cbm (min. EUR 25,00)
Dokumentointi           EUR     55,00/l?hetys
Nouto Vantaalta         EUR     58,00/t?m? l?hetys (2,25 cbm)

Merirahti voimassa:     30.4.2004 asti
Maksuehto:              ETUK?TEISMAKSU (laskutamme kun tavarat ovat noudettu ja tarkistettu tavaran kunnon terminaalissamme)"

Saimme lis?ksi seuraavanlaisia ohjeita:

Lainaa"personal goods shipping instructions

Here are some 'instructions' when shipping personal goods:

- The goods must be packed in a solid wooden box/case; cover the goods well to avoid dampness (containers are    not necessarily watertight).
- Put the box/es on a pallet/s, so that they can be removed by forklift.
- Mark the collis properly with shipping marks for indentification. If possible, shipping marks should be visible on every side of each parcel
- Take an insurance for cover possible damages (important!)
- Make a list of the packed goods  (packing list), showing the sender (name, full address with finnish social security number), the consignee/receiver (name, full address with phone-& faxnumbers, e-mail address) and the overall contents of the packages (e.g. books, cloths, etc.)
** We need this before you deliver yr goods in our terminal **

- After yr goods are measured in our terminal (we'll receive the cubics from there), we'll issue you the invoice (we can fax it to you, if it's possible?), which must be paid before shipping the goods from Helsinki. If you want to go to our Helsinki office and pay it in cash there, it's possible, just let us know before you do it.

- After the goods have been shipped ex Helsinki you will receive the bill of ladings from us, where you can see the receiving agent (with full address, tel-&faxnumbers), to which you have to contact BEFORE goods arrive in to destination. It's to avoid unnecessary storing in the port of destination.

- If you'll find any damages in yr goods when receiving them, make an immediate claim to the agent and contact yr insurance company (!)"

Sitten tosi hauskoja uutisia televisiohallinnosta... soitin heille ja irtisanoin tv-maksuni ulkomaillemuuton johdosta. Yst?v?llinen asiakaspalvelija selitti innoissaan ett? min?h?n saan takaisin sen ylim??r?isen mink? olen jo maksanut, mutta huomasi sitten ett? se onkin vain 6 ?, ja pienin summa mink? he maksavat takaisin on 10 ?. H?n lohdutti minua kuitenkin, ett? kun palaan takaisin ja maksan tv-maksun, niin se kuusi euroa odottaa minua siell? ja se hyvitet??n ensimm?isest? laskusta!! :hahhaa Hyv? tiet??... tv-maksu onkin varmasti ensimm?isen? asiana mieless?ni jos joskus palaan Suomeen. Vaan kasvaisikohan tuo korkoa? :hahhaa:hahhaa

Puolityhj?st? ja kaikuvasta k?mp?st? raportoi,

Riina.
Riina

chilifinn

Riina, kiitos noista vinkeist? ja hintatiedoista! Todella kiva ett? kirjoitit tiedot t?nne. Eih?n tuo muuttaminen niin mahdottoman kallista olekaan kuin mit? olen kuvitellut. Tietty riippuu siit? paljonko tavaraa raahaa mukanaan... Millaisia huonekaluja yms te olette viem?ss? tuossa lastissa? Sama rumba on edess? my?hemmin ja kohdekin sama niin siksi kyselen. Hyv?? matkaa sinulle ja miehellesi!
Onko kukaan teist? muuten vienyt koiraa Suomesta Australiaan. Muistan l?yt?neeni t??lt? aiemmin jotain tietoa aiheesta mutta ei ollut varsinaista omakohtaista kokemusta kuvattuna siin? keskustelussa mit? luin. Lienee koiralle kyll? melkoinen koettelemus tuo 24 h lento. Jos jonkun oma tai tutun koira on selvinnyt ehj?n? perille, olisi kiva kuulla matkasta.

Jouko

Hei Riina,

Avaimet senkun v?henee taskussa, kun l?ht? l?henee. Viimeisten avainten luovutuksen j?lkeen tulee tunne ett? "se on sit siin?".

Kannattaa muuten varmistaa ett?, verovirasto on varmasti saanut tiedon muutostasi sill? jostain syyst? meille tuli m?tkyj? vaikka ei oltu suomessa 4 vuoteen. Ja m?tkyt oli viel? toissavuoden verotuksesta. Olivat kuulema l?hett?neet verokaavakkeet is?ni paikalle mutta kun niit? ei ollut kuulunut takaisin niin automaattisesti l?v?ytettiin verot, melko(!) siisti?.


Chillifin oliskoha ollut t?m? ketju josta luit tuosta koiran tuomisesta. P?ivitin my?s vastauksen vanhentuneet linkit uusiin (10.05.2004)

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=12


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

jounij

Ei se 24 tunnin lento viel? mit??n. Se maahan saapumista seuraava pakollinen (muistaakseni) puolen vuoden karanteeni se vasta saattaa olla kokemus niin koiralle kuin omistajalleenkin. En ole kuullut kenenk??n tuoneen t?nne koiraansa.


Kuulemiaan s??nt?j? muistelee
Jouni
Canberra

mette

chilifinn :D  Ihan toisin p?in kyll?kin, mutta  tied?n  er??n miehen,j oka vei koiran Australiasta Suomeen  p?in ja ilmeisesti  ihan hyvin koira lentomatkasta selvisi. Miehen oli tarkoitus j??d? Suomeen pysyv?sti, vaan tulikin toisiin mietteisiin ja palasi takaisin Australiaan vuoden sis?ll? ja vanhaa koiraansa ei en?? t?nne lenn?tt?nyt. Muistelen" koiran lentolipun "maksaneen aika sievoisesti .

chilifinn

Jouni, www.affa.gov sivuilla (karanteeniasioita) Suomi kuuluu maihin, joista koirien ja kissojen minimikaranteeniajaksi on määrätty 30 vrk. Mielenkiintoista on, että ainoastaan NZ on karanteenista vapaa ja että Ruotsin ja Norjan karanteeniajaksi on määritelty tasan 30 vrk. Tuo minimi 30 vrk tarkoittaa tietojeni mukaan sitä, että jos rokotukset ja eläinlääkäritarkastukset on tehty määrätyllä tavalla taketilleen oikein niin ajaksi tulee tuo 30 vrk. Riittävä kärsimys koiralle ja omistajalle sekin, mutta ilmeisesti ihan kohtuullisen mukavat olot eläimille on järjestetty. Täkäläiseltä eläinlääkäriltä kuulin jonkun vieneen koiran Australiaan pari vuotta sitten ja revohka papereiden ja rokotetodistusten sekä pakkaamisen kanssa oli ollut työläs, mutta kaipa matka oli sitten toteutunut.
Hyvä että Mette tietää ainakin yhden koiran joka on reissun tehnyt.. Onhan se kyllä hurja ajatus, mutta toisaalta hevosia, koiria ja kissoja lennätetään pitkin maailmaa näyttelyissäkin jatkuvasti joten ilmeisesti ne kuitenkin sitten pärjäävät.
Anteeksi nyt että eksyin tavaroiden rahtauksesta eläimien rahtaukseen. Olisi pitänyt esittää kysymykseni tuon aiemman koirakeskusteluketjun jatkeeksi. Kiitos kuitenkin kommenteista.

Little Pumpkin

Eläinten rahtaaminen on jonkin verran tuttua oman harrastuksen puitteissa (kasvatan kissoja). Vaikka itse en ole ulkomaille katteja lähettänytkään, niin useampi tuttava on ja sivusta on tullut seurattua tuota rahtaamishommaa. Melkoista puuhaa se kyllä on :o

Suomesta ei Ausseihin ole (tietääkseni) viety yhtään kissaa (kasvatusmielessä siis), mutta tuotu on sekä Suomeen, Ruotsiin että muutamaan muuhunkin Euroopan maahan. Itsellänikin on Aussi-juuret omaava ex-kusiruutta (kolli) :D
Kasvattajatuttavan kanssa on haaveissa uusi kolli, jonka toisin tullessani Suomeen ensi keväänä ;)

Tämä ei nyt mitenkään liittynyt aiheeseen, mutta... :D
~My mind does not only wander. Sometimes it leaves completely~

riaapa

Chilifinn,

Tuohon 2,25 kuution laatikkoomme l?hti vaatteiden, kenkien, kirjojen, valokuvakansioiden, Arabian/Iittalan astioiden ym. lis?ksi mm: tauluja, klaffituolit, ruokap?yt? ja sohvap?yt? (molemmat mallia ikea, eli meniv?t osiksi ja pieneen tilaan). Lis?ksi lumilauta, polkupy?r? ja pyykinpesukone. Koska meill? olikin oletettua enemm?n valokuvia ja kenki? (okei, ehk? enemm?n minun "ongelmani" kuin miehen), niin ennakkosuunnitelmista huolimatta p?lynimuri ei mahtunutkaan mukaan. No, seh?n tarkoittaa tietenkin vain sit? ett? s??styn siivoamiselta, eik?? :?? Eli huonekalujen suhteen p??timme ottaa vain ja ainoastaan sellaiset jotka meniv?t "littanaksi".

T?ss? kuva laatikostamme loppuvaiheessa kun suljimme sivusein?n ja aloimme tilkitsem??n joka ikist? koloa ylh??lt? p?in, avaamalla "katon".
http://da.nmilne.com/photoKING/app/photo.php?id=1062&size=500

Laatikon suhteen mieheni ei sittenk??n luottanut omiin nikkarointitaitoihinsa, joten tilasimme sen asiaan erikoistuneelta firmalta. He saivat laatikolle my?s kivuttomasti sen "toukka-sertifikaatin". Standardikokoisen laatikon olisi saanut muutamalla kymmenell? eurolla, mutta ne olivat kaikki liian pieni? meid?n tarkoitukseemme, joten teetimme sen mittatilausty?n?, ja hintaakin tuli sen verran enemm?n.

Jounin vinkkien mukaisesti kirjoitimme pakkauslistaan isosti ja selke?sti "personal effects only". Lis?ksi merkitsimme listaan ett? kenkien pohjat ja polkupy?r?n renkaat on pesty.

Nyt vaan j?nnityksell? odotellaan saapuuko omaisuutemme ehj?n? perille kes?kuun lopulla... :sormetr

Riina.
Riina

eevis

Hieno laatikko, Riina! Ja tuosta ylh??lt? t?ytt?misest? tulikin inspiraatio: laatikon voisi lopuksi kaataa kaikkia koloja my?ten t?yteen marmorikuulia. Sitten jos se singaporelainen yritt?? kurkkia sinne p?llimismieless?, p??lle ropisee marmorikuulia. Kyll? siin? luulisi ?ij?n h?tk?ht?v?n ja liukenevan paikalta aika ?kki?! :hahhaa :hahhaa T?ss?p? niksipirkkavinkki kaikille rahtaajille ihan ilmaiseksi, ei tarvitse kiitt??! :hahhaa:hahhaa Ja todettu toimivaksi ainakin kylpp?rin vessan kaapin kanssa...

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


riaapa

Loistoidea Eevis!! :god:

Kas kun ei tullu itselle mieleen... :?

Riina.
Riina

jounij

Joo, on hieno laatikko. Piirräpä tussilla vielä nimi- ja osoitetietojen lisäksi molemmille kapeille sivuille nuolet näyttämään trukin (forklift) haarukoiden reikien paikkaa. Jokaisessa kolmessa omassa laatikossani on nimittäin jossain vaiheessa kuljetusta jonkin verran rusikoitu noita jalkoja - ilmeisesti kun niitä on tyrkitty trukilta väärältä puolelta.


Lisää vihjaa
Jouni
Canberra

jounij

LainaaAlkuper?inen postittaja chilifinn
Jouni, www.affa.gov sivuilla (karanteeniasioita) Suomi kuuluu maihin, joista koirien ja kissojen minimikaranteeniajaksi on m??r?tty 30 vrk.

Juupa juu, minun kuulopuheisiin perustuva "tietoni" olikin vuodelta 1990, eli hyvinkin n?m? s??nn?kset ovat tuossa ajassa ehtineet muuttua ja vaikka useampaankin otteeseen. Hyv?, ett? joku jakaa ajantasaistakin tietoa!


Kiittelee
Jouni
Canberra