Mitä mukaan ja minne??

Aloittaja AnNiCa K., huhtikuu 11, 2007, 21:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnNiCa K.

Hei vaan kaikki!

Kirjauduin ensimmäistä kertaa sivustolle, vaikka olen jo muutaman vuoden selaillut eri aiheita. Kiitos kaikista vinkeistä! Itselläni on ollut viisumi (skilled independent) jo pari vuotta ja juuri saimme miehelleni ja tyttärellemme omat viisumit. Ei vaan aiemmin ole tullut lähettyä sinne asti. Ajatuksena oli, että olisimme muuttaneet lämpimämpään ilmastoon syksyn tienoilla. Aloitin kuitenkin itse uuden työn vuoden alusta jossa viihdyn erinomaisesti. Olisi toisaalta harmi lähteä nyt sen takia. Lähinnä kai ajattelen, että jos routa ajaa porsaan kotiin, etten olisi sitten polttanut siltoja takanani vaan mahdollisuus samaan työpaikkaan olisi myös jatkossa. Toisaalta olisi kova hinku lähteä.... Ei ole helppoa mullakaan  :nuttu:

Olen muuttoa silmällä pitäen tarkastellut kirjoituksia tavaroiden rahtaamisesta toiselle puolelle maapalloa. En kuitenkaan ole löytänyt paljoakaan viitteitä siitä, että kannattaako niiden kuljettaminen. Ajatuksena oli esim. pesukone, imuri, TV, DVD, printteri, scanneri jne. Onko näiden kuljettaminen sinne asti järkevää ja onko niiden toiminnassa jotain eroavaisuuksia? Käsittääkseni varsinkin TV:n kanssa saattaa olla ongelmia, eli se mikä toimii Suomessa ei välttämättä toimi kaikissa maissa. Voisiko joku ystävällinen valaista asiaa?

Oman työtaustani perusteella olimme ajatelleet muuttaa joko Melbourneen tai Sydneyyn (tai miten toi Sydney taipuu suomenkielessä). Molemmissa olen käynnyt, mutta ilmaston puolesta olisi mukava muuttaa Brisbaneen (en ole käynnyt). Siellä vaan ei ole minun alan töitä, käsittääkseni. (Työskentelen kosmetiikka-alalla, tuotepäällikkönä, ostajana ym. Nämä pääkonttorithan ovat lähinnä Sydneyssä tai Melbournessa). Lapsen (1,5 v) kannalta ei varmaankaan Sydney ole kaikista paras paikka. Sitten taas Melbourne on vähän kylmempi...

Kommentteja ja ideoita otan mielelläni vastaan!!!

Terkuin

ANC  :)




Aikis

ANC, juuri sinun tilanteessasi olevalle voisi lämpimästi suositella tuota Suomi-Seuran Muuttajan opasta , jossa on kompaktisti koottuna yleisimmät mietityttävät asiat!

jounij

Ainakin suomalaiset analogi-TV:t toimivat Australiassa täysin. DVD-levyt ja -soittimet ovat eri tavalla aluekoodattuja, eli monien aluekoodattujen DVD-levyjen kanssa saattaa tulla vaikeuksia, ellei tätä suojausta pysty purkamaan. Digiboxeista en osaa sanoa, onko Suomessa ja Australiassa samat standardit.


Muutaman neuvon heittää
Jouni
Canberra

chilifinn

Rahtaamisesta: Pyydettyäni lukuisia tarjouksia eri puolilta ja joiltakin pariin eri otteeseen olen onnistunut saamaan hyvän tarjouksen kontin viemiseksi. Ensivaikutelma kontin viemisestä (jolloin pesukoneet ja kaiken muun kotiroinan voi viedä mennessään) oli, ettei kannata koska lysti on niin kallista. Nyt näyttää siltä että se kannattaa sittenkin, verrattuna että veisimme esim 7 kuutiometrin laatikon. Ennen kuin teet oman päätöksesi niin soittele /mailaa moneen firmaan ja pyydä tarjous arvioimallesi kuutiomäärälle ja/tai kontille.

Pakkaa mukaan jatkojohtoja joissa monta töpselipaikkaa.

Asuinpaikasta: Mikään Australian suurkaupungeista ei ole kylmä. Melbournen vuoden keskilämpötila on noin 20, tammi-helmikuulla lämpötilat kipuavat jopa 35-40 asti ja huonolla tuurilla ylikin, ja esim maalis-huhtikuun vaihteessa lämpötilat kipuavat vielä ajoittain 25-30 korville. Kesäkuu-syyskuu ovat niitä "kylmiä" eli 15 asteen kieppeillä mikä vastaa aika pitkälle Suomen kesäkuun lämpötilaa... Vuonna 2004 juhannuksena Kuusamossa oli 7 astetta lämmintä kun soitimme sukulaisille Melbourneen, missä talvisää oli 17 astetta. Melbournessa sää vaihtelee tiuhaan tahtiin joten helleaallot eivät kestä niin pitkään minkä monet katsovat plussaksi. 8)

Sydney on jo subtrooppisen oloinen. Siellä on todella kosteaa. Kesä on kuuma ja huhti-toukokuukin vielä siellä 25 kieppeillä ennen kuin viilenee. Talvella kostea kylmyys vihmoo aamuisin luihin ja ytimiin mutta päivät ovat OK.
Jos talossa on lämmitysjärjestelmä niin talvi ei taatusti ole ongelma missään.
Brisbaneen ei esim minun mieheni aio muuttaa ikinä koska siellä on liian kuuma. Minä kun tykkään kuumasta (ainakin niin väitän kun en ole aikoihin Ausseissa asunut) niin kuvittelisin voivani asua sielläkin.

http://www.melbourneaustralia.org/climate.html
http://www.australiatravelsearch.com.au/trc/climate.html
http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_alue.html

Moni ehkä muistaa että tässä kirjoittaa se Aussilan kylmyyttä etukäteen pelännyt tyyppi, mutta olen sittemmin hiffannut, ettei se kylmyys tule ongelma olemaan vaan lunta saattaa tulla ikävä pahimmilla helteillä kun kankku palaa kiinni auton penkkiin kauppareissulla...  ;)

Pointtini on siis se, ettei suomalaisen Aussilaan muuttajan kannata ainakaan minun mielestäni kuvitella Sydneyä sen paremmin kuin Melbourneakaan kylmäksi kaupungiksi -kaikkea muuta! Asuinpaikka kannattanee valita pikemminkin työpaikkojen, asuinkustannusten ja mahdollisen tuttavapiirin yms perusteella.  Vuonna 2006 omakotitalojen keskihinta oli Sydneyssä AUD 525000, Melbournessa 391000, Brisbanessa 340000, Adelaidessa 290000, Perthissä 450000 ja Canberrasssa 398000.


jounij

Lainaus käyttäjältä: chilifinn - huhtikuu 12, 2007, 02:37
Asuinpaikasta: Mikään Australian suurkaupungeista ei ole kylmä.

Ei olekaan, jos tuijottaa pelkästään numeroita. Mutta kun huomaat talviaamuisin, että sisälämpötila on aivan sama kuin ulkonakin, niin kyllä vaan se +15:kin tuntuu melko vilpoiselta. Kokemukseni mukaan talojen lämmityslaitteet eivät ole kovin yleisiä Sydneyssä ja siitä ylöspäin ainakaan vanhemmissa taloissa - Melbournessa kylläkin.


Kommentoi
Jouni
Canberra

arixmel


eika brisbanessa ole kuuma, taalla on sopivaa eika edes kosteaa kuten pohjoisessa,,,kuuma on sitten jossain sisamaassa(kuten myos yokylmat),,,eika edes tarvi menna kauas (100 kilsaa sisamaahan tekee ihmeita lapotilojen kanssa)

ja vaikka Melbournessa on joskus aika kylma niin kylla siihenkin tottuu, on se kummiskin enemman (kuin muut kylanraitit) "trendi" tai bohemian tai hippi tai mika sana sita nyt olis hyva kuvaamaan...mutta tosiaan varsinkin vanhemmissa taloissa kannattaa varautua ettei se lammitys ei alkuperaisena ole ehka parhain mahdollinen, ja niin ne monet paikalliset nukkuu kuitenkin ikkuna auki eli kait ne on siihen tottuneet,,,kun itse tuntuu jaatyvansa.

omia tuntojaan tunnustelee
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Rockola

Lainaus käyttäjältä: chilifinn - huhtikuu 12, 2007, 02:37
Asuinpaikasta: Mikään Australian suurkaupungeista ei ole kylmä.

Mulla on kuvia toissatalvelta, jolloin istuimme vaimon kanssa pipot päässä, villasukat jalassa ja pilkkihaalarit päällä Brisbanessa sisällä kämpässä. Yhtenä aamuna tuli vilkaistua lämpömittarista, paljonko kämpän sisälämpötila oli, ja se näytti lukemaa +9C.

nimim. "mitkä ihmeen tuplaikkunat tai eristeet"

LainaaBrisbaneen ei esim minun mieheni aio muuttaa ikinä koska siellä on liian kuuma. Minä kun tykkään kuumasta (ainakin niin väitän kun en ole aikoihin Ausseissa asunut) niin kuvittelisin voivani asua sielläkin.

Kaikki on niin kovin suhteellista. Tänä kesänä taisi olla noin 5 oikeasti kuumaa päivää (tähän havaintoon saattaa tosin vaikuttaa että vietän arkipäivät ilmastoidussa toimistossa) ja nythän kesä on jo auttamattomasti ohi.

LainaaPointtini on siis se, ettei suomalaisen Aussilaan muuttajan kannata ainakaan minun mielestäni kuvitella Sydneyä sen paremmin kuin Melbourneakaan kylmäksi kaupungiksi -kaikkea muuta!

No ei niitä kyllä kannata kovin lämpimiksikään kuvitella (talvella).
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

RUU

Lainaus käyttäjältä: chilifinn - huhtikuu 12, 2007, 02:37
Brisbaneen ei esim minun mieheni aio muuttaa ikinä koska siellä on liian kuuma.

Ei Brisbanessa ole kuuma! Tänä kesänä taisi olla huimat kaksi päivää, jolloin mittari näytti >35C. Erinomaisen tavallinen säätila oli 27-30C, hetkittäin vähän ylikin. Kuuman tunne tulee mielestäni enemmänkin auringon polttavuudesta - pistävyydestä, sanoisin - kuin itse lämpötilasta. Muistan kaivanneeni ilmastointia keskellä päivää kotona vain muutamana päivänä ja sekin enemmän kosteuden vuoksi kuin lämmön (enkä ole viettänyt päiviäni ilmastoidussa toimistossa enkä edes jääkylmissä kaupoissa shoppaamassa). Ja yöllä tuli faneja käytettyä varmaan alle kymmenenä yönä.

Kävimme pääsiäisenä Sydneyssä ja siellä sää oli pari ekaa päivää tyrmäävä: harmaata kuin Suomessa ja sadetta. Ja kylmää!  :nuttu: Kulttuurishokki tuli keskustassa erään kauppakeskuksen uumenista kadulle etsiytyessämme kun ulko-ovesta vyöryi sisään ihan samanlainen hämärä ja fiilis kuin Suomessa marraskuussa. Olen oikein onnellinen nykyisen asuinpaikkamme valinnasta...  :coolh
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Aikis

Lainaus käyttäjältä: jounij - huhtikuu 12, 2007, 08:11
Kokemukseni mukaan talojen lämmityslaitteet eivät ole kovin yleisiä Sydneyssä ja siitä ylöspäin ainakaan vanhemmissa taloissa


Kommentoi

Niin, ja nekin harvat olemassaolevat eivät toimi kunnolla, eivät ole koskaan toimineetkaan...

Itse liputan nimenomaan Sydneyn ilmaston puolesta. Ainakin minulle se on ollut mitä sopivin, Brisbanessa jo melkein turhankin lämmintä...Chilifinn sanoi, että Sydney alkaa jo olla trooppisen kostea - kokemukseni mukaan vain tammi-helmikuussa! Siis tämän sanon nyt erityisesti täältä todellisen tropiikin tuntumasta...kyllä on ikävä Sydneyn talveakin!!

Leokatti

Ja Perthin ilmasto on sitten sama kuin Välimerelläkin. Kesällä kuumaa ja kuivaa (yleensä), talvella märkää mutta ei kuitenkaan jäätävän kylmää. Alin lämpötila on aamulla auringonnousun aikaan ja sitä kestää vain 10-15 minuuttia. Päivällä on siedettävät kelit. Tuon kesän kuumuuden kestän kyllä niin kauan, kun kosteusprosentti ei nouse. En voisi kuvitellakaan asuvani edes Brisbanen korkeudella - hikoilu kuuluu minusta urheiluun tai saunaan  ;)

Mutta tälle puolelle mannertahan ei moni eksy...
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Reijo

Lainaus käyttäjältä: ANC - huhtikuu 11, 2007, 21:42

Itselläni on ollut viisumi (skilled independent) jo pari vuotta ja juuri saimme miehelleni ja tyttärellemme omat viisumit. Ei vaan aiemmin ole tullut lähettyä sinne asti. Ajatuksena oli, että olisimme muuttaneet lämpimämpään ilmastoon syksyn tienoilla. Aloitin kuitenkin itse uuden työn vuoden alusta jossa viihdyn erinomaisesti. Olisi toisaalta harmi lähteä nyt sen takia. Lähinnä kai ajattelen, että jos routa ajaa porsaan kotiin, etten olisi sitten polttanut siltoja takanani vaan mahdollisuus samaan työpaikkaan olisi myös jatkossa. Toisaalta olisi kova hinku lähteä.... Ei ole helppoa mullakaan  :nuttu:


ANC,
Melkein vaikuttaisi siltä että ehkä sinun ei pitäisi lähteä ollenkaan ja olisi parempi pysyä kotomaassa, jos kerran jo työpaikka mietityttää....ei se ruoho niin vihreätä täällä ole verratuna suomeen, itse asiassa se on aika ruskeata sateen puuttesta  ;)

Mietiskelee
Reijo
Reijo

chilifinn

Lainaus käyttäjältä: jounij - huhtikuu 12, 2007, 08:11
Mutta kun huomaat talviaamuisin, että sisälämpötila on aivan sama kuin ulkonakin, niin kyllä vaan se +15:kin tuntuu melko vilpoiselta. Kokemukseni mukaan talojen lämmityslaitteet eivät ole kovin yleisiä Sydneyssä ja siitä ylöspäin ainakaan vanhemmissa taloissa - Melbournessa kylläkin.


Kommentoi

Tämän allekirjoitan ja muistan hyvin Sydneyn kylmät talviaamut. Herääminen lämmittämättömässä talossa talviaamuna ei ole herkkua varmaan muualla kuin siellä Brisbanen korkeudella tai ylempänä ja totta on että monissa taloissa ei ole varsinaista lämmitysjärjestelmää. Kuitenkin jopa puhaltimilla saa makkari- ja oleskelutilat lämpimiksi jos niitä vain käyttää. Me aiomme hankkia sellaisen asunnon jonka saa lämmitettyä joten oma mielipiteeni on yhä että Suomesta katsoen kaikki isot sikäläiset kaupungit ovat lämpimiä ja sen osan vuodesta kun on viileämpää niin lämmitetään. Ei kai se sen ihmeellisempää ole? Milka sai minut aikanaan täällä foorumissa näin vakuutettua ja viimevuotinen reissu Melbourneen ja Sydneyyn vahvisti käsitystäni. Appivanhempieni talo oli viileilläkin säillä "toasty warm" paikallisten sanoin ja minustakin mukavan lämmin.
Koskapa olen kuitenkin keltanokka ja ilmastokin on voinut muuttua liki 20 vuoden muistelojeni jälkeen niin jätän omat spekulaationi tähän ja palaan aiheeseen sitten kun on tuoreempaa kokemusta aiheesta.  8)

eevis

Enpä olisi itse mistään aussikaupungista rannikolla huolissaan kylmyyden takia. Melbournesta vain yhden vuoden kokemuksella :) sanoisin, että kaikki kämpät kyllä vuotavat kuin seula (ei siis tosiaan eristeitä). Mutta eipä hätää: on hyvä, jos ikkunoissa on sellaiset hopeanväriset sälekaihtimet. Kesäkuumalla kun ei ole ilmastointia, pitää ne visusti kiinni, niin ne heijastavat auringonvalon pois, eikä kämppä kuumene (en tiedä joutuivatko vastapäiset naapurit käyttämään aurinkolaseja heijastusten takia :) ). Sitten taas talvella, kun tuuli tulee ikkunanraoista sisään, suljetut sälekaihtimet kääntävät sen joko ylös tai alaspäin, joten vain lattianrajassa tai sitten katonrajassa voi käydä pieni viima, itse kun köllii lattiatasoa korkeammalla sängyllä Ikean ihanan tuplauntuvapeiton alla, ei ole hätäpäivää. Käytin kyllä lämppäriä kylmimpinä talviöinä, mutta ei sitä tarvinnut huudattaa kuin jotain pari tuntia ennen nukkumaanmenoa (sen ainoan kerran kun unohdin sen päälle yöksi ja nousin sitten unenpöpperössä sammuttamaan, astuin sitten lattialla olleen läppärini päälle, ja ruutu meni mäsäksi.... d'oh... :D ) Eli ei Melbournekaan mikään kylmä ole, ainakin jos vielä muistaa Suomen olot... :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


Leokatti

Alkuun tarkenee kun veri on vielä paksua Suomen jäljiltä, sitten pikkuhiljaa alkaa tottua ilmastoon... kuten kävi meidän suomalaisen vierailijamme kanssa. Neiti saapui syyskuussa kun ulkona oli 22 astetta lämmintä - ei kun ottamaan aurinkoa  :o... me etsittiin Robin kanssa pitkähihaista. Tammikuussa sattui sitten samanlainen viileämpi päivä, asteita alle 25 mutta vain just ja  just. Kukas se vetäisikään farkut jalkaan ja otti vielä pitkähihaisen puseronkin mukaan, kun lähdettiin ulos syömään...?  :pepsodent

Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

jounij

Lainaus käyttäjältä: chilifinn - huhtikuu 12, 2007, 15:11
Kuitenkin jopa puhaltimilla saa makkari- ja oleskelutilat lämpimiksi jos niitä vain käyttää. Me aiomme hankkia sellaisen asunnon jonka saa lämmitettyä joten oma mielipiteeni on yhä että Suomesta katsoen kaikki isot sikäläiset kaupungit ovat lämpimiä ja sen osan vuodesta kun on viileämpää niin lämmitetään. Ei kai se sen ihmeellisempää ole?

Selkohomma! Neuvonpa kuitenkin vielä lisää, vaikka nähtävästi olet siihen jo varautunutkin: laske, paljonko talviajan energialaskusi Suomessa on, ja varaudu maksamaan Ossilassa jopa kolminkertainen summa paikkakunnasta ja lämmittimien käyttömäärästä riippuen. Suurinpiirtein sen verran sitä lämpöenergiaa valuu harakoille normaaleissa ossitaloissa.


Arvelee
Jouni
Canberra

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: ChilifinnKuitenkin jopa puhaltimilla saa makkari- ja oleskelutilat lämpimiksi jos niitä vain käyttää.

Tottakai saa, mutta kun laitat puhaltimen pois päältä niin lämmin loppuu samantien eli kuten Jouni sanoi - ajattele sitä sähkölaskua.
Parashan on tietysti varaava lämpösysteemi eli takka tai vastaava, mutta reverse cycle ilmastointi ja varsinkin jos on inverter (suomeksi ? vaihtosuuntain tai jotain sinnepäin) , niin se on kyllä paras ainakin sähkölaskua ajatellen.


AnNiCa K.

Moikka taas

Kiitos vaan kommenteistanne! Minulla on hyvinkin samanlainen mielikuva monen kanssa ilmastosta. Jouni tuossa puki sanoiksi sen mitä ajattelin, eli joskus tuntuu, että talossa sisällä on kylmempi kuin ulkona. Itse olen asunut Italiassa ja Skotlannissa ja olen kokenut jopa kesäaikaan kylmyyttä, jota ei pääse sisälle pakoon, kuten Suomessa. Ikkunoista vetää ja kaikki se lämpö minkä kalliilla rahalla kämppään saa, haihtuu hyvinkin nopeasti. Loppukädessä siellä Australiassa on paljon samaa rakennustapaa kuin tuolla Briteissä. Ilmasto toki on erilainen.

Kahdesti olen ollut lomalla Australiassa tammikuussa – Sydneyssä ja Melbournessa. Kummallakin kerralla olisin toivonut, että olisi jopa ollut lämpimämpää. Varsinkin sateisena päivänä sisällä tuntui kovinkin kylmältä. Kai sitten täytyy satsata hieman enemmän asumisen tasoon, sellainen vilukissa kun olen. :)

Reijo tuossa ehdottelee, että kannattaa jäädä kotomaahan kun kerran jo työpaikka mietityttää. Se itse asiassa on ainoa asia mikä mietityttää muuttamisen kannalta. Tokihan sitä ajattelee, että minne päin sitä muuttaa... Sitä vaan mietin, että kannattaako sitä heti lähteä vai vasta esim. vuoden kuluttua. Lähinnä ajattelin ääneen...   ;) Olen asunut pois Suomesta 10 vuotta ja vasta muutama vuosi sitten muutin takaisin. Kyllä se ruoho on vihreämpää joskus (tai ruskeaa kuten Reijo sanoo) muualla kuin kotimaassa.

Tosi kiva, kun otitte niin moni kantaa tähän ilmastoasiaan. Tuossa sainkin myös muutaman hyvän kommentin liittyen tavaroiden ja laitteiden kuljettamiseen maan toiselle puolelle. Itse kun en ole mikään tekniikan ihmelapsi, en juuri tiedä mitkä koneet toimii eri paikoissa ja mitkä ei. Hyvä tietää, että TV toimii. Luin jostain myös, että pesukone kannattaisi kuskata mukanaan. Onko joku hirmu onnellinen, kun on sen tehnyt? Luulisi, että sieltä saa ihan yhtä hyviä kuin täältäkin. Onko näin?

Terkuin

ANC 


chilifinn

Jouni & Jaaks, varmastikin energiakuluja tulen makselemaan sillä talon lämpimyydestä en ole valmis kovin paljoa tinkimään...
Nykyisen rivitaloasunnon sähkölasku on 91euroa eli 148 AUD 2 kk välein. Aiemmin omakotitalossa lasku oli reilusti isompi. Jos kulut ovat kolminkertaiset siellä, niin eivät liene ole sitä kuitenkaan kuin kolmisen kuukautta vuodessa (?) ellei sitten ilmastointia pidetä täysillä muun osan vuodesta.

Pesukoneista on keskustelu monessa ketjussa aiemmin ja ihan vastikäänkin. Kokeilepa hakea haun kautta nuo ketjut esiin. Monet ovat vieneet pesukoneen mennessään ja olleet tyytyväisiä ratkaisuunsa mutta saa niitä pesukoneita toki Australiastakin.

MH

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - huhtikuu 13, 2007, 00:53
mutta reverse cycle ilmastointi ja varsinkin jos on inverter (suomeksi ? vaihtosuuntain tai jotain sinnepäin)



Eli ilmalämpöpumppu, invertteri tarkoittaa noissa säädin automatiikkaa eli kone säätää tehoaan sen mukaan kuinka paljon siltä lämmintä tai kylmää pyydetään. Ovat kalliimpia kuin normaalit tasateho koneet mutta samalla käyttökustannuksiltaan edullisempia sekä käyttömukavuus parempi. Myös hiljainen käyntiääni on yksi invertterikoneiden ominaisuuksia jos ajattelee niitä makuutiloihin. Merkeistä sen verran että DAIKIN joita Ausseistakin varmaan löytyy on ääneltään markkinoiden hiljaisimpia.

Meillä Suomessa talon sähkölasku yli 300e/kk(vaikka maalämpö ja ilmalämpöpumppu ja 2 varaavaa vuolukivi takkaa), uskon että Australiassa pääsen huomattavasti pienemmällä.

RUU

Lainaus käyttäjältä: jounij - huhtikuu 13, 2007, 00:05
laske, paljonko talviajan energialaskusi Suomessa on, ja varaudu maksamaan Ossilassa jopa kolminkertainen summa paikkakunnasta ja lämmittimien käyttömäärästä riippuen. Suurinpiirtein sen verran sitä lämpöenergiaa valuu harakoille normaaleissa ossitaloissa.

Tuon täytyy riippua paljon talosta ja sijainnista. Meillä nimittäin on tiiliverhoilu ja -katto, sekä tuulee mukavasti (yleensä) mereltä ja kesällä 90% ajasta meni ihan mukavasti pelkällä tuuletuksella (läpiveto). Loput 10% vaati järeämpiä toimenpiteitä eli kattotuulettimien käyttöä. Jos meillä olisi koko talon (tai edes oleskelutilojen) ilmastointi, se olisi ollut todennäköisesti käytössä pitkään (eli väh. ½ päivää) alle 10 päivänä.
Vastaavasti viime talvena oli sisällä aamuisin viileä mutta ei sen kylmempää kuin Suomessakaan missään vaiheessa vuotta. Matoilla tarkeni ihan kivasti kävellä sellaisenaan, laatalla piti käyttää sukkia / tohveleita. Takkaa tuli käytettyä joinain iltoina illuusion luomiseen (eli hetkeksi lisälämpöä) ja kosteuden karkoittamiseen.

Hatarassa puutalossa tilanne olisi varmaan varsin erilainen. Samoin sopivasti eristetyssä tiilitalossa sisälämpö olisi vielä tasaisempi ja mukavampi. Itse maantieteellisen sijainnin (osavaltio) sijaan miettisin enemmänkin rakennustapaa ja kuntoa sekä paikallista sijaintia (tuuleeko sopivasti, varjostavatko puut, onko vieressä paljon tiivistä asutusta ja liikennettä vai laaja puisto / metsä, jne).
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

arixmel

do diin
riippuu varmaan henkilokohtaisista tottumuksista mutta meilla on semmoinen alkuperainen korkeella paikalla oleva Qld talo Brisbanessa, ilman mitaan eristyksia, ja viime vuoden aikana kaytettiin kerran lammitysta jonkun leffan aikana, ilmastointia taasen ei olla kaytetty tana kesana kertaakaan, katto propelli on ollut ihan riittava jos on ollut kuuma yolampotila , ja on ne muinoin osanneet rakentaa taman talon silleen sopivalle hollille ja ikkunoita aukoneet oikeisiin kulmiin etta kiva viilentava tuulenviri kay vaikka ei oikein tuuliskaan (luonnollinen ilmastointi?)
kylla tassa joutuu taas sukat kohta etsimaan,,,housutkin viela heh heh.
raikkaita talvipyrakoita ounastellessa
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Leokatti

Piti vallan kaivella laskut esille ja tiirata omia. Viimeisen vuoden aikana (03/06 - 03/07) halvin lasku oli $152.10 ja se oli heinä-elokuussa eli siis keskitalvella. Kallein puolestaan tammi-helmikuussa ja hintaa $282.45. Ottaen huomioon, että meitä on kaksi täyspäiväistä työntekijää, 5 hevosta ja 2 hehtaaria maata, jota täytyy kastella päivittäin kesäaikaan (eli porakaivopumppu soi useamman tunnin päivässä) ja tyypilliset 40-asteiset päivät, joita täällä on yleensä useampi putkeen, eli ilmastointi saa kyytiä monta vuorokautta ilman taukoa, ei tuo nyt maailmaa kaada jos alle $150/kk selviää. Katolla on 3.5R lasivillat ja ikkunoissa paksut verhot katosta lattiaan. Talvella lämmitetään s/c takalla ja se pitää koko talon mukavan lämpimänä.  :peukkuy
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

riaapa

Hei Kaikki,

Olen tainnut sanoa se aikasemminkin, mutta mielestäni säätila on vain asenne- ja pukeutumiskysymys: kun on kuuma niin hötkyillään vähemmän ja kevennetään vaatetusta, jos taas viluttaa niin sitten lisätään vaatetta niskaan ja hypitään vaikka tasajalkaa niin saadaan kroppa tuottamaan vähän lämpöä (vilukissana teen tätä tasajalkahyppyä aika useinkin...). Se, että tämän viestiketjun asuinpaikkakunnan valintaan liittyvät vastaukset pyörivät enimmäkseen ilmaston ympärillä, on minusta vähän surullista. Itselleni ilmastoa paljon tärkeämpiä tekijöitä ovat mm. ystävät, työmahdollisuudet, elämäntyyli, harrastusmahdollisuudet.  8)

Ja totta kai jokainen keskustelufoorumilainen liputtaa oman kaupunkinsa puolesta. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Henkilökohtaisesti en keksi Melbournesta mitään muuta huonoa kuin sen, että se on niin kovin kaukana Euroopasta ja Suomessa käydäkseen joutuu kärsimään sen väh. 24 tunnin lennon.  >:(

Tsemppiä päätöksentekoon, ANC!  :peukkuy
Riina