Hait

Aloittaja Elaine, huhtikuu 13, 2005, 23:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Elaine

Huomasin tammikuussa Perthissä ollessani pelkääväni kovasti haikaloja. Snorklaamisesta ei tullut mitään ja välillä vedessä ihan rannan tuntumassa oleminenkin ahdisti kovasti. :itke

Tämä tuli minulle yllätyksenä, koska olen aina viihtynyt vedessä ja rakastan esimerkiksi Suomen järvissä sukeltamista (vaikkei siellä olekaan mitään näkemistä..). Olen myös aina unelmoinut trooppisissa vesissä sukeltamisesta..

Olen ennen muuttoa nyt lukenut aiheeseen liittyvää materiaalia ja tiedän ettei niitä kannata pelätä sen enempää kuin karhuja Suomen metsissä tai auto-onnettomuutta. Silti tunnen vieläkin että veteen päästyäni ei järki riitä, vaikka miten tietäisi paremmin.

Miten te siellä kauemmin olleet olette haiden kanssa osanneet olla? Vinkkejä turhan pelon poistamiseen?

MH

Turha niitä on pelätä. Australiassa ihminen puree haita paljon useammin kuin hai ihmistä:D:D:D

Jaaks

Elaine :D

Täällä meidän vesillä ei ainakaan tarvitse haita pelätä, koska krokotiilit söi ne kaikki :hahhaa

Ihan tosissaan - olet turvassa hailta kun et mene niiden vesille ja noudatat annettuja varoituksia.  Niiden oleskelupaikat on kyllä tiedossa, että niitä on hyvin helppo välttää.

Rockola

LainaaOriginally posted by Jaaks
Niiden oleskelupaikat on kyllä tiedossa, että niitä on hyvin helppo välttää.

Juu, merkittava enemmisto haikaloista oleskelee mieluiten vedessa :roue
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Jaaks

Rockola :D

Very Clever   - Eihän suomessakaan ole karhuja, susia ja vaikka kyykäärmeitä kaikkialla, vaikka toki yleensä maalla elävätkin :?

Elaine

No en mä tiedä lohduttaako toi nyt niin paljon, hait voi kuitenkin uida ihan minne vaan. Ja varsinkin tuolla länsirannikolla on nyt viime aikoina musta ollut paljon hyökkäyksiä..

Ajattelin tehdä shokkihoitoa ja ehkä maksaa sukellusreissusta haialtaaseen.. Ainakin Aqwassa semmonen mahdollisuus muistaakseni olis. En nyt sitten tiedä toimisko se.. :roue

Eikö kukaan muu pelkää niitä?

jounij

Heh heh, olipa hauskaa lukea nämäkin jutut! Ja sitten - ainakin osittain - asiaan.

Elaine, kuten aiemmista vastauksista huomaat, niin haiden pelkääminen ei ole lainkaan yleistä. Itse asiassa sinun kirjoituksesi on ensimmäinen kerta koskaan, kun minä kuulen kenenkään kärsivän ko. ongelmasta. Kuitenkin ymmärrän pelkosi olevan aitoa.

Australian kaikilla rannikoilla ui koko ajan hirmumäärä jengiä, ja hait onnistuvat tappamaan näppituntumalta "vain" pari-kolme tyyppiä vuodessa. Lisäksi tulee muutamia ruhjevaurioita - hai maistelee ja pahaksi toteaa.

Itsekin olet näköjään analysoinut pelkoasi ja haihyökkäyksen uhriksi joutumisen todennäköisyyttä aika perinpohjin, etkä siitä huolimatta näytä päässeen pelostasi eroon. Jos ei kerta järkeily auta, niin ehdottaisin seuraavalle Australian uintireissulle mukaan tunnesyihin perustuvaa uhoa: "täällä ei ainakaan karhut syö, perhana"!


Rohkaisee
Jouni
Canberra

Elaine

Kiitos Jouni!

Ehkä jotain tommosta pitää yrittää, koska seuraava kerta on ihan kohta! JEEE, enää 25 päivää muuttoon jäljellä!

Varokaa vaan hait, täältä tämä tulee!

Jaaks

Elaine :D,

No nyt on oikea asenne :peukkuy
Kuten sanotaan "common sense prevails".  

Missä sitten oletkaan, niin kuuntele paikallisia.  He tietävät missä nuo isot pahat kalat oleskelevat.

Esimerkiksi täällä Brisbanen edustalla voit uida lähes missä vaan aivan turvallisesti vaikka onkin haita, mutta ne on normaalisti Bronze Whalers tai pieniä Riuttahaita, jotka eivät todellakaan ole kiinnostuneita ihmisistä kun muutakin ruokaa on tarpeeksi.
Sen sijaan North Stradbroke Island'lla (ihan tuossa lähellä) olisin hieman varovainen, koska siellä oli aikoinaan valaan teurastusasema ja edelleen siellä näkyy niitä "Killer Sharks" eli White Pointers ihan päivittäin.

Myöskin paikat kuten Fraser Island (jossa en ikinä ui meressä) ja tietyt rannat South Australia ja Western Australia ovat tunnettuja näistä White Pointers, mutta paikalliset voivat kertoa tarkemmin.

Kuten Jounikin sanoi edellä, niin eipä täällä juuri mitään haipelkoa olekaan.  Niin kauan kun ne eivät tule minun olohuoneeseen, niin en minäkään menen heidän ja sama asia pätee krokotiilien kanssa.

En tiedä hai valvonnasta WA, mutta ainakin täällä Sunshine State meillä on suurimmilla uimarannoilla "haiverkot" ja niiden lisäksi helikopteri/lentokone valvonta päiväsaikaan.  Öisinhän et toki mereen menisikään :?

fogs

...ok WA kirjautuu pitkästä aikaa linjoille (Sorry Jaaks, on ollut tarkoitus soittaa sulle takas, mutta ne työt ne työt, oletkos huomenna kotona?)

 North West WA - enemmän pelkäisin krokotiileja, onhan siellä hait myöskin hyökänneet mutta harvemmin.

Perth -Cottesloe Beach on vallan tunnettu haihyökkäyksistä ja niiden näkemisestä rannan läheisyydessä mutta rantapa on silti vielä päivittäin täynnä porukkaa joten kuten aiemmin on todettu, eiköhän sinun mahdollisuudet joutua hain aamupalaksi ole yhtä suuret kuin salaman iskun tappamaksi joutuminen.

South West WA - tällä meidän alueella haita löytyy tosin puraisut tai pahemmat kohtalot on harvassa, kuten muuallakin ausseissa. Delfiinejä löytyy sitäkin enemmän joten pysy niiden seurassa. Niin kauan kuin delfiinejä on lähellä ei ole haita maisemissa, kyllä ne delfiinit nopeasti karkuun lähtee kun edes vaistoavat hait.

Jaaks, vartioinnista en ole varma. Joskus lähtee hai havaintojen jälkeen kopterit ilmaan mutta eipä niitä muuten taideta pahemmin tarkkailla. Tuosta en mene takuuseen.

Rohkeasti vaan veteen, elämä on aivan liian lyhyt moisen murehtimiseen, löytyy tästä maailmasta, varsinkin nykyisin, aivan liikaakin vaaroja joista murehtia joten parempi vaan ottaa jokaisesta päivästä mahdollisimman paljon irti! Loppu se tulee meille kaikille joskus ja ennemmin sitä toteaa että tulipa elettyä täysillä!!!

Filosofoi täältä lännestä.... Terhi

Jaaks

Kiitos raportista WA :D

Delfiineistä vielä sen verran, että yleensä hait pysyvät poissa delfiinien luota kuten myös valaiden luota elleivät ne ole pahasti haavoittuneita.

Hait pelkäävät delfiinejä syystä, että suurin delfiini maailmassa  Orca (Orcinus Orca)  tai Killer Whale syö haita välipalaksi :D

http://www.enchantedlearning.com/subjects/whales/species/Orca.shtml

Hyvin mielenkiintoisia ja upeita eläimiä ovat ja olen nähnyt niitä  lukuisia isoissakin ryhmissä tuolla merellä kulkiessani.

ps. Fogs
olen huomenna suurimman osan päivästä kotona.  Aamulla on  parin tunnin "working bee" lasten koulussa, mutta ei sitten muuta.

Paula_Liina

Ymmärrän kyllä Elainen tuntemuksia, koska itse pelkään kuollakseni hämähäkkejä. Jopa täällä Suomessa jossa hämpyt eivät edes pysty tekemään mitään vahingollista ihmiselle. Järki kyllä sanoo että mitä suotta pelkäät, mutta sitten kun se vipeltäjä tulee lähelle niin aivoissa pumputtaa vaan käsky juosta pakoon henkensä edestä. :(  Niin tyhmältä kuin se tuntuukin... Fobiansa kullakin siis. :D

Vähän olen miettinyt että kuinkas ne Australian myrkylliset hämähäkit, mutta ei kai niihin törmää juurikaan muualla kuin "maalla"??? Eli pitää muistaa kurkata pytyn reunan alle ennen kuin istuu (nainen kun olen), siellä ainakin joku huippumyrkyllinen laji viihtyy? Onko kelläkään kokemuksia? Tai hyviä neuvoja?

johki72

Paula_Liina:)

Mä en muutaman kuukauden Ossilan reissullani nähnyt sitä "kuuluisaa" Redback hämppiä kuin KERRAN! Ja sekin oli eläintarhassa:D:D
Joten voisinpa kuvitella ettei niihin hämppeihin niin usein kuitenkaan törmää jos ei varta vasten niitä etsi ja hae.Toki jos jossain ryteikössä tarvot kannattanee olla varuillaan:eye:
Mullakin oli tosiaan käsitys ennen Australiaan menoa että niitä vaarallisia redbackeja ja käärmeitä vilisee sitten ihan jokapaikassa,mutta ei se nyt niin sitten ihan ollutkaan..onneksi:D

Ja mitä haikaloihin tulee,niin kyllä kai on kuitenkin hyvä mielessä pitää että siellä australian vesissä niitä haita todellakin on eikä aivan tyhmänrohkeana mene joka tilaisuuden tullen vesille pulikoimaan.Ihan Elainea kyllä ymmärrän tuon pelon suhteen,MUTTA ei pidä antaa pelolle liiaksi valtaa:D

Kerran kaverin kanssa kun oltiin uimassa tuolla Frazerin läheisyydessa (ei kuitenkaan juuri siellä,mut en nyt muista tarkaan alueen nimeä missä oltiin) niin kaveri  huomasi vedessä jonkun ison tumman varjon ja tuumasi että saattoi olla hai.Johon minä tietenkin uunona vastasin että joo joo,niin varmaan,täällä mitään haita ole! Noustiin kuitenkin vedestä pois ja kuinka ollakaan muutaman minsan päästä joku tuli kertomaan että rannassa ui hai...juuri siellä kohtaa missä olimme hetkeä aikaisemmin pulikoineet:eye:
Suomalainenhan ei usko ennekuin näkee:D:D

Mutta tämä tarina ei tosin kerro oliko kyseessä jokin vaarallinen hai,sitä en tiedä.Mutta sen jälkeen olen kyllä pitänyt mielessä että järki käteen kun lähtee merelle uimaan!

Paula_Liina

LainaaAlkuperäinen postittaja johki72

Joten voisinpa kuvitella ettei niihin hämppeihin niin usein kuitenkaan törmää jos ei varta vasten niitä etsi ja hae.Toki jos jossain ryteikössä tarvot kannattanee olla varuillaan:eye:
Mullakin oli tosiaan käsitys ennen Australiaan menoa että niitä vaarallisia redbackeja ja käärmeitä vilisee sitten ihan jokapaikassa,mutta ei se nyt niin sitten ihan ollutkaan..onneksi:D

:hahhaa No ihan koko reissua en ajatellut ryteikössä viettää mutta eihän sitä koskaan tiedä josko vaikka eksyy :hahhaa

Saman käsityksen mäkin oon saanut matkakirjoja lueskelemalla, että joka pytyn reunan alla asuu hämähäkki :D Paras neuvo oli, että "jos sinua puree jokin hämähäkki, ota se kiinni ja näytä lääkärille, jotta saat heti oikean vastamyrkyn". Mua jos jokin puree niin kuolen varmaan shokkiin ja järkytykseen, siinä mitään vastamyrkkyjä tarvita...  ;)  Viimeinen asia mitä kuitenkin tekisin olisi lähteä jahtaamaan moista otusta. Kyllä jalat veisi ihan toiseen suuntaan.

On se kyllä kumma että miten semmoiset pienet oliot saa niin suuren kauhun valtaan. Isompia kuten käärmeitä tai krokotiilejä tai haita en pelkää. Tosin jos sellaisiin törmäisin luonnossa niin karkuun varmasti kyllä lähtisin silloinkin :D

Mutta pitäähän sitä jännitystä olla elämässä! :cool:

jounij

Ne on just nuo mainitut redback-hämähäkit, joita ennen vanhaan ulkovessojen aikana joutui varomaan. Nyt niitä näkee lähinnä pihatöitä tehdessään esim. kukkapurkkien reunojen alla, kompostissa, puutarhakalusteiden alapuolella, sähkökaapeissa, vesimittarin ympärille rakentamassani kotelossa ja muissa pimeissä paikoissa.

Haista vielä sen verran, että kaikkina näinä täällä asuminani vuosina melkein 100% haiden uhreista ovat olleet lainelautailijoita. Jokunen sukeltaja/snorklaaja mahtuu myös joukkoon, mutta ainakaan nyt ei tule mieleen, että uimarit olisivat joutuneet haihyökkäyksen uhreiksi niin kauan kuin minun muistini riittää. On siis aika turvassa, kun pysyttelee niin lähellä rantaa kuin uimarit yleensäkin. Kuitenkin jos uintipaikalle saapuu kalaparvi (vaikkapa vain pieniä kaloja), niin silloin vedestä on syytä poistua, koska hait useimmiten seurailevat kalaparvia.


Vieläkin rauhoittelee
Jouni
Canberra

Paula_Liina

LainaaAlkuperäinen postittaja jounij
Ne on just nuo mainitut redback-hämähäkit, joita ennen vanhaan ulkovessojen aikana joutui varomaan. Nyt niitä näkee lähinnä pihatöitä tehdessään esim. kukkapurkkien reunojen alla, kompostissa, puutarhakalusteiden alapuolella, sähkökaapeissa, vesimittarin ympärille rakentamassani kotelossa ja muissa pimeissä paikoissa.
 

Miten olet karkoittanut hämähäkin sellaisen tavattuasi? Tai listinyt? Jos vaikka joskus tulisikin sisätiloissa vastaan. Tepsiikö hiuslakka tainnutuskeinona?  :?   .... ehkä ei...
Muistankin nyt noista puutarhakalusteista puheenollen kuulleni jutun tutun tutun tutusta joka grillijuhlissa istui tuolille katsomatta ja sai pureman pyllyynsä ja kärsii vieläkin vuosia myöhemmin kovista nivelkivuista. :itke

jounij

Useimmiten ulkona redbäkkejä tavatessani ne ovat saaneet olla rauhassa - kaikista hämähäkeistähän on suoranaista hyötyä, kun ne syövät kaikkia ihmisiä puremaan pyrkiviä köppiäisiä.

Mitkään myrkylliset otukset eivät kuitenkaan ole tervetulleita kotiimme sisälle saatika puutarhakalusteisiimme. Jos redbäkkejä  on tarvinnut tappaa, niin olen yksinkertaisesti litistänyt ne joko kengällä tai puutarhahanskaan verhotulla kädellä. Jos hämppäri on jotenkin hankalasti saavutettavissa olleessa paikassa (tai jos en ole halunnut jättää ikävää jälkeä esimerkiksi seinään), niin suihke tavallista hyönteismyrkkyä auttaa taatusti ja myös nopeasti. Hiuslakkaa ei ole juolahtanut mieleen kokeilla, kun on aina kotona saatavilla hyönteismyrkkyä ;) .


Vastailee
Jouni
Canberra

Jaaks

Eilen Sydneyssä:

Man beats shark
A SURFER fought off a shark by ramming his board into its mouth as it attacked him at a Sydney beach yesterday.

http://www.thesundaymail.news.com.au/common/story_page/0,5936,12876870%255E903,00.html

Ja Queenslandistä:

Shark party!

SHARK-hunting parties have hooked students on the thrill of catching the monsters lurking in the Gold Coast's canals.

http://www.thesundaymail.news.com.au/common/story_page/0,5936,12876880%255E2765,00.html

Siellä Gold Coastilla on kyllä jokunen uimarikin jäänyt hain saaliiksi kanaaleissa uidessaan.

eevis

Asustelen täällä aika lailla Melbournen keskustan tuntumassa pienkerrostalossa, ja yhtenä iltana kun tulin kotiin, vessassa käppäili iso ruskea hämäri (n. 3 cm). Tunnettuna hämärien kaverina vippasin sen tietty lasi-paperitekniikalla vaan ikkunasta ulos. Sain sitten kauheat läksytykset :D:D eräältä dunderilaiselta tästä hyvästä, kun se olikin whitetail (siis aika myrkyllinen sekin), joka kuulemma olisi pitänyt nirhata välittömästi... No vissiin sitten onneksi ei ollut ketään ikkunan alla kun sen ulos nakkasin... :):)
Mutta siis eipä tarvitse missään outbackissä tai maaseudulla tai edes omakotitalossa olla, että joku hämäri voi sisään tulla. Mutta jos ajattelee, että kolmen kuukauden aikana yksi hiukan isompi hämppy on näkynyt, niin eipä niistä kauheasti kiusaa ole ollut. Vai pitäisikö sanoa vielä, mahtavatko ne alkaa tunkea enemmän sisälle kun talvi tulee? Eikä muuten kyseinen whitetail mua mitenkään jahdannut tai vaaninut :D, kunhan hoiteli jotain omia hämäribisneksiään ihan itsekseen eikä musta mitään piitannut. :confuse :) Että pelko pois!
Dees - We will bloody bounce back!!!


kravattimies

Minä olen asustellut jo yli 20 vuotta Mount Gravattin alueella Brisbanessa, sitä ennen Melbournessa 60-70-lukujen vaihteessa, välillä Suomessa 10 v.

Melbournen jälkeen Brisbane tuntui elukoiden määrän suhteen ihan järkyttävältä, mutta kaikkeen tottuu. Ostimme vanhan talon ja paikka vilisi torakoita ja hämähäkkejä. Kesti aikansa ennen kuin päästiin niistä eroon. Ainoa kerta, kun olen mennyt lääkäriin pahasti purtuna, oli kun avasin auton ovea ja jokin elukka puri minua sormeen. Sormi musteni ja paisui kolminkertaiseksi. Istuin lääkärin odotushuoneessa kaksi tuntia ennen kuin pääsin lääkärin huoneeseen. Siihen mennessä turvotus oli jo laskenut!

Nykyisin vaimoni ja minä katselemme kammolla, kun lähiseudulla jatkuvasti myydään taloja, joissa olemme nähneet termiittejä tuhottavan joka ikisen entisen ja nykyisen omistajan toimesta. Niitä valkoisia muurahaisia täällä saa pelätä enemmän kuin haikaloja tai hämähäkkejä eikä niistä pääse eroon kovin helposti.

Lehtijutuistani voisi kiinnostaa otsikolla "Ensimmäinen vuosi Brisbanessa" kertova juttu osoitteessa (täytyy selata alaspäin aika paljon)

http://kravattimies.tripod.com/kravattivuori/index2.html

chilifinn

Kravattimies, olipa ilo lukea elävästi kirjoitettuja juttujasi! Kiitos linkistä!

Elaine, täällä ilmoittautuu yksi haikammoinen. Kuitenkin olen pulikoinut lukuisia kertoja Australian rantavesissä ja sukeltanut valliriutalla. Adelaiden edustalla en halunnut uida kuin hetken verran, luettuani että valkohait liikuskelevat eritoten eteläisellä rannikkoalueella. Sydneyn rannoilla olen uinut mielihyvin, enkä ole erityisemmin haita pohtinut. Kuten jo aiemmin sanottu, on erittäin harvinaista että uimarit kohtaisivat haita, elleivät sitten ui kauas rannasta.
Hämähäkkejä näkee harvoin ja käärmeitä vielä harvemmin, ellei sitten oleile outbackissa tai luonnonpuistoissa jatkuvasti. Sydneyssä asuva tuttuni kertoi  poistaneensa 50 vuoden aikana yhden myrkyllisen hämähäkin kodistaan. Käärmeitä ei heidän kotiensa läheisyydessä ole näkynyt koskaan.

jounij

Kravattimies!

Minä olen lueskellut noita Suomi-lehdessä julkaistuja kirjoituksiasi (itse asiassa kaikki ne) ja tykännyt kovasti. Kiitos niistä, ja jatka samaan tahtiin! Nyt tosin tulin lukaisseeksi myös nuo toistaiseksi julkaisemattomat osat tuosta Saudi-reissustasi, eli uusia juttuja pitänee vielä odotella kuukausi tai pari?


Odottelemaan jää
Jouni
Canberra

mita

Niin...hamahakit....oltuani taalla down under vasta muutaman paivan...Saavuin Brisbaneen ja paatin sielta menna katsomaan millainen paikka on Byron Bay...no siella sitten majoituin Arts Factory nimiseen hostelliin joka on keskella metsaa :roue
   
  Siella sitten menin huoneeseen kavasemaan ja yhden saksalaisen kaverin pyhkeella oli ISO vaaleahkon ruskea noin 10cm hamahakki...se saatiin haadettya ulos...meni puolisen tuntia ja se oli takas :itke ...tykkas viela hyppelehtia.Jannut huoneessa paatti sitten pistaa sen kylmaks.

  Yolla ei olis ollut kiva herata kun se hipsii jossain jalalla....eli ei sita tarvii 50 vuotta etta sen ekan nakee...muutama paiva riittaa :roue

Elaine

Hei kaikki, etenkin aikaihminen, tuntuu hyvälle huomata ettei ole sentään ihan ainoa. Minun ongelmakseni taitaakin muodostua se että,

a) Perthin voi vielä laskea valkohaiden asuinsijoiksi, lisäksi ei tarvitse lähteä kuin vähän pohjoisemmaksi kun jo tiikerihait voi tulla vastaan (kyllä, sanoinhan että olen perehtynyt faktaan ja Coral Bayhinkin olisi tarkoitus lähteä)

b) surffausta olisi todellakin tarkoitus harjoittaa, tuli sitä pari kertaa vaahdoissa treenattua ja hienoa on. Muutenkin voi jäädä sen miehen näkeminen vähälle jos ei uskalla mereen lähteä perään ;)

Hämähäkit tai käärmeet ei aiheuta pelkoa, vaikka kai siihenkin olisi syytä. Kai se vaan kertoo siitä miten irrationaalisia tämmöiset pelot voi olla.... Heh, itseasiassa entinen työkaverini alkoi kärsimään pulu-kammosta sen jälkeen kun eräs yksilö viihtyi heidän parvekkeellaan ja lensi kerran melkein päätä viistäen pois. Tämä tapahtui joskus pari vuotta sitten. Nykyään kaveri opiskelee Italiassa ja pulukammo senkun on pahentunut, terasseilla ei voi istua ja nauttia auringosta ja muutamasta :XXXX, puhumattakaan siitä että aukioiden tai torien yli uskaltaisi kävellä jos siellä parveilee puluja.. :hahhaa

Joten kai sitä ihminen voi rajoittaa elämäänsä ties minkä pelkojen takia. Itse olen tämän pelon päättänyt voittaa. Tsemppiä muille kärsijöille! :peukkuy

fogs

Elaine, itse kärsin aikoinaan jos jonkinmoisista kammoista ja ajattelin ausseja "Crocodile Dundee" tyyliin eli käärmeitä ja krokoja löytyy joka kulmasta....

Pääset Perthiin niin voinpa melkein vannoa ettet muista edes moisista huolehtia (korjaa myöhemmin jos ennustukseni on väärässä!)

Meillä on ollut käärmeitä (Dugite) etupihalla, enpä säihkähtänytkään kuten odotin.
Hämähäkkejä, redbackeja, asuu vallan paljon tällä alueella, niihinkin on tottunut niin että hyvin ammattimaisesti tulee ne listittyä talon sisältä kun vastaan tulee :roue.
Haihyökkäyksistä kuulee, yksi kohtalokas hyökkäys oli tuossa meidän naapurissa mutta eipä niitä ajattele kun mereen menee (syntyisi vähän sama tilanne jos lentokoneessa mietit että nyt putoaa, nyt putoaa :o)

Se on jännä miten ne paikan päällä ei enää mietitytä lainkaan, mitä nyt joskus käy ohimennen mielessä. Mutta kaiken kaikkiaan, mahtavaan kaupunkiin olet menossa, itse käyn siellä aika ajoin (tosin liikenne siellä aiheuttaa minulle enemmän harmaita hiuksia kuin käärmeet, hämähäkit ja hait yhteensä).
Ilmoitteles kun olet mantereelle saapunut, liekö vielä eksyis samaan baariin :XXXX, varsinkin jos miehesi surffaa niin eiköhän tuo meidän läheisen Prevelly Beachin Margaret Riveristä tunne hyvin :peukkuy.
Terhi

Rockola

LainaaOriginally posted by Jaaks
Rockola :D

Very Clever   - Eihän suomessakaan ole karhuja, susia ja vaikka kyykäärmeitä kaikkialla, vaikka toki yleensä maalla elävätkin :?

Ei oo, enka noista ole nahnyt luonnossa kuin kyyn ja siitakin on kohta 30 vuotta.

Tuli vaan mieleen, etta kavelin tuossa joulukuussa (en tosin kaynyt uimassa) Henley Beachilla Adelaidessa. Niukasti oli varoituksia nakyvilla, ja varmaan yhta niukasti oli seuraavana paivana kun 300 m samasta rannasta hait soivat kaverin. (Samaan aikaan kun tragedia tapahtui olin uimassa pari kilometria pohjoisempana Glenelgissa, jonne sitten ilmestyikin poliiseja ajamaan ihmiset pois vedesta.) Vai onko niin, etta kun tiedetaan, etta hait pyorivat useasti SA:n vesilla, niin "SA" on sellainen "tietty haiden oleskelupaikka" jossa ei kannata uida?
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

kravattimies

No niin, chilifinn Suomesta ja Jouni Canberrasta, kiitoksia positiivisesta palautteesta! Mukavasti siis alkoi täällä viestitaululla, ettei heti tyrmätty, kun tulin mukaan.

Jounille: En nyt osaa sanoa, tuleeko lisää lehtijuttuja. Riippuu siitä tuleeko enää mitään jutun aihetta mieleen. Aika iso työ noissakin oli, kun en ole sen sortin ammattilainen, joten en ole halunnut maksua niistä. Hyvä, että kelpaa.

Noista elukoista kun oli puhe niin tänä aamuna vaimon kanssa käveltiin näitä katuja täällä Mount Gravattissa (tai leikillisesti Kravattivuorella, vaikkei se kravattia tarkoita) ja vaimo pysäytti minut yhden bussipysäkin  kohdalla ja osoitti siinä ollutta aikataulua.

Aikataulu oli siinä tolpan puolessa välissä, noin olkapäiden korkeudella maasta, ja kooltaan jonkin verran pienempi kuin A4-arkki. - Mitä siitä? - Katsopa sen taakse! - No sielläpä on herhiläisiä! Montakohan noita on, kysyin. - Ainakin sata, vaimo arveli.

Sitten kun tultiin kaupasta ja oli kantamuksia, niin odotettiin bussia, joka tekee mutkan päätieltä kirjaston lähellä ja pysähtyy siinä supermarketin edessä. Siinä on tietysti pysäkkimerkki ja eikös vaan yksi nainen mene sopivasti siihen lukemaan bussin lähtöaikoja ja ota vasemman kätensä sormilla kiinni aikataulun reunasta. Sormet koukistuvat aikataulun taakse... No, onneksi tämän aikataulun takana ei ollut pistäviä elukoita.

Jaaks

Kravattimies :D

Kiitos myöskin puolestani hienoista tarinoista, oli kiva lukea :peukkuy

Ei suinkaan nyt tuollaista "kynäseppoa" kukaan tyrmää :XXXX

Latvajo

Hei vaan sinä Perthiin menossa!
Niin en oikeen osaa sanoa tuohon haikammoon muuta kuin että eihän ne tule syömään kovin usein ihmisiä, ja kun on varovainen ja välttelee vaarallisimmat paikat. olin itse Perthissä joitakin vuosia sitten. Hait tuona aikana hyökkäsivät joidenkin ihmisten kimppuun ja onhan siellä WA:ssa joitakin ihmisiä joutunut haiden suuhun viime vuosina. Myös tuona aikana joku kuoli käärmeen puremaan, mutta sekin kai johtui omasta tyhmyydestä.
Joitakin hämähäkkejä tavattiin talossa jossa asuimme, Redbageja ja muutama kämmenen kokoinen joku myrkytön laji, torakoita, liskoja ... Ei siis tarvinnut puskaan mennä nähdäkseen elukoita, niitä näkyi ihan asuinalueillakin. Puskassa oltiin telttailemassa, mutta ei kai sitä osannut niitä ötököitä siellä pelätä, kai sitä kaikkeen tottuu. Pieni varovaisuus tietenkin kannattaa pitää mielessä, esim. jos sattuu tulemaan vastaan toista metriä pitkä lisko naskalihampaineen.. kannattaa vaihtaa suuntaa.  :god:
Snorklasimme pigviinisaarella (tai jotain sinnepäin) siellä tuli vastaan myrkyllinen mustekala, mutta senkin annettiin olla ihan rauhassa kiven kolossa, eli niissä paikoissa on hyvä pitää sandaalit jalassa kun kahlailee.
Cottesloe beachilla muuten uiskenneltiin ja muillakin rannoilla, siellähän on paljon muitakin uimareita. Sen olen kuullut että hait liikkuvat aamuisin, no me nyt ei kovin aikaisin koskaan ehditty rannalle. Jonkun aamu-uimarin kimppuun olivat sielläkin kuulemma käyneet.  :o
Mutta minusta tuntuu, että ajan myötä niihin elukoihin siellä jollakin tavalla tottuu, eikä niitä enää kammonksu niinkuin alussa. Vai mitä olette mieltä ?
Johanna

kravattimies

Jaaks, kiitos!

Täällä on niin paljon asiallista lukemista, ettei aluksi oikein tohdi avata virtuaalista suutaan tällainen erakkoluonne!

Nytkään en olisi muuten mitään sanonut, mutta ajattelin, että pitää Moderaattoria moikata, kun eka kerran tavataan!

Otsikossa lukee Hait, mutta koska pienemmistä ötököistä oli puhetta jo edellä, niin kerronpa, etten ole niin isoa muurahaista ennen nähnyt kuin eilen keittiön seinällä sähkölieden yläpuolella.

TomiP

Kravattimies:

Murray Walker suomennokset ovat hauskoja. Rento meininki. :coolh

Toivottavasti liioittelit tuossa Eka vuosi Brisbanessa jutussa. Enhän mä uskalla millään tulla sinne syksyllä. No jos totta puhutaan, niin mieluummin teen kuviokelluntaa haitten kanssa, kuin vietän yhtäkään naama norsunv.......- talvea täällä Suomen "rasvaanko köyden" maassa. ;)

kravattimies

TomiP

Kraka täällä! Kiitos kun annoit palautetta. Mitä tuohon liioitteluun tulee, niin vaimo sanoo, ettei se ollut liioittelua, asioiden kaunistelua vaan! Yleensä tapanani on yrittää kirjoittaa siten, että juttuni olisivat hauskoja ja informatiivisia yhtä aikaa. Monesti tulos on täysin yliampuvaa sorttia, että itsekin ihmettelen, voiko niitä lukea muuten kuin jännittävinä iltasatuina lapsille. Tällä saitilla on asiantuntevia moderaattoreita, joilta saa todellista tietoa kaikenlaisista asioista.

Jaaks

TomiP,

Kyllä se Krakan tarina on hyvinkin lähellä totuutta ainakin jollekin.  Me kaikkihan koetaan uudet ja erilaiset asiat hyvinkin eritavoilla.  Mikä on toiselle suuri järkytys ei ole yhtään mitään toiselle.

Tule tänne vaan ja koe kaikki nämä ihmeelliset asiat omakohtaisesti, niin sitten voit kertoa oman tarinasi "ensimmäisestä vuodesta Australiassa" :D

Hegu

Oorait, tassa yksi vinkki niille jotka haluavat todellista "shokkihoitoa": Ningaloo Reef, Exmouthista 40 kilsaa alas Turkoosi lahteen. Siella sitten snorklaat noin kilometrin (tai enemman) verran merelle pain ja kun vetta alkaa olla vain polven verran niin kattele ymparille. Hyvalla tuurilla loydat itsesi parin kymmenen riuttahain ymparoimana. Harmittomia valko tai musta tippa haita, mutta hitto nayttaa ihan joltain valkohain "mini-me"lta.

Sanoisin jopa etta top5 aussikokemuksista. Adelaides kylla halusin menna valkohai-hakki-sukellukselle, mut hitto kolme tonnii.

Hegu

TomiP

LainaaAlkuperäinen postittaja kravattimies
TomiP

Kraka täällä! Kiitos kun annoit palautetta. Mitä tuohon liioitteluun tulee, niin vaimo sanoo, ettei se ollut liioittelua, asioiden kaunistelua vaan! Yleensä tapanani on yrittää kirjoittaa siten, että juttuni olisivat hauskoja ja informatiivisia yhtä aikaa. Monesti tulos on täysin yliampuvaa sorttia, että itsekin ihmettelen, voiko niitä lukea muuten kuin jännittävinä iltasatuina lapsille. Tällä saitilla on asiantuntevia moderaattoreita, joilta saa todellista tietoa kaikenlaisista asioista.

Kravattimies sulla on noissa jutuissa hyvä meininki ja kiitos siitä. Onhan se jännää tulla maahan, jossa on enemmän eläin-/kasvilajeja, kuin Euroopassa ja Amerikassa yhteensä.

Ja olen huomannut moderaattoreiden asiantuntevuuden (kiitos modet) :god: . Sen takia ei paljon ole tarvinnut asioita uudestaan foorumilla kysellä. Tieto löytyy joko haulla tai ilman. Linkit ovat kans hyviä ja tietoa löytyy. Voi olla, että olen aika urpona, kun maahan saavun, mutta kunhan nyt hengissä selviäis alkuhässäköistä. Yks suurimmista toiveista vaan on, että se aurinko paistais mullekin ja lämpö ei loppuis kesken. :D

Hami

On vähän vanhentunut tämä keskustelu, mutta kirjoitan silti, kun mua kiinnostaa muiden kammot ja ennen kaikkea niistä ylipääsyt. Mulla on tosiaan myös (lievä) haikammo, ootko Elaine (ja muut) päässyt omastasi jotenkin yli tai saanut sen edes jotenkin aisoihin?

Itse olen siis tulossa poikaystävän kanssa Ausseihin tuossa tammikuun loppupuolella ja vielä en ole siis "hui hai" -vesissä uinut. Jännitän vähän, miten saan pidettyä pään kasassa, etenkin kun suunnitelmissa on leikkiä syöttiä ihan toden teolla, eli surffaamista haluttaisiin opetella. Itärannikko on alustavissa suunnitelmissa ja sielläkin niitä pirullisia elukoita mun käsityksen mukaan myös uiskentelee.

Hauskinta tässä koko pelossa on se, että ollaan ensin menossa Thaimaaseen, jossa olis tarkoitus sukeltaa ja uida ihan reilusti, mutta sikäläisten haikalojen tapaaminen ei pelota. Ennemmin melkein kiinnostaa. Asiaan tosin varmasti vaikuttaa se, että siellä ei juurikaan agressiivisia/suuria lajeja asusta. Tai näin ainakin toivon. :sorry

Kai mä olen nähnyt Jawsit liian pienenä ja siitä syystä pelkään noita isoja valkoisia. Toki myös muitakin lajeja, mutta ne ovat erityinen kammotuksen kohde. Mites nuo "Bronziet", mä löysin netistä infoa, että ne toisinaan hyökkii myös uimareita kohtaan. Onhan niillä varmasti riittävästi tuolla ruokaa? :(

Yyh, täytyy kai toivoa, että siellä Thaimaassa pääsisin pelostani vähän yli tai sitten, että surffaaminen/muu vesielämä on niin kivaa, että en edes muista haiden olemassa oloa. Tai sitten vaan odotan sitä hetkeä, kun nään jonkun epäillyttävän tumman hahmon vedessä ja lasken alleni. :pepsodent

eevis

:hahhaa:hahhaa:hahhaa että oli hyvä "luontodokumentti" Jounilla... jos ei tuolla hämyrikammoisilla kammot lievitä niin jo on kumma... :D

itselläni on tämänkaltaisten takia haikammo, tai oikeammin valkohaikammo, no nyt vihdoin löysin siihen hiukan helpotusta: miekkavalas hain kimpussa! hah, go CA-2! :peukkuy ihanaa ajatella, että joku niiden valkohaidenkin perään tulee, hähhäh! :P:P:P (ja ei, en pelkää miekkavalaita :))
Dees - We will bloody bounce back!!!


maailmalla79

höpöhöpö mitään haita tarvitte pelätä. Kun tulin aikoinaan niin luvattiin ettei tarvitte pelätä, sitten kun olin cottesloessa töissä kolmena viikonloppuna putkeen koko jengi revittiin ulos vedestä valkohaiden takia ja swan riverissäkin kuulemma on bullsharkeja. että kyllähän niitä haita liikkuu, mutta minkäs sille voi. meikäkäinen sai sukelluskurssin joululahjaks ja pari räkästä haita mun kokemusta ei tule estämään.
ne merikäärmeethän on sitten ihan eri juttu..
suosittelen open water leffaa haikammoisille. leffa itte on aika kammottava mutta extrat vei oman haikammon.

eevis

heh no joo onhan se hiukan irrationaalinen pelko tuo haikammo, mutta sepä siinä, kuten Jaaks tuolla jossain ylempänä laittoi, "en mene niitten olkkariin jos ei nekään tule minun", ja niinhän minäkin teen, mutta kun nuo perhanan valkohait TULEE olkkariini, tai no siis ainakin pois vedestä kuten tuossa toisessa klipissä, sehän siinä onkin pahaa. pysykää siellä meressänne, niin mäkin pysyn rannalla ja kaikki on tyytyväisiä. :):):P:hahhaa ...Open Water vai? pitänee kokeilla. :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


Aikis

Hyi kauhistus...vaikka en ole ihan niitä heikkohermoisimpia, mulla oli kyllä kurjat fiilikset pari päivää tuon Open Waterin jälkeen.