Sisälämpötilat eurooppalaisiin standardeihin tottuneella - vinkkejä?

Aloittaja wvj, lokakuu 13, 2011, 22:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wvj

Mitenkä olette tottuneet paikallisiin lämmityskäytäntöihin? Itse friikkaan, kun sisälämpötila laskee alle 15 C. Oletteko kaikki omaksuneet paikallisen tavan pistää lämmitys pois yöksi; herääminen ja aamusuihku +5 C:ssä? Vinkkejä? (muita kuin oman talon rakentaminen...)

Jouko

Miten ton nyt pistais, toi kylma aika kestaa vaan pari kuukautta (QLD) siirrettavia pattereita ja lammittimia loytyy edulliesti lahes jokaisesta supermarketista joten kylmasta ei tarvitse karsia jos ei halua. Tietysti jos vastakkain pistaa Suomen vahintaan 6kk kestavan -15 talven vs aussilan 3kk talven +20 asteisine paivineen niin noi muutamat kylmat yot ei enaan tunnu niin pahoilta.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

sim

Lyhyt vastaus lienee että totu paikallisiin standardeihin ;)

Paljon riippuu paikasta. Jos sisälämpötila laskee +5C:een niin pitää udella että missä päin oikein asutte?

Victoriassa uusien talojen energiatehokkuussäädökset ovat pari vuotta olleet ihan kohtalaisen kohdallaan joten uusissa taloissa tilanne on siedettävämpi, mutta ei missään nimessä Suomen veroinen silti. Joten täällä tilanne paranee hiukan uudempaan muuttamalla, ei tarvitse välttämättä ihan alusta asti omaa rakentaa.

Meillä on tapana ollut (energialuokitukseltaan 5*:n talossa kun tähtiluokitus menee 0:stä 10:een: http://www.nathers.gov.au/index.html) pitää kyllä lämmitys yöllä päällä, mutta säätää termostaatti +18C:n tienoille, mikä lienee se paras nukkumislämpötila muutenkin. Kyllä se lämpimämpänäkin pysyisi, mutta sähkölasku kasvaisi suuresta katastrofaaliseksi ;)

Lisäksi tilanteeseen on tosiaan hyvä ottaa vähän perspektiiviä; jos täällä ei eristä taloaan kunnolla, on pari-kolme kuukautta vuodessa vähän epämukavaa. Jos Suomessa ei eristä taloaan kunnolla, kuolee. Ei niitä hyvää hyvyyttään tai pelkästä mukavuudenhalusta Suomessakaan eristellä..

Niin ja tossut/villasukat jalkaan talvella niin väistämättä kylmät lattiat eivät niin häiritse.

fatamorgana

Erikoisia kokemuksia sinulla wvj, mukaan lukien se lounasruokaloiden puute Brisbanessa, aloitit aiheesta toisen ketjun. Luulisin kylla, etta Brisbane yltaa vahintaan Helsingin tasolle jos ei heittamalla ohi ruokapaikkojen maarassa, eli liikut ehka liian syrjaisilla alueilla.

Sisalampotila ei ole omassa asunnossani (kummassakaan kahdessa tahanastisesta) laskenut alle +15 asteen, ei edes 60-luvun omakotitalossa jossa oli yksinkertaiset ikkunat, ei lammitysta, ja ulkolampotila jossain niin kylman tietamilla, etta ruoho oli huurussa. Eli en todellakaan kasita, miten teilla voi olla noin kylma...?

Helpoin ratkaisu tosiaan on muiden vinkkaama pikkulammitin makuuhuoneeseen, jos ei viitsi joka huoneeseen laitattaa. Ja lampimasti paalle sisalla. Ehka suomalaiset ovat tottuneet liian letkeaan, kun talvella voi oleilla sisalla t-paidassa ja kalsareissa. Paksu kylpytakki auttaa, jos kylppari on kylma ennen ja jalkeen suihkun. Kylla tahan tottuu :) Ja lammin kausi alkaa joka tapauksessa kuukauden sisalla.

wvj

Joo, siis Suomessa tuo lämmittäminen menee välillä ihan överiksi ja Australiassa ei tarvitse kärsiä tunkkaisuudesta, joka on aika yleistä Suomessa. Omat kokemukseni ovat lähinnä Victoriasta, vaikka olen kerran pari Queenslandissäkin alle 10 C:hen herännyt. Niissä taloissa, joissa olen yöpynyt, lämpötila laski muutamassa tunnissa ulkolämpötilan tasolle lämmityksen lopettamisesta. Muistaakseni silloin 15 vuotta sitten totuin siihen, mutta nyt kun on enemmän kokemusta eri maissa asumisesta, toi homma ainakin aluksi kyrpii eri lailla. Sitä ei varmaan aikuisiällä ole yhtä vastaanottava enää.

Tuo energialuokitus oli hyvä vinkki. En tiennyt, että sellainen on Australiassa taloja varten. Osaa sitten kysellä, kun etsii asuinpaikkaa.

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: wvjuo energialuokitus oli hyvä vinkki. En tiennyt, että sellainen on Australiassa taloja varten. Osaa sitten kysellä, kun etsii asuinpaikkaa.

Ne saat jos ostat talon, et vuokra asuntoihin.

Mitäs jos vaikka tottuisit paikallisiin oloihin ?

Nykyisessä talossa reverse cycle airconditioning, niin ei ole ollut ongelmia ja aina Suomen olot voittaa :)

jounij

Ossilan sisälämpötilat kyllä voivat olla monille ihan oikea ongelma. Me istuskeltiin ekana talvenamme Brisbanessa(!) jokunen kerta sisällä lasketteluhaalarit päällä, kun ei muuten tarettu. Canberraan muutettuamme - ennen kuin tänne tuli pakolliseksi eristää uusissa taloissa ulkoseinät - totesimme, että ainut tapa selvitä hengissä on rakennuttaa omiin mieltymyksiin suunniteltu oma talo. Kaksi niitä on tullut jo rakennutettuakin, ja eipä olla sen koommin paleltu sisällä.


Toteaa
Jouni
Canberra

wvj

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - lokakuu 14, 2011, 22:00
Lainaus käyttäjältä: wvjuo energialuokitus oli hyvä vinkki. En tiennyt, että sellainen on Australiassa taloja varten. Osaa sitten kysellä, kun etsii asuinpaikkaa.

Ne saat jos ostat talon, et vuokra asuntoihin.

Mitäs jos vaikka tottuisit paikallisiin oloihin ?

Nykyisessä talossa reverse cycle airconditioning, niin ei ole ollut ongelmia ja aina Suomen olot voittaa :)

Ok, hyvä tietää, että asiaa ei voi esim. pitää kriteerinä vuokra-asuntoa etsiessä. Totta kai sopeudun sinne minne muutan - jos muutan. Ensiksi tietenkin arvioin onko muutto järkevää nyt kun se on teknisesti mahdollista. Siihen vaikuttaa muutosta koituva materiallisen (raha) ja ei-materiallisen elintason nousu. Kuuntelen ihmisten kokemuksia, lasken pienet asiat yhteen ja teen siitä omat johtopäätökseni. Euroopasta minulla ei ole mitään pakkoa pois. Lähden vain, jos saan enemmän. Kirkasvalolamppuja saa pariksi kuukaudeksi siinä missä huonekohtaisia lämpöpattereitakin. Ilmasto ei sinänsä ole minulle ratkaiseva tekijä, vaikka lämmöstä pidänkin, koska töissä joudun kuitenkin käymään ja ilmastosta nautin lähinnä viikonloppuisin.

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: wvjEnsiksi tietenkin arvioin onko muutto järkevää nyt kun se on teknisesti mahdollista. Siihen vaikuttaa muutosta koituva materiallisen (raha) ja ei-materiallisen elintason nousu. Kuuntelen ihmisten kokemuksia, lasken pienet asiat yhteen ja teen siitä omat johtopäätökseni. Euroopasta minulla ei ole mitään pakkoa pois. Lähden vain, jos saan enemmän. Kirkasvalolamppuja saa pariksi kuukaudeksi siinä missä huonekohtaisia lämpöpattereitakin. Ilmasto ei sinänsä ole minulle ratkaiseva tekijä, vaikka lämmöstä pidänkin, koska töissä joudun kuitenkin käymään ja ilmastosta nautin lähinnä viikonloppuisin

Jos raha tai sen kuluminen muuttoon on noinkin vaikuttava tekijä ja varsinkin kun kukaan ei voi koskaan antaa sinulle tyhjentävää vastausta siitä miten voisit tulla toimeen täällä niin mietihän rehellisesti ihan itsesi kanssa uudestaan koko juttua vaikka se olisikin teknisesti mahdollista, niin onko se todellisuudessa ja henkisesti ?

Ilmasto on minulle valtavan suuri tekijä ja ilman sitä olisin varmaan muuttanut jonnekin muualle näiden muutaman täällä olo vuoden jälkeen ja sitäpaitsi vaikka meillä QLD ei olekaan DLS, niin minä nautin ilmastosta joka päivä enkä vaan viikonloppuisin.

wvj

Lähinnä rahan tienaaminen - ei niinkään sen kuluminen muuttoon - vaikuttaa ratkaisuihini materialliselta osalta. Sinänsä taloudellista puskuria löytyy kyllä usean vuoden joutenoloon. Se vaan ei kiinnosta minua, koska haluan tehdä duunia ja kehittyä ammatillisesti.

En pyydä missään tapauksessa vastauksia tai ohjeita elämääni ja toimeentuloon liittyen. Olen pyytänyt lähinnä ihmisten "insight"ia tiettyihin kulttuurisidonnaisiin asioihin sekä paikalliseen talous- ja työmarkkinatilanteeseen.

Aikis


Hosuli

Tottumiskysymys. Paikalliset (Brisbanen seutu) valittavat asiasta hyvinkin usein, mutta jos itse asiasta mainitsee, on vastaus yleensä vähättelevä "that's why you've got your Ugg-boots" tai "it's just a couple of months, it's not worth doing anything about it". Samaan aikaan kesän kuumuus kestää yhtä kauan, mutta ilmastointilaitteita on joka kämpässä... Etelämmästä muuttaneilla tuntuu olevan pienempi kynnys hankkia/laittaa päälle lämmityslaitteita. Koko taloa ei silti lämmitetä, vaan niitä paikkoja, joissa juuri oleskellaan.

Meidän talo (50-luvulla rakennettuun puutaloon lisäilty 70-luvulla lisähuoneita betonista ja tiilestä) pysyy talvella kylmänä ja kesällä kuumana. Samaa valittelevat tosin naapuritkin, joiden samanikäinen puutalo on jotakuinkin alkuperäisessä muodossaan.

Aussimies valitteli Suomessa asuessamme sisäilman tunkkaisuutta ja piti ikkunoita auki talvellakin. Kun palasimme tänne, alkoi makuupussissa tv:n katselu rassaamaan niin, että hän otti ja asensi olohuoneeseen lattialämmityksen. Lattiat meillä on muuten kylmäraajaiselle kylmät tassutella enimmän osan vuotta, silloinkin kun ulkona on lämmin. Toinen epämukavuus on sitten kesän sateisina päivinä, kun tuntuu että seinätkin homehtuu. Vanha talo ei ole niin tiivis, että koko talon ilmastointi olisi järkevää, mutta makuuhuoneisiin on asennettu ilmastointilaitteet. Siellä on sitten hyvä säilyttää avatut sipsipussit ja jäähdyttää joulupiparit...

Kylppärin kylmyyteen löytyy edullinen ratkaisu K-martista tai vastaavasta. Parinkympin lämpöpuhallin sijoitetaan kylppäriin, ovet ja ikkunat kiinni, puhallin päälle suihkuun mennessä ja suihkusta pois tullessa huone onkin jo mukavan lämmin (paitsi lattia). Kosteus ei tiivisty seinäpinnoille, eikä muutaman minuutin käyttö aiheuta kovin kummoista nousua sähkölaskussakaan. Tämä on ainakin minulle ollut pelastus! :D

(Eikä se sisälämpötila aina niin mukava ole Euroopassakaan - Etelä-Euroopan maissa talvet ovat juuri sen verran kylmiä, että on epämukavaa, mutta ei maksa vaivaa tehdä asialle mitään.)


Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: Jouko - lokakuu 14, 2011, 07:17
Tietysti jos vastakkain pistaa Suomen vahintaan 6kk kestavan -15 talven

Joukon Suomitietoisuus se vaan pysyy vuodesta toiseen huipputasolla  :pepsodent

Merja

Kuuden talven kokemuksella voisin sanoa että Brisbanessa pärjää hyvin kun on makuuhuoneessa patteri (lapset ei tarvii sitäkään) ja sellainen puhaltava lämmitin tai AC oleskelutiloissa jos asuu kivitalossa. Puutaloissa on todella kylmä ja Jounin mainitsema oman talon rakentaminen ei ole huono idea :)

Meillä on tiilitalo ja esim. viime talvena alin sisälämpötila oli aamulla 14C. Flanellilakanat, pörröaamutakki, flanellipyjama ja villasukat on erittäin hyväksi koettu yhdistelmä talvia vastaan. Minä rakastan Brisbanen talvea, jolloin on aurinkoista ja kuivaa ja voi tehdä puutarhahommia ja muuta fyysistä työtä.

Mutta moni työkaveri asuu queenslanderissa, joissa on sisällä yhtä kylmä kuin ulkona ja ne suhtautuvat kyllä yllättävän hyvin. Nukkuvat villapaidat päällä, ja "tämä on vain pari kuukautta" huulilla.

drpain

Heh, hauska keskustelu.

Itse olen asian ratkaissut viimeiset 4+ vuotta silla, etta asuntoa valittaessa katson etta on koko talon kattava keskuslammitys/viilennys jarjestelma. Siihen kun sisalammon saataa 24C, niin sisalampotila vaihtelee 23-25C valilla. Poikkeuksena tappokuumat paivat jolloin lmapotila saattaa pompata kolmenkymmenen hujakoille.

Eipa ole viela kylmyys tai kuumuus turhaan vaivannut, ja tallainen jarjestelma tuntuu kaikiasta alle 5v vanhoista taloista loytyvan. Ja eipa ne laskutkaan nyt niin paatahuimaavia ole toistaiseksi olleet...

ninnuli

Heipahei,

Omasta kokemuksestani voin sen verran sanoa, etta olen ollut erittain tyytyvainen mainiosti rakennettuun kerrostaloasuntooni. Pysyy Perthinkin kuumassa kesassa viileana ja talvella lampimana. En ole tarvinnut reverse air conditionia sitten 2008 muutettuani tahan asuntoon kuin muutaman kerran.
Lahinna minua myos vaivasi edellisten kamppien/talojen (ja vaivaa muuten takalaisissa taloissa vieraillessani edelleen) kostea kylmyys. Sisalle tullessa saa pukea enemman vaatetta kuin ulkona. Yhdessakin puutalossa asuessani sisalampotila oli 4 astetta, niinkuin ulkonakin. Sittemmin rakennus on kylla jo purettu...
Sattuneesta syysta en aiokaan muuttaa nykyisesta asunnostani ihan helposti yhtaan minnekaan.
Naitakin siis loytyy, vaikka harvassa ovat.
Mikali et ole yhta onnekas, suosittelen lampimasti Ugg bootseja, ns 'electric blanket' sankyyn ja niita siirreltavia pattereita sitten sinne missa aikaa vietetaan :)

Minakaan en todellakaan aio karsia kuukauttakaan kylmasta sisailmasta, vaan nautin siitakin 12kk samoin kuin tasta lampimammasta ilmastosta!
Nimimerkilla Miten niin ei voi saada kaikkea;)?


ausseihin!

Kylläpä sitä saa olla onnellinen, että asumme asunnossa, jossa toimii lämmitys talvella ja ilmastointi kesällä. Ei kosteutta, ei kylmyyttä eikä kuumuutta ja lisäksi vielä ötökkävapaa. En teidä olisimmeko viihtyneet tässä maassa näin kauan, jos niin ei olisi. Mun mielestä kotona ei pidä sen enempää palella kuin paahtuakaan. :) Kerran vuodessa joudumme tosin jännittämään saammeko vielä pitää tämän vuokra-asunnon.

pinkus

Mua kylla edelleen ahdistaa kylma. Kylla ma olen siihen tottunut, ja huomattavasti vahemman se mua nyt hairitsee kun ensimmaisena talvena, mutta en ma silti kylmissani olemisesta nauti. Ulkona olosta tykkaan kylla mutta sisalla musta on kamalaa palella. Meidan edellisessa asunnossa meilla oli aivan ihana kaasulammitin joka piti koko pienen kotimme lampimana kohtuuhintaan, ja lampo pysyi joten kuten sisalla hyvien rullaverhojen (!) ansiosta!  :D

Nykyinen kamppa, vaikka onkin muuten aivan ihana, on kuin seula. Taalla on yleensa lampotila suurin piirtein sama kuin ulkona (tai silta se ainakin tuntuu!). Split system lammitinta pidetaan yleensa talvella paalla vain iltaisin toista tultua ja oikein kylmimpina aamuina, yritetaan olla edes joten kuten saastavaisia ja ajatella ymparistoa, ja pankkitilia..

En ma tan kylmyysongelman takia Australiasta pois muuttaisi, mutta kylla se kuuluu niihin asioihin joita mieluummin elaisin ilman  :pepsodent     

Jos jonain paivana harkitaan talon tai asunnon ostamista niin taytyy vissiin haataa Jounin rakentamista taloista asukkaat muualle palelemaan  ;) 

maailmalla79

Eniten turhauttaa se, etta puutteellisen eristyksen takia talvella lampo karkaa suoraan ikkunoiden ja ovien ja katon kautta harakoille, mika tarkoittaa sita etta sita kaasua pitaa polttaa tauotta. Kallista.
Kesalla sitten kun laittaa ilmastoinnin paalle tapahtuu sama (asutaan tiilitalossa, iltaisin ylakerta on kuin uuni, tiilet vain hohkaa lampoa)

Paatos tehty etta jos ikina ostetaan talo, se eristetaan sitten kunnolla, saastyy rahat ja hermot.

hessus

Hienoa huomata, että olet katsellut temperatuuri-asioita suomalaisen silmin. Minä lähetin vuolukiviuunin Blue Mountainsille siskon tytölle ja tulen itse sen pystyttämään vuoden lopussa; kun eivät osaa paikalliset rakentaa edes kunnon piippua.

kalipsu

Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - lokakuu 16, 2011, 03:24
Lainaus käyttäjältä: Jouko - lokakuu 14, 2011, 07:17
Tietysti jos vastakkain pistaa Suomen vahintaan 6kk kestavan -15 talven

Joukon Suomitietoisuus se vaan pysyy vuodesta toiseen huipputasolla  :pepsodent

Marraskuu lähentelee jo puoltaväliä ja täällä itäisessä Suomessa taisi olla viime yönä ensimmäisen kerran tänä syksynä vähän pakkasta. Lunta ei ole vielä näkynyt ja päivälläkin lämpötila kipuaa plus viiteen. Ei ole räntäsadetta ja aurinkokin paistaa. En ymmärrä miksi Suomen olosuhteita synkistellään. Jos talvella sisälämpötila on +20, niin se on jo liian kylmä. Meillä ainakin +22-24 yleensä ympäri vuoden sisällä.  No, kyllähän Suomessa talvi on aivan liian pitkä. Aurinkoisia päiviä teille sinne Ausseihin!    8)

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: kalipsu - marraskuu 10, 2011, 00:08
En ymmärrä miksi Suomen olosuhteita synkistellään. Jos talvella sisälämpötila on +20, niin se on jo liian kylmä. Meillä ainakin +22-24 yleensä ympäri vuoden sisällä.

Jotkut Ossilassa asuvat vaan tykkää Suomi-asioiden vinettämisestä, mutta se on ihan harmitonta hupia :)

+20 ast C sisälämpötila talvisin :o. Ehkä fakiirit siinä viihtyy. Meillä Haagassa lattialämmityksen säätimet on tapissa, jolloin päästään huonelämpötilaan + 25...26 ast C läpi talven, ja jos joskus sattuu haluamaan hieman viileämpää, parvekkeiden ovet vaan auki, ja luonnon termostaatti kyllä viilentää 8)


jotu

Sisäilmastotutkimusten mukaan suurin osa ihmisistä on tyytyväisiä, kun oleskelutilojen huonelämpötila on keskimäärin 21 °C. Sitä pidetään myös terveellisenä ja energiataloudellisena lämpötilana. Australiassa ollessa on joutunut totuttelemaan ulkolämpötilan mukaan vaihtuvaan sisälämpötilaan. Aikamme valiteltiin kurjuutta että piti nyt sitten tulla tänne palelemaan, kunnes keksittiin että pittää panna vaatetta enemmän jos palelee:-DD!
Minusta tuntuu että tähän suurempaan sisälämpötilan vaihteluun, ja erityisesti makuuhuoneen alempaan lämpöön tottuu, luultavasti ei enää Suomessakaan pidetä asuntoa yhtä lämpimänä kuin aiemmin....