Australian Icons

Aloittaja Juxa, maaliskuu 21, 2005, 21:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juxa

Ovatko syntyperäiset Aussit merkkitietoisia ollenkaan? Nyt kun kävin viimeksi Sydneyssä ja muualla, niin tuntui siltä, että kaikki ihmiset joilla näin Drizabone/Blundstone/Akubra-variaatioita yllä, olivat siirtolaisia! (Ts. muuttaneet Ausseihin jostain muualta muutama vuosi aiemmin.)

Syntyperäinen porukka näytti karsastavan näitä tuotteita. (No ehkä urbaani Sydney ei olekaan oikea paikka Blunnareille ja kaninkarvahatulle puhumattakaan paksusta oilskinistä...

Itselleni luonnollisesti aussi-ikonit kolahtivat ja lujaa. :P

Kahdet Blundstonet siis nyt löytyvät kaapistani (plus vaimolla yhdet), Drizabone-takki ja Akubran Leisure Time... Ja näillähän pärjää jopa Oulun syksyssä ja keväässä. Blunnareilla voi tallustella koko vuoden.

Uusi Akubran Snowy River on tulossa Melbournesta asti... Vaatteiden tilaaminen maapallon toiselta puolen on toki hullua. Vaan kun pitäisi odottaa pari vuotta enenkuin kun on taas reissua sinnepäin!

VB Suomeen!  :XXXX
-----------------------
No Wuckin\' Furries

Juxa

Niin, kerronpa vain muutaman sanan suomalaisille kengänkäyttäjille, jotka ehkä epäilevät aussi-kengän kestävyyttä.

Eka Blundstoneni olivat ne yleisimmät, eli malli 500. Ne ovat olleet käytössä minulla kohta pari vuotta. Kesää ja talvea, loskaa, lunta, ja p*skaa (läheiseseltä pellolta). Pölyä, suota, metsikköä.

Välillä kengät ovat olleet aivan pölyssä ja liassa.

Kenkäharjalla liat pois ja saapasrasvaa päälle.

Ja kas: Nytkin minulla on töissä (puku päällä) nuo Blundstonet jalassa. Eivätpä paljon eroa uusista!

Karhunkierrokselta toimistoon samoilla kengillä.
-----------------------
No Wuckin\' Furries

Jouko

Australian Ikonit,

Kyllä osa ausseista on merkkitietoisia, riippuu ihan missä kaupunginosassa kysymyksen esittää. Vaikka yleensä duunin jälkeen pukeudutaan rennosti kuten varmaan täällä ollessa jo sen huomasitkin.

Vaikka noi Akubrat on näyttäviä niin kyllähän ne ovat enemmän kotonaan tuolla "high country-Snowy Mountains" alueella kuin jossain Sydneyn betoni-viidakossa. Useilta tuntemiltani ausseilta löytyy kyllä jonkinlainen Akubran korvike, joka tosin se vedetään päähän vasta puskareissuilla.

Tietysti tässä lämpöisessä ilmanalassa ei pukeutumisella ole niin suurta merkitystä, vaikka siinäkin on omat tietyt kirjoittamattomat säännöt. Opettele pukeutumaan ok mutta ei liian "flashy".  Joskus olen kuullut jonkun sanovat että teidän Eurooppalaisten pitäisi opetella "How Not To Dress Well".

Täällä toi kuuluisa t-paita, shortsi ja tongsi yhdistelmä vastaa suomesta tuttua verkkari-lenkkari yhdistelmää.:hahhaa

On tullut muutama pari lähetettyä noita öljytakkeja ja muita aussi-ikoneja suomeen. Öljytakki sopii hyvin suomen syksyyn talvesta ei ole kokemusta. Kyllä toi Akubra on ollut useimpien meillä vierailleiden Suomalaisten ostoslistalla.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Minna

LainaaAlkuperäinen postittaja Juxa
VB Suomeen!  :XXXX

Samaa mieltä.:XXXXKarhut,olvit ym mäkeen ja VB tilalle!:roue:peukkuy
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

MH

LainaaAlkuperäinen postittaja Juxa
VB Suomeen!  :XXXX

Sitähän on jo täällä, ainakin mun jääkaapissa:hahhaa:hahhaa:hahhaa

Kerrottakoon nyt tässäkin että sitähän saa Ruotsista jokaisesta systeemistä.

Kengistä kun oli puhetta niin mulla on useammat R.M.williamsin kengät joista vanhimmat ovat ostettu 15 vuotta sitten ja ovat edelleen erittäin siistissä kunnossa puolipohjia uusittu jonkun kerran samoin korkolappuja mutta muuten loistokunnossa.

 http://www.rmwilliams.com.au

Rockola

LainaaOriginally posted by MH
LainaaAlkuperäinen postittaja Juxa
VB Suomeen!  :XXXX

Sitähän on jo täällä, ainakin mun jääkaapissa:hahhaa:hahhaa:hahhaa

Kerrottakoon nyt tässäkin että sitähän saa Ruotsista jokaisesta systeemistä.

Minkas hintaista VB on Systeemissa? Systeemilla on perinteisesti ollut hyvat olutvalikoimat, muistan ostaneeni Anchor Liberty Alea Systeemista noin 10 v ennenkuin sita alkoi saada Suomesta.

Suomalaista olutta en ole takalaisissa viinakaupoissa viela nahnyt, mutta pieni yllatys oli tormata venalaisiin Baltika 7 -tolkkeihin...
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Juxa

VB on 15,70 Ruotsin kruunua/flaska (eli n. 1,7 euroa, n. 2.8 AUD), Tooheys New halvempaa: 11,50 kruunua. :XXXX

Vaan missä Tooheys Red? No onnex VB on minun favoriitti... Ja Haaparannalle on matkaa vain 130 kilometriä (70,2 merimailia).
-----------------------
No Wuckin\' Furries

Tony

R.M.Williamsien ja Blundstonien ero on siina, etta Blundstonet on tehty kovaan kayttoon ja niita todellakin nakee Sydneyn keskustassakin joka toisen kaupungin duunarin jalassa roskilta suojaavien "nilkkasaarystimen" kera. Williamsit taasen ovat hienostojalkineet, joilla on ihan erilainen imago ja kayttotarkoitus kuin oikeilla polysilla duunarien bootseilla kuten Blundstoneilla ja Rosseilla. Juttelin asiasta pitkaankin eraan tyovaatteisiin erikoistuneen pikkumyymalan myyjan kanssa Mona Valessa Sydneyn pohjoispuolella.

Tavarataloista, kuten Kmartista, loytyy sitten naita halpis kopioita, joita en
todellakaan suosittele rahdattavaksi Suomeen asti.

;)Tony

MH

Williamsiltakin löytyy molempiin käyttötarkoituksiin kenkiä. Williamsien erilaisuus piilee siinä että ne on tehty yhdestä ja samasta nahanpalasta koko kenkä ja niissä on vain yksi ommeltu sauma koskee myöskin näitä kumipohjaisia kovaan työkäyttöön tehtyjä malleja.Itselläni on molempia malleja. Blundstoneja en ole kokeillut mutta pitää varmaan sellaiset hommata kun kuulun enemmänkin tuohon duunari osastoon:D:D:D

Arvaukseni Tonyn kirjoitukseen liittyen: Tuossa pikkuliikkeessä taisi olla myynnissä vain Blundstonea. Eli sen lauluja laulat jonka leipää syöt.:D:D

Juxa

Itse olen käyttänyt vain Blundstoneja, hintasyistäkin. Eiväthän nekään ole ilmaisia, mutta hinta-laatusuhde Blunnieissä on erinomainen. (Ian Harold ja R.M. Williams tekevät HUOMATTAVASTI kalliimpia --laadukkaita-- kenkiä. Esim. 340 AUD vs. 120 AUD!) Ja niikuin ylhäällä on sanottu, steer clear of the cheap copies!

Ensin ostin ne tutuimmat Blundstonet, eli mallin 500 -- ja ne ovatkin OK. Vaikka olen käyttänyt kenkiä jatkuvasti ja potkinut niilä käkkäröitä ja kantoja, rämpinyt suossa, saanut kengille pölyä ja kuraa, niin puhdistuksen jälkeen ne edelleen ovat kuin uudet. Ainoa mistä näkee, että kenkiä on käytetty, on se että pohjissa alkaa olla kulumaa.

Vaan vielä paremmat ja mukavammat kengät olivat malli 350 (joka lienee jo lopetettu). 350 on rypyläisestä ja paksusta "Rambler"-nahasta tehty rehellinen työkenkä, tukeva, raskas ja toecapsilla varustettu: minun leveisiin ja korkeisiin räpylöihini aivan erinomaisen mukavat. (Aussikengissä on monesti puolikaskokoja, jotka ovat leveämpiä kuin normaalit mallit. Omani ovat juuri tällaista leveämpää mallia.)

Nykyään siis käytän 500-mallia "parempina" kenkinä, mm. toisinaan töissä ja 350-työkenkiä vapaa-ajalla.

Blundstone on nyttemmin laajentanut mallistoaan ja kehittänyt SPS-pohjaansa joustavammaksi SPSX-versioksi. Niinpä innostuinkin tilaamaan Ausseista uuden 473-Mountain Master-ulkoilu/yleiskengän. Se on vaaleampaa nahkaa kuin perinteiset Blunniet, siinä on uusi paksumpi pohja ja se käyttää niitä oikeita veto-tabseja eikä esim. nauhoja. Parin viiikon päästä pitäisi päästä kokeilemaan 473:sia Suomen sohjoissa.

<Disclaimer: En ole kenkäkauppias enkä kuulu seksuaaliseen vähemmistöön...> :roue

PS. Everything Australian Melbournessa toimittaa kaikkia "Australian Ikoneita" ehkä edullisimmin ja Suomeenkin saakka. Say Hi to Tori. :peukkuy
-----------------------
No Wuckin\' Furries

Juxa

Tähän muinaiseen viestiketjuun lisäys:

Nyt ne vihdoin tulivat, siis uudet Blundstone 473 Mountain Masters -kengät. Näissä on paljon tukevammat pohjat kuin aiemmissa Blundstoneissani. Väri on vaalehko "crazy horse" nahka.

Samaten tuli Snowy River -Akubra. Onneksi ei tullut tilattua liian pientä yksilöä. Kolem kuukautta kului aikaa -- tosin tämä johtui siitä että myyjä, Everything Australia joutui tilaamaan Blundstonen Tasmanian tehtaasta kyseiset kengät, kun niitä ei ollut varastossa.

Suomen tulli pähkäili puolisen tuntia kenkien ja hatun kanssa. Hattu: kangasta, nahkaa vai huopaa? Onko tehty Australiassa? (Aussi-huopahatusta menee tullia 8% plus alv. 22%. Nahkakengistä on tullimaksu 2,7% plus alv.) Tullimiehestä oli vaikea määritellä postukulujen osuus erikseen kengille ja hatulle. Painon vai hinnan mukaan, hmm... No reipas tullisetä sai kuin saikin perittyä tullimaksua n. 5 euroa enemmän kuin mitä olin itse yläkanttiin arvioinut.

Silti mahtava hattu (vihertävä santone värinä) ja mukavat kunnon kengät! Näillä passaa patsastella Oulun torinrannassa kaljatuopponen koprassa! :XXXX
-----------------------
No Wuckin\' Furries

Vegemite

Aina miettinyt? muotitietoiset?
???miksi?
Yksilo herattanyt huomioni useammin.
Jos puhutaan vastakkaisesta sukupuolesta-- miksi kaikki haluaa olla samannakoisia?? taas yksilo kiinnosta.
Niinkuin joku bandi aikoinaan lauloi--ihmettelen mita ihmettelen?