(matka)Vakuutus, kun jo nyt ei ole Suomen sosiaaliturvaa. Entäs Medicare?

Aloittaja tollo, marraskuu 15, 2013, 18:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tollo

Heei,

Sattuuko porukassa olemaan ketään viisaampaa neuvomaan vakuutuksista?
Ausseihin pitäisi lähteä WH viisumilla vuoden alussa, mutta joku vakuutus olisi varmaan kiva.
Ongelmahan tässä nyt tulee, että vaikka ottaisin minkätahansa matkavakuutuksen, niin jos pahasti käy niin minut lähetään takaisin Suomeen (?) hoidettavaksi. Lisäongelma on, että en ole kuulunut Suomen sosiaaliturvaan nyt vuoteen, koska olen asunut ulkomailla viimeiset kaksi vuotta.
Nyt kun muutan Ausseihin, niin resident -statukseni tässäkin maassa katoaa, joten periaatteessa en ole minkään maan piirissä.

En tiedä tuosta Medicarestakaan, kun taas sosiaaliturvaan en kuulu, mutta tarkisteleeko he tietoja suomen päästä vai kelpaako Suomen passi todisteeksi?

Joten osaako kukaan kertoa, kannattaisiko minun vain laittaa kirjani suomeen ja toivoa parasta ettei mitään tässä käy ja hoitaa pikkusairastumiset matkavakuutuksella vai kuinka? Tai saako ausseista jotain vakuutusta, joka korvaisi suuremmat(ja pienemmät?) loukkaantumiset?


Onko kellään kokemusta?

Kiitos!

Silppu

Lainaus käyttäjältä: tollo - marraskuu 15, 2013, 18:03
Nyt kun muutan Ausseihin, niin resident -statukseni tässäkin maassa katoaa, joten periaatteessa en ole minkään maan piirissä.

Joten osaako kukaan kertoa, kannattaisiko minun vain laittaa kirjani suomeen ja toivoa parasta ettei mitään tässä käy ja hoitaa pikkusairastumiset matkavakuutuksella vai kuinka? Tai saako ausseista jotain vakuutusta, joka korvaisi suuremmat(ja pienemmät?) loukkaantumiset?

Siis jos sinun on mahdollista siirtää kirjat Suomeen ennen lähtöäsi, niin saat itsellesi kattavan ja edullisen matkavakuutuksen seuraavaksi vuodeksi ja suomalaisen Kela-kortin.  :peukkuy Edellytyksenä on, että muuttosi on väliaikaista, eli oleelliset siteet jäävät Suomeen. Viimeistään vuoden kuluttua voit sitten palata takaisin Suomeen. Täkäläiset vakuutukset ovat kalliita, joten kannattaa vaikka harkita palaamista Suomeen hetkeksi sosiaaliturvassa pysymisen takia (esim. toista WH-vuotta ajatellen).

RUU

Lainaus käyttäjältä: tollo - marraskuu 15, 2013, 18:03
En tiedä tuosta Medicarestakaan, kun taas sosiaaliturvaan en kuulu, mutta tarkisteleeko he tietoja suomen päästä vai kelpaako Suomen passi todisteeksi?
Joten osaako kukaan kertoa, kannattaisiko minun vain laittaa kirjani suomeen ja toivoa parasta ettei mitään tässä käy ja hoitaa pikkusairastumiset matkavakuutuksella vai kuinka? Tai saako ausseista jotain vakuutusta, joka korvaisi suuremmat(ja pienemmät?) loukkaantumiset?
Medicare-kortin itsessään saat helposti pelkän passin kanssa, sillä sitä hakiessasi ei taideta kysyä, oletko itse asiassa Suomen sosiaaliturvan piirissä juuri sillä hetkellä. Mutta sitten tilanne voi muuttua hankalammaksi, jos oikeasti sattuu jotain, joka korvattaisiin Medicaren kautta, sillä se on tarkoitettu sopimusmaiden "resident" eli niissä normaalisti asuville. Riippuu todennäköisesti siitä, lähteekö Australian valtio vaihtamaan tietoja Suomen valtion kanssa korvauksen tapahduttua.
Reciprocal Health Care Agreements

Yksityisiä terveysvakuutuksia myönnetään myös ulkomailta tulleille vierailijoille. Niitä on saatavilla myös ilman Reciprocal Health Care Agreementia. Tässä linkki yhteen suurista yhtiöistä, mutta kannattaa katsoa läpi muitakin. Bupa

Sinulla taitaa olla kaksi järkevää vaihtoehtoa: käyt Suomessa sen verran että saat itsesti takaisin sosiaaliturvaan ja sikäläisen matkavakuutuksen, tai maksat yksityisestä vakuutuksesta nykyisessä maassasi tai täällä (tai googlaat itsellesi jonkin globaalisti toimivan vakuuttajan).
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

vuokko

sen verran omasta puolesta voin kertoo ,että: mina hain Medicarekortin heti tänne saavuttuani ,turistiviisumilla tulin . Sittemmin haettu Partner visa ja minulla vieläkin Interim card ja olen saanu kyllä kaikki hoidot noilla korteilla ,jopa syöpäleikkauksenkin . Suomella ja ausseilla on sopimus jonka vuoks täällä sairastuttua saa avun avian niinkuin suomessakin. Sitten kun kyselin kelasta et miten kun tulen suomeen ens kesänä saanko kelakortin ja siihen kuuluvat etuudet takasin. Vastaus oli ,että mulla pitää olla kahdenvuoden työsopimus tai tulla paluumuuttajana suomeen takasin,että saapi kelakortin ja sieltä ne etuudet. Eli matkavakuutus mutta jos olet täällä vuoden niin onko se voimassa kun 3 kuukautta ainakin Pohjolasta sanottiin et ainoastaan kolme kuuta on voimas niin en ottanu ollenkaan :) Kannattaa kysyä Kelasta korttia ,mutta Medicarellä täällä saa varmaan samat edut koska minäkin olen saanu ,eikä oo lähetetty maasta pois ettei hoidettas.Täällä kun ment Medicareen ota viisumi ja passi mukaan niillä saat heti sieltä sellasen *kuitin* siksi aikaa kun kortti tulee joka kestää 1-2 viikkoon.Sen voimassa olo alkaa heti

tollo

Kiitos vastanneille,

Oletko Vuokko itse ollut kauan poissa Suomesta ja olitko jo ennen lähtöäsi ulkomailla asumassa?

Mun ymmärtääkseni paluumuutto onnistuu Suomeen "tosta vaan" toimella kun astun suomeen (Asuin siellä kuitenkin yli 20 vuotta pysyvästi ja vanhemmat ovat sielä vielä, mutta rupeaako Kela ihmettelemään/vikisemään, kun ei mitään siellä kuitenkaan tee?





vuokko

 En ole ollut kun täällä tämän reilun kolme vuotta . Muualla en ole asunut kun suomessa ennen tätä. Tuollanen vastaus minulle tuli ja käskettiin palauttaan kelakortit ,siis minulla oli eurooppalainenkin kelakortti,koska ajoin rekkaa eurooppan, heti takasin. siinä samassa kirjeessä oli ehdot et miten pääsen takaisn suomen sosiaaliturvan piiriin . Siitä suoraan kopioin nuo et 2.n vuoden työsopimus tai paluumuutto  . Kannattaa soitta Kouvolaan ulkomaan asioitten hoitajille ne tietää ainakin ,miten pitää toimia. Mutta täällä ei suomen kelakortilla tee mitään sillei saa täältä mitään vaan pitää olla tuo Medicarekortti ja sen saa tosiaan heti vaikka tulis vaan turistiviisumilla niinkun mina tulin ekakertaa .Tavalliset läkärit on täällä  Medikortilla ilmasia suurimmassa osassa ,siis puhun nyt tästä Sydneyn seudusta,mutta jos laittavat erikoislääkärille se maksaa mutta siitä saa sitten takasin Medicaresta.Myös lääkkeet saa niin että ne tällä hetkellä maksaa korkeintaan 36.20 dollaria Medicarekortilla.  Tosiaan kirjotan nyt Tästä Sydneyn alueella olevasta käytännöstä ,muista osavaltioista en tiedä voi olla erilaisia käytäntöjä ,ehkäpä eripuolilla samaakin osavaltioo,en tiedä.

Inkaa

Itsehän sairastuin tuossa pari viikkoa sitten ja (maha)kivut yltyivät niin pahoiksi, että jouduin mennä sairaalaan asti. Vakuutusta mulla ei ollut, kovin tyhmää - i know, mutta lääkärit onneksi ties kertoa, että juurikin tämä Suomen ja Australian välinen sopimus takaa mulle hoidon kuin paikallisillekin. Sairaalassa olen tähän asti joutunut yöpymään kaksi eri kertaa, muutamia öitä kerrallaan, eikä minkäänlaisia ongelmia ole vielä tullut. Käsittääkseni mun on mahdollista hakea Medicare myöskin vaikkakin turistiviisumilla täällä ollaan.
Tsemppiä!
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

vuokko

ota viisumi ja passis ja meet Medicareen täytä siel sellanen lappu jos et löydä sopivaa se nainen siel kyl antaa sen sulle. Saat heti sieltä sellasen kuitin joka on voimassa kunnes tulee oikee kortti. Sen saa myös turistiviisumilla . Kannattaa hakee saa lääkkeetkin edullisemmpin ,jos saa kalliita lääkkeitä ja lääkäreihin pääsee ilmatteeks.

MaHa

Kylla, Suomella ja Australialla on terveydenhuoltosopimus. Taytyy kuitenkin muistaa, etta se on vain valttamattomaan hoitoon, eika se kata kaikkea sairaanhoitoa. Myoskaan sopimus ei koske suomalaisia opiskelijoita.

Vakuutus kannattaa ottaa joka tapauksessa. Se myoskin auttaa potilassiirrossa Australian ja Suomen valilla.

Lisaa Medicare tietoa. http://www.humanservices.gov.au/customer/services/medicare/reciprocal-health-care-agreements

vuokko

MaHa, kyllä mina ainakin olen saanu hoitoo ihan turistiviisumillakin täällä ollessa ,jopa erikoislääkärin käynneistä sain korvaukset Medicarekortilla. Opiskelijoista en tiedä mutta miks niitä ei koskis sama laki ???

jounij

Tuolla MaHan linkittämällä sivulla lukee näin:

"Students from Norway, Finland, Malta and the Republic of Ireland aren't covered by agreements with those countries."

Ilmeisesti arvellaan, että opiskelijat ovat täällä tavallisesti pidempään kuin turistit, joten heidän halutaan ottavan erillinen vakuutus.


Arvelee
Jouni
Canberra

Pamsu

Hei kaikille!

Itse otimme Suomessa matkavakuutukset koko oleskelumme ajalle Australiassa (1 vuosi). Medicare kattaa akuuttihoidon täällä päässä, mutta huomionarvoista on se, mitä se EI kata, ja tuskin kattaa mikään aussilainen vakuutusyhtiökään: vakavan sairauden tai vammautumisen seurauksena paluu(lääkäri)lentoa Suomeen. Tämä oli itselle kynnyskysymys. Tiedän haluavani välittömästi Suomeen, jos jolle kulle meistä jotakin sattuu.

Monilla suomalaisilla on myös väärä kuvitelma siitä, että mahdollisen kuolemantapauksen kohdalla valtio jotenkin kustantaisi matkaajia/ulkomailla olleita kotiin. Se ei ole niin. Kustannukset voivat nousta näiltä leveysasteilta melko merkittäviksi.


Silppu

Suomalainen matkavakuutus kattaa myös akuutin hammashoidon ja yksityisen erityissairaanhoidon sekä lääkkeet täysmääräisesti.

jounij

Ei tarvitse edes Suomeen asti lentää, kun voi jo saada melkoisen loven kukkaroonsa. Jo muutaman kymmenen kilsan ambulanssimatka saattaa maksaa yli $1000, jos kuljetettavalla ei ole vakuutusta. Huomatkaa hyvät ihmiset, että ambulanssikuljetus Australiassa ei kuulu tämän Suomen ja Australian välisen sopimuksen piiriin!


Varoittaa
Jouni
Canberra

Inkaa

Joo, kyllä se vakuutus on hyvä olla olemassa! Mullakin tosiaan toi sairaalakäynti oli pelottava ja traumaattinen :D En ole ikinä ollut sairaalassa vkl-päivystysaikoja lukuunottamatta ja nyt vielä yön yli olo pariinkin otteeseen. Ilman tuota yhteistyösopimusta olis yks yö kustantanut AUD2500/yö, joten aika kallista huvia. Onko muuten australialaisilla vähän höllempi ote tuohon sairaalaan menoon? Musta tuntuu että täällä lähipiiri menee joka asiasta suoraan sairaalan päivystykseen eikä GP:n vastaanotolle? Jotenkin Suomessa & muualla Euroopassa tottunut, että sairaalaan mennään vaan pää kainalossa, jos silloinkaan. Tosin täällä, kuten useassa muussakin maassa, on enemmän / pelkästään noita yksittäisen lääkärin practiceja eikä niinkään terveyskeskuksia, johtuiskohan siitä?

Mullakin on nyt ohjelmassa Medicaren hakeminen, ei tarvi sitä passirumbaa suorittaa joka kerta kun jotain tapahtuu. Onkohan muuten jossain luettavissa mitä kaikkea tämä yhteistyösopimus sitten käsittää? Ambulanssit on tietenkin ilman muuta poissuljettu vaihtoehto, mites esim. raskaus, syöpä tms? Mulla itsellä tosiaan oli vatsavaivoja, joita ei vieläkään ole pystytty selvittää, ja gastro-puolella selviteltiin sitten erilaisten maksa-, haima-, ja munuaisvaivojen mahdollisuutta. So far so good, mutta kyllä tuo pysäyttää aina :(
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

ausseihin!

Lainaus käyttäjältä: Inkaa - maaliskuu 24, 2014, 23:57
Joo, kyllä se vakuutus on hyvä olla olemassa! Mullakin tosiaan toi sairaalakäynti oli pelottava ja traumaattinen :D En ole ikinä ollut sairaalassa vkl-päivystysaikoja lukuunottamatta ja nyt vielä yön yli olo pariinkin otteeseen. Ilman tuota yhteistyösopimusta olis yks yö kustantanut AUD2500/yö, joten aika kallista huvia. Onko muuten australialaisilla vähän höllempi ote tuohon sairaalaan menoon? Musta tuntuu että täällä lähipiiri menee joka asiasta suoraan sairaalan päivystykseen eikä GP:n vastaanotolle? Jotenkin Suomessa & muualla Euroopassa tottunut, että sairaalaan mennään vaan pää kainalossa, jos silloinkaan. Tosin täällä, kuten useassa muussakin maassa, on enemmän / pelkästään noita yksittäisen lääkärin practiceja eikä niinkään terveyskeskuksia, johtuiskohan siitä?

Meille ei jäänyt tuntumaa, että porukka menisi ensisijaisesti päivystykseen. Vai olisiko syynä se, että itse karsastimme sitä viimeiseen asti kun kerran jouduimme siellä kuusi tuntia odottamaan. Hunterin alueella (NSW) on myös loistava after hours -palvelu (mä en muista maksaneeni lääkärillä käynnistä ollenkaan), joten sairaalaan ei tosiaan ole pakko mennä kuin vasta pää siellä kainalossa. Eikö GP:t ole vähän niin kuin terveysasemia? Medicarekorvauksen jälkeen kustannuksetkaan eivät nyt kovin kummoisia ole. 

sim

Lainaus käyttäjältä: ausseihin! - maaliskuu 25, 2014, 19:16
Meille ei jäänyt tuntumaa, että porukka menisi ensisijaisesti päivystykseen. Vai olisiko syynä se, että itse karsastimme sitä viimeiseen asti kun kerran jouduimme siellä kuusi tuntia odottamaan. Hunterin alueella (NSW) on myös loistava after hours -palvelu (mä en muista maksaneeni lääkärillä käynnistä ollenkaan), joten sairaalaan ei tosiaan ole pakko mennä kuin vasta pää siellä kainalossa. Eikö GP:t ole vähän niin kuin terveysasemia? Medicarekorvauksen jälkeen kustannuksetkaan eivät nyt kovin kummoisia ole.

Samoin, täällä (Melbournessa) ei ole tapana ainakaan omassa tuttavapiirissä marssia sairaalaan normiasioita hoitamaan. Valtion/kunnan ylläpitämiä "Terveyskeskuksia" Suomen tyyliinhän täällä ei käytännössä ole, mutta ~10-20% lääkäriasemista on ns. "bulk billing" eli hyväksyvät Medicare-korvauksen koko taksanaan - näissä paikoissa lääkärillä käynti ei Medicaren piirissä olevalle henkilölle maksa mitään.


RUU

Lainaus käyttäjältä: ausseihin! - maaliskuu 25, 2014, 19:16
Meille ei jäänyt tuntumaa, että porukka menisi ensisijaisesti päivystykseen. Vai olisiko syynä se, että itse karsastimme sitä viimeiseen asti
Tässä on varmaan alueellisia vaihteluja, niinkuin niin menessa muussakin asiassa. Meillä päin GP:t ovat paikalla lähinnä toimistoaikaan ja lauantaisin puoli päivää, sen lisäksi todella harvat ovat bulk billing. Päivystäviä, kotikäyntejä tekeviä lääkäreitä toki on mutta ne maksavat reilummin. Tästä seuraa että sairaalan päivystykseen (emergency room) mennään saatavuuden ja ilmaisen hoidon vuoksi. Lisäksi sairaalasta saattaa saada aloitusannoksen lääkkeitäkin mukaansa kaupanpäällisiksi.

Me ollaan käyty muutaman kerran paikallisessa sairaalassa vaihtelevista syistä ja sitä käytetään samalla tavalla kuin Suomessa terveyskeskuksen päivystystä. Tilatkin on jaettu selkeästi kahtia, niin että varsinainen kiireellinen ensihoito on päivystyksen eri osassa.

Poliittisella taholla asia on huomattu ja mietitty, mutta ainakin nyt sairaalan päivystys on monessa tapauksessa ainoa paikka, jossa hoitoa voi saada iltaisin ja viikonloppuina. Se mitä Ausseihin mainitsi Hunter Valleyn järjestelyistä kuulostaa hyvältä. Soisin vastaavan systeemin leviävän muuallekin.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates