Veronpalautus Workin Holiday -työläiselle

Aloittaja satu, kesäkuu 26, 2003, 16:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kosje

Mä kävin vuonna 2005 kyselemässä Melbournen verotoimistosta, voinko saada veronpalautusta kun olin tehnyt paljon töitä WH-viisumilla. ATON nettipalvelu oli aiemmin ilmoittanut, että joutuisin maksamaan lisää, koska työnantajani oli vähentänyt vain 19 % veroja ei 29 % mikä on vakio. ATO:n virkailija suurin piirtein nauroi minut pihalle, sanoi että minkäs teet kun tulet Mickey Mouse -viisumilla maahan. Käski vain kiltisti lähteä Suomeen ja unohtaa koko asian, myös mätkyjen maksamisen. Se tilanne oli oikeasti niin koominen enkä olisi uskonut, että valtion virkamies voisi olla oikea koomikko. En uskaltanut kuitenkaan siinä vaiheessa tehdä vielä mitään, koska en halunnut maksaa myöskään mätkyjä.

No, kun palasin Suomeen tulin toisiin ajatuksiin, kun olin ensin tehnyt selvityksiä netissä. Otin heti yhteyttä muiden reppureissaajien suosimaan taxback.com-palveluun. Lähetin heille heidän pyytämät tositteet ja työnantajaltani saadun group certificaten ja jäin odottamaan. Sain verot takaisin melko lailla kokomääräisesti, koska laskeskelin palautuksen määrää mielessäni. ATO oli siis puolisen vuotta aiemmin sanonut että joutuisin maksamaan lisää veroa, joten tietenkin olin veronpalautuksesta iloinen. Tilille taisi rapsahtaa n. 600 dollarin edestä veroja, jotka olin maksanut työstä, jota olin tehnyt 4 kk aikana. Aika hyvin, eikö?! En tosin tiennyt, enkä vieläkään ihan varmasti tiedä, mikä taxbackin välityspalkkio oli, mutta koin että palvelu oli nopeaa ja asiallista, sekä asiantuntevaa, koska he työkseen hakevat verolaeista kaiken maailman porsaanreikiä, joilla saisivat asiakkailleen mahdollisimman paljon palautuksia. Aussit itsekin käyttävät paljon rahaa paikallisiin kirjanpitäjiin kun hoitavat veroilmoituksiaan, joten en kokenut yhtään huonommuutta siitä että olin turvautunut tällaiseen "epämääräiseen" tahoon.

Superin kanssa olisin voinut toimia itsenäisesti, ja toiminkin toisen Super fundin kanssa, mutta v-utus iski kun he lähettivät postissa shekin jonka lunastaminen Suomessa olisi suurin piirtein maksanut yli sen mitä shekin arvo oli. Nokkelana tyttönä lähetin shekin takaisin Ausseihin omaan pankkiini ja pyysin heitä siirtämään summan paikalliselle tililleni, jota en ollut sulkenut, ähäkutti. He tekivät työtä käskettyä ja nostin rahat heidän pankkikortillaan Suomessa. Suuremman superpalautuksen hoidin tämän jälkeen taxbackin kautta, koska en jaksanut ryhtyä siihen mielettömään paperisotaan, jota koko homma vaati. Sain superin tililleni, en ehkä ihan niin nopeasti kuin veronpalautuksen, mutta olin saamaani palveluun tyytyväinen. Suosittelen kuitenkin että käyttää palvelun valinnassa tervettä talonpoikaisjärkeä, kuuntelee muiden kokemuksia ja vaati saada asianmukaista palvelua ennen kuin lähtee soitellen sotaan ja hakee palautuksia. Näin ei voi hävitä mitään.

Good luck!

Sopiva

Lainaus käyttäjältä: Milka - huhtikuu 08, 2007, 13:42
Sopiva,

Ala nyt sitten suuresti yllaty kun tulet saamaan matkyt tilivuoden verotuksen paatyttya.

Ja muista etta sina ja vain sina olet velvollinen verottajalle kaikista sinuun kohdistuvista ilmoituksista. Eli viime kadessa tyonantajasi ei ole vastuussa siita etta on perinyt sinulta liian vahan veroa sinun virheellisen verolomakkeen tayton vuoksi. Muista myos etta olet syyllistynyt veropetokseen tayttamalla lomakkeen virheellisesti.

Varoittelee


Nonii, saatiin tämäkin aihe päätökseen.
Eli eli, oikeassa olit, tuli 1200$ mätkyt australialta, jota en suostunut maksamaan ja vaadin oikaisua. Pitkän prosessin jälkeen jossa lähettelin passini kopioita ja todisteita että olin ollut 5kk Melbournessa ja samassa paikassa töissä pitkään, he juuri muutama päivä sitten myönsivät virheensä ja lähettivät shekin jossa oli maksaneeni verot + viivästyskorot (yhteensä 1400$). Ei siis kannata luovuttaa!
Vielä superit kun saisi takaisin, en vaan saa fundini tietoja mistään......
-E
Regret nothing. Do everything.

Amyro

Tarvitseeko veroilmoitusta tehdä jos ei ole tehnyt päivääkään töitä? :)
Olimme Australiassa 6kk (09/07 - 03/08) ja jotenkin ne säästöt vaan riittivät, joten tuo työnteko jäi sitten kokonaan kokeilematta, vaikka veronumerot ja kaikki olikin hommattuina. Australiaan tekisi kuitenkin kovasti mieli ainakin loman muodossa vielä joskus, joten mikään maahansaapumiskielto ei kyllä yhtään innostaisi. Jos sen veroilmoituksen saa netin kautta kerran tehtyä, niin kyllä me sen tekisimme, sikälimikäli sellaiselle tarvetta on. Osaako kukaan kertoa? ATO:n sivuilta en yksiselitteistä vastausta löytänyt.

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: AmyroTarvitseeko veroilmoitusta tehdä jos ei ole tehnyt päivääkään töitä?

Ei tarvitse.  Veroilmoitus tehdään ainoastaan jos on ollut verotettavia tuloja.

Tervetuloa takaisin  :pepsodent

Amyro

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - huhtikuu 19, 2008, 22:49
Lainaus käyttäjältä: AmyroTarvitseeko veroilmoitusta tehdä jos ei ole tehnyt päivääkään töitä?

Ei tarvitse.  Veroilmoitus tehdään ainoastaan jos on ollut verotettavia tuloja.

Tervetuloa takaisin  :pepsodent

Vaikken tiedäkään kumpaan maahan minua toivotettiin tervetulleeksi, niin kiitos silti. :) Ja kiitos myös nopeasta ja tyhjentävästä vastauksesta. :)

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: AmyroVaikken tiedäkään kumpaan maahan minua toivotettiin tervetulleeksi

No, takaisin Aussehin tietysti, sitten kun tulet :pepsodent

SunSet

Lisää kysyttävää. Ei osunut silmään ainakaan pienen etsinnän jälkeen. Tai sitten olen sokea. Eli kuvittelenko vain, vai onko verojen hakeminen todella niin vaikeaa suomesta käsin kuin olen ymmärtänyt? lähdin ausseista siis tammikuussa ja olisi puolelta vuodelta verotettavaa. Rahatilanne on päin he*vettiä ja olisi tosi jees saada sieltä jotain takaisinkin...
Eli menin nettiin ja aton sivuilla sanottiin että e-tax ei toimi, siellä on jokin updeittaus joka alkaa toimimaan 1.7?! Sitten löytyy epämääräinen kaavake jossa pitää ikään kuin kysyä `lupaa`verojen hakemiseen kesken verovuoden vaikka olisikin lähtenyt ausseista "ikuisesti"? Eli mitä tehdä? Valaiskaa oi te viisaammat...  ??? :(

jounij

E-taxin toimimattomuus johtuu siitä, että edellisen - kesäkuun lopussa päättyneen - verovuoden veroilmoitusten jättöaika loppui lokakuun lopussa ja uusi alkaa vasta heinäkuun alussa. Siinä välissä Verovirastolla on hyvää aikaa tehdä vuosittain tarpeellisia muutoksia ohjelmistoihin. Jos et siis tehnyt veroilmoitusta määräaikaan mennessä, voi olla "tarpeetonta" enää uhrautua: myöhästyneenä joutunet maksamaan veroa rankemman "sakkotaulukon" mukaan, ja tämä saattaa niellä jopa kaikki muuten odotettavissa olleet palautuksesi?!


Pahaa aavistaen
Jouni
Canberra

jounij

...tai ilmeisesti tarkoititkin veroilmoitusta ajalta viime heinäkuun alusta tämän vuoden tammikuulle?! Silloin sinun kannattanee täyttää se kaavake aikaisemmasta veroilmoituksen täytöstä.


Lisää
Jouni
Canberra

SunSet

 Jep sitä tarkoitin, heinäkuusta tammikuulle verojen takaisin saamisesta. Ja tämä oli se ongelma. En löytänyt pitkänkään etsimisen jälkeen kuin Leaving Australia-sheet:n. Ja tämä oli juuri nimenomaan se omituinen lappunen , jossa ikään kuin kyselet "lupaa", voitko hakea verot takaisin?
Kai täällä nyt joku on hakenut niitä veroja takaisin suomesta käsin?? auttakee tyhmää ???

SunSet


Jaaks

SunSet,

Sinun olisi ennen täältä lähtöäsi pitänyt hoitaa se lupa siihen aikaisen veroilmoituksen tekoon.
Leaving Australia – lodging your return

Tämä kaavake kun pitäisi jättää verovirastoon ennenkuin lähdet:
Tax Payer Leaving Australia

Onko muuten viisumisi vielä voimassa ?  Jos on, niin voit melko varmasti unohtaa aikaisen veroilmoituksen ja minkään mahdollisten palautusten saamista ennen sen peruuttamista.

SunSet

Kiitos Jaaks! Ei, viisumi meni vanhaksi päivä sen jälkeen kun lähdin ausseista. Eli voinko silti yrittää saada veroja takaisin aikaisemmin vai kannattaisiko kiltisti odottaa heinakuun alkuun? Silloin varmaan onnistuu e-tax myos

Jaaks

SunSet,

Ainahan voi yrittää, mutta jos sinulla ei ole sitä lupaa aikaiseen veroilmoituksen tekoon voi olla että ei onnistu.
Ja milläs sen tekee koska 2008 e-tax eikä paperi ilmoituksia ole vielä saatavilla eli siihen tosiaan tarvitset erikois paperit Australian verovirastolta.

SunSet

No, mie venaan pari kuukautta. ei kannata iskeä  :nuttu: parin kuukauden takia. Kiitän lämpimästi avusta. :god:

Naama

Juu itsellä on tällä hetkellä paperit vetämässä taxback.com:issa, ja lupailivat rahaa heinäkuun puolella kunhan Australian verovuosi päättyy. Superit haen erikseen itse ja ne pitäisi ainakin saada varmasti takaisin. Olin alle 6 kk Australiassa ja muutenkin ATO:n sivujen tietojen perusteella minun ei kai pitäisi saada palautuksia, mutta lupaavalta vaikuttaa tällä hetkellä. Noita veronpalautusfirmojahan riittää, taxback.com varmaan suurimpia niistä. Tuolla ainakin ottavat maksun vasta palautuksen päältä pois.

TeppoL

Heissan

Itse laitoin veropalautuksen travellesexpressin kautta 5.4 ja sain rahat (about kaikki) 6 viikon päästä Nordean tililleni, kuluja 100aud

TaxBack halusi provision 12,5% minimi tai enemmän kesken verovuoden ja ei napannut maksaa 2200e:stä jollekkin 12,5%.

Olin töissä samalla rekryfirmalla, mutta Melbournessa sekä Sydneyssä ja per paikka alle 6kk joten ATO:n mukaan olin non resident (se 6kk asumispykälä oli ratkaisevampi), maksoin veroja 29%

Pyysin travellersexpressiä hakemaan eläkkeeni ja se onnistuu myös aikaisemmin kun haet ATO:n sivuilta viisumin keskeyttämistä/mitätöimistä

Eli kannattaa kysellä eri firmoilta paljonko haluavat ja jos olet ollut yhdellä tai kahdella työnantajalla niin voit itse sitä hakea lomakkeella ja pyytää lähettämään shekin Suomeen
Teppo Lallukka
aus gsm 0420512594

SunSet

Nyt ois kysymys veronpalautusta tässä tehdessäni.

Teen siis vuoden 2007-2008 palautusta, printtasin lomakkeet netistä ja nyt ihmettelen vain erästä kohtaa.. mulla on siis short tax return laput, ja olen jäänyt jumiin kysymykseen 43, medicare levy surcharge. Tähän kysymykseen on siis pakko vastata, ja en todellakaan tiedä mitä siihen pitäisi vastata vaikka luin ohjeetkin...
eli kysymys kuuluu:

did you and all your depentants (including your spouse) have an appropriate level of private patient hospital cover for all 2007-2008?
Eli jos vastaat Yes>you do not have to pay surcharge
jos vastaat No> Number of days you do not have to pay the surcharge    ...?!?!

Voisitteko selventää? Kiitän jälleen jos avulias heppu löytyy  :pepsodent

Jaaks

SunSet,

Oliko sinulla Australialainen yksityis vakuutus koko vuoden ?

Tienasitko yli $50,000.00 verovuotena 07/08 ?

Jos vastauksesi molempiin kysymyksiin on ei, niin älä murehdi koko asiasta  8)

SunSet

juu en tienannut ihan niin paljon  :pepsodent mutta sitten kun vastaan ei, niin pitää vastata kysymykseen: number of days you do not have to pay surcharge ja number of dependent children?  :pepsodent Eli varmaan arvaat ettei kakaroita oo mutta miten toi lasketaan toi aikajuttu? Lähin siis vetään kesken verovuoden sieltä kun viisumi loppui  :(

Jaaks

SunSet,

- number of days you do not have to pay surcharge = 365
- number of dependent children = 0

:pepsodent

SunSet


PINGU84

Hei!

Olin 3 kk Australiassa (maaliskuusta toukokuun loppuun). Olin koko tuon ajan töissä ja maksoin veroja 29%. Tein veroilmoituksen ennen takaisin Suomeen lähtöä, mutta mitään ei oo vielä kuulunu. Sanoivat että käsittelyaika olis 6 viikkoa ja sen jälkeen lähettävät shekin kotia. Nyt on menny ainakin 7 viikkoa eikä rahoja näy  >:( Onko tietoa kuinka kauan noissa yleensä kestää ja onko kukaan ylipäätänsä saanu shekkiä kotiin?

hmclehto

Makin tein veroilmoituksen, taalla wh visalla ollessa 2003, mutta en mitaan palautuksia saanut. Kuulemma tuo normaali veroprosentti WH visalaisille, totta vai tarua??? Siis sam 29% se oli silloinkin....

Dinsq

Apuva, apuva, aaapuva...

Hei,

Nyt on hätä kyseessä. Olen palannut suomeen takaisin. En ole täyttänyt verottajalle niitä verolappusia..ja nyt tuli paniikki kun luin täältä näitä kommentteja, että ne laput tulisi täyttää. Eli olin koko viime vuoden Ausseissa asumassa WH viisumilla. Tein välillä töitä ja reissasin. Asuin yhdessä kaupungissa 5 kuukautta ainakin ja tein siellä myös töitä. Minkä mukaan minua tällöin on siis verotettu?

Ja nyt minulla tuli myös mieleen, että voinko näin jälkeen päin vielä täyttä nuo veroilmoitus laput jossakin ja missä? tax Back Australia toimisto hoitaa mahdolliset palautukseni.  Ilmoittavatko he siis myös verottajalle, minun tuloni ja niistä maksetut verot? Missä pystyn ilmoittamaan 300 euron vähennykset + sen että asuin yhdessä samassa kaupungissa sen 5,5 kuukautta?

Sitten kolmanneksi minulle tuli oikein tuskan hiki, kun luin noita, että farmi töissä ihmiset oli ruksanneet non-resident, mutta silti olivat saaneet mätkyjä. Minä hyvällä omalla tunnolla voin sanoa, että ruksasin tietenkin myös non-resident, mutta en ole ollenkaan varma kuinka paljon veroa ne farmaarit minulta ovat ottaneet. Tuntuu kurjalta, jos ne ovat ottaneet sitä rahaa omaan taskuunsa, jonka takia minä saisin mätkyt.. :nuttu:

-Mutta vastailkaahan ihmiset sitten kun kerkiätte. Ihanaa, että teistä on ollut apua:)

Naama

Itse käytin taxbackia ja veronpalautukset ovat onnellisesti plakkarissa...Niihin papereihin, joita taxback antoi sulle täytettäväksi kuuluu veroilmoitukset ja firma hoitaa ne ato:een, eli no worries. Niistä vähennyksistä en osaa sanoa mitään, kun en niitä hakenut.

SunSet

Ite tulin takas maaliskuussa, veroja hain heti heinäkuussa ja käsittelyssä meni viisi viikkoa, kirjeen lähettämisestä(missä siis voi mennä viikko tai kauemminkin suomesta ausseihin...) siihen kun 2700AUD kilahti tilille :)

Tosin superannuation hakemuksesta ei oo kuulunu mitään mutta toisaalta en sieltä sitten odotakaan sen enempiä on austaralia mulle sen verran hyvällä kouralla tarjonnut noi veronpalautukset takaisin :)

Ja mielestäni on sangen helppo hoitaa itsekin tuo veronpalautuksen haku ilman välikäsiä. Näin olen itse tehnyt kolmesti.

Jensku

Lueskelin tätä pari vuotta vanhaa ketjua, ja mietin että ovatkohan käytänteet vielä samat..

Olin W&H-viisumilla päivälleen puoli vuotta töissä samalla työnantajalla ja minua neuvottiin töitä aloittaessani lomakkeesta ruksaamaan tämä "australian resident for taxation purposes", ja näin myös toimin. Olen maksanut noin 9% veroa työskentelyni ajan, ja nyt mietinkin, että pitäisikö palautukset jättää vain hakematta, vai voinko saada jotain mätkyjä jos niitä haen?

Kiitos  :)

Matthewson

Moikka

Vaikka vastaus tulee aikalailla myöhässä, niin aihe on varmasti sellainen, joka askarruttaa montaa WH:laista nyt ja tulevaisuudessa. Toivotaan että tämä valaisee asiaa ainakin pääpiirteittäin.

WH-verotus ei ole niin vaikea asia, mitä siitä voisi kuvitella (vähän kuin kaikki veroihin liittyvät asiat jostani syystä). Selvittääksesi verovelvollisuutesi, veroprosenttisi ja oikeutesi veronpalautukseen, pidä mielessä ainakin seuraavat seikat:

* Jokaisen Australiassa töitä tehneen WH-matkaajan tulisi tehdä veroilmoitus verovuoden päättyessä (muistaakseni Heinäkuun paikkeilla) ja/tai lähtiessään maasta - kumpi sattuu ennemmin tulemaan. Siinä ilmoitetaan käytännössä henkilötiedot, saamasi tulot ja niistä vähennetyt verot, sekä mahdolliset vähennykset. Tämä siitä huolimatta, vaikka tietäisit, että palautuksia ei tule herumaan.

* Working Holiday -matkaajana sinulla on kaksi vaihtoehtoa: olet joko "Resident for Tax purposes" tai et. Oletusarvona kukaan WH-viisumilla matkaava ei ole "Resident for tax purposes". Näin ollen todella harva lain mukaan on oikeutettu automaattisesti saamaan veronsa takaisin.

* Mikäli siis et ole, maksat työstäsi kiinteän 29% veron, mitä et voi saada takaisin - se jää Australian valtiolle. Mikäli taas olet Resident for Tax purposes, olet oikeutettu tienaamaan 0% verolla aina 6000 AUD asti yhden verovuoden aikana (ns. tax-free treshold). Tämän jälkeen työnantajasi pidättää veroa normaalisti Australian verokäytännön mukaan. Mainittakoon, että saat tienata matkailijalle suhteellisen ruhtinaallista palkkaa "yltääksesi" tuohon non-residentin 29 prosenttin. Mikäli et ole hakenut mitään vähennyksiä, myöskään tuota normaalikäytännön vero-osuutta et saa takaisin.

* Bruttopalkastasi vähennetään myös 9% superannuation-rahastoon, jonka saat kokonaisuudessaan takaisin, kun olet lähtenyt maasta. Tätä sinun tulee hakea omalta/omilta rahastoiltasi lomakkeella, jonka saat todennäköisesti heidän nettisivuiltaan.

* Suurin osa kaupallisista Tax Back -toimistoista saa maksamasi 29% veron takaisin tekemällä puolestasi veroilmoituksen (yleensä 50-100 AUD korvausta vastaan) ilmoittamalla sinut virheellisesti Resident for Tax purposes -matkaajaksi. Tällöin saat maksamasi verot kokonaisuudessaan takaisin aina 6000 AUD tulorajaan asti. Painotetaan nyt vielä, että näin tekemällä välitystoimisto rikkoo lakia.

* Mikäli kuitenkin vietät/tulet viettämään samassa kaupungissa 6 kuukautta tai yli, tehden töitä samalle työnantajalle yhtä pitkän ajan, voidaan sinut mahdollisesti luokitella asukkaaksi verojen osalta, siis "Resident for tax purposes". ATO:n sivulla on vartavasten lomake, jolla voit päätellä statuksesi, mikäli olet kahden vaiheilla:

Determination of residency
http://calculators.ato.gov.au/scripts/axos/axos.asp?CONTEXT=&KBS=Resident.XR4&go=ok

Huom. Resident for tax purposes -statuksella ei olekkaan sitten mitään muuta tekemistä Residencyn kanssa :)

Moni WH-työ täällä on ns. cash-in-hand tyylistä keikkahommaa, ja se on sitten ihan oma asia miten niitä seteleitä haluaa ilmoitella verottajalle, kun sellaisia tuloja on vähän paha tarkastaa :) Kannattaa välttää myös noita kaupallisia Tax Back -firmoja viimeiseen asti, sillä veroilmoituksen täyttämiseen ei tosiaan tuhraannu varttia kauempaa, jos kaikki dokumentit on tallella. Välityspalkkiot ovat työhön nähden usein suhteettoman suuria.

Veroilmoituksen tekemättä jättämiseen ym. en sinänsä ota kantaa, mikäli vaikkapa tietää ettei palautuksia ole tulossa. Teoriassa se, ja kaikki muutkin veronkierrot ovat rikkomuksia, ja saattavat johtaa esimerkiksi viisumin mitätöimiseen ja äkilliseen paluulentoon. Käytännössä maassa on kuitenkin vuosittain satojatuhansia (en tiedä onko jo miljoonia) WHlaisia, joiden kaikkien valvonta ja dokumenttien tarkistaminen on valtiolta lähes mahdotonta. Rehellisyysperiaatteen mukaan mennään. Suosittelen kuitenkin lämpimästi tekemään kaikki paperiasiat rehdisti, mikäli WH-matkan jälkeen vielä joskus tekee mieli palata tähän hienoon maahan :)

Huomauttakaahan mikäli mukaan pääsi mielestänne tulemaan joku erhe tai näette asian eri valossa.

Jaaks

Matthewson,

Ihan hyvä selvitys asiasta, mutta verovuosi täällä päättyy Lokakuun lopussa.

Lainaus käyttäjältä: MatthewsonJokaisen Australiassa töitä tehneen WH-matkaajan tulisi tehdä veroilmoitus verovuoden päättyessä (muistaakseni Heinäkuun paikkeilla)

Matthewson

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - marraskuu 14, 2010, 14:11
Matthewson,

Ihan hyvä selvitys asiasta, mutta verovuosi täällä päättyy Lokakuun lopussa.

Lainaus käyttäjältä: MatthewsonJokaisen Australiassa töitä tehneen WH-matkaajan tulisi tehdä veroilmoitus verovuoden päättyessä (muistaakseni Heinäkuun paikkeilla)

Kiitoksia, ja aivan oikein korjasit, elikkä tilikausi (Financial year) päättyy kesäkuun 30. päivä, mutta veroilmoitus pitää jättää vasta 31. lokakuuta mennessä. Aikaisin mahdollinen veroilmoituksen jättöpäivä on siis heinäkuun 1.

jounij

Lainaus käyttäjältä: Matthewson - marraskuu 14, 2010, 13:20
Suurin osa kaupallisista Tax Back -toimistoista saa maksamasi 29% veron takaisin tekemällä puolestasi veroilmoituksen (yleensä 50-100 AUD korvausta vastaan) ilmoittamalla sinut virheellisesti Resident for Tax purposes -matkaajaksi. Tällöin saat maksamasi verot kokonaisuudessaan takaisin aina 6000 AUD tulorajaan asti. Painotetaan nyt vielä, että näin tekemällä välitystoimisto rikkoo lakia.

Vaikka välitystoimisto toimiikin tässä asiassa lain vastaisesti, vastuu kyseistä rikkomuksesta jää kuitenkin itse veronmaksajalle. Kummallista, mutta totta.


Lisää
Jouni
Canberra

KatriR

Moikka!

Osaisiko joku auttaa?

Olin Australiassa 3.12.2010-7.4.2011 ja tein töitä kaksi kuukautta lammasfarmilla. Työnantajamme maksoi jostakin kumman syystä palkastamme veroa vain 15% vaikka kerroimme, että käsittääksemme WH-laisten pitäisi maksaa se 29%. En jäänyt sitä sen enempää ihmettelemään, koska rahaa jäi enemmän käteen. :D

Viisumini on voimassa sinne joulukuun alkuun ja nyt olisi tarkoitus palata elokuussa loppuvuodeksi takaisin aussilaan. Töitä on pakko tehdä ja nyt siis mietinkin, milloin minun kannattaa veroilmoitus hoitaa. Lokakuuhun mennessä vai vasta seuraavana vuonna vai miten..? Ja voivatko ne periä takaisin sen puuttuvan 14% aiemmin tienatuista tuloista?

Kiitoksia avusta :)

irisxrose

aussien verovuosi kestää heinäkuu-kesäkuu eli jos elokuussa palaat ja meet uuden verovuoden puolella töihin niin en osaa sanoa periikö ne sulta noita vanhan vuoden veroja takaisin... sinänsä tosi outoa toi että peritään vähemmän veroa, muta niinku joku tuolla aiemmin sano ni varmaa on pistäny sen 14% omaan taskuun toi teiät palkannu farmari... sinänsä siitäkin vois tehä jonkun ilmotuksen veroviranomaisille :D teitkö ollenkaan veroilmotusta ennen ku lähit sieltä? kannattais nyt laittaa netissä menemään enne ku tää verovuosi ehtii loppua koska muuten voi mennä sit vaikeeks jos meet vasta elokuun puolella takasi

Hoyryjyra

Koska et tee kesäkuussa töitä niin pistä veroilmoitus jo vireille. Rahat tulee sitku tulee. Ei se kait ole niin justiinsa, itse maksan 13% ja saan sit pienemmät palautukset. Ekalla whlla täydet 29% maksoin paitsi vikasta duunista 2 viikon ajalta. Eivät mitään kyselleet vaan maksoivat kiltisti. Työvaatteet max 300$ ja aurinkorasvat max 80$. Eivät kuulemma kysele kuitteja ;)

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: HoyryjyraTyövaatteet max 300$ ja aurinkorasvat max 80$. Eivät kuulemma kysele kuitteja

Ei nyt ihan noin !

ATO sanoo:
Record keeping
Did you know...

You do not need receipts if your work-related expenses are $300 or less, but you must be able to show the deduction relates to your income and how you calculated the amount you claimed.
If you claim more than $300 for work-related expenses, you need to keep written records as evidence of the whole amount not just the amount over $300.

Work-related expenses

Hoyryjyra

Noin sen on oltava kun se on sivulle kirjoitettu. Viime vuonna eivät perään soitelleet ja rahat kilahti tilille, mutta pistinki just sen verran mitä oikeasti meni rahaa. Jos teet pari viikkoa töitä ja yrität 300 periä ni jäis varmasti saamatta :)

Miksu88

Nyt suattaapi olla että kyselee Miksu ihan tyhmiä, mutta sen verran kun näitä verokeskusteluja oon lukenut niin pakko tarkistaa. Eli, mulla on sellainen muistikuva, että oon ruksannut olevani non-resident siihen lappuseen jonka duunipaikalle jätin työt aloittaessani. Tästä en siis voi 100%:sti mennä takuuseen, koska sain kuulla vasta tästä resident vs. non-resident scenestä jälkeenpäin. Tiedän, olisi varmaan pitänyt tehdä kotiläksyt jo Suomessa. Kuitenin palkkaa kilahtelee tilille sen verran, että 29% on varmaankin vähennetty palkasta. Sen olen ihan laskimella tarkistanut.

Kysymys kuuluukin, mites tämä Superannuation? Sehän on 9% eli pitäisikö multa mennä kuitenkin tuo n. 38% bruttopalkasta? Tämä luku nyt on kyllä aika kohtuuttoman suuri. Jostain luin, että työantaja maksaa superin aina ikään kuin "palkan päälle", mutta en nyt sitä sitten hädissäni löytänyt hakutoimintoa käyttäen tai edes ATO:n sivuilta. Pähkäilen tässä siis matkabudjettia ja sitä, että missä vaiheessa tohtii ottaa loparit. Mätkythän siinä tulisi jos on maksanut liian vähän veroja.

Cheers!

Hoyryjyra

Työnantajan kuuluisi maksaa se palkan päälle. Jotkut pistävät omaan taskuun... Pitäis jaksaa selvitellä yhden työnantajan perään ku 500$ on kateissa jossakin...

Hosuli

Lainaus käyttäjältä: Matthewson - marraskuu 14, 2010, 13:20

* Bruttopalkastasi vähennetään myös 9% superannuation-rahastoon, jonka saat kokonaisuudessaan takaisin, kun olet lähtenyt maasta. Tätä sinun tulee hakea omalta/omilta rahastoiltasi lomakkeella, jonka saat todennäköisesti heidän nettisivuiltaan.


Super voi joko sisältyä palkkaan tai se maksetaan palkan päälle. "Oikeissa" töissä asia yleensä käy ilmi jo työpaikkailmoituksesta. Super on lakisääteisesti 9 % kuukauden bruttopalkasta, mutta työnantaja voi halutessaan maksaa enemmänkin. Super-velvollisuus syntyy, kun kuukauden palkka yhdeltä työnantajalta ylittää - oliko se nyt 430 dollaria. Casual-hommissa super tulee tuntipalkan päälle, sen sijaan lomakorvaukset ym. sisältyvät tuntipalkkaan.

Super-rahaston voi itse valita, tai jos työntekijä ei ilmoita valintaansa työnantajalle, työnantaja valitsee rahaston. Jos vaikuttaa todennäköiseltä, että tekee hommia useammassa paikassa, kannattaa itse avata tili jotta kaikki super menee samaan paikkaan. Tämä helpottaa selvittelyjä jälkikäteen. Useat pankit tarjoavat super-savings account:ja, joissa kulut ja tuotto ovat pienemmät kuin useimmissa rahastoissa, eli lyhytaikaiseen käyttöön erinomaisia. Rahoja sieltä ei saa pois yhtään sen helpommin kuin muualtakaan, vaan pitää maasta poistuttaessa täyttää hakemuksia ym.