USA vai aussit??

Aloittaja amanda, maaliskuu 20, 2006, 23:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

amanda

Olen hakenut ensi syksyksi Kaliforniaan yliopistoon, mutta nyt olen alkanut haikailla takaisin Australiaan, missä hengailin 8kk wh-viisumilla vuosi sitten. Te, jotka olette käyneet sekä USA:ssa että Australiassa, kumpaa maata suosittelisitte opiskelupaikkana? USA:ssa ongelmana ovat törkeän kalliit lukuvuosimaksut, julkisten kulkuvälineiden puutteellisuus, ulkomaiset opiskelijat eivät voi tehdä töitä jne. Toisaalta, tulevaisuudessa jos jostain syystä jämähdän opiskelumaahani asumaan, houkuttelevat nuo jenkkilän alhaiset verot ja korkeat palkat (millä sitten maksellaan opintolainat pois). Mitäs mieltä olette?

SunSet

AUssit. kirjoitin kolme kertaa vastauksen koneen heittaessa jorpakkoon vastaukseni. Enaa en jaksa kirjoittaa sita litaniaa. Mutta yksinkertaisesti sen takia, etta luonto ausseissa PALJON kauniimpaa kuin moottoriteiden valtaamassa usassa, jossa myos ilma ei ole ihan niin raikasta. teennaisia ihmisia, pikaruokakulttuuri kukoistaa, ausseissa hyvat liikkumismahkut, usassa et yksinkertaisesti selvia ilman autoa, ausseissa se voi olla mahdollista.
 Vietin 6 kk asuen usassa, joten paasin vahan kiinni heidan "kulttuuriin". jos sita nyt voi sanoa etta siella mitaan kulttuuria on. Ausseissa ollut 3kk,

MH

SunSet!

Vinkkinä näille palstoille kirjoitettaessa kannatta kaikki vähänkään pidemmät tekstit kirjoittaa esim. wordina ja sitten vain kopsata ne tähän niin ei tarvi kirjoittaa uudelleen jos jotakin "ihmeellistä" tapahtuu.

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja MH
Vinkkinä näille palstoille kirjoitettaessa kannatta kaikki vähänkään pidemmät tekstit kirjoittaa esim. wordina ja sitten vain kopsata ne tähän niin ei tarvi kirjoittaa uudelleen jos jotakin "ihmeellistä" tapahtuu.

Minun konstini on se, että tässä tekstin muokkausikkunassa kopioin tekstini säännöllisin väliajoin leikepöydälle eli painan ctrl-a ja sitten ctrl-c. Jos jokin menee vikaan, painan vain ctrl-v liittääkseni leikepöydälle talletetun tekstin takaisin muokkausruutuun.

Ja itse aiheesta:  Voimakkaan tunteenomainen ja äärimmäisen subjektiivinen mielipiteeni on  Australia ehdottomasti. USA:ssa en ole asunut koskaan enkä edes viettänyt aikaa kuukautta pidempään, mutta silti. Minulla tökkisi siellä niin moni asia, alkaen puheen aksentista. Mutta makuasia toki, ja USA:kin on niin iso maa, että sieltä varmasti löytää muutakin kuin moottoriteitä ja korkeita palkkoja.

Silppu

Vastaukset USA:n kohdalla menee helpolla yleistyksiin. Maasta loytyy nimittain kaikille kaikkea, sellainen kansojen sulatusuuni se on.

Olen asunut pohjois-Kaliforniassa, ja mielikuvani siita on noin kymmenen vuoden takaa. Luonto on siella todella kaunista. Saa on ihanteellinen lahes ympari vuoden. Tosin yot ovat kylmia, ja paivalampotilat kesaisella beachilla on viileahkoja. Ja pari kuukautta on liian kylmaa.

Kalifornia on USA:ssa myos maineessa "The Land of Fruits and Nuts" eli hedelmien lisaksi voit tavata siella mita ihmeellisempia kahjoja. USA:ssa saa tottua siihen etta jos on rahaa, niin sinua arvostetaan, jos ei niin omapa on vikasi. Jos valmistut hyvasta (ja kalliista) yliopistosta, niin saat hyvia toita, jos huonommasta yliopistosta, niin maksat vahemman, mutta tyopaikatkin ovat sitten sen mukaisia.

Jenkkien pinnallisuus ja itsekeskeisyys on tosiasia, johon pitaa vain sopeutua jos sinnepain suuntaudut. Yliopisto-opiskelijat ovat paljon ikaisiaan suomalaisia lapsellisempia. Jos suunnittelet sinne muuttamista pysyvasti, niin maahan siirtolaiseksi paaseminen on vuosien urakka, ja paljon kallista lakimiesapua vaativa projekti.

Australiassa ihmiset ovat paljon aidompia rennompia ja mukavampia, Queenslandissa lampotilat Kaliforniaakin suotuisemmat. Jakautuminen rodun ja varallisuuden mukaan vaarallisiin ja hyviin asuinaluesiin ei ole selvasti havaittavissa, kuten USA:ssa.

Yhteista maille on julkisen liikenteen sujumattomuus, autokeskeinen kulttuuri (USA:ssa kuitenkin halvemmat autot ja bensa), ja yha enemman tuo pikaruokakulttuuri seka rasvainen ja epaterveellinen ruoka. Molemmissa maissa tehdaan myos pitkaa paivaa tyonarkomaniaan viittaavalla tavalla.

Parempaa USA:ssa on mielestani kauniimmat asuinalueet, dynaamisempi talous ja tyokulttuuri, hyvan koulutuksen arvostus, ja siihen panostaminen. Lisaksi pidan hyvana jenkkien perhekeskeisempaa kulttuuria.

Mielestani molemmat maat ovat hyvia asustaa, mutta Australiassa on mukavammat ihmiset. Se on asia joka ratkaisee ainakin minulle paljon.


Silppu

RUU

Ihan pakko on puuttua tuohon jenkkilän "alhaiset verot - korkeat palkat" -asetelmaan... On ihan totta, että hyvässä työssä ansaitsee hyvän palkan mutta ovat ne menotkin korkeat.
Ystäväni meni Bostonin suunnalle töihin ja pienten talojen vuokrat olivat säännönmukaisesti USD 8000 ja yli /kk. Sen lisäksi tietenkin lämmitys + liikenne + vakuutukset (heidän yksilapsisella perheellä about USD 1000 /kk) + normaali eläminen ja huvittelu.
Tietenkin asunnon ja monia asioita saa halvemmallakin, riippuen omasta vaatimustasosta ja sietokyvystä.

Jos verot ovatkin alhaiset, ovat omat menosi piiiiiitkän sentin verran suuremmat. Revi siitä sitten huumoria, jos menot ovat isot mutta palkka ei olekaan haaveiden mittainen.
Tarinan opetus? Mieti ainakin huolella läpi tämä asia monelta eri kantilta... :?
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Sisupussi

LainaaAlkuperäinen postittaja amanda
Olen hakenut ensi syksyksi Kaliforniaan yliopistoon, mutta nyt olen alkanut haikailla takaisin Australiaan, missä hengailin 8kk wh-viisumilla vuosi sitten. Te, jotka olette käyneet sekä USA:ssa että Australiassa, kumpaa maata suosittelisitte opiskelupaikkana? USA:ssa ongelmana ovat törkeän kalliit lukuvuosimaksut, julkisten kulkuvälineiden puutteellisuus, ulkomaiset opiskelijat eivät voi tehdä töitä jne. Toisaalta, tulevaisuudessa jos jostain syystä jämähdän opiskelumaahani asumaan, houkuttelevat nuo jenkkilän alhaiset verot ja korkeat palkat (millä sitten maksellaan opintolainat pois). Mitäs mieltä olette?

Minä lähtisin siitä, että pohtisin ensin, mitä haluan opiskella ja sen jälkeen miettisin, missä saan parhaan katteen opiskelulleni (=henkistä pääomaa, minulle raha on suhteellisen merkityksetöntä kunhan toimeen tulee).

Opiskelun ulkoiset tekijät määräytyvät hyvin paljon sattuman perusteella. Se, miten mielekkääksi opiskeluaika muodostuu, riippuu paljon siitä, keitä tapaa ja miltä itse opiskelu maistuu.

Tuollaiset mikä maa kysymykset ovat turhan laajoja vastattaviksi, koska jokaisen opiskelijan kohdalla mikroympäristö on paljon makroympäristöä merkittävämpi seikka.

TomiP

Itse vertaisin opiskelupaikkoja ja mahdollisia  hyötyjä/haittoja mitä esim. jenkeissä opiskelu voisi tuoda. Eihän tässä ollut kysymys elämästä kyseisissä maissa, vaan opiskelusta. Jos kuitenkin meinaat opiskella, niin eiköhän se tärkein ole se mitä siitä opiskelusta jää käteen tulevaisuuden varalle? Itse ehkä kaatuisin Australian kannalle puhtaasti mukavuus syistä. Mutta jos Kaliforniassa olisi yliopisto, jossa olisi juuri sellaista opetusta mitä haluaisin: valitisisin tietenkin sen.

Emppu

Meikalaisen muutama pinnallinen syy miksi Australia on parempi
1. Ihmiset ovat aidompia ja ystavallisempia (tai nayttelevat paremmin)
2. Ihmiset ovat tasa-arvoisempia, kaupassa olet USA:ssa mam tai sir (tokkii meikalaisella), Australiassa mate
3. Ihmiset ei oo niin tyhmia, suurin osa jopa tietaa missa Suomi on, kun taas jenkeissa vastaus on "oh, you mean England?"
4. Ei tarvi tipata (mulla ei ikina ole sopivaa pikkurahaa ja en ole oppinut vielakaan lisaamaan hintoihin 20%
5. Hintalapussa lukee se, mita tuotteesta kassalla maksat (ei tarvi lisata veroja)
6. Ryyppaminen on sallittua (USA:ssa paheksutaan jos ottaa enemman kun pari lasia)
7. Saa muutakin leipaa kuin pullahottoa
8. Kaupungeissa on muutakin kuin pilvenpiirtajakeskusta ja asuinlahiot ja ostari

Mutta naa tuskin on niita ratkaisevia syita loppuelamaa suunnitellessa...
pikkuaisoita joissa suomalaisen on helpompi sopeutua Australiaan

Aikis

Sattuipa silmään juuri samoja asioita pähkäilevä ilmeisesti opiskelijan tekemä tutkimus http://www.australiangraduate.com/IDPeducationaustralia.htm Sivu on singaporelaisen yliopiston joten ehkä jopa objektiivinen näkemys

zetax

Jos kysymys olisi asetettu USA-foorumille niin vastaukset voisi olla vähän toisenlaisia, tottakai Australia nyt vie voiton tämän palstan kirjoittajien mielestä.
Vaikea itse sanoa juuri mitään koska USAssa olen ollut vain sen vajaan viikon, mutta kyllä siellä mielestäni ihmiset olivat paljon ystävällisempiä. En tiedä mitä sitten tarkoittaa "aidosti ystävällinen", ei kai sillä sitten ole väliä onko aidosti ystävällinen vai ystävällinen. Pääasia, että on ystävällinen.:D
Siis valitsisin USAn:P

Sisupussi

Tuossa ketjussa on ainakin yksi perusteltu mielipide Australian työelämästä (dugongs on nimimerkki), joskin tuollaistahan se taitaa olla nykyisin vähän kaikkialla.

http://tinyurl.com/qsmh7

Emppu

Aidosti ystavallisella tarkotin, etta kanssakayminen jenkkien kanssa (etenkin asiakaspalvelutilanteissa) on usein sellaista makeilevaa teennaista lankytysta tippien toivossa. Australialaiset ei ole ihan niin pahoja tai sitten nayttelevat paremmin.

Merja

Kummassakaan maassa käymättömänä (no okei, olen ollut Seattlessa yhden päivän ajan) sanon että Aussit. Ja me olimme tässä valintatilanteessa (Harvard vs UQ) ja valitsimme Australian. Näin ulkopuolelta amerikkalainen yhteiskunta tuntuu lapsiperheelle hankalammalta, 'vaarallisemmalta' ja etenkin pyrkyrimäisemmältä.

Merja

zetax

En sano tällä kertaa kumpaistakaan, mutta on se vaan jännää kuinka mulla asiat menee:roue Lisäsin tuonne sivuilleni usan reissun tarinan. Jos jotain kiinnostaa...

RUU

LainaaAlkuperäinen postittaja Emppu
Meikalaisen muutama pinnallinen syy miksi Australia on parempi
2. Ihmiset ovat tasa-arvoisempia, kaupassa olet USA:ssa mam tai sir (tokkii meikalaisella), Australiassa mate
3. Ihmiset ei oo niin tyhmia, suurin osa jopa tietaa missa Suomi on, kun taas jenkeissa vastaus on "oh, you mean England?"

Nyt kun tämä tuli tässä taas vastaan niin on pakko todeta, että
2. Jostain ihmeen syystä minä tunnun olevan useammin Sir kuin Mate. Beats me, vaatimattoman miehen. :coolh
3. Paras veto aussilta oli kerran kysäistä, että oliko se nyt Suomi, joka oli päättänyt luopua öljystä vuoteen 2030 mennessä. Mies oli paremmin perillä Mauri Pekkarisen ja hengenheimolaisten haahuiluista kuin juuri Suomesta tullut. :o
Sen aussit näyttelevät tosi kauniisti, että tietäisivät missä Suomi sijaitsee. Yllättävän moni paikallistaa sen kylmään, kauas pohjoiseen, ja loput pitävät pokkansa niin hyvin että Academy Awardsit pitäisi avata ausseille... :hahhaa
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Heidi

Hei zetax :D

Olen aina mielenkiinnolla lueskellut sun juttujasi ja luin juuri uusimmista kommelluksistasi jenkeissa. Mitas siihen voi oikein muuta sanoa, kuin etta nyt varmaan alkaa Australian kokemuksetkin nayttaa aika ruusuisilta, vai mita??! Mihin seuraavaksi? :eye:

zetax

No siis noin minäkin tässä ajattelin, eli kai sitä aina jokaisesta reissusta jotain hyötyä on.. Minne seuraavaksi, varmaankin Helsinkiin tässä parin viikon sisään. Ens syksyllä varmaan jonnekin sitten taas paremmalla onnella.:?:D

SunSet

Niin kaikki on kokemusta ja se tekee elamasta mielenkiintoisen. Itse olin usassa 6kk toissa, ja siina mielessa pystyin elaytymaan xetaxin tekstiin etta suurin osa omista "tyonantajista" oli ihan taysia k*sipaita. Niitahan riittaa tosin joka maassa. Jai hieman kirpea maku suuhun mutta se on jo unohdettu ja varmasti jonain paivana hamassa tulevaisuudessa menen usassa kaymaan uudestaan - lomalla.
 Onenksi tama australian reissu on sujunut 10000000 x paremmin. :XXXX