Lapsiperhe muuttaa Melbourneen

Aloittaja R?yh?, elokuu 10, 2006, 02:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Milka

Nama kaikki 'salary packaging' vaihtoehdot vaihtelevat suuresti firmoittain, jotkut eivat tarjoa mitaan ja joillakin on taas paljonkin eri vaihtoehtoja mista valita. Eli uudet lukijat alkaa automaattisesti ajatelko, etta kaikilla on mahdollisuus  esim. leasing autoon. Se riippuu aivan tyosopimuksesta ja firmasta, jossa olette toissa. Esimerkiksi Arixmelin tapainen kuvio ei onnistu firmassa, missa mina olen toissa vaan kaikki joko operating tai novated leasing autot liisataan tiettya fleet management yhtiota kayttaen.

Hardclip, pikkuisen tarkennusta kirjoitukseesi rahoitusyhtio on kylla usein myos mukana ns. operating lease vaihtoehdoissa, erona on etta sen rahoitussopimuksen tekee firma etka sina, ja kuten sanoit firma on viimekadessa vastuussa autosta, jos sina tai firma paattaa purkaa tyosuhteen. Rahallisesti se on aivan saman 'arvoinen' kuin ns. novated lease, mutta usein operating leasing tilanteessa ei auton kayttajalla eli tyontekijalla ole vapaita kasia valita sellaista autoa kuin haluaa, vaan usein firmat suosivat vain muutamia automerkkeja  ja -malleja ja niista joutuu valitsemaan. Novated leasing tilanteessa auton merkin ja mallin saa usein itse vapaasti valita.

hardflip

Lainaus käyttäjältä: Milka - maaliskuu 23, 2008, 13:02
Hardclip, pikkuisen tarkennusta kirjoitukseesi rahoitusyhtio on kylla usein myos mukana ns. operating lease vaihtoehdoissa, erona on etta sen rahoitussopimuksen tekee firma etka sina, ja kuten sanoit firma on viimekadessa vastuussa autosta, jos sina tai firma paattaa purkaa tyosuhteen. Rahallisesti se on aivan saman 'arvoinen' kuin ns. novated lease, mutta usein operating leasing tilanteessa ei auton kayttajalla eli tyontekijalla ole vapaita kasia valita sellaista autoa kuin haluaa, vaan usein firmat suosivat vain muutamia automerkkeja  ja -malleja ja niista joutuu valitsemaan. Novated leasing tilanteessa auton merkin ja mallin saa usein itse vapaasti valita.

Yep, aivan totta. Meinasin jo aikaisemmin kirjoittaa etta ulospain tuo ei valttamatta nay niin selvasit Operating Lease:n osalta, ainakin tuossa meidan saannoissa Operating Lease:ssa ei tuoda rahoitusyhtiota esiin. ollenkaan kun taas Novated Lease:n osalta se vaannetaan rautalangasta, mika onkin jarkevaa lease-tyypin takia.

Todellakaan ei kannata odottaa etta auton saa automaagisesti sormianapsauttamalla. Minullakin tahan vaikuttaa paikka johon minut on palkattu ja nain ollen se tuodaan selkeasti esille tyosopimuksessa. Myos vaihtoehdot ovat siina mainittu. Fleet management on myos meilla kaytossa joka sitten hoitaa asioita eteenpain, tosin muutaman muunkin esimiehen suostumus ja paperin pyorittely asiaan tarvitaan.

Operating Lease:ssa ei tuo auton valitseminen muistaakseni ole meilla ollenkaan mahdollista, sielta tyonnetaan joku karry ja otat sen tai jatat. Novated Lease taas tarjoaa auton kayttajalle mahdollisuuden valita uusi auto isosta listasta. Car allowance vaihtoehto jattaa tyontekijalle vapaat kadet ottaa auto, itse meinasin puimuria, trukkia tai nosturia kunnes huomasin etta nepas pentele onkin kielletty saannoissa. Eritoten harmittaa etta mitaan SuperCharger autojakaan ei ole mahdollista ottaa...*suupialet virnehessa*

Koditon Melbournessa,
pekka
Hit the body...head will follow
-Trevor Gillies

Haagalainen


Lainaus käyttäjältä: hardflip - maaliskuu 23, 2008, 13:51
Novated Lease taas tarjoaa auton kayttajalle mahdollisuuden valita uusi auto isosta listasta. Car allowance vaihtoehto jattaa tyontekijalle vapaat kadet ottaa auto

Mahdollisuus valita automalli on Suomessa ollut hyvin pitkälle firmakohtainen, ja on vieläkin, mutta nyt on Kioto-sopimus tullut näihinkin kuvioihin. Autokauppiaiden viime kommenttien mukaan sekä vapaan autoedun että auton käyttöedun autojen kohdalla työnantajat on ottaneet työsuhdeautojen CO2 päästöt [g / km] syyniin. Päästöraja kuitenkin vaihtelee firmakohtaisesti.
CO2-päästörajan asettaminen on ihan ymmärrettävää. Ainakin meidän kohdalla kaikki ydinasiakkaat edellyttää meiltä ympäristösertifikaattia, ennen kun pääsee kaupoista edes keskustelemaan, ja meneehän siinä puheet ja teot ristiin, jos myyntimies hurauttaa suurella kaupunkimaasturilla asiakaan pihaan, ja kertoo hetken päästä neuvottelussa, kun vihreitä ja kustannustehokkaita ollaan 8)

Todennäköisesti työsuhdeautojen valintalista leikkautuu Australiassakin suurten koneiden osalta, tai liekö jo Suomen tapaan leikkautunutkin?

Ja jos ei ole vaunun vetoa tms, niin mihin yli 2 l konetta tarvitaan? Raja voisi olla alempanakin, mutta kun itse ajan 2 l koneella varustettua "vapaata" autoa :)


RUU

Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - maaliskuu 23, 2008, 17:01
Todennäköisesti työsuhdeautojen valintalista leikkautuu Australiassakin suurten koneiden osalta, tai liekö jo Suomen tapaan leikkautunutkin?
... niin mihin yli 2 l konetta tarvitaan?

Ai, saako täältä jostain <= 2L moottoreita? Se normihan on lähellä kolmea litraa ja Toyota Soccer Mumissa mieluummin Twincam 4.8...
Sanoisin Haagaan terveisiä, että valistuneimmat firmat antavat varmaan jo hiljalleen valita alle kolmilitraisia. Mutta aika monta kertaa saa Murray-Darling -vesistö tulvia :o ennenkuin täällä moottorien vakiokoko lähenee kahta litraa tai saa alle kakkosia dieseleitä kansanautoihin.
Siinä olen samaa mieltä että moottorit ovat ylettömän ylisuuria tarpeeseen nähden mutta täällähän ollaan vielä 70-luvulla sähkö- ja autotekniikassa.   ;)
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

hardflip

Jostain ihmeen syysta olen kovin kiintynyt paikalliseen Ooppeliin, Crewmaniin. Taisi olla 3.6 Litranen ja jos tuosta viela sen SS version isolla hytilla niin siinahan se olisi sitten. Mutta toisaalta taas joku Commodore, muutaman vuoden vanha olisi ehka hieman kaytannollisempi ja mukavampi matkustaa koska tuo 90-asteen kulman omaava takapenkki Crewmanissa ei ole valttamatta se mukavin vaihtoehto.

Kuten RUU jo totesikin, noita alle kaksi litrasia on kylla aika vahan. Kamikaze-Suzukit, pikku Holdenit ja Fordin KIA:t eiku KA:t.

:nuttu:
Hit the body...head will follow
-Trevor Gillies

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: hardflip - maaliskuu 23, 2008, 19:08
Kuten RUU jo totesikin, noita alle kaksi litrasia on kylla aika vahan. Kamikaze-Suzukit, pikku Holdenit ja Fordin KIA:t eiku KA:t.

No, on niitä nyt onneksi vähän useampaa merkkiä. Kaikki pikku-Toyotat ja muut japsit ja nykyisin jo Golfit jne. Kun vaan saisi nämä umpiluiset ossikallot käännettyä niitä enemmän käyttämään. Meilläkin käytiin asiasta hirveä sota, kun isäntä etsi autoa Ballaratissa. Minä yritin puhua pienikoneisen puolesta, ja jo luulin saaneeni työvoiton. Sitten isäntä meni ja osti 3 litrasen Magnan prrkklll  :nuttu: :nuttu: :nuttu: Ihan kun sitä 10 minuutin työmatkaa (juu, kyllä mainitsin polkupyörän ja skootterikin oli listalla) ja kauppareissuja ei voisi pienemmällä vehkeellä tehdä. Yksi iso auto olisi tässä perheessä riittänyt vallan mainiosti.  >:(
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

jounij

Lainaus käyttäjältä: hardflip - maaliskuu 23, 2008, 19:08
Jostain ihmeen syysta olen kovin kiintynyt paikalliseen Ooppeliin, Crewmaniin.

Sinustahan on tullut ossi jo heti lähtöviivalla!

Lainaa...pikku Holdenit...

Joista ei muuten yksikään taida olla Ossilassa valmistettu.


Kommenttia heittää
Jouni
Canberra

Haagalainen

Jos Ossilan automyyjien nettisivuja on uskominen, niin ei noista alle 2 l koneilla olevista autoista mitään suurempaa pulaa ole, joskaan valikoima ei ole sinnepäinkään kun Eurooppassa.
Ja Toyota Corolla on Australian myyntitilastojen ykkönen tammikuussa 2008 8)
http://www.themotorreport.com.au/3617/toyota-corolla-starts-the-year-as-a-best-seller/

"the once traditional large vehicle segment continued to decline with a significant 20 per cent reduction in sales compared to last year."
http://www.caradvice.com.au/10033/strong-january-sales-figures/

Henkilöautojen CO2 päästöt Australiassa on vajaa 8 % kokonaispäästöistä, joten ei sillä sektorilla mitään suuria mullistuksia kokonaispäästöissä voi tehdä, parannusta kuitenkin.

Asian jippo onkin osin image-puolella. Kun Australia suuren mediahälyn saattelemana liittyi Kioton sopimukseen, ja kun maailmalla on julkaistu melko radikaaleja säännöksiä autojen CO2 päästöjen rajoittamiseen liittyen, on Australian käytännössä melko mahdotonta säilyttää uskottavuuttaan torjua ilmastonmuutosta "kaikin käytettävissä olevin keinoin", jos autojen osalta jatketaan linjalla "business as usual", varsinkin kun autojen keskimääräiset CO2 päästöt on melko reippaasti EU nykyisenkin n. 160 g/km keskiarvon yläpuolella.
Uskoisin etta Ross Garnaut'in tulevassa raportissa esitetään radikaaleja toimenpiteitä tähänkin asiaan.
Itse asiassa aika radikaaleja toimenpiteitä on isopäästöisille autoille jo ehdotettu, mutta vielä ne ei ole menneet läpi.
http://www.news.com.au/couriermail/story/0,23739,23407061-5010760,00.html

Lopputuloksen pitkässä juoksussa tietää varmaan jokainen. Henkilöauton käytöstä tehdään joka paikassa niin julmetun kallista, että ns. vähemmän tarpeellinen ajo vääjäämättä vähenee.

RUU

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - maaliskuu 23, 2008, 21:35
Yksi iso auto olisi tässä perheessä riittänyt vallan mainiosti.  >:(
Tervetuloa kerhoon - ainakin hengessä mukana tällä kierroksella!
Meillä on nyt vajaa 2 v ajeltu yhdellä ylisuurella autolla. Toistaiseksi on riittänyt ihan mainiosti sekä juna-asemalla pääsemiseen, kauppakassiksi, ja muuhunkin käyttöön. Ja kun sen sattumoisin saa järjestettyä vaikka pakettiautoksi, ei ole vielä ollut tarvetta muulle.
Keskustelua on välillä viritelty jonkin Polon (minulle) tai Corollan (vaimo), tms. hankkimisesta. Mutta ei ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa se olisi ollut tarpeen.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

jounij

Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - maaliskuu 23, 2008, 22:44
Lopputuloksen pitkässä juoksussa tietää varmaan jokainen.

Joo, paikat on kipeänä monta päivää. En tosin tiedä, miten tämä liittyy autoihin tai lapsiperheen Melbourneen muuttamiseen.


Ihmettelee
Jouni
Canberra

Haagalainen

Commodore otti "oman paikkansa" helmikuun 2008 myynnissä, kun työsuhdeautojen ostajat tuli joululomilta taas töihin.
http://www.goauto.com.au/mellor/mellor.nsf/story2/0A85B54A95429E02CA257403001C6B7D
Commodore päihitti Corollan v. 2007 myynnissä lähes 10 000 auton erolla, ja voittanee vielä tänäkin vuonna, mutta ei enää 10 000 auton erolla.

Mutta pitkässä juoksussa Commodore ja muut suuret autot on yhä ahtaammalla 8)
http://www.smh.com.au/news/news/ve-commodore-secrets-revealed/2006/04/06/1143916645435.html


hardflip

 :XXXX

Viimeinkin saatiin sitten asunto, taino 2 paivaa sitten, pakko oli napata ensimmainen josta soitettiin ja nyt onkin sitten saanut muutaman paivan vastailla puhelimeen "Ei kiitos, ei ole enaa tarvetta asunnolle".

Sinallansa huvittavaa etta lahdettiin 23. paiva Docklandsilta, muutama yo Clarendon Towersissa ja nyt takaisin Docklandsille. Samaan taloon jos lahdettiin ja vain muutama kerros alemmaksi.

Tanaan tuli juuri sopivasti Ikean kalusteet, JB:n kilikkeet ja huomenna sitten viela jaakuappi. Siinapa ne tarvittavat olisikin. Ainut huono puoli on se, etta sahkoa ei ole...kaasu ja vesi tulee tietysti ja Direct Connect oli aivan hukassa vaikka lupasivat nuo kaikki kolme pienta asiaa talle paivalle =)

Voishan tuota tietysti tehda nuotion parvekkeelle kokkausta varten... :nuttu:
Hit the body...head will follow
-Trevor Gillies