Skype tökkii vastaan

Aloittaja RUU, helmikuu 26, 2007, 21:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

RUU

Onkos teillä muilla ongelmia Skypen Voice-in / Voice-out -puheluiden kanssa vai onko minulla ns. henkilökohtainen... ?
Nyt muutaman viime kuukauden aikana puhe on puuroutunut ja/tai kaikunut tosi pahasti Suomeen soitettaessa eikä äänenlaatu mikään loistelias ole aussilassakaan soitettuna. Skypen sisäiset puhelut kuuluvat ihan OK videonkin kera, ei huolta niistä, mutta silloin menee hösseliksi, kun vastapäässä on puhelinverkon päätelaite.

Ja jotta teknisesti suuntautuneemmat saavat vettä myllyyn, kerrotaan että ISP:nä on Optuksen virtahevot, heidän uudessa hienossa, omassa verkossaan.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Jouko

Moikka pari nopeeta joita tulee mieleen,

- Katso kuinka paljon CPU aikaa Skype käyttää ei pitäis olla paljoakaan yli 10% jos käyttö on korkea tarkista onko windowsin puheen tunnistus asentunut office paketin kanssa.

- Katso onko reitittimessä päällä Universal Plug and Play (UPnP) ja skypessä "Allow Skype to modify firewall settings"

- Käynnistä Skype pari kertaa päivässä tai pidä se poissa päältä kun et käytä jottei siitä tule Skypen super nodea (koneeseesi voi olla yli 1000 yhtäaikaista kytkentää ulkopuolisista koneista)

- Päivitä reitittimen firmware!

- Asenna uudestaan antivirus softa

T: Jouko


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Timo

Minä voin omalta kohdaltani vahvistaa tuon Ruun kokemuksen: äänen laatu soittaessa mihin tahansa puhelin- tai matkapuhelinverkkoon on kokemukseni mukaan huonontunut. Tämä pätee soitti sitten Suomen  tai Australian puhelimiin. Sen sijaan koneesta koneeseen puhuessa ei niin suurta eroa ole. Tosin siinäkin laatu huononi minulla viime vuonna vaihtaessani palveluntarjoajaa ja paikallista puhelinkeskusta.

Jos äänen laatu on huono vain puhelinverkkoon soittaessa, mutta hyvä muuten, ei liene ongelma missään reitittimissä tai  palomuureissa eikä liioin omassa koneessa, vaan skypen verkossa. Olisikohan kyse siitä, että skype on lisännyt suosiotaan enemmän kuin firman laitekapasiteetti on kasvanut?

Osa skype-käytöstä onkin meillä jo korvattu halvoilla puhelinkorteilla.

P.S.  tämä ketju kyllä sopisi mainiosti tuonne skype-nimisen ketjun perään ...

Jouko

Mä luovuin noista puhelin korteista ja siirryin VOIP reitittimeen, johon meidän puhelimet on kytketty. Pääasiassa hikeennyin noiden korttien kanssa kun juhlapyhien tai vastaavien aikana oli toivotonta päästä suomeen.

Tosin ton VOIPin kanssa puhelun laatu riippuu palveluntarjoajan verkosta. Etu skypeen verrattuna on se että useimpien VOIP tarjoajien paketit eivät seilaa normaalien IP pakettien seassa netissä vaan niillä on oma prioriteetti Qos joten tökkimistä ei esiinny.

Skypen kanssa ainakin mulla esiintyy sitä että yhteys saattaa olla ihan ok ekat puol tuntia ja sitten alkaa tököttään. syytä ei ole tullut selvitettyä mutta ilmeisesti netin nopeus alkaa puuroutua en sitten tiedä josko reitittimen tulimuurin piskuinen CPU alkaa olemaan liian kovilla sen vois kokeilla ottamalla reitittimen tulimuurin kokonaan pois päältä Skype puhelun ajaksi.

Tuumailee Jouko






- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org