Rahoitus...

Aloittaja Sarah, maaliskuu 17, 2006, 20:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sarah

Heips! :)

Siellä Ausseissa olevat opiskelijat (koko tutkinto), onko ketää joka olisi lähtenyt tyylin pelkällä kelan avustuksella opiskelemaan? ( +tietysti sitten jos tekee iltatöitä tms.)

Elikkäs, pitääkö opiskeluhaaveet Ausseissa heittää kankkulan kaivoon jos pappa ei maksa tai ei saa stipendejä?

maailmalla79

Joo, itte opiskelen nyt kolmatta vuotta ilman että pappa betalar. Ennen tänne tuloa paiskin hulluna puol vuotta töitä varastolla tyyliin 14 h/pvä 5-6 pv/vko että sain säästettyy tarpeeks rahaa lentolippuihin viisumiin ja ekan lukukauden maksuihin. Pamahdin maahan 4kk ennen koulunalkua WH viisumilla jonka muutin sitten paikanpäällä student viisumiksi. Sen neljän kuukauden aikana hommasin ittelleni työpaikan kitchen handina (tosin tuhlsin enemmän ku tienasin sillon) ja siollä linjalla oon jatkanut. Tosin työpaikan sain vaihdettua, nyt mä hillun superbaristana.
  Mut itte oon pystynyt säästämään seuraavan lukukausimaksun sitä edeltävän puolivuotiskauden aikana ihansuht iisisti. Kelan rahar jää suomen tilille ja elän niillä rahoilla mitkä tienaan paikan päällä. Tosin niistäkin tienesteistä pitää säästää. mitä en oo saanut säästettyy oon ottanu opintovelkana. Mikä ei tietenkään oo mikään ideaaliratkasu mutta ratkasu kuitenkin. Itse en koe että maksan 14000 AUSD vuodessa koulusta vaan ilmapiiristä, auringosta, uusista kokemuksista jne. Työtä tosin joutunu tekemään 2-3 pvä viikossa koulun ohella mutta jopa työntekokin v-tuttaa vähemmän täällä ku suomessa. sitäpaitsi yo on täällä naurettavan helppoa, en tiedä millasta se on suomessa. Kaikilla kavereilla on samat opintovelat niskassa suomessa, itellä on sentään velat ja rusketus.
Ittellä kävi myös säkä sen takia että löysin hyvän työpaikan mikä maksaa kivasti (16 AUSD/h) Mikä teki sen myös helpoks oli että täällä oli tutun luona kohtuuhintanen huone odottamassa shared housessa. (tosin nyt jos pitäis asuu shared accommodationissa niin itkisin) En tiedä auttoko. Kesäkuussa maksettava kesä-marraskuun lukukausimaksu on ittelle ollu se tiukin mihin on pitäny ottaa lainaa mutta maaliskuussa maksettava maalis-kesäkuun lukukausimaksua varten on koko pitkä kesä aikaa tehdä töitä.

vähän rönsyilevä vastaus. koita tulkata.

Nutella

Oi, nimimerkiki maailmalla79 antaa jotain toivoa :). Oon nimittäin vakavasti harkitsemassa yliopiston aloittamista ausseissa, ja rahaa ei ole matkustelujen vuoksi päässyt (vielä) kertymään kuin edestakaisen matkalipun verran. Asuntokin olisi valmiina poikaystävän luona. En ole vielä aloittanut yliopisto-opintoja Suomessa, joten miksi sitä aloittamaankaan täällä, sillä se tarkottaisi sitä että olisin kiinni sitten kotimaassa seuraavat pari vuotta. Jos oikein ymmärsin, opiskeluvisan ohella voi siis tehdä osa-aikaisen luontoista työtä? Kelan sivuja tutkiskellessani löysin tiedon, jonka mukaan opintotukea maksettaisiin ulkomaille vain eu- ja eta-maihin, eli Australia ei olisi tässä mukana, onko totta?

katjamaaria

Heissan,
kylla mina sain ainakin opintorahaa ja -lainaa Suomesta opiskellessani Sydneyssa... Kannattaa ottaa yhteytta Kelan ulkomaan yksikkoon yhteytta ja kysella sielta.

K.