Rahti & muuttotavarat ja siihen liittyvät asiat

Aloittaja riaapa, lokakuu 14, 2002, 17:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Raiwå

Mepa :)

Linkki sinulle ja muillekkin asiasta kiinnostuneille.

http://www.qantas.com.au/freight/dyn/products/unaccompaniedBaggage

Olen joskus joutunut hätätilassa auttamaan ystävääni lähettämään tuon palvelun kautta.
Se ei ole loppujenlopuksi kovin paha hinnoiltaan, ja saat tavarat perillä kyytiin jos lähetät etukäteen tavarat.




:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

meikalainen

hei !
mistä olette saaneet vakuutuksen lähettämillenne tavaroille?Olen nyt kysynyt omalta vakuutusyhtiöltä, pankista ym......eikä kukaan suostu vakuuttaa!! Apua, mistä kannattaa kysyä, ja paljon se tulee maksaa  (muutaman kuution laatikko).Vai saisko Frans maasilta??onko kokemuksia? kiitti avusta...

riaapa

Hei meikäläinen,

olet varmaan jo lukenut nämä viesiketjut:
http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=442
http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=2076
http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=1896

Kuten jossain noista ketjuista mainitsinkin, minulla kävi niin onnekkaasti, että silloinen suomalainen kotivakuutukseni vakuutti myös muuttokuorman, joten en tarvinnut erillistä vakuutusta. Ja hyvä niin, sillä vakuutukselle tuli käyttöä kun kuormasta oli varastettu tavaraa jossain matkan varrella... Oletko lukenut oman vakuutuksesi ehdot tarkkaan läpi, josko vaikka siellä sittenkin mainittaisiin muuttokuorma?

Käytimme Frans Maasia tavaroidemme rahtaamiseen, ja he totesivat vain, että vakuutus täytyy olla omasta takaa. Tämä siis reilu vuosi sitten, tilanne on tietysti voinut muuttua. Muuten en valitettavasti osaa auttaa.

Lycka till!
Riina

usia

Kyselin lahtiessani muutamalta Suomalaiselta vakuutusyhtiolta vakuutusta perassa tulevalle laukullemme, mutta ainakaan kysymiltani yhtioilta, Pohjola ja Sampo, vakuutusta en saanut.  Pohjolassa sanoivat, etta kylla "muuttokuorma" Australiaan kuuluu kotivakuutukseeni. Lopulta peruivat senkin kun selvisi, etta en ole itse matkustamassa tavaroideni kanssa.

Meilla ei onneksi ollut kuin yksi laukullinen vaatteita lentorahtina, joten paatin sitten jattaa vakuuttamatta koko roskan. Alkoi lahto lahenemaan ja koko vakuutusten metsastys ahdistamaan kaiken muun saatamisen ohessa. Onneksi tuli laukku sisaltoineen perille.

Silppu

Tarkoituksena olisi saada pari matkalaukullista henkilökohtaista tavaraa rahdattua tänne Australiaan erikseen lentorahtina.

Tiedättekö, että tuleeko sellaisesta paljon maksettavaa täällä päässä (tullaus- ja karanteenimaksut yms.). Samalla tapaa kuin tuli muuttolaatikon merirahdissakin.

Helpottaako se asiaa jos matkalaukut kuljetetaan tuttujen mukana? Laukut tulisivat silloin samassa koneessa mukana, mutta lisäkilothan ne tässä vasta maksavat....

Silppu

Raiwå

Silppu ;)

Vastasit kysymykseesi melkein ekalla rivillä.
Henkilökohtaisia tavaroita ei tarvitse tullata.
Mutta nyt et ole kertonut onko ne henkkoht tavarat vain tavallisia artikkeleita, vai esim elektroniikkaa?
Jos ne on käytettyjä artikkeleita, ei niistä mitään mene, mutta jos noon uusia? en osaa hetimiten sanoa.

Jaaksilla oli muistaakseni aiheesta linkki jonnekkin kiven taakse :)




:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

usia

Meille tuli lentorahtina matkalaukullinen (27kg) käyttövaatteitamme, kenkia ja jotain henk koht tavaroita (ei elektroniikkaa). Maksettiin 200 euroa rahdista rahtifirmalle kuljetuksesta ja täällä päässä maksuja tuli muistaakseni vajaa 100 dollaria. Olisiko ollut $60. Tulliviranomaiset eivat olleet kiinnostuneet laukustamme, mutta jos olisivat halunneet käydä laukun tarkastamassa olisi hintaa tullut hiukan enemmän :o ?

meikalainen

Halvemmalla paasee, kun lahettaa laivarahdissa esim.400kg, maksoi 120e!!! Eli, jos ei ole kiire kamoilla/niin suosittelen ehdottomasti.Nyt vaan odotellaan boxin(hinta n 80e) saapuvan.Vakuutus otettiin n 80e.(riippuu tietty tavaran arvosta). Ja jonkinlainen pieni maksu viela taalla paassa odottaa.Mutta silti hinta on tosi alhainen,tuohon tavaramaaraan nahden.Koko oli sellainen vahan alle 2X2 m.Taytettiin elektroniikalla, vaatteilla, keramiikalla, kirjoilla, ym. Ja tosi hyvaa palvelua ainakin suomen paassa, voin todella suositella. Jos haluat lisaa infoa kerron mielellani!!!

Paula_Liina

minä lähetin yhden matkalaukun lentorahtina sisältäen vaatteita ja sekalaista tavaraa (ei kylläkään elektroniikkaa tai ruokaa tms), painoa 23 kg. Suomen päässä maksoi 150 euroa ja täällä olisiko ollut 40-50 dollaria, en muista tarkalleen.
Minun laukkuni tulli oli napannut jostain syystä (ei sisältänyt mitään kiellettyä tai laitonta, toim. huom), mutta en joutunut mitään lisämaksuja maksamaan. Piti vain täyttää nivaska papereita ja sen jälkeen suullinen "tentti" kunnes luovuttivat laukkuni. :) Vähän kyllä jännitti kun soitin rahtifirmaan ja kysyin onko laukkuni saapunut ja he vastasivat "yes, but there's some sort of customs problem" ja juuri oli Corbyn tapaus tapetilla :o

Rahtifirmasta sanottiin että lentorahtina lähettäminen on yleensä noin tai alle 1/3 lisäkiloina lähettämisen hinnasta.

Silppu

Saatiin tänään laukullinen tärkeitä tavaroita Suomesta kotiin.

Karanteeniviranomaisen mukaan on uudet ohjeet että kaikki lentorahti on tutkittava. Tämä tarkoittaa 45$ ylimääräistä maksuksi muiden kulujen (33$) päälle. Virkailija antoi kuitenkin armon käydä oikeudesta, emmekä joutuneet maksamaan tuota maksua, koska luettelo oli tehty niin tarkasti.

Kehoitti tulevaisuudessa lähettämään vaikka pienempinä paketteina postin kautta, niin ei tule  karanteenimaksua.

-Silppu

Matkailija

Ihan tyhmä kysymys, mutta lähettääkö kukaan mitään normaalissa postissa Suomesta?
Itse olen laskeskellut, että 10 kg:n paketti meriä ja maita pitkin on ihan kohtuullisen hintanen.

Täältä selviää lisää: http://www.posti.fi/tyokalut

meikalainen

Hei onko kellaan kokemusta tavaroitten vastaanotosta.... Lahinna summasta jonka joutuu maksaa.Minka mukaan se menee?Miten voi olla mahdollista etta itse lahetys suomesta oli halvempi kuin vastaanotto taalla Brisbanessa.Saatiin summa, ei viela maksettu.Tavaran pitaisi tulla huomenna-ja vastaanotto (purun jalk.)olisi 3-5 pv kuluessa.Mutta mista hinnan voi tarkistaa, vai onko heilla oikeus ottaa ihan mita vaan, kun kerta tietaa etta vastaanotettava se on kuitenkin!!?Eipailyja on....kun on huomannut miten asiat taalla toimii(=siis ei toimi) ;).

Jouko

Meikis,

Saitko rahdeista erittelyn, ainakin meidän tapauksessa kaikki oli melko "kohtuullista",  en tosin muista summia mutta ei ne ollut kuin muutamia satasia.

Kuinka paljon jouduitte maksamaan, ja kuinka paljon toitte tavaraa? Kysyn ihan vain jotta sais jotain perspektiiviä siihen mitä maksoitte.

Terveisin
Jouko


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

meikalainen

heippa!!No ei tuo nyt mikaan hirvea summa ole , mutta jos suomen paassa maksoi 120e, ja sitten taalla yhtakkia 260$, niin eipa ole suhteessa ihan ok...vai mita mielta olet? Boxi oli 400kg. vahan alle 2 kuutiota.Siis en valita,sinaansa hinta ei ole paha,mutta suhteessa tuohon lahettamiseen se on aika kova hinta....Sitten taytyy vaan toivoa ettei tule muita lisamaksuja, kertokaa vinkkeja miten olette selvinneet ilman extra maksuja.

Jaaks

Meikalainen,

Mistä se $260 on maksettava - tullaus, quarantine, kuljetus etc... ???

jounij

Yhtenä esimerkkinä kerron, että lähettäessäni 0.3m3 laatikon Kajaanista Sydneyn satamaan alkuvuonna 2002 hinta oli jotain nelisen sataa euroa. Kysyin lähettäessäni, paljonko maksaisi laatikon toimittaminen Canberraan saakka. Hinta olisi peräti tuplaantunut viimeisen 300 kilsan tähden. Kävin hakemassa laatikon itse Sydneystä lainaperäkärryllä "tuhlaten" yhden lomapäivän. Luonnollisesti hoidin tullauksen ja karanteeniselvityksen itse. Tulosataman laivasta purkausmaksut taisivat olla noin AU$70. Nämä(kin) hinnat ovat tosiaan muistista revittyjä, mutta suuruusluokka on luultavasti edes "sinnepäin".


Muistelee
Jouni
Canberra

Jouko

Tuossa meikäläisen tapauksessa hintaa varmaan on nostanut se että agentti on hoitanut muutamia asioita kuten tulli, karanteeni, satama ja kotiin kuljetushommat puolestasi joten hintaa varmaan on kertynyt tästä.

Muistelisin että nuo maksut olivat juuri tuota Jounin mainitsemaa luokkaa, muistista vetäisin että pelkkät karanteeni paperit olisivat maksaneet noin satasen luokkaa. Karanteeni virkailija halusi tarkistaa maahan tuomamme tavarat.

Tavaroiden kuljetuksen suhteen meillä kävi tänne takaisin muuton yhteydessä mielestäni hyvä nakki,  löysin paikallislehdestä kuorma-auto yrittäjän ilmoituksen johon soitin ja sain $50 hinta-arvion noin 10 kuution kyljettamiselle Brisbanen satamasta meille kotiin. Matka on noin 45min mittainen. Pitää myöntää että hinnan halpuus pisti miettimään että näinköhän kaveri tavarat kuitattuaan tuo tavarat meille kotiin vai pitää ne itse.

No tavarat tuli hyvin kotiin ja palvelu oli asiallista, harmitti kun ei ollut six-päkkiä antaa mukaan.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

meikalainen

juu kasitin etta tulli ja karanteeni maksuja, jotka mieheni kay tanaan satamassa maksamassa, sitten se pitaa kiikuttaa viela johonkin toimistoon taalla cityssa.Ja sitten taas satamaan hakee kamat, kunhan lasti on purettu.Yritetaan itse hoitaa kamat satamasta kampille...kiitos teille!!!!iloinen jos vaan kamat on viela hyvassa kunnossa....

Marika

Meikalainen, ei kuulosta $260 paljolta. Itse maksoin seuraavanlaiset maksut Aussien paassa.

Laatikko 3m3 ja 300 kg
- rahtitoimistoon (WSA) yhteensa $386.65:
       - Port Service charges $203.00
       - Terminal handling fee $43.50
       - Delivery order fee $70
       - Sea Cargo Automation $25.00
       - Carrier Bill of Lading $10

- Aqisin karanteenitarkastus $92
- Satamavaraston veloitus laatikon nostosta hyllylta maahan tarkastusta varten $55

Yhteensa: $533.65
+ oma haku & kuljetus.

headwind

Moron

Useimmat rahtikyselyt ja vastaukset taalla ovat suuntaan Suomi-Australia. Onko kenellakaan kokemuksia tavaran rahtaamisesta toiseen suuntaan Australian itarannikolta Suomeen. Itsellani olisi

1 x auto RORO:na + 5-8m3 kappaletavarana tai
20' kontti

Vinkeista kiitollisena

t. Riku
Riku Aho

Raiwå

Riku :)


Tuolla sivun ylävasemmassa kulmassa on sellanen vekkuli vekotin, joka joskus sylkäsee ulos ihan mitä sattuu.:roue

Mutta oikean sanan sinne kirjoittaessa, voi olla et sielt saa josku tiatooki :):P

Meitil sitä kutsutaan hakulaatikox :)






:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

pohjomi

Olen ehkä huono etsimään, mutta en tuolla paljon mainostetulla hakulaatikolla onnistunut löytämään rahti-infoa Ausseista Suomeen päin - toiseen suuntaan kylläkin. Olen täällä vuoden verran ja tullessa oli jo maksimit, eli 20kg laukussa...Onko kellään kokemuksia millä menetelmällä täällä vuoden aikana kertyvää tavaraa kannattaa Suomeen lähettää: arvioin sitä kertyvän n.10 kiloa.

Kaikesta infosta hyvin kiitollisena:god:

viajera

Pohjomi:)
10 kiloa ei ole hirveän paljon. Itse lähetin ausseista pari sellaista 4 kilon pakettia ja maksoin seamaililla reilut 40 dollaria/paketti. Aikaahan tuossa tietysti menee, mutta ei kuitenkaan mennyt sitä ilmoitettua 3 kk. 1. paketti kesti vajaat 3kk seuraava 2kk. Kysy tästä lähimmästä postista.

Sydneyssä yksi hyvä vaihtoehto voisi olla TCP:n palvelut:
http://www.travellers.com.au/default.asp?action=article&ID=127

eevis

Selvittelinpa tassa vuoden aikana kertyneen kaman lahettamista Suomeen, ja kun lentoyhtio (Lufthansa) ystavallisesti tarjosi $62/kg hintaa, paatin vahan selvitella vaihtoehtoisia tapoja... :P Ja loytyihan niita firmoja, jotka on erikoistuneet ylimaaraisen matkatavaran lahettamiseen.

mun ykkosvaihtoehto:  Jetta Express

sitten niita muita: Travellers Baggage International , World Baggage , Seven Seas

Jos jollain on naista kokemuksia, laittakaapa kommenttia, tai sitten ma laitan kunhan selviaa katoaako mun kamat jonnekin Melbournen ja Helsingin valille...
Dees - We will bloody bounce back!!!


Lode

LainaaAlkuperäinen postittaja eevis
mun ykkosvaihtoehto:  Jetta Express

Jos jollain on naista kokemuksia, laittakaapa kommenttia, tai sitten ma laitan kunhan selviaa katoaako mun kamat jonnekin Melbournen ja Helsingin valille...

Minulla on kokemusta juurikin tuosta Jettasta. Viime heinäkuussa lähetin laukun Melbournesta Helsinkiin. Laukku tultiin hakemaan kotiovelta, ja sovittiin, että pitävät sitä hallussaan pari viikkoa ennen kuin lähettävät Suomeen. Tarkoituksena oli siis välttää säilytysmaksuja Suomen tullissa.

Kun itse saavuin maahan, laukku odotti tullissa ja parin paperin täyttämisellä ja noin 6?:n maksun maksamisella sain sen sieltä ulos. Kaikki meni siis paremmin kuin hyvin. :peukkuy

Alla ote saamastani tarjouksesta:

The current rates from Melbourne to Helsinki:

Over 15 kgs $6.70/kg OR over 45 kgs $6.20/kg OR over 100 kgs $6.10/kg

Plus    Security Fee    $30.00
           Airline Tax       $25.00
           Insurance       $20.00

Pickup from Metro Area Melbourne Monday to Friday:
Under 100 kgs $20.00 and between 100kgs to 200 kgs is $30.00.

eevis

Kiitos valtavasti tiedosta, Lode! :god::god: Mulla on vielä tulematta Jettalta se viimeinen tarjous eli kiva tietää nuo pikku ekstramaksut (verot sun muut) suunnilleen jo etukäteen! :XXXX

Päivitystä:
hinnat olivat Jettalla suunnilleen samat kuin Lodella vuotta aiemmin, mutta nuo security fee sun muut ekstrat oli tarkoitus olla kaikki $5 enemmän... ja kilohinta Hesaan $6.80... mutta kun sitten poika tuli laukkua noutamaan, yllättäen hinta oli hieeeeeman vähemmän... eli kun sen perusteella laskin kilohinnan, se oli jotain alle $4... :o:o Et poitsu vissiin kämmäs... :D:D:D no en valita kun meni näin päin, ja sormet ja varpaat ristissä ettei laukkua kentältä haettaessa tule ekstramaksuja Jettalta vastaan...tai luottokortille lisälaskutusta... :sormetr säästin meinaan jotain lähemmäs $100... Täytyy muuten tässä välissä tuon laukun maksujen jinxaamisen uhallakin juhlia, että kyllä Thai on sitten hyvä lentoyhtiö! :god: Mulla oli yli 10kg liikaa matkatavaraa, mutten joutunut maksamaan mitään ekstroja...ehti meinaan jo tulla kylmä hiki kun Lufthansa uhkaili aiemmin $62/kg... :D

Ai niin ja tiedoksi vaan niille, jotka eivät tiedä (mä en todellakaan tiennyt), niin läppäriä ei lasketa käsimatkatavaroiden painoon... kunhan sen kantaa erillisenä kantokassissaan (jos on lentolaukussa, lasketaan painoon...go figure...) niin no probs, voi silti ottaa sen 7kg tms. käsipakaasia. :peukkuy Ja tiedoksi myös, että käsimatkatavara punnitaan ainakin Melbournen kentällä vielä ennen passitarkastusta maasta poistuttaessa, joten niitä 15kg käsipakaaseja ei sieltä päin olekaan niin helppo huijata. :) Mutta sitä läppärikassia eivät punninneet, joten kamat vaan sinne jos mahtuu! :hahhaa :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


eevis

Hah, eevisjinx ei toiminut tällä kertaa! :D:D:D Laukku tuli perille (tosin viikon myöhässä), ja Finnairin laskutus on noussut 9 euroon kuudesta. Eikä lisälaskutusta Jettalta, en kyllä millään ymmärrä ettei, koska laukun mukana tulleessa invoicessa oli summa kaksi kertaa se mitä maksoin... oliks ne sitte jonain bahteina vai?? No en valita tietty, ihmettelen vaan... :D kerrankin näin päin!

Lisäyksenä myös, että Jetta antaa sitten ihan päin honkia sen numeron, johon pitää soittaa Helsinki-Vantaalla... Yleensä kuulemma nämä laukkurahdit Suomen päässä hoitaa Finnair, jonka rahtitoimiston numeron saa helposti numerotiedustelusta. Laukun matkaa voi siis seurata Finnairin kautta airwaybillin avulla. Kun laukku on saapunut, ensin rahtifirmalta hakemaan lomake, jonka kanssa tulliin selvittämään, mitä laukussa on, sitten tulli antaa luvan hakea laukun rahtaajan (käytännössä tässä Finnairin) varastosta. That's it.
Dees - We will bloody bounce back!!!


Snoopy

Hyvää ystävänpäivää!!

Onko kukaan tietoinen minkälainen paperisota pitää käydä läpi jos tuo uurnan mukanaan aussiin?:? Vai menisköhän se koriste-esineenä läpi:pyhimys Kyseessä kun on koira eikä siitä aikanaan saanut minkäänlaisia papereita mukaan. Postittivat uurnan vaan kotiin.

-Reetta

Leokatti

Moi Reetta!

Ei pitäisi olla ongelma. Ei vaadi minkäänlaista paperisotaa. Tämä AQIS sivuilta:

Human and animal ashes are allowed into Australia and do not require accompanying documentation. If the ashes are contained in a container made of wood or other material of quarantine concern, the container must be declared and inspected on arrival at the airport to ensure the container is free from contamination, such as bark or insect infestation. To check the container for insect infestation, look closely for holes, sawdust or any signs of boring insects. If signs of insect infestation are found, the wooden item must be fumigated. Fumigation or re-export of the items must be paid for by the importer.

-Kati-
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Tweety

Olen muuttamassa takaisin Suomeen huhtikuun lopulla ja nyt  pitaisi saada pikaisesti neuvoja halpaan tapaan rahdata irtaimistoa. Minulla on noin 10-15 pahvilaatikollista tavaraa, huonekaluja en aikonut pahemmin ottaa mukaan.

Olisiko jollakin vinkkeja hyvista/ halvoista muutoyrityksista, meriteitse lahettamisesta, jne. Ehka joku olisi halukas jakamaan mahdollista konttia? Jos kontin jakaminen tulee kyseeseen, niin voin hyvin odottaa touko-kesakuuhunkin.

Olen myos kuullut ns backloading mahdollisuudesta - siis vajaissa lavoissa olevasta tyhjan tilan kayttomahdollisuudesta. Mistahan naista saisi tietoa?

RUU

Onko kenelläkään lähdössä tavaraa Suomesta Australiaan touko- tai kesäkuussa?
Meillä näyttää rahdin määrä kutistuvan määrään 1 - 1½ m3, joten oma kontti on kovasti suurisuuntainen ratkaisu. :o

Jos sinulla on erä tavaraa menossa, niin mieluusti voisimme liittyä samaan kuormaan, jos tilaa on. Aivan huippuhienoa on, jos määränpäänä on Brisbane mutta kyllä se laatikko muistakin paikoista perille saadaan.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

MH

Ei ole lähdössä tavaraa, mutta kysy http://www.waco.fi .  Nimestään huolimatta järjestävät myös merirahtia. Itse käytän kyseisen firman palveluksia jatkuvasti välillä LA-HKI ja Tokio-HKi. Nopean kuljetustarpeen takia olen käyttänyt lentorahtia mutta olen saanut myös tarjouksen noille reiteille merirahdista ja asialliseen hintaan. Kappaletavara rahdissa hinta perustuu joko tonni tai kuutio veloitukseen. Eli esim. tavaraa kolmekuutiota ja paino esim. 250kg niin maksat kolmen kuution hinnan, jos taas 250kg mutta alle kuutio maksat yhdestä tonnista. Hinta noissa sama eli kuutio tai tonni maksaa saman.

milindbe

Hei RUU,

Me olemme muuttamassa kesäkuun alussa Brisbaneen ja olemme myös miettineet erivaihtoehtoja tavaroiden rahtauksen suhteen.  

Meillä ei ole paljoa tavaraa, joten olemme toistaiseksi suunnitelleet lähettävämmä tarvittavat kamat pieninä paketteina vähitellen.

Toisaalta jos tilaa kontissa tai vastaavassa on niin voisimme olla kiinnostuneita. Mutta taisi teilläkin olla juuri sama ongelma, liian vähän tavaraa isoon konttiin?

Paljonko se kontti olisi teillä maksanut, miltä firmalta tarjous oli, ja kuinka paljon siinä olisi ollut ylimääräistä tilaa?

MH

20ft(pit n.6m,lev n.2m ja kork. n. 2m) kontti Hki-Bne maksaa n.3000usd joka on käytetty valuutta kansainvälisessä rahdissa.

Yksittäin pienissä erissä noita ei kannata missään tapauksessa lähettää koska joudut jokaisesta paketista tekemään täällä päässä vienti selvityksen erikseen ja taas toisessa päässä tuonnista samat. Syntyy tarpeettomia kuluja.

Tuollainen yksittäispaketti voi kuluinen olla luokkaa 200-400e/kuutio tai tonni(siis pelkkä rahti päälle tulevat mahdolliset vakuutukset, laivayhtiöiden polttoaine lisät ym. ym.). ihan varma en ole koska en tiedä miten eroavat kuluttaja hinnat verrattuna yritysten hintoihin jotka käyttävät niitä säännöllisesti.

Muitakin kummallisuuksia noihin liittyy, esim. jos tuon lentorahtina 499kg tai sitten lisään pakettiin vaikka yhden kiven että paino menee 500kg tai yli niin se on halvempaa. Eli kannattaa miettiä tarkkaan jos haluaa säästää.

Ruun tapauksessa kannattaisi joko puristaa tilavuus kuutioon tai kasvattaa se kahteen tulee suhteessa halvemmaksi. Samoin painorahdissa 1000kg tai 2000kg mutta esim. 1200kg maksaa saman kuin 2000kg.

RUU

Milindbe, katso U2U!

Kuten MH kertoikin, tavanomaisin kontti on 20 jalkaa ja sinnehän mahtuu vaikka parikin huushollia kokonaan. Laskimme aluksi niin, että siirtäisimme kodin mukanamme ja kontista olisi tullut käytettyä ½ - 2/3 tilavuudesta (viiden hengen tavarat).

Jos tuohon konttiin olisi päädytty, olisin tilannut Victor Ekin paikalle: hinta n 3000 e + tullaus Brisbanessa (muutama sata e). Firma on varmaan kallein mutta etuna on se, että hakevat tavarat kotoa sekä paketoivat & pakkaavat ne. Eli säästyy itse siltä käärimis- ja kantourakalta. Sitä puuhaa kun on riittämiin muutenkin.
Frans Maas ja jokin muu olisi siirtänyt valmiin kontin kotipihasta BNE:n satamaan hintaan 2000 - 2500 e.

BTW, jos jollain on varastossa ylimääräinen laatikko (lifti) niin antaa kuulua! :eye: Aloitetaan kaupankäynti...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Raiwå

Ruule ja muille :eye:

Jos konttifirma kauppaa kuljetusta vain satamaan, ei sitä kannata ottaa.
Satamassa on vielä edessä ennen tavaroiden ulossaantia todennäköisesti karanteeniviraston toimesta kontin purku.
He usein haluavat nähdä tavarat, ja niiden purku ei onnisti 'kavereiden' avustamana itse.
Työturvallisuusmääräykset estävät itsenäisen toiminnan satamaalueella, jolloin sinun pitää 'vuokrata' purkaajat huolintaliikkeeltä. Se ei ole halpaa huvia:itke:itke:itke
Kun sitten olet konttisi purkauttanut ja päätät sitten, että haluat kamat kotiin, pitää sinun järjestää huolintaliikkeen kanssa tavaroiden lastauksen varastotilasta muuttoautoon.
Oli se sitten oma liikkeesi, tai huolintaliikkeen, maksaa sekin sitten rahaa.
Hyvin yleisesti et saa tavaroita kontissa pihaasi, jos se on vuokra sellainen.
kaikenkaikkiaan tavaroiden roudaaminen maasta toiseen on lievemminkin katsottuna pelkkää tuskaa laillisine virastorumbineen ja taksoineen, jota en suosittele kenellekkään asiasta sen enemmän tietämättömälle.
Muutaman satasen säästö yleensä sitte ottaa pattiin loppupäässä.

Oli siellä kontissa vaikka kuinka monen tavarat, kannattaa ne viettää yhden kotiin kerralla, ja sieltä sitten jakaa omiin hoiviin.

Hauskoja muuttoja toivottaa



:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

RUU

Meinasitko, Raivo, että kannattaa suosia eri vaihtoehtoja seuraavasti:
1. Door-to-door (curb side)
2. Port-to-door
...
99999. Whatever-to-port, eli tullaa ja hae omasi satamasta?

Jos rahti otetaan perille asti huolittuna, minkälaisen kohtelun laatikko / kontti saa satamassa & tullissa? Kuinka hyvin se siellä pengotaan ilman että minä olen edes kärpäsenä katossa?
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Raiwå

Ruu :)

Tässä palataan vanhoihin aiheisiin, mutta yksi lähtökohta pitää aina muistaa.
Metriäkään ei tavara liiku ilman vakuutusta, ja täydellistä tavaralistaa josta kopiot vakuutusyhtiölle ja huolintaliikkeelle.
Kerb to Kerb on helpoin ja kallein ratkaisu.
Mutta aina kotiintuotuna loppupäässä on ehdottomasti paras tapa.
Jos haluat olla läsnä tavaroiden mahdollisessa tarkistutilaisuudessa, sinun tulee se varmistaa jo alkuvaiheessa.

Terveisin




:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

MH

Raivo on täysin oikeassa, Itse tavaran tullaamaalla voit saada olemattoman rahallisen säästön ja voit joutua käyttämään siihen aikaa monta päivää. Huolinta liike joka tekee sitä elääkseen voi sen saman saada hoidettua muutamassa tunnissa.

Mulla esim. tuossa yritystoiminnassa Huolintaliike hoitaa kaiken ja sitten kun tavarat on tullattu ja tarkastettu niin siirtävät omaan varastoon josta käyn ne itse noutamassa (yleensä varastoinnissa ensimmäinen päivä maksuton ja sen jälkeen vasta maksaa eli heti kun hakee niin ei maksa extraa).

 Maksut noissa on ollut parista kuution lavasta luokkaa muutamia kymppejä euroissa.

Lisäyksenä vielä että meillä ei ole koskaan avattu yhtään lavaa kun selvityksen on hoitanut huolintaliike.

eevis

Ruu :D

Mitäs jos hankkisitte Tweetyn kanssa puokkiin liftin, jonka hän toisi ensin Suomeen, ja te toisitte takaisin Ausseihin? No, enpä tiedä, kestävätkö sellaiset loodat kahta reissua tai kannattaako edes taloudellisesti (jos joutuu Suomen päässä roudaamaan lootaa) tai onnistuuko ajallisesti, tuli vaan villi ajatus. :)
Dees - We will bloody bounce back!!!