Apua nuorelle putkipojalle suomi gettaway suunnitelmissa.

Aloittaja J?rvine, maaliskuu 04, 2010, 03:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

voisitteko auttaa minua. ? :D

kyllä
0 (0%)
ei kiitos
1 (100%)

Äänestäjiä yhteensä: 1

J?rvine

Juu elikkä hei vaan.  8) Täällä sivustolla on about 129 000 palstaa ja kysymystä viisumeista ja australiaan muuttamisesta. Ja niistä on osaksi ollut hyötyä, ja osa on saanut pään pyörälle. Eli saappaasta kukkaruukkuun. Olen 19vuotias ihan normi suomalais kundi, joka valmistuu tossa parin viikon sisään putkiasentajaksi kun oppisopimus koulu loppuu. Eli saan rööriroopen ammattipaperit + 3v. työkokemusta takana. En koskaan ole tuntenut suomea kotimaakseni, ja jonkin verran on tullut reissailtuakin. Seuraava valloitus olisi Australia, ja sinne ajattelin jäädä pidemmäksi aikaa. ajattelin aloittaa Working Holiday visalla, mutta tarvitsen sen hakemisessa neuvoja. Ja mistä osaan etsiä esim. vuokra-asuntoa ausseista näin suomesta käsin. Puhumattakaan sitten siellä sen työn hakemisen kanssa. Kaikenlaista opettelen/osaan/suostun/olen valmis tekemään ei sen niin väliä, mutta putkimiehen paperit omistan. Pää pointti on nyt se suomesta pois lähteminen, ja uudessa maassa taloudellinen pärjääminen ja itsensä elättäminen. Pelottava ajatus lähteä toiselle puolelle maailmaa ilman työtä, asuntoa ja tuttuja, mutta näin olen kuitenkin päättänyt toimia. Ja tarvitsen luultavasti tässä elämän pienessä turning pointissa apuanne.

jooooten, kiitos jo valmiiksi. arvostan oikeastaan mitä vaan vinkkejä. saa kritisoidakkin. mutta nyt on apu tarpeen. pää hajoaa suomessa.  :nuttu:

Jouko

Toi WH visa matka antaa sulle mahdollisuuden asustella ja kierrellä aussilaa maahan asettuminen mielessä ilman sen suurempaa sitoutumista. Duunimarkkinat tulee kyllä ton ekan WH vuoden aikana melko hyvin selville, ja jos ei niin sitä on mahdollista jatkaa tekemällä maatalousduuneja ekan vuoden aikana. Kertyneen kokemuksen turvin maahan muuton suunnittelu on paljon helpommin. hahmottele Jouko

Tässä muutamia asunnonvälitys firmoja (real estate agents)
www.ljhooker.com.au
www.raineandhorne.com.au
www.firstnational.com.au
www.domain.com.au
www.realestate.com.au
www.century21.com.au


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

J?rvine

Ui vitsi kiitos noista välitysfirmojen sivuista. Heti pääs katteleen. Sekin pisti silmään tossa WH visa "sopparissa" että max. 3kk töissä, nii tälleen äkkiseltään luulis että 9kk siittä vuodesta pelkkää lomailua vois tuntua hieman.. umm.. turhauttavalta, vaikka kuinka kiertelis ja näkis uutta. Ja en ole sinne tyhjin taskuin tietty lähdössäkään, mutta 3kk työ rupeamalla luulisi että kaikenmaailman syöminen, vuokrat, puhelinlaskut, illan vietot ym. ym. menee rajusti miinuksen puolelle.  :D

jounij

Se max. 3 kuukautta oli saman työantajan palveluksessa. Ajan umpeuduttua vaihdat työnantajaa, ja taas saat painaa duunia vaikka uuden samanlaisen rupeaman. Sittemmin kun tuo lukemasi tieto oli kirjoitettu, aikarajaa on nostettu 6 kuukauteen.


Korjaa
Jouni
Canberra

MH

Ongelma tulee varmaan tuossa jos haluat putkimiehen töitä tehdä niin ainakin Queenslandissa tarvitset lisenssin siihen ja taitaa olla että vielä 3v kokemuksella sitä ei saa. Myös aikaraja tulee vastaan. Itsellä on toisen alan lisenssihakemus ollut sisällä kohta 6kk eikä vieläkään tietoa milloin sen lisenssin saa tai saako ollenkaan, vaikka suomessa on siltä alalta vuosien kokemus ja hyvät paperit koulusta. Mikäli WH:lla tulet suosittelen suosiolla varautumaan muun alan töihin. Joku Putkillike saattaa ottaa oman lisenssinsä alle työskentelemään mutta sekin saattaa olla vaikea tie ulkomailta tulleelle.

Reija

Jospa pitkästä aikaa nostaisi päätään täältä lumikinosten alta ja heittäisi ilmoille toivottavasti kannustavia kommentteja :)

Itse lähdin aikoinani (2004) ausseihin ilman tietoa työpaikasta tai asumisesta tai tulon lähteistä... taskussa minulla oli rahaa n. 2500 euroa, jonka arvelin riittävän ensimmäisen kuukauden ajaksi. Suomesta päin varasin ainoastaan hostellista huoneen viikoksi ja lupasin murehtia loput asiat sitten paikan päällä. Minulla itsellä oli AMK- tutkinto ja n. 7 vuotta työkokemusta omalta alaltani ja kuitenkin jouduin jopa kuukauden verran etsimään aktiivisesti töitä ja tämänkin aherruksen jälkeen täytyy sanoa, että minulle kävi todella hyvä tuuri WH viisumin ja työnhaun kanssa. Kuukaudessa lähetin n. 100 hakemusta, joihin n. 40 hakemukseen en saanut ollenkaan vastausta, ja loppuihin 60 hakemukseen sain viralliset vastaukset joko kirjeitse kotiin tai sähköpostiini.. sain tuon kuukauden aikana 2 työhaastatteluun pyyntöä ja kuukauden lopussa viimein sain toisesta haastattelustani työpaikan... Huh, se oli tosiaan lähellä, koska rahat olivat loppumaisillaan ja olin jo melkein, huom melkein valmistaututnut lähtemään kotiin kuukauden jälkeen.

Sitten kun pääset maahan on kaikki helpompaa, työnhaku, asunnon haku ynm.. ja varsinkin sydneyn alueella on nuo Young finns tapaamiset (jotka olen kuullut ovat vieläkin elinvoimaisina olemassa ) (leveä hymy).. ja sieltä ainakin saat varmasti suuren avun, jo sen valtavan tietomäärän vuoksi mikä näillä ihmisillä on. En ole varma miten säännöllisiä muiden alueiden suomitapaamiset on. En tosiaan tiedä miten hankalaa on päästä putkihommiin ausseissa, mutta itse tein myös muutaman viikon hanttihommia yhdellä autopesuhuoltamolla kahvinkeittäjänä, ennen kuin pääsin oman alan hommiini...

Rohkaisen oikeasti lähtemään, jo se koko prosessi aussipäässä, työhaut, asunnon etsimiset ja ihmisten tapaaminen on jo itsellään sellainen kokemus ettet voi sitä koskaan rahassa mitata... itse en tulisi koskaan vaihtamaan pois aussi kokemustani ja kuka tietää jos sinne vaikka jossain vaiheessa vielä menisi uudestaan :)

Terveiset ja isot halit kaikille tutuille!!

T.Reija

Toivottavasti tästä oli jotain apua

J?rvine

Putkihommat ei ole kuitenkaan koskaan olleet niin lähellä sydäntä kun esim hulluilla työtovereillani, että melkeen enemmän kun mielellään hanttihommiinkin menisin. Yksi suurimmista tekijoistä gettaway planin suunnittelussa oli se että arki tappaa hitaasti mutta voimakkaasti täällä suomessa. Ja vaihtelu todella tervetullutta. Ja Reija, eka kuukaus kuulosti aika härskiltä. :D 100 hakemusta... 100. se on aika monta hakemusta. :D Löysitkö asunnon siinä viikon aikana kun asuit hostellissa ? Queenslandin mestoille ajattelin suunnata. Todella houkuttelevan tuntuinen paikka (mitä nyt on kuullut, nahnyt kuvia yms.) ps. tätä suomesta kauas asiaa on nyt niin monia vuosia tullut pähkäiltyä ympäri ja ämpäri, että kyllä se on edessä. nyt vaan ennen lähtöä hiotaan suunnitelma timanttia muotoon, jotta päästään sitten ausseihin sitä kiillottelemaan.  ;)

Reija

Joo tiedän, hain ihan tosissani silloin oman alan hommiin ja hanttihommiin olisi kyllä päässyt paljon helpommin :) Asunnon kanssa omalla kohdalla kävi myös melkoinen tuuri, olin suomessa tutustunut yhteen aussiin, jonka sisko sattui asumaan sydneyssä ja sattumoisin haki itselleen kämppistä... joten aika cinderella-tarulta toi oma vuosi ausseissa välillä kuulostaa. Toiset ei ollu niin onnekkaita, mutta sen jälkeen kun nuo Young Finns tapaamiset alkoi, niin sen jälkeen noissa illoissa kämpät ja autot vaihtoi omistajaansa yllättävällä tahdilla :) Ja tietty täällä dunderissahan mainostetaan paljon myös noita "etsitään kämppäkaveria" ynm. mainoksia. Mutta ehottomasti hostelli on hyvä alku ja ne on loppujen lopuksi aika edullisiakin, vaikka toki ne syö rahaa jos ei saa heti hommia. Queenslandistä en osaa valitettavasti sanoa juuri mitään, kerran olen käynyt Brisbanessa ja silloinkin tutustuin lähinnä yhteen paikalliseen nurmikenttään ja yhden kivan perheen kotiin joka tarjosi yösijan (kiitos Jouko)... :) Mutta ehdottomasti suosittelen lähtöä, et varmasti tule katumaan. Tai mikäs minä olen sanomaan kuin vaan omasta puolestani, tapasin minäkin paljon reppureita jotka eivät ymmärtäneet miksi kaikki niin ylistävät aussilaa... Sen voin vielä sanoa, että jos sullakin pitempään on ollut jo noin kova hinku maailmalle, niin ei muuta kuin reppu selkään ja lentolippuja varailemaan. Et joka tapauksessa tule olemaan yksin siellä, koska se maa on pullollaan nuoria reissaajia :) Aina on joku jonka kanssa lyöttäytyä yhteen ja jatkaa matkaa suuntaan jos toiseen yksin tai porukalla..

Ei muuta kuin tsemppiä haaveiluun, joskus ne voi tosiaan toteutuakkin jos oikein haluaa :)

J?rvine

Luin ton lissun kirjottaman "matkapäiväkirjan" läpi tossa hetki sitten, ja ei se ainakaan matkakuumeeseen auta ;) ihan fiiliksissä kyllä lähdössä ollaan. :) Halvat lennot ja viisumit pitää hankkia. oon kuullut että himmee määrä paperitöitä pitää hoitaa ennen lähtöä, nii jos tulee jotain sellasta "do this before you go" asioita mieleen niin olen enemmän kuin kiitollinen. :) ps. onpas täällä auttavaisia ihmisiä. cheers :XXXX

Kottarainen

Jos sä W&H-viisumilla lähdet, niin paperitöitä ei kyllä tarvii tehdä. Viisumia haetaan netissä ja se myönnetään noin tunnissa, ilmoitus tulee meiliin. Siinä on kaikki vaadittava "paperityö". Sitten vaan lippujen hintoja kauhistelemaan ja Air Asialla kikkailua suunnittelemaan. :P

Ainakin Brisbanessa suurin osa kimppakämpistä etsii asukkeja brisbane.gumtree.com -sivustolla, mutta etukäteen on aika turha lähetellä mitään maileja - paikan päällä voi sitten käydä katselemassa asuntoja. Sellainen löytyy tarvittaessa hyvinkin nopeasti. Lisäksi hanttihommien saanti on ihan omasta toimeliaisuudesta kiinni. Jos ensinnäkin varmistaa että CV on aussimallinen (netistä löytyy apua) ja printtaa niitä 50, voi alkaa kävellä paikasta toiseen kysellen töitä. Jos halajaa jotain vähän varmempaa duunia, niin netissä voi suorittaa RSA-luvan (responsible service of alcohol), $70, ja sitten hakea baarimikoksi. Ja baareja täällä riittää! Jos haluaa kokea vaihtelevammin Australiaa halvalla, suorittelen tutustumaan Help Exchange -sivustoon, jossa voi vaihtaa neljä tuntia päivittäistä duunia ruokaan ja majoitukseen aussiperheissä/maatiloilla. Näillä tiloilla/perheissä pysytään usein viikosta pariin kuukauteen ja on loistava tapa päästä todella sisälle aussikulttuuriin.

Kyllä kaikki järjestyy kun lähtee vaan.

Reija

Myös jos googlaat " roommates australia" niin saat aika läjän eri linkkejä käyttöösi...

artell

Itse lähdin aikoinani (2004) ausseihin ilman tietoa työpaikasta tai asumisesta tai tulon lähteistä... taskussa minulla oli rahaa n. 2500 euroa, jonka arvelin riittävän ensimmäisen kuukauden ajaksi... <clip> , se oli tosiaan lähellä, koska rahat olivat loppumaisillaan ja olin jo melkein, huom melkein valmistaututnut lähtemään kotiin kuukauden jälkeen.

Anteeksi offtopic mutta pakko kysyä että miten ihmeessä sait tuhlattua enimmän osan 2500 eurosta kuukaudessa?

Reija

Moikka :)

Myönnetään, olen aina ollut vähän huono pitämään rahoja taskuissani ja en muista tietysti kaikkia kuluja, mutta asuminen, eri työlisenssit ynm. vei aimo osan alkupääomasta :) Ja tietty en olllut mikään kotona makoilija, joten aika paljon meni rahaa myös ulkona olemiseen, syömiseen ynm...  :confuse en osaa tarkemmin kertoa :) Jotkut varmaan osaa elää pihimminkin :)

Ellih

Rohkea rokan syö, good on you!   Ehdotan näin jo varttuneempana, että harkitse todella Sydney, asuin siellä 36 vuotta. Tänne QLD pääset kyllä sitten kun olet saanut elämäsi alkuun. Sydneyn Young Finns voivat olla auttava voima tai ainakin valtava tietolähde.  Sydneyn työmarkkinoita ei voita mikään, siellä on myös suomalaisia rakentajia, joilta voit ehkä kysellä väliaikastöitä. 
Good luck!
ellih