Australian rekkakortti/suomalainen rekkakortti

Aloittaja Henkkis, huhtikuu 16, 2008, 16:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Henkkis

Elikkä ajan suomessa työkseni toistaiseksi täysperävaunua, eli vetoauto(kontilla)+peräkärry. Suomessa ajokorttiluokka on BE CE, matkustaessa australiaan pitäisi olla A BE CE, no mutta sillä ei ole tämän asian kanssa mitään merkitystä. Elikkä mitä olen kuullut että suomalainen raskaanliikenteen ajokortti ei vastaa mitään australialaista ajokorttia. Eli ilmeisesti pitää suorittaa australialaisia ajokorttiluokkia. Millainen prosessi esimerkiksi on jos haluaisin ajamaan road trainiä? Ainakin auton koko näyttää sen verran isolle että se tarvitsee vähän syvällisempää perehdyttämistä. Entä sitten jos haluan ajaa pelkällä kuorma-autolla, eli pelkkä vetoauto, suomessa ajokorttiluokka C. Ilmeisesti silloinkin pitää suorittaa paikallinen ajokoe+teoria? Miten kannattavaa se on suorittaa WH viisumilla tulevana ja saako sitä edes suoritettua? Ollaan vuosi tai 2 siellä, toisin vaikka sieltä joutuu tulemaan suomeen takaisin, niin mitä olen ajatellut että opiskelen suomessa ja muutan australiaan, jos se mitenkään onnistuu. Eli periaatteessa australialaisten ajokorttiluokkien ajaminen ei menisi hukkaan.
Ihmeit? teemme hetkess?, mahdottomat asiat viev?t v?h?n enemm?n aikaa.

Aikis

Olet kai jo jossain toisessakin ketjussa kirjoittanut suunnitelmistasi...huomioithan että WH viisumilla voi oleskella maassa vain vuoden, ellei sitten tee tiettyjä hankalia hommia, joihin ei taida ainakaan rekan ajo kuulua.

Ajokortin suorittamisesta yleensä löytyy paljon tietoa aiemmista keskusteluista, rekkakorteista taitaa olla vähemmän.

RUU

Henkkis, Queenslandin osalta kannattaa katsastaa seuraavia sivuja:
QLD Transport - Licensing - Heavy Vehicles ja sivut, joilla kuvataan ulkomaan elavien ajokorttiasioita.
Road Trainia varten tarvitset MC-luokan kortin ja sen saadaksesi sinun pitaa lapaista teoria- ja ajokoe kun nykyinen ajolupasi ei taida sisaltaa tuon kokoluokan ajoneuvoja. Yleisesti ottaen saat valiaikaisen viisumin haltijana ajaa suomalaisella kortillasi taalla kaikkea sita, mita Suomessakin saat silla ajaa (korttisi paino- ja muiden rajojen puitteissa).
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Jaaks

Henkkis,

Tokihan ymmarrat, etta nama ajokortti aisatkin vaihtelevat osavaltioittain.

Tassa pari lisaa linkkia Qld ajokorteista
Vehicle Types & Licence Codes
Upgrading your licence to the next higher class


Lainaus käyttäjältä: Aikishuomioithan että WH viisumilla voi oleskella maassa vain vuoden, ellei sitten tee tiettyjä hankalia hommia, joihin ei taida ainakaan rekan ajo kuulua.

En tieda mita Aikis tarkoittaa hankalilla hommilla, mutta siihen toiseen WH viisumiin oikeuttavat myos tietyt kaivosalan hommat kuten: - operating equipment to excavate, load and transport minerals   eli ei nyt annella ihan virheellista tietoa sielta Suomesta kasin.  Se kun olisi niin helppo tarkastaa tuolta Immin sivuilta ( Seasonal Work )

Eikohan tuo Transport ole ainakin juuri sita, silla tuskin niita nyt missaan Ute'n lavalla kuljetetaan  :D

Yksi tuttava lahti hiljattain jonnekin Cloncurry seudulle ajelemaan kaivosrekkaa.  Kaksi viikkoa toissa ja viikko vapaalla (fly in - fly out) ja $120,000.00 per vuosi  :pepsodent

Tassa yksi kaivoshommien linkki: Hogan Mining   ei maksa mitaan kysya.

Raiwå

Henkkis,

Australian kuljetusala on ehkä Suomeen verrattuna samanlaista ainoastaan seuraavassa asiassa: se kulkee ympäri vuorokauden :)

Niinkuin Jaaks jo antoi linkkejä tuossa edellisessä viestissä, voit sieltä lukemalla saada jo hyvän kuvan alan tarpeista.
Rekkaliikenne ja siihen vaadittavat taidot ovat joka osavaltiossa samat. Kun siirryt alalla HR kortin yläpuolelle ja aina MC luokkaan, käsitellään se ala kansallisena lakina.
Eli kaikki rekkaliikenne ja siihen liittyvä on kaikissa osavaltoissa samalla sääntöpohjalla, tämä helpoittaakseen raskaan liikenteen valvontaa ja ylläpitoa.

HC kortilla saa paikallinen asukki melko helpolla kuskin vakanssin huom: seuraava teksti TOLL firman työhönottoilmoituksista osoitteesta www.seek.com.au

*We are seeking drivers with either MC or HC licences for runs out of Mackay on our car carriers. These shuttles will run Townsville to the North and Miriam Vale to the South.

Prior exp would be highly regarded but not essential as it will mostly be change overs. We have late models vehicles and trailers for this ongoing work.

We are also prepared to view drivers that are new to the car carrying sector and will supply relevant training.

These positions will go permanent after a qualifying period. To express your interest in these well paid positions and conditions please send your resume to Paul Hooper or feel free to ring me*


Ja:

*Toll Holdings is the largest transport and logistics company in Australia employing more than 20000 staff across 400 sites.

Toll Liquid are currently seeking experienced and professional HC Drivers for fuel deliveries in the metro area.

Successful applicants will be required to work a 5 day & 5 nights roster based from Kewdale.

Skills essential to be successful in the role are:
Dangerous Goods Licence (DG's)
National Police Clearance
Minimum 5 years MC experience
Professional attitude
AIP desirable
Driver Medical & Fatigue
Previous applicants need not apply.*


Sekä:

*Toll Personnel supply internally to Toll Transport divisions within Melbourne's Northern and Western Suburbs.
Casual Drivers are needed to fill the day to day demand of these roles.

Roles vary between HR to MC

Some of the positions on offer may include:-

Port Melbourne:
General transport site. MSIC card an advantage. Must be an experienced general freighter and able to use load restraints, curtains and gates. Deliveries within Melbourne metro.

Campbellfield:
Contract logistic site, car parts and accessories. Mainly shuttle runs, fork ticket an advantage. Deliveries are time sensitive, the ability to complete timeslot deliveries a must.

Altona:
Multi Drop sites. Within the Toll City complex there are several multidrop clients. Strong PUD background, good metro knowledge. Fast paced environments. Must be prepared for repetitive role with manual handling.

If you feel your skills may suit one of the above sites, please do not hesitate to forward your resume to:*


Mutta muista että eivät ne ala kouluttamaan ketään 6kk työjakson takia, se ei ole kannattavaa.
Voit kuitenki aloittaa harjanvarsitasolta työteon, Jos saat nakitettua itsellesi kuriirivakanssin joka ei vaadi 100% paikallista tietuntemusta.

Olet kuitenkin ihan realisti ja ymmärrät, että ei kukaan anna satoja th maksavaa kalustoa tuntemattomalle (se tarkoittaa kaikkia riskitasoja).


Onnea kuitenki matkallesi, ja toivotaan että tavataan kaljan merkeissä joskus :)



:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Prefix

Sorge, et nostan nain vanhaa ketjua ylos, mut aattelin, et paree nain, koska taa on kuitenkin aika tasan se aihe mihin kaipaisin pienta vastausta..

Elikka, olisko kellaan up to date -infoa mika tuo tilanne 'ammattikortin' suhteen on siella Australiassa, elikka mita korttia tama euro BECE vastais siella - HC vai MC..? ..ja onko ylipaataan WH-viisumilla oikeus olla duunissa kuljetusalalla..? Oon tassa kovin koittanu lueskella eri osavaltioiden ajokorttiasetuksia, mut mistaan en ole saanut kovinkaan selkeaa vastausta.. Mm. NSW:n sivuilla sanottiin, et alle 6kk oleskelulla sut lasketaan vierailevaks ja talloin saisit ajaa vastaavia luokkia kuin ulkolainen kortti antaisi myoden.. ..mutta, HC vai MC..? ..periaatteessahan ajattelisi, etta se olis vain HC, mutta kun meilla taalla Suomessa taas on naita taysperayhdistelmia niin voisivatko viranomaiset jopa jotenkin rinnastaa ne MC:hin..

Myoskin toinen asia mika mua hieman askarruttaa on, etta kumpi olis mahdollisesti paree kortti siella brittilainen vai suomalainen..? Mulla siis talla hetkella UK-kortti, koska siella asunut, mutta saan vaihdettua sen takaisin suomalaiseen heti kun vain haluan.. Silta kantilta vaan asiaa ajattelin, etta jos aussit hieman katsoisivat vaikka sallittuja yhdistelmien painoja niin silloinhan FIN-kortti ois paree ku UK-kortti, 60tn vs 44tn.. ..ehka, ehka voisin puhumalla saada jopa molemmat kateeni yhtaaikaa, mut tuntien EU:n byrokratian, epailen sita..

MH

Suomalaisella EU ajokortilla saat täällä (QLD) vaihdettua suoraan vain henkilöauton ajokortin. Kirjalliset ja ajokokeen suorittamalla saat paikallisen kuorma-auto kortin joka on HR eli vastaava kuin suomen BC. Sitten tarvit vuoden ajokokemusta ammattimaisessa liikenteessä seuraavaan luokkaan. Eli HC (heavy combination) joka vastaa suomen E korttia.

Täällä on muuten vielä sellainen erikoisuus että raskaassa kalustossa on road ranger vaihteisto eli ei syncroa joten kaksoispoljenta ja välikaasu pitää olla hallinnassa jos aikoo päästä liikkeelle :) Monilla kuljetusliikkeillä on kyllä automaatti vaihteisia autoja mutta ajokokeen joutuu suorittaa ilman syncroa ja jos ei pykälät osu ilman rutinaa kohilleen niin turha haaveilla läpipääsystä. Kävin tuon läpi muutama kuukausi sitten ja se kyllä vaatii keskittymistä. Alkuun se oli sellaista haparointia kun ei olisi koskaan ennen ajanut autoa vaikka kuorma-autoa on tullut päivittäin ajettua yli 20v mutta ei koskaan ennen tollasella vaihteistolla.

Täältä sitten tieto mitä saat ajaa ihan sillä Suomalalisella kortilla:

http://www.tmr.qld.gov.au/Licensing/Visitors-and-new-residents/International-drivers.aspx

Täällä vielä eri luokat:

http://www.tmr.qld.gov.au/Licensing/Getting-a-licence/Classes-and-codes.aspx#classes

Eli lyhyesti WH vuoden aikana ei ole mahdollista saada muuta paikallista korttia kuin HR. Suomalaisella kortilla saat ajaa kaikkea samaa kuin suomessakin mutta siinä taisi olla joku aika jonka kuluessa pitää hankkia paikallinen ajokortti.

Prefix

Alrite, cheers infoista  :XXXX

Niin, etta Fullerin laatikot, niin hieman oletinkin.. ..kyllahan niita tuli intissa ajettua ja myos pieni tovi ekassa duunipaikassakin, mut saattaispa kyl ny menna tovi ennenko tottuis siihen..

edit. Fullerhan on kyl siita mukava vaihteisto ku sen oppii kayttaan ni ei pal kytkinta tartte.. ..mut jonsei tosiaan handlaa ni rutina on korvia hivelevaa..

RUU

Yleistan tuosta MH:n vastauksesta sen verran, etta jos viisumi on maara-aikainen (kuten WH), saat ajaa ulkomaisella kortillasi koko viisumin voimassaoloajan. Jos saat pysyvan viisumin, on vaihdettava paikalliseen korttiin.

Ulkomainen kortti oikeuttaa ajamaan taalla korkeintaan niita painoja, joita se kotimaassa sallii, vaikka takalainen vastaava luokka sallisi enemman. Esim. suomalainen Be antaisi 3,5 tonnia ja 9 henkiloa, kun ainakin QLD:ssa henkiloautoluokka (C) sallii 4,5 t ja 12 henkiloa --> FI-kortilla ajat taalla max 3,5 t ajoneuvoja ja max 9 henkiloa. Jos haluat sen viimeisenkin tonnin / kolme ihmista, pitaa hankkia paikallinen kortti.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Prefix

Tuohon RUU:n vastaukseen, siinahan se onkin se mielenkiintoinen tilanne, et mullahan ei periaattees oo mitaan painorajotusta BECE-kortissani, et siinahan mieles se olis se HC-luokka.. ..mut kaipa se vaan on paree, et kipasen sit tarvittaes paikallises AKE:ssa kyselees asiaa.

Ehka sinansa epatodennakost, et WH:n aikana siel ajaisin mitaan tyokseni, mut pitaahan sita uteliaan tiedustella.. ..kaipa se josain mieles vois olla pieni haave paasta ees kerran vetaan road trainilla vaikkapa Sydney-Perth -vali.. Mita Euroopas ajoin ni kaiken eniten nautin niista paivista jolloin ei ollut muuta tekemista ku ajo, herasit aamulla jostain, ajoit tunnit tayteen ja maate uuteen parkkiin.

MH

Joo Fulleria näissä on, itse en ollut moista koskaan ennen ajanut.

Ruu vahvistaa tuossa että saat ajaa HC yhdistelmää täällä rajoituksitta sillä Suomalalisella kortilla kun kerran väliaikaisella viisumilla ei tarvitse paikallista korttia hankkia. Eli suoraan vaan kyselemään kuljetusliikkeistä töitä ja kannattaa ottaa matkaan englanninkieliset työtodistukset. Täällä muuten vaaditaan ainakin paikallisilta ote ajohistoriasta ajokortin osalta eli kannattaa Suomen ajokorttirekisteristä pyytää kopio englanninkielisenä omasta ajokortistaan. Tällä katsotaan onko toistuvia liikennerikkeitä tai esim rattijuopumus tuomioita takana. Puhtailla papereilla en usko olevan ongelma löytää töitä, kuljetusalan työpaikkoja on paljon tarjolla kokoajan.

vuokko

Mulle kyllä sanottiin et suomalaisella kortilla saa ajaa vain sitä mikä kortti on ollu ensimmäisenä eli yleensä henkilöauto ja tietty moottoripyörä muut kortit on ajettava.Eli ilmatteeks ;) täällä ei korttia saa  ainakaan NSW.ssä

Kabseli

Lainaus käyttäjältä: vuokko - marraskuu 09, 2012, 10:32
Mulle kyllä sanottiin et suomalaisella kortilla saa ajaa vain sitä mikä kortti on ollu ensimmäisenä eli yleensä henkilöauto ja tietty moottoripyörä muut kortit on ajettava.Eli ilmatteeks ;) täällä ei korttia saa  ainakaan NSW.ssä

No onko tähän nyt oikeesti kukaan oziin matkannu rekkakuski ottanut selville faktat, Nimittäin mtn varmaa tietoa itekkää ei oo löytäny mitä  kattellu netistä. Ja itelläki ois suunnitelmissa ausseissa kävästä vuoen w&h trippi ja ehkä aasian reppureissaamisen kautta takasin suomeen taas kerryttää vähä kassaa ja ittensä liitonpäiville, Ja mahdollisesti kanadaan matkata pysyvästi rekkaa ajamaan....

Luulis et kuskille joka puhuu sujuvaa enkkua, on kolunnu 6-7 maata rekan ratissa, ja norjan talvikelitki tuttuja...
PS: Yhestäkää wirmasta ei oo jääny musta työntekijänä paskan maku suuhun, vaan päinvastoin....

vuokko

Kabseli

Minoon ihan oikee rekkakuski suomesta ja silloin kun tulin tänne niin kyselin RTA,sta ja minulle sanottiin et suomalaisella kortilla saa ajaa vuoden  henkilöautoo, sen jälkeen paikallinen kortti ja siihen sain henkilöauto ja moottoripyöräkortin. Muut kortit tai kirjaimet on täällä ajettava, eli teoria ja ajo- osiot. Sitten vielä ne kortit vihreet ja valkoset ja mitä niitä nyt onkaan,ihan niinkuin meillä suomessakin on ADR.ät ja muut . Olen vain 17 maata +suomi rekalla ,sekä Venäjää viel bussilla kiertäny mutta se ei auta ainakaan korttia tingatessa yhtään. Onnea matkaan sillä täällä on pula kuskeista,mutta 457 on se viisumi millä tänne pääsee hommeleihin . MUTTA siinä ei vielä ole kuskeja merkittynä ,miettiivät jos se siihen lisättäisiin. olis helpompi päästä tänne,muuten on aika tikkusta etten sanois.Näin täällä Sydneyssä ainakin ,muista osavaltioista en tiedä

RUU

Lainaus käyttäjältä: Kabseli - tammikuu 03, 2014, 01:46
Lainaus käyttäjältä: vuokko - marraskuu 09, 2012, 10:32
Mulle kyllä sanottiin et suomalaisella kortilla saa ajaa vain sitä mikä kortti on ollu ensimmäisenä eli yleensä henkilöauto ja tietty moottoripyörä muut kortit on ajettava.Eli ilmatteeks ;) täällä ei korttia saa  ainakaan NSW.ssä
Luulis et kuskille joka puhuu sujuvaa enkkua, on kolunnu 6-7 maata rekan ratissa, ja norjan talvikelitki tuttuja...
Valikaikaisen viisumin haltijat saavat lain mukaan ajaa ulkomaisella kortillaan (+asianmukaiset kansainvaliset kortit ja/tai kielenkaannokset) koko viisumin voimassaoloajan. Pysyvan viisumin haltijoiden on hankittava paikallinen ajokortti yleensa 3 kk kuluessa.

Taman lisaksi tyonantajat saannonmukaisesti vaativat, etta kuskeilla on paikallinen kortti viisumista riippumatta. Tahan ajaa erityisesti vakuutukset, joissa on yleensa tarkkoja reunaehtoja siita, milloin korvauksia maksetaan.

Henkiloautokortin voi vaihtaa ilman teoria- ja ajokoetta, mutta muut ajokorttiluokat vaativat kokeiden suorittamista.

Silla, missa on aiemmin ajanut ja kuinka hyva kuski on, ei ole merkitysta. Viranomaista kiinnostaa asianmukaisesti ainoastaan se, etta pykalat tayttyvat eli kortti on myonnetty oikein. Tulevia tyonantajia voi tietenkin miellyttaa, jos on osoittaa etta on saanut aina kuormat tiukallakin aikataululla perille vaikka mihin ja vaikka kuinka vaihtelevissa olosuhteissa.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

vuokko

Kävin tänään kyselemässä RTA,ssa täällä Sydneyssä tarkemmin Fairfieldissä näistä rekkakorteista. Homma menee niin ,että ensin pitää ajaa inssi kuorma-autolla mutta ei ole teoriakoetta, ainoastaan ajo. Sitten vuoden päästä saapi ajaa *isomman* kortin eli puolikas  ,sen enmpää en si kyselly koska en oliskaan hommannu muuta korttia kun tuon. Silloin on ajo ja teoriakoe molemmat. et tässä on tämänpäivän tieto
.Tässä osote jossa lisää tietoo ,www.rms.nsw.gov.au. sieltä lukemaan  sitten ohjeita. Eli ei ihan helpolla pääse täällä tielle näköjään

Kabseli

Joo no voi kyllä unohtaa rekkahommat sielläpäi ollessa, riittää jos kanukeissa ajaa kokonaa uuellee kortit... =)