Reseptit englanniksi

Aloittaja Joonatan, elokuu 10, 2012, 03:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Joonatan

Onko monella kokemusta, miten tarkkaan ne syynää mm. e-pillereiden ja allergialääkkeiden pakkaukset lentokentällä? Eli pitääko niissä olla englanninkieliset sepustukset paketeiden kyljessä, että mitä ne on? Vai otetaanko multa lääkkeet muuten pois? Otan mielumin vuoden lääkkeet mukaan, kun alkaisin siellä hakemaan uutta reseptiä/reseptejä.

Kiitti taas!

Savonian

Multa kysyttiin vaan että mitä on mukana (ei tarvinnut edes näyttää), mutta ilmeisesti tässä on sellainen mutka matkassa että yli 3kk lääkkeistä saattaa joutua maksamaan tullimaksun. Pakettien kohdalla on tärkeää että niissä lukee selkeästi että ne on määrätty sinulle ja että lääkkeen nimi on näkösällä (useimmissa pakkauksissa on myös vaikuttavan aineen nimi, jonka perusteella voidaan määrittää mihin lääkettä yleensä käytetään, vaikka ko merkkiä ei Ausseissa olisikaan käytössä. Myös resepti pitää olla mukana, parempi tietysti jos on englanniksi.
http://www.health.gov.au/internet/main/publishing.nsf/content/general-guidance-for-travellers-bringing-medicines-to-and-from-australia
Ja aikasta monia allergialääkkeitä saa täällä ilman reseptiä (Onneksi).

Joonatan

o ou..  :o Mistäs mä sitten mahtaisin saada tietää paljonko noi tullimaksut sitten oikein on..? En löytänyt infoa siitä. Hitsi.. Lääkkeitä ilmeisimmin sais lähettää suomesta postilla tiettyjä määriä Australiaan, mutta siinä on aina se riski, että ne katoaa matkalla. Vai onko vaan helmpompaa pyytää täältä englannin kielinen resepti, ottaa 3kk lääkkeet mukaan ja toivoa, että ausseista löytyy mun krooniseen nokkosrokkoon sopivat allergialääkkeet.. Onko kellään kokemusta?

b9leto00

Onko tosi että joutuu maksamaan tullimaksua lääkkeistä? Mun pitänee ottaa koko 9kk ajalle lääkkeet mukaan, eli melkein 300 pientä tablettia. Pitänee lähteä apteekissa pyörähtämään ja kysymään että joskohan australiasta saisi samaa lääkettä.

Joonatan

Samaa pohdin minäkin.. ei millää tahtoisi mitää "ylimääräsiä" maksella. Pihi kun oon  ;)

b9leto00

Ja mun lääkkeet on paniikkihäiriöihin tarkoitettuja, onko kellään tietoa että saahan niitä edes viedä australiaan? En ole aikaisemmin edes ajatellut että se voisi olla probleema, mutta kumminkin määrittelevät sen joksikin huumeeksi ja eivät päästä maahan muuta kuin lusimaan.  ???

Joonatan

Tossa ylempänä oli hyvä linkki, jonka Savonian postitti. Siellä in hyvin eriteltynä, että mitä saa tuoda.. Kaipa niitä saa viedä, jos on lääkäriltä vaan selvitys, mitä ne on ja mihn tarkoitukseen.. Luulis ainakin. Mutta lueppa tuon linkin sisältö. :)

Savonian

Mulla on/oli mukana vähän yli 3kk lääkkeet, joista olin valmistautunut maksamaan tullit (jotenkin oletan ettei se voi ihan törkeästi olla, voin tietty olla väärässäkin), mutta kuten sanottua, multa kysyttiin vaan että mitä lääkkeitä on mukana, ja jo ekan vastauksen jälkeen tullin virkailija-täti oli tyytyväinen ja päästi eteenpäin. Ei siis kysytty määriä tai merkkiä, pyydetty näyttämään mukana olevia paketteja tai reseptiä tms. Ei muuta kuin ruksi korttiin ja ohjaus karantteeniin.
http://www.tga.gov.au/consumers/travellers-entering.htm Ja tuolta taas lisätietoja mitä saa tuoda ja miten niistä pitää mahdollisesti ilmoittaa etukäteen ja tietysti yksi hyvä vaihtoehto on olla tulliin sähköpostitse yhteydessä etukäteen ja kysyä sieltä suoraan.

RUU

http://www.pbs.gov.au auttaa myös. Siellä on A-Z lista lääkkeistä, joita täällä on saatavilla virallisen tukijärjestelmän piirissä, ja lääkkeistä ilmoitetaan kattohinta (moni discount pharmacy myy valikoimassaan olevia sitten alemmalla hinnalla).

Yleisesti kannattaa huomata, että täällä saa kutakuinkin kaikkia niitä lääkkeitä, joita Suomessakin on käytössä. Esim b9leto00'nin iloksi täällä saa fluoxetine useallakin eri lääkenimellä, jos se sattuisi sopimaan sinulle. Samoin mm. Zyrtec on käsikauppalääke (ilman reseptiä) ja mietoja kipulääkkeitä saa suoraan ruokakaupasta.

Jos on mahdollisuus, pyydät Suomessa lääkäriltä lyhyen englanninkielisen selityksen taudista / lääketarpeista. Kansainvälinen diagnoosikoodi tarkentaa tarinan tietty ihan kohdilleen.
Sen kanssa käyt täällä lääkärissä (GP) hakemassa täkäläisen reseptin.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

iluvatar

Luulis et ne kattoo vähän sen mukaan mikä lääke kyseessä.. E-pillereistä en olis niin huolissani tuskinpa kukaan niitä laittomasti tuo eihän ne nykyään maksakaan paljon mitään. Jostain psyykelääkkeestä kannattaa varmaan miettiä, et voidaanko niitä käyttää väärin ja niissä kannattaa ehkä olla huolellisempi ja ottaa resepti mukaan. Ne voi kiinnostaa enemmän E-pillerit, statinit yms peruslääkkeet luulis niiden hyväksyvän ilman reseptiä niinkuin Savonian mainitsikin niin ei niitä välttämättä kiinnosta. Tuskin ne edes laskee miten paljon sitä lääkettä tarvii 3kk? Toinen käyttää saman määrän vuodessa kuin toinen 3kk :) Muutenkin jos on vuoden viisumilla tulossa niin se on vähän eri asia ottaa koko vuoden setti ku jos tulee vaan turistiviisumilla. Noin yleisesti lääkkeet on saman hintaisia Suomessa ja Aussissa et jos ei halua stressata niin voihan ne ostaa paikan päältä. Särkylääkkeet saa ruokakaupasta halvalla toisaalta Suomessa saa halvalla Kelan korvauksella, jos on siihen mahdollisuus. En kyllä usko et edes sillä englanninkielisellä reseptillä sais lääkkeet suoraan apteekista.

Joonatan

Minäpä lueskelen nuo linkit vielä. Kiitos niistä! :) Taidan ottaa vaan pillerit mukaan, alkuperäisen reseptin ja sitten englanniksi lääkäriltä maininnan, että tarviin näitä lääkkeitä päivitääin. Sattuuko jollain sielläpäin olemaan samaa, kun mulla,. eli kroonista nokkosrokkoa? Eli tietääkö joku onko siellä mahdollista ostaa siihen sopivia allergialääkkeitä esim. ilman reseptiä? Itse on syönyt sellaista lääkettä kuin Xyzal.. kuulostaako tutulle?

Raiwå

Lainaus käyttäjältä: Joonatan - elokuu 12, 2012, 07:35
Minäpä lueskelen nuo linkit vielä. Kiitos niistä! :) Taidan ottaa vaan pillerit mukaan, alkuperäisen reseptin ja sitten englanniksi lääkäriltä maininnan, että tarviin näitä lääkkeitä päivitääin. Sattuuko jollain sielläpäin olemaan samaa, kun mulla,. eli kroonista nokkosrokkoa? Eli tietääkö joku onko siellä mahdollista ostaa siihen sopivia allergialääkkeitä esim. ilman reseptiä? Itse on syönyt sellaista lääkettä kuin Xyzal.. kuulostaako tutulle?

Joonatan,

Pikainen haku Gookelista antoi vastauksia antihistamiinituotteelle nimeltä Xyzal, linkki alla.

https://www.google.com.au/search?q=xyzal+availability+in+australia&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-GB:official&client=firefox-a

Aivastuksin

:coolh
Ray Virta
Sydney

It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Joonatan

Raiwå.. Kiitos! höh, ei tullut mieleen itsellä edes googlettaa tota! Tulipas höntti olo!  :D

Savonian

Mä kokeilin kanssa Googlella hakea tota tietoa, mutta ilmeisesti oli väärät hakusanat kun mitään järkevää ei löytynyt. Sen sijaan tänään kävelin apteekkiin jossa näytetään levocetiritziniä myytävän ilman reseptiä 10 ja 30 kappaleen läpipainopakkauksissa ja hintakin näytti ihan kohtuulliselta.

Joonatan

Savonian: Kiitos! :) itseasiassa tällä hetkellä syön juuri Levocetriziniä! Joten tieto oli kullan arvoinen. Eli, jos en saa tuoda lääkkeitä tullista läpi, niin tiedänpähän saavani sitten paikanpäältä kuitenkin. :)