Muuttaminen

Aloittaja mikam, kesäkuu 10, 2007, 16:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikam

Tervehdys

Olen jo pidemmän aikaa harkinnut muuttamista Australiaan ja olen päässyt vaiheeseen että ryhdyn sanoista tekoihin. Olen niputtanut työtodistukset ja täyttänyt harjoituksen vuoksi "Form 47SK" eli "Application for general skilled migration to Australia". Sitten törmäsin sellaiseen asiaan kun "Skills assessment" enkä ole löytänyt tarkempaa tietoa siitä mitä tuo pitää sisällään ? Minulla on kaksi SOL listalta löytyvää ammattia joista toisesta on 9 vuoden työkokemus ja toisesta yli viiden vuoden kokemus. Olen aktiivisesti harjoittanut molempia ammatteja viimeiset 4 vuotta.

Minulla on tänä kesänä täyspitkä loma edessä ja mietin olisiko viisainta mennä paikanpäälle Australiaan hoitamaan noita viisumiasioita ? Jos joku teistä on käynyt läpi viisumin hakemisprosessin, mitä esivalmisteluja (esim. tapaamisaikojen varaaminen viranomaisten kanssa jne.) kannattaa tehdä ja mitä työ -ja koulutodistuksien lisäksi kannattaa ottaa mukaan ? Ja mikä kaavake on oikea "Skilled Migration" viisumin hakemiseksi jos jättää hakemuksen ollessaan Australiassa paikanpäällä ?

Kiitoksia jo etukäteen.

T:Mika

MH

Eurooppalaiset hakee viisumia Berliinistä Australian lähetystöstä ellei toisin ole ilmoitettu. Australiassa ollessasi et viisumia voi hakea vaan se haetaan "ulkomailta". Muutoin kaikki tieto kyllä saatavilla viisumi viranomaisten sivuilta..

Tiiu

Terve Mika,

Immin sivuilta löytyy kohta Australian Skills Recognition Information (ASRI) Workers -sivujen alta. Sinne vain oma ammattisi ja jo löytyy oikea taho, jolta tuota skills assessmnetia haetaan. Taho riippuu ammatistasi ja heidän sivuiltaan sitten löytyy ohjeet oikeanlaisen hakemuksen tekemiseen. Meidän isännällä meni tuon pätevöitymis -hakemuksen teossa yhteensä noin 2 kuukautta, joka sisälsi kaikkien todistusten ja muiden käännättämisen, kolmen työkertomuksen kirjoittamisen, yhteenvedon, kielitestin, ym. Olisihan se varmasti nopeamminkin tapahtunut, mutta kun on muutakin elämää, kuin vain viisumi ja muuton järjestäminen  ;) , onneksi.

Jos toinen ammateistasi on MODL listalla, niin valitse se ammatiksi, minkä perusteella viisumia haet. Em. ammateilla viisumin käsittelyaika on hieman lyhyempi, kuin niillä ammateilla, jotka ovat vain SOL listalla.

Jos haet general skilled viisumia, niin ei sen vuoksi kannata paikan päälle mennä. Hyvin tuo on hoitunut ihan täältäkin käsin. Huhtikuun lopussa lähti viisumihakemus Adelaideen ja saimme juuri tiedon että hakemuksemme on vastaanotettu, joten nyt sitä sitten vain odotellaan lopullista päätöstä.

Ei siis muuta kuin immin sivuja lukemaan uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.....
Kyllä ne (lähes) kaikki tarvitsemasi tiedot sieltä löytyvät

Tsemppiä hakuun  :peukkuy

toivottelee Tiiu

mikam

Moi Tiiu

Kiitoksia vastauksestasi, se antoi minulle näkemyksen siitä että minun kannattaa tarttua siihen ammattiini (Motor Mechanic) joka löytyy MODL listalta. Minulla on hyvät suositukset ja tonneittain evidenssiä tukemassa sen ammatin taitamistani. Kannattaisikohan minun ottaa vaikka muutamilta asiakkailta lausuntoja (olen tehnyt mm. ajoneuvojen entisöintejä tilauksesta ja johtuen projektien pitkäkestoisuudesta, olen tutustunut asiakkaisiin niin hyvin että kirjoittaisivat mielellään vapaamuotoiset "Written statementit") hyvästä työnlaadusta? Tulostin juuri alaan liittyvän skills assessment paperinipun ja ajattelin että, vaikka sitä ei vaatimuksissa ole listattu, moiset lausunnot eivät ainakaan haittaisi arviointiprosessia Australian päässä.

T:Mika

RUU

Mika, ne asiakkaiden antamat lausunnot eivät välttämättä assesmentia hetkauta. Siinä kannattaa panostaa tehtäväkentän laajuuteen ja sisällöön monipuolisuuteen - ties vaikka vahingossa saisit aikomaasi paremman assesmentin...  :)
Mutta sitten työnhakemisessa täällä ne asiakaskommentit ovat aivan kullanarvoisia. Purista heistä ulos kaikki mahdolliset superlatiivit englanniksi niin olet vahvoilla (ei kelpaa että sanovat sinun tehneen työn hyvin - pitää olla parasta mitä ovat nähneet  :peukkuy )!
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Tiiu

Ruu on oikeassa, ei niitä asiakkaiden kauniita sanoja tarvita assessmentissa. Pitää vain itse osata kirjoittaa ja kuvata heille kaikki mitä osaat. Eivät lue mitään "rivien välistä", joten esseenkirjoitustaito on tässä kunniassa. Isännän arviointiin (electrical engineer) tarvittiin kolmesta työtehtävästä monisivuiset selostukset ja lisäksi yhteenveto noista kaikista. Jos kerran autoja olet entisöinyt niin ei varmaan kuvistakaan ole haittaa  :), mutta tiedä häntä  :confuse

Meidän perheen seuraava kirjoitusprojekti onkin sitten sikäläinen cv... siinä sitä sitten onkin...  :nuttu: :nuttu:

:pepsodent Tiiu

mikam

Lainaus käyttäjältä: RUU - kesäkuu 11, 2007, 21:04
Mika, ne asiakkaiden antamat lausunnot eivät välttämättä assesmentia hetkauta. Siinä kannattaa panostaa tehtäväkentän laajuuteen ja sisällöön monipuolisuuteen - ties vaikka vahingossa saisit aikomaasi paremman assesmentin...  :)
Mutta sitten työnhakemisessa täällä ne asiakaskommentit ovat aivan kullanarvoisia. Purista heistä ulos kaikki mahdolliset superlatiivit englanniksi niin olet vahvoilla (ei kelpaa että sanovat sinun tehneen työn hyvin - pitää olla parasta mitä ovat nähneet  :peukkuy )!

Kiitoksia vastauksestasi!

Jep, kirjoittelen juuri sitä skills assessment kaavakkeen kohdan 8 (Relevant work experience) juttua tässä näppäimistö sauhuten. Aihetta sivuten, mietin näitä skillss assessment papereita täytellessäni että sellainen uusi viisumiluokka kuin "Skills assessment visa" olisi mahtava. Toisinsanoen sellainen mahdollisuus että voisi mennä Australiaan paikan päälle arvioitavaksi ja tutkittavaksi :) Esim. Motor Mechanicin hommaan arviointi perustuisi siihen että eteesi tuotaisiin joku vanha autonrämä ja sanottaisiin että "tee koneremontti tuohon" ja vedettäisiin ovi perästä lukkoon ja assessoitava jäisi tekemään näyttötyötään... Juuri edellämainitun ajatusrönsyn vuoksi jaksan vieläkin pohtia että - kun olen jokatapauksessa tulossa Ausseihin lomalle tänä kesänä - että eikö siellä voi tehdä mitään mikä hyödyttäisi tässä prosessissa ?

Leokatti

Suhteitahan voi aina luoda. Mutta (ja tämä on iso mutta) älä laita viisumihakemusta sisään, jos tarkoitus on tulla lomalle ensin. Se turistiviisumi kun peruuttaa tuon nyt työn alla olevan ja sitä tuskin haluat sitten aloittaa taas alusta.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Milka

Leokatti,

Mina kylla tulin tanne lomalle samaan aikaan kuin minun spouce viisumi oli kasittelyssa, eika ongelmia ollut. Siina kavi viela niin etta viikkoa ennen lomalle lahtoa sain Berliinista kutsun etta pitaisi lahettaa passi, jotta voivat latkaista uuden viisumin siihen. En lomaa bookatessa nimittain edes osannut uneksia uuden viisuminikasitelyajan olevan niin lyhyt (6vk), joten ei kun aloin hadissani soittamaan Berliiniin. Sanoin etta olen menossa lomalle Australiaan ja en uskalla lahettaa passia niin lahella lahtopaivaa. No tati Berliinissa sanoi etta ei hata paivaa, kay lomalla ja laheta passi sitten, eli he eivat peruneet ETA-viisumiani ennen kuin saivat passini kasiinsa.

Tama kylla oli vuonna yks ja kaks, joten kannattaa tarkistaa lahetystosta nykyinen kaytanto ennen kuin matkustaa mihinkaan.  >:D

Leokatti

Jaa. Minä käsitin että ei voi olla kuin yksi viisumi käsittelyssä kerralla ja uudempi aina kumoaa vanhan, mutta jospa tuota ETAa ei sitten lasketa viisumiksi  ???. Onko jollain tästä varmaa tietoa  ???
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

mikam

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - kesäkuu 13, 2007, 17:09
Suhteitahan voi aina luoda. Mutta (ja tämä on iso mutta) älä laita viisumihakemusta sisään, jos tarkoitus on tulla lomalle ensin. Se turistiviisumi kun peruuttaa tuon nyt työn alla olevan ja sitä tuskin haluat sitten aloittaa taas alusta.

Moi!

Joo, en laitakaan. Paperipino on vielä siinä vaiheessa että sen lähettäminen varsinaiseen käsittelyyn, menee ensi syksyyn. Se kohta mitä tuossa pohdin liittyy siihen skills assessmentiin.

Silppu

Tiedäthän että skilled systeemiin tulee muutoksia 1.9. alkaen mm. kiristyneinä kielitaitovaatimuksina. Sen jälkeen myöskään äitiysvapaita ei lueta enää hyväksyttäväksi työhistoriaksi. Jos on nopea, niin vielä ehtii hankkimaan assesmentin (menee 6-8 viikkoa) ja laittamaan hakemuksen sisään vanhoilla ehdoilla.

Silppu

Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: Silppu - kesäkuu 14, 2007, 04:15
Tiedäthän että skilled systeemiin tulee muutoksia 1.9. alkaen mm. kiristyneinä kielitaitovaatimuksina. Sen jälkeen myöskään äitiysvapaita ei lueta enää hyväksyttäväksi työhistoriaksi. Jos on nopea, niin vielä ehtii hankkimaan assesmentin (menee 6-8 viikkoa) ja laittamaan hakemuksen sisään vanhoilla ehdoilla.

Silppu

Apuva! Siis oikeesti?? Ei mua tuo kielitaito vaatimus pelästytä mutta tuo äitiysvapaat  :o Siinä menee sitten kaksi vuotta sen siliän tien...niin ja kohta kolme nimittäin näyttäisi että meille on tulossa pieni salamatkustaja reissuun mukaan  ;) ;)

Tämä aiheuttaa sen että lähteä emme voi tuossa vuoden vaihteen kumminkaan puolin masun ja vauvan syntymän takia, joten väistämättä lähtö joko aikaistuu tai myöhästyy riippuen miten se miehen IELTS koe nyt menee huomenna.

PITÄKÄÄ PEUKKUJA kaikki! Jos ei tuostakaan pääse läpi riittävillä (eli se kirjoitus) ja ne onnettomat vielä kiristää kielitaitovaatimuksia niin voidaan varmaan heittää hyvästit meidän Ausseihin lähdölle :(( Mun ei kannata päähakijana olla kun olen kerran raskaana niin sekin vaihtoehto on nyt vähän "hylätty". Voisinhan toki tulevaisuutta varten tehdä sen assessmentin kuitenkin nyt jo? Ja mitenköhän ne suhtautuu päähakijaan joka on paksuna?? Vaikka on SOL listalla niin ei varmaan kovin positiivisesti :( Pakkohan se on hakemukseen kuitenkin merkitä että tuolle vaavillekkin tarvii viisumin sitten.

Voi  :nuttu:  :nuttu:  :nuttu: Tähänkö tää kaatuu. Yhteen kielikokeeseen koko homma! Ei olis uskonut *itkee*

K & perhe + pieni salamatkustaja masussa

Milka

Kaitlin,

Onneksi olkoon salamatkustajalle ja miehellesi lykkya tyko testiin!  :peukkuy

Kylla se hyvin menee. Etkos sina kerran  maininnut etta miehesi teki viime kerralla  vaikeamman testin kuin tarve oli. Nyt varmaan tama normaalitesti tuntuu miehestasi helpolta.  :peukkuy



Jaaks

Lainaus käyttäjältä: KaitlinMun ei kannata päähakijana olla kun olen kerran raskaana niin sekin vaihtoehto on nyt vähän "hylätty". Voisinhan toki tulevaisuutta varten tehdä sen assessmentin kuitenkin nyt jo? Ja mitenköhän ne suhtautuu päähakijaan joka on paksuna??

Miksi ei kannata ?  Eihän raskaus ole mikään tai mitään mahdollisuuksia pois sulkeva sairaus tai terveydentila.  Niin hulluja tai tyhmiä ei Aussitkaan ole, että käyttäisivät raskautta syynä viisumin hylkäämiseen.  Sehän olisi jo suurinta diskriminointia  >:(

Ei muutakuin paperit sinun nimelläsi jos muuten ei onnistu ja onnea uuden tulokkaan johdosta  :XXXX

Leokatti

Onnea vaan salamatkustajalle  :XXXX.

Ja lykkyä testiin! Kyllä se läpi menee, kun me pidetään peukkuja!  :peukkuy :peukkuy :peukkuy
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Tiiu

Todellakin paljon onnea masun sisällöstä!  :pepsodent

Jos saatte viisumihakemuksen eteenpäin ennen tuota 1.9.2007, niin muutokset eivät koske teitä. Dimian sivuilla lukee: "People who have made an application for a skilled visa on or before 31 August 2007 will not be affected by the changes."

Onnea myös sinne testiin!!

Toivottelee viisumipäätöstä innolla odotteleva  :peukkuy

Tiiu

Kaitlin

Luin tuossa tiedotteen ja nytkin pitää tavoitella 6:sta assessmentin takia joten ei muutosta sen suhteen. Sen sijaan äippälomajutuista en löytänyt mitään? Ihan hyvä että viisumihomma järkeistyy ja ne vähän vähenee. Helpompi valita mitä lähtee hakeen.

Miten olisko kuitenkin minunkin järkevä tehdä tuo assessmentti jo täällä? Vaikken hakijana oliskaan? Ei siitä haittaakaan olis jos vääntäis sen. Työn takia sitä tarvii kuitenkin sitten parin vuoden päästä. Pitää vaan kysellä vähän että mihin putoan kun ei ole korkeakoulutusta :/

Kati *pohtii rättiväsyneenä raudan puutteesta :P Ei ku rautakauppaan :D*