Haaveena Australia

Aloittaja Raiwå, kesäkuu 09, 2002, 08:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Raiwå

Rahalla on merkitystä joka maahan mennessä.
Jos henkilöllä ei ole tarvetta sosiaaliseen tukeen tai muutenkaan ole kuin hyötynä verottajalle niin sisäänpääsy on melkein automaattinen.
tosin paperisodan joutuu käymään läpi kaikki, ja lääkärinlausunnot hankkimaan myös.
mutta jos on tarpeeksi rahaa niin eipä niitä papereita itse viitsi tehdä, vaan antaa ammattilaisten hoitaa koko hakemus korvausta vastaan.

Hauskaa kesää
:cool:
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Mixu

Tuota vähän epäilinkin mutta ajattelin tarkista teiltä joilla tietoa on.

Nyt puuttuvat enään ne miljoonat... Suomessa alkavat asiat olla jo vähän niin ja näin, tekisi mieli muuttaa pois.

Raiwå

NO nythän onkin sitten syytä ruveta säästämään viikkorahoista ???
tai polttaa kax kessuu vähemmän päivässä;)
Voithan ottaa härkää sarvista kiinni ja pistää anomuksen sisään ?
Mutta tule ensin katsomaan paikanpäälle pieneksi aikaa että näet muutakin kuin meidän expattien lörpötyksiä:P
Itse en ole huomannut Suomen ja Aussien välillä muuta eroa kuin sen että täällä ei tarvi ostaa talvirenkaita.
Muuten tarvii lähteä töihin joka aamu tai keskiviikkona pankijohtaja soittaa ja kysyy etteikö ole motivaatioita :cool:
Sosiaaliturva ja muutenkin kansalaisen oikeusturva on täällä heikko verrattuna Suomeen, itse asunut täällä (77-nyt)
josta olen viettänyt suomessa 8v välillä.
Mutta onhan täällä valinnanvaraa ja lääniä missä toteuttaa itsensä,
joten teretulemast:D
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Moose

Hei iina23

Tietääkseni ainakaan täällä Queenslandissa pätevyytesi ei sinällään kelpaa, joudut suorittamaan erityisen kurssin ja tutkinnon. Muissa osavaltioissa tietojeni mukaan Suomalainen tutkinto kelpaa paremmin. Maassa on huutava pula sairaanhoitoalan henkilöstöstä, josta voi ehkä olla apua viisumia haettaessa. Työkokemuksesta on aina hyötyä mutta en osaa sanoa kuinka paljon se asiaan vaikuttaa. Ikäsi puolesta olet ainakin oikeassa ikä-haarukassa.
Onko muilla tietoa NSW tilanteesta kun kuulopuheiden mukaan siellä suomalainen tutkimus kelpaisi Queenslandia paremmin?
Moose

iina23


Moro!

Kiitos Moose vastauksestasi. Minulla on jotakuinkin paljon työkokemusta hoitoalalta vaikkakin olen näin nuori. Täytyypä alkaa selvittelemään mahdollisuuksia toteuttaa omia haaveitani! Eikä sellaisen kurssin tai kokeen suorittaminenkaan mahdotonta ole, kunhan se ei vaan kestäisi vuosia.. ;) Kuinka kauan aikaa kannattaisi antaa kaikenlaisille "paperi-hommille" ja muulle byrokratialle, eli kuinka kauan ennen ns. suunniteltua muuttotapahtumaa tulisi aloittaa viisumi ym. hakemuksien järjestely?Olen kuullut, että käytännönjärjestelyt vaativat aikaa...

fogs

Tässä muutama linkki eri hoitoalan välitystoimistoihin. Jos otat heihin yhteyttä, he etsivät työpaikan, järjestävät haastattelut puhelimitse, hoitavat viisumiin liittyvät paperisodat sekä koulutukseen liittyvät vaatimukset plus rekisteröinnin valitsemassasi osavaltiossa. Mitään et menetä jos et yritä joten kokeile näitä linkkejä.

http://www.acclaimrecruitment.com.au/index.jobs.html

http://www.arnet.com.au/inter.php

http://www.walkaboutnurse.com/Pages/Framespage.htm

http://www.nurseworldwide.com.au/nwwtwo.html

http://www.wana.com.au/


Toivottavasti näistä on apua.


:cool:

*Linkit editoitu Jouko

[Editoitu 12/6/03 @: Jouko]

iina23

Hei Fogs!

Kiitos sinullekin hyvistä linkeistä. Kyllä noista linkeistä löytyy aika paljon infoa! Mukavaa kun viitsit ilmoittaa minulle noista linkeistä. Nyt ei auta muu kuin alkaa etsiä vastauksia moniin askarruttaviin kysymyksiin...

Terkuin, Iina

 ;)

Mixu

Tänään löysin tämän sivuston ja olen jo vuosia ollut kiinnostunut australiasta ja ehkä jopa sinne muuttamisesta!

Vaatimukset näyttävät olevan melkoiset maahan pääsemiseksi, työpaikat ym...

Joten kysymys kuuluu: jos on rahaa, eli kuvitellaan että olisin miljonääri niin onko sillä mitään paino arvoa siihen että pääsisin maahan helpommin? Tarkoitan että tulisin asumaan omilla varoillani, en siis välttämättä töitä tekemään.

En siis ole esimerkin miljonääri mutta jos olisin niin...?

iina23

Hei vaan kaikille!

Olen 22-vuotias neitokainen ja valmistun leikkaussalisairaanhoitajaksi. Olen hieman suunnitellut muuttoa Australiaan sikäli mikäli se onnistuu. Tarvitseeko minulla olla valmistumisen jälkeen työkokemusta sairaalassa työskentelystä kotimaassa vai voinko tehdä sitä työtä Australiassa? Entä jos en voi leikkaussalissa työskennellä, voinko tehdä jonkin muunlaista sairaanhoitajantyötä? Täytyykö sitä ennen suorittaa joku kielikoe? Mitenkä Suomen ammattikorkeakoulututkinto hyväksytään siellä? Tietoa kaipaava odottelee vastausta...
 

Tepa

G'day,

Olen entinen Aussilainen. Asuin 27 vuottaa sitten (huh huh) Canberrassa n. 8 vuotta. Kävin kouluja Duffy Primaryssa ja Holder High Schoolissa mutta valitettavasti vanhempani halusivat takaisin Suomeen ja sukulaisten luo. Sopeutuminen Suomalaiseen yhteiskuntaan oli vaikeaa ja vaati monen vuoden opettelu. Ainut mihin en ole vielä tähän päivään mennessä sopeutunut on sää.
Olen haaveillut takaisin muutosta jo tosi pitkään mutta aina on elämän tilanteeni ollut sellainen ettei se ole ollut mahdollista.

Kävin mieheni kanssa lomalla Australiassa n. 4 vuotta sitten ja kipinä muuttoa varten vain vahvistui. Mieheni vihdoinkin ymmärsi mitä varten olin aina vuosien varrella huokaillut, hänkin innostui muutosta :D.

Olen lukenut joitakin teidän foorumeja ja minusta pysyvä muutto Australiaan näyttää aika vaikealta. Mistä niitä pisteitä tavalliset duunarit saavat kasaan?
:??
Onko muuta mahdollisuutta kuin kerätä pisteitä ? Saakohan mitään lisä-etua että on asunut maassa ?

Noh.. toivottavasti :sormetr saan asian selvitettyä ennen kuin ikä tulee vastaan.

Voisko joku valaista asiaa lisää :god:
tai muutan vaan kirjoitella. Olisi kiva kuulla mielipiteitä tai kommentteja
:eye:

No worries mate :XXXX

t. Tepa

MH

Tepa!

Oletko asunut siellä niin että olisit ensimmäisestä 18. ikävuodesta asunut vähintään 9 vuotta jos tämä ehto täyttyy voit hakea viisumia special migration luokassa etkä tarvitse mitään pisteitä kunhan luokan muut ehdot täyttyvät.

Marko


PS. huomasinkin että puhuit tuolla kahdeksasta vuodesta mutta ehkä kannattaa kysyä kuitenkin tuota vaihtoehtoa vaikka aika ei ihan täyty lisää tietoa http://www.immi.gov.au

Tepa

Marko !

En valitettavasti ollut kuin 14 kun lähdin maasta. Mutta KIITOS vinkistä :peukkuy, tarkistan asian.
Täytyy vain kahlata läpi noita immi.gov nettisivuja jos löytyis jotain uutta vinkkiä.

On se kummallista kuinka vaikeaa se onkaan päästä tähän maahan kun mihin tahansa muualle (paitsi usa) voi vaan mennä ja olla.
Kun aikoinaan menin Aussiin niin valtio maksoi matkat. Laivamatka kesti South Hamptonista Sydneyhin 5 viikkoa !!
Perillä meidät "suljettiin" aidattuihin alueisiin ja majoitus oli aaltopellistä tehdyt yhden huoneen majat. Ulkona oli yhteiset suihkut ja vessat. Se vasta oli mielenkiintoinen kokemus. Sieltä alueelta ei saanut lähteä ilman lupaa mutta mehän karkasimme yön turvin. Sorry alan taas intoilemaan. Näitä selviytymistarinoita kyllä riittää :D

Oisko muilla hyviä "ensikosketus" tarinoita ?

Tepa

MH

Tepa!

Lähtöiällä ei ole merkitystä kunhan tuo yhdeksän vuoden jakso sijoittuu ikävuosille 0-18v.

Eräs tuttavani on sanonut että maahan pääsy on vaikeaa vain sen takia että kansalaiset saavat päättää mihin heidän verorahojaan käytetään eli sinne ei kaivata yhteiskunnan elättejä. Voi vain kuvitella millainen joukko siirtolaisia sinne menisi esim. aasian maista ja niistä suurin osa sellaisia joilla ei ole edellytyksiä tulla siellä omillaan toimeen tässä ainakin yksi syy miksi pääsy on vaikeaa.

Itselle on muodostunut sellainen käsitys että ne joilla ehdot täyttyvät ja on riittävät valmiudet tulla omillaan toimeen niin kyllä saavat viisumin mutta viisumin haku prosessin joutuu käymään läpi joka tapauksessa.

Marko

PS. Korjatkaa jos olen väärässä

Minna

Terve :D
Matkustin Ausseihin viime syksyna work&holiday-viisumilla ja viihdyinkin maassa 10kk.:D

Nyt olen sitten palannut takaisin Suomeen,sellaset 5 paivaa taalla viettanyt.Kaikki uudet kaverit jai ausseihin joten nyt on sitten kamala ikava takaisin.:itkeOpiskeluni alkavat kuitenkin ja kestavat sellaset 1½ vuotta.Mietin etta millasetkohan mahdollisuudet minulla olisi paasta Ausseihin jos laittaisin nyt paperit menemaan?

Niin no tuskinpa niita mahdollisuuksia kovin monia on vai mita?Tassa vaan haaveilen...
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

Jaaks

Minna :D

Mistas tiedat, jos et laita papereita vetamaan :??

Voipi olla, etta onnistuukin :D

Minna

Jaaks :D
No niin...sitahan voisi vaikka kokeillakkin.:eye:
Kavin tutustumassa noihin Immigration-sivuihin mutta tekstia oli niin paljon etta tuli ihan silmat kipeiksi...mikas lomake sielta pitaa oikein valita??:??
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

Jaaks

Minna :D

Riippuu tietysti siita minkalaista viisumia haluat hakea ja ennenkaikkea mihinka pystyt tayttamaan vaatimukset, ja vain sina tiedat sen :D

eevis

Minna :D

Mä aloitin muistaakseni näistä viisumityypin miettimisen:

Jos "vain" töihin haluaa mennä:
http://www.immi.gov.au/faq/work/index.htm

Ja temporary residentin viisumimahdollisuudet:
http://www.immi.gov.au/allforms/temp_res.htm

Jos oikein pysyvämpää oleskelua haluaa, Migration FAQs & info:
http://www.immi.gov.au/faq/migrate/index.htm

Cheers :cool:
eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


Tepa

Minna,

Kävin kans tutustumassa noihin immi.gov sivuihin ja olen samaa mieltä, siellä menee ihan sekaisin :mad:. Oletko ajatellut vaikka hakeutua opiskelemaan Australiaan? Jos sinulla on tuttuja siellä jotka "sponssais" sut voisit kokeilla sitä kautta myös. Mutta joka tapauksessa paljon paperitöitä se vaatii. Käy katsomassa ensin mihin kategoriaan sovellut otsikosta "Migrating to Australia" ja jatka siitä.

Itse printtasin ulos sieltä ohjeistuksia ynm. joihin meinaan tutustua rauhassa jotta homma menee oikein. Se kuitenkin maksaa jonkun verran dollareita :itke

mahdollisuuksia on aina, ne pitää vain löytää. Onnea !! :peukkuy

Tepa :)

Jaaks

Tepa :D

"...Kävin kans tutustumassa noihin immi.gov sivuihin ja olen samaa mieltä, siellä menee ihan sekaisin..."

Miten niin menee sekaisin :??

Mita etsit :??

Kerro niin loydetaan, jos se on mahdollista :D

Cheers

Tepa

Jaaks
Jos ei tiedä mitä oikein on etsimässä niin siellä sivuilla pyöriminen tuntuu aika turhauttavalta.
Olen itse käynyt niillä sivuilla nyt monet kerrat ja koska sain Markolta hyvän vinkin tiesin mitä olin hakemassa ja pienen etsimisen jälkeen löysin oikeat sivut. Jos Minna ei tiedä mitä on hakemassa niin sen oikean paperin löytäminen on aika vaikeaa.

Mietin vain onko ketään kenelle voi soittaa ja tiedustella että mihin kategoriaan parhaiten soveltuis?  Haluaisin itse varmistua siitä että haen oikeilla papereilla. Se kuitenkin maksaa aika paljon rahaa.

Omistan 2 kissaa joista en haluaisi luopua. Miten eläinten tuominen maahan onnistuu, Onko pitkät karanteenit?

Päivän paistetta kaikille :D

Tepa

LauraK

moi Tepa! Olen itse lähdössä Melbourneen 2½ vkon päästä ja kissa lähtee matkaan 1½ vkon päästä. Karanteenissa joutuu olemaan n.3kk, kun tämä lähtö tuli niin äkkiä. Anyway, käy katsomassa tämä AQIS:n dokumentti. siitä selviää kaikki! Mutta muista alkaa hoitamaan kissojen rokotukset (rabies) jne. hyvissä ajoin, sillä siitä riippuu kuinka kauan kissasi joutuvat olemaan karanteenissa. parhaimmillaan muistaakseni vain 30 päivää!!

http://www.affa.gov.au/content/output.cfm?ObjectID=D2C48F86-BA1A-11A1-A2200060A1B01896

Jaaks

Tepa :D

Ymmarran, etta voi olla turhauttavaa pyoria siella sivuilla jos ei itsekaan tieda mita hakee, mutta miten luulet minun voivan tietaa mita Minna tai sina tai joku muu hakee :?? ilman sen enempaa selittelyja.

Apua saa aivan takuulla, jos sita vaan osaa edes osviittaisesti pyytaa ja edes vihjaista mita ollaan hakemassa :D

Niiden sivujen (hakemusten) loytaminen on hyvin helppoa; nehan on kaikki numeroitu ja nimetty jokainen tarkalleen omaan tarkoitukseensa :o

Minna

Heippa Jaaks :D

Niin siis ma nyt ainakin aluks yritin loytaa niita pisteytys-juttuja sielta Immi-sivuilta...kerrotaanko ne siella jossain...etta minkalaisista jutuista niita pisteita voi oikein kerata?:??

Apu olis tarpeen...:)
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

Jaaks

Minna :D

Pisteytys jutut loydat sielta "Booklet 6" ja sivulta 32 eteenpain :

http://dima.cardgate.net/General_Skilled_Migration/1119.pdf

Good Luck :D

Jaaks

Vegemite

Terve Tepa.

Hieman samanlaisen historian omaava suuresta joukosta, noin 30 vuotta sitten Vic/Qld.

 Aikoinaan joku meni (en minä) Helsingissä konsulaattiin ja kertoi jos muistan oikein-" Pitäisi olla valmiina työpaikka, asunto, tuttu/tuttuja jotka turvaavat sun olon jos tulee"ongelmia", ammatti, hyvä terveys, ym.  Tästäkin tapahtumasta on jo aikaa, todennäköisesti on asiat menneet vieläkin hankalammaksi, ottaen huomioon yleismaailmallisen nyky tilanteen.

Siis ainakin meille tavallisille "duunareille" ei ole niin helppoa päästä takaisin.
 Yrittäkää kumminkin kovin ja entisiin tuttuhin yhteyksiä ja paljon kysymyksiä heille--"että mites ois?"

 Katsotaan tässä "kesän" aikoihin jos Aussista sattuisi tulemaan joku tuttu, niin pitää kysellä asioista--"että mites ois".

Kerrotaan jos on kerrottavaa sitten myöhemmin, joku väittää että uskossa on hyvä elää--tiedä nyt tuosta?

Tsemppiä kumminkin haaveilijat !:sormetr

Minna

Terve :D
Minapa sitten selasin lapi noi pisteytys hommat ja oisin vaan ihan mielenkiinnosta tayttanyt tuon pisteytys-laatikon ja katsonut etta millaset mahkut olis mutta se ei antanut mun tehda sita..missa vika:?

Help me!!!:??
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

Tepa

ja se siitä :itke siirtolaisuudesta. Minulla oli kaksi optiota, joko hakea entisenä asukkina tai hakea työläisenä. Käytiin mieheni kanssa pisteet läpi mutta emme saaneet tarpeeksi kasaan jotta olisimme voineet hakea. Meidän kummankaan työ ei esiinny siinä pitkässä listassa !!!
Toinen vaihtoehto oli se enstisenä asukkina hakeminen mutta koska siihen vaaditaan 9 vuotta asumista ja minulla se jää vähän vajaaksi, otin yhteyttä Canberaan sinne missä nämä hakemukset käsitellään ja parin viikon odotuksen jälkeen sain viestin että ei kannata näillä näkymin hakea.:nuttu:
Eli se siitä sitten :itke

t. Tepa :(

MH

Ja noinko vähällä ajattelit antaa periksi, jos ei yritä ei voi onnistua:D:D

Tepa

Noh mitä MH ehdottaa :eye: ?

Pitäis kuitenkin saada se työlupa ennen kuin voi lähteä ja olen liian vanha saamaan working holiday viisumin. Mutta hei, ehkä en tiedä kaikkia vaihtoehtoja mitä on olemassa. Olen kuitenkin lukenut kaikki osiot sieltä immi.gov sivuilta + liitteet ja en löydä itselleni sopivaa vaihtoehtoa.
Mutta otan mielelläni ehdotuksia vastaan  :god:
t. Tepa ;)

Silppu

Tepa, tässä ehdotuksia ;)

:peukkuy Yritä saada lähisukulaisesi (esim. veljenpoika) Australiaan puskaan asumaan PR-viisumilla, ja kerää itsellesi ylimääräiset 15 sponsoripistettä. Tiedä vaikka riittäisi omaan viisumiin.

:peukkuy Jos on riittävästi rahaa, niin sijoita Australiaan perustettavaan yritykseen, ja yritä saada bisnes-viisumia.

:peukkuy Katso riittääkö pisteet Uuteen Seelantiin, ja yritä sen jälkeen muuttaa sieltä Ozzeihin.

:peukkuy Kouluta itsesi Suomessa ammattiin josta saat lisää pisteitä. Tarvittaessa ole työssä siinä ammatissa Suomessa, jotta saat täydet pisteet

Silppu

MH

Tepa!

Meillä on ollut viisumi asia nyt käsittelyssä n. 9kk ja sinä aikana olen huomannut sellaisen asian että vaatimusten tarkoitus on selvittää hakijan kyky tulla omillaan toimeen uudessa maassa ja uudessa tilanteessa ja käsitykseni on se että pystytpä millä tahansa keinolla osoittamaan sen että omaat sellaisen taloudellisen tilanteen ja toimintakyvyn Australiassa että pärjäät omillasi niin tietyistä asioista voidaan joustaa.

 Ainoa pelko viranomaisilla on siitä että hakija joutuu lähimmän vuoden tai kahden kuluessa yhteiskunnan elätiksi jota he eivät halua.

Korostettakoon vielä että meillä ei näitä ongelmia ole ollut mutta viranomaisten kanssa käydyssä kirjeenvaihdossa on tämä asia tullut rivien välistä luettuna täysin selväksi.

Eli mieti mitkä on ne teidän vahvuudet ja etsi niitä lähinnä oleva viisumiluokka ja paperit vaan vetämään ja sen jälkeen omilla toimilla tekemään asioita joista heruu lisä plussaa.

Riskinä on tietysti se että prosessi on turha ja rahat menevät hukkaan mutta ei ainakaan tarvi myöhemmin ajatella että miksi en EDES kokeillut. En väitä että tie on helppo mutta niin kauan kuin on toivoa kannattaa taistella JOS TODELLA HALUAT SINNE PÄÄSTÄ.

Marko

Edit: Sanoisin vielä että jos prosessiin laitettava summa tuntuu ylitsepääsemättömältä niin silloin voi olla vaikeaa myöskin talodellisen aseman todistaminen Aussi virkamiehille

Tepa

Hei Silppu,

Kiitos :D piristit päiväni.

t. Tepa

Tepa

Marko,

Ihan samaa olen itsekkin ajatellut luettuani monien ihmisten viestejä ja näitä hakemuksien ohjeita. Pääasia on se pärjääminen, ja tiedän että me pärjättäisiin siellä. Mutta ongelmani on etten sovellu hakijaksi missään kategoriassa. Miten voin hakea esim työläisenä kun pisteet eivät riitä ja sehän on se perusedellytys jotta viranomaiset huomioisivat hakemukseni. Raha ei ole se ongelma mutta en silti haluaisi heittää sitä turhaan menemään. Ja onhan siinä muutenkin iso projekti käännättää kaikki työ ja koulutodistukset englanniksi puhumattakaan lääkärintodistuksista.
Se kaikki olisi vaivan arvoista jos tietäisin että lähtökohdat ovat oikeat ja olisi mahiksia saada muuttolupa.
En kuitenkaan meinaa luovuttaa vaan mietin edelleen muita vaihtoehtoja. Toivottavasti sinua onnistaa :peukkuy. Kerro sitten miten kävi.
t. Tepa :XXXX

MH

Todistuksia ei tarvitse vielä hakuprosessin aikana käännättää elleivät sitä erikseen pyydä näin siis ainakin meillä. Lääkärin todistus taas tehdään australian valtion hyväksymälle kupongille joten se on valmis sellaisenaan ja lääkäriksi käy siis Australian kyseiseen tehtävään hyväksymät lääkärit eli ainakin munkkiniemen dextrassa on sellainen, joka varmaan käy kun espoossa majailet siitä meille tuli kuluja muistaakseni n. 600e/2hlöä muita sitten ovat virkatodistuksia ym. jotka pieniä kuluja. Virkatodistuksetkin kannattaa tilata maistraatista silloin saat ne suoraan englannin kielisinä.

Mistä muuten kysyit sitä special visan tietoa joka liittyy sun siellä asumiseen, Canberrasta vai Berliinistä jos jälkimmäisestä niin varmaan kannattaa kysyä Canberrasta uudelleen. Mekin lähetettiin paperit ensin berliiniin niinkuin halusivat josta ne sitten tuli takaisin ja pyydettiin lähettämään suoraan Canberraan ja tähänkin sekoiluun kului aikaa lähes 2 kuukautta.

Ps. uskon että sinnikkyys palkitaan, ei kannata luovuttaa. Itsekin olen saanut dunderilaisilta u2u:na kannustavia viestejä vaikka välillä on tuntunut siltä ettei mikään mene niinkuin haluaa

Jari_2

LainaaAlkuperäinen postittaja Silppu

:peukkuy Katso riittääkö pisteet Uuteen Seelantiin, ja yritä sen jälkeen muuttaa sieltä Ozzeihin.



Ihan mielenkiinnosta, onkos kukaan tehnyt vertailua noissa pisteytyksissä NZ ja OZ välillä.

Muuttovirtaa taitaa olla enemmän Uudesta-seelannista Ausseihin päin. Mutta työpaikkojakin sit suhteessa vähemmän, eli :??

Jari

Silppu

Tässä linkki Uuden Seelannin immigration sivuille:

http://www.immigration.govt.nz/migrant/

Uudessa Seelannissa on päälinjana hieman erilainen kaksivaiheinen systeemi, eikä järjestelmiä voida suoraan verrata toisiinsa. Lienee parasta että jokainen tutustuu itse sivuihin, ja katsoo josko pisteet riittävät. Itselleni jäi fiilis että ainakin pysyvä oleskelulupa on vaikeampi saada sinne. Mutta jokaisen tilanne ja työkokemus ovat erilaisia, joten mene ja tiedä :??

Työpaikkojahan Uudessa Seelannissa on tosiaan suhteellisesti enemmän, työttömyysprosentti alle 5, eli täystyöllisyys.

Silppu:D

J-ASSU

Eli siis minulla on nyt paljon kysymyksiä joihin tietysi haluaisin vastauksia joiltakin eli Australiassa asuvilta. Haluaisin muuttaa Australiaan yli kaiken mutta se ei kyllä vielä käy koska olen vasta 14 -vuotias.. Siksi aloitankin rahan keräämisen, vanhempien ympäripuhumisen jne ajoissa. ;)

Voiko Australiaan muuttaa ihan muuten vaan? Paljon siitä "luvasta" pitäisi maksaa (jos pitää mitään lupaa hakeakaan)? Kannattaako mennä au pairiksi vai töihin? Miten vanhana itse lähditte sinne?? Minkä kautta, esim. yhteisön ja miten siellä pärjää ensinnäkään?? Kertokaa vaan ihan koko tarina alusta loppuun jos jaksatte. :D

Voiko aussi -aksentin saada vaikka muuttaisi sinne vasta noin 20 -vuotiaana ja osaa todella hyvin englantia? Itse osaan englantia kyllä (kansainvälisessä koulussa olen nimittäin), ja alkaa tuntua jo aika epätoivoiselta aksentin saaminen.. :( Osasitteko itse puhua englantia kun muutitte Ausseihin? Mihin paikkaan kannattaisi muuttaa jos aikoo hakea joskus tulevaisuudessa töihin lentäjäksi jossain Australialaissessa firmassa? Toivottavasti saisin vastauksia!! :pyhimys

Terveiset Suomesta kaikille Australiassa!

KIITOS!
-jassu

jounij

Hyvin suureen osaan kysymyksiäsi on täällä aiemmissa keskusteluissa vastattukin. Koska olet vasta 14-vuotias, sinulla on  hyvinkin neljä vuotta ja varmaan enemmänkin aikaa lueskella noita aiempia keskusteluja. Tässä ensin tärkein vinkki: Tämän sivun vasemmassa yläkulmassa on HAE-toiminto. Sieltä yhdellä hakusanalla hakemalla löydät sanan sisältäviä viestejä. Esimerkiksi sanalla "viisumi" saat sivutolkulla luettavaa muuttamiseen (tai vaikka vierailuunkin) vaadittavan luvan hakemisesta.

Tietyn aksentin (korostuksen/murteen) oppiminen myöhemmällä iällä tulee hankalammaksi, koska omaa kieltäsi ja murrettasi puhuessasi suun kaikkia lihaksia ei tule käytettyä samalla tavalla kuin jonkun toisen murteen ja/tai kielen puhumisessa. Niinpä myöhemmällä iällä omalle kieliryhmälle tyypillisestä korostuksesta eroon pääseminen vaatii kielitaitojen lisäksi melkoista suun lihasten jumppaa. Miksi vaivautua?! Australiassa kyllä ymmärretään murteellistakin englantia, ja siihen ollaan tässä kansojen sulatusuunissa myös totuttu siinä määrin, ettei murteellista englantia puhuvia katsota kieroon.


Ylpeänä alkuperästään ja siten mielellään jotain suomalaistakin puheessaan säilyttävä
Jouni
Canberra

J-ASSU

No kiitos kuitenkin vastauksesta! :D
-jassu