Viisumi vs. Working holiday

Aloittaja AP, marraskuu 02, 2004, 02:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AP

Tervehdys!

Osaatteko sanoa kuinka tarkkoja työajan suhteen ollaan WH-passilla matkustaville? Eli pitäisikö mun hommata (25v.)jokin toinen viisumi, kun haluaisin työskennellä vuoden samassa yrityksessä Ausseissa?

Eli:
Kuvitellaan että saan Suomesta käsin työpaikan vähintään vuodeksi, niin miten silloin pitäisi toimia?
Haen työtä IT-alalta ja käsittääkseni sillä alalla on pulaa hyvistä työntekijöistä Ausseissa. Koulutustausta itseltäni löytyy hyvän työkokemuksen kanssa.

Ps. Mites sukulaissuhteet vaikuttavat tähän? Sukulaisia löytyy myös sieltä mutta kuinka läheisiä täytyy olla???

Kiitti etukäteen, ;)


AP

MH

http://www.immi.gov.au

sieltä löytyy kaikki etsimäsi tieto viisumeista ja niiden rajoitteista

Jouko

AP,

Toi vuosi on kyllä liikaa yhdentyönantajan palveluksessa työskentelemiseen. Tiedät varmaan että WH viisumin omaava matkailija voi työskennellä 3kk yhdelle työnantajalle. WH viisumin tarkoitus on antaa lomalaiselle lailliset mahdollisuudet työskennellä väliaikaisesti matkakassaa kartuttaakseen ja samalla kierellä maata. Tuohon mainitsemaasi kuvioon löytyy omat viisumiluokat tuota MH mainitsemalta immin sivulta.

Samoin lukemalla aikaisempia viestiketjuja läpi löydät varmasti hyviä vinkkejä, jotta saat homman onnistumaan laillisesti. :peukkuy

Katso vaikkapa tämä Skilled,
http://www.immi.gov.au/work/sponsored_skilled.htm

tai

Sponsored jos sinulla on jo sponssori tiedossa,
http://www.immi.gov.au/work/sponsored_skilled.htm

Ja mitä tulee tuohon IT alan työvoimapulaan, niin kyllä niitä töitä hyville työntekijöille yleensä löytyy mutta, hakijalla pitää olla jokin erityisosaamista jota paikallisilta ei löydy, sillä heillä on yleensä selkeä kotikenttäetu.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

AP

Kiitoksia infosta!

Osaatteko sanoa noin ajan kauan tämmöinen prosessi kestää ja paljon se tulee maksamaan? Olen aika noviisi vielä tässä projektissa....

Niin ja onko sinne Ausseihin tällä hetkellä miten vaikea päästä ylipäänsä, jos on kuitenkin hyvä koulutus ja työkokemus ja varmasti jotain erikoisosaamista???!

Mitenkäs luulette että prosessi toimisi, jos saisin vaikka Suomesta Nokian kautta töitä sieltä??




Thanks!

McMaster

Itse tulin Ausseihin kahdeksan kuukautta sitten WH viisumilla, tyopaikka oli jo tiedossa, mutta WH:n sai nopeiten. Ja se on sitten muunnettavissa sponnsatuksi/pysyvaksi oleskeluluvaksi. Tyonantaja sitten sponssasi mut ainakin pariksi vuodeksi nyt alkuun. Saahan sita sitten jatkettua tai anottua pysyvaa oleskelulupaa. Pysyvan oleskeluluvan paperit onkin jo haettu, joten nyt onkin niiden tayttaminen ja tarvittavien papereiden hommaaminen edessa.

Siihen liittyen olisikin muutama kysmys, mita kaikkia papereita ne sitten haluaa, kun itse sain sen kuvan, etta eivat paljon muuta halua, kuin todistukset kaulutuksesta ja terveydesta.

Sitten tuo kun siina kysytaan, etta onko saanut aseellista koulutusta, niin lasketaanko meikalaisten armeija sitten tuohon aseelliseen koulutukseen. Ja kun sen alla kysytaan mita kursseja on sitten kaynyt, niin mitas siihen sitten laittaa, kun ei mitaan kursseja mun papereissa mainita, vain palvelusaika, arvosanat ja siina se melkein sitten onkin.

Onko syntymatodistus valttamaton, vai kayko esim passi todistukseksi iasta?

Ja loytyyko nuo pisteet siihen (skilled imigration) taulukkoon siita booklet 6:sta, kun oli paassyt loppumaan kun viimeksi siella kavin, ja netista en ole viela kerinnyt hakemaan pdf:aa, enka sita tulostamaan nyt paasisikaan ja koneelta ei ole mahdollisuutta lukea talla hetkella.

Kiitoksia!

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja McMaster
...lasketaanko meikalaisten armeija sitten tuohon aseelliseen koulutukseen. Ja kun sen alla kysytaan mita kursseja on sitten kaynyt, niin mitas siihen sitten laittaa, kun ei mitaan kursseja mun papereissa mainita, vain palvelusaika, arvosanat ja siina se melkein sitten onkin.

Kirjoita siihen kohtaan vain jotain tyyliin "mandatory national service in the Finnish Defence Forces, served xx months in zz troops". Pyytävät toimittamaan lisätietoja, jos tarvitsevat (tuskin tarvitsevat - kyllä Suomen maanpuolustustaitojen opettelupakko on Australian viranomaisten tiedossa).

LainaaOnko syntymatodistus valttamaton, vai kayko esim passi todistukseksi iasta?

Ei valitettavasti riitä passi, vaan joudut tilaamaan virkatodistuksen sieltä, missä olet Suomessa kirjoilla. Se pitäisi saada suoraan englanninkielisenä - ainakin minä sain omani Vantaan kirkkoherranvirastosta. Pyydä se vaikkapa "viranomaisia varten".


Itsekin virkatodistuksen kansalaisuusanomusta varten hankkimaan joutunut
Jouni
Canberra

Jaaks

Jouni :D

Minulla kavi pelkka passi (kaikki kolme passia sitten 1989 eli taytyi olla se passi jolla alkuperaisesti saavuin maahan viisumeineen) ja tietysti tyonantajan todistus minun tuntemisestani viimeisen 7 vuoden ajalta allekirjoitettujen valokuvien kanssa.

Kerroin vain haastattelussa, etta Suomessa ei ole "birth certificates" ja haastattelija rouva sanoi sen olevan melko yleista useidenkin euroopan maiden kohdalla, eika ole mikaan ongelma :D

jounij

Juu, samanlaiset tutun lakimiehen todistamat paperit + valokuvat jouduin minäkin toimittamaan. Passeista riitti vain nykyinen voimassaoleva, vaikka olisi minulla edellinenkin ollut tallessa. Virkatodistuksen hain suosiolla, sillä aiemmin Arjan hakiessa kansalaisuutta hän myös oli sinun laillasi selittänyt, ettei Suomessa sellaista paperia ole olemassakaan. Arjan haastattelija oli tuon selityksen hyväksynytkin, mutta myöhemmin Arja sai siirtolaisuusvirastosta kirjeen, että aikaa syntymätodistuksen toimittamiseen on kolme kuukautta tai kansalaisuushakemus raukeaa. Sitten jostain juolahti mieleen, että virkatodistus voisi menetellä syntymätodistuksen korvikkeena, joten sellainen tuli sitten Arjalle hankittua Suomesta (sitä ei voinut hankkia esim. suurlähetystöstä tai paikallisesta seurakunnasta), ja se kelpasikin.

Eli jälleen kerran huomataan, että asia kuin asia on riippuvainen siitä, miten näitä hakemuksia käsittelevät viranomaiset tulkitsevat sääntöjä!


Todistelee
Jouni
Canberra

Tuipa

Virkatodistuksista,
Ainakin Helsingin seurakuntayhtymältä voi tilata virkatodistuksen netin kautta: https://www.helsinginseurakuntayhtyma.fi/cgi-bin/keskusrekisteri/tilauspalvelu/virkatodistustilaus.cfm
Tilauskaavakkeessa kysytään millä kielellä,  mihin tarkoitukseen ja mitä tarvitaan (eli syntymä, vihkitodistus, lapset, vanhemmat yms.)
En tiedä onko muilla paikkakunnilla moista toimintaa, google kertonee...
Todistus muuten tulee reilussa viikossa laskun kanssa! Loisto palvelua (Tilasin omani viime reilu viikko sitten ja tänään tuli postissa)

Anski

Eivat kylla joka paikassa niin tarkkoja ole tuon kolmen kuukauden saannon suhteen.
Ite oon WH viisumilla liikenteessa ja olen ollut nyt puoli vuotta samassa tyopaikassa, eika ole kukaan kysellyt mitaan.
Mutta mun tyonantaja tuntuu olevan melkonen cowboy muutenkin, verojakaan en maksanut neljana ensimmaisena kuukautena ollenkaan :o
Mutta kylla mulle passaa:D

MH

verojakaan en maksanut neljana ensimmaisena kuukautena ollenkaan


Täällähän noista kannattaa kehuskella:nuttu:

Milka

Anski,

Muista etta vaikka tyonantaja olisi tehnyt virheen eika ole pidattanyt palkastasi veroja, veroviranomaisten edessa siita vastaat sina, eika tyonantaja ja viimeistaan veroilmoituksen tehtyasi saanet laskun maksamattomista veroista.

t. Milka

Jaaks

Aivan oikein Milka :D

ja noista tyoantajan tekemista virheista voisi kertoa monta tyontekijalle surullista tarinaa :itke jolloin maksettavia on tullut jopa tuhansia sakkomaksujen kanssa.

Kannatta siis aina kysya tyonantajalta virallista Group Certificate.

Yhdyn myos taysin MH:n mielipiteeseen, etta jos tuuri kay ja tyonantaja sanoo pidattavansa vain vahan tai ei ollenkaan veroa, niin eipa juuri kannata lahtea julkisesti kehumaan :? ja sitten itse kantaa vastuu jos verotarkistus tulee :D


LainaaEivat kylla joka paikassa niin tarkkoja ole tuon kolmen kuukauden saannon suhteen

Tassakaan tapauksessa se tyonantaja ei ole valttamatta se "rikollinen" vaan tyontekija, joka rikkoo viisuminsa ehdot :?

MH

Tassakaan tapauksessa se tyonantaja ei ole valttamatta se "rikollinen" vaan tyontekija, joka rikkoo viisuminsa ehdot  

Tästä kun jää kiinni voi arvatenkin unohtaa myös kaikki muut viisumit joko rajalliseksi ajaksi tai kokonaan.

Kannattaa olla tarkka näissä asioissa ettei muutaman lisä doltsun kiilto silmissään aiheuta itselleen jatkossa tarpeettomia ongelmia.

Ausseissa olevien kannattaa katsoa muistaakseni Ke iltana  7.30 tulevaa ohjelmaa jossa käsitellään tullin ja rajaviranomaisten toimintaa siinä saa varsin hyvän kuvan siitä mitä käy jos yrität harrastaa vääriä(laittomia) keinoja maassa tai maahan saapuessasi. Jatkossa voi viisumin haku olla turhaa jos näistä jää kiinni sen verran tarkkaa touhua se on.

Jaaks

MH :D

Ei nyt sitten mitenkaan aiheeseen, mutta mites tyonteko maistuu takaisin koto Suomessa :confuse

Varmaan tulee ainaskin ikava :XXXX VB'ta :hahhaa

MH

Jaaks!

Työnteko:nuttu::nuttu::nuttu:

VB:n suhteen asiat on erinomaisesti KH:n sisko tuli tänään aamulla sveduista käymään ja siilä näytti olevan sitä pari laatikkoa takapaksissa joten illalla kait täytyy testata:XXXX:XXXX

Cheers mate!

datapair

MH

Lennän Suomeen 19.11. Ehkäpä siskosi VB:t ovat siihen mennessä loppu? Laatikollisia en tietenkään voi tuoda, mutta sen verran, että maku ei unohdu.

Olen Nummelassa perjantai-illan ja lauantain, ehkä voisimme ottaa mukit jossain paikallisessa ravintelissa?

Terveisin Tapio

Jaaks

MH :D


LainaaVB:n suhteen asiat on erinomaisesti

Hyva kuulla, etta ei tarvitse huolehtia hyvinvoinnistasi :hahhaa

KH'lle myos paljon terveisia H'lta ja tietysti minultakin ja erityisesti pikkutytoilta, jotka vielakin puhuu niista suklaista :XXXX

MH

Tapio!

Laita u2u (sullahan taitaa olla mun maili osoitekin) viestiä sen viikon alussa niin annan tarkempia yhtestietoja ja osaan sanoa jo jotakin loppuviikon työkuvioista.

Marko

MH

Jaakko!

Kerrotaan, heräsi ajatus että olispa yhtä helppoa saada nämä "isot" tytöt onnelliseksi

Jaaks

MH :D

Lainaaolispa yhtä helppoa saada nämä "isot" tytöt onnelliseksi

Onhan se - nakisit vaan ne hymyt nykyisin aamuisin, kun murot syodaan Marimekko kipoista ja kahvit juodaan Marimekko mukeista :hahhaa

Suurkiitos Teille molemmille :god:

McMaster

Vai virkatodistus. Kait se pitaa sitten tilata tuolta tampereelta missa synnyin, ja missa viimeksi kirjoilla suomessa olin. Pyytaa se vaikka aidin osoitteeseen ja voivat sitten maksaa sen alskun ja laittaa postissa sen tulemaan tanne pain.

Mites sitten kun tassa taas muistui mieleen. Kun siina kysytaan, etta miten haluat viisumin passiin, etta valitse joko lahin suurlahetysta tai jotain vastaavaa, tai laheta passi postitse Adelaiden konttoriin. Mutta kun se on tuossa 200 metrin paassa niin ei viitsisi sita postiinkaan laittaa :) Pitaa varmaan joku aika sopia tuonne konttorille  etta paasee jutskaamaan noista jutuista ihan henk koht.

MH

Jaaks!

Eipä kestä:D

Master:

Tilaa se virkatodistus vanhempiesi asuinkunnan maistraatista tulee parissa päivässä kotiin ja saat sen suoraan englannin kielisenä ainakaan meillä ei kirkkoherran virasto kirjoita kuin suomenkielisiä todistuksia

mette

Ymmärtääkseni tuo syntymätodistus tulee tilata  tuolta  Helsingin kihlakunnan rekisteritoimistosta. Vuonna 1996 englanninkielinen  syntymätodistus on maksanut  12markkaa.

mia_kr

kysymys mcMasterille tai vastaavassa tilanteessa oleville:

kuinka helposti olette voineet siirtää maahan tultuanne WH viisumin pysyvämmäksi? millä alalla täytyy olla että näin onnistuu? voiko esim. YTM onnistua tässä?
kiitos vastauksista!


LainaaAlkuperäinen postittaja McMaster
Itse tulin Ausseihin kahdeksan kuukautta sitten WH viisumilla, tyopaikka oli jo tiedossa, mutta WH:n sai nopeiten. Ja se on sitten muunnettavissa sponnsatuksi/pysyvaksi oleskeluluvaksi. Tyonantaja sitten sponssasi mut ainakin pariksi vuodeksi nyt alkuun. Saahan sita sitten jatkettua tai anottua pysyvaa oleskelulupaa. Pysyvan oleskeluluvan paperit onkin jo haettu, joten nyt onkin niiden tayttaminen ja tarvittavien papereiden hommaaminen edessa.

Siihen liittyen olisikin muutama kysmys, mita kaikkia papereita ne sitten haluaa, kun itse sain sen kuvan, etta eivat paljon muuta halua, kuin todistukset kaulutuksesta ja terveydesta.

Sitten tuo kun siina kysytaan, etta onko saanut aseellista koulutusta, niin lasketaanko meikalaisten armeija sitten tuohon aseelliseen koulutukseen. Ja kun sen alla kysytaan mita kursseja on sitten kaynyt, niin mitas siihen sitten laittaa, kun ei mitaan kursseja mun papereissa mainita, vain palvelusaika, arvosanat ja siina se melkein sitten onkin.

Onko syntymatodistus valttamaton, vai kayko esim passi todistukseksi iasta?

Ja loytyyko nuo pisteet siihen (skilled imigration) taulukkoon siita booklet 6:sta, kun oli paassyt loppumaan kun viimeksi siella kavin, ja netista en ole viela kerinnyt hakemaan pdf:aa, enka sita tulostamaan nyt paasisikaan ja koneelta ei ole mahdollisuutta lukea talla hetkella.

Kiitoksia!

Jaaks

Mia_kr,


Lainaakuinka helposti olette voineet siirtää maahan tultuanne WH viisumin pysyvämmäksi? millä alalla täytyy olla että näin onnistuu? voiko esim. YTM onnistua tässä?

Siinä onnistuu ihan kuka tahansa ja se on ihan helppoa, jos toisen viisumin ehdot täyttyy ja se, että tayttykö ne kohdallasi tiedät vain sinä itse :)