Posti perille muuton jälkeen

Aloittaja R?yh?, helmikuu 06, 2007, 01:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

R?yh?

Kertokaapa kuinka olette ratkaisseet muuttoilmoituksen Australiaan muuton yhteydessä, kun väliin mahtuu pari väliaikaisosoitetta? Kuviohan tulee olemaan tämä: Kun viisumi tulee, myydään talo, lähetetään muuttokuorma matkaan ja varataan lentoliput. Väkisinhän siinä tulee väliaika lentoa odotellessa, jolloin notkutaan sukulaisten ilona. Perillä Australiassa sitten majoitutaan myös väliaikaisesti lomahuoneistoon, kunnes sopiva talo löytyy vuokralle. Kuinka siis saada postit oikeaan paikkaan, ettei kerkiä kovin montaa laskua mennä perintätoimistolle asti? Eihän sitä muuttoilmoitusta millään viitsisi tehdä montaa kertaa, mutta jääkö muuta vaihtoehtoa? Ja kun sukulaiset asuu ihan eripuolella Suomea, niin kuinkas käy verotuskunnan yms. jos olen vähänkin aikaa kirjoilla siellä? Taitaa tulla aika soppa. Itse ajattelin ilmoittaa viranomaisille lähdöstä vasta kun poistutaan maasta. HHhmmm, tässä samalla, kun kirjoitan, tulee mieleeni, että voisinko kääntää postin väliaikaisesti sukulaisten luo, ilman virallista muuttoilmoitusta? Mutta vielä jää se ongelma siitä Australian osoitteesta.

Kuinka olette tämän tehneet? Ajattelenko liian vaikeasti?

Ihmettelee,

Räyhä

MH

Samoja ongelmia, ajattelin tehdä talon myynnin ja lähdön välillä postinjakelu muutoksen siten että noudan postin itse postista. Lähtiessä täytýy varmaan kääntää jonkun sukulaisen luo ja pyytää edelleen lähettämään Australiaan kun osoite selviää. sitten kun löytyy Australiasta pysyvämpi osoite niin teen vasta muuttoilmoituksen.

eevis

Räyhä :)

Ratkaisin alkuun asian siirtämällä kirjani Suomessa kotiin, missä pikkuveli ystävällisesti skriinasi postini ja lähetti laskujen tiedot minulle sähköpostilla, jotta voin ne maksaa nettipankissa. Pysyvästä ulkomaille muutosta pitäisi ilmoittaa viikon kuluttua muutosta, joten siinä ajassa ette varmaan sitä vakiosoitetta vielä Melbournesta saa. Eli joka tapauksessa menisi toisen ilmoituksen tekemiseksi. Eli mites ois ekaksi osoitteeksi työnantajan osoite, josta sitten saisitte sinne tulleet postit? Sitten kun on se oma kämppä, ilmoittaisitte sen osoitteen Suomeen? Silloin ei tarvitsisi jokaista osoitteenmuutosta ilmoittaa ja maksaa jokaisesta erikseen. Aussipostin kuukauden edelleenlähettäminenkin kun maksaa $11...

Verotuskunta ei varmaan teillä ehdi muuttua, vero.fi sanoo:

"Verotoimisto saa osoitteet suoraan väestörekisteristä, joten osoite ja kotikunta ovat yleensä verotoimiston tiedossa. Verokorttien henkilötiedot on kuitenkin poimittu laskentaan loppuvuonna 2006, jolloin esimerkiksi marras- tai joulukuussa tapahtunut muutto ei vielä ollut ehtinyt verotoimiston tiedostoihin. Verotuskunta vuodelle 2007 määräytyy sen mukaan missä on ollut kirjoilla 31.12.2006. Loppuvuonna muuttaneet ovat saattaneet saada verokortin vielä väärän kotikunnan tiedoilla, koska verokorttien tiedot on kerätty ennen tätä päivää."

Pakkohan teillä on joku osoite Suomessa ennen muuttoa voimassa olla (ettette ole kodittomia), eli minkä sitten pitäisit "vakituisena" Suomen osoitteena, josta kääntäisit postin väliaikaisesti sukulaisille? Tuskin sitä jo myytyä vanhaa taloa. Ehkä voisit siis tehdä osoitteenmuutoksen sinne sukulaisten luo, ja jättää sen käännön voimaan vielä kun muutatte ulkomaille. He voisivat sitten nopeammin reagoida niihin posteihin. Posti kyllä lupaa kääntää kuukauden ilmaiseksi postit ulkomaillekin, mutta kuinkahan kauan niiden tulo kestää? :confuse No tässä jotain ajatuksia, toivottavasti näistä on jotain hyötyä suunnittelussa.
Dees - We will bloody bounce back!!!


RUU

Räyhä, kerron miten teimme ja miten ehkä tekisimme seuraavalla kerralla.

Me muutimme kotoa pois 2 vk ennen maasta poistumista, sukulaisten luo kortteeraamaan. Mikäli oikein muistan, tein tuossa vaiheessa vain osoitteenkäännön postissa. Tänne saavuttuamme asuimme 4 vk tilapäisessä paikassa ja vasta sen jälkeen asetuimme aloillemme (tänä aikana sukulaiset hoitivat postisihteerin virkaa). Tein siinä vaiheessa virallisen muuttoilmoituksen postin edelleenohjauksella varustettuna (johon ostin lisäaikaa ihan sikatörkeän halvalla hinnalla: 15 e/v).
Vanhaan kotiosoitteeseen tulee edelleen postia ja niiden kääntely väliaikaiseen suomalaiseen osoitteeseen ja sieltä edelleen tänne näyttää olevan haasteellista postille. Ne postit, jotka tulevat väliaikaiseen osoitteeseen (esim väestörekisterin tietojen perusteella), tulevat aika uskollisesti tänne (luulisin, että 90% luotettavuudella eli jotain lähetyksiä on selvästi jäänyt matkalle). Normaalisti posti tulee tänne noin 10 päivässä. Laskujen kohdalla se on hiukan niukka aika, Luottokunnankin laskut tulivat yleensä vasta eräpäivänä tai vähän sen jälkeen (onneksi verkkopankissa on seuranta ja suoraveloitus keksitty).

Mitä nyt tekisin? Voi olla, että harkitsisin väliaikaisen postinkäännön jättämistä pois ja antaisin viimeisen 2 vk aikana postien kertyä vanhaan kotiin ja hakea ne sieltä pois. Tai sitten voisi kysyä, onnistuisiko jakelun keskeytys ja valtuuttaa joku sukulainen / ystävä hakemaan kertyneen nipun postista pois & lähettämään sen tänne? Ilona olisi mahdollisuus tehdä muutos suoraan vanhasta osoitteesta tulevaan vakituiseen osoitteeseen, jolloin kiemuroita ja hässäkkää on osoitteiden kanssa vähemmän.
Tiedä tuosta, kaikki tapaukset, sukulaiset ja asunnon ostajat ovat omalaisiaan. Yksi kombinaatio toimii hienosti, toinen ehkä ei.

Sitten pakollinen huomautus: Posti välittää Suomessa muuttuneet osoitetiedot suurelle joukolle organisaatioita (pankit, vakuutukset, lehtitalot, jne) silloin kun uusi osoite on Suomessa. Mutta ulkomaisia osoitteita ei välitetä eteenpäin vaan joudut itse huolehtimaan tiedot pankkiin, Luottokuntaan (erillinen lomake), ja vaikka minne.
Beats me, miksi tällainen ratkaisu on kehitetty :confuse . Ehkä Postin osoitetietokanta on niin määrämuotoinen ja rajoittunut, ettei se ymmärrä erilaisten osoitteiden päälle.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Sara&Pete

Heips RUU ja kumppanit :)

Tuohon että miksi Posti välittää vain Suomessa olevat osoitteet.. yksi syy on seuraava...tai no voin vastata vain yhden "osa-alueen" puolesta...Osoitteet välitetään Väestörekisterikeskuksesta, ainakin pankkeihin ja siellä taasen (nimimerkillä allekirjoittanut pankkivirkailija:roue) ei pankkien järjestelmään välity tuo ulkomainen osoite. Yleensä postia ei edes lähetetä ulkomaille. Joissakin tapauksessa sen saa sovittua mutta tällöin virkailijat ottavat asiakkaalle tulevat ilmoitukset.. tiliotteet jne.... ns. käsipoimintaan ja ne erikseen lähetetään asiakkaalle (normaalisti tiliotteet yms. menevät koneellisena postituksena suoraan asiakkaalle kiertämättä konttorin kautta). Syy miksi näin lienee kustannukset ja varmaan katsottu että koituu "liikaa" työtä :confuse siihen en ota kantaa.

Tänä päivänä kannattaakin suurimmaksi osaksi muutta laskut, tiliotteet sähköiseen muotoon jos ei ole jo tehnyt sitä. Aika paljon onneksi yrityksillä on jo tätä sähköistämuotoa saatavilla :D  Ainakin pankit, Luottokunta, puhelinoperaattorit, vakuutusyhtiöt ja liuta muita.

RUU

Kyllä meille tulee ihan kivuttomasti postit ulkomaiseen osoitteeseen, kunhan se vain on saatu päivitettyä osoiterekisteriin. Tämä siis koskien kahden pankin posteja (Nordeasta tulee jopa mainokset - mitäs me junioriklubin eduilla Espoossa?), Luottokunnan suoraveloitusilmoituksia ja muuta kivaa.
Visa-kortit vaativat manuaalityötä, sillä meillä ne tulevat aina konttoriin, josta ne saa käydä noutamassa. Nyt henk.koht.virkailijapalvelijamme ystävällisesti postitti ne tänne kunhan maksoimme postin osuuden kuluista.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Aikis

Mita muuten maksoi Ruu tuo luottokortti pankin valittamana? Minulle on Luottokunta laittanut kuriiirilla ja se oli muistaakseni 11 euroa.

RUU

Aikis, johan nyt on pientä ihmistä riistetty! Kapitalistin pahin riistäjä on näemmä toinen kapitalisti... :mad:
Koska halusin, että kirjeen kulkua voidaan seurata ja siitä saadaan Proof of Delivery (eli kuittaus vastaanotosta), postin about ainoa vaihtoehto oli EMS, hintaa n 40 e. Luottokunta olisi kuulemma veloittanut meiltä 50 e ja kirjeen kulun ajaksi kortti olisi disabloitu eli vanhakin kortti olisi ollut jäissä (joka vaihtoehto ei meille sopinut, etenkin kun Visaan on pitänyt pari kertaa turvautua varavaihtoehtona kun aussi-pankki on ollut poissa EFTPOS-linjoilta).

Pitäkin näemmä vaatia ensi kerralla 11 e hintainen toimitus kortille. Minulla on 3 v aikaa hioa vaatimukset kohdalleen... :D
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Sara&Pete

Hienoa RUU :pepsodent siis tuohon että olet saanut postin kulun toimimaan.. näin se palvelu pelaa. Lienee jonkin verran pankki / konttorikohtaista (lieneekö joskus virkailijastakin) tuo miten hyvin asiakasta palvellaan. Itselläni sattui joissain konttoreissa työskennellessäni että kiellettiin antamasta asiakkaalle tuollainen "erityiskohtelu" vaikka kuinka sanoin että minä voin hoitaa sen itse jne. Kylläpä otti pattiin ja hävetti ...  Hyvä että jossain vielä palvellaan asiakkaita :XXXX

Sara

R?yh?

Kiitos kaikille kokemuksista ja vinkeistä! Parhaalta vaihtoehdolta tuntuu tällä hetkellä tuo postin kääntäminen ensin jollekin sukulaiselle väliaikaisesti. Pelkkä keskeytys ei toimi, asuvat niin kaukana täältä, etteivät pääse piipahtamaan meidän postitoimistoon nippua hakemaan. Ja varsinaisen muuttoilmoituksen voisi tehdä sitten kun vakiosoite Ausseista on löytynyt. Olkoonkin sitten sallittujen aikarajojen ulkopuolella, sattuuhan sitä...:roue

No, jään vielä pohtimaan. Ja kerron sitten joskus myöhemmin, kuinka kävi!

Räyhä

Amalia

Minulla luottokortti on voimassa syyskuuhun asti jolloin olen Australiassa. Sovittiin pankin kanssa niin, etta laittavat uuden minulle postissa. Minun pitaa laittaa sitten virkailijalle sahkopostia kun olen saanut kortin ja han sitten aktivoi sen kun on saanut minulta viestin, etta kortti on perilla. Korttia ei voi kayttaa ennen aktivointia.

RUU

Ja Amalian tarinaan vielä jatkona, että kortin/korttien mukana todennäköisesti tulee kuittauslomake. Ainakin minun piti vielä lähettää se etanapostissa pankkiin vahvistaakseni virallisesti Luottokunnalle, että olen saanut kortit.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates