Tietoa kaivataan:MediCare

Aloittaja 9902084, helmikuu 25, 2003, 10:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Marika

Onko sukelluskurssin käynneitä eli tietoa siitä, kuuluuko peruskursseihin itsessään vakuutusta vai pitäisikö se ottaa jo Suomesta käsin?

viltsu

Suomesta en tiedä. Mutta jos ulkomaille (australiaan) menet sukeltamaan niin sulla pitää olla erikseen vakuutus joka korvaa sukelluksen. Halvin mitä tiedän on 60e ja sen saa IF:stä.

Jaaks

Marika :D

Eipa loytynyt montaa joihin kuuluu vakuutus ja jos se kuuluukin, niin hinnassa kylla nakyy :(

Australiasta on tullu nykyaan vahan niinkuin USA noissa "third party liability" oikeusjutuissa joten sukelluskurssien jarjestajille vakuutukset maksaisi aivan liikaa.  Siksi on tarpeellista olla oma vakuutus. :D


Tassa pari firmaa, jotka lupaavat vakuutuksen sisaltyvan hintaan:

http://www.divingcairns.com.au/divertraining_sc.html

http://www.prodive.com.au/courses/cairns/divemastercourses.asp

Eri asia on sitten mita se korvaa
:??:??:??

viltsu

Jaaks

Mitä vikaa on 60 euron vakuutuksessa joka korvaa sukelluksen? (äläkä nyt ota tätä kommenttia vihamielisesti)

Jaaks

Viltsu :D

Mites tuon nyt voisi vihamielisesti ottaa.
Olet mielestani tehnyt hienon tyon loytaessasi tuon vakuutuksen josta muidenkin pitaisi olla kiitollisia.

Ei siina ole mitaan vikaa, painvastoin vaikuttaa hyvin kohtuulliselta, mutta kun tuo Marika vaan halusi tietaa jos loytyy kursseja jotka jo sisaltaa vakuutuksen :D

Ja eipa niita tunnu montaa olevan ja ne joita on se vakuutus ei todellakaan ole halpa.

Cheers
Jaaks :XXXX

Tiimi10

Moi!

Mä myös tein tiedusteluja noiden matkavakuutusten suhteen ennen lähtöäni. Ensinnäkin Fennia, jota täällä on kovasti manostettu, sanoi mulle, että pitkäkestoista matkavakuutusta ei myönnetä kuin sellaisille, jotka on muutenkin asiakkaita. Voi olla etta kuuluisan veljenpojan kuuluisan tyttöystävän tapauksessa veljenpojan asiakassuhde ratkaisi asian.

Itselläni olisi 3kk:n matkavakuutus IF:n kautta osana ammattiyhdistyksen jäsenetuja. Siitä mulle sanottiin, että silloin pitäisi tulla välillä suomeen. Sieltäkin olisi ollut mahdollista saada ostettua jatkoa, mutta päädyimme useiden suosittelijoiden vuoksi Pohjolaan, josta 3kk + kuukausittain ostettava jatkovakuutus maksoi vuodeksi vähän alle 500 euroa.

Sydneyssä ainakin on toimisto, jossa olisi jopa suomenkielinen virkailija,joka oli tosin lomalla, kun  kävimme tekemässä ilmoituksen pudottamalla hajotetusta digikamerasta. Kolmessa päivässä saimme 900 taalan voucherin , jolla olisimme saneet ostaa jopa uudemman mallisen Canonin tilalle. (Halusimme kuitenkin samanlaisen kuin ennenkin: halvemman ja markkinoilta postuneen mallin, jollaisen  löysimme suburbian kamerakaupasta).

Reilussa kuukaudessa olen myös ehtinyt käyttää hyväksi Medicarea: kaksi käyntiä lääkärillä, joista maksuksi vain medicare-numero ja allekirjoitus. Lääkäriaseman röntgenkäynti maksoi 73 dollaria, josta Medicare korvaa osan ja Pohjolan vakuutus korvaa loput samoin kuin lekurin määräämät lääkkeet.

Tosisukeltajille suosittelen erikseen DAN-vakuutusta, jonka saa, kun liittyy  Diving Alert Networkin jäseneksi. Australialaisten (natives and residents) jäsenmaksu on 60 taalaa.  http://www.danseap.org/

Euroopan DAN tarjoaa jasenyytta hintaan 65 euroa https://www.daneurope.org/index1.asp. (rasittavat hitaat mutta komeat www-sivut!)

DANin vakuutus on siis maailmanlaajuinen erittäin erittäin kattava 24 h emergency hotline etc.

Jaaks

Tiimi 10 :D:D

Oikeassa olet asiakassuhteen vaikuttamisessa halvan vakuutuksen saantiin :D

Muuten kiitoksia hyvista tiedoista vakuutuskorvauksen hakemisesta, medicaresta ja DAN vakuutuksesta :god:

Kullanarvoista tietoa jonka vain matkalaiset voi saada, meilla takalaisilla kun on nuo menettelyt hieman toisenlaisia.
Kiitos viela kerran ja jatkakaa arvokasta tiedon valitystanne.

Cheers
Jaaks :XXXX

Marika

Kiitoksia kullanarvoisista tiedoista! Tuo Dan-vakuutushan tulee halvemmaksi kuin Suomesta otettu matkavakuutuksen sukelluslis?osa, joka maksaa jo kolmeksi kuukaudeksi 70 euroa (Tapiola).

L?ht? l?henee.. :cool:

viltsu

heh, tuntuu että mun viestini on suodatettu tältä palstalta =) ihan sama, en jaksa tuosta 60 euron vakuutuksesta enää halkaistua sanaa sanoa kun kukaan ei ota sitä lukeviin silmiin =)

JP

viltsu :cool:

Olen huomannut saman ettei tulokkaat paljon ole edellisiin viesteihin tutustunut.Varsinkin ihan uudet dunderilaiset laittavat kysymyksensä vain heti eetteriin ja odottavat juuri siihen omin sanoin muotoiltuun kysymykseen vastauksia. :nuttu:

Marika

Noh, noh, eipäs haukuta väärää puuta. :??

Valitettavasti minulla on jo Tapiolan matkavakuutus maksettu, joten Viltsun tieto Ifistä ei enää tällä erää auttanut asiaa. Joten Dan kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta sukellusvakuutukseksi.

viltsu

Marika

jos olisit lukenut mit? olen sanonut niin tiet?isit ett? tuo vakuutus joka kattaa sukelluksen EI ole matkavakuutus =) se on tapaturma vakuutus josta on poistettu urheilurajoitus (joka toimii my?s ulkomailla) joten tuolla 60euron vakuutuksella ei ole mit??n tekemist? if:st? ostetettavan matkavakuutuksen kanssa. :??:??:)

Tiimi10

Marika,

DANin  vakuutus kannattaa hankkia, jos aikoo harrastaa sukeltamista (mita lampimasti suosittelen) ja jattaa riippuliidon kuuluisille veljenpojille seka benjihypyt ilman narua ja aavikkovaellukset ilman vetta viltsuille ;) DANin hotline yhdistyy sukellusonnettomuuksien asiantuntijoille, jotka osaavat antaa ohjeet siita, mita pitaa tehda ja minne sen helikopterin pitaa suunnata.

Toivottavasti onnettomuutta ei koskaan tule omalle kohdalle, siinakin tapauksessa DANin jasenyys tuo mukanaan jasenetuja, kuten jasenlehden ja esim. ensiapuoppaita.  Jasenyys kertoo vastuullisesta suhtautumisesta sukeltamiseen, silla jasenmaksuilla mm. taydennyskoulutetaan laakareita eri puolilla maailmaa, varustetaan painekammioita ja rahoitetaan tutkimusta, joka kohdistuu sukeltamisen riskeihin ja tapaturmien hoitoon.

DAN jarjestaa myos koulutusta, esim. parin viikon kuluttua taalla Sydneyssa on koulutus aiheesta "First Aid for Hazardous Marine Life Injuries program". Todettakoon, etta hait, joiden sekaan menen ensi viikonloppuna sukeltamaan :) ovat sukeltajille vaarattomampia kuin esim. kivikalat tai jotkut meduusat.

Jukka

Tiimi 10,

Oikeassa oot, sukelluksessa hait eiv?t ole vaarallisia (kunhan nyt ei noi isot osu kohdalle), eik? my?sk??n muut el?imet taikka kasvit kunhan vain pit?? n?pit erossa niist?. Mutta kun olosuhteet vaihtuu, kovat virtaukset esimerkiksi niin automaattisesti etsii ja yritt?? jostain pit?? kiinni niin silloin voi vahingossa iske? k?tens? noihin myrkyllisiin elukoihin kuten stone fish, se ei pahemmin liiku ja sit? on todella vaikea n?hd?.

Mutta suurin ongelma on oma mielikuvitus ja siit? aiheutuva paniikki, mun kokemus on ett? kun on tarpeeks n?ht?v?? niin kaikki on mielenkiintoista, mutta sitten kun ei oo mit??n ja kaikki on tyls?? niin alkaa ajatteleen kaikkia mit? voi tapahtua.

Jukka

viltsu

ei näköjään viestini tullut tänne kun eilen sen laitoin.

mielestäni, dan vakuutus on parempi jos aikoo Vain sukeltaa.

mutta jos olet niinkuin minä, urheilen kaikkea mahdollista. niin silloin suosittelen tapaturmavakuutusta josta poistettu urheilurajoitus.koska vakuutus kattaa kaikki urheilulajit (sukelluksen mukaanlukien)

MiKaK

Onko kellään tietoa..

Jos omistaa kansainvälisen lupakirjan sukeltamiseen (CMAS), mutta ei ole sukeltanut pitkään aikaan (eli noin 5 vuoteen), niin tarvitseeko silloin käydä australiassa kurssia uudestaan vai riittääkö joku preppaus kurssi missä muistellaan vanhat asiat uudestaan mieleen? :??

Muistelen jostain lukeneeni että järjestävät juuri tällaisia preppauskursseja myöskin.. :cool:

Jukka

MiKaK

Ei ongelmia niin kauan kunhan sulla on kortti, sehän on kiinni sun omasta turvallisuudesta, ilmoitat vain että et oo sukellut vuosiin, vievät sut helppoon sukellukseen niin että pääset taas kiinni oikeista asioista.

Kysehän ei oo luvista vaan turvallisuudesta puolin ja toisin.

Jukka

Raiwå

Mika k :)

Yhdyn Jukkaan asiassasi.
Voisin vertailla sitä esim: Slalomiin.
Jos et ole ollut 5v suksilla, menetkö heti jyrkimpään mäkeen, vai otatko rennommin ?

Luvan kanssa ei tule ongelmia, mutta ammattilainen ei päästä sinua ilman induktiota veteen.


:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

MiKaK

Jukka, Raivo :D

Kiitoksia vinkeistä :XXXX

Aivan, juuri tätä ajattelinkin! On todellakin parempi aloittaa taas tauon jälkeen ihan perusteista ja sitten lähteä turvallisesti sukeltelemaan (haitten sekaan ;))!

:god: :XXXX

iskater

ja vihdoin kun sain sen medicaren esitteenkin luettua (ja kortin huomenna) niin huomasin ettei medicare korvaa ulkomaalaisia opiskelijoita? siis vaikka suomella ja australialla on se yhteinen sopimus niin opiskelijat eivat sisally siihen. mikakohan mahtaa tahan olla syyna? ja onko tietoa onko se todellakin nain?
ihan silta varalta jos joku on lahdossa australiaan opiskelemaan, tama kun ei ole tainnut aiemmin tulla esille :??

Jaaks

Iskater :D

Medicare ei korvaa keta tahansa ulkomaalaisia opiskelijoita, mutta kun Suomen ja Australian valilla on terveydenhuollon vaihtosopimus, niin ei ole mitaan valia mita Suomen kansalainen taalla tekee.   Eli korvaa kylla myoskin Suomalaiset opiskelijat :D:D:D

jounij

Ole huoleti Iskater: tuo lause tarkoittaa, ettei Medicare korvaa ulkomaalaisia, jotka ovat Australiassa opiskelemassa. Sinähän et ole, eli tuo pykälä ei koske sinua.


Selventää
Jouni
Canberra

iskater

viela kerran :D
aivan, siis ei korvaa niita jotka ovat taalla opiskelemassa, mutta opiskelijat korvaa.

"Students

Visitors to Australia on student visas are not covered by Medicare even if they are from a country which has a Reciprocal Health Care Agreement with Australia. Visitors on student visas should ensure they take out their own health insurance cover."

ja tama siis medicaren health care for visitors to australia. netista tata en mistaan loytanyt, mutta esitteesta nain luin. eli jos tanne aikoo opiskelemaan niin medicare ei korvaa, miksei? ja eivatpa minulta kysyneet etta opiskelenko taalla. noh.....ei koske minua, mutta silti kavi mietityttamaan....

Jaaks

Iskater :D

Ethan sina ole taalla millaan opiskelija viisumilla:??  Miksi murehdit :??

Jos haluat itse opiskella WH viisumilla, niin sita voit tehda korkeintan 3 kuukautta :

"Can I undertake studies on my Working Holiday visa?
Working Holiday visa holders are permitted to study or train for up to 3 months."

Jos tulet tanne opiskelijaviisumilla, sinulla taytyy olla oma sairausvakuutus, eli valtio ei korvaa yhtaan mitaan :

"Student visa Health Insurance:
They must undergo a medical examination and hold health cover insurance"

ko@l@

Voi olla että tähänkin löytyy vastaus, mutta ainakaan se ei ensi näkemältä osunut silmään.

Muutama vuosi sitten Australiassa ollut tuttuni muistutti minua tänään hakemaan KELAsta kaavakkeen, jota kuulemma tarvitsee, jos on hoidon tarpeessa Australiassa. Sain kuitenkin sellaisen käsityksen (en suoraa vastausta) puheistanne, että riittää että hakee medicare-toimistosta sen kortin ja pitää huolen KELA-kortistaan. Eli tarvitsenko täältä kyseisen kaavakkeen vai riittääkö, että hoidan näitä asioita vasta siellä päässä?

iskater

taalla paassa asiat rullaa ilman mitaan kelassa taytettyja kaavakkeita. eika sita kela korttiakaan valttamatta tarvitse tanne tuoda saadakseen medicare kortin. mutta voi se varmuudeksi olla mukana. siita en sitten tieda pitaisiko kelallekin jotain ilmoituksia tehda taalla saadusta hoidosta :??
mutta taalta medicaren toimistosta saat sen medicare kortin kunhan sinulla on se viisumitarra passissa ja osoite mihin se medicare kortti lahetetaan. (ja mahdollisesti joku todiste etta et ole australian kansalainen, esim. kelakortti, suomen ajokortti yms.) ja sitten kun sinulla on se kortti helpointa on kayttaa bulk billing laakareita jotka laskuttavat.....jotain muuta suoraan, eli et itse tarvitse rahaa ollenkaan.
ei kai tassa tekstissa ollut asiavirheita kun muistipohjalta sen kirjoitin:??

viltsu

Iskater:D

sii passista voi kans selvita ihan hyvin etta ei oo australian kansalainen;) joko on ikava bundabergia:)?

ko@la:)

en edes tieda missa mun kelakortti on.passi (jossa viisumi mukana) kavelet medicareen, saat valiaikasen lapyskan, postiis ilmestyy virallinen.

iskater

Viltsu :D

kas kun voi olla kaksi passia, vaikka australian ja suomen. niin sille medicaren tatille jonka kanssa asioin ei rittanyt pelkka passi vaan se halusi jonkun muun todisteen. syy miksei pelkka passi riittanyt oli se etta siina oli sydneysta saatu viisumi-tarra, ja kun medicarea hain vasta brisbanesta. niin sitten piti todistaa etten ole australialainen.

bundabergiin takaisin.......kyl ma muuten mut ku sinne on nii pitka matka :D

Jaaks

Iskater :D

Sinahan alat oppimaan kuinka takalaiset huijaa systemia :o

Hyvia neuvoja :god:  Jatka samaan malliin :XXXX

coppola

Tuosta voisi sen verran sanoa että itse jouduin Sunshine Coastilla menemään keskellä yötä sairaalan päivystykseen. Pikku tutkimusten jälkeen menin odottamaan leikkausta ja muutaman tunnin odottelun jälkeen pääsin leikkaussaliin. Seuraavana päivänä pääsin pois ja kotihoitaja kävi "blue nurse" kävi 2 viikon ajan puhdistamassa leikkaus jäljen. Kaiken tämä mahdollisti passi, hinta 0$ Hieno juttu koska sen hetkinen budjettikin olisi ollut kai jotain 5$... Eli tuota medicare korttia tarvitsee vain jos menet yksityislääkärille, jos menet public hospitaliin niin pelkkä passi riittiiää. Tosin yksityiseltäkin saat periä rahat takaisin jälkikäteen. Eli ei se medicarekortti mikään pakollinen kapistus ole mutta tekee hieman helpommaksi asiat sillä minun oli ensin ajettava reilu 20km saadakseni hoitoa.

Jaaks

Coppola :D

Taas vaaraa tietoa :( :

"Eli tuota medicare korttia tarvitsee vain jos menet yksityislääkärille, jos menet public hospitaliin niin pelkkä passi riittiiää. Tosin yksityiseltäkin saat periä rahat takaisin jälkikäteen. Eli ei se medicarekortti mikään pakollinen kapistus ole ..."

Tassa ote Medicaren sivuilta :

" If you choose to go to a public hospital and receive treatment from a hospital appointed doctor, you will not be charged for the treatment or the accommodation. However, if you choose to be a private patient in a public or private hospital and receive treatment from a doctor of your own choice, Medicare will not pay for any of the accommodation charges and will only pay 75% of the Schedule Fee of the doctor's services. "

Et silleen .......

Nepp

Osaisiko joku antaa pikaisen vastauksen: korvaako medicare wh-viisumilaisille hammaslaakarissa kaynnin? Nayttaa vahan silta etta saatan kohtapuoliin joutua vierailemaan hammaslaakarilla, kyseessa on siis pikaista hoitoa vaativa juttu eika mikaan rutiinitarkastus tai muu. Yritin taalta etsia tietoa mutta ei sattunut silmiin mitaan hammaslaakariin viittaavaa. Mulla on kylla matkavakuutus mutta siinakin hammashoidon korvaus on jotenkin rajattu. Ja mina onneton kun viela havitin sen Medicare-officesta saamani ohjelapun...

Jaaks

Nepp :D


Lainaakorvaako medicare wh-viisumilaisille hammaslaakarissa kaynnin?

Eipa valitettavasti korvaa, ellei sinulla ole myoskin paikallinen "Health Card" ja sita taas eivat saa kuin maassa pysyvasti asuvat :(

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Eipa valitettavasti korvaa, ellei sinulla ole myoskin paikallinen "Health Card" ja sita taas eivat saa kuin maassa pysyvasti asuvat :(

Ja mekin vain, jos olemme työttömiä tai eläkeläisiä...


Täydentää
Jouni
Canberra

zetax

Lisaksi hammaslaakarissa kaynti on aika kallista suomalaiseenkin hintatasoon nahden.

susuli

LainaaAlkuperäinen postittaja viltsu
en viitsi väitellä asiasta. mutta näin mulle sanottiin pohjolassa.

jos on matkalla pitempään kuin 3kk:Tta ja haluaa että vakuutus on voimassa pitempään kuin sen 3kk:Tta niin pitää käydä suomessa välillä. jos ei halua käydä suomessa välillä niin sitten pitää maksaa korkeampi hinta, jolloin siitä tulee vuoden kestävä matkavakuutus.tuo sama on mulla esitteissä mitä sieltä sain.

Hmmm... Minä maksoin eilen 3kk + 3kk vakuutuksen pohjolalle, ei tarvitse käydä suomessa eikä ilmoittaa myöhemmin mitään. AInoa ehto oli, että vakuutus on maksettava ennen Suomesta poistumista. Maksoin, ja nyt on paperi kädessä jossa sanotaan että minulla ja miehelläni on vakuutus + lisävakuutus heinäkuuhun asti:peukkuy
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

Silppu

Suunnittelemme Private Health Caren -vakuutuksen ostamista 6-kk ikäiselle vauvalle (PR-viisumi).

Miten tulisi toimia, jotta tuo vakuutus saataisiin mahdollisimman nopeasti maahan saapumisesta. Myyvätkö sikäläiset vakuutusyhtiöt ylipäätään tuon ikäisille vauvoille vakuutusta?

Kannattaako esim. neuvolakortti käännättää, jotta vakuutusyhtiö saa riittävät tiedot lapsen historiasta. Olen kuullut että jos kertoo että lapsi on sairastellut, niin rajaavat sitten pois ne taudit vakuutuksen piiristä.

Ensin ilmeisesti kuitenkin medicare card ja sitten vakuutusyhtiöön. Onko julkinen terveydenhuolto kuinka riittävää vauvojen osalta?

Ainakin Suomessa nuo vauvoille hankitut sairasvakuutukset ovat kalliita, mutta lienee hintansa väärti varsinkin kun muuttaa toiseen maahan, näin ainakin eräs lääkäri neuvoi.

Silppu

jounij

Koko perhe - vauvat ja alaikäiset lapset mukaanlukien - saavat yksityisen sairausvakuutuksen samaan hintaan kuin lapseton pariskunta saisi. Näin on tietääkseni useimmilla ellei peräti kaikilla australialaisilla sairausvakuutusyhtiöillä. Soitapa virka-aikana Canberran Suomi-Seuran puheenjohtajalle Soile Gabellonelle, joka työskentelee Medicare Privatessa ja osaa varmasti vastata muihin vastaaviin kysymyksiisi. Soilen työnumero on +61 - (0)2 - 61213215.


Soilen palveluksista vihjaa
Jouni
Canberra

jounij

... en tosin tiedä, mitä rajoituksia tuolla perhevakuutuksella on. Voi esim. vaatia permanent residency -viisumin. Soile kuitenkin tietää!


Lisää
Jouni
Canberra

Hurrikaani-89

Vakuutushommista kaipailisin vielä hiema lisätietoa, kun olen lähdössä WH-viisumilla kuukauden päästä Australiaan ihmettelemään... Ajattelin lähteä reissuun Pohjolan matkavakuutuksen turvin joka kattaa kolme ensimmäistä kuukautta matkasta. Tuona aikana hankkisin sitten Medicare-kortin ja loppuajan olisin pelkästään sen varassa. Onko järkeä? Pohjolasta kun kävin kyselemässä lisä-aikaa matkavakuutukselle, niin kuuden kuukauden lisä maksaisi 400-500€  :-X ... Kannattaako reissua laskea pelkän Medicaren varaan??
Ambulanssikyydit ovat Australiassa ilmeisesti aika suolaisen hintaisia, ja Medicare ei niitä ilmeisesti kata (?), joten voiko matkailija hankkia paikanpäältä Medicaren tueksi tuon ambulanssivakuutuksen, jonka paikalliset saavat vajaalla satasella?
Kiitos, jos vastauksia löytyy!  :pepsodent
"slow is smooth and smooth is fast"