Australialainen tyokulttuuri /toimistotyossa

Aloittaja katjamaaria, kesäkuu 30, 2008, 00:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

katjamaaria

Heipahei

Minkalaisia eroja olette huomanneet australialaisessa tyokulttuurissa verrattuna suomalaiseen?

Olen tyoskennellyt jonkin aikaa eraassa valtion virastossa ja tehnyt siella joitain huomioita...
-on tosi tarkeaa olla 'hyvissa valeissa' kaikkien kanssa ja kayda hyvaapaivaakirvesvartta -jutustelua
-kaikki tehtavat tehdaan mieluiten niin, etta ensin jutellaan mukavia ja sitten vasta asiaan, eika niin kuin Suomessa, etta mieluiten mennaan asiaan heti...
-tyopaikalla nayttaa silta, etta on rentoa ja huumori lentaa, mutta heti kun raaputtaa pintaa saa huomata, etta rennon pinnan alla on todella jaykka hierarkia eli hyvin nopeasti muistutetaan omasta arvosta alemman portaan henkiloille?
-kaikkien kanssa ollaan hyvanpaivan tuttua kasvotusten, mutta heti kun joku lahtee pois paikalta, saatetaan heti paikalla alkaa haukkua paikalta poistunutta henkiloa aivan avoimesti  :confuse
-evaat syodaan tyopoydan aaressa nopeasti ja tehdaan toita samalla

Oletko huomannut vastaavaa, vai onko tama vain oma kokemukseni?
K.

Renee86

Kuulostaa samalta ku Englannissakin... inhosin olla siellä töissä ku oli just tollasta... Englannissa oli kauhistus pitää farkkuja työpaikalla... onko näin myös Aussilas?

SeppoG

Minä taas olen huomannut että aussit ovat erittäin hyviä kertomaan miten sinun tulisi hoitaa työtehtäviäsi, vaikka sinulla on paljon enemmän työkokemusta kuin muilla niin silti tullaan neuvomaan joka asiassa. Välillä tuntuu että teitpä mitä tahansa niin työkavereiden mielestä teet aina asiat väärinpäin. Joskus joutuu jopa muistuttamaan että: "I was not born yesterday."
Kyll? Australiassakin vituttaa, mutta ei l?hesk??n yht? paljon kuin Suomessa...

SunSet

 SeppoG:n voisin samaistua, vaikka myös aloittajan kommentit tuntuivat tutuilta! jengi oli usein hyvin "smart-ass"-pitoista, vaikkeivät välttämättä tienneet asioista yhtään mitään :D.
Ajauduin aika kamaliin riitoihin erään naisen kanssa, kun asiat olisi vaan pitäneet tehdä prikulleen kun hän halusi (kyse yksinkertaisesta pakkaustyöstä) ja muutenkin minulla oli kai ärsyttävä persoona kun hän pyrki joka asiasta motkottamaan. Veikkaan kuitenkin, että pohjalla saattoi olla veetutus siitä että olin ulkomaalainen ja herätin sillä kiinnostusta/huomiota jonkin verran miespuolisten keskuudessa.

Mutta kyllä mä silti haluan sinne palata - on niin ikävä ausseihin!  :(

Aikis


lissu


Aikis


drpain

Aika tutulta kuulostaa minunkin korvaan ainakin osa noista huomioista.

Itsella on aika turhautunut olo ollut jo jonkin aikaa toissa. IT hommissa saa/joutuu tekemaan duunia kaytannossa kaikkien osastojen kanssa, ja toisin kuin Suomessa, taalla ihmisia on melkein mahdotonta saada tekemaan hommia "oman pikku hiekkalaatikon" ulkopuolella. Jos asia ei suoraan kuulu kyseiselle ihmiselle, se ei kiinnosta sitten patkaakaan, riippumatta siita miten paljon jonkin asian tekemalla hanenkin tyonsa helpottuisi. Isompien kokonaisuuksien kasittely on melkein mahdotonta; ainoastaan ylemman johdon henkiloilla tuntuu olevan jonkinlainen yleiskuva firman toiminnoista, ja heidan kanssaan onkin sitten turha viilata yksityiskohtia...  :nuttu:

Eika meidan firma nyt ihan NIIN iso ole, 150 yhdessa paikassa ja muutama sata maailmalla.

Syyta tuohon olen miettinyt aika pitkaan. Ehka syyna on tiukka hierarkia, mutta osansa on varmaan yksinkertaisesti kouluttautumisen tasossakin... Saimme juuri rekrytointimme paatokseen, puolen vuoden rekryamisen jalkeen. Oli yliopstokoulutuksen omaavat ihmiset tosi harvassa, melkein kaikki olivat "12th gradereita"... Onneksi sitten loytyi kuitenkin pari tutkinnnon omaavaa tyyppia toihin...  :XXXX

\\Edit

Ettei nyt synny vaaria kasityksia, eipa se tutkinto minusta mikaan itsetarkoitus ole, mutta vaikutti ainakin minulle silta etta ihmiset joilla ei tutkintoa ole, heita ei tyouran aikana oltu altistettu kokonaisuuksien kasittelya vaativilla tehtavilla, (sama koski myos koulutettuja mutta tutkintoa suorittaessa he olivat seillaiseen joutuneet)...

hardflip

drpain, sitahan se...  :nuttu:

Valilla yksinkertaiset asiat ovat aarettoman vaiketa...

-Please, press F5 to refresh the screen.
-Ehh, excuse me what?
Hit the body...head will follow
-Trevor Gillies

katjamaaria

Hei taas!

Kiitos kommenteista!

Aikis: katsoin tuon tutkimuspaperin lapi pikaisesti. Se keskittyi mielestani enemman ensimmaisen polven suomalaisten siirtolaisten kielitaidon sailymiseen kuin niinkaan tyokulttuurieroihin. Tosin loytyihan sielta sellaista tietoa, etta viela 1980-luvulla siirtolaisia katsottiin aika kieroon, eika haluttu kuulla ulkomaankielia julkisilla paikoilla (kai erityisesti Queenslandissa???). Eli yksityisesti saa puhua mita puhuu, kunhan julkisilla paikoilla kayttaa englantia?

Eli eroja tyokulttuureissa loytyy ja miksipa ei loytyisi! Muutenhan oltais Suomessa  :D

Toisaalta olen myos huomannut, etta mun tyopaikalla myos juhlitaan paljon enemman kuin Suomessa. Jos kenen tahansa synttaripaiva sattuu olemaan viikolla, niin aina syodaan yhdessa kakkua...tai jos joku valmistuu...tai lahtee 7 viikon lomille 'overseas'... Se on aika kivaa yhteisollisyytta, jota en ole ainakaan entisissa suomalaisissa tyopaikoissani huomannut.

Mielestani myos ollaan naennaisesti paljon ystavallisempia kuin Suomessa, jossa saattaa tormata hyvinkin epamiellyttavaan kayttaytymiseen, vaikkei edes tunneta (tai ehka just siksi!)

Tallaista tanaan!
K.

Merja

Minkalaisia eroja olette huomanneet australialaisessa tyokulttuurissa verrattuna suomalaiseen?

-on tosi tarkeaa olla 'hyvissa valeissa' kaikkien kanssa ja kayda hyvaapaivaakirvesvartta -jutustelua
Tämähän on tärkeää periaatteessa missä vain, suomalaisena ei vaan ole ehkä niin tottunut siihen. Sellaiseen nonsense jutusteluun tottuu yllättävän nopeasti...
-kaikki tehtavat tehdaan mieluiten niin, etta ensin jutellaan mukavia ja sitten vasta asiaan, eika niin kuin Suomessa, etta mieluiten mennaan asiaan heti...Olen samaa mieltä, vähän joskus ottaa päähän ;)
-tyopaikalla nayttaa silta, etta on rentoa ja huumori lentaa, mutta heti kun raaputtaa pintaa saa huomata, etta rennon pinnan alla on todella jaykka hierarkia eli hyvin nopeasti muistutetaan omasta arvosta alemman portaan henkiloille?
Hierarkia tuntuu todellakin olevan todella tärkeä ja selkeä. KLöytyy ihmisiä, joiden kanssa se ei päde, mutta useimpien kanssa kyllä. Ihmettelin tätä aluksi kun piti joku raportti lähettää X:lle, joka lähetti sen Y:lle. Y sitten vastasi X:lle joka forwardoi vastauksen minulle. Weird  :o
-kaikkien kanssa ollaan hyvanpaivan tuttua kasvotusten, mutta heti kun joku lahtee pois paikalta, saatetaan heti paikalla alkaa haukkua paikalta poistunutta henkiloa aivan avoimesti  :confuse
No tätä löytyy ihan mahdottomasti! Enemmän kuin Suomessa mielestäni. Ainakin omalla työpaikalla.
-evaat syodaan tyopoydan aaressa nopeasti ja tehdaan toita samalla
Töitä täällä tehdään ainakin omalla alallani enemmän ja pidempiä työpäiviä kuin Suomessa. Itsekin syön lounaan 90% päivistä plaraten meilit läpi ja tehden kevyitä työjuttuja. Tai sitten teen jotain ihan muuta, niinkuin mahdollisesti sinunkin näkemäsi henkilöt  :pepsodent

Muiltakin olen kuullut samansuuntaisia ajatuksia. Toki paljon riippuu työpaikasta...

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: katjamaaria - heinäkuu 07, 2008, 21:29
Toisaalta olen myos huomannut, etta mun tyopaikalla myos juhlitaan paljon enemman kuin Suomessa. Jos kenen tahansa synttaripaiva sattuu olemaan viikolla, niin aina syodaan yhdessa kakkua...tai jos joku valmistuu...tai lahtee 7 viikon lomille 'overseas'... Se on aika kivaa yhteisollisyytta, jota en ole ainakaan entisissa suomalaisissa tyopaikoissani huomannut.

Työpaikat Suomessakaan ei ole veljeksiä. Kakkukahvit on meillä yleisiä, ja juhlintaa työporukan kanssa erilaisissa iltatilaisuuksissa on ollut ajoittain riesaksi asti.
Rentouttavanpaa yhdessäoloa työkaverien kanssa onkin TYKY-päivät jossain luonnon helmassa riittävän kaukana työpaikalta, esim. Lapin hangilla tai Ahvenanmaan kalavesillä.
Voi se juhlinta työkaverien kanssa Ossilassa silti olla runsaampaa kun Suomessa, mutta juhlissa löytyy Suomestakin. Enempi olisi ainakin minulle jo liikaa.