Kannattaako korkeakoulutetun lähteä Working Holiday-viisumilla Australiaan?

Aloittaja nicara, kesäkuu 17, 2011, 20:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nicara

Minä ja tuleva mieheni olemme parikymppisiä korkeakoulutettuja ja harkitsemme Australiaan pariksi vuodeksi lähtöä WH viisumin turvin. Olen itse KTM, pääaine kansainvälinen markkinointi, työkokemusta liikkeenjohdon konsultoinnista (n. 1 v) ja tutkimusapulaisen työstä. Mies tuotantotalouden diplomi-insinööri ja KTM, pääaineet tuotantotalous ja rahoitus, relevanttia työkokemusta metsäteollisuuden toimialalta ja pyörittänyt omaa firmaa jonkun aikaa (jo kuopattu). Toivoisin kuulevani mahdollisia kokemuksia samassa tilanteessa Australiaan lähteneiltä tai lähtöä harkitsevilta: parikymppinen, valmistunut, korkeakoulutettu, vuosi pari relevanttia työkokemusta plakkarissa. Mitkä ovat mahdollisuudet saada näillä spekseillä töitä esim. Sydneystä tai Melbournesta? Kannattaako lähteä?

---
Päivitystä viestiin 30.9:

Meille kävi siis siinämielessä onnekkaasti, että mieheni sai työpaikan jo Suomesta käsin Melbournesta, joten lähtöpäätös syntyi sen tiedon myötä helposti. Oleskelemme tällä hetkellä siis Melbournessa, ja itse olen puolestani työnhaussa. Olen hakenut rutiininomaisiin toimistotöihin (väliaikaispositioihin), ja olen jo päässyt haastatteluun usean rekrytoimiston kanssa. Vielä ei ole tärpännyt, mutta on vahva tunne että kohta voisi onnistaa, sillä haastatteluja tulee tasaiseen tahtiin sitä mukaan, kun lähettelen lisää hakemuksia. Jotkut rekrytoimistot jopa toivottavat ilmoituksissaan WH-viisumilaiset tervetulleiksi hakemaan ko. paikkaa!

Eli jos siellä on jotain samankaltaisessa tilanteessa olevia nuoria pohtimassa, kannattaako lähteä, niin sanon että kannattaa! Sinnikkäästi yrittämällä voi saada toimistohommia, jopa vaativamman position jos oikein lykästää ja osaa vedellä oikeita naruja ja hyödyntää verkostojaan (tässä mieheni on huomattavasti parempi, kuin minä itse).

Fatamorganan blogia olemme mieheni kanssa lueskelleet ja olet kovasti inspiroinut meitä Ausseihin lähtöön liittyen! Perustimme hiljattain itsekin blogin kokemuksistamme Ausseissa, sitä voi lukea tästä linkistä: One-way ticket to Oz
One-Way Ticket to Oz - Blogi Australiasta:
http://www.onewaytickettooz.com

fatamorgana

Riippuu aika paljon siitä, mitä pitää kannattavana ;)

Elämänkokemusta, uutta väriä ja näkökulmia elämään saa taatusti aina ulkomailla oleskelusta. Sen sijaan professional-töitä ei välttämättä saa, ainakaan heti. Omaa taustaa: tulimme tänne WH-viisumeilla mieheni kanssa viikko sitten (ok, ei pitkä tausta vielä täällä...), itse olen suomalaisen yliopiston opiskelija tekemässä tutkimusta täällä joten elän opiskelijatuloilla, siippa etsii töitä vastavalmistuneena rakennusinsinöörinä. On kiertänyt nyt Perthin rekrytoimistoja urakalla, mutta tähän saakka vastaus on ollut sama. Jos ei ole kunnon työviisumia, töitä on vaikeaa saada. Kunnon työviisumi tarkoittaa siis pysyvää, tai edes yli vuoden mittaiseen työsuhteeseen oikeuttavaa viisumia. Täällä professional-työsuhteet näyttävät olevan lähes poikkeuksetta vakituisia, pätkätöitä ei melkeinpä tunnetakaan.

Pitkäaikainen työlupa on kinkkisempi hankkia, sillä kaikki yli 6kk töihin oikeuttavat viisumit ovat joko employer sponsored (eli työnantaja kustantaa tarjotessaan työpaikan, ei tapahdu mitenkään automaattisesti huom!); tai suoraan jonkin sortin pr eli permanent residency. Näihin viisumeihin puolestaan on pitkät vaatimus- ja pisteytyslistat, sekä 12-24 kk käsittelyajat.

Me lähdimme matkaan sillä mielellä, että käydään koittamassa onneamme ja pusketaan sitkeästi eteenpäin. Pääseehän täältä aina pois. Mutta kannattaa varautua siihen, että vaikka töitä olisi paljonkin tarjolla ja teillä on hyvä koulutus + hyvin työkokemusta, "väärä" viisumi saattaa tehdä tenkkapoon.

WH:lla voi kyllä tehdä vaikka minkälaisia hanttihommia, joten jos haluatte lähteä matkaan seikkailuhengessä, kokemuksia kartuttamaan ja maata kierrellen, silloin se on ehdottomasti oikea vaihtoehto. Go for it  :peukkuy

Mesi

Oman WH:ni käytin pari vuotta sitten. Tosin oma taustani on paljon erilaisempi, mutta sanoisin, että ehdottomasti kannattaa. Itse en ole päivääkään katunut ja Australia jätti niin ison jäljen sydämeen, että permanent viisumi on hakusessa  ;)

nicara

fatamorgana ja Mesi, kiitos vastauksistanne!

fatamorgana: Pidän kannattavana sitä, että saa jotain järkevää jokseenkin omaan alaan liittyvää työtä, jolla elättää oleskelunsa Australiassa eikä samalla pilaa mahdollista uran jatkoa Suomessa. Tuo, mitä sanoit professional-työsuhteista ja WH-viisumin luonteesta kuulostaa pahalta, sillä emme todellakaan halua lähteä marjanpoimijoiksi tai lehmipojiksi maatilalle.

Toisaalta uratavoitteetkaan eivät tällä hetkellä ole mitkään älyttömän kunnianhimoiset. Itselleni riittää, että duuni liittyisi omaan alaan- olkoot vaikka assarihommia sitten. Kyseeseen tulisi itseni osalta analyst, assistant, coordinator, jr. manager, tms. tyyliset nimikkeet.

Onko kenelläkään muulla ajatuksia aiheesta: onko kuolleena syntynyt ajatus lähteä korkeakoulutettuna Ausseihin WH-viisumilla ja löytää jotain "järkevää" duunia?
One-Way Ticket to Oz - Blogi Australiasta:
http://www.onewaytickettooz.com

Aikis

Auttaisikohan Nicara pohdintaasi tällainen näkökulma: vaikka Suomen ja Australian yhteiskunnat ovatkin jossain määrin toisistaan poikkeavia, voisi kuitenkin miettiä että mitenkähän helppoa ulkomaalaisen tai ulkomaalaisessa yliopistossa suoritetun tutkinnon turvin olisi saada suomalaisilla työmarkkinoilla noita mainitsemiasi analyytikon, konsultin tai assarin hommia...etenkin jos voi ainakin periaatteessa sitoutua vain tuohon maagiseen puolen vuoden työsopimukseeen??

Kuitenkin on todettava, että aina silloin ja tällöin kuulee jonkun graafikon tai valokuvaajan tai taloushallinnon ammattilaisen tai tietoliikenneinsinöörin saaneen kuin saaneenkin Australiassa jalkansa oven väliin ja siitä on ura urjennut ja paperit pysyvän viisumin saamiseksi laitettu vetämään.

Yksi väylä käsittääkseni on ollut, että ottaa yhteyttä suomalaiseen Australiasas toimivaan yritykseen ja yrittää pestiä sitä kautta. Yllättävän moni suomalaisfirma on etabloitunut ainakin Sydneyyn ja agentteja on varmasti vielä useammalla.

Ainahan yrittää kannattaa.


Hosuli

Lainaus käyttäjältä: nicara - kesäkuu 17, 2011, 20:28
Minä ja tuleva mieheni olemme parikymppisiä korkeakoulutettuja ja harkitsemme Australiaan pariksi vuodeksi lähtöä WH viisumin turvin.

Jos meinaatte pariksi vuodeksi lähteä eli saada toisenkin WH-viisumin, teidän tulee työskennellä vähintään 3 kk maatalouden parissa eli juurikin marjanpoimijoina tai lehmipoikina.

Itselläni on hiukan enemmän ikää, sijainti QLD ja viisumistatus provisional (eli spouse visa) kun maahan tulin, ja täytyy sanoa, että eipä esim. suomalaisen maisterintutkinnon virallinen hyväksyttäminenkään ole ollut erityisen mutkatonta, eikä myöskään työnsaanti. Olenkin ihan suosiolla tehnyt mitä tahansa hommia silloin, kun muuta ei ole ollut tarjolla. Enkä usko, että vuosi ulkomailla "hanttihommissa" tuhoaa kenenkään uraa, onhan tuossa selvä syy (viisumiasiat) miksi oman alan töitä ei ole välivuoden aikana osunut kohdalle (jos siis ei onnista).

Jos siis tuntuu siltä, ettei itselle mitenkään sovi muut kuin oman alan hommat niin kannattaa harkita todella huolella, minkälaisella (taloudellisella) riskillä haluaa lähteä. Tietysti jos pesti löytyy jo ennen lähtöä niin siinäpä ei sitten tarvitse paljon jännittää, ainakaan ensimmäisen puolen vuoden osalta. Onnea matkaan!

sim

Siihen oikeaan "kannattaako lähteä"-kysymykseen on aika helppo vastata; ehdottomasti kannattaa!

Ennakko-odotukset tosin kannattaa mitoittaa oikein; jos teidän käsitys siitä kannattavuudesta on kiinni oman alan töiden saamisesta WH-viisumilla niin voitte joutua pettymään. Oman alan töiden saanti vanhaa vastaavassa hommassa ei useimmiten ole mikään triviaali juttu ja WH-viisumirajoitukset voivat monesti nostattaa tien pystyyn.

Olen hiukan eri mieltä professional-työsuhteiden vakituisuudesta; ns. contract-paikkoja on monella alalla, etenkin projektinhallinnassa, paljon tarjolla. Vaikka kyseessä on määräaikainen sopimus, on kyseessä vähän eri asia kuin pätkätyöläinen esim. palkan suhteen (esim. juuri projektinhallinnallisissa hommissa contract-liksat ovat merkittävästi vastaavaa vakituista työpaikkaa korkeampia).

Miksu88

Samaa on täälläkin allekirjoittanut miettinyt. Itselläni suoritettuna englannin kielinen KTK-tutkinto ja mukavaahan sitä olisi hieman oman alan työkokemusta kerryttää täällä, mikäli siihen mahdollisuus suodaan. Onkos Australiassa tällaista kunnollista Jenkkityylistä internship kulttuuria? Sitä olen miettinyt, että tuollainen temporary vaihtoehto saattaisi avata tien sponsorointiin, mikäli vain todistaa itsensä kunnolliseksi työntekijäksi ja, noh, maahanmuuttovirasto tai mikälie instanssi sen sallii. Korjatkaa ihmeessä jos olen aivan hakoteillä tässä asiassa ja tarjotkaa ilman muuta omia näkökulmia ja kokemuksia.

Mika

Miksu88

Pakko jatkaa tuosta uramahdollisuuksien pilaamisesta vielä vähän. Itse olen asian miettinyt näin: Jos minulla on munaa (:D) jättää taakse oma elämäni Suomessa, toteuttaa unelmani ennen kuin se on liian myöhäistä ja matkustaa yksin 16 000 km päähän vieraaseen maahan reissaamaan ja tekemään töitä, mitä se kertoo minusta persoonana ja työntekijänä? Uskon tai ainakin syvästi toivon, että edes jokin työnantaja pitäisi tuota jonkinlaisena meriittinä sinällään, vaikka eipä se paskaduunien teko sitä CV:tä sinänsä paranna. Veikkaisin, että ihminen, joka on kykeneväinen toimimaan oman mukavuusalueensa ulkopuolella (sitä se ainakin mulle ensimmäiset kaksi viikkoa täällä oli) annetaan jonkinlaista arvoa. Kuitenkin se opettaa itsestään ja elämästään sen verran, että tuskinpa tämä reissu ihan hyödytön on työnantajankaan näkökulmasta. Mikäli osaa itseänsä tuolla working holiday reissua tehneenä myydä, uskon sen tuovan vain positiivista lisää siihen työhaastatteluun.

Mika

Silppu

Onhan sekin mahdollisuus että laitatte PR-viisumin sisään (jos pisteet riittää), ja tulette tänne WH-viisumilla. Sitten voisitte sanoa että vaikka teillä on WH-viisumi, niin odotatte PR-viisumin käsittelyä. Ja sitten muutama vuosi täällä, ja vaikka takaisin Suomeen niin varmasti uralle ei ole tapahtunut mitään haittaa, päinvastoin. Tosin saattaa käydä niin, että ette enää Suomeen haluakaan kun olette päässeet täällä uran alkuun ja paremmille palkoille.

sim

Lainaus käyttäjältä: Miksu88 - kesäkuu 18, 2011, 13:37Onkos Australiassa tällaista kunnollista Jenkkityylistä internship kulttuuria?

Yksinkertaisesti vastattuna ei ole. Harjoittelijoita joihinkin firmoihin otetaan kyllä, mutta amerikkalaistyyppistä internship-käytäntöä (eli palkatonta orjatyövoimaa ;)) firmaan sisäänpääsynä ei yleisesti ole käytössä.


Milka

Tahan valiin tyohonottajan nakokulmaa laskentatoimen ja vahittaiskaupan alalta...

Valitettavasti taytyy sanoa etta firmaan missa itse tyoskentelen ei WH viisumilla paase edes haastetteluun. Myoskaan vain vuoden pari tyokokemusta omaavaa ei firma voi sponsoroida, silla olisi erittain vaikea todistaa immille etta Australiasta ei loydy juuri yliopistosta valmistuneita ja pidempaan tyolupaan oikeuttavan viisumin omaavaa tyontekijaa vaan se taytyy ulkomailta sponssata.

Ehka muilla aloilla on parempi tilanne. Kannattanee myos ottaa yhteytta rekrytointifirmoihin, jotka valittavat tilapaista tyovoimaa firmoille.


joon3

Jos pariks vuodeks vaa yrittää tulla tänne ni voi olla aika hankalaa saada just sitä oman alan töitä. Voin itekki kertoo kokemuksesta et WH-visalla on paljon vaikeempi saada niitä eniten haluttuja töitä. Minutki käännettii parista työnvälitystoimistosta ulos ku sanottii ettei tolla visalla tänne pääse. Mut jos sit on unelmana jäädä pysyvästi Australiaan mikä ei todellakaan oo huono ajatus, ni kannattaa ehottomasti ottaa sitä työtä vastaa vaa mitä ensiks saa. Sit ku on jo yks duuni ni helppo laittaa hakemuksii muihin paikkoihin, ku ei oo mitää stressii et loppuuks rahat millon. Uskon et se tuntuu rasittavalta tehä "paskahommii" vaik taskus ois korkeakoulupaperit.
Kaikista helpoiten ehkä töitä vielä löytyy outback alueelta ku sinne on välillä vaikea saada työntekijöitä ni sieltä on ehkä paras lähtä Australiaa vallottaa vaikka joutuskin pari vuotta viettämään suurkaupungien ulkopuolella. Sit se uus viisumikin on helpompi saada sieltä missä on eniten työvoimapulaa.

Nää nyt oli omii kokemuksii ja mun osalta toimivaks todettu tapa millä ite oon päässy elämässä alkuun täällä.

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: Miksu88Onkos Australiassa tällaista kunnollista Jenkkityylistä internship kulttuuria?


En nyt tiedä mitä tarkoitat "Jenkkityylillä", mutta kyllä sitä ihan samaa "internship" toimintaa eli "ilmaista" työvoimaa on tääläkin, vastoin Sim'n kommenttia. 

En tiedä kuinka paljon sitä tapahtuu yksityisellä sektorilla, mutta meillä julkisella hyvinkin paljon ja jos sitä on julkisella niinkin paljon kuin meillä, niin yksityisellä on varmaan huomattavasti enemmän.

hmclehto

Tottakai kannattaa!!! Working holidayn tarkoitus on tosiaan enemmankin tuo matkustelu ja "hanttihommien" teko auttaa maksamaan tuon huvin. Miten "Gap-year" pilaisi tyo uran Suomessa?
Tama kuitenkin suoraan Immin sivuilta.....

What is the purpose of the Working Holiday
Maker program?
The purpose of the Working Holiday Maker program is
to encourage cultural exchange and closer ties between
arrangement countries by allowing young people to
have an extended holiday supplemented by short-term
employment. Work in Australia must be secondary to
the main purpose of the visa holder's visit. The Working
Holiday Maker program comprises the Working Holiday
(subclass 417) and Work and Holiday (subclass 462) visas.

Can Working Holiday Makers fill long-term
vacancies in the workplace?
No. Working Holiday Makers can only provide a source
of short-term labour for employers. They are not able to
fill longer-term vacancies.

Henni

Kyllä ehdottomasti kannattaa lähteä!!!

...mutta kilpailu on kovaa! Itse saan pian MBA paperit täältä käsiini ja ongelmani on samantyylinen - ei tietoa millä viisumilla sitä lähtisi työmarkkinoille. Olen tehnyt Bachelor tutkinnon Saksassa ja kovasti houkuttelisi ne Saksan työmarkkinat, samoin kuin Suomen ;) Työkokemusta on plakkarissa 3 vuotta ja risat, mutta en usko (siis en ole varma) sen vielä riittävän sponsori viisumiin.
Australia on hieno maa ja ehdottomasti näkemisen arvoinen, mutta vielä suhteellisen pieni maa ja kilpailukulttuuri business alalla on todella vähäistä, mikä leikkaa melkoisen määrän kansainvälisen työvoiman tarpeesta. Tämän lisäksi, en ole vielä törmännyt kovin moniin Suomalaisiin firmoihin, joilla olisi tarvetta Suomalaiselle työvoimalle.

Mitä internship kulttuuriin tulee - paikkoja on vähän, ja edes suurkaupungeissa opiskeleville eivät tarjottavat paikat riitä, joten hakeminen niihin ulkomailta on vaikeaa. Ilman suhteita harjoittelupaikan saaminen on lähes mahdotonta.

Onnea matkaan!


fatamorgana

Hyvät aloittajat,

En missään nimessä nyt yritä vähätellä teidän uratavoitteita tms., mutta kannattaa ehkä ajatella niin päin, että parikymppisenä korkeakoulutettuna on periaatteessa aika vapaa tekemään mitä lystää - sitä varsinaista uraa ehtii kyllä tehdä ainakin 40 vuotta. Olen itse 29 ja ollut työelämässä FM-tutkinnolla nyt 4 vuotta. Jätin vakituisen työpaikan, suht hyväpalkkaisen, jotta päästiin siipan kanssa lähtemään tänne uudelle mantereelle. Vaikka olemme nyt kumpikin työttöminä työnetsijöinä täällä, tai kuten amerikkalaiset ovat älynneet alkaa sanoa, in between jobs, ei ole kaduttanut päivääkään. Elämä on niin paljon muutakin kuin uran rakentamista. Ja mistäs sitä tietää, miten paljon tulevaisuuden urahaaveita auttaa se, että voi kertoa asuneensa vieraassa maassa ja pärjänneensä vieraalla kielellä x kk - x v. Vaikkei olisikaan aivan tärpännyt oman alan töitä.

Aika äkkiä täällä saa huomata, että omalle alalle ja omalle tasolle ei tule helposti työllistymään, ja olenkin itse alkanut hakea assarihommiin, joita viimeksi tein opiskeluaikana. Jos ei sieltäkään tärppää, ekstraus kahvilassa / siivoushommat tms. tulevat kutsumaan, vaikka niistä hommista on aikaa jopa vieläkin enemmän (lukioaikana viimeksi). Eli ei kannata "hirttäytyä" ainakaan sellaiseen ajatukseen, että jotenkin epäonnistuu, jos ei pääse omalle alalleen ja tasolleen. Joka maassa kun taidetaan arvostaa eniten sitä oman maan koulutusta ja työkokemusta, eli suomalainen tutkinto ja kovakin kokemus ei välttämättä avaa ovia vielä oikein mihinkään. Onneksi täällä on naseva sanonta "no worries", ei kannata stressata liikaa :)

nicara

Kiitos paljon kaikille vastanneille kokemuksista ja Fatamorganalle viisaista ja inspiroivista sanoista! Olemme päätöksemme tehneet, eli Australiaan suunnataan syksyllä ja katsotaan miten lykästää. Takaisinhan pääsee pois aina, mutta kokemuksia ei saa ellei riskejä ota! Kaikki hyvät vihjeet toimistotyön löytämiseksi suurkaupungeissa otetaan ilomielin vastaan!
One-Way Ticket to Oz - Blogi Australiasta:
http://www.onewaytickettooz.com

SaQ

Moi,
Luin vasta nyt koko ketjun lapi. Heti alkuun pitaa kommentoida Mikan postausta:
Lainaus käyttäjältä: Miksu88 - kesäkuu 18, 2011, 13:43
Pakko jatkaa tuosta uramahdollisuuksien pilaamisesta vielä vähän. Itse olen asian miettinyt näin: Jos minulla on munaa (:D) jättää taakse oma elämäni Suomessa, toteuttaa unelmani ennen kuin se on liian myöhäistä ja matkustaa yksin 16 000 km päähän vieraaseen maahan reissaamaan ja tekemään töitä, mitä se kertoo minusta persoonana ja työntekijänä?
Olen taysin samaa mielta! Vaikkei ehka kaikki tyonantajat valttamatta tajua kuinka suuri etu voi olla etta tyontekijalla on kansainvalista kokemusta ja rohkeutta muuttaa ulkomaille ja selvita siella vaikka tekemalla ekstraushommia kahvilassa, niin uskon etta pitkalla aikavalilla siita on hyotya. Itse tulin aikanaan (2004) opiskelemaan tanne vuodeksi. Ei silla opiskelupaperilla ollut merkitysta Suomesta toita hakiessa mutta tyohaastatteluissa kyselivat kovasti minkalainen maa se Australia oli. Eli olisin ihan hyvin voinut olla WH-viisumilla ja saanut samat duunit Suomessa.

nicara,
onneksi olkoon! Teitte varmasti hyvan paatoksen. Kannattaa varautua siihen ettei ehka niita oman alan toita loydy helpolla mutta ei silti kannata luovuttaa liian aikaisin ja palata Suomeen. Mielesta vuosi Australiassa on lyhyt aika; viettakaa ihmeessa koko WH-vuosi taalla matkustellen ja vaikka hanttihommissa. Kun palasin tanne 2009 puolisoviisumilla (full working rights) ja takana oli 8 vuotta tyokokemusta olin valmis vaikka makkariin paistamaan hampurilaisia jos ei oman alan toita loydy. Ajan kanssa asioilla on tapana jarjestya. Ensin puolitoista vuotta alipalkattuna, sitten puolivuotta omaa yritysta ja lopulta aukesi vakituinen ok-palkattu tyo lahelta kotia.



nicara

SaQ: Kiitos! Kyllä varmasti sitkeys palkitaan ja uskon, että järkevää työtä löytyy kunhan jaksamme yrittää. Tosi mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia Ausseihin asettumisesta. Mahtava paikka ja jäisimme varmasti paljosta paitsi, jos emme lähtisi. Paljon kyllä mietittiin enne päätöksen tekemistä, kun molemmilla oli sinänsä hyvät omaan alaan liittyvät duunit isoissa firmoissa Suomessa, mulla vakituinen ja sulhasella määräaikainen josta olisi saanut jatkoa. Onneksi sulho on todella lahjakas verkostoituja ja on jo petaamassa täältä Suomesta käsin paria paikkaa Melbournesta kontaktiensa kautta, toivottavasti onnistaa!!
One-Way Ticket to Oz - Blogi Australiasta:
http://www.onewaytickettooz.com

fatamorgana

Hyvä päätös ja kiitos kiitoksista :)

Meillä on nyt lasissa kuukausi täällä ja ilokseni ja muille rohkaisuksi voin kertoa, että mies työllistyi juuri siihen työhön, jota Suomessa jo haaveili pääsevänsä täällä tekemään. On siis kaivosalalla insinöörinä, tänään oli eka työpäivä (työ alkaa parin viikon perehdytysjaksolla). Itse työllistyin staffing agencyn eli suomalaisittain vuokratyövälitysfirman kautta osavaltiohallintoon ihan järkeviin toimistohommiin, eli _on_mennyt_paremmin_kuin_odotimme! Miehellä peräti optiona saada employer sponsored eli 457 viisumi, jos koeajan jälkeen haluavat vakinaistaa. Kannattaa siis ehdottomasti uskaltaa ottaa riski ja heittäytyä WH:lla matkaan. Väitän pokkana, että vaikka menetättekin todennäköisesti ne nykyiset työnne, tulette saamaan moninkertaisesti muuta tilalle. Kokemuksia, elämyksiä, uutta opittavaa, uusia sosiaalisia kontakteja ja parhaassa tapauksessa aivan uudet uranäkymät joko täällä tai myöhemmin Suomessa palattuanne.

fatamorgana

Ai juu jatkoa. Kannattaa kuitenkin rahallisesti varautua mahdollisimman hyvin, ainakin parin kuukauden elämisen verran säästöjä matkaan. Töitä voi omien ja täkäläisten suomituttujen kokemusten perusteella odottaa saavansa 4-6 vkon päästä saapumisesta (riippuu tottakai vähän joka asiasta ja tuuristakin), eli ainakin pari kuukautta voi joutua elämään, ennen kuin ensimmäinen palkka napsahtaa tilille. Täällä on asuminen roimasti kalliimpaa kuin Suomessa, mutta kimppakämpistä saa huoneita ainakin Perthissä helposti, lyhyellä irtisanomisajalla ja melko halvalla. Jos siis jaksaa kämppisten kanssa sitkuttaa ainakin aluksi.

Toimistotyötä etsivän kannattaa pommittaa kaikki mahdolliset rekryfirmat (recruitment agency) huolellisesti laaditulla ja yksityiskohtaisella cv:llä. Kirjaa kaikki osaaminen, koulutuksen yksityiskohdat jne. Täällä ei nimittäin kerro kellekään mitään, jos laittaa vain tutkinnon nimen englanniksi. Kannattaa avata vähän, tärkeimmät/relevanteimmat kurssit, harjoittelujaksot jne, sekä tietenkin työkokemus perinpohjin avattuna. Mitä teit, mitä erityistaitoja hankit, mitä ongelmia ratkoit, mitä saavutit jne.

Huippujuttu, jos teillä on jo verkostoja viriteltynä tänne, se kannattaa aina! Tervetuloa vaan downunderiin:)

Hammersmith

Onnittelut fatamorgana teille töiden saannista! Rohkaisevaa ihan meidän muidenkin Australiaan lähtemässä olevien kannalta. Toivon tosin löytäväni työnantajan sponssaamaan lähtöni, mutta jollei onnistu, niin WH:lla sitten! Itsekin olen kaivosalalle töihin menossa (geologina), ja työllisyystilanne alalla on lienee tällä hetkellä todella hyvä.

Minusta WH ei ole ollenkaan huono vaihtoehto oikeisiin töihin lähtevälle. Se sentään antaa vuoden aikaa tehdä töitä Australiassa, tai vähintäänkin etsiä sellaista paikan päältä. Puolen vuoden rajoitus yhdelle työnantajalle on aika merkityksetön, jos joku haluaa pitää pidempään, niin varmasti ovat valmiita sponsoroimaan "paremman" viisumiluokan. Toki WH ei ole työnhaun kannalta se optimaalisin viisumi, mutta eipä sille usein ole vaihtoehtojakaan.

nicara

Fatamorgana: Jep, arvelinkin että säästöt tulevat tarpeeseen. Kiitos mainioista työnhakuvinkeistä, taidanpa päivittää CV:ni jo ennen lähtöä!

Muiden suomalaisten positiiviset kokemukset olivat meillekin merkittävä innoittaja lähtöpäätöksessä. Hammersmith: täällä foorumilla oli aiemmin tällä viikolla keskustelua siitä, että länsi-Australiassa on työvoimapulaa tietyillä aloilla ja sinne voi saada pysyvämpiäkin viisumeita. Vilkaisin pikaisesti kysyttyjen ammattien listaa ja minusta siellä oli tarvetta juurikin sinun alalla. Kannattaa tutkia viisumimahdollisuudet, luulen että sinulle ne ovat hyvät muunkin kuin WH:n saantiin!
One-Way Ticket to Oz - Blogi Australiasta:
http://www.onewaytickettooz.com

hyper9999

Hei kaikki,

ja terveisiä aurinkoiselta Magnetic Islandilta!

Nyt näin kuukauden Australiassa olleena minulle oli suuri järkytys, kun aloin "oikeasti" etsimään töitä. Täällä saarella olen vielä lomalla, mutta seuraavaksi minulla on 1kk 1vk aikaa, jonka ajattelin käyttää työntekoon. Matka jatkuu täältä kohti Mackayta, joten soitin Ayriin ja Boweniin, josta ilmoitettiin, että töitä kyllä on, mutta majoitusta ei.

Laitoin muutaman hakemuksen Townsvilleen ja Mackayhin erilaisiin töihin (esim. myyjäksi matkapuhelinliikkeeseen, kauppaan, flight centreen tms..), johon minulla on kokemusta, mutta toistaiseksi vain yhdestä on tullut vastaus, ettei käynyt. Hakemuksissa yleensä kysytään visa subclass ja kun siihen laittaa 417, voi melkein jo arvata, että vastaus on kielteinen. En siis ole päässyt edes haastatteluun.

Mutta sama stoori näyttää olevan kaikilla muillakin. Olen itse aika lailla pettynyt, että tässä maassa working holiday = paskaduunia ja lomaa. Australia mainostaa itseään suvaitsevaisena ja tasa-arvoisena maana, mutta työnantajat ovat tämän suhteen jopa aiva rehellisiä: väärällä viisumilla et saa töitä vaikka olisit miten hyvä ja lahjakas. Kiitos vaan ja se oli sitten 230 AUD tästä viisumista...

Joten oma suositukseni kaikille: tulkaa tänne lomailemaan ja tekemään töitä majoituksen eteen, niitä saa täällä hyvin. Eli turha odottaa mitään hirveää tienestiä, mutta jos voit tehdä päivässä kolmisen tuntia työtä ilmaisen majoituksen ja ruoan eteen, se on hyvä.

sim

Pitää nyt tähän väliin lainata virallista kuvausta siitä kenelle Working Holiday (vaikka nimikin jo kertoo vähän mistä on kyse) sopii:

LainaaThis visa allows you to supplement the cost of your holiday through short-term employment. However, if your primary reason for travelling to Australia is to participate in the work force, you should consider a visa designed for that purpose.

Etenkin jälkimmäinen lause lienee hyvä sisäistää. Mitenkään paikallisten työnantajien nihkeyttä puolustelematta voisin kysyä että missä maassa tilapäinen, pätkätöihin oikeuttava viisumi on kategorisesti avain johonkin muuhun kuin ns. "paskaduuniin"? (vaikka en olekaan sitä mieltä että juuri mistään työstä voi tuota halventavaa ilmaisua käyttää)


SaQ

Lainaus käyttäjältä: hyper9999 - heinäkuu 21, 2011, 12:44
seuraavaksi minulla on 1kk 1vk aikaa, jonka ajattelin käyttää työntekoon.
...
mutta työnantajat ovat tämän suhteen jopa aiva rehellisiä: väärällä viisumilla et saa töitä vaikka olisit miten hyvä ja lahjakas. Kiitos vaan ja se oli sitten 230 AUD tästä viisumista...
En minakaan kylla palkkaisi ketaan 5 viikoksi mihinkaan muuhun kuin tyohon johon voi opastaa alle paivassa ja jossa ei ole suurta vastuuta palvelutasosta tai rahasta.

MH

Mitenkään sen enempää ottamatta kantaa sinun kokemuksiin, niin tiedän kyllä useita WH viisumilla tulleita jotka ovat löytäneet aivan kelvollista duunia ja ihan hyvistä paikoista. Toiset vieläpä suunnilleen yhdellä puhelin soitolla.

Tiedän kyllä valitettavasti myös niitä joilla on ollut liian ruusuinen kuva ulkomaille lähdöstä.

joon3

Lainaus käyttäjältä: MH - heinäkuu 21, 2011, 16:53
Mitenkään sen enempää ottamatta kantaa sinun kokemuksiin, niin tiedän kyllä useita WH viisumilla tulleita jotka ovat löytäneet aivan kelvollista duunia ja ihan hyvistä paikoista. Toiset vieläpä suunnilleen yhdellä puhelin soitolla.

Tiedän kyllä valitettavasti myös niitä joilla on ollut liian ruusuinen kuva ulkomaille lähdöstä.

Toi on kyl ihan totta. Ite kuulun viel tohon ensimmäiseen esimerkkiin et sain uuden vakityöpaikan 3 kk oleskelun ja työnteon jälkeen tääl. Nyt on jo luvat parille kaivoksellekki mikä on kyl oikeesti vaikee saada WH-viisumil, mut siks kannattaaki yrittää päästä aliurakoitsijan kautta hommii. Jos ammattitaitoo on ni kyl ne saattaa suostuu sponssaamaaki. Mut en mäkää täältä mitää oo ilmasiks saanu vaa joutunu oikeesti tekee töitä "paremman" tulevaisuuden eteen. Ja kyl niitä ns. parempiakin duuneja vois saada WH-viisumil, mut suosittelisin et sillon menee kysyy töitä suoraan ihan joltain pomolta. En ees jaksa laskee kuinka monee kymmenee paikkaa lähetin resumen ilman minkäänlaista vastausta.

feril

Tyonantajillakin alkaa varmaan olemaan jo riittavasti karvaita kokemuksia WH:laisista. Haastiksessa luvataan vaikka mita ja sitoutua niin pitkaksi aikaa kun viisumi antaa myoden, ja sitten kuukausi myohemmin todetaan, etta kiitti moi, lahden frendien kaa pohjoiseen lomalle ja lopetan duunit... Kun tarpeeksi moni paskoo omiin muroihin, niin kylla se kuppi joskus tayttyy ja palkkaa mieluummin vaikka student visalla olevan, joka saa tehda sen 20 h/viikko toita. Ketaan syyttelematta askeinen.

Oma kokemus on se, etta WH on tyovoimapulan aloilla ihan kaypaa valuuttaa. Itarannikolla kavin kolmessa haastiksessa ja sain kolme duunia, Perthissa yhdessa ja sain sen, sairaanhoitaja siis ammatiltani. Nyt WH:n umpeutuessa on hieman ei-niin-mieluisilla erikoisalaloilla eri sairaaloissa ja kaupungeissa ahkerointi kannattanut, ja tanaan allekirjoitin tyosopparin ns. unelmien duuniin ja bonuksena se sponssattu tyoviisumi. En olisi ihan heti uskonut raataessani ekoja viikkoja sydneylaisessa vanhainkodissa, etta 8 kk myohemmin saan haluamani duunin kaikilla herkuilla ja kieltaydyin kahdesta muusta. Piti vaan ensin ansaita ne kannukset, aka. aussilaiset suosittelijat ja hieman paikallista tyokokemusta. Toki tata omaa tilannetta helpottaa se, etta sh-pula on taalla aika huutava ja viisumeja sponssataan aika helposti. Mutta jostain se on silti alotettava, vaikka sitten niista ns. paskaduuneista.

Prefix

Lainaus käyttäjältä: feril - heinäkuu 22, 2011, 00:14
Mutta jostain se on silti alotettava, vaikka sitten niista ns. paskaduuneista.

Eikohan se ole tama 'kohtalo' hieman joka puolella maailmaa.. Aikanaan, Skotlannissa aloitin tiskarina hotellin keittiossa ja pikkuhiljaa siita noustiin ylospain ja viimein sain oman ammattialani duunipaikan. Nyt on kutakuinkin samanlainen tilanne taalla Ausseissa tosin silla erotuksella, etta juuri nyt teen 'omaa' duuniani, mutta en aivan taysipainoisesti, mutta eikohan senkin aika viela jossain vaiheessa tule, ainakin toivottavasti.

Kuten yksi kaverini tuppaa aina sanomaan 'niska kyyryssa kohti uusia pettymyksia'.  ;)

Hosuli

Lainaus käyttäjältä: nicara - kesäkuu 17, 2011, 20:28
Minä ja tuleva mieheni olemme parikymppisiä korkeakoulutettuja ja harkitsemme Australiaan pariksi vuodeksi lähtöä WH viisumin turvin. Olen itse KTM, pääaine kansainvälinen markkinointi, työkokemusta liikkeenjohdon konsultoinnista (n. 1 v) ja tutkimusapulaisen työstä. Mies tuotantotalouden diplomi-insinööri ja KTM, pääaineet tuotantotalous ja rahoitus, relevanttia työkokemusta metsäteollisuuden toimialalta ja pyörittänyt omaa firmaa jonkun aikaa (jo kuopattu). Toivoisin kuulevani mahdollisia kokemuksia samassa tilanteessa Australiaan lähteneiltä tai lähtöä harkitsevilta: parikymppinen, valmistunut, korkeakoulutettu, vuosi pari relevanttia työkokemusta plakkarissa. Mitkä ovat mahdollisuudet saada näillä spekseillä töitä esim. Sydneystä tai Melbournesta? Kannattaako lähteä?

Sattuipa tällainen työpaikkailmoitus silmään, poikkeuksellisesti "kunnon työtä" WH-viisumillakin! Vaatii civil engineering -kokemusta jne., mutta kannattanee vilkaista. http://greencollartalent.com.au/jobseekers/job-search/?cc=show&id=575675 Sijainti Sydney.

fatamorgana

Päivitystä tähän ketjuun:

Joku kirjoitti tuolla aiemmin, että ei WH:lla mitään saa, pelkkää paskaduunia jos sitäkään. RIIPPUU niin omasta asenteesta, taidoista, yritteliäisyydestä, omasta sitoutumisvalmiudesta ja kyllä vain, myös tuurista. Itselläni on nyt WH-viisumista huolimatta 6 kk:n mittainen kokopäiväinen soppari lähestulkoon samanlaiseen työhön, jota Suomessa tein FM-papereilla hyvällä palkalla, täällä itse asiassa 60% korkeammalla palkalla! En tarkoita kehuskella tai julistaa, että hähää mäpä sain ja sä et, mutta kyllä tämä tärppäys johtuu ihan siitä, että keskityin työnhakuun, hioin cv:n monta kertaa, tsemppasin erityisesti haastatteluissa ja LUPAUDUIN olemaan sen puoli vuotta, kun kerran mahdollisuus on.

Jos tulee WH:lla maahan, pitää valita, kumpaa haluaa. Hengailla, lomailla, matkustella ja tienata murorahat muutaman viikon työkeikoilla välissä, vai ihan aidosti yrittää asettua aloilleen ainakin siksi vuodeksi, saada jalka oven väliin työmarkkinoille, hankkia täkäläistä työkokemusta ja mahdollisesti käynnistää ura täällä. Aloittajille siis rohkaisuksi, että korkeakoulutus, urahaaveet ja WH eivät todellakaan ole mikään huono kombo, vaan ihan realistinen tapa päästä sisään työmarkkinoille tänne, pidempääkin työuraa ajatellen. Rohkeasti, sitkeästi ja vaivannäköä pelkäämättä, kyllä onnistuu.

Lasse

Vinkkina geologeille, etta paikalliset "contractor" firmat tuovat nykyisin geologeja toihin ulkomailta ja ensimmaiseksi viisumiksi heille yleensa annetaan WH.  Se toimii tavallaan ns. koeaikana, jos hommat menee putkeen niin firma yleensa jarjestaa 457 visan.

nicara

Kiitos kaikille kokemuksien jakamisesta!

Meille kävi siis siinämielessä onnekkaasti, että mieheni sai työpaikan jo Suomesta käsin Melbournesta, joten lähtöpäätös syntyi sen tiedon myötä helposti. Oleskelemme tällä hetkellä siis Melbournessa, ja itse olen puolestani työnhaussa. Olen hakenut rutiininomaisiin toimistotöihin (väliaikaispositioihin), ja olen jo päässyt haastatteluun usean rekrytoimiston kanssa. Vielä ei ole tärpännyt, mutta on vahva tunne että kohta voisi onnistaa, sillä haastatteluja tulee tasaiseen tahtiin sitä mukaan, kun lähettelen lisää hakemuksia. Jotkut rekrytoimistot jopa toivottavat ilmoituksissaan WH-viisumilaiset tervetulleiksi hakemaan ko. paikkaa!

Eli jos siellä on jotain samankaltaisessa tilanteessa olevia nuoria pohtimassa, kannattaako lähteä, niin sanon että kannattaa! Sinnikkäästi yrittämällä voi saada toimistohommia, jopa vaativamman position jos oikein lykästää ja osaa vedellä oikeita naruja ja hyödyntää verkostojaan (tässä mieheni on huomattavasti parempi, kuin minä itse).

Fatamorganan blogia olemme mieheni kanssa lueskelleet ja olet kovasti inspiroinut meitä Ausseihin lähtöön liittyen! Perustimme hiljattain itsekin blogin kokemuksistamme Ausseissa, sitä voi lukea tästä linkistä: One-way ticket to Oz
One-Way Ticket to Oz - Blogi Australiasta:
http://www.onewaytickettooz.com

Petri80s

Lainaus käyttäjältä: Lasse - syyskuu 28, 2011, 07:52
Vinkkina geologeille, etta paikalliset "contractor" firmat tuovat nykyisin geologeja toihin ulkomailta ja ensimmaiseksi viisumiksi heille yleensa annetaan WH.  Se toimii tavallaan ns. koeaikana, jos hommat menee putkeen niin firma yleensa jarjestaa 457 visan.

Kylla, juuri nain kavi esimerkiksi minulle. Minun kokemuksieni mukaan contractor-lafkat hoitavat hommansa hyvin ja ainakin talla hetkella toita tuntuu olevan reilusti kaivosalalla seka geologeille etta insinooreille. Myos lupaus 457-viisumista tayttyi sovitusti.

fatamorgana

nicara, OONNITTELUUT lähtöpäätöksestä, muutosta ja etenkin miehesi työpaikan johdosta! Ja tsemppiä työnhakuun, kyllä se sieltä tärppää kun jaksaa yrittää ja uskoa itseensä. Onneksi teistä jo toisella on jalka oven välissä ja kala koukussa, joten varmasti on henkisesti helpompaa kummallekin nyt alkaa sopeutua, ja sinun jaksaa työnhaun kiemuroiden kanssa. Erityismahtavaa henkilökohtaisesti on, jos omat kokemukseni ja blogini ovat vaikuttaneet positiivisesti muidenkin elämään, kiitos ja kumarrus kiitoksista  :pepsodent. Teidän blogi menee seurantalistalle myös!

mikkis2

Moro,

Olen lähdössä  nyt syksyllä Ausseihin, koulutusta löytyy Restonomin,palomiehen ja matkaoppaan verran. Työkokemusta on jokaiselta edeltä mainituilta aloilta. Olisiko jollain kokemuksia miten töitä kannattaisi lähteä etsimään, kieli ei ole keskellä suuta eikä peukalo keskellä kämmentä,olis vaan mukava hyödyntää aika ennen lähtöä mikäli edes hyödyttää? Kannattaako lähteä paikanpäälle katselemaan ja kyselemään vai hakea Suomesta käsin duuneja,miten suhtautuvat working visalla työntekoon "kunnon" duunipaikoissa???

Kiitos vastauksista jo etukäteen,hyvä palsta tää on kyllä!!!

Mikko

Aikis

Tämä palsta on todella hyvä! Siksipä Mikko hyvä sinunkin kannattaa selata vähän taaksepäin aiempia keskusteluja  - kun näihin esittämiisi kysymyksiin on  muistaakseni viimeksi eilen ja runsaasti viime päivien aikana vastailtu ja kommentoitu...

Tosin on myönnettävä, että tuo seuraaminen on tämän sivu-uudistuksen jälkeen vähän hankalaa, kun ei suoraan näe, mikä triidi liittyy mihinkin, mutta ainakin tuolta Viestitaulun eri kategorioista voi löytää tarvitsemansa. Puhumattakaan vanhasta kunnon hakulaatikosta (joka sekin on jotenkin muuttunut?).

Se on myös hyvä asenne, että peukalo ei ole keskellä kämmentä, mutta kieli kannattaa silti pitää keskellä suuta eikä poskessa  ;)